Ordinul 115/2003 privind organizarea compartimentului pentru relaţia cu asociaţiile şi fundaţiile şi aprobarea Criteriilor specifice Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale de acordare a statutului de utilitate publică asociaţiilor, fundaţiilor şi federaţiilor

M.Of. 299

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 6 Mai 2003
Ordinul 115/2003 privind organizarea compartimentului pentru relaţia cu asociaţiile şi fundaţiile şi aprobarea Criteriilor specifice Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale de acordare a statutului de utilitate publică asociaţiilor, fundaţiilor şi federaţiilor
Dată act: 9-apr-2003
Emitent: Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale
Având în vedere:
- prevederile art. 7 din Hotarârea Guvernului nr. 4/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, cu modificarile si completarile ulterioare;
- prevederile art. 401, art. 51 alin. (1) si ale art. 52 alin. (2) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 37/2003;
- Legea nr. 34/1998 privind acordarea unor subventii asociatiilor si fundatiilor române cu personalitate juridica, care înfiinteaza si administreaza unitati de asistenta sociala;
- Hotarârea Guvernului nr. 1.153/2001 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 34/1998 privind acordarea unor subventii asociatiilor si fundatiilor române cu personalitate juridica, care înfiinteaza si administreaza unitati de asistenta sociala,
ministrul muncii si solidaritatii sociale emite urmatorul ordin:
Art. 1
În cadrul Directiei generale asistenta sociala se organizeaza compartimentul pentru relatia cu asociatiile si fundatiile, prevazut la art. 51 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 37/2003.
Art. 2
(1)Compartimentul pentru relatia cu asociatiile si fundatiile are ca atributii evidenta asociatiilor si fundatiilor care desfasoara activitati din domeniul de competenta al Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, evaluarea activitatii asociatiilor si fundatiilor în vederea recunoasterii ca fiind de utilitate publica, fundamentarea sumelor ce se acorda de la bugetul de stat asociatiilor si fundatiilor recunoscute ca fiind de utilitate publica, derularea programului de acordare a subventiilor pentru asociatiile si fundatiile care înfiinteaza si administreaza unitati de asistenta sociala si colaborarea cu asociatiile si fundatiile pentru realizarea unor activitati sau programe comune.
(2)Regulamentul de organizare si functionare al Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale se completeaza cu atributiile compartimentului pentru relatia cu asociatiile si fundatiile.
Art. 3
Evidenta privind constituirea, modificarea si încetarea asociatiilor si fundatiilor care desfasoara activitati din domeniul de competenta al Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale se realizeaza pe baza documentatiei transmise de Ministerul Justitiei.
Art. 4
Se aproba Criteriile specifice Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale de acordare a statutului de utilitate publica asociatiilor, fundatiilor sau federatiilor, conform anexei nr. 1 care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 5
Se aproba Lista documentelor solicitate asociatiilor, fundatiilor sau federatiilor în vederea recunoasterii ca fiind de utilitate publica, prevazuta în anexa nr. 2 care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 6
Se aproba modelul raportului de activitate a asociatiei, fundatiei sau federatiei care solicita acordarea statutului de utilitate publica, prevazut în anexa nr. 3 care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 7
(1)Directia generala asistenta sociala examineaza documentatia prezentata de asociatii, fundatii sau federatii si îndeplinirea conditiilor prevazute de lege si întocmeste proiectul de hotarâre a Guvernului privind recunoasterea ca fiind de utilitate publica.
(2)În functie de domeniile de activitate prevazute în statut pentru care asociatia, fundatia sau federatia solicita recunoasterea ca fiind de utilitate publica. Directia generala asistenta sociala va solicita punctul de vedere al directiilor de specialitate din cadrul ministerului.
Art. 8
(1)Directia generala de munca si solidaritate sociala teritoriala efectueaza evaluarea privind îndeplinirea conditiilor si a criteriilor pentru recunoasterea ca fiind de utilitate publica.
(2)Evaluarea se face pe baza Regulamentului pentru evaluarea de catre directiile generale de munca si solidaritate sociala teritoriale în vederea acordarii statutului de utilitate publica, prevazut în anexa nr. 4 care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 9
La data intrarii în vigoare a prezentului ordin se anuleaza prevederile Ordinului ministrului muncii si protectiei sociale nr. 472/2000.
Art. 10
Directia generala asistenta sociala si Directia generala resurse umane vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
-****-

Ministrul muncii si solidaritatii sociale,

Marian Sârbu

ANEXA Nr. 1:CRITERII SPECIFICE DE ACORDARE A STATUTULUI DE UTILITATE PUBLICA
În conformitate cu prevederile art. 38 din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 37/2003, o asociatie, o fundatie sau o federatie poate fi recunoscuta ca fiind de utilitate publica daca sunt îndeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a)activitatea acesteia se desfasoara în interes general sau comunitar, dupa caz, si functioneaza cel putin 3 ani, anterior datei depunerii cererii privind recunoasterea statutului de utilitate publica;

Criterii

Documente care se analizeaza

Îndeplinirea criteriului*

(se noteaza DA sau NU)

1. Activitatea de interes public general si/sau comunitar se desfasoara în sfera de competenta a M.M.S.S., conform atributiilor prevazute în Hotarârea privind organizarea si functionarea acestuia

Statutul, actul constitutiv, Regulamentul intern de functionare, Pct. 2 din Raportul de activitate

 

2. În obiectul de activitate, activitatile de interes general si/sau comunitar, din sfera de competenta a M.M.S.S. sunt preponderente în raport cu activitatile în interes personal nepatrimonial al asociatilor sau fondatorilor

Idem

 

3. Nu desfasoara activitati angajate politic în mod partizan, inclusiv acelea de sprijinire sau promovare a unor partide sau aliante politice sau electorale, candidati în alegeri sau persoane care ocupa functii de demnitate publica

Idem

 

4. Nu desfasoara activitati exclusiv în interesul personal nepatrimonial al asociatilor sau fondatorilor

Idem

 

5. Durata de functionare, conform statutului, permite desfasurarea pe durata nedeterminata a unor activitati de interes general si/sau comunitar

Statut, act constitutiv

 
b)functioneaza de cel putin 3 ani si a realizat majoritatea obiectivelor stabilite

Criterii

Indicatori de realizare ai criteriului

Documente care se analizeaza

Realizarea indicatorului

(se noteaza DA sau NU)

Îndeplinirea criteriului

(se noteaza DA sau NU)

1. Asociatia sau fundatia face dovada bunei desfasurari a activitatii organelor de conducere, administrare si control, în conformitate cu prevederile statutare si regulamentul intern de functionare

a) Definirea clara a organelor de conducere, administrare si control

Statut, organigrama, pct. 3.1. din raportul de activitate

  

b) Existenta rapoartelor, proceselor verbale, etc. care atesta functionarea organelor de conducere, administrare si control

Pct. 3.2. din raportul de activitate, copii dupa documente

 

c) În statut sau în regulamentul intern de functionare exista prevederi referitoare la solutionarea conflictelor de interes aparute în activitatea asociatiei/fundatiei

Statut, regulament intern de functionare

 

d) Existenta de personal angajat permanent

Pct. 3.1., 3.3. din raportul de activitate

 

2. Asociatia sau fundatia face dovada functionarii în conformitate cu legislatia în vigoare

a) Depunerea formularelor situatiilor financiare anuale la administratia financiara din raza teritoriala în care asociatia sau fundatia îsi are sediul

Copii dupa formularele situatiilor financiare anuale depuse

  

b) Plata impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor venituri bugetare datorate creditorilor bugetari

Certificate constatatoare privind îndeplinirea obligatiilor exigibile de plata a impozitelor si taxelor catre stat, inclusiv a celor locale, precum si a contributiilor pentru asigurarile sociale de stat, asigurarile sociale de sanatate, asigurarile de somaj

 

c) Personalul este încadrat în conformitate cu legislatia în vigoare

Pct. 3.3 si Certificate constatatoare privind îndeplinirea obligatiilor exigibile de plata a impozitelor si taxelor catre stat, inclusiv a celor locale, precum si a contributiilor pentru asigurarile sociale de stat, asigurarile sociale de sanatate, asigurarile de somaj

 

d) Are autorizatiile necesare în vederea desfasurarii activitatilor statutare

Autorizatiile administrative conforme cu legislatia în vigoare si/sau acordurile necesare desfasurarii activitatilor, copii dupa documente

 

3. Asociatia sau fundatia dispune de resurse financiare, materiale si umane adecvate functionarii organizatiei

a) Dispune de un sediu adecvat si de dotari destinate în exclusivitate realizarii activitatilor de interes general si/sau comunitar

Pct. 1 din raportul de activitate, copie dupa document

  

b) A dezvoltat în teritoriu filiale sau puncte de lucru adecvate realizarii de activitati de interes general sau comunitar, (în cazul asociatiilor si fundatiilor care desfasoara activitati de interes general)

Pct. 3.7. si Fisa activitatilor din raportul de activitate

 

c) Resursele financiare de care dispun permit realizarea activitatilor de interes general si/sau comunitar

Pct. 4 din raportul de activitate, copii dupa doc. contabile

  

d) Personalul are pregatirea profesionala si experienta în domeniul de activitate

Pct. 3.3., 3.4. din raportul de activitate,

 

4. Asociatia, fundatia sau federatia face dovada unei bune comunicari si colaborari cu cetatenii, beneficiarii serviciilor, alte organizatii neguvernamentale si institutii publice

a) Utilizeaza un mijloc constant de informare referitor la serviciile si activitatile derulate

Fisa activitatilor

  

b) Colaboreaza cu alte organizatii neguvernamentale, institutii publice etc. în vederea dezvoltarii de activitati comune si/sau finantarii acestor activitati

Documente care atesta parteneriatul cu alte asociatii, fundatii, institutii publice etc. si pct. 3.6 din raportul de activitate

 

5. Obiectivele de interes general si/sau comunitar realizate au fost semnificative în raport cu obiectivele de aceeasi natura stabilite prin actul constitutiv sau statut

A realizat mai mult de jumatate din numarul obiectivelor de interes general si/sau comunitar stabilite prin actul constitutiv sau statut

Pct. 2, pct. 3.5., Fisa activitatilor din raportul de activitate

  

6. Activitatile de interes general si/sau comunitar realizate sunt de utilitate publica, respectiv scopurile vizate sunt benefice.

În domenii de interes general si/sau comunitar, activitatile desfasurate au condus la rezultate reale si benefice pentru comunitate, grupul de persoane etc.

Fisa activitatilor

  
c)a desfasurat activitate anterioara semnificativa, prin derularea unor programe ori proiecte specifice scopului sau, însotite de situatiile financiare anuale si bugetele de venituri si cheltuieli pe ultimii 3 ani anteriori datei depunerii cererii privind recunoasterea statutului de utilitate publica.

Criterii

Indicatori de realizare ai criteriului

Documente care se analizeaza

Realizarea indicatorului

(se noteaza DA sau NU)

Îndeplinirea criteriului

(se noteaza DA sau NU)

1. Activitatile desfasurate anterior au fost adecvate îndeplinirii obiectivelor statutare

a) Activitatile desfasurate au condus la îndeplinirea obiectivelor de interes general si/sau comunitar prevazut în statut

Statut, pct. 2 si Fisa activitatilor din raportul de activitate

  

2. Dezvolta programe, proiecte specifice

a) Dezvolta si îmbunatateste, prin proiecte specifice activitatilor de interes general si/sau comunitar, serviciile acordate, în functie de evaluarea periodica a acestora.

Pct. 3.5. si Fisa activitatilor din raportul de activitate

  

b) Numarul de beneficiari ai aceluiasi serviciu nu s-a diminuat cu mai mult de 10 % fata de anul precedent

Pct. 3.5. si Fisa activitatilor din raportul de activitate

 

3. Sustenabilitatea activitatilor, serviciilor, din punct de vedere tehnic, patrimonial, al suportului grupului de beneficiari

a) Utilizeaza resurse umane adecvate activitatilor desfasurate:

- personal calificat în specialitate

- personal angajat cu norma întreaga

- dezvolta politici de formare si dezvoltare a personalului si a voluntarilor

Pct. 3.3. si Fisa activitatilor din raportul de activitate

  

b) Utilizeaza metodologii de lucru adecvate serviciilor oferite: tehnici, metode, instrumente de evaluare, respectarea legislatiei;

Fisa activitatilor

 

c) Are capacitatea de autofinantare a serviciilor dezvoltate de cel putin 10 % din costul total al acestora

Pct. 4 si Fisa activitatilor din raportul de activitate

  

d) Are capacitatea de a atrage mai multe surse de finantare

Pct. 4 si Fisa activitatilor din raportul de activitate

 

e) Dispune de dotarile materiale adecvate desfasurarii serviciilor

Pct. 4 si Fisa activitatilor din raportul de activitate

 

f) Serviciile oferite se desfasoara cu consimtamântul beneficiarilor si, dupa caz, cu aportul beneficiarilor în realizarea acestora

Fisa activitatilor

 

g) Serviciile oferite se desfasoara cu acordul si, dupa caz, cu aportul comunitatii locale

Fisa activitatilor

 

h) Exista rezultate ale serviciilor

Fisa activitatilor

 

4. Situatiile financiare anuale si bugetele de venituri si cheltuieli reflecta desfasurarea activitatilor de interes general sau comunitar

a) Concordanta între prevederile bugetului de venituri si cheltuieli si datele reflectate în situatiile financiare anuale

Pct. 4 din raportul de activitate, bugetul de venituri si cheltuieli si situatiile financiare anuale

  

b) Cheltuieli adecvate activitatilor desfasurate

Pct. 4 si fisa activitatilor din raportul de activitate, bugetul de venituri si cheltuieli si situatiile financiare anuale

 

c) Cheltuieli în concordanta cu veniturile obtinute

Pct. 4 din raportul de activitate, bugetul de venituri si cheltuieli si situatiile financiare anuale

 
d)valoarea activului patrimonial pe fiecare din cei 3 ani anteriori este cel putin egala cu valoarea patrimoniului initial

Criteriu

Documente care se analizeaza

Îndeplinirea indicatorului

Valoarea activului patrimonial pe fiecare din cei trei ani anteriori nu a scazut sub valoarea patrimoniului initial

Pct. 4 din raportul de activitate, bugetul de venituri si cheltuieli si situatiile financiare anuale

 
* Pentru a se propune recunoasterea ca fiind de utilitate publica este necesara îndeplinirea tuturor criteriilor.
ANEXA Nr. 2:Lista documentelor solicitate asociatiilor, fundatiilor si federatiilor în vederea recunoasterii ca fiind de utilitate publica
1.Raportul de activitate pe ultimii 3 ani, în conformitate cu modelul prezentat, obligatoriu în 2 exemplare dactilografiate;
2.Actul constitutiv, statutul si, dupa caz, actele aditionale la acestea;
3.Dovada dobândirii personalitatii juridice si, dupa caz, a înregistrarii modificarilor actului constitutiv si/sau statutului în Registrul asociatiilor si fundatiilor sau în Registrul federatiilor;
4.Dovada privind bonitatea asociatiei, a fundatiei sau a federatiei emisa de banca la care are deschis contul;
5.Ultimul extras de cont bancar;
6.Dovada privind situatia juridica a sediului asociatiei, al fundatiei sau al federatiei si a sediului sau sediilor unde se desfasoara activitatile pentru care se solicita recunoasterea;
7.Situatiile financiare anuale depuse la administratia financiara pe ultimii 3 ani;
8.Bugetele de venituri si cheltuieli pe ultimii 3 ani, aprobate de organul de conducere;
9.Certificate constatatoare privind îndeplinirea obligatiilor exigibile de plata a impozitelor si taxelor catre stat, inclusiv a celor locale, precum si a contributiilor pentru asigurarile sociale de stat, asigurarile sociale de sanatate, asigurarile de somaj (formulare-tip eliberate de autoritatile competente);
10.Autorizatiile administrative conforme cu legislatia în vigoare si/sau acordurile necesare desfasurarii activitatilor;
11.Regulamentul intern de functionare;
12.Organigrama asociatiei, fundatiei sau federatiei;
13.Raportul comisiei de cenzori, pe ultimii 3 ani;
14.Documente care atesta parteneriatul cu alte asociatii, fundatii, institutii publice etc.;
15.Numele si adresa persoanelor fizice, respectiv denumirea si sediul persoanelor juridice cu care asociatia sau fundatia colaboreaza în mod frecvent în vederea realizarii obiectului sau de activitate pentru care solicita recunoasterea;
16.Declaratie pe proprie raspundere a presedintelui, cunoscând prevederile art. 292 din Codul penal cu privire la falsul în declaratii, privind veridicitatea informatiilor cuprinse în raport, a faptului ca organizatia nu a desfasurat activitati ilicite sau contrare ordinii publice sau bunelor moravuri si nu are sume neachitate la scadenta catre persoane fizice sau juridice
17.În cazul federatiilor care solicita recunoasterea ca fiind de utilitate publica, dovada ca cel putin doua treimi din numarul asociatiilor si fundatiilor care o alcatuiesc sunt de utilitate publica.
NOTA: Documentele de la punctul 1, 9 si 16 se solicita în original
Documentele de la punctele 2-8, 10-15 si 17 se solicita în copie
ANEXA Nr. 3:MODEL RAPORT DE ACTIVITATE PE ULTIMII 3 ANI a asociatiei, fundatiei sau federatiei care solicita acordarea statutului de utilitate publica
1.DATE PRIVIND ASOCIATIA/FUNDATIA/FEDERATIA
DENUMIREA ASOCIATIEI/FUNDATIEI/FEDERATIEI:
DENUMIREA ABREVIATA (daca este cazul):
TIPUL DE ORGANIZATIE: asociatie/fundatie/federatie
SEDIUL

Adresa

Judetul, respectiv municipiul:

Localitatea: ..................................... cod: ...............

Strada: ........................................... nr.: .................

Telefon

Prefix: ............................................ nr.: ..................

Fax

 

@ mail

 

Situatia juridica

 

Suprafata totala (mp)

 

Suprafata construita (mp)

 

Nr. încaperi

 
DOBÂNDIREA PERSONALITATII JURIDICE
- În temeiul Legii nr. 21/1924

Nr. dosar la dobândirea personalitatii juridice

 

Sentinta civila de dobândire a personalitatii juridice

Nr.:

Data:

eliberata de:

 

Sentinte civile care autorizeaza modificarile actului constitutiv si/sau statutului

1

Nr.:

Data:

eliberata de:

 

2

Nr.:

Data:

eliberata de:

 

3

Nr.:

Data:

eliberata de:

 
- În temeiul O.U. nr. 26/2000

Certificat de înscrierea în Registrul asociatiilor si fundatiilor

nr.: ................................ data: ........................ înscrierii în Registrul asociatiilor si fundatiilor/ Registrul federatiilor

COD FISCAL NR. ................ anul ............. eliberat de: .........................................
CONT BANCAR NR. ......... deschis la banca ............... adresa bancii: ..................
Numele persoanei/persoanelor cu drept de semnatura: ..............................................

persoane fizice/juridice la constituire

numarul asociatilor/ numele fondatorilor

Membri asociati

 

Fondator/fondatori

 
2.SFERA OBIECTULUI DE ACTIVITATE PREVAZUT ÎN STATUT

SCOP (se defineste în conformitate cu art. nr. ......... din statut)

 

OBIECTIVE STABILITE ÎN STATUT

de interes general respectiv în domenii precum: dezvoltare sociala, asistenta sociala, ajutorarea saracilor si defavorizatilor, asistenta oamenilor dezavantajati fizic, a copiilor si persoanelor în vârsta

de interes comunitar respectiv în interesul public al unei comunitati si/sau grupuri de persoane fizice sau juridice care urmaresc un obiectiv comun sau au aceleasi opinii, aceeasi cultura, orientare religioasa, sociala, profesionala si altele asemenea

   

ACTIVITATI DE INTERES GENERAL SAU COMUNITAR PREVAZUTE ÎN STATUT

În conformitate cu art. nr.

grup tinta

   
3.DATE PRIVIND ORGANIZAREA SI FUNCTIONAREA
3.1.ORGANIZAREA ASOCIATIEI/FUNDATIEI/FEDERATIEI

Organe de conducere administrare si control, potrivit statutului

Alese/ numite în temeiul

Numele, prenume Adresa

Profesie/ loc de munca

De conducere (nominalizati functiile)

    

De administrare (nominalizati functiile)

    

De control (nominalizati functiile)

    

Altele: (specificati)

    
3.2.INFORMATII PRIVIND FUNCTIONAREA ASOCIATIEI/FUNDATIEI/FEDERATIEI

Activitatea organelor de conducere, administrare si control

În ultimii 3 ani

Anul:

Anul:

Anul:

conducere

Nr. de sedinte

   

În conformitate cu procesele verbale nr./data

   

Alte documente (specificati)

   

administrare

Nr. de sedinte

   

În conformitate cu procesele verbale nr./data

   

Alte documente (specificati)

   

control

Nr. de sedinte

   

În conformitate cu procesele verbale nr./data

   

Alte documente (specificati)

   

altele

    
3.3.PERSONALUL ADMINISTRATIV AL ORGANIZATIEI

personal încadrat cu:

În ultimii 3 ani

Anul:

Anul:

Anul:

numar

numar

numar

contract de munca

   

cu conventie civila

   

nr. de voluntari

   

Total

   
3.4.DEZVOLTAREA RESURSELOR UMANE

Programe de formare a personalului organizate de

Domeniul

În ultimii trei ani

Nr. persoane formate

Anul:

Anul:

Anul:

 

asociatie/fundatie/federatie

     

alte persoane juridice (specificati denumirea acestora}

     

Programe ptr. atragerea voluntarilor

În ultimii 3 ani

Numar de participanti

Numar de voluntari atrasi

Anul:

Anul:

Anul:

      
3.5.ACTIVITATI DE INTERES GENERAL SAU COMUNITAR REALIZATE

Denumirea activitatii, în conformitate cu Fisa activitatilor:

În ultimii 3 ani

Anul:

Anul:

Anul:

beneficiari

beneficiari

beneficiari

categorie

numar

categorie

numar

categorie

numar

       
3.6.PRINCIPALELE MIJLOACE DE COMUNICARE SI INFORMARE UTILIZATE

Tipul activitatii

În ultimii 3 ani

Anul:

Anul:

Anul:

    
    
3.7.DEZVOLTARE TERITORIALA

Nr. crt.

Filiale

Puncte de lucru

Judet/ localitate adrese/ telefon

Persoana de contact

Nr. membri asociati sau personal al fundatie

Anul înfiintarii

       
       
3.8.AFILIERE LA NIVEL NATIONAL
a)Denumirea si adresa organismului national:
b)Documentul care atesta afilierea:
c)Data afilierii:
3.9.AFILIERE INTERNATIONALA
Denumirea si adresa organizatiei internationale:

Tipul de afiliere:

Din anul

Documentul care atesta afilierea

Membru deplin

  

Membru asociat

  

Altele, specificati

  
3.10.PREMII, NOMINALIZARI, ALTE FORME DE RECUNOASTERE A ACTIVITATII

Denumire

Anul

Institutia care a acordat/ recunoscut activitatea

   
4.RESURSE MATERIALE SI FINANCIARE

PATRIMONIUL

În conformitate cu ultima balanta contabila

Total valoare, în mii lei:

din care

1. Total imobilizari corporale, din care

 

Constructii

 

Terenuri

 

Alte mijloace fixe

Mobilier

 

Echipament

 

Altele

 

Mijloace de transport

 

Imobilizari corporale în curs

 

2. Total disponibilitati banesti, din care

 

Lei

 

Valuta

 

VENITURI,

În conformitate cu ultima balanta contabila, din care

Total, în mii lei:

din care

Resurse obtinute de la bugetul de stat

 

Resurse obtinute de la bugetul local

 

Cotizatiile membrilor

 

Dividendele societatilor comerciale înfiintate

 

Dobânzile si dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile

 

Venituri realizate din activitati economice proprii

 

Donatii, sponsorizari sau legate

 

Finantari, granturi

 

MISCAREA PATRIMONIALA

Valoare activ în mii lei

Anul:

Anul:

Anul:

   
PROGRAME DESFASURATE CU FINANTARE EXTERNA (pe ultimii trei ani)

Perioada/anul

Denumire program

Valoare

Finantator

    
    
    
PROGRAME SUBVENTIONATE DE LA BUGETUL DE STAT/LOCAL (în ultimii trei ani)

Perioada/anul

Denumire program

Valoare

Temeiul legal si sursa subventiei

    
SOCIETATI COMERCIALE ÎNFIINTATE

Denumirea

Anul înfiintarii

Obiectul de activitate

Adresa

Codul fiscal

     
ANEXA Nr. 31:Anexa la Raportul de activitate pe ultimii 3 ani
FISA NR.:
PRIVIND ACTIVITATILE ÎN INTERES GENERAL SI/SAU COMUNITAR DESFASURATE
Se completeaza pentru fiecare activitate
1.Denumirea activitatii:
2.Scop:
3.Obiectiv:

4. Durata în timp

data începerii activitatii

Observatii

Limitata

  

Nelimitata

  

5. Aria de desfasurare

Se specifica localitatea, judetul/ localitatile, judetele/localitatile

Locala

 

Judeteana

 

Nationala

 

6. Categoria de persoane beneficiare

nr. beneficiari

Caracteristici socio-economice ale grupului tinta

   
   
7.Precizati modalitatea de selectare a beneficiarilor activitatilor
8.Descrieti modalitatile prin care proiectul si-a propus implicarea beneficiarilor în activitatile desfasurate în beneficiul acestora
9.Descrierea activitatilor/serviciilor desfasurate si a metodologiilor de lucru utilizate

10. Resursele umane utilizate

Nr.

numar de persoane cu functie de

Categoria socio-profesionala

conducere

executie

încadrat cu

conventie civila

    

contract de munca

    

Voluntari

    
Numele persoanei care conduce si administreaza activitatea:

11. Costul programului, proiectului pe toata durata finantarii sau, dupa caz,

Costul anual al serviciului, în conf. cu cheltuielile din anul precedent depunerii documentatiei,

din care:

Total, în mii lei sau valuta în care a fost finantat proiectul:

din care:

Contributia organizatiei:

 

Subventii de la bugetul de stat

 

Subventii de la bugetul local

 

Contributii ale partenerilor externi

 

Contributii ale beneficiarilor

 

Altele

 
12.Costul lunar al serviciului pe beneficiar:

13. Parteneri implicati

Forma parteneriatului

  
  

14. Autorizatii necesare desfasurarii activitatii (sanitara, etc.)

Institutia care a eliberat autorizatia

Nr. document/data

   

15. Evaluarea activitatilor, metodele utilizate

Când a avut loc evaluarea

Cine a evaluat activitatea

Masuri luate în urma evaluarii

    
16.Rezultatele activitatii (specificati indicatorii de performanta utilizati):
17.Efectele benefice ale activitatii la nivelul comunitatii:
17.1.Modalitatile de informare a comunitatii privind activitatile si rezultatele acestora
17.2.Alte comentarii privind activitatea desfasurata

Numele persoanei desemnate pentru a oferi informatii suplimentare:

Telefon:

Numele si prenumele presedintelui asociatiei/fundatiei, semnatura

Data

stampila asociatiei/fundatiei

ANEXA Nr. 4:REGULAMENT pentru evaluarea de catre directiile generale de munca si solidaritate sociala teritoriale în vederea acordarii statutului de utilitate publica
SECTIUNEA I:PREAMBUL
SUBSECTIUNEA A:
În conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 37/2003 asociatiile si fundatiile pot fi recunoscute de catre Guvernul României ca fiind de utilitate publica daca întrunesc cumulativ conditiile prevazute la art. 38 alin.(1):
a)activitatea principala a acesteia se desfasoara în interes general sau în interesul unei colectivitati locale, dupa caz si functioneaza de cel putin trei ani, anterior datei depunerii cererii privind recunoasterea statutului ca fiind de utilitate publica;
b)a realizat majoritatea obiectivelor stabilite;
c)prezinta un raport de activitate din care sa rezulte desfasurarea unei activitati anterioare semnificative, prin derularea unor programe ori proiecte specifice scopului sau, însotit de situatiile financiare anuale si bugetele de venituri si cheltuieli pe ultimii 3 ani anteriori datei depunerii cererii privind recunoasterea statutului ca fiind de utilitate publica;
d)valoarea activului patrimonial pe fiecare din cei trei ani este cel putin egala valoarea patrimoniului initial.
SUBSECTIUNEA B:
Examinarea îndeplinirii conditiilor pentru recunoasterea ca fiind de utilitate publica precum si a mentinerii performantelor care au determinat recunoasterea se realizeaza prin examinarea documentelor care însotesc cererea de recunoastere de catre specialistii din cadrul Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale cât si prin evaluarea de teren realizata de catre reprezentantul directiei generale de munca si solidaritate sociale teritoriala si, eventual, de catre specialistii din cadrul ministerului.
SUBSECTIUNEA C:
Responsabilitatile directiei generale de munca si solidaritate sociala judetene, respectiv ale directiei generale de munca si solidaritate sociala a municipiului Bucuresti, în procedura recunoasterii ca fiind de utilitate publica, sunt urmatoarele:
1.Examineaza, la solicitarea Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, îndeplinirea conditiilor prevazute de lege, inclusiv prin solicitarea de informatii de la persoanele fizice sau persoanele juridice cu care asociatia sau fundatia colaboreaza în mod frecvent.
2.În cazul în care constata ca sunt îndeplinite aceste conditii, întocmeste Raportul privind oportunitatea recunoasterii caftind de utilitate publica si îl transmite Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale.
3.Verifica si raporteaza periodic mentinerea conditiilor care au stat la baza recunoasterii ca fiind de utilitate publica.
4.Informeaza Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale despre orice sesizare privind neîndeplinirea conditiilor care au stat la baza recunoasterii ca fiind de utilitate publica înregistrata la directia generala de munca si solidaritate sociala judeteana si comunica punctul vedere al directiei referitor la aceasta sesizare.
5.Constituie baza de date cu asociatiile si fundatiile al caror obiect de activitate se afla în sfera de competenta a Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale si care au solicitat recunoasterea ca fiind de utilitate publica si au sediul sau îsi desfasoara activitatea în judet.
SECTIUNEA II:EVALUAREA
SUBSECTIUNEA I:Obiectivele evaluarii
a)Controlarea veridicitatii informatiilor prezentate de asociatia, fundatia sau federatia solicitanta, cu situatia din comunitate;
b)Constatarea îndeplinirii conditiilor si a criteriilor Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale pentru recunoasterea ca fiind de utilitate publica;
c)Culegerea de informatii suplimentare fundamentarii proiectului de hotarâre a Guvernului.
Evaluarea se realizeaza de catre directia generala de munca si solidaritate sociala judeteana, la solicitarea Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale în urmatoarele situatii:
1.În vederea examinarii îndeplinirii conditiilor pentru recunoasterea ca fiind de utilitate publica;
2.Pentru constatarea mentinerii nivelului activitatii si a performantelor care au determinat recunoasterea;
SUBSECTIUNEA II:Etapele evaluarii
1.Verificarea eligibilitatii asociatiei, fundatiei sau federatiei pentru a fi recunoscuta ca fiind de utilitate publica;
a)Eligibilitatea asociatiei/fundatiei/federatiei
- este persoana juridica de drept privat, nonprofit, constituita în conditiile Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 37/2003;
- solicita recunoasterea ca fiind de utilitate publica Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale;
- domeniul de activitate este în sfera de competenta a Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale.
Pentru realizarea evaluarii de teren, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale solicita directiei teritoriale sa clarifice aspectele neconcordante sau incomplete sesizate la examinarea documentatiei.
Raportul de teren se întocmeste utilizând indicatorii de realizare ai criteriilor de recunoastere ca fiind de utilitate publica.
b)Eligibilitatea activitatilor
Activitatea asociatiei, fundatiei sau federatiei trebuie sa se desfasoare în interes general sau comunitar.
- Este activitate de interes general activitatea care are drept scop dezvoltarea sociala, promovarea si apararea drepturilor si libertatilor omului, sporirea cunoasterii si participarii civice, asistenta sociala, ajutorarea saracilor si persoanelor defavorizate, asistenta oamenilor dezavantajati fizic, a copiilor, persoanelor în vârsta, a refugiatilor si a altor categorii de persoane dezavantajate, sustinerea bunastarii sociale si care se adreseaza unor beneficiari din mai multe judete ale tarii sau mai multor grupuri de persoane fizice sau juridice.
Grupul de persoane fizice sau juridice este o asociere informala a unor persoane fizice sau juridice care urmaresc un obiectiv comun sau au aceleasi opinii, aceeasi cultura, orientare religioasa, sociala, profesionala.
- Este activitate de interes comunitar activitatea care are drept scop dezvoltarea sociala, promovarea si apararea drepturilor si libertatilor omului, asistenta sociala, sporirea cunoasterii si participarii civice, ajutorarea saracilor si persoanelor defavorizate, asistenta oamenilor dezavantajati fizic, a copiilor, persoanelor în vârsta, a refugiatilor si a altor categorii de persoane dezavantajate, sustinerea bunastarii sociale si care se adreseaza persoanelor dintr-un cartier, localitate, unitate administrativ-teritoriala sau unui grup de persoane fizice sau juridice care urmaresc un obiectiv comun sau au aceleasi opinii, aceeasi cultura, orientare religioasa, sociala, profesionala.
Activitati în sfera de competenta a Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale
- Activitatile de asistenta sociala de interes general sau de interes comunitar sunt: protectie, gazduire, îngrijire, consiliere, activitati de recuperare si reintegrare sociala pentru copii, pentru persoane cu handicap, persoane vârstnice si alte categorii de persoane, în functie de nevoile specifice, sprijinirea oamenilor în obtinerea de resurse si servicii, consilierea si sprijinirea psihologica a persoanelor aflate în dificultate, ameliorarea nevoilor fizice si psihologice ale persoanelor refugiate sau mutate, dezradacinate, promovarea concilierii comunitare, microcreditarea persoanelor fara venituri sau cu venituri mici, etc.
Activitatile de asistenta sociala sunt centrate în principal pe problemele saraciei, somajului, discriminarii si a altor forme de injustitie sociala.
- Activitatile de formare profesionala si de ocupare a fortei de munca de interes general sau de interes comunitar sunt: combaterea somajului în rândul tinerilor, asistarea formarii profesionale, consiliere si mediere pentru somerii de lunga durata, formarea profesionala a adultilor, dezvoltarea resurselor umane, migrarea fortei de munca, promovarea drepturilor angajatorilor/angajatilor, legalitatea/etica raporturilor de munca, prevenirea accidentelor la locul de munca, securitatea muncii, promovarea drepturilor persoanelor afectate de boli profesionale sau supuse riscului de îmbolnavire, problematica lucratorilor în vârsta, formarea continua, informare si consiliere privind cariera, promovarea standardelor de excelenta/minimale pentru pregatirea profesionala, evaluarea furnizorilor de formare profesionala, certificarea competentelor profesionale, standarde ocupationale, promovarea mobilitatii ocupationale si geografice.
- Activitati în domeniul dezvoltarii organizationale, parteneriatului public-privat, colaborarii si cooperarii între sectoarele public-privat: dezvoltare organizationala a asociatiilor, fundatiilor si federatiilor care desfasoara activitati de interes general sau comunitar, încurajarea si promovarea parteneriatului institutiilor guvernamentale cu societatea civila, promovarea participarii cetatenilor la luarea deciziilor, a transparentei administratiei publice, activitati de promovare a voluntariatului;
- Activitati în domeniul egalitatii de sanse între femei si barbati;
- Activitati în domeniul promovarii drepturilor persoanelor pensionate sau care au contribuit la alte fonduri de asigurari sociale;
c)Eligibilitatea beneficiarilor
Beneficiarii activitatilor desfasurate de asociatie, fundatie sau federatie sunt reprezentativi pentru grupul tinta specificat în statut.
Beneficiarii activitatilor de interes general sau comunitar sunt persoane care, datorita unor motive de natura economica, fizica, psihica sau sociala, nu au posibilitatea sa actioneze pentru ei însisi, sa-si dezvolte propriile capacitati si competente pentru a face fata singuri schimbarilor sociale, de a-si reprezenta singuri interesele.
d)Evaluarea "scopurilor benefice"
Orice activitate care vizeaza atingerea unor scopuri benefice în domenii de interes public general sau comunitar este o activitate de interes public.
Prin activitatea de prevenire si prin rezolvarea directa a problemelor sociale si promovarea coeziunii sociale, prin ameliorarea nevoilor fizice si psihologice ale persoanelor afectate de schimbarile care creeaza tensiuni sociale (somaj, saracie, mobilitatea geografica si tensiuni în relatiile familiale), activitatile pot fi benefice.
Pentru atingerea unor scopuri beneficie, activitatile în domeniile de interes general sau comunitar trebuie sa se deruleze pe baza unor obiective si principii adecvate, iar evaluatorul va analiza daca:
d.1.Obiectivele activitatilor principale derulate de asociatia, fundatia sau federatia solicitanta urmaresc:
- îmbunatatirea calitatii vietii persoanelor beneficiare ale serviciilor;
- întarirea capacitatii persoanelor beneficiare, a grupului de persoane etc. de a-si utiliza resursele proprii, de a functiona independent;
- stimularea participarii beneficiarilor la acordarea serviciilor;
- maximizarea resurselor comunitatii sau persoanelor carora se adreseaza serviciile/activitatile organizatiei pentru satisfacerea nevoilor identificate;
d.2.Principiile în baza carora se acorda serviciile sunt benefice:
- promoveaza schimbarea sociala, în special pentru si din partea grupurilor vulnerabile si defavorizate;
- sunt centrate în special pe problemele saraciei, somajului, discriminarii si a altor forme de injustitie sociala;
- modul de acordare permite asigurarea accesului la informatiile, serviciile si resursele necesare, la egalitatea sanselor si participarea semnificativa la luarea deciziilor pentru toti beneficiarii acestor servicii;
- sunt acordate în interesul persoanelor beneficiare si cu respectarea demnitatii si unicitatii acestora;
- în acordarea serviciilor, în întocmirea planurilor individuale ofertantii serviciilor trebuie sa tina cont de diferentele individuale si diversitatea culturala si etnica;
- în acordarea serviciilor este obligatoriu sa se respecte dreptul persoanei beneficiare la autodeterminare; Nimeni nu poate alege în numele persoanei beneficiare. Exceptiile sunt prevazute de lege;
- serviciile trebuie sa ajute persoanele beneficiare sa-si identifice si sa-si dezvolte resursele în vederea alegerii celei mai bune optiuni;
- se acorda tinând cont de importanta relatiilor interumane, de acea parte a capitalului uman care permite membrilor unei anumite comunitati sa aiba încredere unii în altii si sa coopereze;
- se acorda cu competenta, de catre personal calificat si în beneficiul persoanelor asistate;
- urmaresc promovarea, mentinerea si cresterea bunastarii individului, familiei, grupurilor sociale, organizatiilor si comunitatilor.
2.Evaluarea activitatii asociatiei, fundatiei sau federatiei desfasurata în interes general sau comunitar;
Evaluarea serviciilor acordate
Standardele de calitate (acordare) a serviciilor si definirea serviciilor trebuie sa ia în considerare nevoile si asteptarile beneficiarilor, principiile etice, obiective profesionale si raportul cost-beneficiu.
- Serviciile se acorda într-o maniera care sa fie orientata catre beneficiar, respectând traditiile sale culturale si ale comunitatii, cât si drepturile si dorintele acestuia;
- Serviciile acordate raspund nevoilor identificate ale persoanelor beneficiare, grupului de persoane fizice sau juridice etc.;
- Exista o concordanta între necesitatile si prioritatile comunitatii si serviciile acordate de asociatie/fundatie;
- Evaluarea nevoilor grupului tinta se face cu participarea beneficiarilor, sau a unui grup reprezentativ de beneficiari;
- Se utilizeaza în acordarea serviciilor instrumente de evaluare a satisfactiei beneficiarilor;
- Sunt utilizate metode de informare a comunitatii despre serviciile acordate;
- Exista o continuitate a acordarii serviciilor si o fluctuatie a persoanelor beneficiare adecvata tipului de serviciu;
- Pentru acordarea serviciilor sunt utilizate diverse surse de finantare;
- Serviciile sunt acordate într-un spatiu adecvat sau la domiciliul persoanelor beneficiare;
- Situatia juridica a sediului în care sunt acordate serviciile de asistenta sociala poate garanta durabilitatea serviciilor acordate; sediul este destinat exclusiv activitatilor de interes general sau comunitar;
- Configuratia si amenajarea spatiilor sunt corespunzatoare tipurilor de servicii acordate;
- Exista dotarile materiale si logistice necesare functionarii serviciilor;
- a) Evaluarea capacitatii asociatiei/fundatiei/federatiei de acordare a serviciilor
- Asociatia sau fundatia dispune de resurse financiare, materiale, umane si logistice adecvate functionarii acesteia si acordarii serviciilor;
- Exista o corelatie adecvata între structura echipei (ca dimensiune si competente) si tipul si diversitatea serviciilor acordate si numarul de persoane beneficiare;
- Asociatia sau fundatia foloseste instrumente de lucru standardizate (plan individual de interventie, fise de evaluare a nevoilor, curicula de curs, chestionar de evaluare a satisfactiei beneficiarului, fise de post etc.) si utilizeaza metodologii de lucru adecvate serviciilor oferite;
- Asociatia sau fundatia este preocupata de îmbunatatirea performantele sale în domeniul furnizarii serviciilor (monitorizarea si evaluarea serviciilor, cursuri de educatie continua a personalului); Exista interes pentru respectarea unor standarde de competenta;
- Asociatia sau fundatia are experienta în derularea serviciilor acordate; exista o continuitate a serviciilor acordate;
- Personalul angajat are experienta, pregatirea si abilitatile necesare pentru posturile pe care lucreaza;
- Asociatia sau fundatia are capacitatea de a atrage resurse pentru finantarea activitatilor si serviciilor acordate;
- Asociatia sau fundatia are capacitate de autofinantare a serviciilor dezvoltate;
- Rezultatele serviciilor acordate, a activitatilor desfasurate de asociatie/fundatie sunt masurabile;
SUBSECTIUNEA III:Întocmirea raportului de evaluare
Directia generala de munca si solidaritate sociala a judetului transmite Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale raportul de evaluare în teren în termen de 7 zile de la data solicitarii acestuia.
Raportul de evaluare în teren are aceeasi structura atât în cazul în care este întocmit pentru examinarea îndeplinirii conditiilor pentru ca asociatia sau fundatia sa fie recunoscuta ca fiind de utilitate publica cât si în cazul constatarii mentinerii performantelor care au determinat recunoasterea ca fiind de utilitate publica.
Publicat în Monitorul Oficial cu numarul 299 din data de 6 mai 2003