Capitolul vi - Procedura de plată a indemnizaţiei de acomodare şi a măsurilor pentru susţinerea şi stimularea adopţiei interne - Norme Metodologice din 2021 de aplicare a Legii nr. 273/2004 privind procedura adopţiei

M.Of. 761

În vigoare
Versiune de la: 19 Septembrie 2024
CAPITOLUL VI:Procedura de plată a indemnizaţiei de acomodare şi a măsurilor pentru susţinerea şi stimularea adopţiei interne
SECŢIUNEA 1:Procedura de plată a indemnizaţiei care se acordă pe perioada concediului de acomodare
Art. 73
(1)Plata indemnizaţiei lunare aferente concediului de acomodare, prevăzută de lege, se face pe baza cererii persoanei îndreptăţite aflate în concediul de acomodare, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 3.
(2)Cererea este însoţită de actele prevăzute de lege, precum şi de copia actului de identitate al solicitantului, copia certificatului de naştere al copilului şi acte doveditoare privind realizarea de venituri supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor art. 67, art. 76 alin. (1) şi (2) şi art. 103 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Pentru acordarea indemnizaţiei lunare aferente concediului de acomodare, cererea şi documentele justificative prevăzute la alin. (1) şi (2) se depun în termen de 10 zile lucrătoare de la data la care a fost pusă în executare hotărârea judecătorească de încredinţare în vederea adopţiei şi se înregistrează la agenţia pentru plăţi şi inspecţie socială judeţeană şi, respectiv, a municipiului Bucureşti în a cărei rază administrativ-teritorială are domiciliul persoana îndreptăţită, denumită în continuare agenţie teritorială.
(4)În situaţia în care cererea este depusă după termenul prevăzut la alin. (3), dar până la împlinirea termenului pentru care a fost dispusă încredinţarea în vederea adopţiei, drepturile se acordă de la data la care este depusă cererea.
(5)Cererea şi documentele justificative se depun în format letric sau, după caz, în format electronic.
(6)Plata indemnizaţiei lunare aferente concediului de acomodare se realizează pe fracţiuni de lună, în funcţie de data la care a fost pusă în executare hotărârea judecătorească de încredinţare în vederea adopţiei sau, în cazul prevăzut la alin. (4), de la data depunerii cererii.
(7)Actele doveditoare privind realizarea de venituri supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor art. 67, art. 76 alin. (1) şi (2) şi art. 103 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi nivelul lunar, trimestrial sau anual al acestora, eliberate de angajator sau de organele competente, sunt, după caz, următoarele:
a)documentul eliberat de angajator sau de entităţile asimilate angajatorului, care au calitatea de plătitori de venituri supuse impozitului, ori, după caz de autorităţile fiscale din care să rezulte că adoptatorul a realizat timp de 12 luni în ultimii 2 ani anterior emiterii hotărârii judecătoreşti de încredinţare în vederea adopţiei venituri din salarii şi asimilate salariilor sau de autoritatea competentă, în caz de dizolvare, faliment ori lichidare judiciară a angajatorului. Documentul se completează potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 4;
b)documentul conţinând veniturile realizate în anii anteriori emiterii hotărârii judecătoreşti de încredinţare în vederea adopţiei sau, după caz, dovada privind venitul calculat în vederea plăţii anticipate a impozitului, eliberată de autorităţile competente, în cazul persoanelor care realizează venituri din activităţi independente, venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură;
c)documentul emis de organele competente, în cazul persoanelor care realizează venituri profesionale neimpozabile;
d)documentul emis de organele competente, în cazul asociaţilor unici, privind veniturile realizate de aceştia.
Art. 74
(1)Cererea pentru acordarea indemnizaţiei se soluţionează în termen de 3 zile lucrătoare de la data înregistrării, prin decizie emisă de directorul executiv al agenţiei teritoriale, şi se comunică persoanei îndreptăţite în termen de 3 zile lucrătoare de la data emiterii ei.
(2)Contestaţiile formulate împotriva deciziei prevăzute la alin. (1) se soluţionează potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 75
(1)Indemnizaţia se plăteşte prin mandat poştal sau, după caz, în cont bancar sau alt mijloc electronic de plată, în funcţie de opţiunea persoanei îndreptăţite, indicată în cerere.
(2)Plata indemnizaţiei se efectuează începând cu ziua următoare celei în care a fost pusă în executare hotărârea judecătorească de încredinţare în vederea adopţiei cu respectarea prevederilor art. 73 alin. (3)-(6).
(3)În cazul achitării indemnizaţiei prin mandat poştal, sumele aferente plăţilor ocazionate de efectuarea plăţii indemnizaţiei sunt stabilite prin legea bugetului de stat.
(4)În cazul plăţii indemnizaţiei în cont curent personal sau în cont de card, agenţiile teritoriale efectuează plata prin unităţile bancare pe bază de borderou, în aceleaşi condiţii prevăzute de lege pentru alte beneficii de asistenţă socială acordate de la bugetul de stat.
(5)În cazul în care persoana îndreptăţită solicită schimbarea opţiunii de plată a indemnizaţiei, aceasta depune cerere şi documentele justificative prevăzute la art. 73 la agenţia teritorială, în a cărei rază administrativ-teritorială are domiciliul. Soluţionarea cererii se face cu aplicarea dispoziţiilor prevăzute la art. 76.
(6)În cazul schimbării adresei de domiciliu sau de reşedinţă în aria de competenţă a aceleiaşi agenţii teritoriale care a efectuat plata drepturilor până la apariţia modificării, persoana îndreptăţită comunică în scris, în termen de 5 zile lucrătoare, agenţiei teritoriale modificarea.
(7)În cazul în care noua adresă de domiciliu se află în aria de competenţă a altei agenţii teritoriale, agenţia teritorială care a efectuat plata până la apariţia modificării procedează la încetarea plăţii şi comunică în scris agenţiei teritoriale din judeţul de domiciliu al persoanei îndreptăţite datele necesare în vederea reluării plăţii, menţionând obligatoriu ultima lună pentru care s-a efectuat plata, cuantumul, precum şi suma restantă defalcată pe fiecare lună.
(8)În situaţia prevăzută la alin. (7), persoana îndreptăţită depune la agenţia teritorială în a cărei rază administrativ-teritorială şi-a stabilit noul domiciliu sau reşedinţa actele doveditoare, pe baza cărora directorul executiv al acesteia emite o nouă decizie de acordare a dreptului.
Art. 76
(1)Pentru stabilirea dreptului şi a cuantumului indemnizaţiei de acomodare perioada prevăzută la art. 50 alin. (11) din lege reprezintă perioada de 2 ani înainte de data emiterii hotărârii judecătoreşti de încredinţare în vederea adopţiei şi cuprinde 24 de luni calculate începând cu luna calendaristică în care s-a emis hotărârea, care este inclusă în această perioadă.
(2)Perioada de 12 luni prevăzută la art. 50 alin. (11) din lege în care se realizează veniturile pe baza cărora se stabileşte cuantumul indemnizaţiei de acomodare se stabileşte după cum urmează:
a)din 12 luni consecutive, în cazul în care în această perioadă se realizează fără întrerupere venituri supuse impozitului;
b)din 12 luni succesive, în care sunt îndeplinite condiţiile de acordare, în cazul în care în perioada de 2 ani realizarea veniturilor supuse impozitului s-a produs cu întreruperi.
Art. 77
În aplicarea prevederilor art. 50 alin. (12) din lege, perioada luată în calcul este cea cuprinsă între luna calendaristică în care se finalizează concediul pentru copilul anterior şi luna calendaristică în care se pune în executare hotărârea judecătorească de încredinţare în vederea adopţiei pentru copilul pentru care se cere acest drept, fără a se depăşi 12 luni.
Art. 78
Pentru calculul indemnizaţiei de acomodare, în situaţia prevăzută la art. 50 alin. (12) din lege, se procedează după cum urmează:
a)dacă perioada de eligibilitate prevăzută la art. 76 alin. (2) este acoperită în totalitate de perioada de concediu şi indemnizaţia de acomodare, se acordă aceeaşi valoare cu indemnizaţia primită pentru copilul anterior;
b)dacă perioada de eligibilitate este constituită şi din perioade în care persoana a realizat venituri supuse impozitului pe venit prevăzute la art. 50 alin. (1) din lege, atunci indemnizaţia de acomodare se va calcula luând în considerare şi veniturile astfel realizate. Dacă din calcul rezultă un cuantum al indemnizaţiei mai mic decât cuantumul indemnizaţiei primit pentru copilul anterior, atunci se acordă indemnizaţia primită pentru copilul anterior.
Art. 79
Persoana îndreptăţită sau, după caz, Direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului, denumită în continuare DGASPC, care urmăreşte evoluţia relaţiilor dintre copil şi adoptatori pe durata încredinţării în vederea adopţiei are obligaţia de a comunica agenţiei teritoriale, în termen de 5 zile de la data producerii şi, respectiv, luării la cunoştinţă, orice modificare intervenită de natură să determine încetarea sau suspendarea plăţii indemnizaţiei.
SECŢIUNEA 2:Procedura de plată a măsurilor pentru susţinerea şi stimularea adopţiei interne
Art. 80
(1)În aplicarea prevederilor art. 1001 din lege, indemnizaţia de sprijin se acordă pe baza cererii adoptatorului sau a unuia dintre soţii care au adoptat copilul/copiii, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 5.
(2)Cererea este însoţită de copia hotărârii judecătoreşti de încuviinţare a adopţiei, precum şi de copia actului de identitate a solicitantului, copia certificatului de naştere al copilului şi, după caz, acte doveditoare privind încadrarea în una sau mai multe dintre categoriile prevăzute de art. 1001 alin. (1) lit. b) şi c) şi alin. (2) lit. b) şi c) din lege.
(3)Pentru acordarea indemnizaţiei de sprijin potrivit art. 1001 alin. (5) din lege, începând cu luna următoare rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti de încuviinţare a adopţiei, cererea şi documentele justificative prevăzute la alin. (1) şi (2) se depun în termen de 30 zile lucrătoare de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti de încuviinţare a adopţiei şi se înregistrează la agenţia teritorială în a cărei rază administrativ-teritorială are domiciliul persoana îndreptăţită. În situaţia în care se depăşeşte termenul de 30 de zile lucrătoare, indemnizaţia de sprijin se acordă începând cu luna următoare depunerii cererii.
(4)Cererea şi documentele justificative se depun în format letric sau, după caz, în format electronic.
(5)Până la dobândirea capacităţii depline de exerciţiu de către adoptat, indemnizaţia de sprijin se acordă adoptatorului sau unui dintre soţii care au adoptat copilul/copii.
Art. 81
(1)În aplicarea prevederilor art. 1001 alin. (5) din lege, pentru acordarea indemnizaţiei de sprijin după dobândirea capacităţii depline de exerciţiu de către adoptat, acesta depune o nouă cerere, însoţită de actul doveditor privind continuarea studiilor într-o formă de învăţământ de zi, eliberat de unitatea de învăţământ.
(2)Indemnizaţia de sprijin prevăzută la alin. (1) se acordă după cum urmează:
a)începând cu luna următoare celei în care adoptatul a dobândit capacitate deplină de exerciţiu, dacă la data dobândirii urmează studiile şi cererea se depune în termen de 30 de zile de la data împlinirii vârstei de 18 ani;
b)începând cu luna următoare depunerii cererii, dacă la data dobândirii capacităţii depline de exerciţiu a finalizat studiile şi în termen de maximum 120 de zile de la data dobândirii capacităţii de exerciţiu de către adoptat urmează să înceapă o nouă formă de învăţământ.
(3)Indemnizaţia de sprijin prevăzută la alin. (1) se plăteşte adoptatului atât timp cât este îndeplinită condiţia de continuare a studiilor, dar fără a se depăşi vârsta de 26 de ani.
(4)Pentru verificarea îndeplinirii condiţiei de continuare a studiilor, adoptatul are obligaţia să prezinte o dată la 6 luni adeverinţa eliberată de unitatea de învăţământ ale cărei cursuri de zi le frecventează. Termenul de 6 luni se calculează de la depunerea iniţială a cererii.
(5)În situaţia în care adoptatul nu depune adeverinţa prevăzută la alin. (4), plata indemnizaţiei de sprijin încetează.
(6)Indemnizaţia de sprijin se acordă şi pe perioada în care adoptatul este înscris la unitatea de învăţământ, însă nu urmează cursurile din motive medicale, dovedite cu documente eliberate de medicul specialist sau medicul de familie.
Art. 82
(1)Suma fixă în cuantum de 1.500 lei pe an prevăzută la art. 1002 din lege se acordă pe baza cererii anuale a adoptatorului sau a unuia dintre soţii care au adoptat copilul/copii, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 5.
(2)Cererea anuală prevăzută la alin. (1) se depune în termen de 30 de zile lucrătoare de la împlinirea termenului de 1 an, respectiv 2 ani de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti de încuviinţare a adopţiei şi se înregistrează la agenţia teritorială în a cărei rază administrativ-teritorială are domiciliul persoana îndreptăţită.
(3)Cererea este însoţită de copia documentului eliberat de DGASPC care atestă perioada etapei de monitorizare postadopţie, de copia documentului eliberat de medic, psiholog sau asistent social prin care se recomandă servicii de recuperare/reabilitare medicale, psihologice sau de altă natură şi de copia/copiile facturii/facturilor reprezentând contravaloarea serviciilor de care a beneficiat copilul.
(4)Plata sumei se efectuează de agenţia teritorială în termen de 45 de zile lucrătoare de la înregistrarea cererii. În situaţia în care contravaloarea facturii/facturilor depuse este mai mică se acordă suma cuprinsă în factură, iar în situaţia în care este mai mare se acordă 1.500 lei.
(5)Cererea şi documentele justificative se depun în format letric sau, după caz, în format electronic.
Art. 83
(1)Dispoziţiile art. 80 şi 81 se aplică persoanelor care au copii adoptaţi a căror hotărâre judecătorească de încuviinţare a adopţiei a rămas definitivă după data intrării în vigoare a Legii nr. 268/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 273/2004 privind procedura adopţiei, precum şi pentru abrogarea art. 5 alin. (7) lit. ş) şi cc) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 11/2004 privind adoptarea unor măsuri de reorganizare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.
*) Prin Sentinţa civilă nr. 416/2022, Curtea de Apel Timişoara dispune anularea art. 83 alin. (1) din anexa la H.G. nr. 579/2016, astfel cum a fost modificată prin H.G. nr. 798/2021.

(2)Dispoziţiile art. 82 se aplică şi persoanelor care la data intrării în vigoare a Legii nr. 268/2020 se află în perioada de monitorizare postadopţie.
(3)În situaţia prevăzută la alin. (1), măsurile de sprijin se acordă cu luna următoare depunerii cererii şi a documentelor doveditoare.
Art. 831
(1)În aplicarea prevederilor art. 1004 şi art. 1005 alin. (3) din lege, decontarea cheltuielilor de transport şi cazare se realizează de către direcţia în a cărei rază teritorială are domiciliul adoptatorul sau familia adoptatoare, conform modalităţii prevăzute de hotărârea consiliului judeţean, respectiv a consiliului local al sectorului municipiului Bucureşti.
(2)Fondurile pentru decontarea cheltuielilor de transport şi cazare se asigură lunar din bugetul aprobat Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, prin Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, prin efectuarea de transferuri către consiliile judeţene/consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti în subordinea cărora sunt organizate şi funcţionează direcţiile.
(3)Pentru transmiterea sumelor necesare decontării cheltuielilor de transport şi cazare pentru adoptator sau familia adoptatoare, direcţia transmite agenţiei teritoriale situaţia centralizatoare cu titularii drepturilor, potrivit unui calendar stabilit de comun acord între acestea.
(4)Situaţia centralizatoare se întocmeşte potrivit modelului aprobat prin decizia directorului general al Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială şi cuprinde, în principal, datele de identificare privind titularul plăţii şi suma de decontat, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor).
(5)Situaţia centralizatoare întocmită în condiţiile prevăzute la alin. (4) se transmite agenţiilor teritoriale, în format electronic.

Art. 84
Sumele reprezentând drepturile prevăzute de prezentul capitol încasate necuvenit se recuperează de la beneficiarii acestora, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2014 pentru reglementarea unor măsuri privind recuperarea debitelor pentru beneficiile de asistenţă socială, precum şi pentru modificarea art. 101 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, aprobată cu modificări prin Legea nr. 266/2015, cu modificările şi completările ulterioare.