Titlul iv - Execuţia bugetelor creditelor interne, bugetelor creditelor externe, bugetelor fondurilor externe nerambursabile şi bugetelor fondului de risc gestionate de instituţii publice finanţate integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate - Norme Metodologice din 2014 privind execuţia bugetelor de venituri şi cheltuieli ale instituţiilor publice autonome, instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din venituri proprii şi activităţilor finanţate integral din venituri proprii, inclusiv a bugetelor creditelor interne, bugetelor creditelor externe, bugetelor fondurilor externe nerambursabile, bugetelor fondului de risc şi bugetelor privind activitatea de privatizare, gestionate de instituţiile publice, indiferent de modalitatea de organizare şi finanţare a acestora

M.Of. 396

În vigoare
Versiune de la: 21 Martie 2025
TITLUL IV:Execuţia bugetelor creditelor interne, bugetelor creditelor externe, bugetelor fondurilor externe nerambursabile şi bugetelor fondului de risc gestionate de instituţii publice finanţate integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate
CAPITOLUL I:Operaţiuni care se efectuează la data de 1 iulie 2014 pentru transferul sumelor din conturile de disponibilităţi deschise la unităţile Trezoreriei Statului în conturile temporare de venituri şi cheltuieli bugetare
SECŢIUNEA 1:A. Operaţiunile de transfer al sumelor încasate de la finanţatori
Art. 60
(1)La data de 1 iulie 2014, sumele încasate în anul 2014 de instituţiile publice finanţate integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate aferente bugetului fondurilor externe nerambursabile, întocmit în structura prevăzută în anexa nr. 8 la Clasificaţia indicatorilor privind finanţele publice, aprobată prin OMFP nr. 1.954/2005, se virează din contul de disponibil corespunzător în care au fost încasate sumele respective în contul de venituri bugetare al bugetului fondurilor externe nerambursabile, astfel:
- la subdiviziunea de venituri bugetare 36.25.00 "Venituri din disponibilităţile instituţiilor publice, în curs de clarificare", în cazul în care bugetul fondurilor externe nerambursabile este aprobat atât cu venituri, cât şi cu cheltuieli;
- la subdiviziunea de venituri bugetare 41.04.00 "Sume aferente fondurilor externe nerambursabile", în cazul în care bugetul fondurilor externe nerambursabile este aprobat numai cu cheltuieli.
(2)La data de 1 iulie 2014, sumele încasate în anul 2014 de instituţiile publice prevăzute la alin. (1) pentru bugetul creditelor interne şi bugetul creditelor externe se virează din contul de disponibil corespunzător ca sursă de finanţare a cheltuielilor bugetelor respective la următoarele subdiviziuni de venituri bugetare, după caz:
- 41.02.00 "Sume aferente creditelor interne";
- 41.03.00 "Sume aferente creditelor externe".
(3)Sumele încasate în anul 2014 de instituţiile publice finanţate integral din bugetul de stat şi bugetele locale aferente bugetului fondului de risc se virează din conturile de disponibil corespunzătoare în care au fost încasate sumele respective în contul de venituri bugetare aferent subdiviziunii de venituri bugetare 36.25.00 "Venituri din disponibilităţile instituţiilor publice, în curs de clarificare".
SECŢIUNEA 2:B. Operaţiunile de transfer al sumelor reprezentând cheltuieli bugetare
Art. 61
(1)La data de 1 iulie 2014, instituţiile publice finanţate integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate prezintă unităţilor Trezoreriei Statului ordine de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), întocmite distinct pe fiecare sursă de finanţare, la nivelul totalului plăţilor de casă care au fost efectuate în anul 2014 din bugetele aferente surselor de finanţare respective.
(2)Plăţile prevăzute la alin. (1) se dispun din conturile de cheltuieli bugetare ale bugetului creditelor interne, bugetului creditelor externe, bugetului fondurilor externe nerambursabile şi bugetului fondului de risc, după caz - subdiviziunea de cheltuieli bugetare 89.01.00.82.01.00 "Operaţiuni în curs de clarificare - Cheltuieli din disponibilităţi ale instituţiilor publice, în curs de clarificare", în conturile de disponibil din care s-au efectuat plăţile care fac obiectul regularizării.
(3)Pentru operaţiunile de plăţi prevăzute la alin. (2) nu se întocmesc cereri pentru deschiderea de credite bugetare.
SECŢIUNEA 3:C. Operaţiunile de transfer al excedentelor bugetare înregistrate la finele anului 2013 şi al disponibilităţilor aferente bugetelor creditelor interne, bugetelor creditelor externe, bugetelor fondurilor externe nerambursabile şi bugetelor fondului de risc provenind din anii anteriori
Art. 62
(1)La data de 1 iulie 2014, instituţiile publice finanţate integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate care au avut aprobate în bugetul fondurilor externe nerambursabile atât venituri, cât şi cheltuieli şi au înregistrat la finele anului 2013 excedent al acestui buget, transferă excedentul cumulat la finele anului 2013, inclusiv eventualele sume utilizate din excedent în anul 2014, pe bază de ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), în contul corespunzător de excedent al bugetului respectiv prevăzut la pct. IV din anexă. Concomitent, sumele utilizate din excedent pentru efectuarea de plăţi în anul 2014 se transferă din contul corespunzător de excedent prevăzut la pct. IV din anexă în contul de venituri bugetare corespunzător subdiviziunii de venituri bugetare 40.15.00 "Sume utilizate din excedentul anului precedent pentru efectuarea de cheltuieli".

(2)La data de 1 iulie 2014, instituţiile publice prevăzute la alin. (1) care nu au avut aprobate venituri în bugetul fondurilor externe nerambursabile virează ca sursă de finanţare, pe bază de ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), sumele reprezentând disponibilităţi din fonduri externe nerambursabile aflate în soldul conturilor de disponibilităţi la finele anului 2013, în contul de venituri bugetare corespunzător subdiviziunii 41.04.00 "Sume aferente fondurilor externe nerambursabile".
(3)Sumele reprezentând disponibilităţi din credite interne şi credite externe aflate în soldul conturilor de disponibilităţi la finele anului 2013 se transferă pe bază de ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), la data de 1 iulie 2014, ca sursă de finanţare a cheltuielilor bugetelor respective, la subdiviziunile de venituri bugetare, după caz:
- 41.02.00 "Sume aferente creditelor interne";
- 41.03.00 "Sume aferente creditelor externe".
(4)Sumele reprezentând disponibilităţi ale fondului de risc aflate în soldul conturilor de disponibilităţi la finele anului 2013, inclusiv sumele utilizate în anul 2014, se transferă pe bază de ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPT) în contul corespunzător de excedent al bugetului fondului de risc prevăzut la pct. IV din anexă. Sumele utilizate din excedent pentru efectuarea de plăţi în anul 2014 se transferă pe bază de ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), la data de 1 iulie 2014, din contul corespunzător de excedent prevăzut la pct. IV din anexă în contul de venituri bugetare corespunzător subdiviziunii de venituri bugetare 40.15.00 "Sume utilizate din excedentul anului precedent pentru efectuarea de cheltuieli".
CAPITOLUL II:Operaţiuni care se efectuează în perioada 1 iulie 2014 - 31 august 2014 pentru transferul sumelor din conturile temporare de venituri şi cheltuieli bugetare în conturile corespunzătoare de venituri şi cheltuieli bugetare deschise pe structura clasificaţiei bugetare COFOG 3
SECŢIUNEA 1:A. Operaţiunile de transfer al sumelor încasate de la finanţatori
Art. 63
(1)Instituţiile publice finanţate integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate care au aprobate în bugetul fondurilor externe nerambursabile atât venituri, cât şi cheltuieli procedează la distribuirea veniturilor bugetare care au fost transferate potrivit prevederilor art. 60, din contul de venituri bugetare aferent subdiviziunii de venituri bugetare 36.25.00 "Venituri din disponibilităţile instituţiilor publice, în curs de clarificare" în conturile corespunzătoare de venituri bugetare deschise potrivit Clasificaţiei indicatorilor privind finanţele publice, aprobată prin OMFP nr. 1.954/2005, la care sumele respective au fost aprobate în bugetele fondurilor externe nerambursabile. La finele zilei de 31 august 2014, conturile de venituri bugetare aferente subdiviziunii de venituri bugetare 36.25.00 "Venituri din disponibilităţile instituţiilor publice, în curs de clarificare" nu vor mai prezenta sold.
(2)Sumele aferente bugetelor fondurilor externe nerambursabile care au fost aprobate numai cu cheltuieli rămân evidenţiate în contul de venituri bugetare corespunzător subdiviziunii 41.04.00 "Sume aferente fondurilor externe nerambursabile", astfel cum au fost transferate potrivit prevederilor art. 60.
(3)În cazul în care în bugetul fondurilor externe nerambursabile sunt aprobate venituri bugetare numai pentru anumite fonduri externe nerambursabile, se aplică, după caz, prevederile alin. (1) şi (2).
(4)Sumele aferente bugetului creditelor interne şi bugetului creditelor externe transferate potrivit prevederilor art. 60 nu se transferă de instituţiile publice finanţate din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate în alte conturi de venituri bugetare.
(5)În cazul bugetului fondului de risc, instituţiile publice finanţate din bugetul de stat şi bugetele locale virează, pe bază de ordine de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), sumele transferate potrivit prevederilor art. 60 din contul de venituri bugetare aferent subdiviziunii de venituri bugetare 36.25.00 "Venituri din disponibilităţile instituţiilor publice, în curs de clarificare" în conturile corespunzătoare de venituri bugetare deschise potrivit Clasificaţiei indicatorilor privind finanţele publice, aprobată prin OMFP nr. 1.954/2005, la care sumele respective au fost aprobate.
SECŢIUNEA 2:B. Operaţiunile de transfer al sumelor reprezentând cheltuieli bugetare
Art. 64
(1)În scopul regularizării plăţilor care au fost transferate la capitolul 89 "Cheltuieli din disponibilităţi ale instituţiilor publice, în curs de clarificare", subcapitolul 01 "Cheltuieli din disponibilităţi ale instituţiilor publice, în curs de clarificare", titlul 82 "Operaţiuni în curs de clarificare", articolul 01 "Cheltuieli din disponibilităţi ale instituţiilor publice, în curs de clarificare", conform prevederilor art. 61, instituţiile publice finanţate integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate întocmesc şi prezintă unităţilor Trezoreriei Statului cereri pentru deschiderea de credite bugetare din bugetul creditelor interne, bugetul creditelor externe, bugetul fondurilor externe nerambursabile şi bugetul fondului de risc, după caz, de la capitolele şi titlurile de cheltuieli bugetare corespunzătoare naturii plăţilor efectuate în anul 2014 din bugetele respective. Cererile pentru deschiderea de credite bugetare întocmite în scopul efectuării regularizărilor nu necesită avizul ordonatorilor de credite ierarhic superiori.
(2)În limita creditelor bugetare deschise, instituţiile publice finanţate integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate întocmesc ordine de plată pentru Trezoreria Statului (OPT) distinct pentru bugetul creditelor interne, bugetul creditelor externe, bugetul fondurilor externe nerambursabile şi bugetul fondului de risc, după caz, din conturile corespunzătoare de cheltuieli bugetare prevăzute în anexă în contul de cheltuieli bugetare al bugetului respectiv corespunzător subdiviziunii de cheltuieli bugetare 89.01.00.82.01.00 "Operaţiuni în curs de clarificare - Cheltuieli din disponibilităţi ale instituţiilor publice, în curs de clarificare".
(3)La finele zilei de 31 august 2014, conturile de cheltuieli bugetare aferente capitolului 89 "Cheltuieli din disponibilităţi ale instituţiilor publice, în curs de clarificare", subcapitolul 01 "Cheltuieli din disponibilităţi ale instituţiilor publice, în curs de clarificare", titlul 82 "Operaţiuni în curs de clarificare", articolul 01 "Cheltuieli din disponibilităţi ale instituţiilor publice, în curs de clarificare", nu vor mai prezenta sold.
CAPITOLUL III:Operaţiuni care se efectuează începând cu 1 iulie 2014 de instituţiile publice finanţate integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate
SECŢIUNEA 1:A. Operaţiuni care se efectuează în cazul sumelor încasate de la finanţatori
Art. 65
(1)Începând cu data de 1 iulie 2014, sumele primite de la finanţatori aferente bugetului fondurilor externe nerambursabile se încasează/evidenţiază astfel:
a)în cazul în care bugetul fondurilor externe nerambursabile este aprobat cu venituri bugetare - în conturile de venituri bugetare corespunzătoare deschise potrivit Clasificaţiei indicatorilor privind finanţele publice, aprobată prin OMFP nr. 1.954/2005;
b)în cazul în care bugetul fondurilor externe nerambursabile nu este aprobat cu venituri bugetare - în contul de venituri bugetare corespunzător subdiviziunii 41.04.00 "Sume aferente fondurilor externe nerambursabile";
c)în cazul în care în bugetul fondurilor externe nerambursabile sunt aprobate venituri bugetare numai pentru anumite fonduri externe nerambursabile - în conturile de venituri bugetare deschise potrivit Clasificaţiei indicatorilor privind finanţele publice, aprobată prin OMFP nr. 1.954/2005, sau în contul de venituri bugetare corespunzător subdiviziunii 41.04.00 "Sume aferente fondurilor externe nerambursabile", după caz.
(2)Începând cu data de 1 iulie 2014, eventualele venituri ale bugetului creditelor interne şi bugetului creditelor externe se încasează de către instituţiile publice finanţate integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate în următoarele conturi de venituri bugetare aferent subdiviziunilor de venituri bugetare, după caz:
- 41.02.00 "Sume aferente creditelor interne";
- 41.03.00 "Sume aferente creditelor externe".
(3)Începând cu data de 1 iulie 2014, veniturile bugetului fondului de risc se încasează în conturile de venituri bugetare corespunzătoare deschise potrivit Clasificaţiei indicatorilor privind finanţele publice, aprobată prin OMFP nr. 1.954/2005, în măsura în care este aprobat bugetul acestui fond.
(4)Codificarea conturilor în care se încasează sumele de la finanţatori sau de la alte entităţi este prevăzută în anexă.
(5)Instituţiile publice finanţate integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate au obligaţia să înştiinţeze finanţatorii sau alte entităţi care virează sume bugetelor respective în legătură cu noile conturi în care urmează a fi încasate aceste sume începând cu 1 iulie 2014.
(6)Eventualele sume virate eronat în conturile de disponibilităţi prin care au fost gestionate bugetele prevăzute la prezentul titlu, până la data de 31 august 2014, inclusiv, se transferă de unităţile Trezoreriei Statului/Ministerul Finanţelor Publice în contul de venituri bugetare aferent subdiviziunii de venituri bugetare 36.25.00 "Venituri din disponibilităţile instituţiilor publice, în curs de clarificare". Sumele astfel transferate se distribuie de instituţiile publice în termen de maximum două zile lucrătoare de la încasare în conturile de venituri bugetare cărora acestea se cuvin.
(7)Pentru sumele încasate eronat în conturile de disponibilităţi prin care au fost gestionate bugetele prevăzute la prezentul titlu, după data de 31 august 2014, se întocmesc retururi la încasare.
SECŢIUNEA 2:B. Operaţiuni specifice deschiderii de credite bugetare
Art. 66
(1)Începând cu data de 25 iunie 2014, instituţiile publice finanţate integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate pot prezenta unităţilor Trezoreriei Statului la care acestea îşi au deschise conturile cereri pentru deschiderea de credite bugetare cu drept de utilizare începând cu luna iulie 2014, în limita prevederilor de cheltuieli bugetare aprobate în bugetele proprii la data întocmirii cererii. Cererile pentru deschiderea de credite bugetare se întocmesc la nivel de capitol şi titlu de cheltuială.
(2)Instituţiile publice finanţate integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate care au în subordine instituţii publice ai căror conducători au calitatea de ordonatori secundari/terţiari de credite au obligaţia de a le repartiza acestora şi de a le aproba, în condiţiile legii, bugete de venituri şi cheltuieli.
(3)Instituţiile publice prevăzute la alin. (1) întocmesc cererile pentru deschiderea de credite bugetare pentru necesităţile proprii trimestrial, în funcţie de necesităţile de finanţare ale trimestrului respectiv.
(4)În cazul în care creditele bugetare deschise trimestrial nu sunt suficiente pentru necesităţile de finanţare ale instituţiilor publice prevăzute la alin. (1), pot efectua deschideri de credite bugetare suplimentare, cu încadrarea în bugetele individuale şi în condiţiile prevăzute de prezentele norme metodologice. În situaţia în care se întocmesc cereri pentru deschiderea de credite bugetare aferente lunii decembrie a fiecărui an, acestea se depun la unităţile Trezoreriei Statului până cel mai târziu la data de 15 decembrie a anului respectiv, dacă prin normele metodologice privind încheierea exerciţiului bugetar nu se prevede altfel.
(5)La întocmirea cererilor pentru deschiderea de credite bugetare, instituţiile publice prevăzute la alin. (1) au obligaţia de a se asigura că deschiderea creditelor bugetare se efectuează cu încadrarea în prevederile trimestriale de cheltuieli aprobate în buget.
(6)În scopul încadrării în prevederile alin. (5), cererile pentru deschiderea de credite bugetare întocmite de către instituţiile publice prevăzute la alin. (1) cărora le-au fost repartizate şi aprobate bugete potrivit prevederilor alin. (2) vor fi avizate de către ordonatorul de credite ierarhic superior, în cazul în care acesta există, din punctul de vedere al încadrării sumelor solicitate în prevederile bugetare trimestriale ale bugetului centralizat al instituţiei publice ierarhic superioare.
(7)Ordonatorii de credite ai instituţiilor publice prevăzute la alin. (1) răspund pentru încadrarea în creditele bugetare trimestriale aprobate în buget în ceea ce priveşte sumele solicitate atât prin cererile pentru deschiderea de credite bugetare întocmite pentru activitatea proprie, cât şi prin cele avizate pentru bugetele ordonatorilor de credite ierarhic inferiori în condiţiile alin. (6).
(8)Depunerea cererilor pentru deschiderea creditelor bugetare la unităţile Trezoreriei Statului se efectuează cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte de efectuarea plăţilor.
(9)Cererile pentru deschiderea de credite bugetare care se depun la unităţile Trezoreriei Statului de instituţiile publice prevăzute la alin. (1) se înregistrează la registratură sau în Registrul operaţiunilor de trezorerie aferente cererilor pentru deschiderea de credite bugetare, întocmit potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 5 la Normele metodologice privind deschiderea şi repartizarea/retragerea creditelor bugetare din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj, bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, bugetul Trezoreriei Statului, bugetul Fondului pentru mediu şi bugetele locale, aprobate prin Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 501/2013, cu modificările şi completările ulterioare.

(10)În termen de maximum 3 zile lucrătoare de la primirea cererilor pentru deschiderea de credite bugetare, unităţile Trezoreriei Statului efectuează următoarele verificări:
a)concordanţa dintre semnătura şi amprenta ştampilei de pe cererea pentru deschiderea de credite bugetare şi cele existente în fişele cu specimenele de semnături depuse la unităţile Trezoreriei Statului;
b)existenţa avizului ordonatorului de credite ierarhic superior, în cazul prevăzut la alin. (6);
c)existenţa pe cererea pentru deschiderea de credite bugetare a vizei pentru control financiar preventiv;
d)existenţa altor documente prin care se justifică suma ce se solicită a fi deschisă prin cererea pentru deschiderea de credite bugetare, dacă prin reglementările în vigoare se prevede astfel;
e)încadrarea sumelor solicitate prin cererile pentru deschiderea de credite în prevederile bugetare anuale aprobate în bugetul instituţiei publice, cu următoarea excepţie:
- în cazul în care bugetele instituţiilor publice prevăzute la alin. (1) nu au fost aprobate până la începerea anului bugetar, se verifică încadrarea sumelor solicitate prin cererile pentru deschiderea creditelor bugetare din bugetele acestora în limitele prevăzute la art. 37 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 40 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(11)În cazul în care cererile pentru deschiderea de credite bugetare nu sunt întocmite corect sau nu îndeplinesc condiţiile de verificare prevăzute la alin. (10), acestea se restituie de către unităţile Trezoreriei Statului, cu adresă de înaintare, ordonatorilor de credite, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data înregistrării acestora în Registrul operaţiunilor de trezorerie aferente cererilor pentru deschiderea de credite bugetare.
(12)În cazuri temeinic justificate, ordonatorii de credite pot dispune retragerea creditelor bugetare deschise şi neutilizate din conturile proprii, scop în care se întocmeşte dispoziţia bugetară privind retragerea creditelor bugetare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2 la Normele metodologice privind deschiderea şi repartizarea/retragerea creditelor bugetare din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj, bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, bugetul Trezoreriei Statului, bugetul Fondului pentru mediu şi bugetele locale, aprobate prin Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 501/2013, anterior datei de 25 a fiecărei luni, în două exemplare, din care un exemplar se depune la unitatea Trezoreriei Statului.
(13)Dispoziţiile bugetare de retragere a creditelor bugetare care se depun la unităţile Trezoreriei Statului se înregistrează la registratură sau în Registrul dispoziţiilor bugetare depuse la unităţile Trezoreriei Statului, întocmit potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 9 la Normele metodologice privind deschiderea şi repartizarea/retragerea creditelor bugetare din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj, bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, bugetul Trezoreriei Statului, bugetul Fondului pentru mediu şi bugetele locale, aprobate prin Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 501/2013, cu modificările şi completările ulterioare.

(14)În situaţia în care documentele depuse de instituţiile publice prevăzute la alin. (1) sunt întocmite corect, acestea se preiau în sistem informatic de unităţile Trezoreriei Statului.
(15)Răspunderea privind persoanele care semnează cererile pentru deschiderea de credite bugetare la rubrica destinată instituţiei publice ierarhic superioare revine în exclusivitate instituţiilor publice respective, unităţile Trezoreriei Statului verificând numai ca această rubrică să fie completată.
(16)Codificarea conturilor de credite bugetare este prevăzută în anexă.
Art. 67
Începând cu data aprobării bugetului fondului de risc, prevederile art. 66 se aplică şi pentru deschiderea de credite bugetare din bugetul acestui fond de către unităţile administrativ-teritoriale, precum şi de către Ministerul Finanţelor Publice, cu precizarea că, în cazul acestuia din urmă, cererile pentru deschiderea de credite bugetare se întocmesc şi se depun la Ministerul Finanţelor Publice.
SECŢIUNEA 3:C. Efectuarea cheltuielilor bugetare
Art. 68
(1)Începând cu data de 1 iulie 2014, conturile de cheltuieli bugetare se deschid la unităţile Trezoreriei Statului pe capitole, subcapitole şi paragrafe, iar în cadrul acestora pe titluri, articole şi alineate, după caz, potrivit Clasificaţiei indicatorilor privind finanţele publice, aprobată prin OMFP nr. 1.954/2005.
(2)Codificarea conturilor de cheltuieli bugetare este prevăzută în anexă.
(3)Plăţile dispuse de instituţiile publice finanţate integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate din conturile de cheltuieli bugetare aferente bugetelor prevăzute la prezentul titlu se efectuează în limita creditelor bugetare deschise şi repartizate şi a veniturilor bugetare încasate în anul curent, inclusiv a sumelor virate din excedentul anilor precedenţi, existente la data efectuării plăţilor.
(4)Documentele de plată care nu se încadrează în prevederile alin. (3) se restituie de unităţile Trezoreriei Statului instituţiilor publice care le-au depus, în scopul redimensionării sumelor solicitate la plată.
(5)Plăţile ce se efectuează de către instituţiile publice se evidenţiază în conturile de cheltuieli bugetare aferente bugetelor prevăzute la prezentul titlu, deschise la unităţile Trezoreriei Statului, pe capitole, subcapitole, paragrafe, titluri, articole şi alineate de cheltuieli bugetare, potrivit bugetelor de venituri şi cheltuieli ale acestora şi potrivit Clasificaţiei indicatorilor privind finanţele publice, aprobată prin OMFP nr. 1.954/2005.
(6)În cazul bugetului fondului de risc gestionat de unităţile administrativ-teritoriale, conturile de cheltuieli bugetare se deschid la unităţile Trezoreriei Statului, iar în cazul bugetului fondului de risc gestionat de Ministerul Finanţelor Publice, conturile de cheltuieli bugetare se deschid la nivelul Ministerului Finanţelor Publice, după aprobarea acestor bugete.
SECŢIUNEA 4:D. Operaţiuni specifice privind excedentul
Art. 69
(1)În cazul în care bugetul fondurilor externe nerambursabile este aprobat cu venituri bugetare, precum şi în cazul bugetului fondului de risc, pot fi aprobate, în condiţiile legii, sume din excedentul anilor precedenţi necesare pentru efectuarea de cheltuieli în anul curent, în bugetele de venituri şi cheltuieli, ca sursă de finanţare, la partea de venituri bugetare, la o poziţie distinctă 40.15.00 "Sume utilizate din excedentul anului precedent pentru efectuarea de cheltuieli".
(11)În cazul în care bugetul fondurilor externe nerambursabile este aprobat cu venituri bugetare, precum şi în cazul bugetului fondului de risc, iar veniturile bugetare aprobate pentru anul curent sunt mai mici decât cheltuielile bugetare aprobate pentru anul curent, ordonatorii de credite vor prezenta unităţii Trezoreriei Statului, ca anexă la bugetul aprobat în condiţiile legii, o notă avizată de ordonatorul de credite ierarhic superior, cu excepţia ordonatorilor principali de credite pentru care aprobarea este în sarcina acestora, prin care vor preciza suma din excedent din care se asigură sursa de finanţare pentru acoperirea cheltuielile aprobate suplimentar faţă de veniturile aprobate.
(12)Instituţiile publice înrolate ca instituţii publice pilot în sistemul naţional de raportare prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/2013, aprobată cu modificări prin Legea nr. 25/2014, cu modificările ulterioare, vor depune la unităţile Trezoreriei Statului şi un buget echilibrat, în care sumele din excedentul anilor precedenţi necesare pentru efectuarea de cheltuieli în anul curent se cuprind în buget ca sursă de finanţare la partea de venituri bugetare, la o poziţie distinctă, 40.15.00 «Sume utilizate din excedentul anului precedent pentru efectuarea de cheltuieli». Bugetul echilibrat cuprinde veniturile şi cheltuielile bugetare în structura bugetului aprobat, inclusiv sursa de finanţare aprobată la subdiviziunea 40.15.00 «Sume utilizate din excedentul anului precedent pentru efectuarea de cheltuieli».

(2)În situaţiile prevăzute la alin. (1), (11) şi (12), în execuţie, sumele ce se utilizează din excedentul anilor precedenţi se transferă de către instituţiile publice, prin ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), din contul de excedent al bugetului în contul de venituri bugetare corespunzător subdiviziunii 40.15.00 «Sume utilizate din excedentul anului precedent pentru efectuarea de cheltuieli», pe măsura necesităţilor de finanţare.

(3)La finele anului bugetar, sumele transferate în cursul anului pentru efectuarea de cheltuieli se restituie integral, pe bază de ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), din contul de venituri bugetare corespunzător subdiviziunii de venituri bugetare 40.15.00 "Sume utilizate din excedentul anului precedent pentru efectuarea de cheltuieli" în contul corespunzător de excedent al anilor precedenţi. După efectuarea acestei operaţiuni, instituţiile publice respective îşi închid conturile de venituri şi de cheltuieli bugetare prin contul de excedent/deficit al anului curent.
(4)În cazul în care la finele anului bugetar, după efectuarea operaţiunii prevăzute la alin. (3), bugetele respective înregistrează deficit, acesta se acoperă definitiv din excedentul anilor precedenţi, prin decizie a ordonatorului de credite, emisă în termen de 5 zile lucrătoare de la încheierea exerciţiului bugetar.
Art. 70
(1)Instituţiile publice finanţate integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate procedează, după caz, la sfârşitul anului bugetar, astfel:
a)în cazul în care bugetul fondurilor externe nerambursabile este aprobat cu venituri bugetare-închid conturile de venituri şi cheltuieli bugetare prin contul corespunzător de excedent prevăzut în anexă;
b)în cazul în care bugetul fondurilor externe nerambursabile nu este aprobat cu venituri bugetare - închid conturile de venituri şi cheltuieli bugetare prin contul 50.71.04 "Disponibil al bugetului fondurilor externe nerambursabile din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor";
c)în cazul în care în bugetul fondurilor externe nerambursabile sunt aprobate venituri bugetare numai pentru anumite fonduri externe nerambursabile - închid conturile de venituri şi cheltuieli bugetare potrivit prevederilor lit. a) şi b);
d)în cazul bugetului fondului de risc - închid conturile de venituri şi cheltuieli bugetare prin contul corespunzător de excedent prevăzut în anexă.
(2)Instituţiile publice prevăzute la alin. (1) care gestionează bugetul creditelor interne şi/sau bugetul creditelor externe procedează la sfârşitul anului bugetar la închiderea conturilor de venituri şi cheltuieli bugetare prin conturile 50.71.02 "Disponibil al bugetului creditelor interne din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor" şi 50.71.03 "Disponibil al bugetului creditelor externe din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor", după caz.
(3)Instituţiile publice finanţate integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate procedează la stabilirea excedentului/rezultatului execuţiei bugetului fondurilor externe nerambursabile şi bugetului fondului de risc, precum şi a rezultatului execuţiei bugetului creditelor interne şi a bugetului creditelor externe potrivit prevederilor alin. (1) şi (2) şi normelor metodologice privind încheierea exerciţiului bugetar anual.
(4)Sumele aflate la finele anului bugetar în soldul conturilor 50.71.02 "Disponibil al bugetului creditelor interne din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor", 50.71.03 "Disponibil al bugetului creditelor externe din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor" şi 50.71.04 "Disponibil al bugetului fondurilor externe nerambursabile din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor" se virează cu ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), în primele 5 zile lucrătoare ale anului următor, în conturile de venituri bugetare, după caz, aferente subdiviziunilor de venituri bugetare:
- 41.02.00 "Sume aferente creditelor interne";
- 41.03.00 "Sume aferente creditelor externe";
- 41.04.00 "Sume aferente fondurilor externe nerambursabile".
SECŢIUNEA 5:E. Precizări referitoare la conturile de disponibilităţi
Art. 71
Deschiderea pe numele instituţiilor publice finanţate integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate la unităţile Trezoreriei Statului a unor conturi de disponibilităţi pentru gestionarea sumelor aferente bugetelor prevăzute la prezentul titlu se poate efectua numai în cazuri temeinic justificate, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice.
SECŢIUNEA 6:F. Precizări cu caracter general
Art. 72
În situaţia în care anumiţi indicatori din Clasificaţia indicatorilor privind finanţele publice, aprobată prin OMFP nr. 1.954/2005, sunt detaliaţi la nivel de subcapitol şi paragraf - la partea de venituri bugetare şi la nivel de subcapitol şi paragraf şi, respectiv, la nivel de articol şi alineat - la partea de cheltuieli bugetare, iar veniturile şi cheltuielile bugetare aprobate în bugetele de venituri şi cheltuieli aferente bugetelor prevăzute la prezentul titlu aprobate pentru anul 2014 nu sunt astfel detaliate, instituţiile publice respective vor lua măsurile necesare pentru detalierea şi prezentarea la unităţile Trezoreriei Statului a bugetelor individuale detaliate potrivit clasificaţiei bugetare.
Art. 73
Prevederile prezentului titlu referitoare la bugetul fondului de risc se aplică de la data la care bugetul acestui fond este aprobat potrivit prevederilor legale.