Art. 77. - În funcţie de importanţa căii de comunicaţie traversate, de lungimea traversării, de caracteristicile tehnice ale COTG care traversează calea de comunicaţie şi de tehnologia de realizare a traversării se alege modul de realizare a traversării: - Norme Tehnice din 2013 pentru proiectarea şi execuţia conductelor de transport al gazelor naturale

M.Of. 171 bis

În vigoare
Versiune de la: 30 Martie 2018
Art. 77
(1)Proiectarea subtraversărilor căilor de comunicaţie, căi ferate şi drumuri se face ţinând cont şi de condiţiile impuse de administratorul sau proprietarul căii de comunicaţie respective, cu respectarea tuturor prevederilor legale.
(2)În funcţie de importanţa căii de comunicaţie traversate, de lungimea traversării, de caracteristicile tehnice ale COTG care traversează calea de comunicaţie şi de tehnologia de realizare a traversării se alege modul de realizare a traversării:
a)fără amplasarea COTG în tub de protecţie, recomandat, deoarece funcţionarea sistemului de protecţie anticorozivă activă al COTG nu este afectată;
b)cu amplasarea COTG în tub de protecţie.
(3)La proiectarea traversărilor căilor de comunicaţii se vor aplica următoarele prevederi:
a)lungimea traversării în cazul drumurilor este egală cu lungimea amprizei drumului plus lungimile zonelor de siguranţă de o parte şi de alta ale acesteia, conform prevederilor legale în vigoare privind regimul juridic al drumurilor;
b)lungimea traversării în cazul unei căi ferate este egală cu lungimea zonelor de siguranţă, respectiv 20 m de o parte şi de alta a axei căii ferate, conform prevederilor legale în vigoare privind transportul pe căile ferate române;
c)lungimea traversării unei căi de comunicaţie se poate mări, în funcţie de condiţiile impuse de administratorul sau proprietarul acesteia;
d)izolaţia conductei aferente traversării unei căi de comunicaţie trebuie să fie cel puţin de tip "întărită".
(4)Pentru alegerea modului de realizare a traversării se vor lua în considerare şi următoarele recomandări:
a)la subtraversarea căilor de comunicaţie utilizarea tuburilor de protecţie este opţională şi se va stabili prin proiect;
b)la subtraversarea căilor de comunicaţie prin metoda forajului orizontal dirijat nu se utilizează tuburile de protecţie.
(5)Pentru proiectarea subtraversărilor de căi de comunicaţie trebuie utilizate proceduri de calcul recunoscute, cum sunt cele recomandate în STAS 9312 sau în alte acte normative cu conţinut similar; la proiectarea subtraversărilor de căi de comunicaţie se vor avea în vedere următoarele prevederi:
a)factorul de proiectare Fb va avea valoarea prevăzută în Anexa 21, potrivit locului în care se situează traversarea şi importanţei căii de comunicaţie care se traversează;
b)la proiectare se vor avea în vedere toate acţiunile care intervin asupra COTG în zona traversării, inclusiv cele cu caracter variabil, determinate de circulaţia vehiculelor pe calea de comunicaţie traversată şi se vor dimensiona componentele subtraversării astfel încât riscul tehnic de cedare a COTG în zona traversării să se situeze în domeniul acceptabil;
c)curbele folosite la traversările căilor de comunicaţie trebuie sa aibă raza rct > = 5De;
d)la subtraversările realizate în tub de protecţie, soluţia tehnică adoptată la proiectare trebuie să asigure că nu se va realiza contactul dintre COTG şi tubul de protecţie; rezistenţa de izolare electrică între COTG şi tubul de protecţie trebuie să fie mai mare de 2 M Omega la tensiunea de încercare de 500 V

e)în zona traversării şi de o parte şi de alta a acesteia, pe o distanţă care se prevede în proiect, dar nu mai mică de 50 m, izolaţia de protecţie anticorozivă a COTG trebuie să fie cel puţin de tip "întărită".