Subcapitolul i - PROGRAMELE NAŢIONALE PRIVIND BOLILE TRANSMISIBILE - Norme Tehnice din 2010 DE REALIZARE A PROGRAMELOR NAŢIONALE DE SĂNĂTATE PENTRU ANII 2011 ŞI 2012

M.Of. 53 bis

În vigoare
Versiune de la: 28 Februarie 2013
SUBCAPITOLUL I:PROGRAMELE NAŢIONALE PRIVIND BOLILE TRANSMISIBILE
SECŢIUNEA 1:Programul naţional de imunizare
SUBSECŢIUNEA 1:
(1)Obiectiv: Protejarea sănătăţii populaţiei împotriva principalelor boli care pot fi prevenite prin vaccinare.
(2)Coordonare tehnică: Institutul Naţional de Sănătate Publică (INSP), prin Centrul Naţional de Supraveghere şi Control al Bolilor Transmisibile (CNSCBT).
(3)Obiectiv: Realizarea imunizărilor conform calendarului naţional de vaccinare.
(4)Activităţi:
a)Activităţi derulate la nivelul Ministerului Sănătăţii:
Direcţia de sănătate publică şi control în sănătate publică (DSPCSP) coordonează activităţile de achiziţionare, depozitare şi distribuire a vaccinurilor prevăzute în calendarul de vaccinare aprobat.
b)Activităţi derulate la nivelul Institutului Naţional de Sănătate Publică, prin Centrul Naţional de Supraveghere şi Control al Bolilor Transmisibile (CNSCBT):
1.asigură managementul operaţional al programului de imunizare;
2.acordă asistenţă tehnică în vederea bunei desfăşurări a programului;
3.centralizează indicatorii fizici, de eficienţă şi de rezultat la nivel naţional;
4.întocmeşte rapoarte trimestriale şi anuale privind modul de derulare a programului.
5.asigură managementul, administrarea şi monitorizarea Registrului electronic naţional de vaccinări (RENV).

c)Activităţi derulate la nivelul Institutului Naţional de Sănătate Publică, prin Centrul Naţional de Supraveghere şi Control al Bolilor Transmisibile (CNSCBT) şi structurile de specialitate de la nivel regional:
1.coordonează şi monitorizează la nivel naţional şi regional derularea activităţilor desfăşurate de direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
2.realizează repartiţiile pe tipuri de vaccinuri, în funcţie de necesarul solicitat de direcţiile de sănătate publică judeţene şi le transmite DSPCSP din cadrul Ministerului Sănătăţii în vederea aprobării şi elaborării ordinului de distribuire;
3.analizează realizările la acoperirea vaccinală pentru toate vaccinurile şi grupele de vârstă prevăzute în calendarul naţional de vaccinare şi transmite rapoarte trimestriale şi anuale pe această temă către DSPCSP din cadrul Ministerului Sănătăţii;
4.monitorizează acoperirea vaccinală conform metodologiei unice;
5.realizează evaluarea/validarea periodică (5 ani) a acoperirii vaccinale printr-o metodologie alternativă (care să aibă în vedere şi copiii neînscrişi la medicul de familie);
6.realizează studii de seroprevalenţă, în colaborare cu structurile de specialitate din Centrele Regionale de Sănătate Publică (CRSP) şi, după caz, cu INCDMI "Cantacuzino";
7.coordonează supravegherea reacţiilor adverse postvaccinale indezirabile (RAPI) şi informează DSPCSP din cadrul Ministerului Sănătăţii cu privire la evenimentele deosebite (clustere de RAPI, alerte naţionale/internaţionale privind loturi de vaccinuri în urma cărora s-au înregistrat RAPI);
8.organizează instruiri metodologice pentru personalul de specialitate din direcţiile de sănătate publică judeţene;
9.întocmeşte, supune avizării DSPCSP din Ministerul Sănătăţii şi transmite raportul anual solicitat de OMS pe problema vaccinărilor.
10.asigură funcţia de secretariat pentru Comitetul Naţional de Vaccinologie.
d)Activităţi derulate la nivelul serviciilor/birourilor de supraveghere şi control al bolilor transmisibile din direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti (DSP):
1.asigură preluarea şi, după caz, transportul vaccinurilor de la nivelul depozitului central, depozitarea şi distribuţia vaccinurilor către furnizorii de servicii medicale;
2.supervizează realizarea catagrafiilor, estimarea cantităţilor de vaccinuri necesare pentru imunizarea copiilor şi utilizarea cu eficienţă a vaccinurilor solicitate şi repartizate;
3.asigură instruirea personalului medical vaccinator şi a mediatorilor sanitari, trimestrial şi ori de câte ori este nevoie, cu privire la modul de realizare şi raportare a vaccinărilor;
4.verifică condiţiile de păstrare a vaccinurilor, modul de administrare a acestora în condiţii de siguranţă maximă la nivelul furnizorilor de servicii medicale, înregistrarea şi raportarea vaccinărilor;
5.identifică comunităţile cu acoperire vaccinală suboptimală, dispune şi organizează campanii suplimentare de vaccinare pentru recuperarea restanţierilor, atât prin intermediul medicilor de familie şi de medicină şcolară, cât şi cu sprijinul asistenţilor comunitari şi al mediatorilor sanitari;
6.asigură funcţionarea sistemului de supraveghere a reacţiilor adverse postvaccinale indezirabile (RAPI) în teritoriul de responsabilitate;
7.realizează anchetele de estimare a acoperirii vaccinale, conform metodologiei unice;
8.participă la realizarea de studii de seroprevalenţă organizate de INSP;
9.raportează datele privind acoperirile vaccinale conform metodologiei unice;
10.participă la sesiuni de instruire organizate de CNSCBT şi/sau CRSP;
e)Activităţi desfăşurate de furnizorii de servicii medicale de la nivelul asistenţei medicale primare şi maternităţi, din sistemul public şi privat:
1.asigură efectuarea imunizărilor gratuite, conform calendarului de vaccinări aprobat prin prezentul ordin, a tuturor copiilor înscrişi pe listele proprii, a tuturor copiilor neasiguraţi care se prezintă la consultaţii, precum şi a copiilor de vârstă şcolară în unităţile de învăţământ fără asistenţă de medicină şcolară asigurată, în conformitate cu Legea nr. 649/2001 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 53/2000 privind obligativitatea raportării bolilor şi a efectuării vaccinărilor.
2.asigură realizarea catagrafiilor, estimarea cantităţilor de vaccinuri necesare pentru imunizarea copiilor şi utilizarea cu eficienţă a vaccinurilor solicitate şi repartizate;
3.asigură acoperirea vaccinală optimă pentru toate tipurile de vaccinuri şi grupele de vârstă, în teritoriul în care îşi exercită activitatea, cu accent pe comunităţile cu acoperire vaccinală deficitară;
4.asigură respectarea lanţului de frig, preluarea şi transportul vaccinurilor, precum şi păstrarea şi administrarea acestora în condiţii de maximă siguranţă;
5.asigură înregistrarea şi raportarea corectă a vaccinărilor efectuate şi răspund de utilizarea cu eficienţă a cantităţilor de vaccinuri primite de la direcţiile de sănătate publică judeţene;
6.serviciile medicale privind vaccinările vor fi raportate către Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate numai după validarea acestora de către serviciile abilitate din DSP judeţean;
7.depistează, înregistrează şi notifică direcţiei de sănătate publică judeţene reacţiile adverse postvaccinale indezirabile (RAPI) conform metodologiei;
8.participă la sesiunile de instruire organizate de direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
9.asigură informarea părinţilor cu privire la vaccinurile utilizate în Programul Naţional de Imunizări şi cu privire la calendarul naţional de vaccinare.
SUBSECŢIUNEA 2:
(1)Indicatori de evaluare:
1.Indicatori fizici: raportare trimestrială şi anuală
a)număr doze de vaccin achiziţionate*: 3.904.500 doze
2.Indicatori de eficienţă: raportare anuală
a)cost mediu/doză vaccin achiziţionat centralizat*: 21,5 lei
Notă: *Se raportează de MS/DSPJ dacă din motive obiective, la dispoziţia MS, parte din vaccinurile aferente Calendarului Naţional de Vaccinare sunt achiziţionate la nivel local.
3.Indicatori de rezultate - anual:
a)acoperirea vaccinală cu DTP3 = nr. copii care au primit DTP3 (în diferite combinaţii de vaccinuri) în cursul anului 2011 x 100/nr. născuţi vii* în perioada 1 iulie 2010 - 30 iunie 2011 - nr. decedaţi sub 1 an în perioada 1 iulie 2010-30 iunie 2011.
Ţinta: 95%
b)acoperirea vaccinală cu ROR1 = nr. copii care au primit ROR1 în cursul anului 2011 x 100/nr. născuţi vii în anul 2010 - nr. decedaţi sub 1 an în anul 2010.
Ţinta: 95%
Notă: *La nr. născuţi vii în maternităţile din judeţ se va adăuga nr. copiilor având domiciliul în judeţul respectiv, dar născuţi în maternităţi din alte judeţe.
În acest sens, maternităţile din fiecare judeţ au obligaţia de a trimite la DSPJ - Serviciul de supraveghere şi control al bolilor transmisibile lunar, până la data de 4 ale lunii, pentru luna precedentă, pe format de hârtie şi electronic, lista cu nou-născuţii având domiciliul în alte judeţe.
Serviciul de supraveghere şi control al bolilor transmisibile din cadrul DSPJ va trimite lunar, până la data de 5 pentru luna precedentă, către alte DSPJ, după caz, lista copiilor având domiciliul în judeţul în care acestea funcţionează. Listele vor fi nominale, incluzând numele şi prenumele copilului, CNP/data naşterii copilului, numele şi prenumele părinţilor, domiciliul şi data vaccinării BCG şi AHB în maternitate.
(2)Unităţi care derulează programul:
a)Ministerul Sănătăţii - DSPCSP;
b)Institutul Naţional de Sănătate Publică;
c)Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
d)Cabinete de medicină de familie, cabinetele medicale din unităţile de învăţământ, maternităţi.
(3)Natura cheltuielilor: capitolul "bunuri şi servicii":
a)vaccinuri, seringi de unică folosinţă, reactivi, eprubete, vacuumtainere cu ace, criotuburi, vată, alcool sanitar, mănuşi, măşti, recipienţi pentru colectare seringi, recipienţi pentru colectare de ace folosite, recipienţi pentru depozitare-transport de probe, materiale de birotică, substanţe dezinfectante; cheltuieli de transport vaccinuri şi deplasare.
b)servicii: plata serviciilor pentru examenele de serologie cu laboratoarele din alte unităţi desemnate (în cazul studiilor de seroprevalenţă).
(4)Calendarul de vaccinare 2011

Vârsta recomandată

Vaccin

Comentarii

Primele 24 de ore

2-7 zile

Hep B

BCG

În maternitate

2 luni

DTPa-VPI-Hib, Hep B,

Simultan

4 luni

DTPa-VPI-Hib

Simultan

6 luni

DTPa-VPI-Hib, Hep B,

Simultan

12 luni

DTPa-VPI-Hib, RRO

Simultan

4 ani

DTPa

 

7 ani (în cls. I-a)

RRO

Campanii şcolare

9 ani (în cls. III-a)

VPI,

Campanii şcolare

14 am (în cls. VIII-a)

dT

Campanii şcolare

Abrevieri:

DTPa = vaccin diftero-tetano-pertussis acelular

VPI = vaccin polio inactivat

Hep B = vaccin hepatitic B

DTPa-VPI-Hib = vaccin diftero-tetano-pertussis acelular-poliomielitic-Haemophilus B

RRO = vaccin rujeolic-rubeolic-oreion

BCG = vaccin de tip Calmette Guerrin

dT = vaccin diftero-tetanic pentru adulţi

NOTĂ: Pentru administrarea tuturor vaccinurilor menţionate se vor utiliza numai seringi de unică folosinţă.
(5)Calendarul naţional de vaccinare 2012

Vârsta recomandată

Vaccinul

Comentarii

Primele 24 de ore

2-7 zile

Hep B

BCG

În maternitate

2 luni

DTPa-VPI-Hib-Hep B

Medic de familie

4 luni

DTPa-VPI-Hib

Medic de familie

6 luni

DTPa-VPI-Hib-Hep B

Medic de familie

12 luni

DTPa-VPI-Hib, RRO

Medic de familie

4 ani*)

DTPa

Medic de familie

6 ani**)

DTPa-VPI

Campanii şcolare

7 ani (în clasa I)

RRO

Campanii şcolare

9 ani***)

VPI

Campanii şcolare

14 ani

dT

Campanii şcolare

*) Se realizează în anul 2012 până la epuizarea stocurilor de vaccin existent în teritoriu.
**) Pentru copiii în vârstă de 6 ani neînscrişi în învăţământul primar sau la care se înregistrează abandon şcolar vaccinarea se poate efectua de către medicul de familie.
***) Se realizează până în anul 2014.
NOTĂ:
Pentru administrarea tuturor vaccinurilor menţionate se vor utiliza numai seringi de unică folosinţă.
Abrevieri:
DTPa = vaccin diftero-tetano-pertussis acelular
VPI = vaccin polio inactivat
Hep B = vaccin hepatitic B
DTPa-VPI-Hib = vaccin diftero-tetano-pertussis acelular-poliomielitic-Haemophilus B
DTPa-VPI-Hib-Hep B = vaccin diftero-tetano-pertussis acelular-poliomielitic-Haemophilus B-hepatitic B
RRO = vaccin rujeolic-rubeolic-oreion
BCG = vaccin de tip Calmette Guerrin
dT = vaccin diftero-tetanic pentru adulţi.

SECŢIUNEA 2:Programul naţional de supraveghere şi control al bolilor transmisibile
Obiectiv: depistarea precoce şi asigurarea diagnosticului etiologic al bolilor transmisibile în vederea implementării măsurilor de limitarea a răspândirii acestora la nivel naţional şi internaţional.
Structură:

2.1. Subprogramul de supraveghere şi control al bolilor transmisibile prioritare;

2.2. Subprogramul de supraveghere şi control al infecţiei HIV;

2.3. Subprogramul de supraveghere şi control al tuberculozei;

2.4. Subprogramul de supraveghere şi control al bolilor cu transmitere sexuală.

SUBSECŢIUNEA 1:2.1. Subprogramul de supraveghere şi control al bolilor transmisibile prioritare
(1)Scopul programului: Protejarea sănătăţii populaţiei împotriva principalelor boli transmisibile
(2)Obiectiv: Menţinerea sub control a incidenţei bolilor transmisibile prioritare, în conformitate cu legislaţia în vigoare, cu ţintele europene şi ale Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii
(3)Coordonare tehnică: Institutul Naţional de Sănătate Publică (INSP) prin Centrul Naţional de Supraveghere şi Control al Bolilor Transmisibile (CNSCBT).
(4)_
a)Activităţi desfăşurate de DSPCSP din cadrul Ministerul Sănătăţii:
1.achiziţionarea vaccinului gripal sezonier, în scopul realizării vaccinării antigripale a populaţiei din grupele cu risc crescut de a contracta sau transmite gripa, conform metodologiei naţionale, în conformitate cu recomandările OMS şi în funcţie de situaţia epidemiologică.
b)Activităţi derulate la nivelul Institutul Naţional de Sănătate Publică, prin Centrul Naţional de Supraveghere şi Control al Bolilor Transmisibile (CNSCBT):
1.asigură managementul operaţional al subprogramului de supraveghere şi control al bolilor transmisibile prioritare;
2.acordă asistenţă tehnică în vederea bunei desfăşurări a subprogramului;
3.centralizează indicatorii fizici, de eficienţă şi de rezultat la nivel naţional;
4.întocmeşte rapoarte trimestriale şi anuale privind modul de derulare a acestuia.
c)Activităţi derulate la nivelul INSP prin Centrul Naţional de Supraveghere şi Control al Bolilor Transmisibile (CNSCBT) şi structurile de specialitate din CRSP Bucureşti, Cluj, Iaşi şi Timişoara
1.coordonează supravegherea bolilor transmisibile prevăzute în reglementările legale în vigoare (culegerea, validarea, analiza, interpretarea şi raportarea datelor epidemiologice către forurile naţionale şi europene);
2.asigură coordonarea metodologică a reţelei de boli transmisibile la nivel naţional şi regional;
3.asigură coordonarea metodologică a sistemului de alertă precoce şi răspuns rapid în colaborare cu Biroul RSI şi informare toxicologică din structura INSP;
4.elaborează şi implementează strategii adecvate pentru supravegherea şi controlul unor boli transmisibile sau situaţii de risc epidemiologie;
5.iniţiază şi coordonează studii epidemiologice necesare elucidării izbucnirilor epidemice, implementării de noi metodologii de supraveghere specifică, cât şi evaluării situaţiei epidemiologice la nivel naţional şi regional, colaborând pentru realizarea lor cu INCDMI "Cantacuzino";
6.organizează instruiri pentru personalul din cadrul direcţiilor de sănătate publică în domeniul supravegherii bolilor transmisibile şi al alertei precoce;
7.raportează DSPCSP din cadrul Ministerului Sănătăţii cazurile de boli infecţioase de interes naţional şi internaţional, măsurile întreprinse şi propune acţiuni specifice, dacă situaţia o impune, participând la realizarea acestora;
8.raportează la DSPCSP din cadrul Ministerului Sănătăţii, în conformitate cu sistemul informaţional, lunar, sau ori de câte ori este nevoie, informaţiile privind situaţia epidemiologică a bolilor transmisibile şi situaţiile de risc epidemiologie constituit sau prognozat;
9.notifică şi verifică alertele naţionale şi internaţionale în conformitate cu RSI 2005 în colaborare cu Biroul RSI şi informare toxicologică din structura INSP;
10.propune DSPCSP din Ministerul Sănătăţii măsurile ce trebuie aplicate în situaţii de alertă naţională/internaţională;
11.asigură identificarea, intervenţia şi supravegherea bolilor transmisibile considerate probleme de sănătate publică naţională, regională sau locală;
12.acordă asistenţă tehnică direcţiilor de sănătate publică judeţene în instituirea şi aplicarea măsurilor de prevenire şi control al focarului de boală transmisibilă;
13.asigură sprijin tehnic şi metodologic în situaţii de urgenţă (inundaţii, cutremure, bioterorism, etc.);
14.continuă activităţile în vederea acreditării/menţinerii acreditării laboratoarelor de microbiologie şi participă la realizarea indicatorilor de evaluare a performanţelor de laborator în materie de supraveghere a bolilor transmisibile (conform exigenţelor RSI);
15.asigură diagnosticul etiologic/confirmarea bolilor transmisibile cuprinse în Hotărârea de Guvern nr. 589/2007, din fondurile alocate programului la capitolul "bunuri şi servicii", prin laboratoarele regionale proprii şi prin Centrele de referinţă din cadrul INCDMI Cantacuzino, pentru bolile transmisibile pentru care nu există posibilităţi tehnice de diagnostic la nivel local şi regional, în baza metodologiilor şi altor protocoale de supraveghere stabilite de Centrul Naţional de Supraveghere şi Control al Bolilor Transmisibile (CNSCBT);
16.realizează organizarea şi ierarhizarea diagnosticului etiologic pentru bolile infecţioase cuprinse în supraveghere epidemiologică, supravegherea circulaţiei unor agenţi microbieni şi monitorizarea chimiorezistenţei bacteriene pentru germeni cu risc de răspândire;
17.asigură culegerea, evaluarea şi comunicarea informaţiilor privind asigurarea asistenţei medicale specifice pentru prevenirea şi controlul bolilor transmisibile, respectarea protocoalelor de diagnostic şi definiţiile de caz pentru boli infecţioase, respectarea prevederilor legale privind sistemul informaţional de raportare şi notificare specifică.
d)Activităţi derulate la nivelul Centrelor Naţionale de Referinţă din Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Microbiologie şi Imunologie "Cantacuzino":
1.asigură diagnosticul microbiologic/confirmarea diagnosticului pentru bolile transmisibile pentru care nu există posibilităţi tehnice de diagnostic la nivel local şi regional sau la solicitarea direcţiilor de sănătate publică judeţene, CNSCBT, CRSP şi MSP şi transmite rezultatele în timp util solicitanţilor;
2.asigură diagnosticul microbiologic sau confirmarea diagnosticului etiologic pentru bolile transmisibile prevăzute la art. 6 alin. (1) din Ordinul MS nr. 1466/2008 pentru aprobarea circuitului informaţional al fişei unice de raportare a bolilor transmisibile;
3.asigură diagnosticul microbiologic sau confirmarea diagnosticului etiologic pentru bolile transmisibile cu metodologii de supraveghere elaborate de CNSCBT, pentru judeţele arondate Centrului regional de sănătate publică Bucureşti, Cluj, Iaşi şi Timişoara;
4.asigură diagnosticul microbiologic/confirmarea diagnosticului pentru alte boli transmisibile, la solicitarea INSP-CNSCBT;
5.elaborează protocoalele de laborator pentru derularea metodologiilor de supraveghere elaborate de CNSCBT;
6.participă, la solicitarea CNSCBT şi/sau DSPCSP din MS, la investigarea focarelor/epidemiilor;
7.asigură implementarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 589/2007 la nivelul laboratoarelor proprii;
8.organizează instruiri cu personalul de specialitate din laboratoarele de sănătate publică.
e)Activităţi derulate la nivelul serviciilor/birourilor de epidemiologie din Direcţiile de Sănătate Publică Judeţene şi a municipiului Bucureşti:
1.supraveghează bolile transmisibile prevăzute în reglementările legale în vigoare (culegerea, validarea, analiza, interpretarea şi raportarea datelor epidemiologice în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 589/2007, OMS nr. 1466/2008) şi metodologiile specifice de supraveghere avizate de DSPCSP din MS;
2.realizează vaccinarea grupelor la risc de îmbolnăvire/de transmitere a unor boli transmisibile (vaccinare antirubeolică în vederea prevenirii transmiterii nosocomiale a infecţiei rubeolice de la nou-născutul cu sindrom rubeolic congenital, antitifoidică, antidizenterică, antihepatitică A/B, antirujeolică etc.);
3.realizează vaccinarea antigripală a populaţiei din grupele la risc crescut de a contracta sau transmite gripa, conform metodologiei elaborate de Institutul Naţional de Sănătate Publică prin Centrul Naţional pentru Prevenirea şi Controlul Bolilor Transmisibile (CNSCBT), pe baza recomandărilor OMS şi în funcţie de situaţia epidemiologică;
4.realizează vaccinarea antitetanică a gravidelor, conform reglementărilor în vigoare;
5.efectuează doza de rapel diftero-tetanic la intervale de 10 ani, începând cu vârsta de 24 de ani, în funcţie de resursele financiare existente
6.supraveghează bolile transmisibile considerate probleme de sănătate publică locală, sub coordonarea structurilor de specialitate din centrele regionale de sănătate publică, inclusiv imunizări în situaţii epidemiologice deosebite;
7.instituie şi aplică măsuri de prevenire şi control a focarului de boală transmisibilă (depistarea, tratamentul profilactic şi/sau vaccinarea contacţilor, notificare şi raportare, dezinfecţie, dezinsecţie, deratizare, anchetă epidemiologică etc.), în colaborare cu reţeaua de asistenţă primară, şi după caz, în colaborare cu CNSCBT sau structurile de specialitate din CRSP;
8.asigură activitatea epidemiologică în situaţii de urgenţă provocate de calamităţi naturale (inundaţii, cutremure etc.), în colaborare cu reţeaua de asistenţă medicală primară şi de specialitate şi cu administraţia publică locală, conform practicilor epidemiologice curente;
9.desfăşoară acţiuni speciale de depistare activă şi prevenire a bolilor transmisibile în comunităţi la risc, cu colaborarea centrului regional de sănătate publică, după caz;
10.organizează instruiri ale personalului medico-sanitar şi ale mediatorilor sanitari cu privire la prevenirea, depistarea, raportarea şi controlul bolilor transmisibile, precum şi cu privire la vaccinarea populaţiei din grupele expuse la risc sau din comunităţi greu accesibile;
11.achiziţionează testele şi reactivii pentru diagnosticul bolilor transmisibile prioritare;
12.asigură medicamentele, vaccinurile, dezinfectantele, materialele sanitare, echipamentele de protecţie necesare pentru intervenţie în caz de focar/epidemie de boală transmisibilă sau situaţii de risc epidemiologie, prin reîntregirea rezervei antiepidemice;
13.asigură funcţionarea optimă a sistemului de alertă precoce şi răspuns rapid;
14.participă la realizarea de studii organizate de INSP prin CNSCBT şi/sau CRSP;
15.supraveghează şi participă la implementarea măsurilor de sănătate în porturi, aeroporturi internaţionale şi puncte de frontieră, în conformitate cu prevederile Regulamentului Sanitar Internaţional 2005;
16.asigură schimbul de informaţii specifice şi colaborare interjudeţeană în probleme de epidemiologie;
17.organizează şi participă la derularea unor activităţi antiepidemice solicitate de CNSCBT sau dispuse de către MS-DSPCSP.
e1)Activităţi derulate la nivelul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti:
- achiziţionarea vaccinului gripal sezonier, în scopul realizării vaccinării antigripale a populaţiei din grupele cu risc crescut de a contracta sau transmite gripa, conform metodologiei naţionale, în conformitate cu recomandările OMS şi în funcţie de situaţia epidemiologică.

f)Activităţi desfăşurate de furnizorii de servicii medicale:
1.raportează bolile transmisibile, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 589/2007 şi Ordinul Ministrului Sănătăţii nr. 1466/2008
2.participă la sistemul naţional de alertă precoce, prin raportarea în timp util a bolilor transmisibile de interes naţional şi internaţional, în conformitate cu metodologiile de supraveghere şi prevederilor Regulamentului Sanitar Internaţional 2005;
3.participă la activităţile de control a focarelor de boală transmisibilă;
4.participă, şi după caz, efectuează ancheta epidemiologică pentru cazurile de boală transmisibilă;
5.asigură, în funcţie de competenţa profesională şi atribuţiunile specifice ale unităţii, utilizarea definiţiilor de caz pentru bolile infecţioase, respectarea protocolului de investigare şi diagnostic etiologic, după caz, indicarea condiţiilor de izolare;
6.participă, conform competenţei, la acţiunile de evaluare a nivelului de acoperire vaccinală, utilizarea raţională a antibioticelor şi investigarea situaţiilor de risc epidemiologie.
NOTĂ: Investigarea etiologică a cazurilor suspecte de boală infecţioasă/transmisibilă care nu sunt cuprinse în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 589/2007 şi ale Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1.466/2008 nu poate fi asigurată de către laboratoarele DSP şi INSP -CRSP din fondurile alocate programului. Pentru furnizorii de servicii medicale cu paturi care nu pot asigura diagnosticul etiologic, DSP şi INSP-CRSP pot furniza diagnosticul de laborator pe baza unui contract de prestări de servicii.
Fondurile alocate programului nu pot fi folosite pentru derularea unor programe de cercetare, ci numai pentru studii epidemiologice.
Toate vaccinurile şi materialele sanitare necesare desfăşurării activităţilor acestui obiectiv se achiziţionează la nivel local.
(5)Indicatori de evaluare:
1.indicatori fizici - trimestrial şi anual:
a)nr. activităţi desfăşurate, ca sumă a activităţilor desfăşurate în fiecare lună a trimestrului/anului respectiv: 5000/an;
2.indicatori de eficienţă - anual:
a)cost mediu/activitate, ca raport între cheltuielile efective din anul respectiv şi suma activităţilor desfăşurate în anul respectiv: 2900 lei.
3.indicatori de rezultat - anual: indice de confirmare etiologică a bolilor transmisibile investigate în conformitate cu obiectivele programului*: 70%
Notă: *indice de confirmare etiologică a bolilor transmisibile investigate în conformitate cu obiectivele programului (nr. cazuri de BT cu confirmare etiologică al căror cost a fost suportat din program/nr. total cazuri BT investigate microbiologic în program, în laboratorul propriu sau în alte laboratoare - CRSP/INCDMI Cantacuzino);
(6)Unităţi care derulează subprogramul:
a)Ministerul Sănătăţii - DSPCSP
b)Institutul Naţional de Sănătate Publică;
c)Direcţiile de Sănătate Publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
d)Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Microbiologie şi Imunologie "Cantacuzino";
e)Cabinete de medicină de familie şi unităţi sanitare cu paturi.
(7)Natura cheltuielilor: capitolul "bunuri şi servicii":
a)Materiale de laborator, sanitare şi medicamente: reactivi, medii de cultură, tampoane, cutii Petri, eprubete, coprocultoare, vacuumtainere cu ace, criotuburi, vată, alcool sanitar, mănuşi, măşti, recipienţi pentru colectare seringi şi ace folosite, recipienţi pentru depozitare şi transport de probe, substanţe dezinfectante, medicamente pentru chimioprofilaxie, vaccinuri;
b)Consumabile şi dotări cu mică valoare pentru sistemul informaţional şi informatic, furnituri de birou, servicii de întreţinere şi exploatare dotări pentru comunicare-informare;
c)Prestări servicii tipografie pentru editare şi tipărire de ghiduri şi buletine informative, prestări servicii pentru organizare instruiri metodologice şi cursuri de scurtă durată;
d)Plata costurilor determinate de diagnosticul/confirmarea bolilor transmisibile; controlul extern al calităţii; cheltuieli de deplasare, transport, etc.
SUBSECŢIUNEA 2:2.2. Subprogramul de supraveghere şi control al infecţiei HIV
(1)Coordonare tehnică:
a)Institutul Naţional de Sănătate Publică prin CNSCBT;
b)Institutul Naţional de Boli Infecţioase "Prof. Dr. Matei Balş" Bucureşti.
(2)Obiective:
a)Menţinerea incidenţei infecţiei HIV la adulţi la nivelul anului 2008;
b)Reducerea transmiterii verticale a infecţiei HIV.
(3)Activităţi:
a)Activităţi specifice derulate la nivelul Ministerului Sănătăţii prin Serviciul pentru programe de sănătate şi DSPCSP:
1.achiziţia de teste rapide şi teste ELISA pentru diagnosticul infecţiei HIV/SIDA pe baza propunerilor INBI Matei Balş;
2.realizarea ordinelor de distribuire către DSP judeţene şi a municipiului Bucureşti pe baza propunerilor INBI Matei Balş.
b)Activităţi derulate la nivelul Institutului Naţional de Sănătate Publică prin CNSCBT şi structurile sale regionale:
1.asigură colaborarea în domeniul supravegherii epidemiologice şi raportarea situaţiei epidemiologice privind HIV/SIDA cu INBI "Matei Balş" şi respectiv, între centrele regionale din spitalele de boli infecţioase şi secţiile de epidemiologie din centrele regionale de sănătate publică din structura proprie;
2.organizează, împreună cu INBI "Matei Balş" sesiuni de pregătire a personalului din reţeaua de supraveghere a infecţiei HIV/SIDA referitor la protocolul care se aplică în cazul expunerii profesionale sau accidentale HIV, respectarea precauţiunilor universale (PU), proceduri de diagnostic şi tratament, protocolul de prevenire a transmiterii materno-fetale;
3.contribuie la îmbunătăţirea sistemului de raportare a informaţiilor on-line şi formarea personalului care deserveşte acest sistem.
c)Activităţi derulate la nivelul Institutului Naţional de Boli Infecţioase "Prof. Dr. Matei Balş":
1.asigură coordonarea tehnică şi managementul subprogramului;
2.asigură coordonarea tehnică şi metodologică a centrelor regionale HIV/SIDA din spitalele de boli infecţioase, în domeniul de competenţă;
3.organizează şi finanţează, din fondurile subprogramului, unitatea de implementare a subprogramului, care va fi localizată în cadrul Institutului Naţional de Boli Infecţioase "Prof. Dr. Matei Balş";
4.organizează achiziţiile de consumabile medicale şi reactivi prevăzute în subprogram;
5.realizează afişarea pe pagina de internet a institutului a datelor privind situaţia HIV/SIDA, situaţia testărilor HIV, alte date şi informaţii rezultate din evaluări epidemiologice, clinice sau de comportament legate de HIV/SIDA;
6.raportează DSPCSP din cadrul Ministerului Sănătăţii indicatorii trimestriali şi anuali şi face propuneri de îmbunătăţire a derulării activităţilor desfăşurate;
7.asigură colaborarea în domeniul supravegherii epidemiologice şi raportarea situaţiei epidemiologice privind HIV/SIDA cu CNSCBT, şi respectiv între centrele regionale din spitalele de boli infecţioase şi secţiile de epidemiologie din centrele regionale de sănătate publică Bucureşti, Cluj, Iaşi şi Timişoara;
8.organizează, împreună cu INSP sesiuni de pregătire a personalului din reţeaua de supraveghere a infecţiei HIV/SIDA referitoare la protocolul care se aplică în cazul expunerii profesionale sau accidentale HIV, respectarea precauţiunilor universale (PU), proceduri de diagnostic şi tratament, protocolul de prevenire a transmiterii materno-fetale;
9.îmbunătăţeşte sistemul de raportare a informaţiilor on-line şi formarea personalului care deserveşte acest sistem;
10.prevenirea transmiterii infecţiei HIV la utilizatorii de droguri injectabile prin susţinerea programelor de substituţie.
d)Activităţi derulate la nivelul unităţilor sanitare desemnate Centre regionale HIV/SIDA:
1.monitorizează şi evaluează la nivel regional derularea activităţilor specifice desfăşurate de spitalele de boli infecţioase din teritoriul arondat;
2.monitorizează modul de aplicare a protocolului de prevenire a transmiterii materno-fetale de către spitalele de boli infecţioase şi maternităţi din teritoriul arondat;
3.organizează, în colaborare cu Institutul Naţional de Boli Infecţioase "Prof. Dr. Matei Balş", sesiuni de pregătire a personalului cu responsabilităţi în domeniul supravegherii infecţiei HIV/SIDA referitor la protocolul care se aplică în cazul expunerii profesionale sau accidentale HIV, respectarea PU, proceduri de diagnostic şi tratament, protocolul de prevenire a transmiterii materno-fetale;
4.dezvoltă şi aplică programe integrate de servicii de consiliere şi medicale la nivelul unităţilor care acordă tratament HIV/SIDA pentru a asigura un comportament sigur al persoanelor care trăiesc cu HIV/SIDA;
5.monitorizează tratamentul administrat pacienţilor cu infecţie HIV pentru prevenirea rezistenţei la antiretrovirale, în conformitate cu ghidul de tratament HIV/SIDA.
e)Activităţi derulate la nivelul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti:
1.analizează şi transmit Institutului Naţional de Boli Infecţioase "Prof. Dr. Matei Balş" indicatorii subprogramului împreună cu rezultatele analizei derulării subprogramului (realizări, dificultăţi, propuneri de îmbunătăţire);
2.asigură testarea HIV a femeilor gravide;
3.asigură testarea HIV pentru depistarea infecţiei HIV/SIDA în populaţie, în grupele de risc, la alte categorii şi în scop diagnostic (pentru unităţi medicale care nu au posibilitatea de testare HIV), conform metodologiei;
4.distribuie testele rapide pentru testarea infecţiei HIV/SIDA la maternităţi şi cabinete de planificare familială;

5.participă la organizarea la nivel judeţean a campaniilor de informare a populaţiei.
NOTĂ: Programul se adresează populaţiei generale şi categoriilor prioritar vizate: grupe cu risc de expunere, persoane cu infecţii cu transmitere sexuală, persoane cu TBC, nou-născuţi din mame seropozitive, donatori de sânge, personal medico-sanitar, hemodializaţi, transfuzaţi, utilizatori de droguri injectabile, deţinuţi, bărbaţi care practică sexul cu persoane de acelaşi sex, persoane care practică sex comercial, contacţi cu persoane infectate HIV, persoane cu parteneri sexuali multipli, viol/abuz sexual, şoferi de transport internaţional, marinari de cursă lungă, persoane cu sejur mai lung de 6 luni în străinătate, persoane care au lucrat mai mult de 6 luni în străinătate, prenupţial.
(4)Indicatori de evaluare:
1.Indicatori de rezultat:
a)procent de persoane testate în laboratoarele direcţiilor de sănătate publică judeţene, din totalul persoanelor testate din grupele la risc testate în judeţ: minim 30%;
b)procent de gravide testate HIV în maternităţi din totalul gravidelor din judeţ: minim 70%;
2.Indicatori fizici:
a)număr teste ELISA HIV efectuate la gravide: 75.000;
b)număr teste rapide HIV efectuate la gravide în maternitate: 175.000 (se va raporta şi numărul de teste pozitive);
c)număr teste HIV efectuate la grupele de risc: (se va raporta şi numărul de teste pozitive): 100.000
d)număr teste HIV efectuate la alte categorii (testare voluntară, testarea pacienţilor cu TBC): 50.000 (se va raporta şi numărul de cazuri pozitive);
e)număr campanii naţionale I.E.C. desfăşurate: 1
3.Indicatori de eficienţă:
a)cost mediu/test rapid HIV: 3 lei;
b)cost mediu/test ELISA HIV: 8 lei;
c)cost mediu/campanie I.E.C.: 400 mii lei.
(5)Unităţi care derulează subprogramul:
a)Institutul Naţional de Boli Infecţioase "Prof. Dr. Matei Balş" Bucureşti;
b)Institutul Naţional de Sănătate Publică;
c)Spitalul Clinic de Boli Infecţioase şi Tropicale "Dr. V. Babeş" Bucureşti - centru regional HIV/SIDA;
d)Spitalul de Boli Infecţioase Braşov - centru regional HIV/SIDA;
e)Spitalul Clinic de Boli Infecţioase Cluj - centru regional HIV/SIDA;
f)Spitalul Clinic de Boli Infecţioase Constanţa - centru regional HIV/SIDA;
g)Spitalul Clinic de Boli Infecţioase "Dr. V. Babeş" Craiova - centru regional HIV/SIDA;
h)Spitalul Clinic de Boli Infecţioase "Sf. Paraschieva" Iaşi - centru regional HIV/SIDA;
i)Secţia de Boli Infecţioase nr. 1 - Spitalul Clinic Judeţean Mureş - centru regional HIV/SIDA;
j)Spitalul Clinic de Boli Infecţioase "Dr. V. Babeş" Timişoara - centru regional HIV/SIDA;
k)Direcţiile de Sănătate Publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
l)Institutul Naţional de Sănătate Publică prin CNSCBT şi CRSP Bucureşti, Cluj, Iaşi, Timişoara;
m)Spitalele cu secţii de obstetrică-ginecologie (maternităţile);
n)Spitalele/secţiile judeţene de boli infecţioase.
o)cabinete de planificare familială.

(6)Natura cheltuielilor: Capitolul "Bunuri şi servicii" şi capitolul "Transferuri":
a)Materiale sanitare: teste HIV rapide şi ELISA, eprubete, vacuumtainere cu ace, criotuburi, vată, alcool sanitar, mănuşi, recipiente pentru colectare seringi şi ace folosite, recipiente pentru depozitare-transport de probe, substanţe dezinfectante;
b)consumabile şi dotări cu mică valoare pentru sistemul informaţional şi informatic, servicii de întreţinere şi exploatare dotări pentru comunicare-informare, prestări servicii tipografie pentru editare şi tipărire de ghiduri şi buletine informative;
c)prestări servicii pentru organizarea de instruiri metodologice şi cursuri de scurtă durată;
d)plata pentru examenele de confirmare în laboratoarele de referinţă (Institutul "Cantacuzino", INBI "Matei Balş");
e)plata drepturilor salariale ale consilierilor HIV/SIDA.
SUBSECŢIUNEA 3:2.3. Subprogramul de supraveghere şi control al tuberculozei
(1)Coordonare tehnică:
a)Institutul Naţional de Sănătate Publică prin CNSCBT;
b)Institutul de Pneumoftiziologie "Prof. Dr. Marius Nasta" Bucureşti.
(2)Obiectiv: Menţinerea tendinţei actuale de scădere a incidenţei prin tuberculoză.
(3)Activităţi:
a)Activităţi derulate la nivelul Institutului Naţional de Sănătate Publică prin CNSCBT şi structurile sale regionale
1.participă la instruirea personalului medical pentru aplicarea prevederilor programului în colaborare cu Institutul de Pneumoftiziologie "Prof. Dr. Marius Nasta" şi direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
2.monitorizează şi evaluează tendinţa de evoluţie a tuberculozei la nivel naţional pe baza indicatorilor epidemiometrici trimestriali şi anuali transmişi de către Institutul de Pneumoftiziologie «Marius Nasta» şi transmite Ministerului Sănătăţii propuneri de îmbunătăţire a activităţilor desfăşurate de către DSPCSP şi dispensarele de pneumoftiziologie;

3.evaluează periodic calitatea sistemului informaţional şi informatic de raportare a morbidităţii/mortalităţii prin infecţia tuberculoasă şi contribuie la menţinerea/dezvoltarea unui sistem informaţional eficient pentru supraveghere şi control;
b)Activităţi derulate la nivelul Institutului de Pneumoftiziologie "Prof. Dr. Marius Nasta" Bucureşti
1.asigură coordonarea tehnică pentru derularea subprogramului la nivel naţional prin Unitatea centrală de coordonare a PNCT, structură tehnică a PNCT, iar la nivel judeţean, prin coordonatorii tehnici judeţeni ai PNCT, care sunt medici pneumologi;

2.monitorizează şi evaluează derularea programului la nivel naţional, colectează şi centralizează indicatorii trimestriali şi anuali pe care îi transmite împreună cu propunerile de îmbunătăţire a derulării activităţilor către INSP - CNSCBT
3.asigură instruirea personalului medical pentru aplicarea prevederilor programului cu colaborarea INSP, a structurilor sale regionale şi a direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
4.verifică asigurarea controlului intern şi extern de calitate al laboratoarelor de bacteriologie BK, inclusiv pentru determinarea tulpinilor chimiorezistente;
5.asigură organizarea şi funcţionarea unui sistem informaţional şi informatic coerent şi eficient pentru supravegherea şi controlul morbidităţii specifice, precum şi a cazurilor de TB - MDR şi TB-XDR;
6.asigură coordonarea naţională în vederea realizării depistării, evaluării şi administrării tratamentului cazurilor de îmbolnăvire TB-MDR şi TB-XDR;

7.asigură realizarea vizitelor de supervizare în teritoriu.
c)Activităţi derulate la nivelul dispensarelor de pneumoftiziologie:
1.asigură depistarea cazurilor de tuberculoză prin controlul simptomaticilor, suspecţilor, contacţilor şi altor grupuri cu risc crescut de tuberculoză;
2.asigură, în colaborare cu medicul de familie, chimioprofilaxia prin autoadministrare monitorizată pentru contacţii cazurilor contagioase, pentru grupa de vârstă 0-19 ani, precum şi pentru alte categorii de persoane cu risc crescut de îmbolnăvire prin tuberculoză (cu infecţie HIV, imunodeficienţe congenitale, boli sau stări cu deficit imun permanent ori temporar, tratamente imunosupresive, cortizonice, citostatice etc.), precum şi administrarea tratamentului sub directă observare la bolnavii cu tuberculoză, care au domiciliul real în teritoriul care le este arondat epidemiologic;

3.efectuează, în colaborare cu medicul de familie, investigaţia epidemiologică şi asigură implementarea măsurilor necesare atunci când se descoperă un caz de tuberculoză;
4.participă, în colaborare cu medicul epidemiolog din DSPJ şi cu medicul de familie, la investigaţia epidemiologică şi implementarea măsurilor necesare în focarele de tuberculoză cu minimum 3 cazuri;

5.asigură evidenţa activă a stării de sănătate specifică la bolnavii de tuberculoză, transmite informaţii şi recomandări privind starea de sănătate a bolnavilor atât spre medicul de familie care gestionează persoana cât şi spre registrul naţional de evidenţă din Institutul de Pneumoftiziologie "Prof. Dr. Marius Nasta" Bucureşti
6.raportează, conform reglementărilor în vigoare, datele statistice specifice şi indicatorii de derulare ai subprogramului către DSP judeţene/a municipiului Bucureşti.
7.efectuează vizite de monitorizare a activităţilor din cadrul subprogramului la cabinetele medicilor de familie din teritoriul arondat.
d)Activităţi derulate la nivelul cabinetelor de medicină de familie şi al cabinetelor medicale din unităţile de învăţământ:
1.identifică şi trimite cazurile suspecte de tuberculoză pentru control de specialitate la dispensarul de pneumoftiziologie la care este arondat pacientul după domiciliul său real, conform reglementărilor legale în vigoare;
2.înregistrează într-un registru special cazurile suspecte de tuberculoză şi urmăreşte efectuarea de către acestea a controlului de specialitate indicat la dispensarul de pneumoftiziologie;

3.participă, în colaborare cu medicul specialist din dispensarul de pneumoftiziologie, la efectuarea investigaţiei epidemiologice şi implementarea măsurilor necesare la depistarea cazurilor de tuberculoză, iar în cazul focarelor cu cel puţin 3 cazuri, împreună şi cu medicul epidemiolog din DSPJ;

4.efectuează citirea cicatricii vaccinale BCG la vârsta de 6 luni şi trimite copiii fără cicatrice sau cu cicatrice sub 3 mm pentru o nouă vaccinare în maternitate;

5.asigură administrarea tratamentului sub directă observare la bolnavii cu tuberculoză înscrişi pe listele sale sau aflaţi în teritoriul pe care îl are arondat epidemiologie.
e)Activităţi derulate la nivelul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti
1.asigură şi distribuie spitalelor/secţiilor de specialitate şi dispensarelor de pneumoftiziologie necesarul de PPD şi materiale sanitare necesare pentru testările IDR;
2.efectuează, în cadrul subprogramului de prevenire şi control al infecţiei cu HIV, testarea HIV pentru pacienţii suspecţi/confirmaţi cu tuberculoză;
3.coordonează investigaţia epidemiologică în focarele cu minim 3 cazuri;
4.raportează la INSP - CNSCBT focarele cu minim 3 cazuri;
5.colaborează cu reţeaua de pneumoftiziologie la instruirea personalului medical pentru aplicarea prevederilor programului;
6.monitorizează la nivel judeţean derularea programului, în colaborare cu medicul coordonator judeţean TB;
7.asigură şi distribuie spitalelor/secţiilor de specialitate şi dispensarelor de pneumoftiziologie necesarul de formulare, registre, birotică şi materiale de educaţie pentru sănătate privind tuberculoza, precum şi oricare dintre materialele şi consumabilele prevăzute la cap. «Natura cheltuielilor»;

8.asigură împreună cu coordonatorul tehnic judeţean repartiţia fondurilor alocate programului, pentru unităţile sanitare de pneumoftiziologie din judeţ.
9.asigură, împreună cu coordonatorul tehnic judeţean, întreţinerea şi funcţionarea sistemului informatic de înregistrare-raportare a datelor despre cazurile de tuberculoză, precum şi efectuarea transporturilor necesare pentru derularea activităţilor din cadrul subprogramului.

(4)Indicatori de evaluare:
1.Indicatori fizici:
a)numărul persoanelor examinate pentru depistarea cazurilor de infecţie/îmbolnăvire de tuberculoză (suspecţi, simptomatici, contacţi, grupuri cu risc crescut): 200.000;
b)numărul de persoane la care s-a iniţiat chimioprofilaxia: 10.000.
2.Indicatori de eficienţă:
a)cost mediu/IDR la PPD: 20 lei;
b)cost mediu lunar/tratament chimioprofilactic: 10 lei.
3.Indicatori de rezultat:
a)procentul cazurilor noi de tuberculoză cu anchetă epidemiologică din totalul cazurilor noi înregistrate: 90%;
b)procentul persoanelor cu chimioprofilaxie din cele cu indicaţie pentru chimioprofilaxie: 90%.
(5)Unităţi care derulează subprogramul:
a)Institutul de Pneumoftiziologie "Prof. Dr. Marius Nasta" Bucureşti;
b)Institutul Naţional de Sănătate Publică
c)Direcţiile de Sănătate Publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
d)Dispensarele de pneumoftiziologie;
e)Maternităţi, spitale/secţii de pneumoftiziologie;
f)laboratoarele de bacteriologie BK;
g)farmaciile cu circuit închis care gestionează medicamente antituberculoase;
h)Cabinete de medicină de familie, cabinete medicale din unităţi de învăţământ.
(6)Natura cheltuielilor: Capitolul "Bunuri şi servicii" şi capitolul "Transferuri":
a)materiale sanitare: PPD, seringi de unică utilizare cu ac, vată, alcool sanitar, mănuşi, recipiente pentru colectare seringi folosite, consumabile, reactivi şi soluţii pentru laboratorul de bacteriologie (pentru examen microscopic, cultura - medii solide şi lichide pentru diagnostic precoce şi antibiograme pentru medicamente de linia I şi a II-a pentru decelarea cazurilor de chimiorezistenţă), materiale necesare pentru metode de detecţie rapidă a infecţiei cu Mycobacterium tuberculosis (teste de tip IGRA - Quantiferon Gold), consumabile şi materiale necesare pentru metode genetice de diagnostic rapid al tuberculozei şi al formelor cu chimiorezistenţă;

b)medicamente pentru chimioprofilaxie, filme radiologice, soluţii pentru radiologie, CD-uri, cheltuieli de întreţinere şi reparaţii pentru aparatura de radiologie clasică sau digitală;
c)tipărire formulare tipizate şi registre, materiale informative pentru instruiri metodologice;
d)cheltuieli derivate din întreţinerea şi funcţionarea sistemului informatic de înregistrare/raportare a datelor în cadrul programului;
e)cheltuieli derivate din procurarea de materiale necesare prevenirii transmiterii infecţiilor (materiale de protecţie, dezinfectanţi, detergenţi, măşti, mănuşi, mică aparatură etc.);
f)cheltuieli derivate din folosirea şi întreţinerea mijloacelor de transport special destinate efectuării activităţilor în cadrul programului (transport contacţi, suspecţi, bolnavi cu tuberculoză, materiale biologice, medicamente la cabinetele medicilor de familie sau la domiciliul pacienţilor, medici în cadrul activităţilor programului): combustibili, asigurări auto, revizii tehnice, reparaţii etc.;
g)cheltuieli rezultate din funcţionarea Unităţii Centrale de Coordonare a Programului şi din activităţi de monitorizare a derulării programului (cheltuieli de transport, cazare, diurnă, delegaţii),
h)cheltuieli rezultate din activităţi în cadrul programelor de IEC (informare, educare, comunicare) - materiale sanitare educative, birotică, consumabile etc.;
i)cheltuieli rezultate din activităţi de formare a personalului, dezvoltarea resurselor umane (organizarea şi desfăşurarea de cursuri de perfecţionare, simpozioane, mese rotunde);
j)cheltuieli de personal aferente personalului încadrat cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată, determinată sau cu timp parţial de muncă, potrivit legii, precum şi cele de personal cu contract de prestări de servicii/convenţie civilă pentru activităţi prevăzute în cadrul programului.
SUBSECŢIUNEA 4:2.4. Subprogramul de supraveghere şi control al bolilor cu transmitere sexuală
(1)Coordonare tehnică:
a)Institutul Naţional de Sănătate Publică prin CNSCBT;
b)Spitalul Clinic de Boli Infecţioase şi Tropicale «Prof. Dr. Victor Babeş».

(2)Obiective:
a)Scăderea incidenţei infecţiilor cu transmitere sexuală (ITS);
b)îmbunătăţirea depistării şi raportării infecţiilor cu transmitere sexuală (ITS).
(3)Activităţi:
a)Activităţi derulate la nivelul Institutul Naţional de Sănătate Publică, prin Centrul Naţional de Supraveghere şi Control al Bolilor Transmisibile (CNSCBT):
1.asigură managementul operaţional al subprogramului de supraveghere şi control al bolilor cu transmitere sexuală;
2.acordă asistenţă tehnică în vederea bunei desfăşurări a subprogramului;
3.centralizează indicatorii fizici, de eficienţă şi de rezultat la nivel naţional;
4.întocmeşte rapoarte trimestriale şi anuale privind modul de derulare a acestuia.
b)Activităţi derulate la nivelul Institutul Naţional de Sănătate Publică - CNSCBT şi structurile sale regionale din Bucureşti, Cluj, Iaşi şi Timişoara:
1.supraveghează la nivel naţional şi regional infecţiile cu transmitere sexuală prevăzute în reglementările legale în vigoare (culegerea, validarea, analiza, interpretarea şi raportarea datelor epidemiologice);
2.creează baza de date naţională şi analizează evoluţia cazurilor de sifilis şi a altor boli cu transmitere sexuală la nivel naţional, trimestrial şi anual, în colaborare cu Centrul Dermato-Venerologic - Spitalul Clinic "Scarlat Longhin";
3.raportează MS-DSPCSP indicatorii trimestriali şi anuali, şi face propuneri de îmbunătăţire a derulării programului.
4.realizează studii de evaluare epidemiologică în domeniul ITS.
c)Activităţi derulate la nivelul Centrului Dermato-Venerologic din cadrul Spitalului Clinic "Scarlat Longhin":
1.coordonează, monitorizează şi evaluează derularea programului la nivel naţional, în colaborare cu Institutul Naţional de Sănătate Publică prin CNSCBT;
2.analizează evoluţia cazurilor de ITS la nivel naţional, trimestrial şi anual, în colaborare cu CNSCBT;
3.asigură implementarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 589/2007 în cadrul reţelei de specialitate dermato-venerologie (DV);
4.coordonează, din punct de vedere profesional, activitatea de prevenire şi combatere a ITS-urilor în cadrul reţelei de specialitate DV;
5.organizează instruiri cu personalul de specialitate DV şi cu cel din laboratoarele de sănătate publică.
d)Activităţi derulate la nivelul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti:
1.asigură testarea serologică gratuită a gravidelor, în vederea depistării infecţiei luetice;
2.efectuează investigaţia epidemiologică pentru cazurile suspecte de sifilis congenital la nou-născutul viu, în colaborare cu medicul specialist DV şi cu medicul de familie;
3.efectuează testele serologice pentru depistarea cazurilor de sifilis congenital;
4.coordonează investigaţia epidemiologică în focarele de sifilis cu minim 5 cazuri;
5.efectuează testarea serologică pentru depistarea infecţiei luetice la persoanele neasigurate;
6.efectuează testele serologice cantitative pentru monitorizarea eficacităţii tratamentului antiluetic;
7.direcţiile de sănătate publică judeţene desemnate ca sentinelă organizează şi coordonează serviciile de dermatovenerologie din teritoriu pentru efectuarea investigaţiilor necesare diagnosticului infecţiei gonococice şi cu Chlamydia pentru persoanele neasigurate şi testarea rezistenţei la antibiotice pentru tulpinile de gonococ izolate;
8.monitorizează şi evaluează la nivel judeţean desfăşurarea programului;
9.raportează centrelor regionale de sănătate publică indicatorii şi fac propuneri de îmbunătăţire a derulării programului;
10.trimit lunar fişele de supraveghere a infecţiilor cu transmitere sexuală (ITS) la CRSP coordonator.
e)Activităţi derulate la nivelul reţelei de dermatovenerologie (spitale/secţii de specialitate, cabinete DV din ambulatoriile de specialitate):
1.respectă prevederile Hotărârii Guvernului nr. 589/2007 privind infecţiile cu transmitere sexuală;
2.trimit lunar la coordonatorul judeţean DV, iar acesta la Direcţiile de Sănătate Publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, fişele de supraveghere a cazurilor de ITS depistate în luna precedentă;
3.efectuează ancheta epidemiologică pentru cazul sporadic şi participă, alături de specialiştii DSPJ, la efectuarea anchetei epidemiologice în focarele cu minim 5 cazuri;
4.participă la investigaţia epidemiologică pentru cazurile de sifilis congenital;
5.recomandă şi verifică instituirea tratamentului specific corect al nou-născutului viu cu sifilis congenital;
6.asigură administrarea tratamentului specific, gratuit, gravidelor cu serologii luetice reactive;
7.asigură tratamentul pacienţilor cu infecţie luetică neasiguraţi şi al contacţilor acestora;
8.asigură tratamentul pacienţilor cu infecţie gonococică şi cu Chlamydia neasiguraţi;
9.efectuează testarea serologică pentru depistarea infecţiei luetice la persoanele neasigurate;
10.efectuează testele serologice cantitative pentru monitorizarea eficacităţii tratamentului antiluetic;
11.laboratoarele din reţeaua DV desemnate ca sentinelă efectuează investigaţiile necesare pentru diagnosticul infecţiei gonococice şi cu Chlamydia pentru persoanele neasigurate şi asigură testarea rezistenţei la antibiotice pentru tulpinile de gonococ izolate.
f)Activităţi derulate la nivelul cabinetelor de medicină de familie:
1.raportează direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti cazurile de sifilis, gonoree, Chlamydia şi alte boli cu transmitere sexuală, conform Hotărârii Guvernului nr. 589/2007;
2.trimit cazurile de ITS depistate, pentru confirmare de diagnostic şi tratament, la medicul specialist DV;
3.participă, alături de medicii specialişti din reţeaua DV, la efectuarea anchetei epidemiologice pentru cazul sporadic şi focarele cu maxim 4 cazuri şi participă, alături de specialiştii DSPJ şi DV, la efectuarea anchetei epidemiologice în focarele cu minim 5 cazuri;
4.asigură tratamentul corect şi complet al bolnavilor şi al contacţilor acestora, în teritoriile în care accesul la medicul specialist DV este dificil, la recomandarea medicului specialist DV.
g)Activităţi derulate la nivelul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Microbiologic şi Imunologie "Cantacuzino":
1.asigură implementarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 589/2007 la nivelul laboratoarelor proprii;
2.organizează instruiri cu personalul de specialitate din laboratoarele de sănătate publică;
3.realizează studii de evaluare epidemiologică a ITS, în colaborare cu structurile de specialitate din INSP.
(4)Indicatori de evaluare:
1.Indicatori fizici - trimestrial:
a)număr de gravide din judeţ testate serologic pentru sifilis în laboratorul DSPJ şi în laboratoarele reţelei DV, din care număr gravide pozitive (minim 40% din gravidele din judeţ): 80.000;
b)număr gravide pozitive tratate gratuit: 800;
c)număr cupluri mamă - nou-născut testate VDRL cantitativ pentru depistarea sifilisului congenital: 800;
d)număr de cazuri de sifilis congenital al nou-născutului viu raportate, din care număr cazuri tratate gratuit: 10;
e)număr de persoane neasigurate diagnosticate cu sifilis, din care număr persoane tratate gratuit: minim 2000;
f)număr de persoane neasigurate diagnosticate cu gonoree, din care număr persoane tratate gratuit*: minim 50,
g)număr de persoane neasigurate diagnosticate cu infecţie cu Chlamydia, din care număr persoane tratate gratuit*: minim 100;
h)număr tulpini de gonococ izolate, din care număr tulpini pentru care s-a efectuat antibiograma*: minim 100.
Notă: *în judeţele desemnate ca santinelă.
2.Indicatori de eficienţă - anual:
a)cost mediu test depistare sifilis la gravidă: 15 lei;
b)cost mediu tratament antiluetic al gravidei: 30 lei;
c)cost mediu test depistare sifilis congenital: 25 lei;
d)cost mediu tratament sifilis congenital: 25 lei;
e)cost mediu test depistare sifilis la persoană neasigurată: 60 lei;
f)cost mediu tratament antiluetic/persoană infectată neasigurată: 25 lei;
g)cost mediu test VDRL/RPR cantitativ pentru monitorizarea tratamentului antiluetic: 20 lei;
h)cost mediu tratament antiluetic/contact identificat: 50 lei;
i)cost mediu investigaţie de laborator pentru depistarea infecţiei gonococice*: 50 lei;
j)cost mediu tratament antigonococic/persoană infectată neasigurată: 50 lei;
k)cost mediu investigaţie de laborator pentru depistarea infecţiei cu Chlamydia*: 40 lei;
l)cost mediu tratament anti-Chlamydia/persoană infectată neasigurată: 25 lei.
3.Indicatori de rezultate - anual:
a)procentul de gravide testate serologic în laboratoarele DSP judeţene şi în laboratoarele reţelei DV incluse în program din totalul de gravide din judeţ: min 40%;
b)procent tulpini de gonococ cu antibiograma efectuată: min 80% din numărul de cazuri de gonoree diagnosticate prin cultură.
(5)Natura cheltuielilor: Capitolul "Bunuri şi servicii" şi Capitolul "Transferuri":
a)materiale sanitare: tampoane, vacuumtainere cu ace, criotuburi, vată, alcool sanitar, mănuşi, recipienţi pentru depozitare-transport de probe, reactivi, medii de cultură, cutii Petri, eprubete, lame şi lamele pentru microscop, substanţe dezinfectante; servicii: plata contractelor laboratoarelor DSPJ pentru controlul extern al calităţii pentru ITS-uri;
b)medicamente pentru tratamentul pacienţilor cu infecţie luetică, gonococică şi cu Chlamydia neasiguraţi şi pentru contacţii pacienţilor cu infecţie luetică, ace şi seringi de unică utilizare, recipienţi pentru colectare seringi, recipienţi pentru colectare de ace folosite, materiale de birotică, echipament informatic.
(6)Unităţi care derulează subprogramul:
a)Institutul Naţional de Sănătate Publică;
b)Spitalul Clinic de Boli Infecţioase şi Tropicale «Prof. Dr. Victor Babeş»;

c)direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
d)reţeaua de supraveghere şi control a bolilor cu transmitere sexuală (spitale, cabinete ambulatorii de specialitate dermatovenerologie);
e)cabinete de medicină de familie;
f)laboratoare "sentinelă" desemnate - laboratoarele de dermato-venerologie din Direcţiile de Sănătate Publică ale judeţelor: Iaşi, Hunedoara, Satu Mare, Ialomiţa, Braşov şi Bucureşti.
SECŢIUNEA 3:Programul naţional de supraveghere şi control al infecţiilor nosocomiale şi monitorizarea antibioticorezistenţei
(1)Coordonare tehnică: Institutul Naţional de Sănătate Publică prin Centrul Naţional de Supraveghere şi Control al Bolilor Transmisibile.
(2)Obiectiv general: Creşterea calităţii serviciilor medicale în unităţile sanitare cu paturi prin reducerea riscului la infecţie nosocomială.
(3)Obiective specifice:
a)supravegherea infecţiilor în sistem sentinelă a infecţiilor de plagă şi a infecţiilor nosocomiale apărute în secţiile de ATI în unităţi special desemnate;
b)derularea unui studiu naţional de prevalentă a infecţiilor nosocomiale şi rezistenţă microbiană.
(4)Activităţi:
a)Activităţi derulate la nivelul Institutul Naţional de Sănătate Publică, prin Centrul Naţional de Supraveghere şi Control al Bolilor Transmisibile (CNSCBT):
1.asigură managementul operaţional al acestui program;
2.acordă asistenţă tehnică în vederea bunei desfăşurări a programului;
3.centralizează indicatorii fizici, de eficienţă şi de rezultat la nivel naţional;
4.întocmeşte rapoarte trimestriale şi anuale privind modul de derulare a acestuia.
b)Activităţi derulate la nivelul INSP prin Centrul Naţional de Supraveghere şi Control al Bolilor Transmisibile (CNSCBT) şi structurile de specialitate din CRSP Bucureşti, Cluj, Iaşi şi Timişoara
1.coordonează supravegherea infecţiilor nosocomiale şi rezistenta microbiană prevăzute în reglementările legale în vigoare (culegerea, validarea, analiza, interpretarea şi raportarea datelor epidemiologice către forurile naţionale şi europene);
2.asigură coordonarea metodologică a supravegherii infecţiilor nosocomiale şi rezistenţa microbiană la nivel naţional şi regional;
3.pregăteşte baza materială şi instruieşte DSP-urile şi unităţile sanitare care vor fi selecţionate pentru a fi sentinele;
4.pregăteşte baza materială şi instruieşte DSPJ şi unităţile sanitare care vor fi selecţionate pentru derularea studiului de prevalentă naţional a infecţiilor nosocomiale şi rezistenţei microbiene
5.iniţiază şi coordonează studii epidemiologice necesare implementării de noi metodologii în supravegherea infecţiilor nosocomiale şi rezistenţei microbiene;
6.raportează la DSPCSP din cadrul Ministerului Sănătăţii, în conformitate cu sistemul informaţional, lunar, sau ori de câte ori este nevoie, informaţiile privind situaţia infecţiilor nosocomiale raportate, precum şi situaţia rezistenţei microbiene şi consumul de antibiotice la nivel naţional;
7.sesizează disfuncţionalităţile şi propune DSPCSP din Ministerul Sănătăţii măsurile ce trebuie aplicate în vederea îmbunătăţirii derulării programului;
8.acordă asistenţă tehnică la solicitare;
9.asigură culegerea, evaluarea şi comunicarea informaţiilor privind supravegherea şi controlul infecţiilor nosocomiale, a rezistenţei microbiene, consumului de antibiotice raportate în sistem de rutină precum şi a celor raportate în sistemul sentinelă conform metodologiei specifice, cu respectarea prevederilor legale, privind sistemul informaţional de raportare şi notificare specifică;
10.organizează instruiri metodologice la nivel regional şi naţional
11.editează buletine informative lunar, trimestrial sau anual, după caz.
12.editează buletine informative, materiale informative, ghiduri, lunar, trimestrial sau anual, după caz;
13.transmit către CRSP Bucureşti, Cluj, Iaşi şi Timişoara rapoartele medicale trimestriale ale unităţilor sentinelă privind activitatea de supraveghere a infecţiilor nosocomiale în sistem sentinelă.

c)Activităţi derulate la nivelul Centrului de Referinţă pentru infecţii nosocomiale şi rezistenţă microbiană din cadrul Institutului Cantacuzino:
1.realizează caracterizarea pe plan naţional a situaţiei etiologice a infecţiilor nosocomiale pe baza eşantioanelor de probe reprezentative primite prin CRSP Bucureşti, Cluj, Iaşi, Timişoara;
2.primeşte şi asigură confirmarea diagnosticului etiologic şi a sensibilităţii la antibiotice a probelor transmise la solicitare şi a unităţilor sentinelă din teritoriul CRSP Bucureşti, conform metodologiei specifice;
3.transmite rezultatelor în timp util către beneficiari, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi a metodologiilor specifice;
4.asigură sesizarea promptă şi informarea corectă a oricărei situaţii de risc epidemiologie major identificat către INSP şi respectiv Ministerul Sănătăţii - DSPCSP, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
d)Activităţi derulate la nivelul Direcţiilor de Sănătate Publică Judeţene şi a municipiului Bucureşti
1.monitorizează, centralizează şi analizează datele de supraveghere a infecţiilor nosocomiale la nivel local din unităţile sanitare din reţeaua Ministerului Sănătăţii şi reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale, conform Ordinului ministrului sănătăţii publice nr. 916/2006 privind aprobarea Normelor de supraveghere, prevenire şi control al infecţiilor nosocomiale în unităţile sanitare, Ordinului ministrului sănătăţii publice nr. 1.466/2008 şi Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1.078/2010 privind aprobarea regulamentului de organizare şi funcţionare şi a structurii organizatorice ale direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, şi transmit bazele de date către CRSP Bucureşti, Cluj, Iaşi şi Timişoara, conform metodologiei specifice;

2.participă la implementarea, derularea şi evaluarea activităţilor specifice serviciilor spitaliceşti pentru realizarea programelor naţionale conform cu metodologiile specifice;
3.asigură instruirea profesională a cadrelor medicale în vederea creşterii eficienţei activităţii de supraveghere şi control a infecţiilor nosocomiale în unităţile sanitare cu paturi.
4.acordă asistenţă de specialitate unităţilor sanitare, din sectorul public şi privat, în vederea implementării măsurilor specifice pentru prevenirea şi controlul infecţiilor nosocomiale
5.colaborează cu autorităţile administraţiei publice locale pentru implementarea planurilor de măsuri specifice pentru prevenirea şi controlul infecţiilor nosocomiale, a rezistenţei microbiene şi a eficientizării consumului de antibiotice.
6.participă la implementarea, derularea şi evaluarea activităţilor specifice serviciilor spitaliceşti, conform metodologiilor specifice.

e)Activităţi derulate la nivelul unităţilor sanitare sentinelă:
1.asigură, conform metodologiei specifice, desfăşurarea programului de supraveghere a infecţiilor în sistem sentinelă şi transmit baza de date către DSPJ şi a municipiului Bucureşti;
2.raportează indicatorii subprogramului către direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti.
3.raportează lunar datele privind supravegherea infecţiilor nosocomiale în sistem de rutină către DSPJ şi a municipiului Bucureşti, conform prezentelor norme tehnice;
4.unităţile sanitare sentinelă asigură desfăşurarea programului de supraveghere a infecţiilor în sistem sentinelă şi transmite baza de date către direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, conform metodologiei.

f)Activităţi derulate în cadrul studiului de prevalenţă a infecţiilor nosocomiale:
1.activităţile din cadrul studiului de prevalenţă a infecţiilor nosocomiale se vor derula conform metodologiei în perioada mai-iunie 2012;
2.asigură implementarea şi aplicarea activităţilor specifice, precum şi a instruirii profesionale a personalului unităţii sanitare selectate, menţionate în metodologie.

(5)Unităţile care derulează programul:
a)Institutul Naţional de Sănătate Publică;
b)Direcţiile de Sănătate Publică Judeţene şi a municipiului Bucureşti;
c)INDCMI Cantacuzino;
d)Unităţile/secţiile sentinelă nominalizate - secţiile de chirurgie, ATI, neonatologie şi pediatrie:
d1)Municipiul Arad: secţiile de chirurgie şi ATI Spitalul Clinic de Urgenţă Judeţean Arad;
d2)Municipiul Bacău: secţiile de chirurgie şi ATI Spitalul Clinic de Urgenţă Judeţean Bacău;
d3)Municipiul Bucureşti:
i)secţiile de chirurgie şi ATI din cadrul Spitalului Clinic de Urgenţă pentru Copii "Grigore Alexandrescu";
ii)secţiile de chirurgie şi ATI din cadrul Institutului Clinic de Urgenţă Boli Cardiovasculare "Prof. dr. C.C. Iliescu";
iii)secţiile de chirurgie şi ATI din cadrul Spitalului Clinic "Polizu".
d4)Municipiul Botoşani: secţiile de chirurgie şi ATI din cadrul Spitalului Clinic de Urgenţă Judeţean Botoşani;
d5)Municipiul Braşov: secţiile de chirurgie şi ATI din cadrul Spitalului Clinic de Urgenţă Judeţean Braşov;
d6)Municipiul Călăraşi: secţiile de chirurgie şi ATI din cadrul Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Călăraşi;
d7)Municipiul Cluj:
i)secţiile de chirurgie şi ATI din cadrul Institutului Regional de Gastroenterologie-Hepatologie "Prof. Dr. Octavian Fodor";
ii)secţiile de chirurgie şi ATI din cadrul Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Cluj Napoca.
d8)Municipiul Iaşi:
i)secţiile de chirurgie şi ATI din cadrul Spitalului Clinic de Urgenţe "Sfântul Spiridon";
ii)secţia de neonatologie Spitalul Clinic "Cuza Vodă" Neonatologie;
d9)Municipiul Timişoara: secţiile de chirurgie şi ATI din cadrul Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Timişoara.
(6)Indicatori:
1.Indicatori fizici (trimestrial):
a)nr. cazuri IN depistate în sistem sentinelă, pe tip de secţie şi pe tip de infecţii: 18 000;
b)nr. cazuri IN investigate cu laboratorul: 18 000;
c)nr. cazuri IN cu diagnostic bacteriologic şi antibiogramă, defalcat pe secţii;
d)sentinelă şi tip de agent patogen: 17 000.
2.Indicatori de eficienţă (trimestrial):
a)cost mediu/acţiune de depistare a unui caz IN în sistem sentinelă:230 lei;
b)cost mediu/investigare cu laboratorul a unui caz IN: 150 lei;
c)cost mediu/confirmare diagnostic bacteriologic şi antibiogramă: 1.100 lei.
3.Indicatori de rezultat (anual):
a)rata de incidenţă a infecţiilor nosocomiale depistate în sistemul sentinelă (nr. cazuri IN/100 externaţi, pe secţii şi pe tipuri de infecţii): 5 %;
b)procent cazuri IN investigate cu laboratorul (nr. cazuri investigate la 100 de cazuri IN depistate): 70 %;
c)procent cazuri IN cu diagnostic bacteriologic şi antibiogramă, din totalul cazurilor cu etiologie bacteriană identificată: 70%.
(7)Natura cheltuielilor:
1.Capitolul "Bunuri şi servicii"
a)furnituri de birou - papetărie, consumabile: cartuşe, toner xerox, toner imprimante, hârtie, dosare, etc.;
b)materiale şi prestări de servicii cu caracter funcţional (servicii tipografie pentru editare multiplicare, tipărire (ghiduri şi buletine informative);
c)alte bunuri şi servicii pentru întreţinere şi funcţionare, achiziţionare piese de schimb;
d)echipamente şi dotări cu mică valoare de tehnică informatică (unităţi centrale, monitoare, imprimante, memorie SDR, scannere, etc.);
e)achiziţionare de cărţi, publicaţii şi materiale documentare; pregătire profesională şi formare personal (organizare instruiri metodologice şi cursuri de scurtă durată);
f)plata costurilor determinate de diagnosticul/confirmarea infecţiilor nosocomiale şi a rezistenţei microbiene; controlul extern al calităţii; cheltuieli de deplasare, transport, etc.;
f)plata costurilor determinate de diagnosticul/confirmarea infecţiilor nosocomiale şi a rezistenţei microbiene; controlul extern al calităţii; cheltuieli de deplasare, transport, cu substanţe dezinfectante etc.;

g)alte cheltuieli cu bunuri şi servicii.
2.Capitolul "Transferuri":
a)cheltuieli pentru unitatea sentinelă.