Art. 158. - Cetăţenilor români cu domiciliul în România li se eliberează certificatul de stare civilă în baza actului de identitate, aflat în termen de valabilitate; dacă actul de identitate este expirat, eliberarea certificatului de stare civilă se face astfel: - Norme Metodologice din 2024 de aplicare unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă

M.Of. 269

În vigoare
Versiune de la: 31 Martie 2024
Art. 158
(1)Certificatele de stare civilă se eliberează în format fizic şi electronic în baza actelor de stare civilă din Registrul de stare civilă exemplarul II, de către oricare S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primărie a unităţii administrativ-teritoriale unde nu funcţionează S.P.C.L.E.P., misiune diplomatică sau oficiu consular de carieră a/al României în străinătate, iar de către D.G.E.P. şi S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B. numai în situaţiile prevăzute la art. 10 alin. (6) şi (7) din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; forma şi conţinutul certificatelor de stare civilă în format fizic sunt prevăzute în anexele nr. 1-3 şi cele în format electronic sunt prevăzute în anexele nr. 4-6; certificatele de stare civilă electronice se semnează electronic de emitent, se aplică automat sigiliul S.I.I.E.A.S.C. şi se generează un cod de verificare care îi confirmă autenticitatea.
(2)La cerere, se pot elibera certificate de stare civilă care să asigure, pe versoul acestora, traducerea în una dintre limbile oficiale ale Uniunii Europene, cu excepţia celor în care este emis certificatul; textul menţiunilor înscrise pe certificatele de stare civilă nu se traduce.
(3)Certificatele de stare civilă se eliberează, la cerere, persoanelor prevăzute la art. 10 alin. (1) tezele I şi a II-a din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe baza înregistrărilor şi a menţiunilor înscrise în registrele de stare civilă, inclusiv din registrele întocmite de parohii, din cele deţinute de primării şi de Arhivele Naţionale, cu respectarea prevederilor art. 36.
(4)Înregistrarea cererilor privind eliberarea certificatelor de stare civilă se face în Registrul local de intrare-ieşire definit la art. 16 lit. d).
(5)Cetăţenilor români cu domiciliul în România li se eliberează certificatul de stare civilă în baza actului de identitate, aflat în termen de valabilitate; dacă actul de identitate este expirat, eliberarea certificatului de stare civilă se face astfel:
a)în baza verificărilor efectuate de ofiţerul de stare civilă în S.N.I.E.P.; în situaţia în care fizionomia solicitantului nu corespunde cu imaginea asociată datelor de identitate din R.N.E.P., se indică acestuia să solicite mai întâi eliberarea unui act de identitate;
b)odată cu solicitarea actului de identitate, în condiţiile prevăzute la art. 57 din Normele metodologice de aplicare unitară a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, precum şi pentru stabilirea formei şi conţinutului actelor de identitate, ale dovezii de reşedinţă şi ale cărţii de imobil, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 295/2021.
(6)Cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate ale căror acte de stare civilă sunt înregistrate în România li se eliberează certificate pe baza paşaportului; dacă paşaportul românesc este expirat, ofiţerul de stare civilă efectuează verificări pentru a stabili datele cu care cetăţeanul român este înscris în S.N.I.E.P. şi în evidenţele D.G.P. şi procedează potrivit alin. (5), iar eliberarea certificatului de stare civilă se face în baza acestor verificări şi a paşaportului expirat sau a titlului de călătorie, după caz.
(7)Cetăţenilor români cu reşedinţa în străinătate care se adresează misiunilor diplomatice sau oficiilor consulare ale României li se eliberează certificate pe baza paşaportului sau a titlului de călătorie, după caz.
(8)Cetăţenilor români domiciliaţi în străinătate ale căror acte de stare civilă sunt înregistrate în România li se eliberează certificate pe baza documentului valabil eliberat de autorităţile străine şi a verificărilor efectuate de ofiţerul de stare civilă pentru a stabili datele cu care cetăţeanul român este înscris în S.N.I.E.P., S.I.I.E.A.S.C. şi evidenţele D.G.P., după caz, dacă:
a)paşaportul românesc este pierdut/furat/deteriorat;
b)nu au avut niciodată act de identitate sau paşaport românesc.
(9)Cetăţenilor străini ale căror acte de stare civilă sunt înregistrate în România li se eliberează certificate pe baza paşaportului sau, pentru cetăţenii Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi Confederaţiei Elveţiene, pe baza actului de identitate.
(10)Minorii care au împlinit vârsta de 14 ani şi au act de identitate solicită şi primesc certificatul de naştere în nume propriu sau prin împuternicit cu procură specială ori prin împuternicire avocaţială, iar cei care nu au avut niciodată act de identitate solicită eliberarea certificatului de naştere în nume propriu, asistaţi de unul dintre părinţi, tutore sau, după caz, de reprezentantul legal, care semnează cererea.
(11)Prin excepţie de la alin. (1), în cazul persoanelor majore a căror naştere a fost înregistrată tardiv ca urmare a punerii în aplicare a hotărârii judecătoreşti definitive, certificatul de naştere se eliberează la solicitarea titularului prin cerere adresată ofiţerului de stare civilă din cadrul S.P.C.L.E.P./primăriei unităţii administrativ-teritoriale care a efectuat verificările în dosarul privind înregistrarea tardivă a naşterii.
(12)Prin excepţie de la alin. (1), pentru persoanele majore a căror naştere a fost înregistrată tardiv în baza aprobării primarului şi a avizului conform al S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B, certificatul de naştere se eliberează la solicitarea titularului prin cerere adresată ofiţerului de stare civilă din cadrul S.P.C.L.E.P./primăriei unităţii administrativ-teritoriale care a înregistrat naşterea.
(13)În situaţia în care, la depunerea cererilor de eliberare a certificatelor, se stabileşte că au intervenit modificări la numele de familie şi/sau prenumele titularului actului, cetăţean român sau persoană fără cetăţenie cu domiciliul în România, acestea se soluţionează după înscrierea menţiunilor corespunzătoare.
(14)Cetăţenilor străini, cetăţenilor Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi Confederaţiei Elveţiene sau persoanelor fără cetăţenie care se află pe teritoriul României, ale căror acte de stare civilă au fost întocmite în registrele române, li se eliberează certificate de stare civilă în aceleaşi condiţii ca şi cetăţenilor români.
(15)Dacă titularul actului, cetăţean străin sau cetăţean al Uniunii Europene, Spaţiului Economic European ori Confederaţiei Elveţiene, şi-a schimbat numele de familie şi/sau prenumele în străinătate, iar această menţiune nu este înscrisă pe marginea actului, la cerere se prezintă actul de identitate sau paşaportul, după caz, precum şi traducerea în limba română a documentului legalizată, din care să rezulte schimbarea de nume.
(16)Pentru persoanele reţinute, arestate preventiv ori care execută o pedeapsă privativă de libertate/o măsură educativă privativă de libertate, cererea de eliberare a certificatelor de stare civilă se soluţionează de către S.P.C.L.E.P./primăria unităţii administrativ-teritoriale pe raza căruia/căreia se află locul de deţinere; cererea se transmite prin administraţia locului de deţinere care certifică şi identitatea solicitantului; pentru persoanele arestate la domiciliu cererea de eliberare a certificatelor de stare civilă se depune prin împuternicit.
(17)Atunci când cererea de eliberare a certificatului de stare civilă a fost depusă la oricare S.P.C.L.E.P./primărie a unităţii administrativ-teritoriale din România sau aceasta a fost transmisă electronic, în portalul extern al S.I.I.E.A.S.C., prin mijloace de autentificare, la S.P.C.L.E.P./primăria unităţii administrativ-teritoriale care a întocmit actul de stare civilă, certificatul de stare civilă, tipizat, se livrează la adresa din România, indicată în cerere.
(18)Dacă cererea de eliberare a certificatului de stare civilă s-a depus sau s-a transmis electronic la misiunea diplomatică/oficiul consular de carieră a/al României, certificatul de stare civilă, tipizat, se poate livra în străinătate, prin servicii de curierat, la adresă indicată în cerere.
(19)În cazul în care titularul nu poate fi găsit la adresa menţionată în cerere, certificatul de stare civilă se va ridica de la S.P.C.L.E.P./primăria unităţii administrativ-teritoriale sau de la misiunea diplomatică/oficiul consular de carieră a/al României unde s-a depus ori s-a transmis electronic cererea.
(20)Cheltuielile de expediţie a certificatului de stare civilă sunt suportate de către persoanele prevăzute la art. 10 alin. (1) teza I din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(21)În cazul în care cererea a fost transmisă prin poşta electronică, iar identificarea persoanelor prevăzute la art. 10 alin. (1) teza I din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nu s-a făcut prin mijloace de autentificare electronice, pentru ridicarea certificatului de stare civilă acestea se prezintă la S.P.C.L.E.P./primăria către care s-a transmis cererea.
(22)La rubrica "Menţiuni" din certificatul de stare civilă se înscrie cetăţenia titularului actului, cetăţean străin sau cetăţean al Uniunii Europene, Spaţiului Economic European ori Confederaţiei Elveţiene, conform textului prevăzut la anexa nr. 20.
(23)Fiecare certificat de stare civilă este înseriat; seria este formată din 3 litere şi 7 cifre, se atribuie din S.I.I.E.A.S.C. şi se tipăreşte pe hârtia specială în partea dreaptă de jos a filei.