Subcapitolul 4 - 3.4. Amplasarea în zona drumului public a unor canale, benzi transportoare, funiculare, conducte şi altele asemenea - Norme Tehnice din 2017 privind condiţiile de proiectare şi amplasarea construcţiilor, instalaţiilor şi a mijloacelor de publicitate în zona drumurilor, pe poduri, pasaje, viaducte, în tuneluri rutiere, precum şi amenajare a căilor de acces la drumurile publice
M.Of. 71
Ieşit din vigoare Versiune de la: 23 Ianuarie 2018
SUBCAPITOLUL 4:3.4. Amplasarea în zona drumului public a unor canale, benzi transportoare, funiculare, conducte şi altele asemenea
(1)3.4.1. _
a)Amplasarea în paralel cu drumul public a unor canale închise sau deschise, a unor estacade cu benzi transportoare, funiculare, conducte pentru lichide sau gaze şi altele asemenea se realizează în afara amprizei şi a zonei de siguranţă a drumurilor, în condiţiile menţionate la pct. 3.1. În mod excepţional, conductele se pot amplasa în ampriza şi în zona de siguranţă a drumului, atunci când limita acestei zone este şi limita proprietăţilor învecinate drumului sau atunci când condiţiile de relief sunt restrictive, precum şi atunci când există amplasate alte instalaţii. Canalele închise, care colectează atât apele uzate, cât şi cele pluviale din ampriza drumului, pot fi amplasate în limitele amprizei drumului.
Conductele amplasate în ampriza şi/sau în zona de siguranţă a drumului se vor poza la adâncimea de minimum 2,00 m sub nivelul amprizei şi/sau a zonei de siguranţă şi vor fi protejate în tuburi de protecţie.
b)În cazuri excepţionale, pe sectoare de drum limitate ca lungime, a căror soluţie tehnică este impusă de existenţa altor reţele pozate în zona drumului, justificate cu argumente tehnice, se pot amplasa conducte în partea carosabilă a drumurilor naţionale, şi anume cât mai aproape de marginea acesteia, realizată, de preferinţă, prin foraj orizontal în lungul drumului, prin canivou (casetă tehnică) sau galerie edilitară.
Structura rutieră, afectată de execuţia acestor lucrări, va fi refăcută prin grija şi pe cheltuiala beneficiarului autorizaţiei de amplasare, de către o societate specializată în lucrări de drumuri, pe baza unei documentaţii tehnice, însuşită şi semnată de către verificatorul de proiect şi aprobată de administratorul drumului. Îmbrăcămintea rutieră se va reface pe toată lăţimea benzii de circulaţie afectată.
Beneficiarul are obligaţia de a asigura realizarea şi verificarea execuţiei corecte a lucrărilor de construcţie şi a calităţii acestora, prin responsabili tehnici cu execuţia, diriginţi de specialitate sau agenţi economici de consultanţă specializaţi, pe tot parcursul lucrărilor, în conformitate cu Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, republicată.
Execuţia se poate face fie prin instituirea de restricţii temporare, parţiale sau totale de circulaţie, cu informarea prealabilă, inclusiv a variantelor de rute alternative, fie succesiv, pe câte o jumătate din lăţimea părţii carosabile. Beneficiarul autorizaţiei de amplasare şi/sau acces în zona drumului public va asigura pentru lucrările de refacere a drumului o garanţie de minimum 2 ani de la recepţia la terminarea lucrărilor.
Pe toată durata existenţei obiectivului, orice degradare a structurii rutiere, apărută pe sectorul de drum afectat de amplasarea conductelor, va fi remediată imediat pe cheltuiala beneficiarului lucrării, cu respectarea condiţiilor de calitate impuse prin reglementările în vigoare.
(2)3.4.2. Traversarea drumului de către canale, benzi transportoare, estacade pentru funiculare, conducte şi altele asemenea se face, de regulă, în puncte în care drumul este în aliniament, intersecţia realizându-se sub un unghi cât mai apropiat de 90°, dar nu mai mic de 60°.
(3)3.4.3. Subtraversările drumurilor cu canale, benzi transportoare, funiculare şi altele asemenea se tratează similar cu podeţele sau podurile de şosea, fiind asigurată posibilitatea de acces şi intervenţie pentru întreţinere şi reparaţie. Proiectarea şi execuţia se vor realiza de către societăţi specializate în astfel de lucrări.
(4)3.4.4. Subtraversările drumurilor cu conducte se realizează prin forare orizontală, conductele fiind protejate prin tuburi de protecţie sub ampriza şi zona de siguranţă a drumului, cu asigurarea debuşeului eventualelor lichide, pierdute în caz de avarie, spre un cămin amplasat în afara zonei de siguranţă, în partea din aval a tubului de protecţie, respectiv o conductă de aerisire pentru gaze.
În mod excepţional, căminele se pot amplasa în zona de siguranţă a drumului, atunci când limita acestei zone este şi limita proprietăţilor învecinate drumului sau atunci când condiţiile de relief sunt restrictive, precum şi atunci când amplasamentul este condiţionat de existenţa altor instalaţii.
Conductele se amplasează cu respectarea prevederilor STAS 9312 - Subtraversări de căi ferate şi drumuri cu conducte, corelat cu adâncimea de pozare (h), în funcţie de caracteristicile litologice şi stratificaţiile evidenţiate de sondaje/foraje, după caz.
(5)3.4.5. În cazuri excepţionale, dacă, datorită prezenţei a numeroase instalaţii subterane în zona subtraversării, există pericolul ca la execuţia forării orizontale acestea să fie deteriorate, se poate admite subtraversarea prin şanţ deschis.
Elementele drumului afectate de execuţia acestor lucrări vor fi refăcute prin grija şi pe cheltuiala beneficiarului autorizaţiei de amplasare, de către o societate specializată în astfel de lucrări de drumuri, respectând reglementările în vigoare.
Beneficiarul are obligaţia de a asigura realizarea şi verificarea execuţiei corecte a lucrărilor de construcţie şi a calităţii acestora, prin responsabili tehnici cu execuţia, diriginţi de specialitate sau agenţi economici de consultanţă specializaţi, pe tot parcursul lucrărilor, în conformitate cu Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, republicată.
La execuţia lucrărilor se pot institui restricţii temporare, parţiale sau totale de circulaţie, cu informarea prealabilă, inclusiv a variantelor de rute alternative, fie succesiv, pe câte o jumătate din lăţimea părţii carosabile. Beneficiarul autorizaţiei de amplasare şi/sau acces în zona drumului public va asigura pentru lucrările de refacere a drumului o garanţie de minimum 2 ani de la recepţia la terminarea lucrărilor.
Pe toată durata existenţei obiectivului, orice degradare a structurii rutiere, apărută pe sectorul de drum afectat de amplasarea conductelor, va fi remediată imediat pe cheltuiala beneficiarului, cu respectarea condiţiilor de calitate impuse prin reglementările tehnice în vigoare.
(6)3.4.6. La canalele la care subtraversarea se face prin sifonare trebuie asigurată posibilitatea golirii conductei subterane înainte de venirea anotimpului friguros, pentru a evita degradările datorate îngheţului/dezgheţului.
(7)3.4.7. În cazul subtraversărilor, tuburile de protecţie a conductelor care transportă lichide/gaze se instalează la o adâncime de minimum 1,50 m, măsurată între cota superioară a îmbrăcămintei rutiere a drumului şi generatoarea superioară a tubului de protecţie, respectiv de minimum 0,80 m sub cota fundului şanţului drumului.
Gropile de lucru la execuţia forajului orizontal se vor realiza în afara zonei de siguranţă a drumului.
(8)3.4.8. Se recomandă evitarea supratraversării drumurilor cu canale, benzi transportatoare şi conducte.
(9)3.4.9. În condiţiile acceptării unor asemenea supratraversări se va avea în vedere aplicarea unor măsuri pentru evitarea căderii pe drum a materialelor transportate. În acest scop, sub instalaţia de transport se va prevedea o copertină pe care să se colecteze materialele căzute sau care să dirijeze materialele sau pierderile de lichid în afara amprizei drumului. Copertinele trebuie să asigure o înălţime de liberă trecere pe drum de minimum 6,0 m, măsurată între cota superioară a îmbrăcămintei drumului şi cota inferioară a copertinei.
(10)3.4.10. Infrastructurile estacadelor care susţin aceste instalaţii de transport se amplasează la distanţe care să asigure lărgirea drumului cu cel puţin o bandă de circulaţie pe sens, zona mediană de minimum 2,0 m, lăţimea de lucru a parapetului marginal şi zona de siguranţă.
(11)3.4.11. Nu se admit asemenea supratraversări la distanţe mai mici de 200 m de intersecţii, deoarece în aceste zone trebuie rezervate spaţii pentru amenajarea viitoare a benzilor specializate pentru selectarea pe direcţii a traficului în intersecţii.
(12)3.4.12. Traversarea cursurilor de ape şi a altor obstacole se realizează independent de lucrările de artă ale drumului public. Infrastructurile construcţiei de traversare se amplasează în dreptul infrastructurilor podurilor/podeţelor, iar cota intradosului elementelor de susţinere a instalaţiei, respectiv a protecţiei instalaţiei, trebuie să fie superioară cotei inferioare intradosului podului rutier.
(13)3.4.13. În mod excepţional, conductele se pot amplasa pe podurile, viaductele sau pasajele denivelate ale drumului, într-o soluţie agreată de administratorul drumului public, dacă acestea nu împiedică circulaţia vehiculelor şi a pietonilor şi dacă din calcule rezultă că încărcarea suplimentară nu afectează rezistenţa şi stabilitatea lucrării de artă respective, având avizul proiectantului lucrării de artă sau al unui expert tehnic în domeniul lucrărilor de artă.
(14)3.4.14. În cazul în care conductele se instalează prin suspendare de suprastructura podului, poziţia acestora trebuie aleasă astfel încât să nu reducă debuşeul podului, respectiv înălţimea de liberă trecere a pasajelor denivelate.
(15)3.4.15. Se interzice amplasarea pe sau sub suprastructura podurilor/podeţelor a viaductelor sau a pasajelor denivelate, situate pe drumurile naţionale şi autostrăzi, de conducte pentru transportul produselor inflamabile. În cazuri excepţionale şi foarte bine justificate, pe celelalte drumuri deschise circulaţiei publice pot fi amplasate astfel de conducte pe sau sub suprastructura podurilor, viaductelor ori pasajelor denivelate, cu adoptarea unor măsuri speciale privind execuţia şi exploatarea acestor conducte şi cu respectarea prevederilor pct. 3.4.13 şi pct. 3.4.14, precum şi cu avizul administratorului drumului public şi al administratorului căii de transport supratraversate.