Capitolul iii - Mecanismul de recuperare a ajutoarelor de stat - Norme Metodologice din 2022 pentru aplicarea de către Fondul de Garantare a Creditului Rural IFN - S.A. a procedurilor privind monitorizarea şi stoparea/recuperarea ajutorului de stat

M.Of. 953

În vigoare
Versiune de la: 6 Martie 2025
CAPITOLUL III:Mecanismul de recuperare a ajutoarelor de stat
Art. 7
(1)În cazul în care FGCR constată că beneficiarul se află în una dintre situaţiile care, potrivit legii şi prezentelor norme metodologice, determină recuperarea ajutorului de stat, FGCR emite, în cel puţin 3 exemplare, decizia de recuperare a ajutorului de stat.
(2)Deciziile prin care se dispune recuperarea ajutorului de stat trebuie să conţină cel puţin următoarele elemente:
a)denumirea completă, sediul social şi codul de identificare al furnizorului schemei de ajutor de stat;
b)denumirea completă, sediul social şi codul de identificare al administratorului schemei de ajutor de stat;
c)numărul şi data deciziei;
d)denumirea beneficiarului, codul unic de înregistrare şi domiciliul fiscal;
e)obiectul deciziei;
f)motivele de fapt şi de drept care au condus la emiterea deciziei;
g)data la care ajutorul de stat a fost pus la dispoziţia beneficiarului;
h)data până la care s-a calculat dobânda de recuperare;
i)cuantumul ajutorului de stat sub formă de grant, defalcat pe componente, precum şi cuantumul dobânzii ce trebuie recuperate aferent fiecărei componente, calculat conform Ordinului preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 386/2020 pentru punerea în aplicare a Instrucţiunilor privind procedura de calculare a dobânzii în cazul ajutorului de stat sau de minimis care trebuie rambursat sau recuperat1;
___
1Publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 375 din 11 mai 2020.
j)cuantumul ajutorului de stat acordat sub formă de garanţie pentru împrumut, precum şi cuantumul dobânzii ce trebuie recuperate aferent fiecărei componente, calculat conform Ordinului preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 386/2020 pentru punerea în aplicare a Instrucţiunilor privind procedura de calculare a dobânzii în cazul ajutorului de stat sau de minimis care trebuie rambursat sau recuperat;
k)rata/ratele dobânzii utilizată/utilizate pentru determinarea cuantumului dobânzii de recuperat; rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor din Regulamentul (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE. Recuperarea ajutoarelor de stat se realizează potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
l)temeiul legal în baza căruia s-a dispus recuperarea ajutorului de stat, precum şi a dobânzilor aferente;
m)temeiul legal al caracterului executoriu al deciziei;
n)organul la care se depune contestaţia şi termenul de depunere a acesteia;
o)data la care îşi produce efectele decizia;
p)numele şi semnătura directorului general al FGCR.
Art. 8
Cuantumul ajutorului de stat sub formă de grant de recuperat prevăzut la art. 7 alin. (2) lit. i) reprezintă suma cuantumului următoarelor componente:
a)cuantumul comisionului de risc stabilit conform acordului de finanţare sau rezultat în urma regularizării în conformitate cu prevederile procedurii de implementare a schemei de ajutor de stat şi suportat de la bugetul de stat;
b)cuantumul comisionului de administrare stabilit conform acordului de finanţare sau rezultat în urma regularizării în conformitate cu prevederile procedurii de implementare a schemei de ajutor de stat şi plătit FGCR de către Ministerul Finanţelor de la bugetul de stat;
c)cuantumul dobânzii plătite în contul beneficiarului de la bugetul de stat;
d)după caz, cuantumul componentei nerambursabile plătite beneficiarului de la bugetul de stat, conform art. 1 alin. (12) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie - IMM INVEST ROMÂNIA, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 209/2018, cu modificările şi completările ulterioare, sau conform art. 1 alin. (4) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2022 privind aprobarea şi finanţarea unor programe de garantare în domenii prioritare pentru economia românească, cu modificările ulterioare, pentru Programul RURAL INVEST;
e)dobânda de recuperare calculată conform Ordinului preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 386/2020 pentru punerea în aplicare a Instrucţiunilor privind procedura de calculare a dobânzii în cazul ajutorului de stat sau de minimis care trebuie rambursat sau recuperat.
Art. 9
(1)Cuantumul ajutorului de stat acordat sub formă de garanţie pentru împrumut de recuperat prevăzut la art. 7 alin. (2) lit. j) reprezintă diferenţa dintre preţul garanţei la nivelul pieţei şi preţul garanţiei stabilit conform schemei de ajutor de stat care face obiectul deciziei şi se calculează astfel:
(Preţul garanţiei la nivelul pieţei - Preţul garanţiei efectiv plătit) x valoarea garanţiei,
unde:
- preţul garanţiei la nivelul pieţei reprezintă prima anuală safe-harbour stabilită prin Comunicarea Comisiei cu privire la aplicarea articolelor 87 şi 88 din Tratatul CE privind ajutoarele de stat sub formă de garanţii (2008/C 155/02) pentru IMM-urile care nu au mai solicitat credite sau cu un rating ce are la bază evaluarea bilanţului, cum ar fi companiile cu un obiectiv specific de activitate sau companiile noi (3,8%), exprimată procentual;
- preţul garanţiei efectiv plătit reprezintă suma comisionului de administrare şi a comisionului de risc reglementate pentru schema de ajutor de stat care face obiectul deciziei, exprimată procentual;
- valoarea garanţiei reprezintă cuantumul valorii garanţiei stabilit prin contractul de garantare încheiat cu instituţia de credit şi beneficiarul, exprimat în lei.
(2)Cuantumul ajutorului de stat acordat sub formă de garanţie pentru împrumut de recuperat prevăzut la art. 7 alin. (2) lit. j) se calculează pentru toată perioada de valabilitate a garanţiei, respectiv pentru perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a garanţiei şi data încetării răspunderii FGCR în baza garanţiei acordate de stat prin mandatul încredinţat FGCR, utilizându-se valoarea/soldul estimată/estimat a/al garanţiei la sfârşitul anului/anilor de derulare a garanţiei sau, după caz, soldul efectiv al garanţiei, pentru întreaga perioadă de derulare a garanţiei, comunicate de către instituţia de credit. În anul acordării garanţiei, cuantumul ajutorului de stat acordat sub formă de garanţie pentru împrumut de recuperat se calculează la valoarea maximă a garanţiei. Pentru liniile de credit fără grafic de rambursare, în formula de calcul al cuantumului ajutorului de stat acordat sub formă de garanţie pentru împrumut de recuperat, se utilizează pentru toată perioada de valabilitate valoarea maximă a garanţiei.

(3)Cuantumul ajutorului de stat acordat sub formă de garanţie pentru împrumut de recuperat prevăzut la art. 7 alin. (2) lit. j) se stabileşte şi se recuperează indiferent dacă instituţia de credit transmite FGCR cererea de plată a garanţiei şi aceasta se aprobă sau respinge de către FGCR, conform prevederilor convenţionale şi contractuale.
(4)În cazul în care Ministerul Finanţelor plăteşte instituţiei de credit contravaloarea garanţiei ca urmare a solicitării acesteia de executare a garanţiei, FGCR va iniţia demersurile de recuperare a sumei plătite, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 209/2018, cu modificările şi completările ulterioare, Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2022, aprobată cu modificări prin Legea nr. 152/2023, Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2022, cu modificările şi completările ulterioare, Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 18/2024, cu modificările ulterioare, după caz, suplimentar mecanismului de recuperare a ajutorului de stat.

Art. 10
(1)Rata dobânzii utilizată pentru determinarea cuantumului dobânzii de recuperat, prevăzută la art. 7 alin. (2) lit. k), se aplică pe o bază compusă de la data la care a fost plătit ajutorul de stat ce trebuie recuperat până la data recuperării sau rambursării acestuia. Cu toate acestea, în cazul în care trec mai mult de 12 luni de la data la care ajutorul de stat în cauză a fost plătit pentru prima dată şi până la data recuperării sau rambursării acestuia, rata dobânzii se recalculează la intervale de 12 luni, având ca bază rata de referinţă în vigoare în momentul recalculării publicată de către Comisia Europeană pentru România.
(2)Data de la care se calculează dobânda se stabileşte astfel:
a)pentru comisionul de risc, data la care comisionul de risc calculat de către FGCR a fost comunicat Ministerului Finanţelor în conformitate cu prevederile convenţiilor de implementare semnate pentru fiecare schemă de ajutor de stat;
b)pentru comisionul de administrare, data la care Ministerul Finanţelor a virat contravaloarea acestuia în contul FGCR;
c)pentru dobândă, data la care FGCR a virat în contul instituţiei de credit rata de dobândă pentru beneficiarul care face obiectul deciziei;
d)pentru componenta nerambursabilă, dacă este cazul, data la care FGCR a virat în contul instituţiei de credit suma aferentă componentei nerambursabile;
e)pentru garanţie, data la care FGCR a semnat contractul de garantare.
(3)De la data emiterii deciziei de recuperare şi până la data recuperării efective a ajutorului de stat, cuantumul dobânzii va fi calculat şi comunicat de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, prin organele sale subordonate, în calitate de instituţie responsabilă cu recuperarea ajutorului de stat.
(4)Prin excepţie de la alin. (1) şi (3), cuantumul dobânzii de recuperat, prevăzută la art. 7 alin. (2) lit. k), se aplică pe o bază compusă de la data la care a fost pus la dispoziţia beneficiarului ajutorul de stat ce trebuie recuperat până la data deschiderii procedurii de insolvenţă. Cu toate acestea, în cazul în care trec mai mult de 12 luni de la data la care ajutorul de stat în cauză a fost pus la dispoziţia beneficiarului pentru prima dată şi până la data deschiderii procedurii de insolvenţă sau până la data recuperării sau rambursării acestuia, rata dobânzii se recalculează la intervale de 12 luni, având ca bază rata de referinţă în vigoare în momentul recalculării publicată de către Comisia Europeană pentru România.

Art. 11
(1)Deciziile de recuperare, semnate de directorul general al FGCR, se transmit, în original, în termen de 3 zile lucrătoare de la data emiterii:
a)beneficiarului sau, după caz, practicianului în insolvenţă desemnat ca administrator sau lichidator judiciar ori administrator concordatar al beneficiarului, conform art. 4;
b)instituţiei de credit.
(2)Deciziile prevăzute la alin. (1) se transmit spre recuperare organului fiscal central, împreună cu dovada comunicării acestora către beneficiari, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Deciziile de recuperare se transmit de către FGCR, în copie, spre informare, Ministerului Finanţelor şi Consiliului Concurenţei, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data emiterii.
Art. 12
Sumele recuperate, reprezentând ajutoare de stat, care se fac venit la bugetul de stat, se virează în contul 20.36.01.11 "Venituri din ajutoare de stat recuperate".
Art. 13
Direcţia generală de monitorizare, venituri şi sinteză din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală transmite lunar către Ministerul Finanţelor - Direcţia generală ajutor de stat situaţia referitoare la sumele recuperate din ajutoarele de stat.
Art. 14
FGCR întocmeşte şi transmite un raport anual către Ministerul Finanţelor care cuprinde informaţii privind deciziile de stopare/recuperare a ajutoarelor de stat emise, precum şi stadiul punerii în aplicare a acestora.
Art. 15
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.