Art. 72. - La proiectarea traversărilor aeriene ale cursurilor de apă se vor lua în considerare următoarele categorii de date: - Norme Tehnice din 2013 pentru proiectarea şi execuţia conductelor de transport al gazelor naturale
M.Of. 171 bis
În vigoare Versiune de la: 30 Martie 2018
Art. 72
(1)La proiectarea traversărilor aeriene ale cursurilor de apă se vor lua în considerare următoarele categorii de date:
a)caracteristicile cursului de apă traversat: regimul de curgere şi gradul de stabilitate a albiei (talvegului), configuraţia malurilor şi limitele de inundabilitate, înălţimea liberă care trebuie asigurată sub COTG în perioadele când nivelul apei este ridicat (pentru a fi permisă navigaţia, deplasarea eventualelor obiecte plutitoare etc.);
b)caracteristicile COTG care traversează cursul de apă: diametrul exterior De, oţelul din care sunt realizate ţevile;
c)acţiunile care trebuie luate în considerare la proiectarea traversării: presiunea maximă de operare a COTG MOP, încărcările masice (greutatea ţevilor şi a învelişurilor de protecţie anticorozivă) şi cele produse de vânt, zăpadă, chiciură etc., încărcările determinate de efectul temperaturii, acţiunea seismică accidentală; acţiunea exercitata de efectuarea probelor de presiune şi de etanşeitate.
(2)Soluţia constructivă a traversărilor aeriene ale cursurilor de apă poate fi:
a)autoportantă, caz în care COTG îndeplineşte concomitent funcţia de echipament de transport al gazelor naturale şi funcţia de structură de rezistenţă;
b)rezemată, caz în care COTG îndeplineşte cu precădere funcţia de echipament de transport al gazelor naturale, iar structura de susţinere a acesteia asigură rezistenţa mecanică şi stabilitatea traversării; elementele de construcţie pe care se reazemă COTG pot fi de tipul consolelor, grinzilor spaţiale cu zăbrele, sistemelor suspendate, recomandate numai la traversările cu deschiderea de peste 100 m, sistemelor hobanate, pilelor, estacadelor, stâlpilor.
(3)După alegerea soluţiei constructive a supratraversării: traversare de tip grindă continuă, traversare suspendată pe cabluri, traversare autoportantă în arc de cerc şi predimensionarea componentelor principale ale acesteia, se realizează calculele de verificare a rezistenţei mecanice şi stabilităţii traversării; calculele se fac aplicând criteriile SLU şi SLS şi considerând combinaţiile de încărcări şi factorii de multiplicare a încărcărilor prevăzute în Anexa 21.
(4)La proiectarea şi execuţia traversărilor aeriene ale cursurilor de apă se vor avea în vedere următoarele recomandări:
a)fundaţiile se proiectează în sistem de fundare directă sau indirectă (cu piloţi, chesoane, coloane, radiere etc.);
b)la intrarea în şi la ieşirea din pământ a COTG la capetele zonei traversării se vor prevedea insule de protecţie din beton armat;
c)se va analiza necesitatea de a prevedea pe COTG, în zona traversării, sisteme de compensare a dilataţiilor;
d)pentru poziţionarea suporturilor se va proceda încât:
i.dacă cursul de apă traversat are caracter torenţial, suporturile nu trebuie amplasate în albia minoră;
ii.dacă cursul de apă traversat poate transporta plutitori, deschiderile minime dintre suporţi trebuie sa fie de 15... 20 m, funcţie de dimensiunile plutitorilor, dacă cursul de apă este mic şi de cel puţin 30 m în cazul cursurilor mari de ape;
iii.dacă cursul de apă poate transporta blocuri de gheaţă, deschiderile dintre suporţi trebuie să fie astfel alese astfel încât să se elimine posibilitatea formării zăpoarelor;
iv.la traversarea canalelor sau cursurilor de ape regularizate trebuie evitată amplasarea pilelor în axul hidrodinamic al căii de curgere;
v.în cazul când traversarea este situată în vecinătatea unui pod (de cale ferată sau de şosea) existent, suporturile traversării trebuie amplasaţi astfel încât să nu obtureze secţiunea de curgere a apei; de regulă, traversările COTG se amplasează în amonte de aceste poduri.
(5)Pentru diminuarea vibraţiilor generate prin acţiunea eoliană la traversările aeriene de tip grindă continuă trebuie aplicate următoarele recomandări:
a)mărirea rigidităţii structurii traversării;
b)micşorarea lungimii deschiderilor şi/sau adoptarea unor deschideri inegale;
c)utilizarea amortizoarelor de vibraţii;
d)folosirea rezemărilor intermediare cu console;
e)utilizarea de rezemări indirecte suspendate.