Ordinul 1117/2025 privind publicarea datelor şi informaţiilor referitoare la activitatea spitalului public

M.Of. 913

În vigoare
Versiune de la: 3 Octombrie 2025
Ordinul 1117/2025 privind publicarea datelor şi informaţiilor referitoare la activitatea spitalului public
Dată act: 1-oct-2025
Emitent: Ministerul Sanatatii
Văzând Referatul de aprobare al Direcţiei generale asistenţă medicală şi sănătate publică din cadrul Ministerului Sănătăţii cu nr. 1.117R din 1.10.2025,
având în vedere prevederile art. 180 alin. (4) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul sănătăţii emite următorul ordin:
Art. 1
(1)În vederea respectării obligaţiei de transparenţă în informaţiile publice gestionate, managerul spitalului public are obligaţia de a asigura publicarea pe site-ul spitalului a datelor şi informaţiilor prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
(2)Începând cu anul 2026, publicarea datelor şi informaţiilor prevăzute la alin. (1) se va realiza sub forma unui raport ce va fi generat de o platformă informatică pusă la dispoziţie de Ministerul Sănătăţii.
Art. 2
Publicarea datelor şi informaţiilor prevăzute în anexă se face într-o secţiune dedicată, astfel încât să se asigure accesul facil pentru orice persoană interesată, cu respectarea formatului prevăzut în anexă.
Art. 3
Managerul spitalului public răspunde de corectitudinea şi actualizarea periodică a datelor şi informaţiilor publicate, conform termenelor prevăzute în anexă.
Art. 4
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

Ministrul sănătăţii,

Alexandru-Florin Rogobete

ANEXĂ:DATELE ŞI INFORMAŢIILE referitoare la activitatea spitalului public

Nr. crt.

Denumirea datelor publicate pe site

Definiţia

Formula de calcul

Nivelul de aplicare a formulei

Perioada de calcul

Termenul de publicare pe site

Informaţii

Meniul zilnic, detaliat pe regimuri şi mese

săptămânal

A.

Date de utilizare a paturilor

1

Numărul de paturi de spitalizare continuă

Reprezintă numărul total de paturi pentru spitalizare continuă.

Numărul total de paturi pentru spitalizare continuă

spital şi secţie/compartiment

anual şi ori de câte ori se modifică autorizaţia sanitară de funcţionare (ASF)

primele 30 de zile ale anului în curs pentru anul anterior

2

Numărul de paturi de spitalizare de zi

Reprezintă numărul total de paturi pentru spitalizare de zi.

Numărul total de paturi pentru spitalizare de zi

spital şi secţii de profil medical/secţii de profil chirurgical

anual şi ori de câte ori se modifică ASF

primele 30 de zile ale anului în curs pentru anul anterior

3

Rata de utilizare a paturilor/indice de utilizare x 100/perioadă

Măsoară utilizarea eficientă a capacităţii de spitalizare, raportând numărul de zile de spitalizare efectuate la numărul total de zile disponibile.

Rata de utilizare a paturilor (%) = (Iu x 100)/365 zile

Iu (indicele de utilizare a paturilor) = (Număr total de pacienţi externaţi x Durata medie de spitalizare)/Număr de paturi

spital şi secţie/compartiment

anual

primele 30 de zile ale anului în curs pentru anul anterior

B.

Date de utilizare a serviciilor

1

Numărul de spitalizări continue

Reprezintă numărul total de pacienţi externaţi după o spitalizare continuă.

Număr de spitalizări continue = Număr total de pacienţi externaţi cu spitalizare continuă

spital şi secţie/compartiment

trimestrial şi cumulat de la începutul anului

primele 30 de zile după încheierea unui trimestru

2

Numărul de spitalizări de zi

Reprezintă numărul total de pacienţi externaţi după o spitalizare de zi.

Număr de spitalizări de zi = Număr total de pacienţi externaţi cu spitalizare de zi

spital şi secţii de spitalizare de zi cu profil medical/secţii de spitalizare de zi cu profil chirurgical

trimestrial şi cumulat de la începutul anului

primele 30 de zile după încheierea unui trimestru

3

Durata medie de spitalizare

Măsoară eficienţa utilizării resurselor de spitalizare prin raportarea numărului total de zile de spitalizare la numărul total de pacienţi externaţi.

Durata medie de spitalizare (zile) = Număr total de zile de spitalizare realizate/Număr total de pacienţi externaţi

spital şi secţie/compartiment

anual

primele 30 de zile ale anului în curs pentru anul anterior

4

Ponderea spitalizării de zi din totalul spitalizării

Măsoară eficienţa utilizării resurselor de spitalizare de zi la nivelul unui spital prin raportarea la numărul total de spitalizări.

Ponderea spitalizării de zi = [Numărul de pacienţi externaţi din spitalizare de zi/Numărul total de pacienţi externaţi (spitalizare continuă şi spitalizare de zi)] x 100

spital

trimestrial şi cumulat de la începutul anului

primele 30 de zile după încheierea unui trimestru

5

Rata cazurilor internate ca urmare a prezentărilor drept urgenţe medico-chirurgicale

Măsoară caracterul de urgenţă al solicitărilor prezentate în structurile de urgenţă ale unui spital.

Rata internărilor drept urgenţe medico-chirurgicale = (Numărul cazurilor internate/Numărul prezentărilor ca urgenţe medico-chirurgicale) x 100

spital

trimestrial şi cumulat de la începutul anului

primele 30 de zile după încheierea unui trimestru

6

Rata cazurilor internate conform planificărilor ca urmare a prezentărilor în ambulatoriul integrat

Reprezintă numărul total de pacienţi internaţi conform planificărilor efectuate ca urmare a consultaţiilor/serviciilor medicale acordate în regim ambulatoriu.

Rata internărilor planificate = (Numărul cazurilor internate conform planificărilor/numărul total de cazuri internate) x 100

spital

trimestrial şi cumulat de la începutul anului

primele 30 de zile după încheierea unui trimestru

7

Rata cazurilor internate prin transfer dintr-un alt spital

Reprezintă numărul total de pacienţi internaţi prin transfer dintr-un alt spital.

Rata internărilor prin transfer = (Numărul cazurilor internate prin transfer interspitalicesc/Numărul total de cazuri internate) x 100

spital

trimestrial şi cumulat de la începutul anului

primele 30 de zile după încheierea unui trimestru

8

Indicele de complexitate a cazurilor (ICM)

Reprezintă complexitatea medie a cazurilor tratate, determinată prin sistemul DRG (Diagnosis Related Groups).

ICM = Suma valorilor relative DRG pentru toate cazurile tratate/Număr total de spitalizări continue

spital şi secţie/compartiment

anual

primele 30 de zile ale anului

9

Raportul dintre ICM realizat de secţie şi ICM normat al secţiei/compartimentului de specialitate

Compară indicele de complexitate al cazurilor (ICM) tratate efectiv la nivel de secţie/compartiment ICM normat al secţiei/compartimentului.

Raport ICM (%) = [(ICM realizat de secţie/ICM normat al secţiei/compartimentului) - 1] x 100

secţie/compartiment

anual

primele 30 de zile ale anului

10

Gradul de operabilitate chirurgicală

Măsoară proporţia pacienţilor externaţi care au beneficiat de o intervenţie chirurgicală, raportată la totalul pacienţilor externaţi din secţia de acuţi - chirurgie.

Gradul de operabilitate (%) = (Numărul de cazuri externate cu procedură chirurgicală/Numărul total de cazuri externate) x 100

spital şi secţie/compartiment cu profil chirurgical

trimestrial şi cumulat de la începutul anului

primele 30 de zile după încheierea unui trimestru

11

Utilizarea blocului operator (UBO)

Măsoară numărul de ore efective în care au fost desfăşurate intervenţii chirurgicale într-un bloc operator într-o perioadă de timp.

UBO = numărul de ore efective de funcţionare a unui bloc operator într-o perioadă de timp

secţie/compartiment de profil chirurgical

trimestrial şi cumulat de la începutul anului

primele 30 de zile după încheierea unui trimestru

12

Numărul de consultaţii efectuate în ambulatoriul integrat

Reprezintă numărul total de consultaţii medicale efectuate în cabinetele medicale de specialitate din ambulatoriul integrat.

Numărul de consultaţii medicale efectuate în ambulatoriul de specialitate integrat

ambulatoriul integrat al spitalului şi pe specialităţi medicale/chirurgicale/medicină dentară/recuperare

trimestrial şi cumulat de la începutul anului

primele 30 de zile după încheierea unui trimestru

13

Numărul de servicii medicale diagnostice şi terapeutice efectuate în ambulatoriul integrat

Reprezintă numărul total de servicii medicale diagnostice şi terapeutice efectuate în cabinetele medicale de specialitate din ambulatoriul integrat.

Numărul total de servicii medicale diagnostice şi terapeutice efectuate în cabinetele medicale de specialitate din ambulatoriul integrat

ambulatoriul integrat al spitalului şi pe specialităţi medicale/chirurgicale/medicină dentară/recuperare

trimestrial şi cumulat de la începutul anului

primele 30 de zile după încheierea unui trimestru

C.

Date de utilizare a serviciilor de radiologie/imagistică

1

Numărul de expuneri/echipament medical de radiologie/imagistică

Reprezintă gradul de utilizare al fiecărui echipament medical de imagistică/radiologie.

Numărul de pacienţi beneficiari de proceduri de radiologie/imagistică/fiecare echipament medical (În cazul în care spitalul are mai multe echipamente medicale de acelaşi tip în dotarea mai multor secţii, numărul de pacienţi care au beneficiat de proceduri de imagistică/radiologie medicală într-o lună se va prezenta detaliat şi pentru fiecare secţie în parte.)

echipamente medicale de tipul Rx, CT, RMN, PET-CT, spect-CT, angiograf

trimestrial şi cumulat de la începutul anului

primele 30 de zile după încheierea unui trimestru

D.

Indicatori de calitate

1

Rata infecţiilor asociate asistenţei medicale (IAAM)

Măsoară procentul de pacienţi care dezvoltă infecţii asociate asistenţei medicale în timpul internării.

Rata IAAM (%) = (Numărul total de pacienţi cu IAAM/Numărul total de pacienţi externaţi) x 100

spital şi secţii/compartiment

trimestrial şi cumulat de la începutul anului

primele 30 de zile după încheierea unui trimestru

2

Indicele de concordanţă între diagnosticul la 72 de ore de la internare şi diagnosticul la externare (ICD)

Măsoară corectitudinea diagnosticelor stabilite la 72 de ore de la internarea unui pacient şi compararea acestora cu diagnosticele finale de la externare.

ICD = [Numărul de diagnostice concordante (72 de ore de la internare)/Numărul de pacienţi externaţi] x 100

spital şi secţie/compartiment

anual

primele 30 de zile ale anului

3

Procentul de reinternări la 48 de ore după externare

Reprezintă procentul de pacienţi externaţi care sunt reinternaţi în aceeaşi secţie a unui spital, cu acelaşi diagnostic principal, într-un interval de 48 ore de la externarea anterioară.

Procentul de reinternări la 48 ore (%) = (Numărul total de pacienţi reinternaţi în 48 de ore cu acelaşi diagnostic/Numărul total de pacienţi externaţi) x 100

spital şi secţii/compartiment

trimestrial şi cumulat de la începutul anului

primele 30 de zile după încheierea unui trimestru

4

Procentul de pacienţi internaţi şi apoi transferaţi într-un alt spital la 72 de ore de la internare

Reprezintă procentul de pacienţi internaţi şi apoi transferaţi într-un alt spital, pentru patologie de acelaşi tip, într-un interval de 72 de ore de la internare.

Procentul pacienţilor internaţi şi apoi transferaţi (%) = (Numărul pacienţilor internaţi şi transferaţi în alte unităţi sanitare la 72 de ore de la internare/Numărul pacienţilor internaţi) x 100

spital şi secţie/compartiment

trimestrial şi cumulat de la începutul anului

primele 30 de zile după încheierea unui trimestru

5

Gradul de satisfacţie al pacienţilor

Măsoară percepţia pacienţilor asupra calităţii serviciilor medicale oferite, pe baza chestionarelor de satisfacţie completate la externare.

Gradul de satisfacţie (%) = (Numărul total de pacienţi care au acordat un scor pozitiv/Numărul total de pacienţi care au completat chestionarul) x 100

spital şi secţii/compartiment

anual

primele 30 de zile ale anului

E.

Date financiare

1

Venituri totale ale spitalului

Conform situaţiilor financiare şi raportărilor contabile

spital

trimestrial şi cumulat de la începutul anului

primele 30 de zile după încheierea unui trimestru

2

Venituri realizate în baza relaţiei contractuale cu casa de asigurări de sănătate

spital

trimestrial şi cumulat de la începutul anului

primele 30 de zile după încheierea unui trimestru

3

Venituri de la bugetul de stat

spital

trimestrial şi cumulat de la începutul anului

primele 30 de zile după încheierea unui trimestru

4

Venituri pentru derularea proiectelor cu finanţare nerambursabilă

spital

trimestrial şi cumulat de la începutul anului

primele 30 de zile după încheierea unui trimestru

5

Venituri pentru derularea proiectelor cu finanţare rambursabilă

spital

trimestrial şi cumulat de la începutul anului

primele 30 de zile după încheierea unui trimestru

6

Venituri de la autorităţi ale administraţiei publice locale

spital

trimestrial şi cumulat de la începutul anului

primele 30 de zile după încheierea unui trimestru

7

Venituri din servicii medicale acordate contra cost

spital

trimestrial şi cumulat de la începutul anului

primele 30 de zile după încheierea unui trimestru

8

Alte venituri (donaţii, sponsorizări, alte surse legal constituite)

spital

trimestrial şi cumulat de la începutul anului

primele 30 de zile după încheierea unui trimestru

9

Cheltuieli totale

spital

trimestrial şi cumulat de la începutul anului

primele 30 de zile după încheierea unui trimestru

10

Cheltuieli de personal

spital

anual

primele 30 de zile ale anului

11

Cheltuieli cu medicamentele

spital

anual

primele 30 de zile ale anului

12

Cheltuieli cu materiale sanitare, reactivi şi dezinfectanţi

spital

anual

primele 30 de zile ale anului

13

Alte cheltuieli

spital

anual

primele 30 de zile ale anului

14

Deficitul bugetar/Excedentul bugetar

Deficitul bugetar al unui spital se înregistrează atunci când cheltuielile depăşesc veniturile. Opusul deficitului bugetar este excedentul bugetar.

Deficitul bugetar = Venituri totale ale spitalului - Cheltuieli totale ale spitalului

spital

anual

primele 30 de zile ale anului

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 913 din data de 3 octombrie 2025