Norme Metodologice din 2014 privind evaluarea şi prioritizarea proiectelor de investiţii publice semnificative

M.Of. 249

În vigoare
Versiune de la: 30 Decembrie 2022
Norme Metodologice din 2014 privind evaluarea şi prioritizarea proiectelor de investiţii publice semnificative
Dată act: 26-mar-2014
Emitent: Guvernul
Art. 1
În sensul prezentelor norme metodologice, denumite în continuare normele, termenii de mai jos au următoarea semnificaţie:
a)suportabilitate - reprezintă posibilitatea ca proiectul de investiţii publice să beneficieze de resursele financiare necesare acoperirii costurilor sau, după caz, posibilitatea ordonatorului principal de credite de a asigura fondurile necesare realizării proiectului de investiţii publice în orizontul de timp aferent, conform estimărilor;
b)sustenabilitate - reprezintă posibilitatea ordonatorului principal de credite de a achita obligaţiile de plată asumate în perioada implementării proiectului de investiţii publice, evaluată ca sumă a fluxurilor anuale. Pentru ca un proiect de investiţii publice să fie considerat sustenabil financiar, fluxul financiar înregistrat în fiecare an trebuie să fie pozitiv. Sustenabilitatea proiectului propus va fi evaluată şi din punctul de vedere al încadrării obiectivului în politicile de investiţii generale, sectoriale sau regionale.
Art. 2
Principalele etape în realizarea proiectelor de investiţii publice semnificative sunt detaliate la art. 3-9.
Art. 3
(1)Etapa de identificare a proiectului de investiţii publice semnificative presupune:
a)elaborarea studiului de prefezabilitate al proiectului de investiţii publice, în forma stabilită de prevederile legale în vigoare, în baza notei conceptuale;

b)analizarea de către ordonatorul principal de credite a programului de investiţii publice existent, ce include, după caz, proiectele de investiţii publice semnificative prioritizate, din punct de vedere al alocaţiilor bugetare şi al necesarului de finanţat, în sume existente şi estimate pentru anii următori, până la sfârşitul perioadei estimate de implementare a proiectului de investiţii propus, pentru care a fost elaborat studiul de prefezabilitate;
c)transmiterea de către ordonatorul principal de credite a studiului de prefezabilitate întocmit în etapa de identificare a proiectului de investiţii publice, împreună cu celelalte informaţii menţionate la prezentul alineat, către Ministerul Finanţelor pentru analiză, evaluare şi avizare;

d)transmiterea de către ordonatorul principal de credite către Ministerul Finanţelor Publice, în scopul evaluării sustenabilităţii şi suportabilităţii proiectului de investiţii publice aflat în faza de proiectare de studiu de prefezabilitate, în plus faţă de informaţiile şi documentele specificate la lit. b) şi c), şi a informaţiilor referitoare la eşalonarea valorii estimate a investiţiei pe durata estimată din punct de vedere tehnic de realizare a investiţiei, precum şi a perioadei estimate pentru implementarea proiectului de investiţii publice propus.
(2)Documentaţia se transmite în format electronic, la o adresă de corespondenţă electronică ce va fi indicată, sub semnătură electronică, însoţită de o solicitare din partea ordonatorului principal de credite adresată Ministerului Finanţelor Publice; în cazul în care ordonatorul nu deţine semnătură electronică, documentaţia va fi transmisă pe suportul hârtie.
(3)Ministerul Finanţelor Publice procedează la analizarea şi evaluarea din punctul de vedere al suportabilităţii şi sustenabilităţii proiectului de investiţii publice propus, pe baza informaţiilor furnizate, şi la emiterea şi comunicarea avizului către ordonatorul principal de credite solicitant.
(4)Ministerul Finanţelor Publice emite avizul în termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii tuturor informaţiilor solicitate.
(5)În cazul avizului favorabil, ordonatorul principal de credite este autorizat să treacă la faza de elaborare a studiului de fezabilitate.
Art. 4
Etapa de elaborare sau, după caz, actualizare şi aprobare a studiului de fezabilitate presupune:
a)elaborarea sau actualizarea studiului de fezabilitate, după caz;
b)transmiterea de către ordonatorul principal de credite a documentaţiei tehnico-economice în vederea obţinerii avizului Consiliului Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Naţional şi Locuinţe conform art. 11 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 150/2010 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Naţional şi Locuinţe, cu modificările ulterioare;
c)aprobarea documentaţiei tehnico-economice, conform prevederilor legale în vigoare.
Art. 5
(1)Un proiect de investiţii publice semnificativ nou este considerat a fi pregătit dacă, în urma evaluării prin aplicarea principiilor şi criteriilor de evaluare şi prioritizare prevăzute în anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaţionale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 25/2014, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare ordonanţa de urgenţă, îndeplineşte cumulativ condiţia de a obţine un punctaj total minim de 61 puncte şi cel puţin:
a)5 puncte la criteriul 1.1;
b)10 puncte la criteriul 2.1;
c)15 puncte la criteriul 2.2;
d)5 puncte la criteriul 2.3;
e)15 puncte la criteriul 3.1;
f)3 puncte la criteriul 4.1;
g)5 puncte la criteriul 4.2;
h)3 puncte la criteriul 4.3.

(2)În cazul în care din evaluarea proprie a ordonatorului principal de credite rezultă că proiectul de investiţii publice semnificativ nou nu îndeplineşte cerinţele minime privind gradul de pregătire, conform alin. (1), ordonatorul principal de credite procedează la efectuarea tuturor demersurilor necesare aducerii proiectului de investiţii publice la un nivel de pregătire corespunzător.
(3)Ordonatorii principali de credite vor promova spre avizare şi aprobare, în scopul selecţiei şi bugetării, doar acele proiecte de investiţii publice semnificative noi care îndeplinesc cerinţele prezentului articol.
Art. 6
(1)Evaluarea gradului de pregătire a unui proiect de investiţii publice nou presupune:
a)aplicarea de către ordonatorul principal de credite a criteriilor de evaluare şi prioritizare, detaliate în anexa nr. 1;

b)prezentarea către Ministerul Finanţelor, în atenţia Unităţii de evaluare a investiţiilor publice, a informaţiilor rezultate din aplicarea criteriilor de evaluare şi prioritizare, conform prevederilor lit. a), în forma din anexa nr. 2 şi în condiţiile prevăzute la art. 5 alin. (3), anterior sau la momentul promovării, spre avizare, a proiectului de hotărâre a Guvernului de aprobare a indicatorilor tehnico-economici;

c)analizarea de către Unitatea de evaluare a investiţiilor publice a informaţiilor furnizate conform prevederilor lit. a) pentru proiectul de investiţii publice semnificativ nou, din perspectiva îndeplinirii condiţiilor prevăzute în prezentele norme cu privire la evaluarea gradului de pregătire a proiectului, şi prezentarea către conducerea Ministerului Finanţelor Publice a concluziilor analizei privind îndeplinirea acestor condiţii.
(2)Prevederile art. 5 şi ale prezentului articol se aplică şi acelor proiecte de investiţii publice semnificative care, deşi au fost incluse în legea bugetului de stat ori în legile bugetare anuale anterioare, nu au beneficiat de alocări bugetare sau nu au folosit alocările bugetare şi pot fi asimilate proiectelor de investiţii publice noi, pentru care se reaprobă indicatorii tehnico-economici.
(3)Etapa de selecţie şi bugetare are loc ulterior evaluării proiectului din punctul de vedere al gradului de pregătire şi aprobării documentaţiei tehnico-economice.

Art. 7
(1)În etapa de implementare a proiectului de investiţii publice ordonatorii principali de credite raportează trimestrial către Ministerul Finanţelor indicatori de performanţă în unităţi fizice/valorice în vederea monitorizării implementării acestuia.

(2)Pe parcursul acestei etape din ciclul proiectului ordonatorul principal de credite va urmări ca proiectul de investiţii publice semnificativ să fie realizat în mod eficient şi să fie finalizat la timp, conform bugetului şi în conformitate cu specificaţiile de proiectare. Progresul va fi monitorizat pe baza programărilor/calendarelor iniţiale, problemele de implementare vor fi identificate din timp şi soluţii adecvate vor fi puse în aplicare în timp util.
(3)Măsuri corespunzătoare vor fi puse în aplicare de către ordonatorul principal de credite şi/sau beneficiar pentru a asigura implementarea eficientă a proiectelor de investiţii aprobate.
Art. 8
(1)Etapa de finalizare, operare şi întreţinere a proiectului de investiţii publice presupune recepţia şi punerea în funcţiune a obiectivului de investiţii şi asigurarea operării şi întreţinerii obiectivului.

(2)Pentru toate proiectele de investiţii publice semnificative, ordonatorii principali de credite au obligaţia ca, în termen de maximum un an de la finalizarea implementării acestora, să elaboreze rapoarte de finalizare. Ordonatorii principali de credite transmit rapoartele de finalizare Ministerului Finanţelor în termen de 60 de zile de la data primirii solicitării acestuia. Rapoartele vor cuprinde inclusiv informaţii referitoare la abaterile majore de la calendarul de implementare, precum şi justificarea acestora. În cuprinsul acestor rapoarte vor fi identificate şi orice recomandări/măsuri pentru îmbunătăţirea implementării proiectelor de investiţii publice similare.

(3)Ordonatorii principali de credite şi/sau beneficiarii vor asigura condiţii adecvate pentru operarea sustenabilă a proiectelor de investiţii publice semnificative finalizate. Acest lucru implică stabilirea unor aranjamente de management adecvate pentru operare, efectuarea oricăror acţiuni de întărire a capacităţii în ceea ce priveşte personalul operaţional şi asigurarea unui flux de fonduri adecvat pentru operaţiunile curente şi pentru întreţinerea optimă a facilităţilor nou-create, pe durata de viaţă operaţională planificată.
Art. 9
(1)Etapa de evaluare ex-post a proiectului de investiţii publice presupune evaluarea, detalierea şi diseminarea de către ordonatorul principal de credite pe site-ul instituţiei a rezultatelor obţinute de un proiect de investiţii publice.
(2)[textul din Art. 9, alin. (2) a fost abrogat la 30-dec-2022 de Art. 1, punctul 10. din Hotarirea 1.574/2022]
Art. 10
(1)În scopul aprobării de către Guvern a rezultatelor prioritizării proiectelor de investiţii publice semnificative în vederea includerii proiectelor de investiţii publice semnificative prioritizate în legile bugetare anuale, se parcurg următoarele etape:
a)aplicarea de către ordonatorul principal de credite a principiilor şi criteriilor de evaluare şi prioritizare tuturor proiectelor de investiţii publice semnificative noi şi în continuare, cu respectarea cerinţelor prevăzute în prezentele norme şi a limitărilor impuse de ordonanţa de urgenţă, urmată de includerea acestora în lista proiectelor de investiţii publice semnificative prioritizate;

b)transmiterea către Ministerul Finanţelor Publice a listei proiectelor de investiţii publice semnificative prioritizate, conţinând informaţiile prevăzute în anexele nr. 2 şi 3; informaţiile prevăzute în anexa nr. 3 vor fi însoţite, în toate cazurile, de calendarele de implementare a proiectelor de investiţii publice şi de necesarul anual de finanţare asociat acestora;

b1)informaţiile aferente proiectelor de investiţii publice prevăzute la alin. (6), art. 43 din ordonanţa de urgenţă, se vor prezenta de către ordonatorii principali de credite sub forma prevăzută în anexa nr. 3 la prezentele norme;

c)transmiterea informaţiilor de la lit. b) şi b1) se face pe suport electronic, la o adresă ce va fi indicată în scris, cu semnătură electronică; în cazul în care ordonatorul principal de credite nu are semnătură electronică, transmiterea se face pe suport hârtie; în ambele cazuri comunicarea se face cu respectarea termenului prevăzut la art. 45 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă;

d)transmiterea oricăror clarificări sau informaţii suplimentare de către ordonatorul principal de credite către Unitatea de evaluare a investiţiilor publice din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, pe suport electronic, la adresa indicată pentru corespondenţă, cu semnătură electronică; în cazul în care ordonatorul principal de credite nu are semnătură electronică, transmiterea se va face pe suport hârtie; în ambele cazuri, comunicarea se va face în termen de maximum 5 zile calendaristice de la data primirii solicitării scrise a Ministerului Finanţelor Publice;

e)elaborarea la nivelul Ministerului Finanţelor Publice a listei proiectelor de investiţii publice semnificative prioritizate care se supune aprobării Guvernului, în baza listelor proiectelor de investiţii publice prioritizate transmise de ordonatorii principali de credite;
f)prezentarea de către Unitatea de evaluare a investiţiilor publice conducerii Ministerului Finanţelor Publice a rezultatelor prioritizării, ca urmare a analizei listelor proiectelor de investiţii publice semnificative prioritizate transmise de ordonatorii principali de credite şi a eventualelor clarificări şi/sau informaţii suplimentare;
g)prezentarea de către Ministerul Finanţelor Publice Guvernului, spre aprobare, a rezultatelor prioritizării, în vederea aprobării prin memorandum a listei proiectelor de investiţii semnificative prioritizate;
h)transmiterea de către Ministerul Finanţelor Publice, în copie, a memorandumului prevăzut la lit. g) către ordonatorii principali de credite, în termen de maximum 10 zile de la data aprobării acestuia de către Guvern.

i)în termen de cel mult 45 de zile calendaristice de la data aprobării memorandumului de către Guvern, ordonatorii principali de credite transmit Ministerului Finanţelor Publice informaţii actualizate în forma prevăzută în anexa nr. 3, precum şi defalcarea pe titluri de cheltuieli a necesarului de finanţare pentru anul bugetar următor, în forma actualizată, pentru verificarea respectării prevederilor art. 45 alin. (4) din ordonanţa de urgenţă.

(11)Pentru proiectele de investiţii publice finanţate din mai multe titluri de cheltuieli, ordonatorii principali de credite aplică prevederile art. 45 alin. (4) din ordonanţa de urgenţă la un singur titlu de cheltuieli, în următoarea ordine a priorităţii titlurilor:
a)titlul X - Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 sau titlul VIII - Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare sau titlul XII - Proiecte cu finanţare din sumele reprezentând asistenţa financiară nerambursabilă aferentă PNRR, pe toată durata de implementare a PNRR;

b)titlul XIV - Cheltuieli aferente programelor cu finanţare rambursabilă sau titlul XIII - Proiecte cu finanţare din sumele aferente componentei de împrumut a PNRR, pe toată durata de implementare a PNRR;

c)titlul VI - Transferuri între unităţi ale administraţiei publice;
d)titlul VII - Alte transferuri;
e)titlul XV - Active nefinanciare.

(2)La elaborarea listei prevăzute la alin. (1) lit. e) se vor avea în vedere şi următoarele elemente:
a)punctajul acordat fiecărui proiect de investiţii publice şi justificarea acestuia de către ordonatorii principali de credite; în cazul în care acordarea punctajului s-a efectuat prin raportarea la nivelul unor indicatori (economici sau de altă natură), este necesară furnizarea tuturor detaliilor ce au stat la baza fundamentării acordării punctajului; includerea în listă a unor proiecte de investiţii publice semnificative fără punctaj sau cu punctaj, dar fără furnizarea informaţiilor luate în considerare la acordarea acestuia, conduce la acordarea punctajului zero pentru criteriul respectiv;
b)[textul din Art. 10, alin. (2), litera B. a fost abrogat la 05-iun-2018 de Art. I, punctul 8. din Hotarirea 363/2018]
c)valoarea totală a proiectului de investiţii publice, pentru proiectele de investiţii publice semnificative cu acelaşi punctaj;
d)indicatorii de performanţă economică a proiectului de investiţii publice, pentru proiectele de investiţii publice semnificative cu acelaşi punctaj;
e)angajamentele deja asumate de România, în calitate de împrumutat sau în altă calitate, în cadrul unor acorduri de împrumut cu instituţii financiare internaţionale ori prin alte acorduri, aprobate conform legislaţiei în vigoare.
Art. 11
[textul din Art. 11 a fost abrogat la 30-dec-2022 de Art. 1, punctul 15. din Hotarirea 1.574/2022]
Art. 12
În urma aprobării de către Guvern a listei proiectelor de investiţii publice prioritizate, ordonatorii principali de credite au obligaţia de a lua toate măsurile în condiţiile legii pentru respectarea duratei de realizare a proiectelor de investiţii publice, aşa cum este ea stabilită prin indicatorii tehnico-economici aprobaţi, precum şi pentru atingerea obiectivelor specifice ale proiectului de investiţii publice.
Art. 13
Prevederile pct. 4 din Normele metodologice privind criteriile de evaluare şi selecţie a obiectivelor de investiţii publice, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 980/2005, nu se mai aplică investiţiilor publice semnificative.
Art. 14
Atribuţiile specifice ale Unităţii de evaluare a investiţiilor publice din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, în calitate de secretariat tehnic, se aprobă prin ordin al ministrului delegat pentru buget în termen de 45 zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme.
Art. 15
(1)Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentele norme.
(2)Anexa nr. 1 conţine precizări metodologice privind acordarea punctajelor şi justificarea acordării acestora de către ordonatorii principali de credite pentru proiectele de investiţii publice semnificative prin aplicarea principiilor şi criteriilor de evaluare şi prioritizare. Precizările metodologice reprezintă cerinţe minime privind informaţiile ce sunt furnizate de ordonatorii principali de credite pentru scopul justificării acordării punctajelor. Informaţiile solicitate potrivit anexei nr. 1 pot fi completate de către ordonatorii principali de credite şi cu alte informaţii relevante, după caz.

(3)Anexele nr. 2 şi 3 prezintă forma în care ordonatorii principali de credite transmit către Ministerul Finanţelor Publice informaţiile solicitate conform prezentelor norme.
(4)Anexa nr. 4 prezintă cadrul în care informaţiile sunt prezentate de către Ministerul Finanţelor Publice Guvernului, anexat Memorandumului prevăzut la art. 45 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă.
-****-
ANEXA nr. 1:

Principii

Criterii de evaluare şi prioritizare a proiectelor noi

Justificarea punctajelor

Precizări metodologice

1

2

3

4

Principiul 1

Oportunitatea proiectului în contextul strategiilor/planurilor naţionale/sectoriale/regionale/locale/master-planuri/planuri de dezvoltare

[10 puncte]

Obiectivele şi ţintele proiectului sunt relevante în raport cu obiectivele strategiilor/planurilor naţionale/sectoriale/regionale/locale/master-planurilor/planurilor de dezvoltare?

[10 puncte]

0 puncte

Obiectivele generale şi specifice ale proiectului de investiţii nu sunt în concordanţă cu obiectivele strategiilor/planurilor naţionale/sectoriale/regionale/locale/master-planuri/planuri de dezvoltare.

5 puncte

Obiectivele generale şi specifice ale proiectului de investiţii sunt parţial aliniate la obiectivele strategiilor/planurilor naţionale/sectoriale/regionale/locale/master-planuri/planuri de dezvoltare

10 puncte

Obiectivele generale şi specifice ale proiectului de investiţii sunt în strictă concordanţă cu obiectivele strategiilor/planurilor naţionale/sectoriale/regionale/locale/master-planuri/planuri de dezvoltare.

Se va indica strategia/master-planul/planul de dezvoltare la a cărei/cărui realizare contribuie proiectul de investiţii şi se va menţiona actul aprobator al acesteia/acestuia. Dacă documentul nu este public, se va pune la dispoziţia Ministerului Finanţelor (MF) o copie a acestuia.

Principiul 2

Justificarea economică şi socială

[35 puncte]

2.1. Proiectul este justificat economic în cadrul studiului de fezabilitate?

[15 puncte]

0 puncte dacă:

- nu există informaţii referitoare la indicatorii de performanţă economică: VENA, RIRE, raportul B/C

sau

- în situaţia în care VENA < 0 şi RIRE < RAS.

10 puncte dacă:

- VENA > 0 RIRE < RAS.

15 puncte dacă:

- VENA > 0 şi RIRE > RAS sau există importante beneficii nefinanciare care să fie luate în calcul.

Pentru indicatorii de performanţă economică se transmite valoarea. Pentru valorile de referinţă luate în considerare se va indica sursa oficială a acestora.

În cazul în care legislaţia în vigoare nu prevedea obligativitatea calculării acestor indicatori, se vor furniza detaliile necesare aferente acelor indicatori, necesari pentru justificarea economică, calculaţi conform prevederilor legale în vigoare la data elaborării documentaţiei sau alte elemente de justificare economică avute în vedere la momentul respectiv.

În cazul actualizării Ghidului pentru analiza cost-beneficiu, la evaluarea proiectului vor fi avute în vedere informaţiile actualizate.

Pentru proiectele care au doar beneficii nefinanciare, acestea se vor prezenta în detaliu.

2.2. Proiectul are justificare socială?

[15 puncte]

0 puncte

- impactul proiectului nu a fost evaluat din punct de vedere social.

15 puncte

- impactul proiectului din punct de vedere social a fost evaluat.

Ordonatorii principali de credite vor prezenta minimum trei indicatori cost-utilitate, în funcţie de specificul proiectului/sectorului, care să fundamenteze punctajul acordat pentru justificarea socială. Exemple de indicatori de utilitate: reducerea mortalităţii, crearea de locuri de muncă, creşterea speranţei de viaţă, îmbunătăţirea calităţii vieţii, reducerea emisiilor, economii de timp de transport/călătorie, îmbunătăţirea siguranţei, reducerea numărului de accidente.

2.3. Impactul de mediu al proiectului corespunde legislaţiei în vigoare?

[5 puncte]

0 puncte

- dacă nu există document emis de autoritatea competentă de mediu.

5 puncte

- dacă există document emis de autoritatea competentă de mediu.

Vor fi prezentate documentele emise de autoritatea competentă de mediu în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului.

Principiul 3

Suportabilitatea şi sustenabilitatea financiară

[40 puncte]

3.1. Cerinţele totale de finanţare ale proiectului respectă o estimare realistă a resurselor disponibile la nivelul ordonatorilor principali de credite?

[15 puncte]

0 puncte

Proiectul de investiţii publice nu respectă cerinţele prevăzute la art. 43 alin. (9) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare.

15 puncte

Proiectul de investiţii publice respectă cerinţele prevăzute la art. 43 alin. (9) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare.

Excepţia prevăzută la art. 43 alin. (9) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, se punctează din oficiu cu punctajul maxim.

La evaluarea gradului de pregătire a proiectului de investiţii publice, ordonatorii principali de credite transmit o analiză a impactului bugetar al proiectului asupra programului de investiţii publice existent până la sfârşitul perioadei estimate de implementare a proiectului.

3.2. Sursele de finanţare ale proiectului

[15 puncte]

0 puncte

- proiect de investiţii finanţat integral de la bugetul de stat

2 puncte

- proiect de investiţii finanţat de la bugetul de stat şi venituri proprii

10 puncte

- proiect de investiţii finanţat din fonduri rambursabile şi alte surse*.

15 puncte

- proiect de investiţii finanţat din fonduri nerambursabile şi alte surse*

Pentru proiectele de investiţii publice pentru care se actualizează indicatorii tehnico-economici aprobaţi, precum şi pentru cele incluse în legea bugetului de stat se vor indica numărul şi data hotărârii de Guvern.

Proiectul de investiţii publice va fi încadrat doar în una dintre situaţiile enumerate la justificarea punctajelor.

_______

* În cazul proiectelor de investiţii finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR), pe toată durata de implementare a acestuia, punctajul va fi alocat conform surselor de finanţare PNRR aferente proiectului, respectiv fonduri nerambursabile, fonduri rambursabile. Aceste surse vor fi evidenţiate separat.

3.3. Există aranjamente credibile pentru a acoperi durabil costurile de operare şi întreţinere rezultate odată ce proiectul este finalizat?

[5 puncte]

0 puncte

- nu va genera venituri*.

3 puncte

- va genera venituri care vor acoperi parţial costurile de operare şi întreţinere.

5 puncte

- va genera venituri care vor acoperi integral costurile de operare şi întreţinere.

Conform studiilor şi previziunilor.

_______

* Cu excepţia acelor proiecte de investiţii care aduc importante beneficii nefinanciare, cum ar fi, dar fără a se limita la: proiecte de conservare a biodiversităţii, situri de patrimoniu cultural, peisaj; pentru aceste proiecte se va acorda punctajul maxim.

3.4. A fost elaborată strategia de exploatare/operare şi întreţinere?

[5 puncte]

0 puncte

- nu a fost elaborată strategia de exploatare/operare şi întreţinere.

5 puncte

- a fost elaborată strategia de exploatare/operare şi întreţinere.

Se vor prezenta informaţii privind strategia de exploatare/operare şi întreţinere, etape, metode şi resurse necesare.

Principiul 4

Aranjamente pentru implementare/Performanţa în implementare

[15 puncte]

4.1. Cât de bine s-a făcut actuala pregătire a proiectului?

[6 puncte]

1 punct

- Proiectul de investiţii are studiu de prefezabilitate întocmit conform prevederilor legale în vigoare*.

2 puncte

- Proiectul de investiţii are studiu de fezabilitate întocmit conform prevederilor legale în vigoare*.

2 puncte

- Proiectul de investiţii are indicatorii tehnico-economici aprobaţi, conform prevederilor legale în vigoare.

1 punct

- Proiectul de investiţii are alte documente aprobate, conform prevederilor legale aplicabile; în cazul în care legislaţia nu prevede alte documente, se acordă din oficiu 1 punct.

Se vor prezenta informaţii referitoare la data elaborării şi aprobării documentaţiilor respective, pentru fiecare dintre acestea.

Punctajul acordat pentru fiecare documentaţie se cumulează.

_______

* Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, sau, după caz, conform excepţiilor reglementate la art. 15 din acest act normativ, alte prevederi legale aplicabile.

Punctarea se va face din oficiu pentru numărul de puncte corespunzător documentaţiei ce nu era necesar a fi elaborată, conform prevederilor legale aplicabile. La fel se va proceda şi în cazul documentaţiei echivalente elaborate.

La evaluarea gradului de pregătire a proiectului de investiţii publice vor fi avute în vedere doar primele două elemente de punctare, respectiv întocmirea studiilor de prefezabilitate şi fezabilitate.

4.2. S-au definit indicatori corespunzători pentru progresul şi performanţa proiectului?

[6 puncte]

Indicatori de performanţă: exprimaţi în unităţi valorice, fizice sau de altă natură, cuantificabili, prin raportare la obiectivele specifice ale proiectului:

- 0 puncte, dacă nu au fost definiţi;

- 2 puncte, dacă au fost definiţi.

Indicatori de performanţă financiară: VFNA, RRF:

- 0 puncte, dacă nu s-au calculat;

- 2 puncte, dacă VFNA a fost calculat;

- 1 punct, dacă RRF a fost calculat.

Calendarul de implementare a etapelor/activităţilor aferente proiectului de investiţii publice

- 0 puncte, dacă nu există;

- 1 punct, dacă există calendar de implementare.

Se vor preciza indicatorii de performanţă definiţi.

Se vor preciza indicatorii calculaţi pentru evaluarea performanţei financiare a proiectului de investiţii publice.

Dacă RRF nu a putut fi calculat, se va justifica de ce nu a putut fi calculat.

Se va anexa calendarul de implementare detaliat pe ani şi trimestre.

Calendarul de implementare va furniza detaliile operaţionale pentru cel puţin următoarele elemente necesare pentru implementarea proiectului:

- studiu de fezabilitate;

- organizarea procedurilor de achiziţie;

- semnarea contractelor proiectare şi execuţie;

- durata de proiectare;

- obţinere A.C. şi avize;

- execuţie lucrări;

- perioada de garanţie.

4.3. Există o structură de management de proiect identificată care răspunde de progresul implementării?

[3 puncte]

0 puncte

- Nu au fost desemnate persoanele/departamentele responsabile cu monitorizarea progresului implementării proiectului de investiţii publice.

1 punct

- Au fost desemnate persoanele/departamentele responsabile cu monitorizarea progresului implementării proiectului de investiţii publice.

3 puncte

- Au fost desemnate persoanele/departamentele responsabile cu monitorizarea progresului implementării proiectului de investiţii publice, iar persoanele au experienţă în implementarea unor proiecte similare.

Se va nominaliza persoana/departamentul şi se vor comunica detaliile de contact; se va detalia experienţa personalului desemnat în implementarea unuia sau mai multor proiecte similare.

Criterii de evaluare şi prioritizare a proiectelor în continuare

Principiul 1

Oportunitatea proiectului în contextul strategiilor/planurilor naţionale/sectoriale/regionale/locale/master-planuri/planuri de dezvoltare

[10 puncte]

Obiectivele şi ţintele proiectului mai sunt relevante în contextul actualelor strategii/planuri naţionale/sectoriale/regionale/locale/master-planurilor/planurilor de dezvoltare?

[10 puncte]

0 puncte

- Obiectivele generale şi specifice ale proiectului de investiţii nu sunt în concordanţă cu obiectivele strategiilor/planurilor naţionale/sectoriale/regionale/locale/master-planurilor/planurilor de dezvoltare.

5 puncte

- Obiectivele generale şi specifice ale proiectului de investiţii sunt parţial aliniate la obiectivele strategiilor/planurilor naţionale/sectoriale/regionale/locale/master-planurilor/planurilor de dezvoltare.

10 puncte

- Obiectivele generale şi specifice ale proiectului de investiţii sunt în strictă concordanţă cu obiectivele strategiilor/planurilor naţionale/sectoriale/regionale/locale/master-planurilor/planurilor de dezvoltare.

Se va indica strategia/master-planul/planul de dezvoltare la a cărei/cărui realizare contribuie proiectul de investiţii şi se va menţiona actul aprobator al acesteia/acestuia. Dacă documentul nu este public, se va pune la dispoziţia Ministerului Finanţelor (MF) o copie a acestuia.

Principiul 2

Justificarea economică şi socială

[35 puncte]

2.1. Proiectul mai este justificat economic?

[15 puncte]

0 puncte dacă:

- nu există informaţii referitoare la indicatorii de performanţă economică: VENA, RIRE, raportul B/C

sau

- VENA < 0 şi/sau RIRE < RAS şi nu există beneficii nefinanciare importante;

10 puncte

- dacă VENA > 0 RIRE < RAS;

15 puncte

- dacă VENA > 0, RIRE > RAS sau există importante beneficii nefinanciare care să fie luate în calcul.

Pentru indicatorii de performanţă economică se transmite valoarea. Pentru valorile de referinţă luate în considerare se va indica sursa oficială a acestora.

În cazul în care legislaţia în vigoare nu prevedea obligativitatea calculării acestor indicatori, se vor furniza detaliile necesare aferente acelor indicatori, necesari pentru justificarea economică, calculaţi conform prevederilor legale în vigoare la data elaborării documentaţiei sau alte elemente de justificare economică avute în vedere la momentul respectiv.

În cazul actualizării Ghidului pentru analiza cost-beneficiu, la evaluarea proiectului vor fi avute în vedere informaţiile actualizate.

Pentru proiectele care au doar beneficii nefinanciare, acestea se vor prezenta în detaliu.

2.2. Proiectul mai are justificare socială?

[15 puncte]

0 puncte

- Nu mai are justificare socială.

15 puncte

- Proiectul mai este justificat social.

Ordonatorii principali de credite vor prezenta minimum trei indicatori cost-utilitate, în funcţie de specificul proiectului/sectorului, care să fundamenteze punctajul acordat pentru justificarea socială. Exemple de indicatori de utilitate: reducerea mortalităţii, crearea de locuri de muncă, creşterea speranţei de viaţă, îmbunătăţirea calităţii vieţii, reducerea emisiilor, economii de timp de transport/călătorie, îmbunătăţirea siguranţei, reducerea numărului de accidente.

2.3. Impactul de mediu al proiectului mai corespunde cu cel proiectat iniţial?

[5 puncte]

0 puncte - dacă nu există document emis de autoritatea competentă de mediu;

5 puncte - dacă există document emis de autoritatea competentă de mediu

Vor fi prezentate documentele emise de autoritatea competentă de mediu în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului.

Principiul 3

Suportabilitatea şi sustenabilitatea financiară

[40 puncte]

3.1. Cerinţele totale de finanţare ale proiectului respectă şi au respectat o estimare realistă a resurselor disponibile la nivelul ordonatorilor principali de credite?

[15 puncte]

0 puncte

- Bugetele anuale alocate, inclusiv pentru anul curent, nu au acoperit necesarul de finanţare al proiectului de investiţii publice.

15 puncte

- Bugetele anuale alocate, inclusiv pentru anul curent, au acoperit necesarul de finanţare al proiectului de investiţii publice.

Se vor furniza informaţiile necesare pentru determinarea încadrării proiectului în unul din cele două cazuri.

3.2. Sursele de finanţare ale proiectului

[15 puncte]

0 puncte

- proiect de investiţii finanţat integral de la bugetul de stat

2 puncte

- proiect de investiţii finanţat de la bugetul de stat şi venituri proprii

10 puncte

- proiect de investiţii finanţat din fonduri rambursabile şi alte surse*

15 puncte

- proiect de investiţii finanţat din fonduri nerambursabile şi alte surse*

Se vor preciza sursele de finanţare. Proiectul de investiţii publice va fi încadrat doar în una dintre situaţiile enumerate la justificarea punctajelor.

_______

* În cazul proiectelor de investiţii finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR), pe toată durata de implementare a acestuia, punctajul va fi alocat conform surselor de finanţare PNRR aferente proiectului, respectiv fonduri nerambursabile, fonduri rambursabile. Aceste surse vor fi evidenţiate separat.

3.3. Există aranjamente credibile pentru a acoperi durabil costurile de operare şi întreţinere rezultate odată ce proiectul este finalizat?

[5 puncte]

0 puncte

- nu generează venituri*;

3 puncte

- generează venituri care acoperă parţial costurile de operare şi întreţinere;

5 puncte

- generează venituri care acoperă integral costurile de operare şi întreţinere.

Conform studiilor şi previziunilor.

_______

* Cu excepţia acelor proiecte care aduc importante beneficii nefinanciare, cum ar fi, dar fără a se limita la: proiecte de conservare a biodiversităţii, situri de patrimoniu cultural, peisaj; pentru aceste proiecte se va acorda punctajul maxim aferent subcriteriului.

3.4. A fost elaborată strategia de exploatare/operare şi întreţinere?

[5 puncte]

0 puncte

- nu a fost elaborată strategia de exploatare/operare şi întreţinere;

5 puncte

- a fost elaborată strategia de exploatare/operare şi întreţinere.

Se vor prezenta informaţii privind strategia de exploatare/operare şi întreţinere, etape, metode şi resurse necesare. Pentru proiectele de investiţii publice pentru care s-a realizat documentaţia tehnico-economică înainte de Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, se vor acorda 5 puncte.

Principiul 4

Aranjamente pentru implementare/Performanţa în implementare

[15 puncte]

4.1. Cât de bine a fost făcută pregătirea proiectului?

[6 puncte]

1 punct

- proiectul de investiţii are întocmit studiu de prefezabilitate, conform prevederilor legale în vigoare la data relevantă;

2 puncte

- proiectul de investiţii are întocmit studiu de fezabilitate, conform prevederilor legale în vigoare la data relevantă;

2 puncte

- proiectul de investiţii are indicatorii tehnico-economici aprobaţi, conform prevederilor legale în vigoare la data relevantă;

1 punct

- proiectul de investiţii are alte documente aprobate, conform prevederilor legale aplicabile (de exemplu, studiu de fundamentare a deciziei de concesionare);

în cazul în care legislaţia nu prevede alte documente, se acordă din oficiu 1 punct.

Se vor prezenta şi informaţii referitoare la data elaborării şi aprobării documentaţiilor respective, pentru fiecare dintre acestea.

În cazul în care la data relevantă legislaţia aplicabilă nu impunea elaborarea şi/sau aprobarea unuia dintre documente, cum ar fi, spre exemplu, elaborarea studiului de prefezabilitate sau a celui de fezabilitate, aprobarea de către Guvern a demarării proiectului sau similar, se vor furniza informaţii suficiente pentru verificarea justificărilor prezentate. În acest caz, punctarea se va face din oficiu pentru numărul de puncte corespunzător documentaţiei ce nu era necesar a fi elaborată. La fel se va proceda şi în cazul documentaţiei echivalente elaborate.

Punctajul acordat se cumulează.

4.2. Indicatorii tehnico-economici pentru performanţa proiectului mai corespund actualului stadiu de implementare?

[6 puncte]

Valoarea totală aprobată

2 puncte

- Valoarea totală aprobată iniţial/actualizată conform legislaţiei în vigoare nu a fost depăşită.

0 puncte

- Valoarea totală aprobată iniţial/actualizată conform legislaţiei în vigoare a fost depăşită.

Durata aprobată de realizare a investiţiei

3 puncte

- Durata aprobată iniţială de realizare a investiţiei nu a fost depăşită.

0 puncte

- Durata iniţială de realizare a investiţiei a fost depăşită.

Calendarul de implementare a proiectului:

1 punct

- Calendarul de implementare a etapelor/activităţilor aferente proiectului de investiţii publice, aşa cum a fost el definit iniţial, la demararea proiectului a fost respectat.

0 puncte

- Calendarul de implementare a etapelor/activităţilor aferente proiectului de investiţii publice, aşa cum a fost el definit iniţial, la demararea proiectului, inclusiv cu detalierea gradului de execuţie fizică şi valorică, nu a fost respectat.

Vor fi prezentate informaţiile necesare pentru verificarea corectitudinii acordării punctajului pentru fiecare element.

Se va prezenta calendarul de implementare actualizat a proiectului, conţinând atât termenele definite iniţial, cât şi termenele efective de realizare/îndeplinire a activităţilor/etapelor definite pentru implementarea proiectului, în forma ce reflectă stadiul actual. Se vor prezenta şi alte informaţii necesare verificării corectitudinii acordării punctajului, pentru fiecare element de punctare.

4.3. Există o structură de management de proiect identificată care răspunde de progresul implementării?

[3 puncte]

0 puncte

- nu au fost desemnate persoanele/departamentele responsabile cu monitorizarea progresului implementării proiectului de investiţii;

1 punct

- au fost desemnate persoanele/departamentele responsabile cu monitorizarea progresului implementării proiectului de investiţii publice;

3 puncte

- au fost desemnate persoanele/departamentele responsabile cu monitorizarea progresului implementării proiectului, iar persoanele au experienţă în implementarea unor proiecte similare.

Se va nominaliza persoana/departamentul şi detaliile de contact; se va detalia experienţa personalului desemnat în implementarea unuia sau mai multor proiecte similare.

Principiul auxiliar utilizat pentru proiectele în continuare:

Perioada rămasă până la finalizarea proiectului de investiţii publice semnificative

[15 puncte suplimentare]

A.1. Cât de avansat este proiectul din punctul de vedere al execuţiei?

[10 puncte suplimentare]

1 punct

- stadiul fizic se situează în intervalul 0% - < 10%.

3 puncte;

- stadiul fizic se situează în intervalul 10% < 30%;

7 puncte

- stadiul fizic se situează în intervalul 30%-75%;

10 puncte

- stadiul fizic > = 75%.

Se indică atât încadrarea în interval, cât şi nivelul stadiului fizic şi valoric în termeni procentuali.

A.2. Care este perioada estimată pentru finalizarea proiectului?

[5 puncte suplimentare]

5 puncte

- perioada < = 2 ani până la finalizare;

3 puncte

- între 2-4 ani până la finalizare;

1 punct

- perioada > 4 ani până la finalizare.

Se indică încadrarea în interval şi termenul de finalizare estimat.

ANEXA nr. 2:LISTA proiectelor de investiţii publice semnificative prioritizate
Ministerul/Instituţia/Autoritatea

Nr. crt.

Denumirea proiectului de investiţii

Beneficiarul

PC/PN

Codul fişei

Punctaj obţinut conform principiilor şi criteriilor de evaluare şi prioritizare din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/2013

Total

din care:

Principiul 1

Oportunitatea proiectului în contextul strategiilor/planurilor naţionale/sectoriale/regionale/locale/master-planurilor/planurilor de dezvoltare

Principiul 2

Justificarea economică şi socială

Principiul 3

Suportabilitatea şi sustenabilitatea financiară

Principiul 4

Aranjamente pentru implementare/Performanţa în implementare

Principiul auxiliar

Principiul auxiliar utilizat pentru proiectele în continuare

Total din care:

Criteriul 1.1

Total din care:

Criteriul 2.1

Criteriul 2.2

Criteriul 2.3

Total din care:

Criteriul 3.1

Criteriul 3.2

Criteriul 3.3

Criteriul 3.4

Total din care:

Criteriul 4.1

Criteriul 4.2

Criteriul 4.3

Total din care:

Criteriul A.1

Criteriul A.2

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

1

Proiect de investiţii 1 punctaj

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

Proiect de investiţii 1 justificare

2

Proiect de investiţii 2 punctaj

Proiect de investiţii 2 justificare

...

...

PC - proiect de investiţii în continuare;
PN - proiect de investiţii nou.
Semnătura
..........................................
Ordonator principal de credite,
........................................................................

ANEXA nr. 3:Informaţii financiare si nefinanciare cu privire la proiectele de investiţii publice semnificative prioritizate
Ministerul/Instituţia/Autoritatea
…………………………………………………………………
Informaţii financiare si nefinanciare cu privire la proiectele de investiţii publice semnificative prioritizate

Nr. crt.

Denumirea proiectului de investiţii semnificativ

Beneficiar

PC/PN

Cod fişă

Stadiu fizic (%)

Stadiu valoric (%)

Valoarea iniţial aprobată a proiectului (mii lai)

Valoarea actualizată proiectului (mii lei)*

Document de aprobare a valorii actualizate nr. /data

Cheltuieli efectuate până la 31 decembrie a anului precedent (mii lei)

Cheltuieli estimate pentru anul curent (anul n) (mii lei)**

Rest de finanţat până la finalizarea proiectului (mii lei)***

Termenul de finalizare al proiectului

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12 = 8-10-11

13

1

Proiect de investiţii 1

            

2

Proiect de investiţii 2

            

3

Proiect de investiţii 3

            

            
* Valoare proiect actualizată conform Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare.
** Se va completa în funcţie de programul anual actualizat.
*** Cu defalcare pe ani, până la finalizarea proiectului (anul n + 1, n + 2 etc.).
Semnătura
………………………………..
Ordonator principal de credit

ANEXA nr. 4:LISTA proiectelor de investiţii publice semnificative prioritizate
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
LISTA proiectelor de investiţii publice semnificative prioritizate

Nr. crt.

Denumirea proiectului de investiţii semnificativ

OPC

Beneficiar

PC/PN

Cod fişă

Punctaj ordonator principal de credite

Stadiu fizic (%)

Stadiu valoric (%)

Valoarea actualizată a proiectului

(mii lei)

Rest de finanţat până la finalizarea proiectului (mii lei)

Termenul de finalizare al proiectului

Alte informaţii

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

             

1

Proiect de investiţii 1

           

2

Proiect de investiţii 2

           

3

Proiect de investiţii 3

           

           
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 249 din data de 7 aprilie 2014