Titlul i - Dispoziţii generale - Norme Tehnice din 2007 privind modul de completare a registrului agricol pentru perioada 2007-2011

M.Of. 569

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 25 August 2008
TITLUL I:Dispoziţii generale
1.Pentru asigurarea unei evidenţe unitare cu privire la starea şi dezvoltarea agriculturii şi la buna utilizare a resurselor locale, autorităţile administraţiei publice locale din toate unităţile administrativ-teritoriale vor organiza întocmirea şi ţinerea la zi a registrului agricol pe suport de hârtie şi în format electronic, conform formularelor prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 din Hotărârea Guvernului nr. 175/2007 privind registrul agricol pentru perioada 2007-2011.
Dimensiunile registrului agricol şi ale tabelelor centralizatoare vor fi stabilite astfel încât rubricile să fie destul de mari, pentru a se putea încadra toate datele.
2.Registrul agricol constituie:
a)document oficial de evidenţă primară unitară în care se înscriu date privind terenurile deţinute, pe categorii, modul de utilizare a suprafeţei agricole, suprafaţa arabila cultivată cu principalele culturi, suprafeţele amenajate pentru irigat, numărul pomilor, efectivele de păsări şi animale, utilajele şi instalaţiile agricole, mijloacele de transport, construcţiile gospodăreşti.
Pentru gospodăriile populaţiei se înscriu şi date privind componenţa gospodăriilor şi evoluţia efectivelor de păsări şi animale;
b)sursă de date pentru înfăptuirea pe plan local a unor politici ale administraţiei publice centrale: politica fiscală, agrară, protecţiei sociale, edilitară, sanitară, şcolară etc.;
c)bază de date pentru satisfacerea unor solicitări ale cetăţenilor: eliberarea documentelor doveditoare privind proprietatea asupra animalelor şi păsărilor, în vederea vânzării în târguri şi oboare, privind calitatea de producător agricol, în vederea vânzării produselor la piaţă, privind starea materială pentru situaţii de protecţie socială (şomaj, ajutor social etc.) etc.;
d)sursă administrativă de date pentru sistemul informaţional statistic (statistica curentă, pregătirea şi organizarea recensămintelor, organizarea unui sistem de anchete prin sondaj etc.).
3.Consiliile locale comunale, orăşeneşti, municipale şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti vor lua măsuri pentru întocmirea şi ţinerea la zi a registrului agricol, pe suport de hârtie şi în format electronic, pentru asigurarea împotriva degradării, distrugerii sau sustragerii acestuia, precum şi pentru furnizarea datelor din registru, cu respectarea prevederilor legale.
Registrul agricol, având caracterul unui document oficial care constituie o sursă importantă de informaţie, va fi numerotat, parafat, sigilat, paginile vor fi legate corespunzător (evitându-se desprinderea filelor datorită utilizării îndelungate a registrului agricol) şi înregistrat în registrul de intrare-ieşire al consiliului local respectiv.
Prefecţii veghează la respectarea prevederilor legale cu privire la întocmirea şi ţinerea evidenţei registrului agricol, precum şi la corectitudinea datelor înscrise în acesta.
4.Se vor completa volume separate pentru următoarele categorii de deţinători de terenuri, animale şi păsări:
- gospodării ale populaţiei cu domiciliul în comuna/oraşul/municipiul/sectorul municipiului Bucureşti (tipul 1);
- persoane fizice cu domiciliul în alte localităţi care deţin terenuri, animale, păsări şi/sau construcţii pe raza localităţii (tipul 2);
- unităţi cu personalitate juridică cu sediul în localitate (societăţi comerciale, societăţi/asociaţii agricole, unităţi de învăţământ, sănătate, culte, industrie, transport, construcţii, administraţie publică etc.) (tipul 3). Nu se înscriu unităţile aparţinând Ministerului Apărării, Ministerului internelor şi Reformei Administrative, Ministerului Justiţiei şi Serviciului Român de Informaţii;
- unităţi cu personalitate juridică cu sediul în altă localitate, care deţin terenuri, animale, păsări sau construcţii pe raza localităţii (tipul 4).
5.La comune se înscriu în registrul agricol toate gospodăriile populaţiei, chiar dacă nu deţin terenuri agricole şi silvice, animale, păsări sau construcţii, precum şi unităţile cu personalitate juridică ce deţin terenuri agricole şi silvice, animale, păsări sau construcţii. De asemenea, se înscriu toate gospodăriile populaţiei din localităţi rurale care aparţin din punct de vedere administrativ de oraşe sau de municipii, stabilite potrivit legii.
La oraşe, municipii şi sectoare ale municipiului Bucureşti se înscriu în registrul agricol numai gospodăriile populaţiei şi unităţile cu personalitate juridică ce deţin terenuri agricole şi silvice, precum şi cele care deţin animale şi păsări pe specii şi categorii, respectiv efectivele de păsări, bovine, porcine, ovine, caprine, cabaline şi familii de albine. Înregistrarea familiilor de albine se face în registrul agricol în localitatea de domiciliu a proprietarului.
6.Înscrierea datelor în registrul agricol se va face pe baza declaraţiei date sub semnătura proprie de capul gospodăriei sau, în lipsa acestuia, de un alt membru major al gospodăriei, prin vizitarea gospodăriilor de către persoanele împuternicite cu completarea registrului agricol. Înregistrarea în registrul agricol a datelor privind clădirile şi terenurile, a titularului dreptului de proprietate asupra acestora, precum şi schimbarea categoriei de folosinţă se pot face numai pe bază de documente anexate la declaraţia făcută sub semnătura proprie a capului de gospodărie sau, în lipsa acestuia, a unui membru major al gospodăriei, sub sancţiunea nulităţii. În cazul în care nu există documente, înregistrarea în registrul agricol a datelor privind clădirile şi terenurile, a titularului dreptului de proprietate asupra acestora, precum şi schimbarea categoriei de folosinţă se pot face pe baza declaraţiei date sub semnătura proprie de capul gospodăriei sau, în lipsa acestuia, de un alt membru major al gospodăriei, sub sancţiunea nulităţii.
Înscrierea datelor în registrul agricol se poate face şi la sediul primăriei în cazul în care capul gospodăriei se prezintă din proprie iniţiativa sau pentru rezolvarea altor probleme.
Persoanele care nu au domiciliul în localitate vor trimite declaraţia prevăzută la alin. 1 prin poştă, cu confirmare de primire, pe cheltuiala lor, sau vor putea face declaraţia prin procură.
În cazul indiviziunii, oricare dintre coindivizari va putea da declaraţia în condiţiile alin. 1 sau, după caz, ale alin. 3.
Pentru unităţile cu personalitate juridică datele se înscriu în registrul agricol pe baza declaraţiilor date de conducătorul unităţii respective, însoţite de documente.
7.Înscrierea datelor în registrul agricol se va face de agentul agricol, respectiv de statisticianul sau funcţionarul căruia îi revine prin hotărâre a consiliului local respectiv sarcina completării, ţinerii la zi şi centralizării datelor din registrul agricol, pe suport de hârtie şi în format electronic.
Secretarul unităţii administrativ-teritoriale coordonează, verifică şi răspunde de modul de completare şi de ţinere la zi a registrului agricol.
Orice modificarea datelor înscrise în registrul agricol se face numai de secretarul consiliului local respectiv.
8.Înscrierea datelor în registrul agricol se va face numai cu cerneală/pastă.
Orice modificări ale datelor înscrise se fac prin tăierea cu o linie orizontală cu cerneală/pastă roşie şi prin înscrierea datelor corecte, de asemenea, cu cerneală/pastă roşie, lăsându-se vizibilă cifra anterioară.
9.Pentru gospodăriile populaţiei, înscrierea datelor se va face în ordinea alfabetică a străzilor şi a numărului casei, în registre separate pe sate, astfel încât să rămână, după apreciere, şi un număr suficient de file libere la fiecare sat, care vor servi pentru înscrierea gospodăriilor ce se vor înfiinţa în perioada 2007-2011. Daca satele sunt formate dintr-un număr redus de gospodării se vor înscrie într-un registru gospodăriile din 2-3 sate, lăsându-se între sate un număr suficient de file libere pentru eventualele noi gospodării ce se vor înfiinţa în fiecare sat până în anul 2011.
Nu se lasă file libere între gospodării pentru terenurile virane, chiar daca sunt numerotate.
Gospodăriile izolate se vor înscrie în satul de care aparţine terenul respectiv.
La oraşe, municipii şi sectoare ale municipiului Bucureşti registrul agricol se va completa pe străzi/cartiere/zone.
10.În registrul agricol se va deschide separat câte o partidă pentru fiecare gospodărie, persoană fizică sau unitate cu personalitate juridică.
Prin gospodărie se înţelege grupul de două sau mai multe persoane care locuiesc împreună în mod obişnuit, având în general legături de rudenie, şi care se gospodăresc în comun, participând integral sau parţial la bugetul de venituri şi cheltuieli al gospodăriei. După caz, membrii gospodăriei lucrează împreună terenul sau cresc animale, păsări, consumă şi valorifică în comun produsele obţinute. Gospodăria poate fi formată şi dintr-un grup de două sau mai multe persoane între care nu există legături de rudenie, dar care declară că prin înţelegere locuiesc şi se gospodăresc împreună. Persoanele care declară că locuiesc şi se gospodăresc singure, nefăcând parte din altă gospodărie, se consideră tot ca o gospodărie, dar alcătuită dintr-o singură persoană. Se consideră membri ai gospodăriei atât cei prezenţi, cât şi cei care absentează o perioadă din gospodărie, cum sunt cei care învaţă la şcoală în altă localitate etc., dar pe care gospodăria îi consideră membri ai săi, şi nu au domiciliul în altă localitate. Dacă la acelaşi număr de casă sunt două sau mai multe gospodării distincte, fiecare dintre acestea va fi înscrisă separat în registrul agricol.
11.La defalcarea unei gospodării, la partida veche se menţine gospodăria care îşi păstrează vechiul număr de poziţie, corectându-se rubricile în mod corespunzător, iar pentru gospodăria care s-a înfiinţat se va deschide o partidă nouă, menţionându-se la partida veche numărul la care i s-a deschis noua partidă.
12.Dacă două gospodării vechi se unesc în una singură, ambele partide se anulează cu menţiunea "unificat cu gospodăria de la poziţia numărul ..... şi deschis partida la poziţia numărul ........". Noua partidă cuprinde datele ambelor gospodării unificate.
13.În cazul în care persoanele din cadrul gospodăriei îşi schimbă domiciliul dintr-un sat în altul, respectiv dintr-o localitate componentă a oraşului sau a municipiului în alta, dar în limitele aceleiaşi comune, aceluiaşi oraş sau municipiu, se va face transferarea datelor gospodăriei la satul sau la localitatea componentă, anulându-se vechea partidă cu menţiunea "plecat în ...........".
În cazul în care persoanele din cadrul gospodăriei îşi schimbă domiciliul în altă comună, în alt oraş, municipiu sau sector al municipiului Bucureşti, se va anula partida, înscriindu-se data şi noua adresă şi, după caz, se va trece în volumul registrului agricol cu gospodării ale populaţiei cu domiciliul în alte localităţi (tipul 2).
În cazul în care se înlocuieşte capul gospodăriei cu un alt membru din cadrul gospodăriei (de exemplu: prin deces, prin plecare din localitate etc.) nu se deschide alta partidă, ci se vor opera modificările respective.
14.La efectuarea modificărilor prevăzute la pct. 10-13 se vor avea în vedere elementele definitorii ale gospodăriei definite la pct. 10.
15.Pentru identificarea gospodăriilor înscrise în registrul agricol se va întocmi o listă alfabetică cuprinzând gospodăriile (repertoriu), care cuprinde adresa capului de gospodărie (strada şi numărul casei), numărul poziţiei şi al volumului registrului agricol la care a fost înscrisă gospodăria.
16.Secretarul unităţii administrativ-teritoriale va aduce la cunoştinţă publică dispoziţiile legale privind registrul agricol.
17.Termenele la care se efectuează declararea datelor pentru înscrierea în registrul agricol sunt următoarele:
a)5-20 ianuarie, pentru datele anuale privind membrii gospodăriei, terenul în proprietate, clădirile de locuit, construcţiile gospodăreşti şi mijloacele de transport cu tracţiune animală şi mecanică, maşinile agricole (utilaje, instalaţii agricole), efectivele de păsări, animale existente în gospodărie/unitatea cu personalitate juridică, la începutul anului, precum şi modificările intervenite în cursul anului precedent în efectivele de păsări, bovine, porcine, ovine, caprine şi cabaline pe care le deţin prin vânzări-cumpărări, produşi obţinuţi, păsări, animale moarte sau sacrificate, alte intrări-ieşiri;
b)1-15 mai, pentru datele privind modul de folosinţă a terenului, suprafeţele cultivate, numărul pomilor fructiferi.
Persoanele fizice şi juridice pot declara date pentru a fi înscrise în registrul agricol şi în afara acestor intervale de timp, în cazul în care au intervenit modificări deosebite în patrimoniul agricol.