Secţiunea 2 - Controlul oficial în unităţile autorizate sanitar-veterinar - Norme Metodologice din 2016 de aplicare a Programului de supraveghere şi control în domeniul siguranţei alimentelor

M.Of. 303 bis

În vigoare
Versiune de la: 26 Iulie 2023
SECŢIUNEA 2:Controlul oficial în unităţile autorizate sanitar-veterinar
(1)_

Nr. crt.

Categoria

Unitatea

Conduita controalelor oficiale

Prin audit, verificare, supraveghere, inspecţie monitorizare

Prin recoltarea de probe pentru examene de laborator

Natura probei/matricea conform categoriilor de produse descrise în Regulamentul (CE) nr. 853/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2004 de stabilire a unor norme specifice de igienă care se aplică alimentelor de origine animală

Frecvenţa recoltării probelor pentru examenele prevăzute la secţiunea 4 din prezentul capitol

Precizări tehnice*

I. Auditul şi încadrarea unităţilor pe grupe de risc*** - medicii veterinari de la nivelul departamentelor responsabile cu auditul şi evaluarea, din cadrul DSVSA

II. Supraveghere, inspecţie, recoltare de probe - medicii veterinari oficiali de la nivelul circumscripţiilor sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor oficiale şi medicii veterinari oficiali încadraţi conform Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 64/2007 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind organizarea şi desfăşurarea activităţii de control oficial sanitar-veterinar efectuat de către personalul de specialitate în unităţile care produc alimente de origine animală, cu modificările şi completările ulterioare

Categoria III

Categoria II

Categoria I

Categoria III

Categoria II

Categoria I

1

2

3

4

5

6

7

8

9

1.

Unităţi cu activitate generală

a) Depozit frigorific

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Produse depozitate care necesită regim termic - recoltarea din primele 3 categorii de produse depozitate cu ponderea cea mai mare

O dată pe trimestru pentru fiecare categorie de produse

O dată pe semestru pentru fiecare categorie de produse

O dată la un an pentru fiecare categorie de produse

1. ** Recoltarea de probe se efectuează de către DSVSA în scop bine determinat în cadrul controlului oficial, în vederea verificării siguranţei produsului şi a conformităţii alimentului cu criteriile de siguranţă şi de igienă a procesului tehnologic de fabricaţie, prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 2.073/2005, cu amendamentele ulterioare, după cum urmează:

a) verificarea siguranţei produsului, respectiv a conformităţii alimentului din punct de vedere microbiologic cu criteriile de siguranţă prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 2.073/2005, cu amendamentele ulterioare;

b) verificarea siguranţei produsului şi, respectiv, a conformităţii alimentului din punct de vedere microbiologic cu criteriile de siguranţă care nu sunt prevăzute de legislaţia comunitară, dar care sunt cuprinse în legislaţia naţională;

c) obţinerea de informaţii privind statusul microbiologic al unor alimente comercializate pe piaţă;

d) verificarea criteriilor de igienă a procesului prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 2.073/2005, cu amendamentele ulterioare, şi a sistemului de proceduri şi programe implementate de către operatorii cu activitate în domeniul alimentar în vederea asigurării siguranţei alimentelor (proceduri de bune practici de igienă şi producţie, program HACCP, sistem de trasabilitate, proceduri de retragere/rechemare, evitarea contaminării încrucişate şi/sau a contaminării posttratament termic);

e) verificarea conformităţii alimentului/lotului/loturilor suspicionat(e);

f) dezvoltarea investigaţiilor în cursul anchetelor de toxiinfecţii alimentare, reclamaţiilor, sesizărilor;

g) obţinerea de informaţii cu privire la noi hazarde, rezultate în urma evaluării riscului.

2. În cazul în care în urma controlului se suspicionează sau se constată o neconformitate care necesită investigaţii de laborator, recoltarea de probe va fi însoţită întotdeauna şi de o notă de control, în care autoritatea sanitară veterinară locală va înscrie rezultatul controlului oficial şi va argumenta scopul recoltării.

3. Recoltarea de probe de către autoritatea sanitară veterinară locală se realizează planificat în baza unei strategii stabilite de către DSVSA, care trebuie să urmărească obţinerea de informaţii - date comparabile, necesare autorităţii sanitare veterinare locale. În stabilirea strategiei de recoltare DSVSA trebuie să ţină cont de următoarele principii de:

a) recoltare randomizată şi reprezentativă pentru lot;

b) recoltare selectivă - când se adresează unor categorii de alimente cu risc înalt, în baza informaţiilor, investigaţiilor şi a experienţei anterioare;

c) recoltare în caz de suspiciune - care se bazează pe o analiză şi o experienţă privind lotul şi circumstanţele recoltării - de exemplu, recoltarea efectuată ca parte a investigaţiei în focarele de toxiinfecţii alimentare (TIA) sau în timpul unei evaluări a programului HACCP în urma căreia se constată deficienţe care afectează siguranţa produsului. În scopul obţinerii de date relevante, al monitorizării şi al supravegherii corespunzătoare a riscului microbiologic pe întreg lanţul alimentar, DSVSA trebuie să ţină cont în elaborarea strategiei de recoltare ca frecvenţa şi procedura de recoltare să se aleagă în funcţie de tipul de microorganism sau toxină şi tipul de aliment implicat (perisabil, stabil).**

4. Recoltarea probelor de moluşte bivalve vii prevăzute la nr. crt. 8 lit. d), în vederea clasificării zonelor de producţie din mediul sălbatic sau de la nivelul exploataţiilor de moluşte, respectiv pentru monitorizarea zonelor deja clasificate, se realizează pe baza unor programe/planuri de eşantionare în conformitate cu titlul V din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/627 al Comisiei din 15 martie 2019 de stabilire a unor modalităţi practice uniforme pentru efectuarea controalelor oficiale asupra produselor de origine animală destinate consumului uman în conformitate cu Regulamentul (UE) 2017/625 al Parlamentului European şi al Consiliului şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2.074/2005 al Comisiei în ceea ce priveşte controalele oficiale, în cadrul controalelor oficiale efectuate de către DSVSA Constanţa şi Tulcea.

II. Lunar

Trimestrial

Semestrial

b) Unitate de reambalare

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Produse alimentare de origine animală reambalate, din fiecare categorie

O dată pe trimestru pentru fiecare categorie de produse

O dată pe semestru pentru fiecare categorie de produse

O dată la un an pentru fiecare categorie de produse

II. Lunar

Trimestrial

Semestrial

c) Piaţă angro

I. Semestrial

Anual

18 luni

Produse expuse la vânzare

O dată pe semestru pentru fiecare categorie de produse

O dată pe an pentru fiecare categorie de produse

O dată la 18 luni pentru fiecare categorie de produse

II. Săptămânal

Lunar

Trimestrial

d) Depozit fără regim termic

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Produse ce nu necesită regim termic - recoltarea din primele 3 categorii de produse depozitate cu ponderea cea mai mare

O dată pe trimestru pentru fiecare categorie de produse

O dată pe semestru pentru fiecare categorie de produse

O dată la un an pentru fiecare categorie de produse

II. Lunar

Trimestrial

Semestrial

e) Unitatea de tip catering

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Produse culinare

O dată pe trimestru pentru fiecare categorie de produse culinare

O dată pe semestru pentru fiecare categorie de produse culinare

O dată pe an pentru fiecare categorie de produse culinare

II. O dată pe lună

Trimestrial

Semestrial

2.

Carne de ungulate domestice

a) Abator

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Probe de pe suprafaţa carcaselor pentru testarea Salmonella spp., conform prevederilor secţiunii 1 nr. crt. 5 şi secţiunii 4 lit. B din prezentul capitol

O dată pe trimestru pentru fiecare specie

O dată pe semestru pentru fiecare specie

O dată pe an pentru fiecare specie

II. Permanent******

Permanent******

Permanent******

Conform reglementărilor Uniunii Europene în vigoare sau programelor specifice aplicate suplimentar în cazul unităţilor autorizate pentru export în ţări terţe sau în baza programului specific elaborat de ANSVSA****

b) Abator cu capacitate mică (ungulate) - aplicabil doar în timpul sacrificării

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Probe de pe suprafaţa carcaselor pentru testarea Salmonella spp., conform prevederilor secţiunii 1 nr. crt. 5 şi secţiunii 4 lit. B din prezentul capitol

O dată pe trimestru pentru fiecare specie

O dată pe semestru pentru fiecare specie

O dată pe an pentru fiecare specie

II. Lunar şi permanent, pe timpul sacrificării în baza programului comunicat

Lunar şi permanent, pe timpul sacrificării în baza programului comunicat

Lunar şi permanent, pe timpul sacrificării în baza programului comunicat

În baza programului specific elaborat de ANSVSA****

c) Centru de sacrificare şi punct de tăiere la nivelul fermei

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Probe pentru testarea Salmonella spp., conform prevederilor secţiunii 1 nr. crt. 5 şi secţiunii 4 lit. B din prezentul capitol

O dată pe semestru pentru fiecare specie

O dată pe an pentru fiecare specie

O dată la 18 luni pentru fiecare specie

II. Permanent, pe timpul sacrificării în baza programului comunicat

Permanent, pe timpul sacrificării în baza programului comunicat

Permanent, pe timpul sacrificării în baza programului comunicat

În baza programului specific elaborat de ANSVSA****

d) Unitate de tranşare

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Carne tranşată

Numai la suspiciune pentru determinarea speciei de provenienţă

Numai la suspiciune pentru determinarea speciei de provenienţă

Numai la suspiciune pentru determinarea speciei de provenienţă

II. Permanent******

Permanent******

Permanent******

3.

Carne de pasăre şi de lagomorfe

a) Abator

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Probe de piele recoltate din zona gâtului de la carcase de pasăre (pui de carne şi curcani) pentru testarea Salmonella spp. şi (pui de carne) pentru Campylobacter spp. conform prevederilor secţiunii 1 nr. crt. 2 şi 5 şi secţiunii 4 lit. B din prezentul capitol

O dată pe trimestru pentru fiecare specie

O dată pe semestru pentru fiecare specie

O dată pe an pentru fiecare specie

II. Permanent ******

Permanent ******

Permanent ******

În baza programului specific elaborat de ANSVSA****

b) Unitate de tranşare

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Carne tranşată

O dată pe trimestru pentru fiecare categorie de carne tranşată destinată comercializării către consumatorul final, pe specii

O dată pe semestru pentru fiecare categorie de carne tranşată destinată comercializării către consumatorul final, pe specii

O dată pe an pentru fiecare categorie de carne tranşată destinată comercializării către consumatorul final, pe specii

II. Permanent******

Permanent******

Permanent******

4.

Carne de vânat de crescătorie

a) Abator

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Carne de vânat de crescătorie

O dată pe trimestru pentru fiecare specie

O dată pe semestru pentru fiecare specie

O dată pe an pentru fiecare specie

II. Permanent******

Permanent******

Permanent******

b) Unitate de tranşare a cărnii de vânat de crescătorie

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Carne tranşată

Numai la suspiciune pentru determinarea speciei de provenienţă

Numai la suspiciune pentru determinarea speciei de provenienţă

Numai la suspiciune pentru determinarea speciei de provenienţă

II. Permanent******

Permanent******

Permanent******

5.

Carne de vânat sălbatic

a) Unitate care manipulează carnea de vânat sălbatic

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Carne şi organe

O dată pe trimestru pentru fiecare specie

O dată pe semestru pentru fiecare specie

O dată pe an pentru fiecare specie

II. Permanent******

Permanent******

Permanent******

b) Unitate de tranşare a cărnii de vânat sălbatic

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Carne tranşată

Numai la suspiciune pentru determinarea speciei de provenienţă

Numai la suspiciune pentru determinarea speciei de provenienţă

Numai la suspiciune pentru determinarea speciei de provenienţă

II. Permanent******

Permanent******

Permanent******

6.

Carne tocată, carne preparată şi carne separată mecanic

a) Unitate de carne tocată

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Produse finite, un sortiment dintr-o categorie

O dată pe trimestru

O dată pe semestru

O dată pe an

II. Lunar

Lunar

Lunar

b) Unitate de carne preparată

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Produse finite, un sortiment dintr-o categorie

O dată pe trimestru

O dată pe semestru

O dată pe an

II. Lunar

Lunar

Lunar

c) Unitate de carne separată mecanic

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Produse finite

O dată pe trimestru pentru categoria de carne separată mecanic obţinută prin tehnicile prevăzute la pct. 3 din cap. III al secţiunii V din anexa III la Regulamentul (CE) nr. 853/2004, cu amendamentele ulterioare

O dată pe semestru pentru categoria de carne separată mecanic obţinută prin tehnicile prevăzute la pct. 3 din cap. III al secţiunii V din anexa III la Regulamentul (CE) nr. 853/2004, cu amendamentele ulterioare

O dată pe an pentru categoria de carne separată mecanic obţinută prin tehnicile prevăzute la pct. 3 din cap. III al secţiunii V din anexa III la Regulamentul (CE) nr. 853/2004, cu amendamentele ulterioare

II. Lunar

Lunar

Lunar

7.

Produse din carne

Unitate de procesare

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Produse finite, un sortiment dintr-o categorie

O dată pe trimestru

O dată pe semestru

O dată pe an

II. Lunar

Lunar

Lunar

8.

Moluşte bivalve vii, echinoderme, tunicate şi gasteropode marine vii ce nu se hrănesc prin filtrare, pectinide

a) Centru de expediere

I. Lunar

Trimestrial

Semestrial

Moluşte bivalve vii şi echinoderme, tunicate şi gasteropode marine vii, pectinide

O dată pe trimestru pentru fiecare categorie de produse

O dată pe semestru pentru fiecare categorie de produse

O dată pe an pentru fiecare categorie de produse

II. Săptămânal

Lunar

Trimestrial

b) Centru de purificare

I. Lunar

Trimestrial

Semestrial

Moluşte bivalve vii

O dată pe trimestru

O dată pe semestru

O dată pe an

II. Săptămânal

Lunar

Trimestrial

c) Unitate de procesare

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Produse finite

O dată pe trimestru pentru fiecare categorie de produse

O dată pe semestru pentru fiecare categorie de produse

O dată pe an pentru fiecare categorie de produse

II. Săptămânal

Lunar

Trimestrial

d) Zonă de producţie/relocare moluşte bivalve vii*****

În vederea clasificării unei zone se recoltează probe pentru testare E. coli, pentru un an întreg

Moluşte bivalve vii recoltate direct din mare

1. În primul an, din fiecare punct de eşantionare stabilit în baza rezultatelor anchetei sanitare se recoltează o probă de moluşte bivalve vii, o dată pe săptămână în perioada mai-septembrie, de două ori pe lună în perioada octombrie-noiembrie, o dată pe lună în perioada decembrie-aprilie.

2. Probe suplimentare în caz de evenimente nefavorabile, cum ar fi furtuni, ploi abundente, debit ridicat al cursurilor de apă, defectări ale staţiilor de epurare ape uzate

Monitorizare continuă după clasificare, prin recoltări de probe pentru testare E. coli

1. Din fiecare punct de eşantionare stabilit în baza rezultatelor anchetei sanitare, cel puţin o dată pe lună, pentru o perioadă de 3 ani. În zonele pentru care există informaţii pentru o perioadă de 3 ani în ceea ce priveşte calitatea microbiologică a moluştelor, din fiecare punct de eşantionare, o dată la 2 luni.

2. Probe suplimentare în caz de evenimente nefavorabile, cum ar fi furtuni, ploi abundente, debit ridicat al cursurilor de apă, defectări ale staţiilor de epurare ape uzate

După clasificare, inspecţia în timpul perioadei de colectare/capturare a moluştelor bivalve vii, cu ocazia recoltării de probe, pentru identificarea practicilor frauduloase

Inspecţia în scopul identificării punctului de eşantionare pentru detectarea planctonului toxic şi biotoxinei marine unde există probabilitatea prezenţei planctonului toxic, respectiv acolo unde:

- viteza curenţilor marini este foarte redusă;

- culoarea, transparenţa (claritatea) apei marine prezintă modificări faţă de normal.

Plancton şi moluşte bivalve vii recoltate direct din mare

După clasificare, recoltarea cel puţin a unei probe de apă marină cu plancton şi a unei probe de moluşte bivalve vii din specia cea mai sensibilă la contaminarea cu biotoxine marine, pentru fiecare zonă de producţie în parte, astfel:

1. în lunile iunie, iulie, august - săptămânal;

2. în lunile mai, septembrie - de două ori pe lună;

3. în lunile februarie, martie, aprilie, octombrie, noiembrie, decembrie, ianuarie - lunar.

Această frecvenţă poate fi redusă în situaţia în care există date care arată că prezenţa planctonului toxic şi a biotoxinelor marine constituie un risc foarte scăzut sau poate să crească atunci când se constată că riscul este ridicat.

9.

Peşte şi produse din pescuit

a) Vas fabrică

I. Semestrial

Anual

La 18 luni

Materii prime

Produse finite, un sortiment dintr-o categorie

O dată pe semestru

O dată pe an

O dată la 18 luni

II. Trimestrial

Semestrial

Anual

b) Vas congelator

I. Semestrial

Anual

La 18 luni

Produse din pescuit congelate

O dată pe semestru

O dată pe an

O dată la 18 luni

II. Trimestrial

Semestrial

Anual

c) Unitate de produse proaspete din pescuit - cherhana

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Produse proaspete

Produse finite, un sortiment dintr-o categorie

O dată pe trimestru

O dată pe semestru

O dată pe an

II. Lunar

Trimestrial

Semestrial

d) Unitate de procesare a produselor din pescuit

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Materii prime

Produse finite, un sortiment dintr-o categorie

O dată pe trimestru

O dată pe semestru

O dată pe an

II. Lunar

Trimestrial

Semestrial

e) Centru de colectare a peştelui

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Peşte şi produse proaspete din pescuit

O dată pe trimestru

O dată pe semestru

O dată pe an

II. Lunar

Trimestrial

Semestrial

f) Centru de colectare a peştelui integrat în cadrul fermei de acvacultură

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Peşte şi produse din pescuit

O dată pe trimestru

O dată pe semestru

O dată pe an

II. Lunar

Trimestrial

Anual

g) Piaţă de licitaţie

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Produse valorificate

O dată pe trimestru

O dată pe semestru

O dată pe an

II. Lunar

Trimestrial

Semestrial

h) Piaţă angro de peşte

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Produse valorificate

O dată pe trimestru de la 5% dintre comercianţi

O dată pe semestru de la 5% dintre comercianţi

O dată pe an de la 5% dintre comercianţi

II. Lunar

Trimestrial

Semestrial

i) Vas aprovizionare

I. Semestrial

Anual

La 18 luni

Peşte şi produse din pescuit congelate

O dată pe semestru din specia reprezentativă

O dată pe an din specia reprezentativă

O dată la 18 luni din specia reprezentativă

II. Trimestrial

Semestrial

Anual

j) Unitate produse din pescuit separate mecanic

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Produse finite

O dată pe trimestru

O dată pe semestru

O dată pe an

II. Lunar

Trimestrial

Semestrial

10.

Lapte crud şi produse din lapte

a) Centru de colectare a laptelui materie primă

I. O dată pe an se va efectua auditul tuturor centrelor de colectare lapte materie primă din judeţ de către structura cu responsabilităţi din cadrul DSVSA

II. Semestrial vor fi inspectate toate centrele de colectare lapte materie primă din judeţ, de către reprezentanţii circumscripţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor oficiale, denumite în continuare CSVSAO

Lapte crud materie primă

Două prelevări pe lună, de la producători individuali deţinători de exploataţii nonprofesionale, care livrează laptele la centrul de colectare (Nu se vor preleva probe din tancul de stocare şi răcire a laptelui.), pentru determinarea numărului total de germeni (NTG) şi calculul mediei geometrice, timp de două luni consecutive, în perioada martie-noiembrie, la 5% din centrele de colectare lapte din judeţ, dar fără să fie prelevate probe de la mai mult de 5 centre de colectare a laptelui crud.

Din cele 2 probe de lapte crud prelevate timp de două luni consecutive, în perioada martie-noiembrie, vor fi efectuate şi analize pentru determinarea numărului de celule somatice (NCS), fără calculul mediei geometrice.

b) Unitate de procesare a laptelui materie primă

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Lapte crud de vacă

O dată pe trimestru înainte de procesare

O dată pe semestru înainte de procesare

O dată pe an înainte de procesare

II. Săptămânal

O dată la două săptămâni

Lunar

Produse finite

Lapte pasteurizat pentru determinarea fosfatazei alcaline

O dată pe lună pentru fiecare categorie de produse finite obţinute

O dată pe trimestru pentru fiecare categorie de produse finite obţinute

O dată pe semestru pentru fiecare categorie de produse finite obţinute

c) Unitate de procesare produse lactate

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Materie primă intrată la procesare, inclusiv lapte pasteurizat, produse finite

O dată pe trimestru pentru fiecare categorie în parte

O dată pe semestru pentru fiecare categorie în parte

O dată pe an pentru fiecare categorie în parte

II. Lunar

Trimestrial

Semestrial

11.

Ouă şi produse din ouă

a) Centru de ambalare a ouălor

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Ouă

O dată pe trimestru

O dată pe semestru

O dată pe an

II. Lunar

Trimestrial

Semestrial

b) Unitate pentru producerea ouălor lichide

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Ouă şi/sau produse finite

O dată pe trimestru pentru ouă materie primă şi pentru fiecare categorie de produse obţinute

O dată pe semestru pentru ouă materie primă şi pentru fiecare categorie de produse obţinute

O dată pe an pentru ouă materie primă şi pentru fiecare categorie de produse obţinute

II. Lunar

Trimestrial

Semestrial

c) Unitate de procesare a ouălor

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Ouă si/sau produse finite

O dată pe trimestru pentru ouă şi ouă lichide materie primă şi pentru fiecare categorie de produse obţinute

O dată pe semestru pentru ouă şi ouă lichide materie primă şi pentru fiecare categorie de produse obţinute

O dată pe an pentru ouă şi ouă lichide materie primă şi pentru fiecare categorie de produse obţinute

II. Lunar

Trimestrial

Semestrial

12.

Pulpe de broască şi melci

Unitate de procesare

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Materii prime şi produse finite

O dată pe trimestru pentru materii prime şi produsele finite

O dată pe semestru pentru materii prime şi produsele finite

O dată pe an pentru materii prime şi produsele finite

II. Lunar

Trimestrial

Semestrial

13.

Grăsimi animale, untură, jumări

a) Centru de colectare a grăsimilor animale

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Materii prime

O dată pe semestru pentru fiecare categorie în parte

O dată pe an pentru fiecare categorie în parte

O dată la 18 luni pentru fiecare categorie în parte

II. Lunar

Trimestrial

Semestrial

b) Unitate de procesare a grăsimilor animale

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Produse finite

O dată pe trimestru pentru fiecare categorie în parte

O dată pe semestru pentru fiecare categorie în parte

O dată pe an pentru fiecare categorie în parte

II. Lunar

Trimestrial

Semestrial

14.

Stomacuri prelucrate, vezici şi intestine

Unitate de procesare, inclusiv unităţi de obţinere a cheagului

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Produse finite

O dată pe trimestru pentru fiecare categorie de produse obţinute

O dată pe semestru pentru fiecare categorie de produse obţinute

O dată pe an pentru fiecare categorie de produse obţinute

II. Lunar

Trimestrial

Semestrial

15.

Gelatină

a) Centru de colectare a materiilor prime pentru gelatină

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Materii prime

O dată pe trimestru pentru fiecare categorie de produse obţinute

O dată pe semestru pentru fiecare categorie în parte

O dată pe an pentru fiecare categorie în parte

II. Lunar

Trimestrial

Semestrial

b) Unitate de procesare a gelatinei

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Produse finite

O dată pe trimestru pentru fiecare categorie de produse obţinute

O dată pe semestru pentru fiecare categorie de produse obţinute

O dată la 18 luni pentru fiecare categorie de produse obţinute

II. Lunar

Trimestrial

Semestrial

16.

Colagen

a) Centru de colectare a materiilor prime pentru colagen

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Materii prime

O dată pe semestru pentru fiecare categorie în parte

O dată pe an pentru fiecare categorie în parte

O dată la 18 luni pentru fiecare categorie în parte

II. Lunar

Trimestrial

Semestrial

b) Unitate de procesare a colagenului

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Produse finite

O dată pe trimestru pe fiecare categorie în parte

O dată pe semestru pe fiecare categorie în parte

O dată pe an pe fiecare categorie în parte

II. Lunar

Trimestrial

Semestrial

17.

Alte activităţi

a) Unitate de procesare a mierii de albine şi/sau a altor produse apicole

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Materii prime şi produse finite

O dată pe trimestru pentru mierea intrată la procesare şi/sau fiecare categorie de produse în parte obţinute

O dată pe semestru pentru mierea intrată la procesare şi/sau fiecare categorie de produse în parte obţinute

O dată pe an pentru mierea intrată la procesare şi/sau fiecare categorie de produse în parte obţinute

II. Lunar

Trimestrial

Semestrial

b) Unitate produse înalt rafinate

I. Trimestrial

Semestrial

Anual

Produse finite

O dată pe trimestru

O dată pe semestru

O dată pe an

II. Lunar

Trimestrial

Semestrial

c) Mijloc de transport al alimentelor de origine animală

O dată la 2 ani

De pe suprafaţa interioară şi echipamentele din interior

Probe de sanitaţie în caz de suspiciune

* În cazul obţinerii unor rezultate de laborator necorespunzătoare, DSVSA au următoarele obligaţii şi dispun următoarele măsuri:

A. DSVSA notifică prin SRAAF toate punctele de contact implicate în alertă.

1. DSVSA declanşează ancheta în scopul:

a) identificării lotului/loturilor suspecte;

b) identificării unităţii/unităţilor în care a/au fost produs/produse;

c) identificării reţelei de distribuţie prin stabilirea trasabilităţii produsului/produselor;

d) identificării cauzei/pericolului;

e) evaluării pericolelor/riscului;

f) aplicării de măsuri conform prevederilor legislative în vigoare în vederea eliminării cauzei/pericolului/riscului.

2. DSVSA realizează controlul şi verificarea procedurilor şi programelor implementate de către operatorii cu activitate în domeniul alimentar în baza prevederilor legale.

3. DSVSA realizează verificarea corectitudinii acţiunilor corective şi măsurilor întreprinse de către operatorii cu activitate în domeniul alimentar în baza prevederilor legale.

4. DSVSA realizează supravegherea şi monitorizarea acţiunilor corective şi a măsurilor întreprinse de către operatorii cu activitate în domeniul alimentar în vederea reducerii/eliminării riscurilor determinate de alimentul suspect/incriminat.

5. DSVSA dispune reţinerea oficială a lotului/loturilor de alimente suspicionat(e)/incriminat(e) până la terminarea anchetei şi sosirea buletinelor de analiză.

6. DSVSA realizează verificarea lotului/loturilor suspicionat(e) prin prelevarea de probe, selectând procedura de recoltare în funcţie de tipul de hazard şi particularităţile alimentului (Aw, pH, temperatură etc.), precum şi de înregistrările operatorilor cu activitate în domeniul alimentar (alte neconformităţi înregistrate în timp în registrele unităţii privind produsul suspicionat/incriminat).

7. DSVSA realizează includerea în planul de recoltare de probe de sanitaţie, mediu, materii prime, produse şi loturi, relevante în funcţie de tipul de risc şi particularităţile alimentului (Aw, pH, temperatură etc.).

8. Până la depistarea cauzei şi eliminarea pericolelor/riscului, în funcţie de analiza de risc, DSVSA poate dispune, după caz, măsura de reducere sau de oprire a producerii alimentului incriminat.

9. DSVSA realizează centralizarea rezultatelor anchetei şi comunicarea acestora prin SRAAF, la punctele de contact din cadrul ANSVSA.

B. În cazul produselor de origine animală provenite din import din ţări terţe, DSVSA dispun măsuri în baza prevederilor Regulamentului (UE) 2017/625.

În cazul suspiciunii de neconformitate sau al loturilor neconforme se aplică prevederile art. 66 şi 67 din Regulamentul (UE) 2017/625 şi ale procedurilor specifice elaborate de ANSVSA, după caz.

1. În situaţia în care, ca urmare a controalelor prevăzute în Regulamentul (UE) 2017/625, se constată că legislaţia Uniunii Europene a fost încălcată, DSVSA iau următoarele măsuri:

a) notifică ANSVSA despre natura produselor utilizate şi transportul în cauză;

b) intensifică controalele oficiale în conformitate cu prevederile Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2019/1.873 din 7 noiembrie 2019 al Comisiei privind procedurile la posturile de inspecţie la frontieră pentru efectuarea în mod coordonat de către autorităţile competente a controalelor oficiale intensificate asupra produselor de origine animală, asupra materialelor germinative, precum şi asupra subproduselor de origine animală şi produselor compuse, pentru fiecare transport provenit din aceeaşi unitate de origine şi care conţine aceeaşi categorie de mărfuri, pentru acelaşi tip de încălcare - următoarele 10 transporturi care au aceeaşi origine trebuie să fie reţinute oficial pentru efectuarea de controale de identitate şi controale fizice, incluzând recoltarea de probe şi testări de laborator.

2. În situaţia în care controalele efectuate suplimentar confirmă nerespectarea legislaţiei Uniunii Europene, transportul trebuie distrus conform art. 66 din Regulamentul (UE) 2017/625.

În cazul în care controalele evidenţiază o depăşire a limitelor maxime de reziduuri se declanşează alertă SRAAF, se informează Comisia şi celelalte state membre, iar transportul este distrus.

C. DSVSA se asigură că, în caz de obţinere de rezultate de laborator necorespunzătoare sau ori de câte ori se constată că există motive suficiente pentru a considera că un aliment implică un risc pentru sănătatea publică, operatorii economici cu activitate în domeniul alimentar au luat următoarele măsuri:

1. notifică în regim de urgenţă DSVSA, producătorul/importatorul/exportatorul, în funcţie de caz;

2. notifică în regim de urgenţă fermele furnizoare asupra rezultatelor pozitive obţinute în urma examenelor de laborator, în vederea elaborării şi aplicării de către fermieri a unui plan de măsuri care să conducă la reducerea infecţiei în ferme;

3. informează consumatorii cu privire la produsul suspect/incriminat şi motivul retragerii alimentului de pe piaţă;

4. iniţiază în regim de urgenţă procedura de retragere/rechemare a produsului din reţeaua de distribuţie şi, dacă este necesar, preiau produsul suspect/incriminat deja furnizat chiar de la consumatorul final şi furnizează în timp util DSVSA documentaţia centralizată privind retragerea/rechemarea;

5. colaborează cu autorităţile sanitar-veterinare competente în vederea aplicării de măsuri, pentru evitarea sau reducerea riscurilor determinate de alimentul suspect/incriminat şi furnizează în timp util documentaţia solicitată de către ANSVSA;

6. reevaluează procedurile şi programele de bune practici de igienă şi producţie, HACCP, precum şi mărirea frecvenţei de prelevare a probelor prin programul de autocontrol, până la identificarea şi eliminarea cauzei, şi iniţiază acţiuni şi măsuri corective suplimentare care să preîntâmpine repetarea apariţiei riscului/pericolului pentru alimentul implicat.

D. În situaţia în care, în urma realizării controalelor oficiale asupra unei unităţi autorizate sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor (încadrată în clasa I de risc), pe parcursul a cel puţin doi ani de zile nu au fost aplicate sancţiuni ca urmare a nerespectării prevederilor legislaţiei sanitar-veterinare în vigoare, DSVSA pe raza căreia se regăseşte unitatea respectivă poate reduce frecvenţa controalelor oficiale până la dublarea perioadei de timp stabilite între două controale consecutive/recoltări de probe, corespunzător clasei I de risc.

E. Cu ocazia unui control oficial realizat de medicul veterinar oficial va fi în mod obligatoriu efectuată şi examinarea organoleptică a produselor de origine animală. În ceea ce priveşte produsele pescăreşti, pentru examinarea organoleptică vor fi luate în considerare criteriile de prospeţime stabilite în Regulamentul (CE) nr. 2.406/1996 privind stabilirea standardelor comune de piaţă pentru anumite produse pescăreşti, cu amendamentele ulterioare. În baza celor identificate cu ocazia efectuării examenului organoleptic, medicul veterinar oficial care a realizat examinarea poate dispune următoarele măsuri:

1. declararea produsului de origine animală ca impropriu consumului uman în cazul în care se evidenţiază modificări calitative/alterări ale produsului respectiv, ce pot pune în pericol sănătatea consumatorilor, urmată de livrarea acestuia către neutralizare sau în scopuri tehnice în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;

2. dispunerea măsurii de reţinere oficială a produsului şi recoltarea de probe în vederea efectuării examenului de laborator pentru clarificare, în cazul în care se suspicionează că produsul în cauză nu se încadrează în parametri de calitate şi siguranţă stabiliţi de legislaţia în vigoare.

În situaţia în care nu există acte normative naţionale sau comunitare prin care să se stabilească criteriile organoleptice aplicabile produselor sau grupelor de produse, medicii veterinari oficiali vor lua decizia ţinând cont de prevederile standardelor internaţionale stabilite la nivelul Codex alimentarius.

** Probele recoltate în condiţiile precizărilor tehnice prevăzute la coloana 9 sunt însoţite de o notă justificativă cu precizarea motivaţiei recoltării acestora în afara frecvenţei stabilite prin prezentele norme metodologice, după cum urmează:

1. în cazul în care în urma controlului se suspicionează sau se constată o neregulă care necesită investigaţii de laborator, autoritatea sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor locală prelevează probe pentru efectuarea analizelor de laborator;

2. ori de câte ori se consideră necesar, DSVSA poate dispune creşterea frecvenţei controalelor şi a recoltărilor de probe în vederea eliminării riscului pentru sănătatea publică, sănătatea animalelor sau mediu.

*** _

1. Toate acţiunile de control oficial, indiferent dacă se identifică sau nu neconformităţi, se finalizează cu întocmirea, la faţa locului, a unui document - de exemplu: raport de audit, notă de constatare, proces-verbal, adus la cunoştinţa operatorului, în care sunt înscrise aspectele constatate şi, după caz, măsurile dispuse, termene pentru remedierea deficienţelor ca urmare a controlului/recontrolului. Medicii veterinari oficiali din cadrul CSVSAO sub responsabilitatea coordonatorului CSVSAO, în corelaţie cu catagrafia unităţilor autorizate/înregistrate şi în baza încadrării acestora în funcţie de analiza riscului, elaborează planul cifric pe care îl vor transmite departamentului responsabil din cadrul DSVSA, în vederea avizării acestuia.

2. Evaluarea unităţii în vederea încadrării acesteia pe grupe de risc se poate realiza o dată cu efectuarea auditului unităţii.

**** Se recoltează probe de pe suprafaţa carcaselor la ungulatele domestice - bovine, ovine, caprine, cabaline şi porcine - în vederea monitorizării prevalenţei Salmonellei spp., piele din zona gâtului de la carcasele de păsări - pui de carne şi curcani, pentru monitorizarea prevalenţei Salmonella spp. şi piele din zona gâtului de la carcase de pui de carne pentru monitorizarea prevalenţei Campylobacter spp. din abatoarele cuprinse în planul de prelevare stabilit prin programul specific elaborat de ANSVSA.

***** Zonele de producţie/relocare pentru moluşte bivalve vii nu se supun autorizării sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor în conformitate cu Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 57/2010 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind procedura de autorizare sanitară veterinară a unităţilor care produc, procesează, depozitează, transportă şi/sau distribuie produse de origine animală, cu modificările şi completările ulterioare, pentru acestea fiind emis un "Document de clasificare a zonei".

****** Medicii veterinari oficiali asigură supravegherea permanentă a unităţilor şi întocmesc note de control conform instrucţiunilor transmise prin notă de serviciu de către ANSVSA.

(2)Recoltarea de probe şi transportul acestora la laborator
a)În cazul în care în urma controlului se constată neconformitate în aplicarea prevederilor legislaţiei sanitar-veterinare în vigoare, cu amendamentele ulterioare, procesul-verbal de constatare întocmit în urma controlului trebuie să specifice termenul de timp acordat pentru eliminarea neconformităţilor constatate şi data la care se va efectua recontrolul.
b)În cazul suspiciunii de neconformitate sau al loturilor neconforme se aplică prevederile art. 137 şi 138 din Regulamentul (UE) 2017/625 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2017 privind controalele oficiale şi alte activităţi oficiale efectuate pentru a asigura aplicarea legislaţiei privind alimentele şi furajele, a normelor privind sănătatea şi bunăstarea animalelor, sănătatea plantelor şi produsele de protecţie a plantelor, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 999/2001, (CE) nr. 396/2005, (CE) nr. 1.069/2009, (CE) nr. 1.107/2009, (UE) nr. 1.151/2012, (UE) nr. 652/2014, (UE) 2016/429 şi (UE) 2016/2.031 ale Parlamentului European şi ale Consiliului, a Regulamentelor (CE) nr. 1/2005 şi (CE) nr. 1.099/2009 ale Consiliului şi a Directivelor 98/58/CE, 1999/74/CE, 2007/43/CE, 2008/119/CE şi 2008/120/CE ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 854/2004 şi (CE) nr. 882/2004 ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi a Directivelor 89/608/CEE, 89/662/CEE, 90/425/CEE, 91/496/CEE, 96/23/CE, 96/93/CE şi 97/78/CE ale Consiliului şi a Deciziei 92/438/CEE a Consiliului (Regulamentul privind controalele oficiale) şi ale procedurilor specifice elaborate de ANSVSA, după caz.
În cazul în care în urma controlului se constată o neconformitate sau există o suspiciune care necesită investigaţii de laborator se prelevează probe pentru efectuarea analizelor de laborator. Probele recoltate în aceste condiţii sunt însoţite de o notă justificativă în care se precizează motivaţia recoltării acestora în afara frecvenţei stabilite prin prezentele norme metodologice.
c)Transportul probelor de la punctul de prelevare la laborator se realizează de către personalul de specialitate din cadrul DSVSA, prin firme specializate de transport/alte modalităţi de transport care să asigure condiţiile specifice pentru produsele în cauză, costurile fiind asigurate din bugetul DSVSA.
d)Pentru respectarea prevederilor art. 35 din Regulamentul (UE) 2017/625, personalul de specialitate din cadrul DSVSA se asigură că operatorii ale căror bunuri fac obiectul prelevării de probe sunt informaţi asupra dreptului la a doua expertiză (proba de opinie suplimentară), prin consemnarea în procesul-verbal de prelevare a probei. În cazul în care operatorul nu solicită o probă pentru a doua expertiză, acest lucru se consemnează în procesul-verbal şi operatorul pierde dreptul la a doua expertiză prin analiza acestei probe. Operatorul este informat, în cazul în care prelevarea unei cantităţi suficiente, pentru a permite o a doua expertiză, nu este posibilă.
e)Căi de atac: în cazul în care operatorii economici sunt nemulţumiţi de rezultatul controlului oficial, pot formula contestaţie în termenele şi în condiţiile prevăzute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, şi/sau îşi pot rezerva dreptul prevăzut la art. 35 din Regulamentul (UE) 2017/625.
f)Dacă, în urma analizei probei de laborator, lotul este clasificat ca fiind neconform, operatorul este informat imediat. În cazul în care acesta doreşte să conteste rezultatul obţinut în controlul oficial, notifică acest fapt DSVSA responsabile cu prelevarea probelor, în termen de cinci zile lucrătoare de la data luării la cunoştinţă despre aceasta. În cel mai scurt termen posibil de la data înregistrării notificării privind contestarea rezultatului controlului oficial, operatorul prezintă autorităţii competente rezultatul examinării documentelor privind prelevarea şi analiza probelor, de către un alt expert recunoscut şi calificat corespunzător, conform procedurii elaborate de la nivelul ANSVSA.
g)În caz de litigiu, pe baza celei de a doua expertize menţionate la lit. e), operatorii din domeniul alimentar pot solicita pe cheltuiala proprie examinarea documentelor analizei iniţiale şi, după caz, efectuarea unei alte analize de către un alt laborator oficial. În final, pe baza rezultatelor obţinute în urma acestor acţiuni, personalul de specialitate al DSVSA stabileşte conformitatea lotului. Costurile suplimentare privind examinarea documentelor şi analiza probelor sunt suportate de operatorul din domeniul alimentar care a contestat rezultatul controlului oficial.
h)Buletinul de analiză cu care poate fi contestat rezultatul controlului oficial trebuie să fie eliberat de un laborator acreditat (conform SR ISO EN 17025) care utilizează o metodă de determinare care prezintă criterii de performanţă cel puţin egale cu cele ale metodei de determinare prin care s-a analizat proba de laborator.
(3)Fişa de evaluare care cuprinde criteriile în baza cărora se realizează încadrarea pe grupe de risc a unităţilor care produc, prelucrează şi depozitează produse de origine animală autorizate sanitar-veterinar pentru schimburi intracomunitare, întocmită o dată la 12 luni de către personalul de la nivelul departamentului cu responsabilităţi în evaluarea riscului

Denumirea societăţii comerciale

Data auditului:

Sediul societăţii comerciale

Medic veterinar oficial:

Adresa unităţii de producţie

Activitatea pentru care a fost emisă autorizaţia

Număr de autorizare

Categoria

Criteriile de evaluare

Evaluare

Punctaj

Factor de corecţie

Total

Nota

1. Caracteristicile unităţii

1a

Data construcţiei sau a renovării semnificative

Construcţie nouă

(0-9)

Renovare recentă

(10-19)

Relativ recentă

(20-29)

Veche

(30-50)

0,12

1b

Condiţii generale de întreţinere a unităţii şi echipamentelor

Foarte bune

(0-9)

Bune

(10-20)

Acceptabile

(21-40)

Insuficiente

(41-70)

2. Capacitate de producţie

2a

Dimensiunile unităţii şi capacitatea de producţie

Foarte mici

(0-9)

Mici

(10-15)

Medii

(16-30)

Mari

(31-50)

0,1

2b

Aria de distribuţie a produselor

Locală

(0-9)

Naţională

(10-15)

Comunitară

(16-30)

Ţări terţe

(31-50)

3. Caracteristicile produsului*

3a

Categoria de alimente

A

(0-9)

B

(10-15)

C

(16-30)

D

(31-50)

0,18

3b

Destinaţia utilizării

Aliment care nu poate fi consumat decât după un tratament termic

(0-9)

Aliment care poate fi consumat înaintea gătirii sau transformării

(10-15)

Aliment din categoriile B, C şi D gata pentru consum

(16-30)

Alimente pentru categorii speciale (copii, bolnavi etc.)

(31-50)

4. Sistemul de autocontrol

4a

Proceduri preoperaţionale

Complete şi implementate

(0-9)

Necesită completări şi sunt implementate

(10-15)

Necesită completări şi sunt implementate parţial

(16-20)

Nu sunt elaborate şi nu sunt implementate

(21-40)

0,2

4b

Program HACCP

Aplicat şi adecvat

(0-9)

Carenţe minore

(10-15)

Carenţe majore

(16-40)

Inadecvat, neaplicat

(41-60)

5. Criterii specifice

5a

Trasabilitatea

Sistem elaborat şi implementat

(0-9)

Sistem elaborat, parţial implementat

(10-15)

Sistem în curs de elaborare şi implementare

(16-30)

Sistem neelaborat şi neimplementat

(31-50)

0,2

5b

Criterii microbiologice

Plan de control elaborat şi respectat

(0-9)

Plan de control elaborat şi parţial respectat

(10-15)

Plan de control în curs de elaborare şi implementare

(16-30)

Plan de control neelaborat şi neimplementat

(31-50)

6. Antecedente

6a

Istoric - nereguli sau neconformităţi constatate în verificările anterioare

Nesemnificative sau formale

(0-9)

Nesemnificative sau formale repetate

(10-30)

Substanţiale sau grave, izolate şi rezolvate

(31-60)

Substanţiale sau grave, izolate şi rezolvate

(61-100)

0,2

____
*La evaluarea unităţilor din sectorul cărnii de porc care au fost desemnate în conformitate cu cerinţele din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/605 al Comisiei din 7 aprilie 2021 de stabilire a măsurilor speciale de combatere a pestei porcine africane, cu amendamentele ulterioare, în vederea încadrării în categorii de risc, pentru criteriul «Caracteristicile produsului» va fi acordat punctajul maxim - 50 de puncte. Acest punctaj se acordă şi pentru unităţile care au fost autorizate în baza legislaţiei sanitare veterinare privind pesta porcină africană aplicabile înainte de intrarea în vigoare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2021/605.
La evaluarea unităţilor din sectorul cărnii de porc care au fost desemnate de către DSVSA pentru recepţionarea şi sacrificarea porcinelor provenite din exploataţii situate în zonele de protecţie şi/sau în zonele de supraveghere ale unor focare de pestă porcină africană, în conformitate cu cerinţele din Regulamentul delegat (UE) 2020/687 al Comisiei din 17 decembrie 2019 de completare a Regulamentului (UE) 2016/429 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele de prevenire şi control al anumitor boli listate, în vederea încadrării în categorii de risc, pentru criteriul «Caracteristicile produsului» va fi acordat punctajul maxim (50 de puncte). Acest punctaj se acordă şi pentru unităţile desemnate în baza legislaţiei sanitar-veterinare privind pesta porcină africană aplicabile înainte de intrarea în vigoare a Regulamentului delegat (UE) 2020/687.
(4)Categoriile de risc, criterii şi punctaje pentru încadrarea unităţilor de industrie alimentară în baza analizei riscului:
1.categoria III - unităţi cu risc înalt - peste 50 de puncte, inclusiv 50;
2.categoria II - unităţi cu risc mediu - de la 31 până la 49 de puncte;
3.categoria I - unităţi cu risc scăzut - mai puţin de 30 de puncte, inclusiv 30.
(5)Clasificarea alimentelor în funcţie de risc:
1.grupa A - lapte praf, lapte UHT sau altfel sterilizat, brânzeturi opărite sau maturate mai mult de 6 luni, conservele, mierea, peşte uscat;
2.grupa B - produse din carne crud uscate sau/şi maturate, produse din carne semiuscate, produse din carne tratate termic, smântână, lapte pasteurizat, unt, brânzeturi maturate mai mult de 60 de zile, lapte bătut, iaurt, produse din lapte fermentate, produse din ouă pasteurizate sau sterilizate, paste cu carne;
3.grupa C - carne proaspătă de la bovine, cabaline, porcine, caprine, ovine, păsări şi lagomorfe, carne tocată şi carne preparată, brânză proaspătă sau maturată mai puţin de 60 de zile, peşte proaspăt, fileuri de peşte, ouă;
4.grupa D - lapte crud, produse din lapte nepasteurizate, produse din peşte preparate, icre, produse din peşte afumate, marinate, moluşte, carne preparată care se consumă crudă sau supusă unui tratament termic inferior pasteurizării, produse din carne/lapte feliate gata pentru consum, sosuri proaspete.