Capitolul x - Registrul naţional pentru adopţii - Norme Metodologice din 2021 de aplicare a Legii nr. 273/2004 privind procedura adopţiei

M.Of. 761

În vigoare
Versiune de la: 19 Septembrie 2024
CAPITOLUL X:Registrul naţional pentru adopţii
Art. 119
Din punct de vedere structural, activitatea de evidenţă în materia adopţiei este organizată astfel:
a)A.N.D.P.D.C.A. gestionează, administrează şi actualizează în sistem informatizat, denumit Registrul naţional pentru adopţii, evidenţa copiilor adoptabili, a adoptatorilor/familiilor adoptatoare cu reşedinţa obişnuită în România, asigurând organizarea, coordonarea şi controlul metodologic al activităţii direcţiilor, în condiţiile legii;
b)direcţia gestionează şi actualizează evidenţa copiilor adoptabili şi a adoptatorilor/familiilor adoptatoare cu domiciliul sau reşedinţa în unitatea administrativ-teritorială respectivă.
Art. 120
(1)R.N.A. este organizat pe principiul locului de domiciliu al copiilor adoptabili şi al adoptatorului/familiei adoptatoare şi cuprinde o componentă informatizată, organizată pe un singur nivel - central şi o componentă manuală structurată pe două niveluri: central şi judeţean sau, după caz, local, în cazul sectoarelor municipiului Bucureşti.
(2)Prin intermediul R.N.A. este realizată potrivirea iniţială din cadrul procedurii de adopţie.
Art. 121
(1)Încărcarea documentelor prevăzute de lege şi actualizarea datelor ce formează conţinutul R.N.A. se realizează de către:
a)personal desemnat din cadrul compartimentului de specialitate din cadrul A.N.D.P.D.C.A. prin încărcarea documentelor şi înregistrarea continuă a informaţiilor privind modificările intervenite în datele referitoare la adoptator/familia adoptatoare pentru adopţia internaţională şi în cele referitoare la adopţia copilului de către soţul părintelui firesc sau adoptiv;
b)responsabilul de caz al copilului, prin înregistrarea continuă a informaţiilor privind modificările intervenite în datele referitoare la copilul adoptabil;
c)responsabilul de caz al familiei sau, după caz, persoana desemnată de organismele private autorizate, prin înregistrarea continuă a informaţiilor privind modificările intervenite în datele referitoare la adoptator/familia adoptatoare pentru adopţia internă.
(2)Actualizarea datelor este realizată până la finalizarea perioadei de monitorizare postadopţie.
Art. 122
(1)Accesul la R.N.A. se face prin nume de utilizator şi parolă. Fiecare utilizator al R.N.A. are anumite drepturi privind introducerea, modificarea şi vizualizarea datelor din baza de date. Păstrarea şi actualizarea listei utilizatorilor, precum şi acordarea drepturilor utilizatorilor R.N.A. privind operarea în baza de date sunt realizate de către A.D.N.P.D.C.A.
(2)Orice modificare sau adăugare în baza de date este înregistrată automat, indicându-se utilizatorul, data şi ora la care aceasta a fost operată.
(3)Pe baza datelor conţinute în R.N.A., A.N.D.P.D.C.A şi direcţia pot întocmi situaţii şi rapoarte care vor fi stocate în forma în care au fost realizate, fără a exista posibilitatea modificării lor ulterioare.
(4)Pentru siguranţa şi păstrarea datelor din R.N.A. vor fi realizate periodic copii ale acestora pe medii de stocare securizate cu parolă de acces.
Art. 123
(1)Hotărârile judecătoreşti a căror copie electronică se introduce în R.N.A. vor purta menţiunea "definitivă".
(2)Obligaţia de a solicita înscrierea menţiunii "definitivă" revine consilierului juridic din cadrul compartimentului de specialitate din cadrul direcţiei, acesta asigurându-se totodată şi cu privire la indicarea expresă a datei la care hotărârea a devenit definitivă.
Art. 124
(1)Persoanele care, potrivit fişei postului, utilizează informaţiile referitoare la datele înregistrate în R.N.A. sunt obligate să păstreze confidenţialitatea datelor cu caracter personal.
(2)Transmiterea datelor privind adopţiile se realizează, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor).
Art. 125
Documentele şi informaţiile vizând copilul, părinţii fireşti şi familia extinsă a acestuia, precum şi familia adoptatoare, obţinute pe parcursul derulării procedurilor de adopţie, precum şi pe perioada de monitorizare postadopţie, se arhivează într-un dosar unic şi se păstrează de către direcţie, în cazul adopţiei interne, şi, respectiv, de către A.N.D.P.D.C.A. în cazul adopţiei internaţionale, pentru o perioadă de minimum 50 de ani de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti privind încuviinţarea adopţiei.