Secţiunea 3 - Controlul oficial al unităţilor înregistrate sanitar-veterinar - Norme Metodologice din 2016 de aplicare a Programului de supraveghere şi control în domeniul siguranţei alimentelor
M.Of. 303 bis
În vigoare
SECŢIUNEA 3:Controlul oficial al unităţilor înregistrate sanitar-veterinar
(1)_
Nr. crt. | Categoria de produs/activitate | Unitatea* | Conduita de control oficial prin verificare/testare/recoltare de probe | |||||
Frecvenţa verificărilor/supravegherii/monitorizării *** | Recoltare de probe pentru examene de laborator | |||||||
Natura probei | Frecvenţa recoltării probelor pentru examenele prevăzute la secţiunea 4 din prezentul capitol | Precizări tehnice** | ||||||
Categoria I | Categoria II | Categoria I | Categoria II | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
1. | Carne | a) Carmangerie | Lunar | De două ori pe lună | Produse finite - un sortiment din primele două categorii obţinute lunar în cantităţile cele mai mari sau din alte categorii în baza evaluării riscului pentru sănătatea publică | Anual, pentru fiecare categorie de produse, conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 2.073/2005, cu amendamentele ulterioare | Semestrial, pentru fiecare categorie de produse, conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 2.073/2005, cu amendamentele ulterioare | 1. Recoltarea de probe se efectuează de către DSVSA în scop bine determinat în cadrul controlului oficial, în vederea verificării siguranţei produsului şi, respectiv, a conformităţii alimentului cu criteriile de siguranţă prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 2.073/2005, cu amendamentele ulterioare, după cum urmează: a) verificarea siguranţei produsului şi, respectiv, a conformităţii alimentului din punct de vedere microbiologic cu criteriile de siguranţă prevăzute în Regulamentul Comisiei nr. 2.073/2005/CE, cu amendamentele ulterioare; b) verificarea siguranţei produsului şi, respectiv, a conformităţii alimentului din punct de vedere microbiologic cu criteriile de siguranţă care nu sunt prevăzute de legislaţia comunitară, dar care sunt cuprinse în legislaţia naţională; |
b) Măcelărie | Lunar | De două ori pe lună | Carne proaspătă doar pentru determinarea speciei şi carne tocată obţinută la cerere | La suspiciune, reclamaţie, toxiinfecţie | La suspiciune, reclamaţie, toxiinfecţie alimentară | c) obţinerea de informaţii privind statusul microbiologic al unor alimente comercializate pe piaţă; d) verificarea sistemului de proceduri şi programe implementate de către operatorii cu activitate în domeniul alimentar în vederea asigurării siguranţei alimentelor (proceduri de bune practici de igienă şi producţie, program HACCP, sistem de trasabilitate, proceduri de retragere/rechemare, evitarea contaminării încrucişate şi/sau a contaminării post-tratament termic); e) verificarea conformităţii alimentului/lotului/loturilor suspicionate; f) dezvoltarea investigaţiilor în cursul anchetelor de toxiinfecţii alimentare, reclamaţiilor, sesizărilor; g) obţinerea de informaţii cu privire la noi hazarde, rezultate în urma evaluării riscului. 2. În cazul în care în urma controlului se suspicionează sau se constată o neconformitate care necesită investigaţii de laborator, recoltarea de probe va fi însoţită întotdeauna şi de o notă de control, în care autoritatea sanitară veterinară locală va înscrie rezultatul controlului oficial şi va argumenta scopul recoltării. 3. Recoltarea de probe de către autoritatea sanitară veterinară locală se realizează planificat în baza unei strategii stabilite de către DSVSA, care trebuie să urmărească obţinerea de informaţii - date comparabile, necesare autorităţii sanitare veterinare locale. În stabilirea strategiei de recoltare DSVSA trebuie să ţină cont de următoarele principii de: a) recoltare randomizată şi reprezentativă pentru lot; b) recoltare selectivă - când se adresează unor categorii de alimente cu risc înalt (în baza informaţiilor, investigaţiilor şi a experienţei anterioare); c) recoltare în caz de suspiciune - care se bazează pe o analiză şi o experienţă privind lotul şi circumstanţele recoltării (de exemplu, recoltarea efectuată ca parte a investigaţiei în focarele de TIA sau în timpul unei evaluări a programului HACCP în urma căreia se constată deficienţe care afectează siguranţa produsului). În scopul obţinerii de date relevante, al monitorizării şi al supravegherii corespunzătoare a riscului microbiologic pe întreg lanţul alimentar, DSVSA trebuie să ţină cont în elaborarea strategiei de recoltare ca frecvenţa şi procedura de recoltare să se aleagă în funcţie de tipul de microorganism sau toxină şi tipul de aliment implicat (perisabil, stabil). | ||
c) Centru de colectare a vânatului sălbatic | Anual, în sezoanele de vânătoare stabilite conform legislaţiei specifice | Semestrial, în sezoanele de vânătoare stabilite conform legislaţiei specifice | ||||||
d) Centru pentru sacrificarea păsărilor şi/sau lagomorfelor la nivelul fermei | Anual | Semestrial | Carcase păsări/lagomorfe | Anual, conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 2.073/2005, cu amendamentele ulterioare | Semestrial, conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 2.073/2005, cu amendamentele ulterioare | |||
2. | Lapte | a) Centru de prelucrare a laptelui integrat în exploataţie/aparţinând exploataţiei | Anual | Semestrial | Lapte crud Produse finite, un sortiment dintr-o categorie | Anual, pentru fiecare categorie de produse obţinute, conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 2.073/2005, cu amendamentele ulterioare | Semestrial, pentru fiecare categorie de produse obţinute, conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 2.073/2005, cu amendamentele ulterioare | |
b) Centru de prelucrare a laptelui independent | Anual | Semestrial | Lapte crud Produse finite, un sortiment dintr-o categorie | Anual, pentru fiecare categorie de produse obţinute, conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 2.073/2005, cu amendamentele ulterioare | Semestrial, pentru fiecare categorie de produse obţinute, conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 2.073/2005, cu amendamentele ulterioare | |||
c) Ferme/Exploataţii de animale producătoare de lapte | Anual | Semestrial | Lapte crud destinat procesării, inclusiv laptele destinat vânzării directe către consumatorul final sau prin intermediul automatelor | O probă pe lună pentru calculul mediei geometrice, timp de trei luni consecutive, pentru numărul de celule somatice (NCS), în perioada martie-noiembrie, la 10% din exploataţiile cu cel mai mare număr de capete, după caz, la cele la care anterior s-au înregistrat neconformităţi din punctul de vedere al igienei, exploataţii care desfăşoară activităţi de vânzare directă a laptelui crud prin intermediul automatelor sau direct către consumatorul final Două prelevări pe lună pentru calculul mediei geometrice, timp de două luni consecutive, în perioada martie-noiembrie, la 10% din ferme, pentru numărul total de germeni (NTG) se vor selecta exploataţiile cu cel mai mare număr de capete, după caz, la cele la care anterior s-au înregistrat neconformităţi, exploataţii care desfăşoară activităţi de vânzare directă a laptelui crud prin intermediul automatelor sau direct către consumatorul final. | ||||
d) Automate de vânzare directă a laptelui crud | Semestrial | Lapte crud destinat vânzării directe către consumatorul final | Două prelevări pe lună timp de două luni pentru NTG şi o prelevare pe lună timp de trei luni, în perioada iunie-august, pentru NCS În cazul în care un fermier deţine mai multe automate pe raza aceluiaşi judeţ se vor recolta probe din cel mult 4 automate aparţinând aceleiaşi ferme. | |||||
3. | Peşte şi produse din pescuit | a) Ambarcaţiune comercială de pescuit | Anual | Igiena suprafeţelor ce intră în contact cu peştele | O dată la doi ani - teste de sanitaţie | |||
b) Punct de debarcare | Semestrial | Trimestrial | Peşte | Anual, pentru fiecare specie | Semestrial, pentru fiecare specie | |||
c) Magazin de desfacere a peştelui - pescărie | Anual | Peşte şi produse din peşte | Anual, pentru fiecare categorie de produse | |||||
d) Centru de colectare a batracienilor, gasteropodelor, crustaceelor | Anual | Batracieni, gasteropode, crustacee | Anual, pentru fiecare specie | |||||
e) Fermă piscicolă - bazin piscicol, păstrăvărie - care livrează peşte pentru consum uman | Anual | Peşte | Anual, pentru fiecare specie | |||||
f) Fermă de moluşte bivalve vii pentru consum uman | Trimestrial | Moluşte bivalve, lichid intravalvular | Semestrial | |||||
g) Centru de prelucrare a peştelui integrat în ferma de acvacultură | Lunar | De două ori pe săptămână | Peşte proaspăt şi produse prelucrate | Semestrial, pentru fiecare specie/categorie de produse finite | Trimestrial, pentru fiecare specie/categorie de produse finite | |||
4. | Miere | a) Centru de extracţie şi/sau colectare a mierii şi a altor produse apicole | Anual | Semestrial | Miere şi produse apicole | Anual, pentru fiecare categorie de produse | Semestrial, pentru fiecare categorie de produse | |
b) Stupină | O dată la doi ani | Miere | O dată la doi ani, în perioada mai-septembrie, la stupinele care deţin peste 50 de familii de albine | |||||
c) Magazin de desfacere a mierii | Anual | Miere | Anual, pentru fiecare categorie de miere | |||||
5. | Ouă pentru consum | Centru de colectare a ouălor | Anual | Semestrial | Ouă | Anual | Semestrial | |
6. | Alimentaţie publică şi alte activităţi | a) Restaurant şi alte unităţi în care se prepară şi se servesc mâncăruri gătite b) Pizzerie c) Cantină, cu excepţia controlului caracteristicilor nutriţionale ale alimentelor din blocurile alimentare în spitale, şcoli, grădiniţe, centre de recuperare şi tabere şcolare | Minimum 20% pe an din numărul de unităţi înregistrate sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor la nivelul judeţului, luând în considerare numărul de consumatori, cantităţile de preparate servite, specificul acestora Semestrial, pentru restaurantele care desfăşoară şi activitate de catering | Materii prime, produse semipreparate | În caz de reclamaţii, sesizări, suspiciuni sau toxiinfecţii alimentare, programe specifice elaborate de către ANSVSA | |||
d) Laborator de cofetărie şi/sau patiserie e) Cofetărie/Patiserie | Anual | Materii prime şi produse finite | Anual, în special din grupele de materii prime şi produse finite care necesită regim termic | |||||
f) Pensiune turistică în care sunt preparate şi servite alimente de origine animală sau nonanimală g) Punct gastronomic local | Anual, minimum: - 100% - 20 de unităţi - 50% - 40 de unităţi - 30% - 80 de unităţi - 10% - peste 80 de unităţi La solicitare, în cazul pensiunilor turistice şi al punctelor gastronomice locale unde se sacrifică animale din speciile porcine, ovine şi caprine exclusiv pentru consum în incinta locaţiei | Materii prime şi produse finite Examinarea animalului viu şi a cărnii obţinute, pentru pensiunile turistice şi punctele gastronomice locale unde se sacrifică animale din speciile porcine, ovine şi caprine exclusiv pentru consum în incinta locaţiei | În caz de reclamaţii, sesizări, suspiciuni sau toxiinfecţii alimentare, programe specifice elaborate de către ANSVSA Efectuarea examinării pentru detectarea Trichinellei spp. la fiecare animal din specia porcină ce se sacrifică la pensiunile turistice sau punctele gastronomice locale | |||||
h) Depozit alimentar | Lunar | Categorii de produse depozitate | Anual, din fiecare categorie depozitată | |||||
i) Hipermarket j) Supermarket | Anual minimum: - 100% - 15 unităţi - 50% - 30 de unităţi - 30% - 60 de unităţi - 20% - peste 60 de unităţi. | Categorii de produse recepţionate | În caz de reclamaţii, sesizări, suspiciuni sau toxiinfecţii alimentare, programe specifice elaborate de către ANSVSA | |||||
k) Magazin alimentar | Anual vor fi verificate minimum 20% din numărul magazinelor alimentare înregistrate sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor din judeţ. | Categorii de produse comercializate | În caz de reclamaţii, sesizări, suspiciuni sau toxiinfecţii alimentare, programe specifice elaborate de către ANSVSA | |||||
l) Punct de vânzare mobil, inclusiv automatele de distribuţie a alimentelor | Anual minimum 2% din numărul total de unităţi înregistrate | Alimente destinate vânzării către consumatorul final: - carne proaspătă, ouă, brânzeturi, produse din carne | În caz de reclamaţii, sesizări, suspiciuni sau toxiinfecţii alimentare, programe specifice elaborate de către ANSVSA | |||||
m) Unităţi de vânzare prin internet | Anual | Alimente destinate vânzării către consumatorul final: - carne proaspătă, ouă, brânzeturi, produse din carne | Anual, din produsele de origine animală achiziţionate de autoritatea veterinară competentă disimulată în "clientul misterios", de la 10% din unităţi, dar cel mult 10 probe anual; conform programului de prevenire şi combatere a fraudelor alimentare elaborat de ANSVSA | |||||
7. | Prepararea mâncărurilor la comandă | Catering | Semestrial | Produse finite, Produse finite, un sortiment dintr-o categorie | Semestrial | |||
8. | Produse primare destinate vânzării directe | a) vânat sălbatic; b) carne de pasăre şi lagomorfe; c) peşte proaspăt; d) melci şi moluşte bivalve; e) ouă; f) miere de albine; g) lapte crud. | Anual Semestrial în cazul automatelor pentru vânzarea directă a laptelui crud către consumatorul final | a) vânat sălbatic; b) carne de pasăre şi lagomorfe; c) peşte proaspăt; d) melci şi moluşte bivalve; e) ouă; f) miere de albine; g) lapte crud. | În caz de reclamaţii, suspiciuni sau toxiinfecţii alimentare Semestrial în cazul automatelor pentru vânzarea directă a laptelui crud către consumatorul final | |||
9. | Prepararea, comercializarea alimentelor | Târguri şi expoziţii de produse alimentare | Un control pentru fiecare târg/expoziţie la fiecare organizare | Produse finite gata pentru consumul uman, produse primare | Numai în caz de reclamaţii, suspiciuni sau toxiinfecţii alimentare | |||
10. | Staţie spălare şi dezinfecţie mijloace de transport al alimentelor de origine animală | Anual | Teste de sanitaţie de pe suprafeţele care intră în contact cu alimente de origine animală, pentru verificarea eficienţei operaţiunilor de igienizare a mijloacelor de transport | În cazul în care în urma verificării/supravegherii/monitorizării se suspicionează sau se constată o neconformitate | ||||
* Vor fi incluse în controlul oficial unităţile înregistrate sanitar-veterinar în conformitate cu prevederile Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 111/2008 privind aprobarea Normei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor privind procedura de înregistrare sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor a activităţilor de obţinere şi de vânzare directă şi/sau cu amănuntul a produselor alimentare de origine animală sau nonanimală, precum şi a activităţilor de producţie, procesare, depozitare, transport şi comercializare a produselor alimentare de origine nonanimală, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi unităţile care deţin atestate pentru fabricarea produselor alimentare de origine animală ce prezintă caracteristici tradiţionale, înregistrate sanitar-veterinar în conformitate cu prevederile Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 34/2008 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor privind acordarea de derogări unităţilor care realizează produse alimentare ce prezintă caracteristici tradiţionale de la cerinţele menţionate în Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului nr. 852/2004/CE privind igiena produselor alimentare, precum şi de stabilire a procedurii de acordare a derogărilor şi de înregistrare sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor a unităţilor în care se realizează produse alimentare ce prezintă caracteristici tradiţionale. ** _ I. În cazul obţinerii unor rezultate de laborator necorespunzătoare, DSVSA au următoarele obligaţii şi vor dispune următoarele măsuri: A. _ 1. DSVSA notifică prin SRAAF toate punctele de contact implicate în alertă; 2. DSVSA declanşează ancheta în scopul: a) identificării lotului/loturilor suspect(e); b) identificării unităţii/unităţilor în care a fost produs/au fost produse; c) identificării reţelei de distribuţie prin stabilirea trasabilităţii produsului/produselor; d) identificării cauzei/pericolului; e) evaluării pericolului/riscului; f) aplicării de măsuri conform prevederilor legislative în vigoare în vederea eliminării cauzei/pericolului/riscului. 3. DSVSA realizează controlul şi verificarea procedurilor şi programelor implementate de către operatorii cu activitate în domeniul alimentar în baza prevederilor legale; 4. DSVSA realizează verificarea corectitudinii acţiunilor corective şi a măsurilor întreprinse de către operatorii cu activitate în domeniul alimentar în baza prevederilor legale; 5. DSVSA realizează supravegherea şi monitorizarea acţiunilor corective şi a măsurilor întreprinse de către operatorii cu activitate în domeniul alimentar în vederea reducerii/eliminării riscurilor determinate de alimentul suspect/incriminat; 6. DSVSA realizează reţinerea oficială a lotului/loturilor de alimente suspicionat(e)/incriminat(e) până la terminarea anchetei şi sosirea buletinului de analiză; 7. DSVSA realizează verificarea lotului/loturilor suspicionat(e) prin prelevarea de probe, selectând procedura de recoltare în funcţie de tipul de pericol şi particularităţile alimentului (aw, pH, temperatură etc.), precum şi de înregistrările operatorilor cu activitate în domeniul alimentar (alte neconformităţi înscrise în timp în registrele unităţii privind produsul suspicionat/incriminat); 8. DSVSA realizează includerea în planul de recoltare de probe de sanitaţie, mediu, materii prime, produse şi loturi, relevante în funcţie de tipul de hazard şi particularităţile alimentului (aw, pH, temperatură etc.); 9. până la depistarea cauzei şi eliminarea pericolului/riscului, în funcţie de analiza de risc, DSVSA pot dispune, după caz, măsura de reducere sau oprire a producerii alimentului incriminat; 10. DSVSA realizează centralizarea rezultatelor anchetei şi comunicarea acestora prin SRAAF la punctele de contact din cadrul ANSVSA. B. În cazul produselor de origine animală provenite din import, DSVSA dispun măsuri în baza prevederilor Regulamentului (UE) 2017/625. 1. În situaţia în care, ca urmare a controalelor prevăzute în Regulamentul (UE) 2017/625, se constată că legislaţia Uniunii Europene a fost încălcată, DSVSA iau următoarele măsuri: a) notifică ANSVSA despre natura produselor utilizate şi transportul în cauză; b) intensifică controalele oficiale în conformitate cu prevederile Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2019/1.873 pentru fiecare transport provenit din aceeaşi unitate de origine şi care conţine aceeaşi categorie de mărfuri, pentru acelaşi tip de încălcare - următoarele 10 transporturi care au aceeaşi origine trebuie să fie reţinute oficial pentru efectuarea de controale de identitate şi controale fizice, incluzând recoltarea de probe şi testări de laborator. 2. În situaţia în care controalele efectuate suplimentar confirmă nerespectarea legislaţiei Uniunii Europene, transportul trebuie distrus conform art. 66 din Regulamentul (UE) 2017/625. În cazul în care controalele evidenţiază o depăşire a limitelor maxime de reziduuri se declanşează alertă SRAAF, se informează Comisia Europeană şi celelalte state membre, iar transportul este distrus. II. DSVSA se asigură că, în caz de obţinere a unor rezultate de laborator necorespunzătoare sau ori de câte ori se constată că există motive suficiente pentru a considera că un aliment implică un risc pentru sănătatea publică, operatorii economici cu activitate în domeniul alimentar au luat următoarele măsuri: 1. notifică în regim de urgenţă DSVSA, producătorul/importatorul/exportatorul, în funcţie de caz; 2. notifică în regim de urgenţă fermele furnizoare asupra rezultatelor pozitive obţinute în urma examenelor de laborator, în vederea elaborării şi aplicării de către fermieri a unui plan de măsuri care să conducă la reducerea infecţiei în ferme; 3. informează consumatorii cu privire la produsul suspect/incriminat şi motivul retragerii/rechemării alimentului de pe piaţă; 4. iniţiază în regim de urgenţă procedura de retragere/rechemare a produsului din reţeaua de distribuţie şi, dacă este necesar, vor prelua produsul suspect/incriminat deja furnizat chiar de la consumatorul final şi vor furniza în timp util DSVSA documentaţia centralizată privind retragerea/rechemarea produsului; 5. colaborează cu autorităţile veterinare competente în vederea aplicării de măsuri, pentru evitarea sau reducerea riscurilor determinate de alimentul suspect/incriminat şi furnizează în timp util documentaţia solicitată de către ANSVSA; 6. reevaluează procedurile şi programele de bune practici de igienă şi producţie, HACCP, precum şi mărirea frecvenţei de prelevare a probelor prin programul de autocontrol, până la identificarea şi eliminarea cauzei, şi iniţiază acţiuni şi măsuri corective suplimentare care să preîntâmpine repetarea apariţiei riscului/hazardului pentru alimentul implicat. În cazul unor rezultate de laborator necorespunzătoare, frecvenţa de prelevare a probelor poate fi mărită până la identificarea şi eliminarea cauzei. Probele recoltate în condiţiile precizărilor tehnice, menţionate la coloana 6, trebuie însoţite de o notă justificativă cu precizarea motivaţiei recoltării acestora în afara frecvenţei stabilite prin prezentele norme metodologice, după cum urmează: a) în cazul în care în urma controalelor se suspicionează sau se constată o neregulă care necesită investigaţii de laborator, autoritatea sanitar-veterinară competentă prelevează probe pentru efectuarea analizelor de laborator; b) ori de câte ori se consideră necesar, DSVSA poate dispune creşterea frecvenţei controalelor şi a recoltărilor de probe în vederea eliminării riscului pentru sănătatea publică, sănătatea animalelor sau mediu. *** Cu ocazia unui control oficial realizat de medicul veterinar oficial este în mod obligatoriu efectuată şi examinarea organoleptică a produselor de origine animală. În ceea ce priveşte produsele pescăreşti, pentru examinarea organoleptică trebuie luate în considerare criteriile de prospeţime stabilite în Regulamentul (CE) nr. 2.406/1996 al Consiliului din 26 noiembrie 1996 privind stabilirea standardelor comune de piaţă pentru anumite produse pescăreşti. În baza celor identificate cu ocazia efectuării examenului organoleptic, medicul veterinar oficial care a realizat examinarea poate dispune următoarele măsuri: - declararea produsului de origine animală ca impropriu consumului uman, în cazul în care se evidenţiază modificări calitative/alterări ale produsului respectiv ce pot pune în pericol sănătatea consumatorilor, urmată de livrarea acestuia către neutralizare sau în scopuri tehnice în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare; - dispunerea măsurii de reţinere oficială a produsului şi recoltarea de probe în vederea efectuării examenului de laborator pentru clarificare, în cazul în care se suspicionează că produsul în cauză nu se încadrează în parametri de calitate şi siguranţă stabiliţi de legislaţia în vigoare. În situaţia în care nu există acte normative naţionale sau comunitare prin care să se stabilească criteriile organoleptice aplicabile produselor sau grupelor de produse, medicii veterinari oficiali iau decizia ţinând cont de prevederile standardelor internaţionale stabilite la nivelul Codex alimentarius. | ||||||||
*) - numerele curente 1, 3 lit. g), 6 lit. a)-e) şi h) şi 9 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
Nr. crt. | Categoria de produs/activitate | Unitatea* | Conduita de control oficial prin verificare/testare/recoltare de probe | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Frecvenţa verificărilor/supravegherii/monitorizării*** | Recoltare de probe pentru examene de laborator | Precizări tehnice** | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Natura probei | Frecvenţa recoltării probelor pentru examenele prevăzute la secţiunea 4 din prezentul capitol | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Categoria I | Categoria II | Categoria I | Categoria II | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. | Carne | a) Carmangerie | Trimestrial | Lunar | Produse finite | Anual, un sortiment din primele două categorii obţinute lunar în cantităţile cele mai mari sau din alte categorii în baza evaluării riscului pentru sănătatea publică, conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 2.073/2005, cu amendamentele ulterioare | Semestrial, un sortiment din primele două categorii obţinute lunar în cantităţile cele mai mari sau din alte categorii în baza evaluării riscului pentru sănătatea publică, conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 2.073/2005, cu amendamentele ulterioare | 1. Recoltarea de probe se efectuează de către DSVSA în scop bine determinat în cadrul controlului oficial, în vederea verificării siguranţei produsului şi, respectiv, a conformităţii alimentului cu criteriile de siguranţă prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 2.073/2005, cu amendamentele ulterioare, după cum urmează: a) verificarea siguranţei produsului şi, respectiv, a conformităţii alimentului din punct de vedere microbiologic cu criteriile de siguranţă prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 2.073/2005, cu amendamentele ulterioare; b) obţinerea de informaţii privind statusul microbiologic al unor alimente comercializate pe piaţă; c) verificarea sistemului de proceduri şi programe implementate de către operatorii cu activitate în domeniul alimentar în vederea asigurării siguranţei alimentelor (proceduri de bune practici de igienă şi producţie, program HACCP, sistem de trasabilitate, proceduri de retragere/rechemare, evitarea contaminării încrucişate şi/sau a contaminării post tratament termic); d) verificarea conformităţii alimentului/lotului/loturilor suspicionate; e) dezvoltarea investigaţiilor în cursul anchetelor de toxiinfecţii alimentare, reclamaţiilor, sesizărilor; f) obţinerea de informaţii cu privire la noi hazarde, rezultate în urma evaluării riscului. 2. În cazul în care în urma controlului se suspicionează sau se constată o neconformitate care necesită investigaţii de laborator, recoltarea de probe va fi însoţită întotdeauna şi de o notă de control, în care autoritatea sanitară veterinară locală va înscrie rezultatul controlului oficial şi va argumenta scopul recoltării. 3. Recoltarea de probe de către autoritatea sanitară veterinară locală se realizează planificat, în baza unei strategii stabilite de către DSVSA, care trebuie să urmărească obţinerea de informaţii - date comparabile, necesare autorităţii sanitare veterinare locale. În stabilirea strategiei de recoltare DSVSA trebuie să ţină cont de următoarele principii de: a) recoltare randomizată şi reprezentativă pentru lot; b) recoltare selectivă - când se adresează unor categorii de alimente cu risc înalt (în baza informaţiilor, investigaţiilor şi a experienţei anterioare); c) recoltare în caz de suspiciune - care se bazează pe o analiză şi o experienţă privind lotul şi circumstanţele recoltării (de exemplu, recoltarea efectuată ca parte a investigaţiei în focarele de TIA sau în timpul unei evaluări a programului HACCP în urma cărora se constată deficienţe care afectează siguranţa produsului). În scopul obţinerii de date relevante, al monitorizării şi al supravegherii corespunzătoare a riscului microbiologic pe întreg lanţul alimentar, DSVSA trebuie să ţină cont în elaborarea strategiei de recoltare ca frecvenţa şi procedura de recoltare să se aleagă în funcţie de tipul de microorganism sau toxină şi tipul de aliment implicat (perisabil, stabil). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b) Măcelărie | Trimestrial | Lunar | Carne proaspătă doar pentru determinarea speciei şi carne tocată obţinută la cererea consumatorului | La suspiciune, reclamaţie, toxiinfecţie alimentară | La suspiciune, reclamaţie, toxiinfecţie alimentară | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c) Centru de colectare a vânatului sălbatic | Anual, în sezoanele de vânătoare stabilite conform legislaţiei specifice | Semestrial, în sezoanele de vânătoare stabilite conform legislaţiei specifice | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
d) Centru pentru sacrificarea păsărilor şi/sau lagomorfelor la nivelul fermei | Anual | Semestrial | Carcase păsări/lagomorfe | Anual, conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 2.073/2005, cu amendamentele ulterioare | Semestrial, conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 2.073/2005, cu amendamentele ulterioare | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. | Peşte şi produse din pescuit | g) Centru de prelucrare a peştelui integrat în ferma de acvacultură | Semestrial | Trimestrial | Peşte proaspăt şi produse prelucrate | Anual, un sortiment din primele două categorii obţinute lunar în cantităţile cele mai mari sau din alte categorii în baza evaluării riscului pentru sănătatea publică | Semestrial, un sortiment din primele două categorii obţinute lunar în cantităţile cele mai mari sau din alte categorii în baza evaluării riscului pentru sănătatea publică | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. | Alimentaţie publică şi alte activităţi | a) Restaurant şi alte unităţi în care se prepară şi se servesc mâncăruri gătite b) Pizzerie c) Cantină, cu excepţia controlului caracteristicilor nutriţionale ale alimentelor din blocurile alimentare în spitale, şcoli, grădiniţe, centre de recuperare şi tabere şcolare | Minimum 20% pe an din numărul de unităţi înregistrate sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor la nivelul judeţului, luând în considerare numărul de consumatori, cantităţile de preparate servite, specificul acestora semestrial, pentru restaurantele care desfăşoară şi activitate de catering | Materii prime, preparate culinare | În caz de reclamaţii, sesizări, suspiciuni sau toxiinfecţii alimentare, programe specifice elaborate de către ANSVSA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
d) Laborator de cofetărie şi/sau patiserie e) Cofetărie/patiserie | Anual | Materii prime, produse finite | În caz de reclamaţii, sesizări, suspiciuni sau toxiinfecţii alimentare | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
h) Depozit alimentar | Lunar | Categorii de produse depozitate | Anual, recoltarea de probe din primele 3 categorii de produse depozitate cu ponderea cea mai mare şi cu riscul cel mai mare | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9. | Prepararea, comercializarea alimentelor | Târguri şi expoziţii de produse alimentare | 20% din târgurile/expoziţiile organizate | Produse finite gata pentru consumul uman, produse primare | Numai în caz de reclamaţii, suspiciuni sau toxiinfecţii alimentare. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(2)Fişa de evaluare cuprinzând criteriile în baza cărora se realizează încadrarea pe grupe de risc a unităţilor de procesare înregistrate sanitar-veterinar de tipul: carmangerii, măcelării, centru prelucrare lapte (independent, integrat), punct de debarcare, centru colectare ouă, centru colectare miere, centru sacrificare a păsărilor la fermă, întocmită o dată la 12 luni de personalul cu responsabilităţi în evaluarea riscului
Denumirea societăţii comerciale/Obiectiv | Data auditului: | ||||||||
Sediul societăţii comerciale | Medic veterinar oficial: | ||||||||
Adresa unităţii de vânzare cu amănuntul înregistrată sanitar-veterinar | |||||||||
Număr de înregistrare sanitar-veterinar | |||||||||
Criteriile de evaluare | Evaluare | Punctaj | Factor de corecţie | Total | Nota | ||||
Condiţii generale şi de întreţinere a unităţii | Bune (0-40) | Acceptabile (41-70) | 0,25 | ||||||
Destinaţia utilizării | Alimente destinate procesării/utilizării după gătire sau procesare (0-40) | Gata pentru consum (41-70) | 0,25 | ||||||
Igiena producţiei şi instruirea igienico-sanitară şi competentă a angajaţilor | Igienă bună (0-40) | Igienă defectuoasă, neelaborate şi neimplementate (41-70) | 0,25 | ||||||
Criterii microbiologice | Plan de autocontrol elaborat şi respectat (0-40) | Plan de autocontrol neelaborat şi neimplementat (41-70) | 0,25 | ||||||
Nereguli sau neconformităţi constatate în verificările anterioare | Nesemnificative sau formale (0-40) | Substanţiale sau grave, izolate şi rezolvate (41-70) | 0,25 | ||||||
Propunere - modificarea punctajului
a)Categoriile de risc, criterii şi punctaje pentru încadrarea unităţilor de industrie alimentară în baza analizei riscului:
1.categoria II - unităţi cu risc înalt - peste 51 de puncte;
2.categoria I - unităţi cu risc scăzut - mai puţin de 50 de puncte.
b)Clasificarea alimentelor în funcţie de risc:
1.grupa A - carne proaspătă de la bovine, cabaline, porcine, caprine, ovine, păsări şi lagomorfe, carne tocată şi carne preparată, peşte, ouă;
2.grupa B - produse din carne, lapte pasterurizat, smântână, brânză proaspătă sau maturată, lapte bătut, iaurt, produse din lapte fermentate.