Norme Metodologice din 2024 de monitorizare, evaluare şi control al utilizării ajutorului de stat de către Societatea Complexul Energetic ''Valea Jiului'' - S.A. pentru închiderea şi punerea în siguranţă a extracţiei de huilă
M.Of. 148
În vigoare Versiune de la: 8 Octombrie 2024
Norme Metodologice din 2024 de monitorizare, evaluare şi control al utilizării ajutorului de stat de către Societatea Complexul Energetic ''Valea Jiului'' - S.A. pentru închiderea şi punerea în siguranţă a extracţiei de huilă
Dată act: 13-feb-2024
Emitent: Ministerul Energiei
Art. 1
(1)Activitatea de monitorizare constă în colectarea, procesarea, verificarea datelor şi a informaţiilor care atestă executarea lucrărilor, certificate de un terţ (diriginte de şantier) sau de o comisie numită prin decizie a directorului general al Societăţii Complexul Energetic «Valea Jiului» - S.A. (CEVJ - S.A.), corespunzătoare activităţilor prevăzute în anexa nr. 1 - «Lista activităţilor de închidere şi punere în siguranţă a extracţiei de huilă din cadrul unităţilor de producţie a cărbunelui necesar a fi realizate de Societatea Complexul Energetic "Valea Jiului" - S.A.» la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 129/2023 privind unele măsuri necesare pentru acordarea unui ajutor de stat pentru închiderea şi punerea în siguranţă a extracţiei de huilă către Societatea Complexul Energetic «Valea Jiului» - S.A., aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 188/2024.
(2)Pe baza unor estimări asumate de Societatea Complexul Energetic «Valea Jiului» - S.A., însoţite, după caz, de orice angajament legal sau început de dovadă scrisă, aceasta poate primi, iar Ministerul Energiei acordă un avans de până la 100% din valoarea ajutorului de stat acordat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 129/2023, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 188/2024.
(3)Avansul prevăzut la alin. (2) alocat Societăţii Complexul Energetic «Valea Jiului» - S.A. reprezintă valoarea estimată a lucrărilor pentru luna anterioară deschiderii de credite, denumite şi plăţi preliminate lunare. Regularizarea avansurilor se va face lunar în baza documentelor justificative transmise de societate.
(4)Solicitarea pentru asigurarea disponibilităţilor financiare necesare avansului lunar şi realizatului, însoţită de documente justificative privind executarea lucrărilor, certificate pentru conformitate cu originalul, în condiţiile prevăzute la alin. (1), se transmite de Societatea Complexul Energetic «Valea Jiului» - S.A., în format letric şi în format electronic semnate cu/purtând semnătură electronică calificată la adresa de e-mail office.cabinet@energie.gov.ro, până la data de 15 a fiecărei luni.
(5)La solicitarea prevăzută la alin. (4) vor fi anexate următoarele documente justificative: decont privind costurile care urmează să fie acordate de la bugetul de stat certificat în privinţa realităţii, regularităţii şi legalităţii şi bun de plată, respectiv viza de control financiar preventiv propriu, notă justificativă pentru deschiderea de credite bugetare certificată în privinţa realităţii, regularităţii şi legalităţii şi bun de plată şi, respectiv, viza de control financiar preventiv propriu, notă justificativă privind acordarea avansului fundamentată pe tipurile de activităţi prevăzute în anexa nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 129/2023, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 188/2024, din care să rezulte legalitatea, necesitatea şi oportunitatea avansului, însoţită, după caz, de angajamentele legale sau început de dovadă scris pentru justificarea avansului, notă justificativă privind acordarea ajutorului de stat pentru lucrările executate aferente fiecărei activităţi prevăzute în anexa nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 129/2023, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 188/2024, şi fiecărei exploatări miniere, situaţie lunară de lucrări, decont centralizator pentru cheltuielile efectuate, centralizator financiar al obiectelor/lucrărilor/activităţilor executate, grafic fizic şi valoric pentru lucrările executate, respectiv estimate a fi executate, procese-verbale de recepţie a lucrărilor executate aprobate de conducerea fiecărei exploatări miniere şi însuşite de reprezentantul legal al societăţii.
(6)Societatea Complexul Energetic «Valea Jiului» - S.A. va transmite în format electronic, semnate cu/purtând semnătură electronică calificată, la adresa de e-mail office.cabinet@energie.gov.ro, precum şi pe adresele de e-mail office.dgbfc@energie.gov.ro, dgasfe@energie.gov.ro şi office.dgem@.energie.gov.ro, până la data de 10 a fiecărei luni pentru luna următoare, limitele lunare de credite de angajament şi credite bugetare privind sumele care urmează să fie acordate de la bugetul de stat pentru finanţarea activităţilor de închidere şi punere în siguranţă.
(7)Societatea Complexul Energetic «Valea Jiului» - S.A. va transmite lunar, ulterior încasării avansului prevăzut la alin. (2), documente justificative privind utilizarea acestuia exclusiv pentru finanţarea cheltuielilor aferente activităţilor de închidere şi punere în siguranţă a extracţiei de huilă, în conformitate cu dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 129/2023, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 188/2024.
(8)Decontul final al costurilor efectuate pentru închiderea şi punerea în siguranţă a extracţiei de huilă va fi transmis, de către Societatea Complexul Energetic «Valea Jiului» - S.A., până la data de 31 ianuarie 2025.
(9)Monitorizarea activităţilor enumerate la alin. (1) se va realiza de către Direcţia generală politici energetice.Art. 2
(4)Activitatea de evaluare descrisă la alin. (1) se va realiza de către Direcţia generală politici energetice.
(1)Activitatea de evaluare constă în identificarea, în conformitate cu prevederile anexei nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 129/2023 şi ale Planului de închidere prenotificat în data de 22 decembrie 2023 Comisiei Europene, a respectării practicilor europene şi naţionale, a măsurilor de închidere a minelor şi de refacere a mediului bazate pe evaluarea riscurilor, cu considerarea deciziilor privind necesitatea şi amploarea acţiunilor de remediere bazate pe criteriul riscurilor şi pericolelor la adresa oamenilor, proprietăţii şi mediului.
(2)Prin activitatea de evaluare, Ministerul Energiei se asigură de faptul că activităţile prevăzute la art. 1 sunt în concordanţă cu angajamentele asumate de România în implementarea de urgenţă a activităţilor prevăzute de Decizia Consiliului din 10 decembrie 2010 privind ajutorul de stat pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive (2010/787/UE).
(3)Societatea Complexul Energetic "Valea Jiului" - S.A. va pune la dispoziţie în scopul evaluării documentele justificative ale încadrării fiecărei lucrări executate. În acest scop, la finalul fiecărei luni, Societatea Complexul Energetic "Valea Jiului" - S.A. va transmite o analiză privind rezultatul măsurilor adoptate pentru eliminarea riscurilor, certificând astfel că în urma acţiunilor întreprinse nu au rezultat riscuri suplimentare, iar procesul de închidere îşi atinge scopul preconizat.
(4)Activitatea de evaluare descrisă la alin. (1) se va realiza de către Direcţia generală politici energetice.Art. 3
(2)Activitatea de control efectuată prin emiterea vizei de «certificat în privinţa realităţii, regularităţii şi legalităţii» constă în verificarea următoarelor documente:
a)facturi, contracte care justifică utilizarea sumelor şi documente justificative privind cheltuielile salariale;
b)orice angajament legal sau început de dovadă scrisă, după caz, pentru justificarea solicitării de avans (plăţi preliminate lunare);
c)angajamente legale pe baza cărora s-au efectuat respectivele prestări de servicii/livrări de bunuri/execuţie de lucrări (comenzi, contracte);
d)procesele-verbale de recepţie cantitativă şi calitativă care confirmă efectuarea serviciilor prestate/bunurilor livrate/lucrărilor executate, asumate de directorii fiecărei exploatări miniere şi aprobate de directorul general al societăţii.
(3)Activitatea de control efectuată prin emiterea vizei de «bun de plată» constă în verificarea următoarelor documente:
a)facturi, contracte care justifică utilizarea sumelor şi documente justificative privind cheltuielile salariale;
b)orice angajament legal sau început de dovadă scrisă, după caz, pentru justificarea solicitării de avans (plăţi preliminate lunare);
c)angajamente legale pe baza cărora s-au efectuat respectivele prestări de servicii/livrări de bunuri/execuţie de lucrări, cum ar fi, dar fără a se limita la comenzi, contracte şi altele asemenea;
d)procesele-verbale de recepţie cantitativă şi calitativă care confirmă efectuarea serviciilor prestate/bunurilor livrate/lucrărilor executate.
(4)Direcţia generală politici energetice va certifica în privinţa realităţii, regularităţii şi legalităţii şi va întocmi nota justificativă pentru deschiderea creditelor bugetare aferente decontului privind costurile care urmează să fie acordate de la bugetul de stat, iar Direcţia generală investiţii va da viza "bun de plată" şi va întocmi documentele ce stau la baza efectuării plăţii (ALOP).
(1)Controlul utilizării ajutorului de stat se realizează prin activitatea de emitere a vizei de certificare în privinţa realităţii, regularităţii şi legalităţii şi a bunului de plată pe decontul lunar privind costurile care urmează să fie acordate de la bugetul de stat, emis de Societatea Complexul Energetic "Valea Jiului" - S.A., decont lunar ce va fi aprobat de ordonatorul principal de credite.
(2)Activitatea de control efectuată prin emiterea vizei de «certificat în privinţa realităţii, regularităţii şi legalităţii» constă în verificarea următoarelor documente:
a)facturi, contracte care justifică utilizarea sumelor şi documente justificative privind cheltuielile salariale;
b)orice angajament legal sau început de dovadă scrisă, după caz, pentru justificarea solicitării de avans (plăţi preliminate lunare);
c)angajamente legale pe baza cărora s-au efectuat respectivele prestări de servicii/livrări de bunuri/execuţie de lucrări (comenzi, contracte);
d)procesele-verbale de recepţie cantitativă şi calitativă care confirmă efectuarea serviciilor prestate/bunurilor livrate/lucrărilor executate, asumate de directorii fiecărei exploatări miniere şi aprobate de directorul general al societăţii.
(3)Activitatea de control efectuată prin emiterea vizei de «bun de plată» constă în verificarea următoarelor documente:
a)facturi, contracte care justifică utilizarea sumelor şi documente justificative privind cheltuielile salariale;
b)orice angajament legal sau început de dovadă scrisă, după caz, pentru justificarea solicitării de avans (plăţi preliminate lunare);
c)angajamente legale pe baza cărora s-au efectuat respectivele prestări de servicii/livrări de bunuri/execuţie de lucrări, cum ar fi, dar fără a se limita la comenzi, contracte şi altele asemenea;
d)procesele-verbale de recepţie cantitativă şi calitativă care confirmă efectuarea serviciilor prestate/bunurilor livrate/lucrărilor executate.
(4)Direcţia generală politici energetice va certifica în privinţa realităţii, regularităţii şi legalităţii şi va întocmi nota justificativă pentru deschiderea creditelor bugetare aferente decontului privind costurile care urmează să fie acordate de la bugetul de stat, iar Direcţia generală investiţii va da viza "bun de plată" şi va întocmi documentele ce stau la baza efectuării plăţii (ALOP).(5)Ministerul Energiei poate efectua şi controale la faţa locului, în vederea verificării respectării condiţiilor de acordare a ajutorului de stat şi pentru a dispune măsurile ce se impun în situaţia în care condiţiile de acordare a ajutorului de stat nu au fost respectate.
(6)Controlul la faţa locului se dispune prin ordin al ministrului energiei, prin care se stabilesc atât condiţiile de efectuare a acestuia, cât şi persoanele desemnate în acest scop.
Art. 4
(1)În cazul în care se constată neautorizarea ajutorului de stat pentru închiderea în siguranţă a minelor de huilă de către Comisia Europeană sau nerespectarea de către Societatea Complexul Energetic "Valea Jiului" - S.A. a destinaţiei sumelor acordate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 129/2023 sau neutilizarea integrală a sumelor acordate, în baza constatărilor rezultate din activitatea de monitorizare, Direcţia generală politici energetice informează Direcţia generală investiţii pentru a lua măsurile necesare în vederea recuperării ajutoarelor de stat şi a dobânzilor aferente, în condiţiile cap. VI din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996 , aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015 , cu modificările şi completările ulterioare, şi ale normelor europene în domeniul recuperării ajutoarelor de stat.
(3)Decizia de stopare/recuperare se comunică Societăţii Complexul Energetic "Valea Jiului" - S.A. de către Direcţia generală investiţii în termen de 5 zile de la emitere, în vederea rambursării voluntare.
(1)În cazul în care se constată neautorizarea ajutorului de stat pentru închiderea în siguranţă a minelor de huilă de către Comisia Europeană sau nerespectarea de către Societatea Complexul Energetic "Valea Jiului" - S.A. a destinaţiei sumelor acordate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 129/2023 sau neutilizarea integrală a sumelor acordate, în baza constatărilor rezultate din activitatea de monitorizare, Direcţia generală politici energetice informează Direcţia generală investiţii pentru a lua măsurile necesare în vederea recuperării ajutoarelor de stat şi a dobânzilor aferente, în condiţiile cap. VI din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996 , aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015 , cu modificările şi completările ulterioare, şi ale normelor europene în domeniul recuperării ajutoarelor de stat.(2)Decizia de stopare/recuperare se aprobă de conducerea Ministerului Energiei şi trebuie să conţină cel puţin următoarele elemente:
a)emitentul deciziei, sediul social şi codul de identificare ale acestuia;
b)numărul şi data deciziei;
c)denumirea operatorului economic debitor;
d)codul unic de înregistrare al debitorului;
e)domiciliul fiscal al debitorului;
f)obiectul deciziei;
g)motivele de fapt şi de drept care au condus la emiterea deciziei;
h)temeiul legal şi modalitatea de acordare a ajutorului de stat;
i)cuantumul ajutorului de stat de care are dreptul să beneficieze Societatea Complexul Energetic "Valea Jiului" - S.A.;
j)temeiul legal în baza căruia s-a dispus stoparea ajutorului de stat/de minimis;
k)data la care se realizează stoparea acordării ajutorului de stat, respectiv data producerii situaţiei de fapt care determină, potrivit prevederilor legale, măsura stopării;
l)temeiul legal al puterii executorii a deciziei;
m)organul la care se poate depune contestaţia şi termenul de depunere a acesteia;
n)numele şi semnătura ministrului energiei sau ale persoanei delegate.
(3)Decizia de stopare/recuperare se comunică Societăţii Complexul Energetic "Valea Jiului" - S.A. de către Direcţia generală investiţii în termen de 5 zile de la emitere, în vederea rambursării voluntare.(4)În situaţia în care sumele reprezentând ajutor de stat nu sunt achitate voluntar, decizia prevăzută la alin. (1) se transmite, în cel mult 20 de zile lucrătoare de la comunicare, organelor fiscale competente, în vederea recuperării ajutorului de stat, inclusiv a dobânzilor aferente, potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
(5)În cadrul executării silite a deciziei prevăzute la alin. (1), Ministerul Energiei calculează valoarea dobânzii pentru perioada cuprinsă între data plăţii ajutorului de stat şi data emiterii deciziei de recuperare inclusiv, iar organele fiscale competente vor calcula valoarea dobânzii pentru perioada cuprinsă între data emiterii deciziei de recuperare şi data recuperării sau a rambursării integrale a sumelor datorate de către beneficiar.
Art. 5
(1)Justificarea bunurilor, serviciilor şi lucrărilor solicitate spre a fi decontate, precum şi recepţia acestora intră în sarcina exclusivă a Societăţii Complexul Energetic "Valea Jiului" - S.A., care are obligaţia respectării în totalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 129/2023 privind unele măsuri necesare pentru acordarea unui ajutor de stat pentru închiderea şi punerea în siguranţă a extracţiei de huilă către Societatea Complexul Energetic "Valea Jiului" - S.A. şi ale Planului de închidere prenotificat în data de 22 decembrie Comisiei Europene.
(2)Ca urmare a executării lucrărilor/prestării serviciilor/livrării bunurilor în conformitate cu prevederile legii în materie de achiziţii publice, dar şi cu alte prevederi legale, pentru decontarea lucrărilor prevăzute la art. 1, Societatea Complexul Energetic "Valea Jiului" - S.A. are obligaţia de a întocmi documente justificative din care să reiasă prestarea serviciilor/execuţia lucrărilor/livrarea bunurilor, respectiv: rapoarte de activităţi/deconturi/procese-verbale de recepţie cantitativă şi calitativă/orice alte documente relevante. Documentele justificative vor fi asumate de către conducerea Societăţii Complexul Energetic "Valea Jiului" - S.A.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 148 din data de 22 februarie 2024
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (4)
Modificat de numărul de obiecte din listă: (2)
- Ordinul 1434/2024 pentru modificarea Normelor metodologice de monitorizare, evaluare şi control al utilizării ajutorului de stat de către Societatea Complexul Energetic ''Valea Jiului'' - S.A. pentru închiderea şi punerea în siguranţă a extracţiei de huilă, aprobate prin Ordinul ministrului energiei nr. 146/2024
- Ordinul 146/2024 privind aprobarea Normelor metodologice de monitorizare, evaluare şi control al utilizării ajutorului de stat de către Societatea Complexul Energetic ''Valea Jiului'' - S.A. pentru închiderea şi punerea în siguranţă a extracţiei de huilă