Capitolul iii - Operaţiuni care se efectuează începând cu 1 iulie 2014 de instituţiile publice finanţate parţial din venituri proprii - Norme Metodologice din 2014 privind execuţia bugetelor de venituri şi cheltuieli ale instituţiilor publice autonome, instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din venituri proprii şi activităţilor finanţate integral din venituri proprii, inclusiv a bugetelor creditelor interne, bugetelor creditelor externe, bugetelor fondurilor externe nerambursabile, bugetelor fondului de risc şi bugetelor privind activitatea de privatizare, gestionate de instituţiile publice, indiferent de modalitatea de organizare şi finanţare a acestora
M.Of. 396
În vigoare Versiune de la: 21 Martie 2025
CAPITOLUL III:Operaţiuni care se efectuează începând cu 1 iulie 2014 de instituţiile publice finanţate parţial din venituri proprii
SECŢIUNEA 1:A. Încasarea veniturilor bugetare
SUBSECŢIUNEA 1:A.1. În cazul veniturilor bugetare aferente sursei de finanţare "Venituri proprii şi subvenţii"
Art. 38
(1)Începând cu data de 1 iulie 2014, veniturile bugetare se încasează de instituţiile publice finanţate parţial din venituri proprii în conturi distincte de venituri bugetare deschise pe capitole, subcapitole şi paragrafe, după caz, potrivit Clasificaţiei indicatorilor privind finanţele publice, aprobată prin OMFP nr. 1.954/2005, la unităţile Trezoreriei Statului prin care îşi gestionează bugetul de venituri şi cheltuieli, codificate cu codul de identificare fiscală al instituţiilor publice respective.
(2)Codificarea conturilor de venituri bugetare este prevăzută în anexă.
(3)Instituţiile publice prevăzute la alin. (1) au obligaţia să înştiinţeze contribuabilii şi celelalte entităţi care le datorează sume în legătură cu noile conturi de venituri bugetare în care urmează a fi virate sumele datorate începând cu 1 iulie 2014.
(4)Eventualele sume virate eronat de contribuabili şi celelalte entităţi în conturile de disponibilităţi prin care au fost gestionate bugetele instituţiilor publice finanţate parţial din venituri proprii, până la data de 31 august 2014, inclusiv, se transferă de unităţile Trezoreriei Statului în contul de venituri bugetare aferent subdiviziunii de venituri bugetare 36.25.00 "Venituri din disponibilităţile instituţiilor publice, în curs de clarificare"- Sumele astfel transferate se distribuie de instituţiile publice, în termen de maximum două zile lucrătoare de la încasare, în conturile de venituri bugetare cărora acestea se cuvin.
(5)Pentru sumele încasate eronat de la contribuabili şi celelalte entităţi în conturile de disponibilităţi prin care au fost gestionate bugetele instituţiilor publice finanţate parţial din venituri proprii, după data de 31 august 2014, se întocmesc retururi la încasare.
SUBSECŢIUNEA 2:A.2. În cazul sumelor primite de la finanţatori aferente surselor de finanţare: credite interne, credite externe şi fonduri externe nerambursabile
Art. 39
(1)Începând cu data de 1 iulie 2014, sumele primite de la finanţatori aferente bugetului creditelor interne şi bugetului creditelor externe se încasează de către instituţiile publice finanţate parţial din venituri proprii la subdiviziunile de venituri bugetare, după caz:
- 41.02.00 "Sume aferente creditelor interne";
- 41.03.00 "Sume aferente creditelor externe".
(2)Începând cu data de 1 iulie 2014, veniturile bugetului fondurilor externe nerambursabile se încasează/evidenţiază, după caz, astfel:
a)în cazul în care bugetul fondurilor externe nerambursabile este aprobat cu venituri bugetare - în conturile de venituri bugetare corespunzătoare deschise potrivit Clasificaţiei indicatorilor privind finanţele publice, aprobată prin OMFP nr. 1.954/2005;
b)în cazul în care bugetul fondurilor externe nerambursabile nu este aprobat cu venituri bugetare - în contul de venituri bugetare corespunzător subdiviziunii 41.04.00 "Sume aferente fondurilor externe nerambursabile";
c)în cazul în care în bugetul fondurilor externe nerambursabile sunt aprobate venituri bugetare numai pentru anumite fonduri externe nerambursabile - în conturile de venituri bugetare deschise potrivit Clasificaţiei indicatorilor privind finanţele publice, aprobată prin OMFP nr. 1.954/2005, şi în contul de venituri bugetare corespunzător subdiviziunii 41.04.00 "Sume aferente fondurilor externe nerambursabile", după caz.
(3)Codificarea conturilor în care se încasează sume de la finanţatori este prevăzută în anexă.
(4)Instituţiile publice finanţate parţial din venituri proprii au obligaţia să înştiinţeze finanţatorii sau alte entităţi care virează sume bugetelor respective în legătură cu noile conturi în care urmează a fi încasate aceste sume începând cu 1 iulie 2014.
(5)Eventualele sume virate eronat în conturile de disponibilităţi prin care au fost gestionate bugetul fondurilor externe nerambursabile, bugetul creditelor interne şi bugetul creditelor externe, până la data de 31 august 2014, inclusiv, se transferă de unităţile Trezoreriei Statului în contul de venituri bugetare aferent subdiviziunii de venituri bugetare 36.25.00 "Venituri din disponibilităţile instituţiilor publice, în curs de clarificare". Sumele astfel transferate se distribuie de instituţiile publice, în termen de maximum două zile lucrătoare de la încasare, în conturile de venituri bugetare cărora acestea se cuvin.
(6)Pentru sumele încasate eronat de la finanţatori sau alte entităţi în conturile de disponibilităţi prin care au fost gestionate bugetele respective, după data de 31 august 2014, se întocmesc retururi la încasare.
SECŢIUNEA 2:B. Operaţiuni specifice deschiderii de credite bugetare
SUBSECŢIUNEA 1:B.1. Deschiderea de credite bugetare din bugetul de venituri şi cheltuieli al instituţiilor publice finanţate parţial din venituri proprii
Art. 40
(10)Cererile pentru deschiderea de credite bugetare ce se depun de instituţiile publice prevăzute la alin. (1) la unităţile Trezoreriei Statului se înregistrează la registratură sau în Registrul operaţiunilor de trezorerie aferente cererilor pentru deschiderea de credite bugetare, întocmit potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 5 la Normele metodologice privind deschiderea şi repartizarea/retragerea creditelor bugetare din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj, bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, bugetul Trezoreriei Statului, bugetul Fondului pentru mediu şi bugetele locale, aprobate prin Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 501/2013, cu modificările şi completările ulterioare.
(14)Dispoziţiile bugetare de retragere a creditelor bugetare care se depun la unităţile Trezoreriei Statului se înregistrează la registratură sau în Registrul dispoziţiilor bugetare depuse la unităţile Trezoreriei Statului, întocmit potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 9 la Normele metodologice privind deschiderea şi repartizarea/retragerea creditelor bugetare din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj, bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, bugetul Trezoreriei Statului, bugetul Fondului pentru mediu şi bugetele locale, aprobate prin Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 501/2013, cu modificările şi completările ulterioare.
(1)Începând cu data de 25 iunie 2014, instituţiile publice finanţate parţial din venituri proprii pot prezenta unităţilor Trezoreriei Statului la care acestea îşi au deschise conturile cereri pentru deschiderea de credite bugetare cu drept de utilizare din luna iulie 2014, în limita prevederilor de cheltuieli bugetare aprobate în bugetele proprii la data întocmirii cererii. Cererile pentru deschiderea de credite bugetare se întocmesc la nivel de capitol şi titlu de cheltuială.
(2)Instituţiile publice, indiferent de modalitatea de organizare şi finanţare, care au în subordine instituţii publice finanţate parţial din venituri proprii ai căror conducători au calitatea de ordonatori secundari/terţiari de credite au obligaţia de a le repartiza acestora şi de a le aproba, în condiţiile legii, bugete de venituri şi cheltuieli.
(3)Instituţiile publice finanţate parţial din venituri proprii virează subvenţiile primite de la ordonatorul principal de credite şi care sunt cuvenite instituţiilor publice din subordine, din contul propriu de venituri bugetare în care acestea au fost încasate de la ordonatorul principal de credite în acelaşi cont de venituri bugetare deschis pe numele ordonatorilor terţiari de credite subordonaţi cărora acestea se cuvin.
(4)Instituţiile publice prevăzute la alin. (1) întocmesc cererile pentru deschiderea de credite bugetare pentru necesităţile proprii trimestrial, în funcţie de necesităţile de finanţare ale trimestrului respectiv.
(5)În cazul în care creditele bugetare deschise trimestrial nu sunt suficiente pentru necesităţile de finanţare ale instituţiilor publice prevăzute la alin. (1), acestea pot efectua deschideri de credite bugetare suplimentare, cu încadrarea în bugetele individuale şi în condiţiile prevăzute de prezentele norme metodologice. În situaţia în care se întocmesc cereri pentru deschiderea de credite bugetare aferente lunii decembrie a fiecărui an, acestea se depun la unităţile Trezoreriei Statului până cel mai târziu la data de 15 decembrie a anului respectiv, dacă prin normele metodologice privind încheierea exerciţiului bugetar nu se prevede altfel.
(6)La întocmirea cererilor pentru deschiderea de credite bugetare, instituţiile publice prevăzute la alin. (1) au obligaţia de a se asigura că deschiderea creditelor bugetare se efectuează cu încadrarea în prevederile trimestriale de cheltuieli aprobate în buget.
(7)În scopul încadrării în prevederile alin. (6), cererile pentru deschiderea de credite bugetare întocmite de către instituţiile publice prevăzute la alin. (1) cărora le-au fost repartizate şi aprobate bugete potrivit prevederilor alin. (2) vor fi avizate de către ordonatorul de credite ierarhic superior, în cazul în care acesta există, din punctul de vedere al încadrării sumelor solicitate în prevederile bugetare trimestriale ale bugetului centralizat al instituţiei publice ierarhic superioare.
(8)Ordonatorii de credite ai instituţiilor publice prevăzute la alin. (1) răspund pentru încadrarea în creditele bugetare trimestriale aprobate în buget în ceea ce priveşte sumele solicitate atât prin cererile pentru deschiderea de credite bugetare întocmite pentru activitatea proprie, cât şi prin cele avizate pentru bugetele ordonatorilor de credite ierarhic inferiori în condiţiile alin. (7).
(9)Depunerea cererilor pentru deschiderea creditelor bugetare la unităţile Trezoreriei Statului se efectuează cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte de efectuarea plăţilor.
(10)Cererile pentru deschiderea de credite bugetare ce se depun de instituţiile publice prevăzute la alin. (1) la unităţile Trezoreriei Statului se înregistrează la registratură sau în Registrul operaţiunilor de trezorerie aferente cererilor pentru deschiderea de credite bugetare, întocmit potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 5 la Normele metodologice privind deschiderea şi repartizarea/retragerea creditelor bugetare din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj, bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, bugetul Trezoreriei Statului, bugetul Fondului pentru mediu şi bugetele locale, aprobate prin Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 501/2013, cu modificările şi completările ulterioare.(11)În termen de maximum 3 zile lucrătoare de la primirea cererilor pentru deschiderea de credite bugetare, unităţile Trezoreriei Statului efectuează următoarele verificări:
a)concordanţa dintre semnătura şi amprenta ştampilei de pe cererea pentru deschiderea de credite bugetare şi cele existente în fişele cu specimenele de semnături depuse la unităţile Trezoreriei Statului;
b)existenţa avizului ordonatorului de credite ierarhic superior, în cazul prevăzut la alin. (7);
c)existenţa pe cererea pentru deschiderea de credite bugetare a vizei pentru control financiar preventiv;
d)existenţa altor documente prin care se justifică suma ce se solicită a fi deschisă prin cererea pentru deschiderea de credite bugetare, dacă prin reglementările în vigoare se prevede astfel;
e)încadrarea sumelor solicitate prin cererile pentru deschiderea de credite în prevederile bugetare anuale aprobate în bugetul instituţiei publice, cu următoarea excepţie:
- în cazul în care bugetele instituţiilor publice prevăzute la alin. (1) nu au fost aprobate până la începerea anului bugetar, se verifică încadrarea sumelor solicitate prin cererile pentru deschiderea creditelor bugetare din bugetele acestora în limitele prevăzute la art. 14 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările şi completările ulterioare.
(12)În cazul în care cererile pentru deschiderea de credite bugetare nu sunt întocmite corect sau nu îndeplinesc condiţiile de verificare prevăzute la alin. (11), acestea se restituie de către unităţile Trezoreriei Statului, cu adresă de înaintare, ordonatorilor de credite, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data înregistrării acestora în Registrul operaţiunilor de trezorerie aferente cererilor pentru deschiderea de credite bugetare.
(13)În cazuri temeinic justificate, ordonatorii de credite pot dispune retragerea creditelor bugetare deschise şi neutilizate din conturile proprii, scop în care se întocmeşte dispoziţia bugetară privind retragerea creditelor bugetare potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2 la Normele metodologice privind deschiderea şi repartizarea/retragerea creditelor bugetare din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj, bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, bugetul Trezoreriei Statului, bugetul Fondului pentru mediu şi bugetele locale, aprobate prin Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 501/2013, anterior datei de 25 a fiecărei luni, în două exemplare, din care un exemplar se depune la unitatea Trezoreriei Statului.
(14)Dispoziţiile bugetare de retragere a creditelor bugetare care se depun la unităţile Trezoreriei Statului se înregistrează la registratură sau în Registrul dispoziţiilor bugetare depuse la unităţile Trezoreriei Statului, întocmit potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 9 la Normele metodologice privind deschiderea şi repartizarea/retragerea creditelor bugetare din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj, bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, bugetul Trezoreriei Statului, bugetul Fondului pentru mediu şi bugetele locale, aprobate prin Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 501/2013, cu modificările şi completările ulterioare.(15)În situaţia în care documentele depuse de instituţiile publice prevăzute la alin. (1) sunt întocmite corect, acestea se preiau în sistem informatic de unităţile Trezoreriei Statului.
(16)Răspunderea privind persoanele care semnează cererile pentru deschiderea de credite bugetare la rubrica destinată instituţiei publice ierarhic superioare revine în exclusivitate instituţiilor publice respective, unităţile Trezoreriei Statului verificând numai ca această rubrică să fie completată.
(17)Codificarea conturilor de credite bugetare este prevăzută în anexă.
SUBSECŢIUNEA 2:B.2. Deschiderea de credite bugetare din bugetul creditelor interne, bugetul creditelor externe şi bugetul fondurilor externe nerambursabile de către instituţiile publice finanţate parţial din venituri proprii
Art. 41
Instituţiile publice finanţate parţial din venituri proprii deschid credite bugetare din bugetul creditelor interne, bugetul creditelor externe şi bugetul fondurilor externe nerambursabile potrivit procedurii prevăzute la art. 40.
SECŢIUNEA 3:C. Efectuarea cheltuielilor bugetare
SUBSECŢIUNEA 1:C.1. În cazul cheltuielilor bugetare aferente sursei de finanţare "Venituri proprii şi subvenţii"
Art. 42
(1)Începând cu data de 1 iulie 2014, conturile de cheltuieli bugetare se deschid la unităţile Trezoreriei Statului pe capitole, subcapitole şi paragrafe, iar în cadrul acestora pe titluri, articole şi alineate, după caz, potrivit Clasificaţiei indicatorilor privind finanţele publice, aprobată prin OMFP nr. 1.954/2005.
(2)Codificarea conturilor de cheltuieli bugetare este prevăzută în anexă.
(3)Plăţile dispuse de instituţiile publice finanţate parţial din venituri proprii din conturile de cheltuieli bugetare se efectuează în limita creditelor bugetare deschise şi repartizate şi a veniturilor bugetare încasate în anul curent, inclusiv a sumelor virate din excedentul anilor precedenţi, existente la data efectuării plăţilor.
(4)Documentele de plată care nu se încadrează în prevederile alin. (3) se restituie de unităţile Trezoreriei Statului instituţiilor publice care le-au depus, în scopul redimensionării sumelor solicitate la plată.
(5)Plăţile ce se efectuează de către instituţiile publice se evidenţiază în conturile de cheltuieli bugetare deschise la unităţile Trezoreriei Statului, pe capitole, subcapitole, paragrafe, titluri, articole şi alineate de cheltuieli bugetare, potrivit bugetelor de venituri şi cheltuieli ale acestora şi potrivit Clasificaţiei indicatorilor privind finanţele publice, aprobată prin OMFP nr. 1.954/2005.
Art. 421
(1)În cazul în care veniturile bugetare estimate a fi realizate la nivelul unor instituţii publice finanţate parţial din venituri proprii din subordine sunt inferioare cheltuielilor bugetare aferente anului bugetar ale acestora, instituţia publică ierarhic superioară poate redistribui sume pentru echilibrarea bugetelor respective, din disponibilităţile realizate la nivelul acesteia sau din veniturile redistribuite de ordonatorii de credite ierarhic inferiori potrivit art. 422, cu respectarea legislaţiei specifice.
(2)Redistribuirea veniturilor bugetare ca sursă de finanţare, în condiţiile alin. (1), se efectuează astfel:
a)prin cuprinderea în bugetul instituţiilor publice ierarhic superioare de la care vor fi efectuate transferurile de venituri bugetare, la subcapitolul de venituri 41.07.00 «Venituri proprii redistribuite între instituţii publice finanţate integral/parţial din venituri proprii sau între activităţi finanţate integral din venituri proprii», a sumelor care fac obiectul transferului, cu valoare negativă;
b)prin cuprinderea în bugetul instituţiilor publice care vor primi transferurile de venituri bugetare, la subcapitolul de venituri 41.07.00 «Venituri proprii redistribuite între instituţii publice finanţate integral/parţial din venituri proprii sau între activităţi finanţate integral din venituri proprii», a sumelor care fac obiectul transferului, cu valoare pozitivă.
(3)Sumele care fac obiectul transferului se cuprind în bugetele individuale ale instituţiilor publice menţionate la alin. (2).
(4)Redistribuirile de venituri bugetare în condiţiile alin. (2) pot fi efectuate în tot cursul anului bugetar, cu condiţia ca acestea să nu afecteze plata angajamentelor legale şi bugetare şi să nu genereze deficit în bugetul instituţiilor publice de la care se efectuează redistribuirile.
(5)În execuţie, sumele prevăzute la subcapitolul de venituri 41.07.00 «Venituri proprii redistribuite între instituţii publice finanţate integral/parţial din venituri proprii sau între activităţi finanţate integral din venituri proprii» se virează pe bază de ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPT) în conturile corespunzătoare de venituri bugetare ale instituţiilor publice beneficiare, pe măsura necesităţilor de finanţare a cheltuielilor aprobate în bugetele acestora şi cu condiţia încadrării în disponibilităţile anului curent ale bugetului instituţiilor publice de la care se efectuează redistribuirea.
(6)În situaţia în care la finele anului instituţia publică beneficiară nu a utilizat în întregime sumele primite ca redistribuiri de disponibilităţi, va proceda la restituirea acestora, pe bază de ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), din contul de venituri bugetare în care au fost încasate în contul de venituri bugetare al instituţiei publice ierarhic superioare de la care au fost primite. Această operaţiune se va efectua cu respectarea programului calendaristic pentru efectuarea prin unităţile Trezoreriei Statului a principalelor operaţiuni de încheiere a exerciţiului bugetar, stabilit prin normele metodologice privind încheierea exerciţiului bugetar aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice.
Art. 422
(1)În cazul în care veniturile bugetare estimate a fi realizate la nivelul unor instituţii publice finanţate parţial din venituri proprii din subordine sunt mai mari decât cheltuielile bugetare aferente anului bugetar ale acestora, instituţia publică ierarhic superioară poate dispune redistribuirea de sume, în vederea echilibrării bugetului propriu al acesteia sau al altor instituţii publice din subordine.
(2)Redistribuirea veniturilor bugetare în condiţiile alin. (1) se efectuează astfel:
a)prin cuprinderea în bugetul instituţiilor publice din subordine a sumelor care fac obiectul transferului, cu valoare negativă, la subdiviziunea de venituri bugetare unde se estimează a fi încasate;
b)prin majorarea, cu sumele care fac obiectul transferului, a subdiviziunii de venituri bugetare corespunzătoare în bugetul instituţiilor publice ierarhic superioare.
(3)Redistribuirile de venituri bugetare în condiţiile alin. (2) pot fi efectuate în tot cursul anului bugetar, cu condiţia ca acestea să nu afecteze plata angajamentelor legale şi bugetare şi să nu genereze deficit în bugetul instituţiilor publice de la care se efectuează redistribuirile.
(4)În execuţie sumele prevăzute la alin. (2) se virează de către instituţiile publice din subordine, pe bază de ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), din conturile de venituri bugetare în care au fost încasate, în conturile corespunzătoare de venituri bugetare ale instituţiilor publice ierarhic superioare.SUBSECŢIUNEA 2:C.2. În cazul cheltuielilor bugetare efectuate din bugetul creditelor interne, bugetul creditelor externe şi bugetul fondurilor externe nerambursabile
Art. 43
Instituţiile publice finanţate parţial din venituri proprii efectuează cheltuieli bugetare din bugetul creditelor interne, bugetul creditelor externe şi bugetul fondurilor externe nerambursabile cu respectarea prevederilor art. 42.
SECŢIUNEA 4:D. Operaţiuni specifice privind excedentul
SUBSECŢIUNEA 1:D.1. Operaţiuni specifice privind excedentul sursei de finanţare "Venituri proprii şi subvenţii"
Art. 44
(11)În situaţia în care veniturile bugetare aprobate pentru anul curent sunt mai mici decât cheltuielile bugetare aprobate pentru anul curent, ordonatorii de credite ai instituţiilor publice finanţate parţial din venituri proprii vor prezenta unităţii Trezoreriei Statului, ca anexă la bugetul aprobat în condiţiile legii, o notă avizată de ordonatorul de credite ierarhic superior, cu excepţia ordonatorilor principali de credite pentru care aprobarea este în sarcina acestora, prin care vor preciza suma din excedent din care se asigură sursa de finanţare pentru acoperirea cheltuielilor aprobate suplimentar faţă de veniturile aprobate.
(12)Instituţiile publice finanţate parţial din venituri proprii, înrolate ca instituţii publice pilot în sistemul naţional de raportare prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/2013, aprobată cu modificări prin Legea nr. 25/2014, cu modificările ulterioare, vor depune la unităţile Trezoreriei Statului şi un buget echilibrat, în care sumele din excedentul anilor precedenţi necesare pentru efectuarea de cheltuieli în anul curent se cuprind în buget ca sursă de finanţare la partea de venituri bugetare, la o poziţie distinctă, 40.15.00 «Sume utilizate din excedentul anului precedent pentru efectuarea de cheltuieli». Bugetul echilibrat cuprinde veniturile şi cheltuielile bugetare în structura bugetului aprobat, inclusiv sursa de finanţare aprobată la subdiviziunea 40.15.00 «Sume utilizate din excedentul anului precedent pentru efectuarea de cheltuieli».
(2)În situaţiile prevăzute la alin. (1), (11) şi (12), în execuţie, sumele ce se utilizează din excedentul anilor precedenţi se transferă de către instituţiile publice, prin ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), din contul de excedent al bugetului în contul de venituri bugetare corespunzător subdiviziunii 40.15.00 «Sume utilizate din excedentul anului precedent pentru efectuarea de cheltuieli», pe măsura necesităţilor de finanţare.
(1)În situaţia în care veniturile bugetare aprobate pentru anul curent sunt mai mici decât cheltuielile bugetare aprobate pentru anul curent, pot fi aprobate, în condiţiile legii, sume din excedentul anilor precedenţi necesare pentru efectuarea de cheltuieli în anul curent, în bugetele de venituri şi cheltuieli ale instituţiilor publice finanţate parţial din venituri proprii, ca sursă de finanţare, la partea de venituri bugetare, la o poziţie distinctă 40.15.00 "Sume utilizate din excedentul anului precedent pentru efectuarea de cheltuieli".
(11)În situaţia în care veniturile bugetare aprobate pentru anul curent sunt mai mici decât cheltuielile bugetare aprobate pentru anul curent, ordonatorii de credite ai instituţiilor publice finanţate parţial din venituri proprii vor prezenta unităţii Trezoreriei Statului, ca anexă la bugetul aprobat în condiţiile legii, o notă avizată de ordonatorul de credite ierarhic superior, cu excepţia ordonatorilor principali de credite pentru care aprobarea este în sarcina acestora, prin care vor preciza suma din excedent din care se asigură sursa de finanţare pentru acoperirea cheltuielilor aprobate suplimentar faţă de veniturile aprobate.
(12)Instituţiile publice finanţate parţial din venituri proprii, înrolate ca instituţii publice pilot în sistemul naţional de raportare prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/2013, aprobată cu modificări prin Legea nr. 25/2014, cu modificările ulterioare, vor depune la unităţile Trezoreriei Statului şi un buget echilibrat, în care sumele din excedentul anilor precedenţi necesare pentru efectuarea de cheltuieli în anul curent se cuprind în buget ca sursă de finanţare la partea de venituri bugetare, la o poziţie distinctă, 40.15.00 «Sume utilizate din excedentul anului precedent pentru efectuarea de cheltuieli». Bugetul echilibrat cuprinde veniturile şi cheltuielile bugetare în structura bugetului aprobat, inclusiv sursa de finanţare aprobată la subdiviziunea 40.15.00 «Sume utilizate din excedentul anului precedent pentru efectuarea de cheltuieli».
(2)În situaţiile prevăzute la alin. (1), (11) şi (12), în execuţie, sumele ce se utilizează din excedentul anilor precedenţi se transferă de către instituţiile publice, prin ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), din contul de excedent al bugetului în contul de venituri bugetare corespunzător subdiviziunii 40.15.00 «Sume utilizate din excedentul anului precedent pentru efectuarea de cheltuieli», pe măsura necesităţilor de finanţare.(3)La finele anului bugetar, sumele transferate în cursul anului pentru efectuarea de cheltuieli se restituie integral, pe bază de ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), din contul de venituri bugetare corespunzător subdiviziunii de venituri bugetare 40.15.00 "Sume utilizate din excedentul anului precedent pentru efectuarea de cheltuieli" în contul corespunzător de excedent al anilor precedenţi. După efectuarea acestei operaţiuni, instituţiile publice finanţate parţial din venituri proprii îşi închid conturile de venituri şi de cheltuieli bugetare prin contul de excedent/deficit al anului curent.
(4)În cazul în care la finele anului bugetar, după efectuarea operaţiunii prevăzute la alin. (3), bugetele instituţiilor publice finanţate parţial din venituri proprii înregistrează deficit, acesta se acoperă definitiv din excedentul anilor precedenţi, prin decizie a ordonatorului de credite, emisă în termen de 5 zile lucrătoare de la încheierea exerciţiului bugetar.
(5)Sumele constituite din excedentele bugetare pot fi utilizate pentru acoperirea golurilor temporare de casă, prin transferul din contul corespunzător de excedent prevăzut la pct. II din anexă în contul de venituri bugetare corespunzător subdiviziunii de venituri bugetare 41.06.00 "Sume din excedentul anului precedent pentru acoperirea golurilor temporare de casă", urmând ca până la sfârşitul anului să se efectueze reîntregirea sumei din excedent bugetar cu sumele repartizate din acesta în cursul anului, pentru acoperirea golurilor temporare de casă.
SUBSECŢIUNEA 2:D.2. Operaţiuni specifice privind excedentul/rezultatul execuţiei bugetului fondurilor externe nerambursabile, precum şi rezultatul execuţiei bugetului creditelor interne şi a bugetului creditelor externe
Art. 45
(1)În situaţia în care bugetul fondurilor externe nerambursabile este aprobat cu venituri, iar instituţiile publice finanţate parţial din venituri proprii gestionează sume aferente acestui buget se procedează, atât în cursul anului bugetar, cât şi la sfârşitul anului bugetar, potrivit mecanismului stabilit la art. 44 şi la prezentul articol.
(2)Instituţiile publice finanţate parţial din venituri proprii procedează, după caz, la sfârşitul anului bugetar, astfel:
a)în cazul în care bugetul fondurilor externe nerambursabile este aprobat cu venituri bugetare - închid conturile de venituri şi cheltuieli bugetare prin contul corespunzător de excedent prevăzut în anexă;
b)în cazul în care bugetul fondurilor externe nerambursabile nu este aprobat cu venituri bugetare - închid conturile de venituri şi cheltuieli bugetare prin contul 50.71.04 "Disponibil al bugetului fondurilor externe nerambursabile din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor";
c)în cazul în care în bugetul fondurilor externe nerambursabile sunt aprobate venituri bugetare numai pentru anumite fonduri externe nerambursabile - închid conturile de venituri şi cheltuieli bugetare potrivit prevederilor lit. a) şi b).
(3)Instituţiile publice finanţate parţial din venituri proprii care gestionează bugetul creditelor interne şi/sau bugetul creditelor externe procedează la sfârşitul anului bugetar la închiderea conturilor de venituri şi cheltuieli bugetare prin conturile 50.71.02 "Disponibil al bugetului creditelor interne din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor" şi 50.71.03 "Disponibil al bugetului creditelor externe din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor", după caz.
(4)Instituţiile publice finanţate parţial din venituri proprii procedează la stabilirea excedentului/rezultatului execuţiei bugetului fondurilor externe nerambursabile, precum şi a rezultatului execuţiei bugetului creditelor interne şi a bugetului creditelor externe potrivit prevederilor alin. (1) şi (2) şi normelor metodologice privind încheierea exerciţiului bugetar anual.
(5)Sumele aflate la finele anului bugetar în soldul conturilor 50.71.02 "Disponibil al bugetului creditelor interne din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor", 50.71.03 "Disponibil al bugetului creditelor externe din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor" şi 50.71.04 "Disponibil al bugetului fondurilor externe nerambursabile din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor", după caz, se virează cu ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), în primele 5 zile lucrătoare ale anului următor, în conturile de venituri bugetare, după caz, aferente subdiviziunilor de venituri bugetare:
- 41.02.00 "Sume aferente creditelor interne";
- 41.03.00 "Sume aferente creditelor externe";
- 41.04.00 "Sume aferente fondurilor externe nerambursabile".
SECŢIUNEA 5:E. Precizări referitoare la conturile de disponibilităţi
Art. 46
(1)Începând cu data de 1 iulie 2014, pe numele instituţiilor publice finanţate parţial din venituri proprii pot fi deschise la unităţile Trezoreriei Statului numai conturile de disponibilităţi publicate pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice, potrivit prevederilor art. 80.
(2)Deschiderea la unităţile Trezoreriei Statului pe numele instituţiilor publice finanţate parţial din venituri proprii a altor conturi de disponibilităţi decât cele prevăzute la alin. (1) se poate efectua numai în cazuri temeinic justificate, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice.
SECŢIUNEA 6:F. Precizări cu caracter general
Art. 47
În situaţia în care anumiţi indicatori din Clasificaţia indicatorilor privind finanţele publice, aprobată prin OMFP nr. 1.954/2005, sunt detaliaţi la nivel de subcapitol şi paragraf - la partea de venituri bugetare şi la nivel de subcapitol şi paragraf şi, respectiv, la nivel de articol şi alineat - la partea de cheltuieli bugetare, iar veniturile şi cheltuielile bugetare aprobate în bugetele de venituri şi cheltuieli ale instituţiilor publice finanţate parţial din venituri proprii aprobate pentru anul 2014 nu sunt astfel detaliate, instituţiile publice respective vor lua măsurile necesare pentru detalierea şi prezentarea la unităţile Trezoreriei Statului a bugetelor individuale detaliate potrivit clasificaţiei bugetare.