Secţiunea 4 - Condiţiile de acordare, utilizare şi de rambursare a creditelor, precum şi condiţiile de acordare şi utilizare a fondurilor nerambursabile şi de stabilire a garanţiilor - Normele Metodologice 1557/2008 privind acordarea din bugetul asigurărilor pentru şomaj de credite în condiţii avantajoase, respectiv fonduri nerambursabile, întreprinderilor mici şi mijlocii, unităţilor cooperatiste, asociaţiilor familiale si persoanelor fizice care desfăşoară în mod independent activităţi economice

M.Of. 569

În vigoare
Versiune de la: 29 Iulie 2008
SECŢIUNEA D:Condiţiile de acordare, utilizare şi de rambursare a creditelor, precum şi condiţiile de acordare şi utilizare a fondurilor nerambursabile şi de stabilire a garanţiilor
Art. 18
Întreprinderile mici şi mijlocii, unităţile cooperatiste, asociaţiile familiale, persoanele fizice care desfăşoară în mod independent activităţi economice, şomerii şi studenţii pot beneficia de credite, respectiv de fonduri nerambursabile din bugetul asigurărilor pentru şomaj, pentru:
a)finanţarea stocurilor de materii prime, materiale şi obiecte de inventar sau a altor nevoi privind activitatea curentă, conform specificaţiilor din studiul de fezabilitate;
b)cheltuieli de capital, respectiv: utilaje şi echipamente, instalaţii de lucru, construcţii speciale, construcţii, amenajări şi dotări, mijloace de transport, calculatoare şi altele asemenea;
c)finanţarea investiţiilor complexe care necesită finanţarea concomitentă a stocurilor de materii prime şi a cheltuielilor de capital, potrivit prevederilor din studiul de fezabilitate.
Art. 19
(1)Pentru beneficiarii de credite sau de fonduri nerambursabile contribuţia beneficiarului trebuie să fie de cel puţin 25% din valoarea proiectului de fezabilitate depus.
(2)Aportul propriu poate fi constituit din lichidităţi înregistrate în contul curent al solicitantului şi/sau bunuri (terenuri, clădiri, echipamente, software şi capital circulant) legate de investiţie, care fac parte din planul de finanţare a proiectului (devizul general) cuprins în studiul de fezabilitate, indiferent de momentul şi de modul legal al dobândirii acestora, şi sunt considerate investiţie iniţială.
(3)Contribuţia beneficiarului de 25% din valoarea proiectului de fezabilitate depus nu poate face obiectul unui alt ajutor de stat.
(4)Împrumutatul va face dovada efectuării plăţilor privind aportul propriu în condiţiile şi la termenele prevăzute prin reglementările interne ale băncii sau agenţiei de credit autorizate privind activitatea de creditare.
Art. 20
(1)Perioada maximă în care creditul acordat trebuie să fie rambursat este:
a)de 3 ani, în cazul creditelor acordate pentru finanţarea cheltuielilor de capital;
b)de un an, în cazul creditelor acordate pentru finanţarea stocurilor de materii prime şi materiale.
(2)În cadrul termenului de rambursare, la creditul pentru cheltuielile de capital se poate include, la cererea solicitantului de credit, şi o perioadă de graţie de până la 6 luni.
Art. 21
(1)Creditele şi fondurile nerambursabile se acordă în raport cu numărul locurilor de muncă pe care solicitantul se obligă să le creeze, în cuantumul stabilit de lege şi cu respectarea art. 11 alin. (2) şi (3).
(2)Beneficiarii de credite în condiţii avantajoase pentru asigurarea producţiei trebuie să angajeze pe locurile de muncă nou-create numai persoane care nu au avut niciodată un loc de muncă, care şi-au pierdut sau care sunt pe cale de a-şi pierde locul de muncă.
Art. 22
(1)Dobânda la creditul acordat în temeiul art. 86 din Legea nr. 76/2002, cu modificările şi completările ulterioare, va fi de 50% din dobânda de referinţă stabilită de Banca Naţională a României, revizuibilă în conformitate cu nivelul dobânzii de referinţă comunicat de Banca Naţională a României.
(2)În judeţele în care rata medie anuală a şomajului s-a situat peste rata medie anuală a şomajului pe ţară, comunicată de Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, creditele se acordă, în anul calendaristic următor, cu o dobândă de 25% din dobânda de referinţă a Băncii Naţionale a României.
(3)Beneficiază de credite cu dobânda prevăzută la alin. (2) şi persoanele în vârstă de până la 30 de ani, care au statut de student pentru prima dată şi care urmează studiile la cursuri de zi la o instituţie de învăţământ superior de stat ori particular, autorizată sau acreditată în condiţiile legii.
Art. 23
(1)Creditele şi fondurile nerambursabile acordate vor fi garantate cu garanţii reale şi personale, astfel încât acestea să acopere valoarea creditului acordat şi a dobânzii aferente, respectiv a fondului nerambursabil acordat.
(2)Garantarea se face, în principal, cu obiectele achiziţionate din creditul, respectiv fondul nerambursabil acordat, precum şi cu alte bunuri şi valori care aparţin solicitantului şi/sau giranţilor acestuia, care trebuie să acopere valoarea creditului acordat şi a dobânzii aferente, respectiv a fondului nerambursabil acordat.
(3)Bunurile care se constituie ca garanţie vor fi asigurate, pe întreagă perioadă de derulare a creditului, respectiv a fondului nerambursabil, la una dintre societăţile de asigurare agreate de banca autorizată, respectiv de agenţia de credit.
Art. 24
(1)Pentru obţinerea unui credit, respectiv a unui fond nerambursabil, acordat din bugetul asigurărilor pentru şomaj, întreprinderile mici şi mijlocii şi unităţile cooperatiste vor depune la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană sau a municipiului Bucureşti, pe al cărei teritoriu îşi au sediul social sau, după caz, reşedinţa, o cerere însoţită de:
a)contractul de societate sau, după caz, actul constitutiv;
b)hotărârea judecătorească de autorizare a înfiinţării societăţii;
c)statutul societăţii şi, după caz, actele adiţionale şi/sau acte din care să rezulte că nu s-au operat cereri privind înscrierea de menţiuni la registrul comerţului;
d)certificatul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului sau codul unic de înregistrare;
e)ultimul bilanţ contabil vizat de organul fiscal teritorial;
f)ultimele 3 balanţe de verificare;
g)dovada achitării obligaţiilor fiscale (certificat de atestare fiscală) şi a contribuţiilor la bugetul asigurărilor sociale de stat, la bugetul asigurărilor pentru şomaj şi la bugetul asigurărilor pentru sănătate;
h)avizul de funcţionare eliberat de Direcţia Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, după caz;
i)declaraţie privind litigiile cu terţii, cu precizarea motivelor care au condus la situaţiile respective;
j)studiul de fezabilitate al proiectului pentru care se solicită creditul;
k)graficul creării şi ocupării noilor locuri de muncă;
l)acte care să ateste proprietatea asupra bunurilor aduse în garanţie, precum şi valoarea acestora;
m)proiecţia fluxului de lichidităţi pe perioada de creditare;
n)graficul de rambursare a creditului şi aportul beneficiarului la realizarea investiţiei;
o)declaraţie pe propria răspundere că valoarea ajutoarelor de stat de minimis nu depăşeşte 200.000 euro în ultimii 3 ani,
p)declaraţie pe propria răspundere privind numărul de salariaţi şi disponibilizările din ultimele 12 luni premergătoare solicitării creditului, conform art. 86 alin. (7) lit. e) din Legea nr. 76/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
r)alte documente solicitate de bancă sau de agenţia de credit.
(2)În cazul solicitării de credite sau de fonduri nerambursabile pentru construcţii în vederea realizării ori dezvoltării de noi capacităţi de producţie, pe lângă documentele prezentate la alin. (1) se solicită şi următoarele:
a)acte care să ateste situaţia juridică a terenului pe care urmează să se realizeze investiţia;
b)autorizaţia de construire;
c)autorizaţia de mediu;
d)acordurile şi avizele legale pentru realizarea investiţiei.
(3)La solicitarea de credite sau de fonduri nerambursabile pentru începerea activităţii nu se vor depune documentele prevăzute la alin. (1) lit. e)-g) şi p).
(4)Persoanele fizice care desfăşoară în mod independent activităţi economice şi asociaţiile familiale vor depune, după caz, pentru obţinerea creditelor sau a fondurilor nerambursabile următoarele:
a)autorizaţia de funcţionare;
b)codul unic de înregistrare sau codul numeric personal;
c)declaraţie specială privind veniturile din activităţi independente pentru anul în curs;
d)dispoziţia de impunere şi declaraţia de impunere pentru anul expirat;
e)studiul de fezabilitate;
f)acte care să ateste proprietatea asupra garanţiilor şi valoarea acestora;
g)aportul beneficiarului la realizarea investiţiei;
h)certificatul privind stagiul de cotizare;
i)declaraţie pe propria răspundere că valoarea ajutoarelor de stat de minimis nu depăşeşte 200.000 euro în ultimii 3 ani;
j)graficul creării şi ocupării noilor locuri de muncă (pentru asociaţii familiale) şi Convenţia privind crearea de noi locuri de muncă, ocuparea şi menţinerea acestora ocupate, conform prevederilor Legii nr. 76/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
k)declaraţie pe propria răspundere privind litigiile cu terţii, cu precizarea motivelor care au condus la situaţiile respective;
l)dovada achitării obligaţiilor fiscale (certificat de atestare fiscală);
m)alte documente, avize sau autorizaţii specifice domeniului de activitate ori scopului pentru care se solicită creditul sau fondul nerambursabil;
n)alte documente solicitate de bancă sau de agenţia de credit.
(5)Asociaţiile familiale şi persoanele fizice care desfăşoară în mod independent activităţi economice, care solicită credite sau fonduri nerambursabile pentru începerea activităţii, nu vor prezenta documentele prevăzute la alin. (4) lit. c), d), i), k) şi I).
(6)Pe lângă documentele menţionate la alin. (1) sau (4), persoanele prevăzute la art. 8 lit. e) vor prezenta şi următoarele documente:
a)certificatul de naştere (în copie);
b)actul de identitate (în copie);
c)adeverinţa eliberată de unitatea de învăţământ superior de stat sau particular, autorizată ori acreditată în condiţiile legii, la care urmează studiile la cursuri de zi;
d)declaraţie pe propria răspundere că nu au mai urmat cursurile altei unităţi de învăţământ superior.
(7)Atunci când, la data finală a bilanţului contabil, o întreprindere depăşeşte sau cade sub impunerile legate de angajaţi ori plafoanele financiare, prevăzute de Legea nr. 346/2004, cu modificările şi completările ulterioare, aceasta va avea repercusiuni asupra pierderii sau obţinerii de către această întreprindere a statutului de întreprindere mică şi mijlocie, doar dacă fenomenul este repetat pe durata a 2 ani financiari consecutivi.
Art. 25
Cererile şi documentele prevăzute la art. 24 se verifică în cadrul compartimentelor de specialitate ale agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi, dacă se constată că documentaţia este completă şi că sunt întrunite condiţiile legale, vor fi transmise spre avizare comitetelor de credit.
Art. 26
(1)Pentru avizarea acordării de credite se constituie la nivelul judeţelor şi al municipiului Bucureşti comitete de credit formate din 5 membri, după cum urmează:
a)preşedintele şi un membru desemnat conform reglementărilor interne ale băncii sau agenţiei de credit autorizate să acorde creditele;
b)3 membri din partea agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti: directorul executiv, directorul executiv adjunct economic, şeful compartimentului de creditare sau o persoană din cadrul acestui compartiment care va asigura secretariatul comitetului de credit.
(2)Comitetele de credit se întrunesc, după caz, ori de câte ori este necesar, dar cel puţin o dată pe lună, analizează documentaţia depusă de solicitanţii de credite, verifică îndeplinirea de către aceştia a condiţiilor de eligibilitate, evaluează eficienţa economică şi socială a proiectelor prezentate şi avizează acordarea creditelor.
(3)În vederea adoptării deciziei de avizare, comitetul de credit poate cere solicitanţilor orice informaţii pe care le consideră necesare, iar aceştia din urmă au obligaţia de a le furniza.
Art. 27
(1)În urma analizei şi avizării favorabile de către comitetul de credit documentaţia este transmisă băncii sau agenţiei autorizate, pentru analiză, în vederea aprobării şi acordării creditului, cel mai târziu a doua zi lucrătoare de la data avizării.
(2)Dacă cererea de credit este respinsă de comitetul de credit, documentaţia se restituie solicitantului, însoţită de motivaţia respingerii, semnată de preşedintele comitetului de credit.
Art. 28
(1)Aprobarea şi acordarea fiecărui credit se vor face pe baza unui referat care va fi întocmit de inspectorul de credite al băncii sau al agenţiei de credit autorizate, desemnat de conducerea băncii. Referatul trebuie să conţină, după caz, fără a fi limitative, următoarele elemente:
a)datele de identificare a solicitantului: denumirea, adresa sediului social, extrasul din actele constitutive privind obiectul de activitate;
b)evaluarea capacităţii solicitantului de a rambursa la scadenţă ratele de credit şi de a plăti dobânda aferentă, pe baza analizei datelor înscrise în situaţia privind fluxul de lichidităţi;
c)informaţii despre bonitatea solicitantului. În acest scop vor fi calculaţi, pe baza datelor înscrise în ultimul bilanţ contabil şi în ultima balanţă de verificare, următorii indicatori:
- lichiditatea curentă;
- solvabilitatea patrimonială;
- gradul de acoperire a dobânzii;
- rata profitului;
- viteza de rotaţie a activelor circulante.
(2)Modul de calcul al indicatorilor prezentaţi la alin. (1) lit. c), precum şi nivelurile recomandabile ale indicatorilor respectivi sunt în conformitate cu normele interne ale băncii autorizate sau agenţiei de credit autorizate şi ţinându-se seama de prevederile legii.
Art. 29
Dacă cererea de credit nu este aprobată de bancă sau de agenţia de credit, documentaţia va fi restituită agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, cu motivaţia corespunzătoare, pentru a fi înapoiată solicitantului.
Art. 30
Luarea în considerare a deciziilor comitetului de credit în vederea aprobării cererii de acordare a creditului reprezintă o opţiune ce revine exclusiv în sarcina şi în responsabilitatea băncii sau agenţiei de credit autorizate,
Art. 31
(1)Creditele din bugetul asigurărilor pentru şomaj vor fi acordate în lei, pe bază de contract de credit încheiat, în condiţiile legii, între bancă, respectiv agenţia de credit, şi beneficiar, prin care se vor stabili, cel puţin: condiţiile de scadenţă, dobânda, valoarea garanţiilor, clauzele referitoare la nerambursarea la scadenţă a creditului.
(2)În contractul de credit vor fi menţionate şi condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească solicitantul de credit, conform prevederilor Legii nr. 76/2002, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv obligaţia de a angaja şomeri pe cel puţin 60% din locurile de muncă nou-create.
(3)Beneficiarul de credit, precum şi beneficiarul de fonduri nerambursabile vor încheia un contract privind crearea de noi locuri de muncă, ocuparea şi menţinerea acestora cu agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene sau a municipiului Bucureşti, în care sunt trecute atât obligaţiile beneficiarului, cât şi obligaţiile agenţiilor şi sancţiunile aplicabile în cazul nerespectării obligaţiilor.
(4)Modelul contractului prevăzut la alin. (3) este aprobat prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă.
Art. 32
Agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene şi a municipiului Bucureşti vor urmări modul de utilizare a ajutoarelor de stat de minimis acordate, vor dispune măsuri şi vor transmite Consiliului Concurenţei şi Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, în formatul şi la periodicitatea solicitate de acestea, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat de minimis la nivel naţional, inclusiv pentru întocmirea rapoartelor şi informărilor necesare îndeplinirii obligaţiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.
Art. 33
Respectarea graficelor de creare de noi locuri de muncă şi de încadrare a şomerilor este urmărită de organele de control măsuri active ale agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, care vor constata şi sancţiona contravenţiile, în conformitate cu prevederile Legii nr. 76/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 34
Nerespectarea obligaţiilor asumate de beneficiarul de credite, respectiv de fonduri nerambursabile, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 76/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi prezentelor norme metodologice poate atrage rezilierea contractului de credite, respectiv de acordare a fondului nerambursabil.
Art. 35
Beneficiarii de credite acordate în condiţii avantajoase din bugetul asigurărilor pentru şomaj pot solicita un nou credit numai după achitarea integrală a creditelor acordate anterior, inclusiv a dobânzilor aferente.
Art. 36
Acordarea din bugetul asigurărilor pentru şomaj de credite în condiţii avantajoase şi de fonduri nerambursabile se face cu respectarea prevederilor legale în vigoare, precum şi a reglementărilor comunitare privind concurenţa.