Secţiunea 1 - Cerinţe şi criterii generale - Norme Tehnice din 2005 privind Sistemul naţional integrat de înştiinţare, avertizare şi alarmare a populaţiei

M.Of. 899

În vigoare
Versiune de la: 7 Octombrie 2005
SECŢIUNEA 1:Cerinţe şi criterii generale
Art. 12
Sistemul integrat de avertizare şi alarmare se realizează prin:
1.integrarea subsistemelor existente într-o structură unitară, etapizat, pe baza documentaţiilor tehnice elaborate în acest sens;
2.executarea şi instalarea elementelor integratoare pe baza documentaţiei tehnice elaborate în acest sens;
3.elementele de completare, modernizare sau nou-introduse în sistem vor avea la bază soluţii tehnice de generaţie nouă, care se înscriu în caracteristicile tehnice ale echipamentelor nu mai vechi de 5 ani;
4.soluţiile tehnice trebuie realizate la standardele de calitate cerute de reglementările în vigoare;
5.elementele cu rol de comandă şi control ale Sistemului integrat de avertizare şi alarmare vor fi proiectate cu rezervă caldă, aptă să preia imediat funcţiunile elementului principal;
6.aplicaţiile software utilizate în Sistemul integrat de avertizare şi alarmare vor respecta următoarele cerinţe generale:
a)să fie uşor de operat de către personalul tehnic;
b)să fie sugestive în raport cu informaţiile afişate;
c)să asigure funcţii complexe de conectare, control şi comandă, în raport cu nivelul ierarhic pentru care sunt proiectate;
d)să asigure interoperabilitatea cu elementele deja existente ale sistemului;
e)să asigure gestionarea şi arhivarea eficientă a datelor, informaţiilor şi mesajelor;
f)să asigure prelucrarea datelor, informaţiilor şi mesajelor;
g)să asigure elaborarea de rapoarte privind starea resurselor fiecărei componente şi activitatea operatorului;
h)să utilizeze hărţi digitale calibrate;
i)accesul să fie protejat prin parole software şi hardware;
j)să informeze operatorul acustic şi optic asupra schimbărilor în starea sistemului;
k)să permită alarmarea pe grupuri şi tipuri de alarmă;
l)să permită reprezentarea concentrată a subreţelelor cu posibilităţi de zoom;
m)să includă capabilităţi de înştiinţare, avertizare, alarmare prin mesaje transmise automat la o listă de destinatari privilegiaţi;
n)să permită activarea de la panoul central, de la orice nivel ierarhic de comandă şi control, a unei alarme locale sau de grup predefinit local (de la caz la caz);
7.Sistemul integrat de avertizare şi alarmare trebuie să fie flexibil, adaptabil la viitoare îmbunătăţiri, simplu de utilizat şi bazat pe soluţii hardware şi software standard.
Art. 13
(1)Sistemul integrat de avertizare şi alarmare trebuie să asigure funcţiunile de diagnosticare în reţea pentru monitorizarea stării curente.
(2)Operatorul de la centrul de control poate iniţia comenzi la distanţă şi poate primi informaţii de stare privind centrele de comandă şi control, precum şi alte componente ale Sistemului integrat de avertizare şi alarmare. Informaţiile asigură date asupra stării subsistemelor de alarmare, locaţiilor de control şi a subsistemului de comunicaţii.
Art. 14
Sistemul integrat de avertizare şi alarmare trebuie să poată executa funcţiuni de diagnosticare, care asigură teste fără scoaterea din funcţiune a sistemului prin verificarea echipamentului din locaţiile de control, din locaţiile subsistemelor de alarmare, precum şi din subsistemul de comunicaţii.
Art. 15
Sistemul integrat de avertizare şi alarmare trebuie să fie prevăzut cu programe de autotestare, care rulează automat şi raportează locaţiilor de control cel puţin o dată pe zi starea tehnică, fără activarea subsistemelor de alarmare. Administratorul de sistem defineşte perioada de rulare a autotestelor. Programele de autotestare sunt activate în fiecare modul. Când funcţiunile de diagnosticare detectează o eroare, Sistemul integrat de avertizare şi alarmare asigură mesaje de avertizare complete.
Art. 16
Sistemul integrat de avertizare şi alarmare trebuie să indice permanent starea funcţională a componentelor sale, la nivel individual, de grup şi total.
Art. 17
Pentru sincronizarea tuturor componentelor mobile ale Sistemului integrat de avertizare şi alarmare, acestea trebuie să fie echipate cu module GPS.