Capitolul vi - Facturarea activităţilor de salubrizare desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor municipale şi a utilizatorilor - Norme Metodologice din 2022 de stabilire, ajustare sau modificare a tarifelor pentru activităţile de salubrizare, precum şi de calculare a tarifelor/taxelor distincte pentru gestionarea deşeurilor şi a taxelor de salubrizare
M.Of. 984 bis
În vigoare Versiune de la: 26 Iunie 2025
CAPITOLUL VI:Facturarea activităţilor de salubrizare desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor municipale şi a utilizatorilor
SECŢIUNEA 1:Raporturile contractuale dintre operatorii care desfăşoară activităţi de salubrizare pe fluxul deşeurilor municipale
Art. 39
(1)În modalitatea de plată prin tarif, raporturile contractuale dintre operatorii care desfăşoară activităţi de salubrizare pe fluxul deşeurilor municipale se stabilesc pe baza contractor comerciale, încheiate la tarifele aprobate de autorităţile deliberative ale unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale sau, după caz, de către adunarea generală a asociaţiei de dezvoltare intercomunitară.
(2)Operatorul, altul decât operatorul depozitului de deşeuri, evidenţiază distinct pe factura emisă către alţi operatori cu care se află în raporturi contractuale: valoarea activităţii, calculată prin aplicarea tarifului aprobat la cantitatea de deşeuri aferentă activităţii/prestaţiei, cheltuielile aferente altor activităţi de tratare a deşeurilor, dacă este cazul, precum şi cheltuielile cu depozitarea şi cu valoarea contribuţiei pentru economia circulară calculate numai pentru cantitatea de deşeuri destinată a fi eliminată prin depozitare rezultată din aplicarea indicatorului de performanţă al activităţii/prestaţiei respective, prevăzut în contractul de delegare sau, după caz, în hotărârea de dare în administrare, inclusiv TVA.
(3)Pentru activităţile de operarea staţiei de transfer şi pentru activitatea de eliminare prin depozitare nu se aplică indicatori de performanţă.
(4)Fluxul financiar al cheltuielilor cu depozitarea deşeurilor reziduale, reziduurilor sau deşeurilor tratate, după caz, precum şi al contribuţiei pentru economia circulară, în situaţia în care fracţiile de deşeuri municipale colectate separat sunt transportate direct către staţia de sortare, instalaţiile de tratare a deşeurilor şi/sau depozitul de deşeuri, este următorul:
(i)operatorul depozitului de deşeuri evidenţiază distinct pe factura emisă fiecărui operator cu care se află în raporturi contractuale: valoarea activităţii şi valoarea contribuţiei pentru economia circulară calculate la cantitatea totală de deşeuri acceptată la depozit;
(ii)operatorul staţiei de sortare şi/sau operatorul instalaţiilor de tratare a deşeurilor evidenţiază distinct pe factura emisă operatorului care colectează deşeurile de la utilizatori: valoarea contribuţiei pentru economia circulară, precum şi cheltuielile cu depozitarea, ambele calculate la cantitatea de reziduuri şi/sau de deşeuri tratate destinată a fi eliminată prin depozitare rezultată din aplicarea indicatorului de performanţă aferent activităţii;
(iii)operatorul care colectează deşeurile de la utilizatori evidenţiază distinct pe factura emisă utilizatorilor: valoarea contribuţiei pentru economia circulară pentru fiecare activitate prestată de către operatorii cu care se află în raporturi contractuale, calculată la cantitatea de reziduuri şi/sau de deşeuri tratate destinată a fi eliminată prin depozitare rezultată din aplicarea indicatorului de performanţă aferent activităţii, inclusiv valoarea contribuţiei pentru economia circulară aferentă activităţii de colectare separată a deşeurilor municipale calculată la cantitatea de deşeuri destinată a fi eliminată prin depozitare rezultată din aplicarea indicatorului de performanţă pentru colectarea separată a deşeurilor de hârtie, metal, plastic şi sticlă;
(iv)operatorul care colectează deşeurile de la utilizatori achită fiecărui operator cu care se află în raporturi contractuale, din sumele încasate de la utilizatori, cheltuielile cu depozitarea şi valoarea contribuţiei pentru economia circulară, la nivelul rezultat din aplicarea indicatorului de performanţă aferent activităţii respective.
(5)Fluxul financiar al cheltuielilor cu depozitarea şi al contribuţiei pentru economia circulară, în situaţia în care transportul fracţiilor de deşeuri colectate separat către staţia de sortare şi/sau instalaţiile de tratare a deşeurilor se face prin intermediul unei staţii de transfer, este următorul:
(i)operatorul depozitului de deşeuri evidenţiază distinct pe factura emisă fiecărui operator cu care se află în raporturi contractuale: valoarea activităţii şi valoarea contribuţiei pentru economia circulară calculate la cantitatea totală de deşeuri acceptată la depozit;
(ii)operatorul staţiei de sortare şi/sau operatorul instalaţiilor de tratare a deşeurilor evidenţiază distinct pe factura emisă operatorului staţiei de transfer: valoarea contribuţiei pentru economia circulară, precum şi cheltuielile cu depozitarea, ambele calculate la cantitatea de reziduuri şi/sau de deşeuri tratate destinată a fi eliminată prin depozitare rezultată din aplicarea indicatorului de performanţă aferent activităţii;
(iii)operatorul staţiei de transfer refacturează operatorul care colectează deşeurile de la utilizatori cu valoarea contribuţiei pentru economia circulară şi cheltuielile cu depozitarea, facturate de către operatorul staţiei de sortare şi/sau operatorul instalaţiilor de tratare, la nivelul rezultat din aplicarea indicatorului de performanţă aferent activităţii respective;
(iv)operatorul care colectează deşeurile de la utilizatori evidenţiază distinct pe factura emisă utilizatorilor valoarea contribuţiei pentru economia circulară aferentă fiecărei activităţi facturată de către operatorul staţiei de transfer;
(v)operatorul care colectează deşeurile de la utilizatori achită operatorului staţiei de transfer, din sumele încasate de la utilizatori, cheltuielile cu depozitarea şi valoarea contribuţiei pentru economia circulară, la nivelul rezultat din aplicarea indicatorului de performanţă aferent activităţii respective.
(vi)operatorul staţiei de transfer achită fiecărui operator cu care se află în raporturi contractuale, din sumele încasate de la operatorul care colectează deşeurile de la utilizatori, cheltuielile cu depozitarea şi cu valoarea contribuţiei pentru economia circulară facturate de către operatorul staţiei de sortare şi/sau operatorul instalaţiilor de tratare, la nivelul rezultat din aplicarea indicatorului de performanţă aferent activităţii respective.
(6)Toate costurile cu contribuţia pentru economia circulară corespunzătoare indicatorilor de performanţă pentru activităţile desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor municipale, inclusiv cele rezultate din aplicarea indicatorului de performanţă pentru colectarea separată a deşeurilor de hârtie, metal, plastic şi sticlă, se recuperează de către operatorul care se află în raporturi contractuale cu utilizatorii din facturile emise utilizatorilor.
(7)În conformitate cu prevederile art. 17 alin. (5) lit. l) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, cu modificările şi completările ulterioare, operatorii suportă costurile cu contribuţia pentru economia circulară, inclusiv cheltuielile cu depozitarea deşeurilor reziduale, reziduurilor sau deşeurilor tratate, după caz, pentru cantităţile de deşeuri municipale eliminate prin depozitare care depăşesc cantităţile rezultate din aplicarea indicatorilor de performanţă prevăzuţi în contractul de delegare sau, după caz, în hotărârea de dare în administrare, sub formă de penalităţi pentru neîndeplinirea indicatorilor de performanţă, care nu se includ în tarifele aplicate utilizatorilor.
Art. 40
(1)În modalitatea de plată prin taxă, contractele de prestări servicii încheiate între operatorii care desfăşoară activităţi de salubrizare pe fluxul deşeurilor municipale conţin numai clauze cu privire la condiţiile de recepţie şi de acceptare a deşeurilor la staţiile de sortare, instalaţiile de tratare şi/sau depozitele de deşeuri, după caz, şi nu la plata respectivelor servicii, care se asigură de către autorităţile administraţiei publice locale ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale din taxele de salubrizare încasate de la utilizatori sau, după caz, de către asociaţia de dezvoltare intercomunitară, conform fluxului financiar stabilit prin contractul de delegare, din sumele virate de unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale membre ale asociaţiei.
(2)În modalitatea de plată prin taxă, nu se emit facturi între operatori pentru prestarea activităţilor de salubrizare desfăşurate pe fluxul deşeurilor municipale.
SECŢIUNEA 2:Facturarea autorităţilor administraţiei publice locale şi/sau a asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară
Art. 41
În modalitatea de plată prin tarif, operatorul care se află în raporturi contractuale cu utilizatorii facturează către autoritatea administraţiei publice locale, în vederea acoperirii cheltuielilor cu prestarea serviciului de salubrizare către utilizatorii care nu au contract încheiat cu acesta, suma rezultată din aplicarea tarifului pentru gestionarea deşeurilor municipale abandonate prevăzut la art. 7 alin. (1) pct. (iv), exprimat în lei/tonă, la cantitatea lunară de deşeuri menajere abandonate, calculată potrivit formulei:
Q menajere abandonate = Q menajere colectată - Q menajere facturată,
unde:
Q menajere colectată (tone/lună)- cantitatea lunară de deşeuri menajere colectată de la toţi utilizatorii casnici, cu şi fără contract încheiat cu operatorul, stabilită pe baza bonurilor de cântar eliberate de operatorii staţiilor/instalaţiilor de tratare şi/sau operatorul depozitului de deşeuri;
Q menajere facturată (tone/lună)- cantitatea lunară de deşeuri menajere colectată de la utilizatorii casnici care au contract încheiat cu operatorul, corespunzătoare cantităţilor facturate acestora, respectiv cantitatea de deşeuri corespunzătoare sumelor facturate, calculată potrivit formulei:
Q menajere facturată = N persoane x [(Ig x Nzile) / 1000],
unde:
N persoane - numărul total de persoane pentru care s-au emis facturi;
Ig (kg/locuitor/zi)- indicele mediu de generare a deşeurilor menajere prevăzut în caietul de sarcini;
Nzile - numărul de zile din lună.Art. 42
(2)În cazul în care valoarea contribuţiei pentru economia circulară facturată de către operatorul depozitului este mai mare decât cea rezultată din aplicarea indicatorului de performanţă aferent prestaţiei/activităţii de salubrizare, prevăzut în contractul de delegare sau, după caz, în hotărârea de dare în administrare, autoritatea administraţiei publice locale sau, după caz, asociaţia de dezvoltare intercomunitară are obligaţia să calculeze şi să aplice penalităţile prevăzute la art. 282 alin. (4) din Legea nr. 101/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv să refuze la plată contravaloarea costurilor cu contribuţia pentru economia circulară, inclusiv contravaloarea costurilor cu depozitarea, pentru cantitatea de deşeuri reziduale, reziduuri sau deşeuri tratate, după caz, care depăşeşte cantitatea destinată a fi eliminată prin depozitare.
(3)În situaţia prevăzută la alin. (2), autoritatea administraţiei publice locale sau, după caz, asociaţia de dezvoltare intercomunitară are obligaţia să achite suma aferentă creanţelor nelitigioase, în termenul scadent de plată al facturii, şi să notifice operatorul/operatorii în cauză cu privire la emiterea unei facturi storno pentru suma refuzată la plată, sub formă de penalităţi pentru neîndeplinirea indicatorului de performanţă, cu menţiunea că respectivul operator/respectivii operatori nu are/nu au dreptul să calculeze penalităţi sau dobânzi pentru suma refuzată la plată şi nici să întrerupă prestarea activităţii.
(1)În modalitatea de plată prin taxă, operatorii care desfăşoară activităţi de salubrizare pe fluxul deşeurilor municipale facturează autoritatea administraţiei publice locale sau, după caz, asociaţia de dezvoltare intercomunitară, după cum urmează:
a)fiecare operator care desfăşoară activităţi de salubrizare pe fluxul deşeurilor municipale, cu excepţia operatorului depozitului de deşeuri, evidenţiază distinct pe factură valoarea activităţii/prestaţiei, calculată prin aplicarea tarifului aprobat la cantitatea totală de deşeuri aferentă activităţii/prestaţiei;
b)operatorul depozitului de deşeuri evidenţiază distinct pe factură valoarea activităţii, calculată prin aplicarea tarifului de depozitare aprobat la cantitatea totală de deşeuri acceptată la depozit de la fiecare operator în parte, inclusiv valoarea contribuţiei pentru economia circulară aferentă.
(2)În cazul în care valoarea contribuţiei pentru economia circulară facturată de către operatorul depozitului este mai mare decât cea rezultată din aplicarea indicatorului de performanţă aferent prestaţiei/activităţii de salubrizare, prevăzut în contractul de delegare sau, după caz, în hotărârea de dare în administrare, autoritatea administraţiei publice locale sau, după caz, asociaţia de dezvoltare intercomunitară are obligaţia să calculeze şi să aplice penalităţile prevăzute la art. 282 alin. (4) din Legea nr. 101/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv să refuze la plată contravaloarea costurilor cu contribuţia pentru economia circulară, inclusiv contravaloarea costurilor cu depozitarea, pentru cantitatea de deşeuri reziduale, reziduuri sau deşeuri tratate, după caz, care depăşeşte cantitatea destinată a fi eliminată prin depozitare.
(3)În situaţia prevăzută la alin. (2), autoritatea administraţiei publice locale sau, după caz, asociaţia de dezvoltare intercomunitară are obligaţia să achite suma aferentă creanţelor nelitigioase, în termenul scadent de plată al facturii, şi să notifice operatorul/operatorii în cauză cu privire la emiterea unei facturi storno pentru suma refuzată la plată, sub formă de penalităţi pentru neîndeplinirea indicatorului de performanţă, cu menţiunea că respectivul operator/respectivii operatori nu are/nu au dreptul să calculeze penalităţi sau dobânzi pentru suma refuzată la plată şi nici să întrerupă prestarea activităţii.SECŢIUNEA 3:Facturarea utilizatorilor
Art. 43
(2)În vederea emiterii facturilor către utilizatori, autoritatea contractantă care a atribuit activitatea de colectare separată şi transport separat al deşeurilor municipale are obligaţia să transmită, în scris, operatorului care se află în raporturi contractuale cu utilizatorii, următoarele date şi informaţii:
(i)nivelul tarifului prestaţiei/activităţii sau, după caz, tariful de facturare aprobat, în lei/persoană/lună şi în lei/mc, pentru fiecare prestaţie/activitate desfăşurată de operatori pe fluxul deşeurilor municipale;
(ii)valoarea contribuţiei pentru economia circulară rezultată din aplicarea indicatorului de performanţă aferent fiecărei activităţi, în lei/persoană/lună şi lei/mc, pentru fiecare activitate desfăşurată de operatori pe fluxul deşeurilor municipale;
(iii)valoarea reducerii facturii aprobate pentru utilizatorii casnici, în lei/persoană/lună.
(1)În modalitatea de plată prin tarif, operatorul care se află în raporturi contractuale cu utilizatorii, evidenţiază distinct pe factura emisă următoarele elemente:
(i)tariful aprobat aferent fiecărei activităţi componente a serviciului de salubrizare, exprimat în lei/persoană/lună pentru utilizatorii casnici şi în lei/mc pentru utilizatorii non-casnici;
(ii)valoarea fiecărei contribuţii pentru economia circulară, rezultată din aplicarea indicatorului de performanţă aferent fiecărei activităţi/prestaţii, exprimată în lei/persoană/lună pentru utilizatorii casnici şi în lei/mc pentru utilizatorii non-casnici;
(iii)valoarea reducerii facturii pentru utilizatorii casnici, aprobată de către autoritatea deliberativă a unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale sau, după caz, de adunarea generală a asociaţiei de dezvoltare intercomunitară, corespunzător sumelor încasate de la organizaţiile care implementează obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorilor, exprimată în lei/persoană/lună.
(2)În vederea emiterii facturilor către utilizatori, autoritatea contractantă care a atribuit activitatea de colectare separată şi transport separat al deşeurilor municipale are obligaţia să transmită, în scris, operatorului care se află în raporturi contractuale cu utilizatorii, următoarele date şi informaţii:
(i)nivelul tarifului prestaţiei/activităţii sau, după caz, tariful de facturare aprobat, în lei/persoană/lună şi în lei/mc, pentru fiecare prestaţie/activitate desfăşurată de operatori pe fluxul deşeurilor municipale;
(ii)valoarea contribuţiei pentru economia circulară rezultată din aplicarea indicatorului de performanţă aferent fiecărei activităţi, în lei/persoană/lună şi lei/mc, pentru fiecare activitate desfăşurată de operatori pe fluxul deşeurilor municipale;
(iii)valoarea reducerii facturii aprobate pentru utilizatorii casnici, în lei/persoană/lună.(3)Autorităţile administraţiei publice locale implicate sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară sunt obligate să transmită, în scris, operatorului care se află în relaţii contractuale cu utilizatorii, datele şi informaţiile actualizate, prevăzute la alin. (2), la orice aprobare a stabilirii, ajustării sau modificării unui tarif şi/sau a valorii reducerii facturii pentru utilizatorii casnici.
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale în care este implementat potrivit prevederilor art. 17 alin. (5) lit. h) pct. (i)-(iii) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2021, cu modificările şi completările ulterioare, instrumentul economic "plăteşte pentru cât arunci", operatorul emite factura pe baza procedurii de facturare şi a elementului de plată implementat, în conformitate cu prevederile din regulamentul local privind implementarea instrumentului economic "plăteşte pentru cât arunci" aprobat de către autoritatea deliberativă a unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.
Art. 44
(1)În situaţia de la art. 43 alin. (1) pct. (iii), autoritatea administraţiei publice locale implicată sau, după caz, asociaţia de dezvoltare intercomunitară are obligaţia să achite lunar operatorului contravaloarea reducerii facturilor emise utilizatorilor casnici.
(2)Factura pentru încasarea contravalorii reducerii facturilor emise utilizatorilor casnici se emite de către operator până la data de 15 a lunii următoare celei în care prestaţia a fost efectuată şi se achită de către autorităţile administraţiei publice locale sau, după caz, de către asociaţiile de dezvoltare intercomunitară în termenul de scadenţă de 15 zile de la data emiterii facturii. Neachitarea facturii în termenul de scadenţă atrage penalităţi de întârziere stabilite conform prevederilor art. 42 alin. (10) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 45
(1)Pe factura emisă utilizatorilor se evidenţiază distinct de către operator următoarele valori:
(i)T(i) activitate
(ii)CEC ip(i)
(iii)reducere factură
unde:
(i)T(i) activitate, reprezintă:
a)fie tariful activităţii/prestaţiei i din care operatorul nu realizează venituri din vânzarea deşeurilor reciclabile şi/sau valorificarea deşeurilor sortate/tratate, exprimat în lei/persoană/lună pentru utilizatorii casnici şi în lei/tonă/mc pentru utilizatorii non-casnici;
b)fie tariful de facturare al activităţii/prestaţiei i, aplicat numai utilizatorilor casnici, în cazul în care operatorul realizează venituri din vânzarea deşeurilor reciclabile şi/sau din valorificarea deşeurilor sortate/tratate, calculat potrivit formulei:
T(i) facturare = T(i) activitate - C(i) reducere tarif
unde:
T(i) facturare (lei/persoană/lună) - tariful aferent activităţii/prestaţiei i din care operatorul realizează venituri din vânzarea deşeurilor reciclabile şi/sau din valorificarea deşeurilor sortate/tratate;
C(i) reducere tarif (lei/persoană/lună) - cuantumul reducerii tarifului aferent activităţii/prestaţiei i din care operatorul realizează venituri din vânzarea deşeurilor reciclabile şi/sau din valorificarea deşeurilor sortate/tratate, calculată potrivit formulei:
C(i) reducere tarif = V(i) / Număr UC
V(i) - media lunară a veniturilor realizate de operator din vânzarea deşeurilor reciclabile şi/sau valorificarea deşeurilor sortate/tratate, aferentă activităţii/prestaţiei i (lei/lună);
Număr UC - numărul total de utilizatori casnici; în cazul asociaţiilor de proprietari/locatari se iau în considerare toate persoanele care locuiesc în condominiu.
CEC ip (i) - are semnificaţia de la art. 47 din prezentele norme metodologice, respectiv valoarea contribuţiei pentru economia circulară corespunzătoare indicatorului de performanţă aferent activităţii/prestaţiei i, exprimat în lei/persoană/lună pentru utilizatorii casnici şi în lei/mc pentru utilizatorii non-casnici;
reducere factură (lei/persoană/lună) - valoarea reducerii facturii din sumele încasate de la organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor, numai la utilizatorii casnici care colectează separat deşeurile de hârtie, metal, plastic şi sticlă.
(2)În situaţia prevăzută la alin. (1) lit. b), veniturile realizate din vânzarea şi/sau valorificarea deşeurilor rămân la dispoziţia operatorului, în vederea acoperirii diferenţei de tarif dintre tariful activităţii/prestaţiei şi tariful de facturare aprobat.
(3)Valoarea reducerii facturii la utilizatorii casnici care colectează separat deşeurile de hârtie, metal, plastic şi sticlă, din sumele încasate de la organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor pentru gestionarea deşeurilor de ambalaje, se calculează potrivit formulei:
a)în situaţia în care sumele aferente gestionării deşeurilor de ambalaje municipale sunt încasate direct de către autoritatea administraţiei publice locale de la organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor:
Reducere factură = Suma OIREP / Număr UC (lei/persoană/lună), unde:
OIREP - organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor;
Suma OIREP (lei/lună) - suma medie lunară pentru gestionarea deşeurilor de ambalaje încasată de către autoritatea administraţiei publice locale de la organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor;
Număr UC - are semnificaţia de la alin. (1);
b)în situaţia în care sumele aferente gestionării deşeurilor de ambalaje municipale sunt încasate de către asociaţia de dezvoltare intercomunitară, valoarea reducerii facturii se calculează distinct pentru fiecare unitate/subdiviziune administrativ-teritorială membră a asociaţiei, potrivit formulei:
Reducere factură = (Suma OIREP / Qtotal reciclabile cs) x QUAT reciclabile cs / Număr UC uat (lei/persoană/lună), unde:
Suma OIREP (lei/lună) = suma medie lunară pentru gestionarea deşeurilor de ambalaje încasată de către de asociaţia de dezvoltare intercomunitară de la organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor;
Qtotal reciclabile cs - cantitatea totală de deşeuri reciclabile colectate separat la nivel de zonă de colectare;
QUAT reciclabile cs - cantitatea totală de deşeuri reciclabile colectate separat la nivelul fiecărei unităţi/subdiviziuni administrativ-teritoriale din zona de colectare;
Număr UC UAT - numărul total de utilizatori casnici la nivelul fiecărei unităţi/subdiviziuni administrativ-teritoriale din zona de colectare; în cazul asociaţiilor de proprietari/locatari se iau în considerare toate persoanele care locuiesc în condominiu.
(4)b) Autorităţile administraţiei publice locale ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale au competenţă exclusivă să stabilească şi să aprobe, după consultarea publică, facturarea utilizatorilor în alte unităţi de măsură decât cele prevăzute la alin. (1), pe baza procedurii de facturare din regulamentul local aprobat de către consiliul local, în cazul în care implementează instrumentul economic "plăteşte pentru cât arunci".
Art. 46
Machetele privind modul de calcul al tarifelor distincte pentru gestionarea deşeurilor municipale colectate separat şi al taxei de salubrizare la nivelul unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, respectiv la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale membre ale asociaţiei de dezvoltare intercomunitară, defalcat pe zona urbană şi zona rurală, sunt prevăzute în anexele nr. 5 şi 6 la prezentele norme metodologice.SECŢIUNEA 4:Calculul valorii contribuţiei pentru economia circulară
Art. 47
(4)Valoarea contribuţiei pentru economia circulară se calculează în lei/mc, potrivit formulei:
unde:
- CEC ip(i) şi Q ip(i) au semnificaţia de la alin. (1);
- rho are semnificaţia de la art. 14 alin. (3) sau, după caz, de la art. 15 alin. (3) din prezentele norme metodologice.
(1)Valoarea contribuţiei pentru economia circulară se calculează pe baza indicatorului de performanţă aferent prestaţiei/activităţii aplicat la cantitatea programată de deşeuri prevăzută în fişa de fundamentare a tarifului activităţii/prestaţiei, potrivit formulei:
CEC ip (i) = CEC x Q ip (i), unde:
ip (%) - indicator de performanţă aferent prestaţiei/activităţii, prevăzut în contractul de delegare sau, după caz, în hotărârea de dare în administrare;
CEC ip (i) (lei) - valoarea contribuţiei pentru economia circulară corespunzătoare indicatorului de performanţă aferent activităţii/prestaţiei i;
CEC (lei/tonă) - contribuţia pentru economia circulară, prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, plătită de producătorii de deşeuri pentru cantităţile de deşeuri generate şi eliminate la depozit;
Q ip (i) (tone) - cantitatea de deşeuri destinată a fi eliminată prin depozitare calculată pe baza indicatorului de performanţă aferent activităţii/prestaţiei i aplicat la cantitatea programată de deşeuri prevăzută în fişa de fundamentare a tarifului activităţii/prestaţiei.
(2)Nu se calculează cheltuieli cu contribuţia pentru economia circulară pentru următoarele prestaţii:
(i)colectarea separată şi transportul separat al deşeurilor de hârtie, metal, plastic şi sticlă către staţiile de sortare;
(ii)colectarea separată şi transportul separat al biodeşeurilor către instalaţiile de compostare, instalaţiile de digestie anaerobă şi/sau instalaţiile integrate de tratare;
(iii)colectarea separată şi transportul separat al deşeurilor reziduale către instalaţiile de tratare mecano-biologică şi/sau instalaţiile integrate de tratare.
(3)Valoarea contribuţiei pentru economia circulară se calculează în lei/persoană/lună potrivit formulei:
CEC ip (i) (lei/persoană/lună) = CEC ip(i) x p% / Număr UC x 12 luni, unde:
CEC ip (i) - are semnificaţia de la alin. (1);
p% şi Număr UC - au semnificaţia de la art. 14 alin. (2) prezentele norme metodologice;
(4)Valoarea contribuţiei pentru economia circulară se calculează în lei/mc, potrivit formulei:

unde:
- CEC ip(i) şi Q ip(i) au semnificaţia de la alin. (1);
- rho are semnificaţia de la art. 14 alin. (3) sau, după caz, de la art. 15 alin. (3) din prezentele norme metodologice.
Art. 48
Valoarea contribuţiei pentru economia circulară aferentă activităţii de colectare separată şi transport separat al deşeurilor menajere şi similare se calculează potrivit formulei:

unde:
- Q municipale - cantitatea de deşeuri municipale;
- ipcs reciclabile - indicatorul de performanţă pentru colectarea separată a deşeurilor de hârtie, metal, plastic şi sticlă prevăzut în contractul de delegare sau, după caz, în hotărârea de dare în administrare, care reprezintă cantitatea de deşeuri de hârtie, metal, plastic şi sticlă colectate separat, ca procentaj din cantitatea totală generată de deşeuri de hârtie, metal, plastic şi sticlă din deşeurile municipale. Valoarea minimă a indicatorului, începând cu anul 2022, este de 70% din Q reciclabile, potrivit prevederilor din anexa nr. 5 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 17/2023, cu modificările şi completările ulterioare;
- Q reciclabile - cantitatea totală generată de deşeuri de hârtie, metal, plastic şi sticlă din deşeurile municipale prevăzută în fişa de fundamentare a tarifului T cs reciclabile, care se calculează ca procent din Q municipale pe baza determinărilor de compoziţie a deşeurilor municipale sau, în lipsa acestora, cantitatea de deşeuri de hârtie, metal, plastic şi sticlă din deşeurile municipale se consideră a fi 33%, potrivit prevederilor din anexa nr. 5 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 17/2023, cu modificările şi completările ulterioare.Art. 49
(1)Valoarea contribuţiei pentru economia circulară aferentă activităţii de sortare a deşeurilor de hârtie, metal, plastic şi sticlă colectate separat se calculează potrivit formulei:
CEC ip sortare = CEC x Qr ip sortare
ip sortare - indicatorul de performanţă pentru operarea staţiei de sortare prevăzut în contractul de delegare sau, după caz, în hotărârea de dare în administrare, care reprezintă cantitatea de deşeuri sortate pregătită pentru reciclare, ca procentaj din cantitatea totală de deşeuri de hârtie, metal, plastic şi sticlă colectate separat acceptată la staţia de sortare. Valoarea minimă a indicatorului este de 75% din Q sortare, potrivit prevederilor din anexa nr. 5 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2021, cu modificările şi completările ulterioare.
Qr ip sortare - cantitatea de reziduuri destinată a fi eliminată prin depozitare rezultată din aplicarea indicatorului de performanţă pentru operarea staţiei de sortare;
(2)În cazul în care reziduurile rezultate din procesul de sortare sunt transportate la depozitul de deşeuri, cantitatea de reziduuri destinată a fi eliminată prin depozitare rezultată din aplicarea indicatorului de performanţă pentru operarea staţiei de sortare se calculează potrivit formulei:
Qr ip sortare = Q sortare - ip sortare x Q sortare, unde:
Q sortare - cantitatea totală programată de deşeuri de hârtie, metal, plastic şi sticlă colectate separat intrată în staţia de sortare, din fişa de fundamentare a tarifului T sortare.
(3)[textul din Art. 49, alin. (3) din capitolul VI, sectiunea 4 a fost abrogat la 26-iun-2025 de Art. I, punctul 28. din Ordinul 324/2025]
Art. 50
(1)Valoarea contribuţiei pentru economia circulară aferentă activităţii de tratare mecano-biologică se calculează potrivit formulei:
CEC ip tmb = CEC x Qr ip tmb
ip tmb - indicatorul de performanţă pentru operarea instalaţiilor de tratare mecano-biologică şi/sau instalaţiilor de tratare integrată a deşeurilor prevăzut în contractul de delegare sau, după caz, în hotărârea de dare în administrare, care reprezintă cantitatea de reziduuri şi deşeuri tratate biologic destinate a fi eliminate prin depozitare, ca procentaj din cantitatea totală de deşeuri reziduale acceptată la instalaţiile de tratare mecano-biologică şi/sau la instalaţiile de tratare integrată a deşeurilor;
Qr ip tmb - cantitatea de reziduuri şi deşeuri tratate biologic destinate a fie eliminate prin depozitare rezultată din aplicarea indicatorului de performanţă pentru instalaţiile de tratare mecano-biologică şi/sau instalaţiile de tratare integrată a deşeurilor, care se calculează potrivit formulei:
Qr ip tmb = ip tmb x Q tmb
Q tmb - cantitatea totală programată de deşeuri reziduale intrată la instalaţiile de tratare mecano-biologică şi/sau la instalaţiile de tratare integrată a deşeurilor, din fişa de fundamentare a tarifului T tmb.
(2)[textul din Art. 50, alin. (2) din capitolul VI, sectiunea 4 a fost abrogat la 26-iun-2025 de Art. I, punctul 29. din Ordinul 324/2025]
Art. 51
(1)Valoarea contribuţiei pentru economia circulară aferent activităţii de tratare aerobă a biodeşeurilor în instalaţiile de compostare se calculează potrivit formulei:
CEC ip compostare = CEC x Qr compostare
ip compostare - indicatorul de performanţă pentru operarea instalaţiilor de compostare prevăzut în contractul de delegare sau, după caz, în hotărârea de dare în administrare, care reprezintă cantitatea de reziduuri destinate a fi eliminate prin depozitare ca procentaj din cantitatea totală de biodeşeuri acceptată la instalaţiile de compostare;
Qr compostare - cantitatea de reziduuri destinate a fie eliminate prin depozitare rezultată aplicarea indicatorului de performanţă pentru operarea instalaţiilor de compostare.
(2)În cazul în care reziduurile rezultate din procesul de compostare sunt transportate la depozitul de deşeuri, cantitatea de reziduuri destinate a fi eliminate prin depozitare rezultată din aplicarea indicatorului de performanţă pentru operarea instalaţiilor de compostare se calculează potrivit formulei:
Qr ip compostare = ip compostare x Q compostare, unde:
Q compostare - cantitatea totală programată de biodeşeuri, din fişa de fundamentare a tarifului T compostare.
(3)[textul din Art. 51, alin. (3) din capitolul VI, sectiunea 4 a fost abrogat la 26-iun-2025 de Art. I, punctul 30. din Ordinul 324/2025]
Art. 52
(1)Valoarea contribuţiei pentru economia circulară aferent activităţii de tratare anaerobă a biodeşeurilor colectate separat se calculează potrivit formulei:
CEC ip da = CEC x Qr ip da
ip da - indicatorul de performanţă pentru operarea instalaţiilor de digestie anaerobă prevăzut în contractul de delegare sau, după caz, în hotărârea de dare în administrare, care reprezintă cantitatea de reziduuri şi deşeuri tratate destinate a fi eliminate prin depozitare ca procentaj din cantitatea totală de biodeşeuri colectate separat acceptată la instalaţiile de digestie anaerobă;
Qr ip da - cantitatea de reziduuri şi deşeuri tratate destinate a fie eliminate prin depozitare rezultată din aplicarea indicatorului de performanţă pentru operarea instalaţiilor de digestie anaerobă, care se calculează potrivit formulei:
Qr ip da = ip da x Q da
Q da - cantitatea totală programată de biodeşeuri colectate separat transportată la instalaţiile de digestie anaerobă, din fişa de fundamentare a tarifului T da.
(2)[textul din Art. 52, alin. (2) din capitolul VI, sectiunea 4 a fost abrogat la 26-iun-2025 de Art. I, punctul 31. din Ordinul 324/2025]
Art. 53
Valoarea contribuţiei pentru economia circulară activităţii de tratare a deşeurilor în instalaţii de incinerare cu eficienţă energetică ridicată se calculează potrivit formulei:
CEC ip incinerare = CEC x Qr ip incinerare
ip incinerare - indicatorul de performanţă pentru operarea instalaţiilor de instalaţiilor de incinerare cu eficienţă energetică ridicată prevăzut în contractul de delegare sau, după caz, în hotărârea de dare în administrare, care reprezintă cantitatea de reziduuri destinate a fi eliminate prin depozitare ca procentaj din cantitatea totală de deşeuri acceptată la instalaţiile de incinerare cu eficienţă energetică ridicată;
Qr ip incinerare - cantitatea de reziduuri destinată a fie eliminate prin depozitare rezultată din aplicarea indicatorului de performanţă pentru instalaţiile de incinerare cu eficienţă energetică ridicată, care se calculează potrivit formulei:
Qr ip incinerare = ip incinerare x Q incinerare
Q incinerare - cantitatea totală programată de deşeuri intrată la instalaţiile de incinerare cu eficienţă energetică ridicată, din fişa de fundamentare a tarifului T incinerare.