Capitolul ii - Dispoziţii generale privind modalitatea de implementare, de îndeplinire a criteriilor de eligibilitate, a condiţiilor şi altor cerinţe specifice, inclusiv documente justificative - Ordinul 106/2024 privind modalitatea de implementare, îndeplinirea criteriilor de eligibilitate, a condiţiilor şi altor cerinţe specifice, inclusiv tipurile de documente justificative pentru intervenţiile aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) şi b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervenţiilor aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanţate din Fondul european de garantare agricolă şi de la bugetul de stat, începând cu anul 2024

M.Of. 241 bis

În vigoare
Versiune de la: 16 Septembrie 2025
CAPITOLUL II:Dispoziţii generale privind modalitatea de implementare, de îndeplinire a criteriilor de eligibilitate, a condiţiilor şi altor cerinţe specifice, inclusiv documente justificative
Art. 3
(1)Cererile de plată pentru intervenţiile aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) şi b) din hotărâre se depun anual la centrele APIA.
(2)În anul 2024, cererile de plată se depun în perioada 4 aprilie-12 iunie. Data-limită este 12 iunie 2024 inclusiv.

(21)În anul 2025, cererile de plată se depun în perioada 3 martie - 13 iunie. Data-limită este 13 iunie 2025 inclusiv.

(3)În situaţia în care cererea de plată este depusă ulterior datei-limită stabilite la alin. (21), cererea de plată este considerată inadmisibilă.

(4)Modificările cererilor de plată se depun cel mai târziu la data-limită prevăzută la alin. (21), cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 16.

(5)Fermierii care nu desfăşoară activitate agricolă nu sunt eligibili la plată pentru suprafeţele/animalele neconforme.
(6)Beneficiarii intervenţiilor aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) şi b) din hotărâre, stabiliţi la art. 5 alin. (1)-(6) din hotărâre, depun la centrele APIA o singură cerere de plată şi sunt identificaţi în mod unic în Registrul unic de identificare, pe baza:
a)identificatorului atribuit în Registrul unic de identificare;
b)codului numeric personal sau codului unic de înregistrare cuprins în certificatul de înregistrare eliberat de către Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, denumit în continuare ONRC;
c)[textul din Art. 3, alin. (6), litera C. din capitolul II a fost abrogat la 12-feb-2025 de Art. I, punctul 5. din Ordinul 42/2025]
(7)Persoana fizică, pe de o parte, şi persoana fizică autorizată/întreprinderea familială/întreprinderea individuală, pe de altă parte, având acelaşi titular, depun o singură cerere de plată.
(8)Subunităţile persoanelor juridice, care nu au personalitate juridică, nu au calitatea de beneficiari ai intervenţiilor aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) şi b) din hotărâre.
Art. 4
Criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească un solicitant pentru a beneficia de plăţile aferente intervenţiilor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) şi b) din hotărâre sunt cele stabilite la art. 6 din hotărâre.
Art. 5
(1)La depunerea cererii de plată, fermierii trebuie să prezinte la APIA:
a)copie de pe cartea de identitate/buletinul de identitate/paşaport/certificatul de înregistrare la ONRC/actul de înfiinţare/actul constitutiv/statutul/actul normativ de înfiinţare/regulamentul de organizare şi funcţionare, după caz, iar în cazul reprezentantului, copie de pe datele de identificare, respectiv carte de identitate/buletin de identitate/paşaport;
b)dovada deţinerii unui cont bancar activ în lei (RON) deschis la o bancă care desfăşoară activitate pe teritoriul României;

c)procura notarială, în cazul în care fermierul persoană fizică împuterniceşte o persoană pentru depunerea cererii de plată în numele său sau pentru a-l reprezenta în relaţia cu APIA, respectiv împuternicirea, precum şi o copie de pe datele de identificare, respectiv carte de identitate/buletin de identitate/paşaport al/a împuternicitului, în cazul în care fermierul persoană juridică împuterniceşte o persoană pentru depunerea cererii de plată în numele său;
d)documente care dovedesc utilizarea terenului şi că terenul declarat este la dispoziţia fermierului.
(2)Fermierul demonstrează la data depunerii cererii că deţine documente din care să reiasă că are teren în folosinţă şi la dispoziţia sa, în condiţiile prevederilor art. 6 alin. (1) lit. l) din hotărâre, astfel:
a)adeverinţa conform înscrisurilor din registrul agricol, aferente anului curent de cerere, care se completează conform modelului prevăzut în anexa nr. 5; şi
b)copie conformă cu originalul, a contractului de închiriere/concesiune/comodat a/al suprafeţei agricole, încheiat între fermier şi unităţile administrativ-teritoriale; sau, după caz,
c)copie conformă cu originalul a contractului de concesiune/arendă a suprafeţei agricole, încheiat între fermier şi Agenţia Domeniilor Statului, denumită în continuare ADS, sau între fermier şi alte entităţi de drept public.
(3)În condiţiile prevederilor art. 6 alin. (1) lit. l) din hotărâre, adeverinţa conform înscrisurilor din registrul agricol, aferente anului curent de cerere, se solicită direct de către APIA instituţiilor abilitate să emită acest document, cu excepţia fermierilor care depun pentru prima dată cerere de plată, caz în care fermierul depune adeverinţa conform alin. (2) lit. a).
(4)Eliberarea şi transmiterea de către unitatea administrativ-teritorială a documentului prevăzut la alin. (2) lit. a) se fac potrivit prevederilor art. 6 alin. (7) lit. b) şi c) din hotărâre.
(5)Contractele de asociere în participaţie în vigoare trebuie să respecte prevederile art. 1.949-1.954 din Codul civil. Suprafeţele de teren arendate/închiriate/concesionate/împrumutate prin contracte de comodat nu pot face obiectul contractelor de asociere în participaţie.
(6)În cursul controalelor administrative referitoare la utilizarea terenurilor agricole care fac obiectul cererii de plată, funcţionarul APIA responsabil cu administrarea cererii de plată verifică corespondenţa suprafeţelor utilizate înscrise în adeverinţă cu suprafeţele declarate în cererea de plată. În urma verificărilor, funcţionarul APIA responsabil cu administrarea cererii de plată notifică, după caz, fermierul pentru clarificări suplimentare, în urma cărora decide dacă sunt necesare măsuri de reducere a suprafeţei declarate.
(7)Fermierul persoană fizică, pe de o parte, şi persoana fizică autorizată/întreprinderea familială/întreprinderea individuală, pe de altă parte, având acelaşi titular, depun documentele care fac dovada utilizării terenului, prevăzute la alin. (2), pentru ambele forme de organizare, odată cu cererea de plată prevăzută la art. 3 alin. (1), prevederile alin. (2) aplicându-se în mod corespunzător.
(8)În sensul art. 5 alin. (1) şi (6) din hotărâre, cooperativele agricole prevăzute la art. 6 lit. e) din Legea cooperaţiei agricole nr. 566/2004, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 566/2004, fac dovada utilizării terenurilor agricole declarate cu documentele prevăzute la alin. (2). Cooperativele prezintă copii conforme cu originalul ale registrelor prevăzute la art. 38 alin. (1) lit. a), b) şi f) din Legea nr. 566/2004, din care să reiasă datele de identificare ale suprafeţei de teren cu care participă în cooperativă fiecare membru al acesteia.
(9)Sunt neeligibile suprafeţele declarate în cererile de plată pentru care nu se depun documentele prevăzute la alin. (2) până la data-limită de depunere a cererilor de plată.
Art. 6
(1)Dovada utilizării pajiştilor permanente aparţinând unităţilor administrativ-teritoriale, ADS sau altor entităţi de drept public de către fermieri, conform art. 6 alin. (1) lit. l) din hotărâre, se realizează după cum urmează:
a)pe baza contractelor de concesiune/închiriere/comodat încheiate între, pe de o parte, primării/consiliile judeţene, ADS sau alte entităţi de drept public şi, pe de altă parte, crescătorii de animale sau asociaţiile crescătorilor de animale, din care reiese suprafaţa de pajişte permanentă utilizată, valabile la data depunerii cererii. Contractele de concesiune/închiriere/comodat încheiate în condiţiile legii înainte de intrarea în vigoare a prezentului ordin, având ca obiect utilizarea pajiştilor permanente aparţinând unităţilor administrativ-teritoriale, continuă să îşi producă efectele până la data încetării prin modalităţile stabilite în contract;
b)pe baza verificării în Sistemul naţional de identificare şi înregistrare a animalelor din Baza naţională de date, denumită în continuare BND/document din care reiese codul de exploataţie/copia cardului exploataţiei, conform Normei sanitar-veterinare pentru implementarea procesului de identificare şi înregistrare a bovinelor, ovinelor, caprinelor, porcinelor, camelidelor, cervideelor şi renilor, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 208/2022, cu modificările şi completările ulterioare. În cazul în care fermierul nu deţine card de exploataţie trebuie să prezinte adeverinţa eliberată de către medicul veterinar de liberă practică împuternicit, din care să rezulte codul exploataţiei înscrise în BND, valabil la data depunerii cererii de plată. Asociaţiile crescătorilor de animale care efectuează activitatea agricolă pe suprafaţa de pajişte concesionată/închiriată, asigurând încărcătura minimă de animale de 0,3 UVM/ha prin păşunat cu animalele înregistrate în exploataţia asociaţiei pe perioada păşunatului în tabere de vară, trebuie să prezinte adeverinţa eliberată de către medicul veterinar de liberă practică împuternicit, din care să rezulte codul exploataţiei/exploataţiilor tip tabără de vară a/ale asociaţiei înscrise în BND, valabil la data depunerii cererii de plată.

(2)Codul/Codurile de exploataţie ANSVSA şi animalele declarate într-o cerere de plată, pentru asigurarea încărcăturii cu animale pe pajiştile permanente şi/sau pentru solicitarea plăţilor pentru efectivele de animale, nu pot fi declarate în acelaşi scop în mai multe cereri de plată.
Art. 7
(1)În cazul pajiştilor comunale concesionate/închiriate în condiţiile legii de către asociaţiile crescătorilor de animale, beneficiarii vor depune următoarele documente, după caz:
a)în cazul membrilor asociaţiei care asigură încărcătura cu animale pe suprafaţa de pajişte concesionată/închiriată, fiecare membru al asociaţiei, solicitant al plăţilor directe în calitate de fermier activ, prezintă la APIA dovada utilizării acestor suprafeţe de pajişti permanente, respectiv:
(i)copia de pe contractul de concesiune/închiriere/comodat al pajiştii încheiat de către asociaţie;
(ii)copia tabelului centralizator pe care reprezentantul legal al asociaţiei îşi dă acordul în vederea solicitării sprijinului pe suprafaţă de către membrii asociaţiei, care cuprinde, pentru fiecare membru al asociaţiei, datele de identificare, numărul de animale cu care asigură încărcătura minimă de 0,3 UVM/ha, codul/codurile de identificare a exploataţiilor zootehnice din BND, precum şi suprafeţele alocate.
Centralizatorul se întocmeşte anual de către asociaţie, se vizează de către primărie şi este prevăzut în anexa nr. 6 la prezentul ordin.
Calculul suprafeţelor aferente fiecărui membru se efectuează proporţional cu numărul de UVM ale fiecărui membru în parte la data depunerii cererii de plată, pentru suprafaţa concesionată/închiriată de către asociaţie. Fiecare membru al asociaţiei, în calitate de beneficiar al plăţilor, declară la APIA, în cererea de plată, suprafeţele utilizate de pajişte permanentă comunală care îi revin şi pentru care asigură încărcătura minimă de animale de 0,3 UVM/ha, folosind, în cazul suprafeţelor utilizate în comun fără delimitare fizică în teren, codul de cultură aferent pajiştilor permanente utilizate în comun. Sancţiunile se calculează proporţional cu suprafaţa declarată de către fiecare fermier, membru al asociaţiei, în blocul fizic în care a fost constatată neconformitatea;
b)în cazul asociaţiei crescătorilor de animale care asigură încărcătura minimă de 0,3 UVM/ha pe suprafaţa de pajişte concesionată/închiriată cu animalele membrilor, pe baza unui tabel centralizator, asociaţia va prezenta la APIA:
(i)copia de pe contractul de concesiune/închiriere al pajiştii încheiat de către asociaţie;
(ii)tabelul centralizator care cuprinde acordul tuturor membrilor privind depunerea cererii de plată de către asociaţie şi, pentru fiecare membru al asociaţiei, datele de identificare, codul/codurile de identificare a exploataţiilor zootehnice din BND, numărul de animale, precum şi suprafeţele alocate.
Centralizatorul se întocmeşte anual de către asociaţie, se vizează de către primărie şi este prevăzut în anexa nr. 6;
(iii)copia conformă cu originalul a hotărârii adunării generale a membrilor asociaţiei crescătorilor de animale privind utilizarea fondurilor. Acest document poate fi prezentat până la data-limită de depunere a cererilor de plată;
c)asociaţia crescătorilor de animale care efectuează activitatea agricolă pe suprafaţa de pajişte concesionată/închiriată asigurând încărcătura minimă de animale de 0,3 UVM/ha prin păşunat cu animalele înregistrate în exploataţia asociaţiei pe perioada păşunatului în tabere de vară, conform prevederilor Normei sanitare veterinare privind procedura de înregistrare/autorizare sanitar-veterinară a unităţilor, centrelor de colectare, transportatorilor şi mijloacelor de transport rutier din domeniul sănătăţii şi protecţiei animalelor şi pentru completarea, respectiv abrogarea unor acte normative din domeniul sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 10/2024, cu modificările ulterioare, va prezenta la APIA:
(i)copia de pe contractul de concesiune/închiriere/comodat al pajiştii încheiat de către asociaţie;
(ii)tabelul centralizator care cuprinde acordul tuturor membrilor privind depunerea cererii de plată de către asociaţie şi, pentru fiecare membru al asociaţiei, datele de identificare, codul/codurile de identificare a exploataţiilor zootehnice din BND, numărul de animale pe specii şi categorii, precum şi suprafeţele alocate. Centralizatorul prevăzut în anexa nr. 6 se întocmeşte anual şi se vizează de către primărie;
(iii)copia conformă cu originalul a hotărârii adunării generale a membrilor asociaţiei crescătorilor de animale privind utilizarea fondurilor. Acest document poate fi prezentat până la data-limită de depunere a cererilor.
(2)Asociaţiile crescătorilor de animale prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c) nu pot solicita plăţi aferente intervenţiilor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) şi b) din hotărâre pentru suprafeţele care au fost solicitate la plată individual de către membrii acestora.
(3)Membrii asociaţiilor crescătorilor de animale pot depune în mod individual cereri de plată în cadrul intervenţiilor de sprijin cuplat în sectorul zootehnic pentru animalele pe baza cărora asociaţia a asigurat încărcătura minimă pentru suprafaţa de pajişte permanentă solicitată la plată.

(4)În cazul cooperativelor agricole prevăzute la art. 6 lit. e) din Legea nr. 566/2004, precum şi al grupurilor de producători care desfăşoară activitate agricolă pe o suprafaţă de pajişte cu animalele membrilor, beneficiarii plăţilor pot fi cooperativa/grupul de producători sau membrii cooperativei/grupului de producători, în aceleaşi condiţii ca ale asociaţiei de crescători de animale, prevăzute la alin. (1)-(3).
Art. 8
(1)Formele asociative de proprietate asupra terenurilor cu vegetaţie forestieră, păşunilor şi fâneţelor, obşti de moşneni în devălmăşie, obşti răzeşeşti nedivizate, composesorate, obşti de cumpărare, păduri grănicereşti, păduri urbariale, cooperative, alte comunităţi şi forme asociative cu diferite denumiri, menţionate în Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale Legii nr. 169/1997, cu modificările şi completările ulterioare, în calitate de fermier activ care desfăşoară cel puţin o activitate agricolă minimă pe pajiştile aflate în proprietatea lor, pot depune cererea de plată prin reprezentantul legal, în conformitate cu actul constitutiv şi/sau statutul. Documentele care fac dovada utilizării terenului agricol sunt prevăzute la art. 5 alin. (2), fiind însoţite de cele prevăzute la art. 5 alin. (1). Documentele pe care le prezintă forma asociativă de proprietate sunt:
a)copie a titlului de proprietate asupra terenurilor aparţinând formei asociative sau a altor acte doveditoare ale dreptului de proprietate cu aceeaşi forţă juridică, cum ar fi, de exemplu, hotărâre judecătorească definitivă, contract de vânzare-cumpărare, iar, în lipsa acestor documente, adeverinţa emisă de primăria pe raza căreia se află terenurile agricole;
b)copie a centralizatorului care cuprinde acordul fiecărui membru crescător de animale din speciile bovine, ovine, caprine şi ecvidee privind depunerea cererii de plată de către forma asociativă, datele de identificare, codul de identificare a exploataţiei zootehnice din BND, numărul total de animale pe specii şi categorii, deţinute de fiecare membru, precum şi suprafaţa utilizată de forma asociativă prin cosit şi/sau păşunat. Centralizatorul se completează anual şi se semnează de către preşedintele formei asociative, conform modelului prezentat în anexa nr. 7 la prezentul ordin.

c)copie conformă cu originalul a hotărârii adunării generale a asociaţilor privind utilizarea fondurilor. Acest document poate fi prezentat până la data-limită de depunere a cererii de plată.
(2)În cazul în care aceste forme de organizare nu respectă încărcătura minimă de 0,3 UVM/ha asigurată cu animalele membrilor, activitatea agricolă minimă constă inclusiv în recoltarea vegetaţiei prin cel puţin un cosit anual pe pajiştile permanente aflate în proprietate. Activitatea agricolă minimă de recoltare prin cosit anual pe pajiştile permanente se face în perioada 15 iunie-1 octombrie a anului de cerere. Formele asociative de proprietate prezintă la APIA facturile valorificării fânului şi/sau documentele contabile de gestiune privind depozitarea fânului pentru consumul cu animalele deţinute şi/sau centralizatorul repartizării fânului rezultat către membrii formei asociative de proprietate, pe baza semnăturii membrilor, până la data de 15 octombrie a anului de cerere.
(3)În conformitate cu art. 5 alin. (2) lit. b) din hotărâre, cererea de plată poate fi depusă de membrii formei asociative de proprietate care asigură încărcătura cu animale pentru suprafaţa deţinută în proprietate, crescători de animale din speciile bovine, ovine, caprine şi ecvidee, în calitate de utilizatori ai pajiştilor permanente şi în calitate de fermieri activi care desfăşoară cel puţin o activitate agricolă minimă, în cazul în care adunarea generală a membrilor sau consiliul de administraţie, cu respectarea prevederilor art. 631-645 din Codul civil, decide în acest sens. Suprafeţele utilizate de către fiecare membru sunt repartizate de către forma asociativă. În cazul suprafeţelor utilizate în comun, fără delimitare fizică în teren, reducerile de suprafaţă se fac proporţional cu suprafaţa declarată de către fiecare fermier, membru al asociaţiei, în blocul fizic în care a fost constatată neconformitatea. Documentele doveditoare privind utilizarea terenului pe care le prezintă fiecare dintre membrii acestor forme asociative sunt:
a)copie a titlului de proprietate asupra terenurilor aparţinând formei asociative sau a altor acte doveditoare ale dreptului de proprietate cu aceeaşi forţă juridică, cum ar fi, de exemplu, hotărâre judecătorească definitivă, contract de vânzare-cumpărare, iar în lipsa acestor documente, adeverinţa emisă de primăria pe raza căreia se află terenurile agricole;

b)copie a centralizatorului care cuprinde acordul, datele de identificare, codul de identificare a exploataţiei zootehnice din BND, numărul total de animale pe specii şi categorii, deţinute de fiecare membru, precum şi suprafeţele repartizate membrilor de către forma asociativă. Centralizatorul se completează anual, se semnează de către preşedintele formei asociative menţionate la alin. (1), conform modelului prezentat în anexa nr. 8 la prezentul ordin;
c)copie conformă cu originalul a hotărârii adunării generale a asociaţilor privind utilizarea fondurilor. Acest document poate fi prezentat până la data-limită de depunere a cererilor de plată.
(4)Membrii formelor asociative de proprietate prevăzuţi la alin. (1) pot depune în mod individual cereri de plată în cadrul intervenţiilor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. b) din hotărâre pentru animalele pe baza cărora asociaţia a asigurat încărcătura minimă pentru suprafaţa de pajişte permanentă solicitată la plată.
Art. 9
Utilizatorii de pajişti permanente, persoane fizice sau juridice de drept privat, altele decât cele prevăzute la art. 7 şi la art. 8 alin. (1), desfăşoară cel puţin o activitate agricolă pe pajiştile permanente aflate la dispoziţia lor în condiţiile legii, cu respectarea prevederilor art. 10 din OUG nr. 34/2013, în calitate de fermieri activi, şi prezintă, suplimentar faţă de documentele prevăzute la art. 5 alin. (1) şi (2):
a)document din care reiese codul de exploataţie/copia cardului exploataţiei, conform Normei sanitar-veterinare pentru implementarea procesului de identificare şi înregistrare a bovinelor, ovinelor, caprinelor, porcinelor, camelidelor, cervideelor şi renilor, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 208/2022, cu modificările şi completările ulterioare. În cazul în care fermierul nu deţine card de exploataţie, trebuie să prezinte adeverinţa eliberată de către medicul veterinar de liberă practică împuternicit, din care să rezulte codul exploataţiei înscrise în BND, valabil la data depunerii cererii de plată; şi/sau
b)până la data de 15 octombrie a anului de cerere, documentele privind depozitarea/valorificarea fânului sau altor plante erbacee furajere prevăzute în anexa nr. 26 la prezentul ordin, în situaţia în care fermierul nu asigură încărcătura minimă de 0,3 UVM/ha. Activitatea agricolă minimă de recoltare prin cosit anual pe pajiştile permanente se face în perioada 15 iunie-1 octombrie a anului de cerere, cu excepţia plantelor erbacee furajere, pentru care perioada de recoltare se realizează în fazele de debut ale ciclului de vegetaţie potrivit anexei nr. 26, fermierul având obligaţia furnizării de dovezi în acest sens sub forma fotografiilor geoetichetate, până cel târziu la data finală stipulată în anexă.

Art. 10
(1)Documentele privind deţinerea animalelor sunt prevăzute în Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 208/2022 privind aprobarea Normei sanitar-veterinare pentru implementarea procesului de identificare şi înregistrare a bovinelor, ovinelor, caprinelor, porcinelor, camelidelor, cervideelor şi renilor, cu modificările şi completările ulterioare, şi se depun în funcţie de cerinţele intervenţiilor solicitate.
(2)Documentele privind deţinerea legală a ecvideelor, respectiv paşapoartele ecvideelor, sunt prevăzute în Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 309/113/2023 pentru implementarea procesului de identificare şi înregistrare a ecvideelor.
Art. 11
După data-limită de depunere a cererii de plată, fermierii trebuie să notifice în scris APIA cu privire la orice modificare a datelor declarate în cererea de plată şi în documentele doveditoare, în termen de 15 zile de la data modificării.
Art. 12
(1)În situaţia în care, în cadrul aceleiaşi intervenţii, un bloc fizic face obiectul cererilor de plată a doi sau mai mulţi fermieri, în cazul în care suprafaţa totală declarată este mai mare decât suprafaţa agricolă din sistemul de referinţă - LPIS, cu o diferenţă de maximum 1 hectar, APIA poate aplica o reducere proporţională a suprafeţelor declarate în acel bloc fizic.
(2)În situaţia prevăzută la alin. (1), APIA notifică fermierii privitor la aplicarea unei reduceri proporţionale pentru supradeclararea blocului fizic. Notificarea poate fi contestată numai în scris de fermieri în termen de 15 zile lucrătoare de la data primirii, având la bază actele doveditoare prezentate la APIA la depunerea cererii de plată sau a modificărilor acesteia, privind utilizarea suprafeţei declarate.
Art. 13
(1)Nu se acordă plăţi pentru suprafaţa care depăşeşte suprafaţa maximă eligibilă a blocului fizic şi/sau suprafaţa categoriei de folosinţă asociate blocului fizic sau în cazul în care blocul fizic are mai multe categorii de folosinţă ori categoria de folosinţă declarată nu corespunde categoriei de folosinţă asociate blocului fizic după finalizarea tuturor controalelor.

(2)Nu sunt incluse în hectarul eligibil:
a)suprafeţele compacte sau însumate mai mari de 100 de metri pătraţi care nu sunt utilizate pentru activităţi agricole, cum ar fi cele ocupate de vegetaţie forestieră, iazurile naturale permanente, cu excepţia suprafeţelor prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. c) şi d) din hotărâre şi a drumurilor/aleilor de exploatare din interiorul suprafeţei parcelei agricole, inclusiv din sere şi solarii cu lăţimea de maximum 2,5 m inclusiv;
b)drumurile/aleile de exploatare din interiorul suprafeţei parcelei agricole, inclusiv din sere şi solarii a căror lăţime este mai mare de 2,5 m.
(3)Suprafaţa de teren ocupată de orice tip de construcţie, indiferent de mărime, nu este eligibilă la plată, cu excepţia suprafeţelor de teren ocupate cu sere şi solarii.
(4)Terenurile scoase din circuitul agricol, inclusiv în cursul anului de cerere, nu sunt eligibile la plăţile pe suprafaţă, cu excepţia următoarelor situaţii:
a)terenurile scoase din circuitul agricol conform prevederilor Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesare realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local, cu modificările şi completările ulterioare, care sunt la dispoziţia fermierilor până la sfârşitul anului şi pe care se desfăşoară activitate agricolă. Solicitantul plăţii are obligaţia de a face dovada faptului că terenul rămâne la dispoziţia acestuia pe parcursul întregului an calendaristic, iar APIA poate solicita dovezi suplimentare expropriatorului în cursul verificărilor efectuate;
b)terenurile scoase din circuitul agricol conform prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe care nu au fost demarate lucrările de construcţie potrivit prevederilor art. 76 din Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi locuinţei nr. 839 din 12 octombrie 2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, cu modificările şi completările ulterioare, sau pentru care nu a fost întocmit procesul-verbal de predare a amplasamentului către executantul lucrărilor şi pe care se desfăşoară activitate agricolă şi sunt la dispoziţia fermierilor până la sfârşitul anului calendaristic. Solicitantul plăţii are obligaţia de a face dovada faptului că terenul rămâne la dispoziţia acestuia pe parcursul întregului an calendaristic, iar APIA poate solicita dovezi suplimentare în cursul verificărilor efectuate, după caz, fermierului sau autorităţilor abilitate în domeniul construcţiilor.

(5)Nu sunt eligibile la plată următoarele suprafeţe:
a)suprafeţele agricole pe care se constată că în urma controalelor administrative sau controalelor la faţa locului, inclusiv cele pentru actualizarea blocurilor fizic, nu s-a desfăşurat activitatea agricolă prevăzută la pct. 4.1.1 din PS 2023-2027;
b)suprafeţele din rezervaţiile ştiinţifice, zonele de protecţie strictă din parcurile naţionale, parcurile naturale sau din rezervaţii ale biosferei şi amenajările peisagistice conform limitelor aprobate de autorităţile competente, spre exemplu, Rezervaţia Biosferei «Delta Dunării», Parcul Naţional Munţii Rodnei. Sunt eligibile la plată suprafeţele agricole situate în zonele de protecţie integrală şi zonele de conservare durabilă (zonele-tampon) din parcurile naţionale şi naturale pe care se pot desfăşura activităţi agricole, cu respectarea măsurilor impuse în planul de management al ariei protejate, compatibile cu cerinţele pentru măsurile de sprijin direct. În situaţia în care planul de management al ariei protejate nu este elaborat/este în curs de elaborare, se respectă setul de măsuri de conservare stabilite de către administratorii ariilor naturale protejate respective, cu respectarea prevederilor art. 22 alin. (4)-(7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi a prevederilor Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului nr. 552/2003 privind aprobarea zonării interioare a parcurilor naţionale şi a parcurilor naturale, din punct de vedere al necesităţii de conservare a diversităţii biologice;

c)suprafeţele amenajate ca terenuri permanente de sport;
d)suprafeţele aferente aeroporturilor şi culoarelor de siguranţă, suprafeţele aferente aerodromurilor şi/sau heliporturilor;
e)suprafeţele aferente zonelor sportive/de agrement (parcuri, pârtii de schi) care sunt scoase din circuitul agricol;
f)suprafeţele utilizate de unităţile militare;
g)suprafeţele de teren aferente lucrărilor de consolidare, de protecţie şi de apărare şi terenul aferent elementelor infrastructurii autostrăzilor şi drumurilor naţionale aparţinând domeniului public al statului, conform Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
h)suprafeţele de teren care constituie zone de protecţie ale suprafeţelor ocupate de lucrări de amenajare sau de consolidare a albiilor minore, de canale şi derivaţii hidrotehnice la capacitatea maximă de transport a acestora, precum şi de alte construcţii hidrotehnice realizate pe ape, lucrări de apărare împotriva inundaţiilor, construcţii şi instalaţii hidrometrice, precum şi instalaţii de determinare automată a calităţii apelor, prevăzute la art. 40 alin. (1) lit. d)-f) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
i)suprafeţele de teren care constituie zone de protecţie adiacente infrastructurii de îmbunătăţiri funciare prevăzute în Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 227/2006 privind amplasarea şi dimensiunile zonelor de protecţie adiacente infrastructurii de îmbunătăţiri funciare;
j)suprafeţele de teren lăsat pârloagă declarate/determinate pe acelaşi amplasament mai mult de 4 ani;
k)suprafeţele declarate în cererea de plată în afara limitelor blocului fizic. Excepţie sunt cazurile în care fermierul semnalează, la depunerea cererii, necesitatea actualizării limitelor blocului fizic, iar APIA confirmă observaţia fermierului pe baza celor mai recente imagini ortofoto sau în urma verificărilor la faţa locului pentru acest scop; suprafeţele constatate în urma verificării în teren, pentru acest scop, ca fiind neutilizate în scop agricol sau pentru care nu s-a desfăşurat activitatea agricolă prevăzută la pct. 4.1.1 din PS 2023-2027 nu sunt eligibile pentru plată;
l)suprafeţele cu amenajări piscicole, aşa cum acestea sunt prevăzute în registrul agricol. Fac excepţie terenurile cu amenajări piscicole încadrate în registrul agricol în categoria de folosinţă terenuri piscicole, utilizate temporar în scop agricol, precum şi cele redate sau introduse în circuitul agricol în conformitate cu prevederile art. 93 alin. (8)-(10) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

m)suprafeţele de teren agricol ocupate cu construcţiile aferente infrastructurii necesare producerii energiei electrice din surse regenerabile, respectiv clădiri, sisteme de susţinere a obiectivelor de investiţii, sau alte elemente prevăzute la art. 1 lit. f)-h) din Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.064/2013, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 14
(1)În sensul art. 6 alin. (1) lit. n) din hotărâre, în cadrul cererii de plată, fermierul identifică parcelele agricole utilizate şi elementele neproductive.
(2)În anul 2024, fermierii au obligaţia să declare suprafeţele de teren alocate zonelor şi elementelor neproductive, inclusiv terenurile lăsate pârloagă, precum şi suprafeţele cultivate cu culturi agricole fixatoare de azot şi/sau cu culturi agricole secundare, cultivate fără utilizarea de produse de protecţie a plantelor, pentru respectarea primei cerinţe a standardului GAEC 8, ca urmare a aplicării derogării prevăzute de Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/587 al Comisiei din 12 februarie 2024 de stabilire a unei derogări de la Regulamentul (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte aplicarea standardului privind bunele condiţii agricole şi de mediu ale terenurilor (standardul GAEC) 8, datele de eligibilitate a cheltuielilor pentru contribuţia din FEGA şi normele privind modificările planurilor strategice PAC pentru modificările anumitor ecoscheme pentru anul de cerere 2024, denumit în continuare Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/587.
(3)Suprafaţa declarată a parcelei şi a elementelor neproductive solicitate la plată este suprafaţa rezultată în urma procesului de digitizare a parcelei în aplicaţia electronică GIS, pusă la dispoziţie de către APIA, în conformitate cu documentele care fac dovada utilizării terenului agricol. Excepţie fac cazurile în care pe parcela digitizată se regăsesc suprafeţe neagricole mai mici de 100 de metri pătraţi, dar care însumate depăşesc 100 de metri pătraţi. Suprafaţa digitizată a parcelei poate fi diferită faţă de suprafaţa declarată în limita toleranţei, calculată în aplicaţia electronică GIS, de 0,75 m x perimetrul parcelei digitizate, dar nu mai mare de 1 ha.
(4)În cazul în care în urma tuturor controalelor administrative sau la faţa locului se constată că parcela nu îndeplineşte cerinţele de identificare conform art. 2 lit. p), nu se acordă plăţi pentru suprafeţele identificate eronat.
Art. 15
(1)În sensul art. 60 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2021/2.116, APIA trebuie să asigure efectuarea controalelor la nivelul necesar pentru o gestionare eficace a riscurilor la adresa intereselor financiare ale Uniunii. APIA selecţionează eşantionul de control din întreaga populaţie de solicitanţi, incluzând, după caz, o parte aleatorie şi o parte selecţionată pe baza analizei riscurilor.
(2)Rata minimă a controalelor la faţa locului în cadrul sistemului integrat menţionat la art. 65 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2021/2.116 este de:
a)5% pentru intervenţiile bazate pe suprafaţă, altele decât ecoschemele, care nu fac obiectul sistemului de monitorizare a suprafeţelor prevăzut la art. 70 din Regulamentul (UE) 2021/2.116;
b)3% pentru ecoschemele din sectorul vegetal;
c)5% pentru intervenţiile aferente sectorului zootehnic.
(3)Conform art. 83 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2021/2.116, eşantionul de control la faţa locului pentru verificarea respectării normelor de condiţionalitate acoperă minimum 1% dintre beneficiari vizaţi.
(4)APIA va realiza controale la faţa locului în anul de cerere pentru toate suprafeţele de teren solicitate la plată:
a)încadrate conform datelor din registrul agricol în categoria de folosinţă terenuri piscicole, utilizate temporar în scop agricol;
b)utilizate în sistem dual în conformitate cu prevederile Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale O.U.G. nr. 34/2013, pe care sunt amplasate obiective pentru producerea de energie electrică din surse regenerabile.

Art. 151
Pentru beneficiarii plăţilor directe şi intervenţiilor pentru dezvoltare rurală prevăzute la art. 16 alin. (2), alin. (3) lit. a) şi la art. 69 lit. a)-c) din Regulamentul (UE) 2021/2.115, APIA aplică sancţiunile administrative în cazul nerespectării normelor privind condiţionalitatea socială, cu respectarea prevederilor art. 39 alin. (61) şi (62) din hotărâre.

Art. 16
(1)În sensul art. 6 alin. (1) lit. g) din hotărâre, fermierii pot aduce modificări cererii de plată sau pot retrage în totalitate cererea de plată sau părţi ale acesteia, numai dacă:
a)APIA nu a notificat fermierului intenţia sa de a efectua un control la faţa locului;
b)nu au solicitat plăţi pentru animale care au perioadă de reţinere.
(2)Cererile de plată pot fi modificate fără creşterea suprafeţei sau pot fi retrase total/parţial de către beneficiar în următoarele condiţii:
a)APIA nu a notificat fermierul cu privire la intenţia de a efectua un control la faţa locului, cu respectarea preavizului prevăzut la art. 48 alin. (1) din hotărâre. Neconformităţile depistate în timpul controalelor la faţa locului sunt aduse la cunoştinţa beneficiarului în termen de maximum 90 de zile de la data finalizării verificărilor pe teren;
b)în cazul controalelor prin monitorizare, în conformitate cu prevederile art. 10 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2022/1.173 al Comisiei din 31 mai 2022 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte sistemul integrat de administrare şi control din cadrul politicii agricole comune, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2022/1.173, pentru exploataţiile la care se constată cel puţin o parcelă neconformă, se va realiza acţiunea de întâlnire şi clarificare cu fermierul a rezultatelor controlului prin monitorizare. Prin clarificările aduse este posibilă modificarea cererii de plată fără creşteri de suprafaţă, situaţie care va constitui baza următoarelor interpretări;
c)în cazul intervenţiilor care fac obiectul sistemului de monitorizare a suprafeţelor utilizând date satelitare obţinute cu ajutorul sateliţilor Sentinel din cadrul programului Copernicus, în temeiul art. 7 din Regulamentul (UE) 2022/1.173, fermierii pot aduce modificări cererii de plată fără creşteri de suprafaţă sau pot retrage total/parţial suprafeţele din cererea de plată până la data de 30 septembrie a anului de cerere.

d)suprafeţele constatate la data verificării în teren fără utilizare agricolă sau cele pentru care nu s-a desfăşurat activitatea agricolă prevăzută la pct. 4.1.1 din PS 2023-2027, doar în situaţia în care fermierul a semnalat la depunerea cererii necesitatea actualizării limitelor blocului fizic.

(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul în care în cadrul unui control la faţa locului a fost constatată o neconformitate, modificările sau retragerile nu se mai pot face pentru parcelele agricole/animalele la care se referă neconformitatea.
Art. 17
(1)În situaţia în care condiţiile meteorologice conduc la imposibilitatea realizării lucrărilor de pregătire a terenului şi de înfiinţare a culturilor, fiind necesară implicit prelungirea cu o săptămână a termenului instituit de GAEC 6 cerinţa 1, fermierul notifică APIA în intervalul de timp de 3 săptămâni planificat iniţial pentru realizarea lucrărilor, înainte de expirarea termenului iniţial, prin completarea şi transmiterea notificării privind imposibilitatea respectării intervalului de 3 săptămâni prevăzut de GAEC 6 cerinţa 1 pentru pregătirea terenului şi înfiinţarea noii culturi, prevăzută în anexa nr. 29.
(2)APIA transmite zilnic la direcţia pentru agricultură judeţeană (DAJ), centralizat, în format electronic, notificările prevăzute la alin. (1), în vederea prelungirii termenului instituit de GAEC 6 cerinţa 1.
(3)DAJ efectuează verificările necesare, emite avizul şi îl transmite la APIA în format electronic în termen de maximum 48 de ore de la data primirii centralizatorului de la APIA.
(4)APIA informează fermierii cel mai târziu în următoarea zi lucrătoare privind aprobarea prelungirii termenului stabilit la alin. (1), ulterior primirii avizelor de către DAJ.
(5)Perioada de pregătire a terenului şi de înfiinţare a noii culturi va fi înscrisă în documentele de evidenţă a lucrărilor agricole la nivel de fermă, atât pentru verificarea cerinţei specifice, cât şi pentru verificarea GAEC 6.