Art. 51. - Conturile de disponibilităţi care se deschid la unităţile Trezoreriei Statului pe numele beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor, alţii decât instituţii publice, sunt următoarele: - Norme Metodologice din 2022 de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă
M.Of. 643
În vigoare Versiune de la: 23 Mai 2025
Art. 51
(1)Pentru evidenţierea sumelor aferente perioadei de programare 2021-2027, la unităţile Trezoreriei Statului se deschid pe numele beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor, în calitate de instituţii publice, în funcţie de bugetul prin care se finanţează proiectul respectiv, inclusiv pe numele ordonatorilor principali de credite prevăzuţi la art. 7, alin. (2)-(5) şi (15) din ordonanţa de urgenţă, conturi de venituri şi cheltuieli bugetare în structura Clasificaţiei indicatorilor privind finanţele publice, aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.954/2005 pentru aprobarea Clasificaţiei indicatorilor privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Conturile de disponibilităţi care se deschid la unităţile Trezoreriei Statului pe numele beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor, alţii decât instituţii publice, sunt următoarele:
a)50.38.01 "Disponibil al operatorilor economici reprezentând prefinanţare aferentă proiectelor finanţate din fonduri europene pentru perioada de programare 2021-2027, conform O.U.G. nr. 133/2021";
b)50.38.02 "Disponibil al persoanelor juridice din sectorul privat, alţii decât operatorii economici, reprezentând prefinanţare aferentă proiectelor finanţate din fonduri europene pentru perioada de programare 2021-2027, conform O.U.G. nr. 133/2021";
c)50.38.03 "Disponibil al operatorilor economici reprezentând rambursări de cheltuieli efectuate, aferente proiectelor finanţate din fonduri europene pentru perioada de programare 2021-2027, conform O.U.G. nr. 133/2021";
d)50.38.04 "Disponibil al persoanelor juridice din sectorul privat, alţii decât operatorii economici, reprezentând rambursări de cheltuieli efectuate, aferente proiectelor finanţate din fonduri europene pentru perioada de programare 2021-2027, conform O.U.G. nr. 133/2021";
e)50.38.05 "Disponibil al operatorilor economici reprezentând rata forfetară aferentă proiectelor finanţate din fonduri europene pentru perioada de programare 2021-2027, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021".
(3)În cadrul contului sintetic 50.38 "Disponibil al persoanelor juridice, altele decât instituţii publice, aferent proiectelor finanţate din fonduri europene pentru perioada de programare 2021-2027" pot fi deschise şi alte conturi analitice decât cele prevăzute la alin. (2), prin ordin comun al ministrului investiţiilor şi proiectelor europene şi ministrului finanţelor, pentru gestionarea sumelor aferente fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021.
(4)Conturile de disponibilităţi care se deschid la unităţile Trezoreriei Statului în vederea aplicării mecanismului decontării cererilor de plată prevăzut la capitolul V sunt următoarele:
a)conturi care se deschid pe numele beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor în vederea încasării sumelor de la autorităţile de management:
1.50.93.01 "Disponibil al instituţiilor publice din administraţia publică centrală aferent mecanismului decontării cererilor de plată pentru perioada de programare 2021-2027, conform O.U.G. nr. 133/2021";
2.50.93.02 "Disponibil al instituţiilor publice din administraţia publică locală aferent mecanismului decontării cererilor de plată pentru perioada de programare 2021-2027, conform O.U.G. nr. 133/2021";
3.50.93.03 "Disponibil al persoanelor juridice, altele decât instituţii publice, aferent mecanismului decontării cererilor de plată pentru perioada de programare 2021-2027, conform O.U.G. nr. 133/2021";
b)contul care se deschide pe numele beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor, alţii decât instituţii publice, în care se transferă sumele din contul prevăzut la lit. a) pct. 3 este contul 50.38.06 "Disponibil al persoanelor juridice, altele decât instituţii publice, din sume virate de unităţile Trezoreriei Statului potrivit mecanismului decontării cererilor de plată, pentru perioada de programare 2021-2027, conform O.U.G. nr. 133/2021".
(5)În cadrul contului sintetic 50.93 "Disponibil aferent mecanismului decontării cererilor de plată pentru perioada de programare 2021-2027, conform O.U.G. nr. 133/2021" pot fi deschise şi alte conturi analitice decât cele prevăzute la alin. (4), prin ordin comun al ministrului investiţiilor şi proiectelor europene şi ministrului finanţelor, pentru gestionarea sumelor aferente fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027, conform O.U.G. nr. 133/2021.
(6)Pentru conturile de venituri bugetare prevăzute la alin. (1), Trezoreria Statului eliberează extrase de cont beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor, după caz, inclusiv ordonatorilor principali de credite prevăzuţi la art. 7 alin. (2)-(5) şi (15) din ordonanţa de urgenţă, pe ale căror coduri de identificare fiscală sunt deschise conturile respective. În cazul conturilor de venituri ale bugetului local, Trezoreria Statului eliberează extrase de cont unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale pe ale căror coduri de identificare fiscală sunt deschise conturile respective, atât pentru sumele cuvenite unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, cât şi pentru sumele cuvenite instituţiilor publice finanţate integral din bugetele acestora.
(7)Pentru conturile de disponibilităţi prevăzute la alin. (2)-(4), Trezoreria Statului eliberează extrase de cont beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor, după caz.
(8)Sumele aferente fondurilor europene, virate eronat de către autorităţile de management în conturile de venituri ale bugetului de stat, se restituie de către unităţile Trezoreriei Statului din conturile de venituri ale bugetului de stat în care au fost încasate în conturile din care au fost dispuse plăţile, la cererea scrisă a autorităţilor de management care au efectuat virarea eronată, întocmită potrivit modelului din Formularul nr. 12 - Cerere de restituire a sumelor virate eronat în conturile de venituri ale bugetului de stat de către autorităţile de management, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 12. Răspunderea privind sumele ce se restituie din conturile de venituri ale bugetului de stat în care s-a efectuat plata eronată revine exclusiv autorităţilor de management care solicită restituirea.
(9)Sumele care pot fi restituite cu respectarea prevederilor alin. (8) sunt următoarele:
a)sume virate la subdiviziunile corespunzătoare de venituri ale bugetului de stat, codificate eronat cu codul de identificare fiscală al altor beneficiari decât cei cărora li se cuvin sumele sau cu codul de identificare fiscală atribuit Trezoreriei Statului 8609468;
b)sumele virate eronat la alte subdiviziuni de venituri ale bugetului de stat, altele decât cele prevăzute la lit. a), codificate cu codul de identificare fiscală atribuit Trezoreriei Statului 8609468.