Art. 1. - comisia de selecţie - comisia constituită la nivelul autorităţii publice tutelare care realizează, după caz, următoarele: - Norme Metodologice din 2016 pentru stabilirea criteriilor de selecţie, de întocmire a listei scurte de până la 5 candidaţi pentru fiecare post, a clasamentului acestora, a procedurii privind numirile finale, precum şi a altor măsuri necesare implementării prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice

M.Of. 803

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 12 Octombrie 2016
Art. 1
În sensul prezentelor norme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
1.principiul "aplică sau explică" - mecanism pentru autoevaluarea aplicării principiilor şi recomandărilor cuprinse în ghidurile şi codurile de guvernanţă corporativă aplicabile întreprinderii publice, potrivit legii şi actului constitutiv al acesteia; în aplicarea acestui mecanism, în raportul anual al consiliului de administraţie/directoratului sunt prezentate modul şi măsura în care sunt îndeplinite principiile şi recomandările de guvernanţă corporativă şi măsurile adoptate pentru respectarea recomandărilor care nu sunt îndeplinite în totalitate;
2.candidat - persoana fizică ce şi-a prezentat candidatura pe cont propriu sau a fost propusă de o persoană juridică şi este parte din lista lungă sau lista scurtă;
3.candidat la reînnoirea mandatului - membru al consiliului de administraţie în funcţie în sensul prevederilor art. 8 alin. (1) şi art. 29 alin. (14) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, denumită în continuare ordonanţa de urgenţă, selectat conform ordonanţei de urgenţă, care a îndeplinit deja un mandat şi care este luat în considerare de către autoritatea publică tutelară sau, după caz, adunarea generală a acţionarilor, pentru reînnoirea statutului de membru în consiliul de administraţie;
4.competenţa consiliului - totalitatea cunoştinţelor profesionale, experienţei şi abilităţilor necesare îndeplinirii, în condiţii de eficienţă, a obligaţiilor prevăzute de lege, actul constitutiv, principiile şi recomandările de guvernanţă corporativă;
5.cerinţe contextuale - starea economică, financiară, de guvernanţă corporativă, contextul legislativ şi poziţia strategică în care se află întreprinderea publică la momentul la care se realizează evaluarea/selecţia membrilor consiliului de administraţie;
6.comisia de selecţie - comisia constituită la nivelul autorităţii publice tutelare care realizează, după caz, următoarele:
a)procedura de selecţie şi întocmirea listei scurte;
b)propuneri autorităţii publice tutelare de numire a administratorilor din lista scurtă, în cazul regiilor autonome;
c)recomandări autorităţii publice tutelare în vederea formulării de către aceasta a propunerilor de numire a administratorilor de către adunarea generală a acţionarilor, în cazul societăţilor;
d)evaluarea administratorilor în funcţie, în cazul solicitării reînnoirii mandatului şi întocmeşte raportul pentru numirile finale;
7.competenţa membrilor consiliului/directoratului - combinaţie de cunoştinţe profesionale, abilităţi, experienţe şi comportamente necesare ducerii la îndeplinire, în condiţii de eficienţă, a obligaţiilor prevăzute în sarcina unui membru al consiliului/directoratului, potrivit legii, actului constitutiv şi contractului de mandat;
8.componenta iniţială a planului de selecţie - document de lucru care se întocmeşte la începutul perioadei de selecţie şi cuprinde, fără a se limita la acestea, aspectele-cheie ale procedurii de selecţie, identificând data de început a procedurii de selecţie, documentele ce trebuie depuse, cerinţele cu privire la expertul independent, în cazul în care se decide contractarea sa, data finalizării planului de selecţie în integralitatea sa şi alte elemente care se pot cunoaşte până la numirea administratorilor;
9.componenta integrală a planului de selecţie - document de lucru care conţine, dar fără a se limita la aceasta, elementele din componenta iniţială a planului de selecţie, completate cu alte elemente necesare acestuia între data declanşării procedurii de selecţie şi data semnării contractului de mandat, inclusiv propunerea de desemnare a candidaţilor selectaţi pentru poziţia de membru în consiliul de administraţie;
10.consiliul - defineşte atât consiliul de administraţie în cazul regiilor autonome şi societăţilor administrate potrivit sistemului unitar, cât şi consiliul de supraveghere în cazul societăţilor administrate potrivit sistemului dualist;
11.criterii de evaluare - grupuri de competenţe, trăsături şi alte condiţii necesare, derivate din matricea profilului consiliului sau a fiecărui membru, în raport cu care candidaţii sunt evaluaţi individual şi ca organ colegial, în procedura de selecţie, pentru ocuparea de poziţii în consiliu;
12.evaluarea activităţii membrilor consiliului care solicită reînnoirea mandatului - aprecierea sistematică, riguroasă, transparentă şi de bune practici a membrilor consiliului care solicită reînnoirea mandatului înfăptuită de către comisia de selecţie;
13.lista lungă de candidaţi - lista cu toţi candidaţii care au trimis în termenul prevăzut de prezentele norme dosarul de candidatură complet;
14.matricea consiliului - tabel care cuprinde competenţele măsurabile, trăsăturile şi condiţiile care trebuie îndeplinite în mod ideal de membrii consiliului, individual şi colectiv, împreună cu aptitudinile, cunoştinţele, experienţa şi alte atribute ale membrilor în funcţie, precum şi ale potenţialilor candidaţi;
15.matricea profilului candidatului - tabel care trebuie să se încadreze în matricea consiliului, în cazul în care toţi membrii în funcţie ai consiliului sunt şi candidaţi pentru o configuraţie viitoare a acestuia. În cazul în care doar o parte din membrii consiliului trebuie selectaţi, şi nu toţi, atunci matricea profilului candidatului conţine un set mai restrâns de criterii, cerinţe sau elemente din matricea consiliului, a căror îndeplinire ar asigura complementaritatea cu profilul membrilor în funcţie ai consiliului;
16.planul de selecţie - document de lucru prin care se stabileşte calendarul procedurii de selecţie de la data iniţierii procedurii de selecţie până la data numirii persoanelor desemnate pentru funcţiile de administratori, structurat pe două componente: componenta iniţială, care se întocmeşte în termen de 10 zile de la data declanşării procedurii şi componenta integrală, care se întocmeşte după constituirea comisiei de selecţie, selectarea expertului independent sau începerea procedurii selecţiei de către comitetul de nominalizare şi remunerare din cadrul consiliului, după caz;
17.profilul candidatului pentru funcţia de administrator - descrierea rolului pe care candidatul trebuie să-l îndeplinească, pe baza cerinţelor contextuale specifice rolului, precum şi competenţele tehnice şi atributele comportamentale, experienţa şi specificul pe care acesta trebuie să le demonstreze, în conformitate cu misiunea, obiectivele şi ţintele întreprinderii publice, precum şi cu etapa de dezvoltare a acesteia. La întocmirea profilului se menţionează, pe de o parte, criteriile şi nivelurile de calificare obligatorii, pe de altă parte criteriile şi nivelurile de calificare opţionale, atât la nivel individual, cât şi la nivelul colectiv al întregului consiliu, sub formă de praguri minime de competenţă;
18.profilul consiliului - o identificare a capacităţilor, trăsăturilor şi cerinţelor pe care consiliul trebuie să le deţină la nivel colectiv, având în vedere contextul organizaţional, misiunea, aşteptările exprimate în scrisoarea de aşteptări şi elementele de strategie organizaţională existente sau ce trebuie dezvoltate. Profilul conţine şi matricea consiliului de administraţie, care conferă o expresie a acestor capacităţi pe care consiliul trebuie să le posede la nivel colectiv, printr-un set de competenţe, abilităţi, alte condiţii eliminatorii, ce trebuie îndeplinite individual şi colectiv de membrii consiliului;
19.procedura de selecţie - cuprinde procedura de selecţie prealabilă şi procedura de selecţie finală;
20.procedura de selecţie prealabilă - parcursul alcătuit din totalitatea etapelor cuprinse între decizia de declanşare a procedurii de selecţiei şi întocmirea listei scurte;
21.procedura de selecţie finală - parcursul alcătuit din totalitatea etapelor de selecţie pentru evaluarea candidaţilor din lista scurtă în vederea numirii şi încheierii contractului de mandat;
22.raport de activitate la reînnoirea mandatului - document întocmit de fiecare membru al consiliului care solicită reînnoirea mandatului şi care cuprinde sintetic cel puţin: realizările relevante ale întreprinderii publice pe perioada mandatului, obţinute ca urmare a deciziilor luate, precum şi modul de îndeplinire a obiectivelor şi criteriilor de performanţă, contribuţia la realizarea obiectivelor întreprinderii publice prin participarea în comisii, comitete constituite la nivelul consiliului de administraţie;
23.raportul de evaluare a membrilor consiliului/a consiliului - document întocmit de autoritatea publică tutelară pentru fiecare membru sau pentru tot consiliul, după caz, care solicită reînnoirea mandatului şi care cuprinde sintetic cel puţin modul de îndeplinire a obiectivelor şi criteriilor de performanţă cuprinse în contractul de mandat, matricea profilului candidatului sau matricea consiliului, după caz;
24.raportul privind numirile finale - documentul final prin care se prezintă un rezumat al profilului fiecărui candidat aflat în lista scurtă, în urma verificării referinţelor şi a istoricului profesional al candidatului şi prin care se explică motivarea evaluării specifice pentru fiecare candidat, pe baza punctajelor obţinute de acesta vizavi de criteriile de evaluare, inclusiv pe baza declaraţiei de intenţie a acestuia. Raportul conţine propunerea de numire a membrilor consiliului de către acţionarii minoritari sau de Ministerul Finanţelor Publice, după caz, precum şi o analiză a gradului în care consiliul va avea în mod colectiv capacitatea identificată ca fiind necesară, precum şi existenţa unor combinaţii de candidaţi nominalizaţi care ar duce la capacităţi mai scăzute decât pragul minim identificat ca fiind necesar;
25.structura de guvernanţă corporativă - compartimentul, serviciul, direcţia, organizate în cadrul fiecărei autorităţi publice tutelare, conform art. III din Legea nr. 111/2016 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, care exercită atribuţiile şi competenţele prevăzute la art. 3 din ordonanţa de urgenţă, întocmirea mandatelor în vederea prezentării acestora de către reprezentanţii statului în adunarea generală a acţionarilor, precum şi alte atribuţii şi competenţe conform prevederilor legale şi bunelor practici privind guvernanţa corporativă, asigurând interfaţa dintre autoritatea publică tutelară şi adunarea generală a acţionarilor.