Capitolul iv - Întocmirea situaţiilor financiare anuale - Norme Metodologice din 2013 privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare ale instituţiilor publice la 31 decembrie 2012

M.Of. 63

În vigoare
Versiune de la: 16 Aprilie 2024
CAPITOLUL IV:Întocmirea situaţiilor financiare anuale
4.1._
(1)În formularul "Situaţia fluxurilor de trezorerie" (anexa 3 la situaţiile financiare) corelaţiile dintre fluxurile de trezorerie din activitatea operaţională, activitatea de investiţii şi activitatea de finanţare şi clasificaţia bugetară, prevăzute în Normele metodologice privind întocmirea, semnarea, depunerea, componenţa şi modul de completare a situaţiilor financiare trimestriale ale instituţiilor publice în anul 2006, precum şi modelele acestora, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 616/2006, nu se respectă în situaţia plăţilor efectuate de la titlul 56 "Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare" şi de la titlul 65 "Cheltuieli aferente programelor cu finanţare rambursabilă".
Plăţile efectuate de la aceste titluri se vor repartiza pe cele 3 grupe de fluxuri de trezorerie: din activitatea operaţională, din activitatea de investiţii şi din activitatea de finanţare, în funcţie de natura acestora.
(2)Instituţiile publice au obligaţia să prezinte la unităţile Trezoreriei Statului la care au deschise conturile "Situaţia fluxurilor de trezorerie" (anexa 3 la situaţiile financiare) pentru obţinerea vizei privind exactitatea plăţilor nete de casă şi a soldurilor conturilor de disponibilităţi, după caz, şi pentru asigurarea concordanţei datelor din contabilitatea instituţiilor publice cu cele din contabilitatea unităţilor Trezoreriei Statului.
Soldul pentru conturile de finanţare bugetară se stabileşte ca diferenţă între plăţi efectuate şi încasări (sume recuperate din finanţarea anului curent reprezentând reconstituirea creditelor bugetare şi sume recuperate din finanţarea anilor precedenţi) şi reflectă totalul plăţilor nete de casă.
Datele înscrise în "Situaţia fluxurilor de trezorerie" (anexa 3 la situaţiile financiare) trebuie să corespundă cu datele din evidenţa Trezoreriei Statului, altfel aceasta va restitui situaţia instituţiei publice respective pentru a introduce corecturile corespunzătoare. Viza Trezoreriei Statului se acordă pentru datele înscrise pe rândurile 14 şi 15 coloana 3 şi următoarele.
Veniturile bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, bugetului asigurărilor pentru şomaj şi bugetelor locale, bugetului Fondului pentru mediu şi bugetului trezoreriei statului se completează în "Situaţia fluxurilor de trezorerie" (anexa 3 la situaţiile financiare) cu încasările diminuate cu restituirile, după caz (soldurile conturilor 5201, 5211, 5241, 5251, 5711, 5741, 5751), în coloana 9.
Plăţile bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, bugetului asigurărilor pentru şomaj, bugetelor locale, bugetului Fondului pentru mediu şi bugetului Trezoreriei Statului se completează în "Situaţia fluxurilor de trezorerie" (anexa 3 la situaţiile financiare) cu soldurile conturilor de finanţare bugetară (soldurile conturilor 7701, 7702, 7703, 7704, 7705, 7706, 7709) în coloana 9. Plăţile bugetului de stat (sold cont 7701) se completează în coloana 9 numai de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi instituţiile subordonate.
(3)Instituţiile publice finanţate integral din bugetul de stat şi instituţiile publice de subordonare locală finanţate integral din bugetul local înregistrează sumele rambursate în conturile de venituri ale bugetului de stat sau local (pentru care Trezoreria Statului eliberează extrase de cont beneficiarilor/partenerilor pe ale căror coduri de identificare fiscală sunt deschise conturile respective), în creditul contului 8077 "Sume solicitate la rambursare aferente fondurilor externe nerambursabile postaderare în curs de virare la buget". Aceste sume nu se raportează în anexa 3 "Situaţia fluxurilor de trezorerie".
(4)În formularul "Situaţia fluxurilor de trezorerie" (anexa 4 la situaţiile financiare), la rândurile 15 şi 16 se înscriu numai diferenţele de curs valutar favorabile/nefavorabile rezultate din reevaluarea soldurilor conturilor de numerar şi echivalent de numerar la sfârşitul perioadei de raportare.
La depunerea la ordonatorul de credite superior sau la direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, după caz, formularul "Situaţia fluxurilor de trezorerie" (anexa 4 la situaţiile financiare) va fi însoţit de copii ale extraselor de cont pentru a confirma exactitatea soldurilor conturilor de disponibilităţi deschise la instituţiile de credit.
4.2._
(1)Conturile de execuţie bugetară - venituri, la raportarea anuală, coloanele 1 şi 2 se completează cu:
- prevederi bugetare iniţiale;
- prevederi bugetare definitive.
(2)În formularele "Conturile de execuţie a bugetului instituţiei publice - Venituri" (anexele 5, 9, 12 şi 17 la situaţiile financiare) se raportează numai veniturile încasate în anul curent (fără cuprinderea excedentului rezultat din anii precedenţi).
(3)Formularele "Conturile de execuţie a bugetului instituţiei publice - Venituri" (anexele 5, 9, 12 şi 17 la situaţiile financiare) se întocmesc de instituţiile publice care, potrivit legii, administrează veniturile bugetului general consolidat.
Instituţiile publice finanţate de la buget, care realizează venituri pentru bugetul din care sunt finanţate, evidenţiază sumele datorate bugetelor respective:
461 (411) = 448, iar aceste sume nu se cuprind în aceste anexe.
(4)Cu privire la raportarea informaţiilor privind drepturile constatate se vor avea în vedere următoarele:
- preluarea datelor din soldurile din anii precedenţi şi rulajele curente ale conturilor de creanţe purtătoare de venituri ale bugetului general consolidat (conturile 463, 464, 411, 461, 5187 etc.), după caz;
- pentru veniturile încasate fără evidenţierea anticipată a drepturilor constatate (fără debit), ca urmare a nedeclarării şi neînregistrării în contabilitate a creanţelor potrivit legii, coloana de drepturi constatate (total şi an curent) se completează cu sume la nivelul încasărilor realizate; coloana se completează astfel şi pentru sumele încasate necuvenit, care urmează a fi restituite;
- stingerea debitelor pe alte căi decât încasarea are în vedere anularea sau prescripţia, conversia în acţiuni etc., precum şi diminuarea încasărilor ca urmare a restituirii sumelor încasate necuvenit, restituirea subvenţiilor rămase neutilizate la finele anului şi alte diminuări de disponibilităţi în condiţiile legii;
- drepturile constatate de încasat se determină ca diferenţă între total drepturi constatate şi drepturile stinse şi trebuie să corespundă cu soldurile conturilor de creanţe de la sfârşitul perioadei de raportare.
(5)Compartimentele de contabilitate a creanţelor bugetare din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, inclusiv administraţiile finanţelor publice ale sectoarelor municipiului Bucureşti, precum şi Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală au obligaţia să prezinte la activităţile de trezorerie şi contabilitate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti sau unităţilor Trezoreriei Statului ale sectoarelor municipiului Bucureşti, după caz, formularul "Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Venituri" (anexa 5 la situaţiile financiare) întocmit pentru veniturile bugetului de stat, în vederea obţinerii vizei privind exactitatea încasărilor, pentru asigurarea concordanţei datelor din contabilitatea instituţiilor publice cu cele din contabilitatea Trezoreriei Statului. Viza Trezoreriei Statului se acordă pentru informaţiile înscrise pe coloana 6 "Încasări realizate" pentru fiecare cod de venit bugetar, până la nivel de paragraf.
4.3._
(1)Formularele "Conturile de execuţie bugetară - Cheltuieli" (anexele 6, 7, 7b, 11, 13 şi 18 la situaţiile financiare)", la raportarea anuală, se completează după cum urmează:
- credite de angajament definitive (coloana 1) cu sumele aferente acţiunilor multianuale cuprinse în anexele la bugetele ordonatorilor principali de credite, anexe ce sunt considerate parte integrantă a respectivelor bugete. Creditele de angajament şi acţiunile multianuale sunt definite în Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi în Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum şi organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale, cu modificările şi completările ulterioare;
- credite bugetare iniţiale (coloana 2);
- credite bugetare definitive (coloana 3).
(2)Cu privire la raportarea informaţiilor în formularele "Conturile de execuţie bugetară - Cheltuieli" (anexele 6, 7, 7b, 11, 13 şi 18 la situaţiile financiare) se vor avea în vedere următoarele:
- angajamentele bugetare (coloana 4) nu pot depăşi creditele bugetare definitive (coloana 3);
- angajamentele legale (coloana 5) nu pot depăşi creditele bugetare definitive (coloana 3) pentru celelalte acţiuni, altele decât cele multianuale (de exemplu, cheltuieli de personal, cheltuieli cu bunuri şi servicii, subvenţii, transferuri etc.);
- angajamentele legale (coloana 5) nu pot depăşi angajamentele bugetare (coloana 4) pentru celelalte acţiuni, altele decât cele multianuale (de exemplu, cheltuieli de personal, cheltuieli cu bunuri şi servicii, subvenţii, transferuri etc.);
- angajamentele legale (coloana 5) pot depăşi creditele de angajament (coloana 1) cu valoarea angajamentelor legale rămase neachitate la data de 31 decembrie 2011, evidenţiate în soldul contului 8067 "Angajamente legale";
- plăţile efectuate (coloana 6) trebuie să se încadreze în creditele bugetare definitive (coloana 3) şi în angajamentele bugetare (coloana 4);
- angajamentele legale de plătit (coloana 7) reprezintă valoarea angajamentelor legale efectuate în limita creditelor bugetare aprobate sau a creditelor de angajament, rămase neachitate la 31 decembrie 2012, evidenţiate în soldul contului 8067 "Angajamente legale";
- cheltuielile efective (coloana 8) pot depăşi creditele bugetare definitive (coloana 3), angajamentele bugetare (coloana 4), angajamentele legale (coloana 5), deoarece cheltuielile efective reprezintă costul bunurilor şi serviciilor utilizate în vederea realizării serviciilor publice sau veniturilor.
Conturile de cheltuieli calculate (de exemplu, cheltuieli cu ajustările pentru depreciere, cheltuieli cu ajustările pentru pierderea de valoare, cheltuieli cu provizioanele etc.) sunt cheltuieli care nu implică o plată monetară din bugetul instituţiei şi, prin urmare, nu se raportează în conturile de execuţie bugetară - coloana 8 "Cheltuieli efective", ci doar în formularul "Contul de rezultat patrimonial" (anexa 2 la situaţiile financiare).
Cheltuielile cu diferenţele de curs valutar se raportează în conturile de execuţie bugetară în coloana 8 "Cheltuieli efective", numai în situaţia în care pot fi identificate codurile de clasificaţie bugetară aferente.
Cheltuielile cu amortizarea şi cheltuielile cu activele fixe neamortizabile se raportează în coloana 8 "Cheltuieli efective".
4.4.Formularul "Contul de execuţie a bugetului instituţiei publice - Venituri" (anexa 5 la situaţiile financiare) se completează de către instituţiile publice care au calitatea de creditori bugetari ai bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului asigurărilor pentru şomaj, bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, bugetul Fondului pentru mediu, de către instituţiile publice finanţate integral sau parţial din venituri proprii/activităţi finanţate integral din venituri proprii (altele decât cele de subordonare locală), cu informaţii privind veniturile realizate potrivit bugetului aprobat (clasificaţia funcţională).
4.5.Autorităţile publice, ministerele şi celelalte organe ale administraţiei publice centrale, alte autorităţi publice, precum şi instituţiile publice din subordinea acestora, care încasează, administrează şi utilizează venituri proprii, potrivit legii, vor raporta execuţia bugetului astfel:
a)execuţia bugetului activităţilor finanţate integral din venituri proprii cuprinse în anexa nr. 3 la Legea nr. 293/2011, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit structurii bugetului aprobat (codul 10);
b)execuţia bugetului instituţiilor publice finanţate parţial din venituri proprii, cuprinse în anexa nr. 3 la Legea nr. 293/2011, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în anexa nr. 6/04 la Legea nr. 294/2011, cu modificările ulterioare, potrivit structurii bugetului aprobat (codul 10);
c)execuţia cumulată a bugetului instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din venituri proprii şi a activităţilor finanţate integral din venituri proprii, care va include execuţia atât a bugetelor prevăzute la lit. a) şi b), cât şi a celorlalte bugete care cuprind veniturile proprii şi cheltuielile efectuate potrivit unor legi specifice (codul 20).
4.6.Formularul "Contul de execuţie a bugetului instituţiei publice - Cheltuieli" (anexa 6 la situaţiile financiare) se completează de către instituţiile publice finanţate din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj, bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, bugetul Fondului pentru mediu, venituri proprii/venituri proprii şi subvenţii (altele decât cele de subordonare locală), precum şi pentru bugetul creditelor externe (sursa 06) şi bugetul fondurilor externe nerambursabile (sursa 08), cu informaţii privind cheltuielile efectuate pe structura bugetului aprobat (clasificaţia funcţională).
Detalierea cheltuielilor pe clasificaţia economică se realizează pe capitole, titluri, articole şi alineate în formularul "Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli" (anexa 7 la situaţiile financiare).
În formularele de situaţii financiare centralizate ce se depun la Ministerul Finanţelor Publice se va completa şi coloana 8 "Cheltuieli efective".
4.7.Formularul "Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli" (anexa 7 la situaţiile financiare) se completează de instituţiile publice din administraţia centrală şi de asigurări sociale, indiferent de sursa de finanţare a cheltuielilor, cu cheltuielile efectuate pe structura bugetului aprobat, cu detaliere pe naturi de cheltuieli. Se întocmeşte distinct pe fiecare capitol de cheltuieli, titluri, articole şi alineate (clasificaţia economică).
În formularele de situaţii financiare centralizate ce se depun la Ministerul Finanţelor Publice se va completa şi coloana 8 "Cheltuieli efective".
4.8.Formularul "Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli" (anexa 7b la situaţiile financiare) se completează de unităţile administrativ-teritoriale şi instituţiile publice de subordonare locală, indiferent de modul de finanţare a acestora, cu informaţii privind cheltuielile efectuate pe structura bugetului aprobat, cu detaliere pe naturi de cheltuieli distinct pe fiecare capitol de cheltuieli, titluri, articole şi alineate (clasificaţia economică).
4.9.La întocmirea formularelor de raportare a execuţiei bugetare se vor avea în vedere şi următoarele:
- instituţiile publice care în anul 2012 au efectuat cheltuieli privind activitatea de învăţământ vor depune formularul "Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli" (anexa 7 la situaţiile financiare) şi formularul "Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli" (anexa 7b la situaţiile financiare) întocmite pe titluri, articole şi alineate în cadrul subcapitolelor şi paragrafelor capitolului 65.00 "Învăţământ", indiferent de bugetul din care acestea au fost efectuate, până la 31 martie 2013;
- instituţiile publice care în anul 2012 au efectuat cheltuieli privind activitatea de apărare vor depune formularul "Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli" (anexa 7 la situaţiile financiare) întocmit pe titluri, articole şi alineate în cadrul subcapitolelor capitolului 60.00 "Apărare", indiferent de bugetul din care acestea au fost efectuate, până la 31 martie 2013;
- instituţiile publice, indiferent de subordonare şi de sursa de finanţare, care în anul 2012 au efectuat cheltuieli de la capitolul 74.00 "Protecţia mediului" vor raporta la finele anului 2012 formularul "Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli" (anexa 7 la situaţiile financiare) sau formularul "Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli" (anexa 7b la situaţiile financiare) întocmite pe titluri, articole şi alineate în cadrul subcapitolelor şi paragrafelor capitolului 74.00 "Protecţia mediului", indiferent de bugetul din care acestea au fost efectuate, până la 31 martie 2013;
- instituţiile publice, indiferent de subordonare şi de sursa de finanţare, care în anul 2012 au efectuat cheltuieli de la capitolul 61.00 "Ordine publică şi siguranţă naţională" vor raporta la finele anului 2012 formularul "Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli" (anexa 7 la situaţiile financiare) sau formularul "Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli" (anexa 7b la situaţiile financiare) întocmite pe titluri, articole şi alineate în cadrul subcapitolelor şi paragrafelor capitolului 61.00 "Ordine publică şi siguranţă naţională", indiferent de bugetul din care acestea au fost efectuate, până la 31 martie 2013.
4.10.Formularul "Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice şi activităţilor finanţate integral sau parţial din venituri proprii (de subordonare locală) - Venituri" (anexa 9 la situaţiile financiare) se completează de către instituţiile publice şi activităţile finanţate integral din venituri proprii sau din venituri proprii şi subvenţii, de subordonare locală, cu informaţii privind veniturile realizate şi subvenţiile primite de la bugetul local, pe structura bugetului aprobat (clasificaţia funcţională).
4.11.Formularul "Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice şi activităţilor finanţate integral sau parţial din venituri proprii (de subordonare locală) - Cheltuieli" (anexa 11 la situaţiile financiare) se completează de către instituţiile publice şi activităţile finanţate integral din venituri proprii sau din venituri proprii şi subvenţii, de subordonare locală, cu informaţii privind cheltuielile efectuate, pe structura bugetului aprobat (clasificaţia funcţională).
La secţiunile de funcţionare şi dezvoltare se completează informaţiile numai la nivel de capitol.
Detalierea cheltuielilor pe clasificaţia economică se realizează pe capitole, titluri, articole şi alineate în formularul "Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli" (anexa 7b la situaţiile financiare).
4.12.Formularul "Contul de execuţie a bugetului local - Venituri" (anexa 12 la situaţiile financiare) se completează de către unităţile administrativ-teritoriale (comune, oraşe, municipii, judeţe), creditori bugetari ai bugetelor locale, cu informaţii privind veniturile realizate, pe structura bugetelor aprobate (clasificaţia funcţională).
4.13.Formularul "Contul de execuţie a bugetului local - Cheltuieli" (anexa 13 la situaţiile financiare) se completează de către unităţile administrativ-teritoriale (comune, oraşe, municipii, judeţe) şi instituţiile subordonate finanţate din bugetul local, cu informaţii privind cheltuielile efectuate, pe structura bugetului aprobat (clasificaţia funcţională).
La secţiunile de funcţionare şi dezvoltare se completează informaţiile numai la nivel de capitol.
Detalierea cheltuielilor pe clasificaţia economică se realizează pe capitole, titluri, articole şi alineate în formularul "Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli" (anexa 7b la situaţiile financiare).
4.14.Formularul "Disponibil din mijloace cu destinaţie specială" (anexa 14a la situaţiile financiare) se completează de către instituţiile publice de subordonare centrală. Rândul 12 "Alte fonduri cu destinaţie specială" se detaliază pe fonduri în raportul de analiză pe bază de bilanţ.
4.15.Formularul "Disponibil din mijloace cu destinaţie specială" (anexa 14b la situaţiile financiare) se completează de către instituţiile publice de subordonare locală.
4.16.Formularul "Contul de execuţie a bugetului creditelor externe - Cheltuieli" (anexa 15 la situaţiile financiare) se completează de unităţile administrativ-teritoriale şi instituţiile subordonate care efectuează cheltuieli din credite externe, pe structura bugetului aprobat (clasificaţia funcţională). Detalierea cheltuielilor pe clasificaţia economică se realizează pe capitole, titluri, articole şi alineate în formularul "Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli" (anexa 7b la situaţiile financiare).
4.17.Formularul "Contul de execuţie a bugetului creditelor interne - Cheltuieli" (anexa 16 la situaţiile financiare) se completează de unităţile administrativ-teritoriale şi instituţiile subordonate care efectuează cheltuieli din credite interne, pe structura bugetului aprobat (clasificaţia funcţională). Detalierea cheltuielilor pe clasificaţia economică se realizează pe capitole, titluri, articole şi alineate în formularul "Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli" (anexa 7b la situaţiile financiare).
4.18.Formularul "Contul de execuţie a bugetului fondurilor externe nerambursabile - Venituri" (anexa 17 la situaţiile financiare) se completează de unităţile administrativ-teritoriale şi instituţiile subordonate cu informaţii privind veniturile realizate din fonduri externe nerambursabile, pe structura bugetului aprobat (clasificaţia funcţională).
4.19.Formularul "Contul de execuţie a bugetului fondurilor externe nerambursabile - Cheltuieli" (anexa 18 la situaţiile financiare) se completează de unităţile administrativ-teritoriale şi instituţiile subordonate cu informaţii privind cheltuielile efectuate din fonduri externe nerambursabile, pe structura bugetului aprobat (clasificaţia funcţională). Detalierea cheltuielilor pe clasificaţia economică se realizează pe capitole, titluri, articole şi alineate în formularul "Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli" (anexa 7b la situaţiile financiare).
4.20.Formularul "Situaţia plăţilor efectuate şi a sumelor declarate pentru cota-parte aferentă cheltuielilor finanţate din FEN postaderare" (anexa 19 la situaţiile financiare) se completează de către toate instituţiile publice care au calitatea de beneficiari şi care derulează proiecte cu finanţare externă nerambursabilă postaderare.
Formularul "Situaţia plăţilor efectuate şi a sumelor declarate pentru cota-parte aferentă cheltuielilor finanţate din FEN postaderare" (anexa 19 la situaţiile financiare) se completează distinct pe fiecare sursă de finanţare (mai puţin sursa 08 - bugetul fondurilor externe nerambursabile).
Plăţile raportate de instituţiile publice la titlul 56 "Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare" raportate în anexa 7 şi anexa 7b, întocmite potrivit bugetului aprobat, se corelează cu plăţile raportate în formularul "Situaţia plăţilor efectuate şi a sumelor declarate pentru cota-parte aferentă cheltuielilor finanţate din FEN postaderare" (anexa 19 la situaţiile financiare).
În cazul proiectelor derulate în parteneriat, instituţiile publice, în calitate de lideri sau parteneri, completează anexa 19 cu informaţii privind plăţile efectuate potrivit bugetului aprobat pentru activităţile pe care s-au angajat să le asigure în scopul implementării proiectului, conform acordului de parteneriat, precum şi cu informaţii privind sumele rambursate/neautorizate/deduse din sumele solicitate aferente propriilor activităţi.
- Anexa 19 se completează astfel:
Col. 1 "Plăţi efectuate de la titlul 56" se completează cu informaţii privind plăţile efectuate detaliate pe articole de cheltuieli corespunzătoare fondurilor sau programelor din care sunt finanţate proiectele cofinanţate de Uniunea Europeană sau de alţi donatori, raportate în formularul "Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli" (anexa 7 la situaţiile financiare) şi formularul "Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli" (anexa 7b la situaţiile financiare) la titlul 56 "Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare".
Col. 2 "Plăţi efectuate pentru cota-parte FEN (alineatul 02)" se completează cu informaţii privind plăţile efectuate pentru cota-parte aferentă cheltuielilor finanţate din fonduri externe nerambursabile postaderare raportate în formularul "Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli" (anexa 7 la situaţiile financiare) şi formularul "Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli" (anexa 7b la situaţiile financiare) la titlul 56 "Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare", articolul de cheltuieli corespunzător fondului sau programului finanţat din fonduri externe nerambursabile postaderare, alineatul 02 "Finanţare externă nerambursabilă".
Col. 3 "Sume în curs de solicitare la rambursare aferente cheltuielilor efectuate în anul curent" se completează cu informaţii privind soldul contului 4505 "Sume de primit de la Comisia Europeană/alţi donatori reprezentând venituri ale bugetului general consolidat - Instrumente structurale, fonduri pentru agricultură şi alte fonduri", reprezentând cheltuieli efectuate şi plătite pentru care nu s-au întocmit cereri de rambursare.
Col. 4 "Sume solicitate la rambursare aferente cheltuielilor efectuate în anul curent" se completează cu informaţii privind cheltuielile efectuate şi plătite pentru care s-au întocmit cereri de rambursare, preluate din rulajul debitor al conturilor:
- 8077 "Sume solicitate la rambursare aferente fondurilor externe nerambursabile postaderare în curs de virare la buget" (utilizat de instituţiile finanţate integral din bugetul de stat şi de instituţiile publice de subordonare locală finanţate integral din bugetul local în situaţia în care sumele rambursate se virează în conturile de venituri ale bugetului de stat sau local);
- 4583.1.1 "Sume de primit de la Autorităţile de Certificare/Autorităţile de Management/Agenţiile de Plăţi - Instrumente structurale, fonduri pentru agricultură, fonduri de la buget şi alte fonduri" (utilizat de instituţiile publice în situaţia în care sumele rambursate se încasează în conturile proprii de disponibilităţi sau venituri);
- 461 "Debitori"/analitic distinct (utilizat de instituţiile publice în calitate de parteneri).
Col. 5 "Sume solicitate la rambursare aferente cheltuielilor efectuate în anul curent aflate în curs de autorizare" se completează cu informaţii privind sumele solicitate şi nerambursate în conturile de venituri ale bugetelor din care au fost plătite cheltuielile efectuate în anul curent.
Informaţiile se preiau din soldul debitor al conturilor:
- 8077 "Sume solicitate la rambursare aferente fondurilor externe nerambursabile postaderare în curs de virare la buget" (utilizat de instituţiile finanţate integral din bugetul de stat şi de instituţiile publice de subordonare locală finanţate integral din bugetul local în situaţia în care sumele rambursate se virează în conturile de venituri ale bugetului de stat sau local);
- 4583.1.1 "Sume de primit de la Autorităţile de Certificare/Autorităţile de Management/Agenţiile de Plăţi - Instrumente structurale, fonduri pentru agricultură, fonduri de la buget şi alte fonduri" (utilizat de instituţiile publice în situaţia în care sumele rambursate se încasează în conturile proprii de disponibilităţi sau venituri);
- 461 "Debitori"/analitic distinct (utilizat de instituţiile publice în calitate de parteneri).
Col. 6 "Sume rambursate aferente cheltuielilor efectuate în anul curent" se completează cu informaţii privind sumele rambursate în conturile de venit ale bugetelor din care au fost plătite cheltuielile aferente proiectelor cu finanţare din fonduri externe nerambursabile în anul curent, raportate în formularele "Contul de execuţie a bugetului instituţiei publice - Venituri" (anexele 5, 9, 12 şi 17 la situaţiile financiare), capitolul 45 "Sume primite de la Uniunea Europeană/alţi donatori în contul plăţilor efectuate şi prefinanţări", paragraful 01 "Sume primite în contul plăţilor efectuate în anul curent", coloana "Încasări realizate", în cazul în care sumele rambursate se încasează în conturile proprii de disponibilităţi sau venituri ale instituţiilor publice.
La instituţiile publice finanţate integral din bugetul de stat şi la instituţiile publice de subordonare locală finanţate integral din bugetul local, sumele rambursate se virează în conturile de venituri ale bugetului de stat sau local şi se raportează în coloana 6 pe baza notificărilor primite de la autorităţile de management sau de la liderul de proiect, referitoare la sumele rambursate la capitolul 45 "Sume primite de la Uniunea Europeană/alţi donatori în contul plăţilor efectuate şi prefinanţări", paragraful 01 "Sume primite în contul plăţilor efectuate în anul curent".
Informaţiile se preiau din rulajul creditor al următoarelor conturi:
- 8077 "Sume solicitate la rambursare aferente fondurilor externe nerambursabile postaderare în curs de virare la buget" (utilizat de instituţiile finanţate integral din bugetul de stat şi de instituţiile publice de subordonare locală finanţate integral din bugetul local în situaţia în care sumele rambursate se virează în conturile de venituri ale bugetului de stat sau local);
- 4583.1.1 "Sume de primit de la Autorităţile de Certificare/Autorităţile de Management/Agenţiile de Plăţi - Instrumente structurale, fonduri pentru agricultură, fonduri de la buget şi alte fonduri" (utilizat de instituţiile publice în situaţia în care sumele rambursate se încasează în conturile proprii de disponibilităţi sau venituri);
- 461 "Debitori"/analitic distinct (utilizat de instituţiile publice în calitate de parteneri).
Col. 7 "Sume neautorizate de autorităţile de management, aferente cheltuielilor efectuate în anul curent" se completează cu informaţii privind sumele considerate neeligibile (neautorizate) de către autorităţile de management din sumele cuprinse în cererile de rambursare ale beneficiarilor.
Informaţiile se preiau din rulajul debitor al conturilor înregistrate în roşu:
- 8077 "Sume solicitate la rambursare aferente fondurilor externe nerambursabile postaderare în curs de virare la buget" (utilizat de instituţiile finanţate integral din bugetul de stat şi de instituţiile publice de subordonare locală finanţate integral din bugetul local în situaţia în care sumele rambursate se virează în conturile de venituri ale bugetului de stat sau local);
- 4583.1.1 "Sume de primit de la Autorităţile de Certificare/Autorităţile de Management/Agenţiile de Plăţi - Instrumente structurale, fonduri pentru agricultură, fonduri de la buget şi alte fonduri" (utilizat de instituţiile publice în situaţia în care sumele rambursate se încasează în conturile proprii de disponibilităţi sau venituri);
- 461 "Debitori"/analitic distinct (utilizat de instituţiile publice în calitate de parteneri).
Col. 8 "Prefinanţare dedusă din sumele solicitate la rambursare aferentă cheltuielilor efectuate în anul curent" se completează astfel:
Informaţiile se preiau din rulajul creditor al conturilor:
4583.1.1 "Sume de primit de la Autorităţile de Certificare/Autorităţile de Management/Agenţiile de Plăţi - Instrumente structurale, fonduri pentru agricultură, fonduri de la buget şi alte fonduri" (utilizat de instituţiile publice în situaţia în care sumele rambursate se încasează în conturile proprii de disponibilităţi sau venituri);
- 461 "Debitori"/analitic distinct (utilizat de instituţiile publice în calitate de parteneri).
Col. 9 "Sume rezultate din nereguli aferente cheltuielilor efectuate în anul curent şi anii precedenţi" se completează cu informaţii privind sumele considerate neeligibile după rambursarea sumelor în conturile de venituri ale bugetelor din care au fost efectuate plăţile aferente anului curent sau anilor anteriori.
Informaţiile se preiau din rulajul creditor al conturilor:
- 4584.1 "Sume de restituit Autorităţilor de Certificare/Autorităţilor de Management - Fonduri externe nerambursabile postaderare" (utilizat de instituţiile publice în cazul proiectelor proprii sau în cazul proiectelor derulate în parteneriat în calitate de lider);
- 462 "Creditori"/analitic distinct (utilizat de instituţiile publice în calitate de parteneri).
Col. 10 "Sume rezultate din nereguli deduse din sumele solicitate la rambursare aferente cheltuielilor efectuate în anul curent" se completează astfel:
Informaţiile se preiau din rulajul debitor al conturilor:
- 4584.1 "Sume de restituit Autorităţilor de Certificare/Autorităţilor de Management - Fonduri externe nerambursabile postaderare" (utilizat de instituţiile publice în cazul proiectelor proprii sau în cazul proiectelor derulate în parteneriat în calitate de lider);
- 462 "Creditori"/analitic distinct (utilizat de instituţiile publice în calitate de parteneri).
4.21._
(1)Formularul "Situaţia sumelor primite direct de la Comisia Europeană/alţi donatori şi a plăţilor din FEN postaderare" (anexa 20a la situaţiile financiare), se completează de către toate instituţiile publice, indiferent de subordonare şi de sursa de finanţare, care primesc direct de la Comisia Europeană/alţi donatori fonduri externe nerambursabile postaderare (de exemplu: Autoritatea de certificare şi plată, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului etc.) şi apoi efectuează plăţi către autorităţile de management, agenţii de plăţi, instituţii publice subordonate în calitate de beneficiar, beneficiari de fonduri externe nerambursabile sau care efectuează cheltuieli pentru propriile proiecte cu finanţare externă nerambursabilă postaderare.
- Anexa 20a se completează astfel:
Col. 1 "Sold la începutul anului" se completează cu informaţii privind soldurile iniţiale la data de 1 ianuarie 2012 ale conturilor de disponibil din fonduri externe nerambursabile postaderare în valută sau lei.
Col. 2 "Încasări FEN" se completează cu informaţii privind sumele încasate direct de la Comisia Europeană/alţi donatori în conturile de disponibil din fonduri externe nerambursabile postaderare în valută deschise la Banca Naţională a României sau la alte instituţii de credit reprezentând prefinanţări, rambursări sau sume primite de la Comisia Europeană în cadrul mecanismului top-up.
Col. 3 "Dobânzi/comisioane" se completează cu dobânzile încasate, mai puţin comisioanele plătite. În situaţia în care comisioanele plătite sunt mai mari decât dobânzile încasate, suma se trece cu semnul minus în această coloană.
Col. 4 "Încasări din conturi de debite FEN ani precedenţi" se completează cu sumele transferate din conturile de disponibil din creanţe bugetare, ca urmare a unor nereguli recuperate aferente fondurilor externe nerambursabile postaderare, dar numai acele sume care sau recuperat în anii următori celui în care plăţile au fost efectuate.
Sumele transferate din conturile de disponibil din creanţe bugetare, ca urmare a unor nereguli recuperate aferente fondurilor externe nerambursabile postaderare, în conturile de disponibil din fonduri externe nerambursabile prin care se derulează programele/proiectele reprezentând sume recuperate în acelaşi an în care s-au efectuat plăţile nu se raportează în col. 4 "Încasări din conturi de debite FEN ani precedenţi" şi în col. 5 "Plăţi efectuate din FEN".
Col. 5 "Plăţi efectuate din FEN" se completează cu sumele plătite din conturile de disponibil aferente fondurilor externe nerambursabile postaderare, reprezentând:
- prefinanţări sau rambursări transferate autorităţilor de management, agenţiilor de plăţi, după caz;
- sume transferate în vederea reîntregirii fondurilor de la bugetul de stat în cazul indisponibilităţilor temporare de fonduri de la Comisia Europeană sau reconstituirii vărsămintelor din privatizare;
- sume transferate în conturile de venituri ale bugetului de stat reprezentând sume primite suplimentar de la Comisia Europeană;
- prefinanţări sau rambursări transferate în conturile de disponibilităţi ale beneficiarilor/conturile de venituri ale bugetelor din care au fost efectuate iniţial plăţile;
- plăţile efectuate pentru propriile proiecte cu finanţare externă nerambursabilă postaderare;
- plăţile efectuate către Comisia Europeană/alţi donatori reprezentând sume neutilizate, debite etc.
Col. 16 "Diferenţe de curs favorabile/nefavorabile" se completează cu diferenţele de curs favorabile (cu semnul plus) sau nefavorabile (cu semnul minus), rezultate din reevaluarea soldurilor conturilor de disponibil la finele perioadei.
Col. 17 "Sold la finele perioadei" trebuie să corespundă cu soldul conturilor de disponibil deschise la Banca Naţională a României, alte instituţii de credit şi trezorerie.
(2)Formularul "Situaţia sumelor primite indirect de la Comisia Europeană/alţi donatori şi a plăţilor din FEN postaderare" (anexa 20b la situaţiile financiare), se completează de toate instituţiile publice, indiferent de subordonare şi de sursa de finanţare, care primesc fonduri externe nerambursabile postaderare, prin autorităţi de certificare, instituţii publice ierarhic superioare, după caz, şi care ulterior efectuează plăţi din aceste sume (de exemplu: autorităţi de management, autorităţi naţionale, agenţii de plăţi, alte instituţii publice).
- Anexa 20b nu se completează de către instituţiile publice care au calitatea de beneficiari sau de lider de proiecte finanţate din fonduri externe nerambursabile postaderare, care primesc prefinanţări şi rambursări prin autorităţile de management din România, în conturile de venituri ale bugetelor proprii.
- Anexa 20b se completează astfel:
Col. 1 "Sold la începutul anului" se completează cu informaţii privind soldurile iniţiale la data de 1 ianuarie 2012 ale conturilor de disponibil din fonduri externe nerambursabile postaderare în valută sau lei.
Col. 2 "Încasări FEN" se completează cu sumele încasate indirect de la Comisia Europeană/alţi donatori prin autorităţi de certificare, instituţii publice ierarhic superioare etc., în conturile de disponibil din fonduri externe nerambursabile postaderare în valută sau lei deschise la instituţii de credit sau trezorerie reprezentând prefinanţări, rambursări sau sume primite în cadrul mecanismului top-up (inclusiv încasările în contul de trezorerie 50.01.46 "Disponibil din sume aferente mecanismului top-up").
Col. 3 "Dobânzi/Comisioane" se completează cu dobânzile încasate, mai puţin comisioanele plătite. În situaţia în care comisioanele plătite sunt mai mari decât dobânzile încasate, suma se trece cu semnul minus în această coloană.
Col. 4 "Încasări din conturi de debite FEN ani precedenţi" se completează cu sumele transferate din conturile de disponibil din creanţe bugetare, ca urmare a unor nereguli recuperate aferente fondurilor externe nerambursabile postaderare, dar numai acele sume care sau recuperat în anii următori celui în care plăţile au fost efectuate.
Sumele transferate din conturile de disponibil din creanţe bugetare, ca urmare a unor nereguli recuperate aferente fondurilor externe nerambursabile postaderare, în conturile de disponibil din fonduri externe nerambursabile prin care se derulează programele/proiectele reprezentând sume recuperate în acelaşi an în care s-au efectuat plăţile nu se raportează în col. 4 "Încasări din conturi de debite FEN ani precedenţi" şi în col. 6 "Plăţi efectuate din FEN".
Col. 5 "Încasări de la bugetul de stat pentru indisponibilităţi şi din venituri din privatizare" se completează cu sumele transferate de către autorităţile de certificare în acelaşi cont de disponibil prin care sunt derulate şi fondurile nerambursabile postaderare (de exemplu: autorităţile de management care utilizează mecanismul plăţilor indirecte pentru obiectivul "Convergenţă"), reprezentând sume alocate de la bugetul de stat pentru indisponibilităţi temporare de fonduri de la Comisia Europeană, precum şi sume alocate din venituri din privatizare.
Col. 6 "Plăţi efectuate din FEN" se completează cu sumele plătite din conturile de disponibil din fondurile externe nerambursabile postaderare, reprezentând:
- sume transferate altor agenţii de plăţi (de exemplu, sumele transferate de către Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit către Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură);
- rambursări transferate în conturile de venituri sau disponibilităţi ale beneficiarilor reprezentând cofinanţare;
- prefinanţări sau rambursări pentru cota-parte din cheltuielile eligibile aferente fondurilor externe nerambursabile postaderare, transferate în conturile de disponibilităţi ale beneficiarilor/conturile de venituri ale bugetelor din care au fost efectuate iniţial plăţile;
- plăţi efectuate pentru propriile proiecte cu finanţare externă nerambursabilă postaderare.
Col. 15 "Plăţi efectuate din bugetul de stat şi din venituri din privatizare" se completează cu plăţile efectuate din sumele alocate de la bugetul de stat pentru indisponibilităţi temporare de fonduri de la Comisia Europeană, precum şi din sumele alocate din venituri din privatizare.
Col. 16 "Diferenţe de curs favorabile/nefavorabile" se completează cu diferenţele de curs favorabile (cu semnul plus) sau nefavorabile (cu semnul minus), rezultate din reevaluarea soldurilor conturilor de disponibil la finele perioadei.
Col. 17 "Sold la finele perioadei" trebuie să corespundă cu soldul conturilor de disponibil în valută sau lei deschise la instituţii de credit sau trezorerie.
Autorităţile de management care utilizează mecanismul plăţilor indirecte în cadrul obiectivului "Convergenţă" şi care derulează prin acelaşi cont de trezorerie sume provenind din fonduri externe nerambursabile postaderare (prefinanţări sau rambursări), sume de la bugetul de stat pentru indisponibilităţi temporare de fonduri de la Comisia Europeană, sume alocate temporar din vărsăminte din privatizare şi sume primite în cadrul mecanismului top-up, dezvoltă contul 5151 "Disponibil în lei din fonduri externe nerambursabile" în analitice, astfel încât soldul iniţial, încasările, plăţile efectuate şi soldul final să se evidenţieze distinct pe cele 4 surse.
Plăţile efectuate din fonduri externe nerambursabile postaderare pentru proiectele proprii, de către instituţiile publice în calitate de beneficiari, se raportează în formularul "Situaţia sumelor primite direct de la Comisia Europeană/alţi donatori şi a plăţilor efectuate din FEN postaderare" (anexa 20a la situaţiile financiare) sau în formularul "Situaţia sumelor primite indirect de la Comisia Europeană/alţi donatori şi a plăţilor efectuate din FEN postaderare" (anexa 20b la situaţiile financiare) la coloanele 8, 9, 10, 11, 12 şi 13 corespunzător modului de finanţare a instituţiei respective.
- Anexele 20a şi 20b nu se completează cu informaţii din conturile distincte de disponibilităţi deschise pentru recuperarea debitelor.
4.22.Formularul "Contul de execuţie a sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru bugetele locale la ........" (anexa 21 la situaţiile financiare anuale) nu se mai completează de unităţile administrativ-teritoriale.
4.23.Formularul "Contul de execuţie a donaţiilor/sponsorizărilor primite şi utilizate în anul ........" (anexa 23 la situaţiile financiare anuale) se completează pe structura modelului prevăzut în anexa nr. 3 la Normele metodologice privind modul de încasare şi utilizare a fondurilor băneşti primite sub forma donaţiilor şi sponsorizărilor de către instituţiile publice, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.661 bis/2003.
4.24.Formularul "Situaţia privind veniturile şi cheltuielile bugetelor locale pe unităţi administrativ-teritoriale" (anexa 24 la situaţiile financiare anuale) nu se completează de către ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale. Se obţine ca rezultat al prelucrării automate a datelor la direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti.
4.25.Formularul "Sinteza finanţării programelor" şi formularul "Fişa programului" (anexele 25 şi 26 la situaţiile financiare anuale) se completează de ministere, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, de alte autorităţi publice, care au obligaţia să întocmească şi să anexeze la situaţiile financiare anuale rapoarte de performanţă în care se prezintă, pe fiecare program, obiectivele, rezultatele preconizate şi cele obţinute, indicatorii şi costurile asociate.
4.26.Formularul "Situaţia plăţilor efectuate la titlul 56 «Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare» (anexa 27 la situaţiile financiare) se completează de instituţiile publice care derulează proiecte finanţate din fonduri externe nerambursabile postaderare.
Totalul plăţilor raportate în anexa 27 se corelează cu plăţile raportate în formularul "Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli" (anexa 7 sau anexa 7b la situaţiile financiare, după caz) la titlul 56 (coloana 6), potrivit bugetului aprobat.
4.27.Formularul "Situaţia plăţilor efectuate la titlul 65 «Cheltuieli aferente programelor cu finanţare rambursabilă» (anexa 28 la situaţiile financiare) se completează de instituţiile publice finanţate integral din bugetul de stat, din venituri proprii de subordonare centrală, cu informaţii privind plăţile efectuate pentru programele cu finanţare rambursabilă.
4.28.Formularul "Situaţia plăţilor efectuate din buget şi nejustificate prin bunuri, lucrări, servicii la finele perioadei" (anexa 29 la situaţiile financiare) se completează de toate instituţiile publice, indiferent de subordonare şi de sursa de finanţare.
Rândul 16 se completează cu soldurile altor conturi de disponibil în lei deschise la trezorerie sau disponibil în lei şi valută deschise la instituţiile de credit, al căror sold provine din finanţarea bugetară (contul 770 "Finanţare de la buget"). Tot la acest rând se raportează şi soldul contului 5121 "Disponibil la bănci în lei" la instituţiile publice care primesc mijloace băneşti în contul de trezorerie 50.26 "Disponibil din finanţarea din alte bugete locale" şi efectuează cheltuieli din bugetul capitalei sau bugetul consiliilor judeţene.
4.29._
(1)Formularul "Plăţi restante" (anexa 30 la situaţiile financiare) se completează de autorităţile publice, ministere, celelalte organe ale administraţiei publice centrale, instituţiile publice autonome şi instituţiile publice aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea lor, cu sumele reprezentând plăţi restante din: bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj, bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, credite externe, credite interne, fonduri externe nerambursabile, bugetul Fondului pentru mediu, ale instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din venituri proprii/activităţi finanţate integral din venituri proprii. Se completează câte un formular distinct pentru fiecare cod înscris în subsolul acestuia.
(2)Formularul "Plăţi restante" (anexa 30b la situaţiile financiare modificată conform prevederilor Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.248/2012 se completează de unităţile administrativ-teritoriale, precum şi de instituţiile publice din subordinea acestora, indiferent de modul de finanţare.
Pentru instituţiile publice finanţate integral sau parţial din venituri proprii/activităţi finanţate integral din venituri proprii de subordonare locală, nu se mai utilizează codul 49 pentru plăţi restante, iar în locul acestuia formularul se completează, după caz, cu codurile:
- 51 - pentru plăţi restante ale instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii (secţiunea de funcţionare şi secţiunea de dezvoltare);
- 52 - pentru plăţi restante ale instituţiilor finanţate parţial din venituri proprii/activităţi finanţate integral din venituri proprii (secţiunea de funcţionare şi secţiunea de dezvoltare).
Soldurile de la începutul anului aferente codurilor 51 şi 52 însumate trebuie să corespundă cu soldurile de la începutul anului raportate pentru codul 49.
(3)Pentru plăţile restante către furnizori şi creditori din operaţiuni comerciale se vor prelua din soldurile conturilor 401, 403, 404, 405 şi 462 numai acele sume care au depăşit termenul de plată prevăzut în contract sau factură (nu se vor prelua sumele din soldul contului 462 care reprezintă alte operaţiuni decât cele comerciale).
(4)Pentru plăţile restante faţă de bugetul general consolidat se vor prelua din soldurile conturilor 4311, 4312, 4313, 4314, 4315, 4317, 4371, 4372, 4373, 4423, 444, 446 şi 4481 numai acele sume care au depăşit termenul de plată prevăzut de actele normative.
(5)Pentru plăţile restante faţă de salariaţi şi alte categorii de persoane se vor prelua din soldurile conturilor 421, 422, 423, 424, 426, 4271, 4272, 4273, 4281, 429 şi 438 numai acele sume care au depăşit termenul de plată prevăzut de actele normative. (Drepturile ultimei luni din perioada de raportare şi contribuţiile aferente acestora, cu termen de plată în luna următoare, nu reprezintă plăţi restante.)
(6)Pentru plăţile restante reprezentând împrumuturi nerambursate la scadenţă şi dobânzi restante se vor prelua din soldurile conturilor 1611, 1621, 1631, 1641, 1651, 1671, 1681, 1682, 1683, 1684, 1685, 1687, 169, 5186, 5192, 5194, 5195, 5196, 5197 şi 5198 numai acele sume care au depăşit termenul de plată prevăzut în contractul de împrumut.
(7)Pentru plăţile restante reprezentând creditori bugetari se vor prelua din soldul contului 467 numai acele sume care au depăşit termenul prevăzut de actele normative pentru a fi restituite contribuabililor sau compensate.
4.30._
(1)Formularul "Situaţia acţiunilor deţinute de instituţiile publice, în numele statului român, la societăţi comerciale, societăţi/companii naţionale, precum şi în capitalul unor organisme internaţionale şi companii străine" (anexa 31 la situaţiile financiare anuale) se completează de către instituţiile publice care deţin în numele statului român acţiuni la societăţi comerciale, societăţi/companii naţionale, precum şi în capitalul unor organisme internaţionale şi companii străine.
(2)La finele exerciţiului se raportează separat valoarea acţiunilor cotate şi a celor necotate la valoarea de piaţă, valoare care se determină potrivit prevederilor pct. 1.7 din Normele metodologice privind închiderea conturilor contabile, întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare ale instituţiilor publice la 31 decembrie 2006, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 40/2007.
(3)Formularul "Situaţia acţiunilor/părţilor sociale deţinute direct/indirect de unităţile administrativ-teritoriale la operatorii economici" (anexa 31b la situaţiile financiare anuale) se completează de către unităţile administrativ-teritoriale care deţin acţiuni şi părţi sociale la operatorii economici, direct sau indirect, cu informaţiile de la 31 decembrie 2012.
Coloana 10 se completează cu denumirea operatorilor economici societăţi comerciale la care o unitate administrativ-teritorială deţine acţiuni sau părţi sociale, respectiv regii autonome aflate în subordinea autorităţilor administraţiei publice locale. Se vor raporta toţi operatorii economici la care unitatea administrativ-teritorială este acţionar direct sau indirect.
Coloana 6 se completează cu unitatea administrativ-teritorială care este acţionar direct la operatorul economic (situaţia în care o unitate administrativ-teritorială deţine în nume propriu acţiuni sau părţi sociale la un operator economic).
Coloana 7 se completează cu unitatea administrativ-teritorială care este acţionar indirect la operatorul economic (situaţia în care un operator economic la care o unitate administrativ-teritorială deţine în nume propriu, integral sau majoritar, acţiuni ori părţi sociale este acţionar sau deţine părţi sociale la un alt operator economic).
În cazul municipiului Bucureşti, autorităţile administraţiei publice locale de la nivelul sectoarelor raportează operatorii economici la care administrează/controlează acţiuni sau părţi sociale, potrivit hotărârilor Consiliului General al Municipiului Bucureşti, în numele municipiului Bucureşti.
4.31.Formularul "Situaţia sumelor evidenţiate în conturi în afara bilanţului rezultate din operaţiuni ce decurg din administrarea veniturilor bugetului general consolidat" (anexa 32 la situaţiile financiare) se completează de către creditorii bugetari (Ministerul Finanţelor Publice, Casa Naţională de Pensii Publice, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate) care, potrivit legii, gestionează veniturile bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului asigurărilor pentru şomaj, bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, în vederea raportării prin situaţiile financiare a bunurilor sechestrate ca măsură asiguratorie dispusă prin procedură administrativă şi ca modalitate de executare silită a garanţiilor depuse de contribuabili pentru înlesnirile acordate etc.
Această anexă se completează cu soldurile conturilor în afara bilanţului specifice operaţiunilor respective.
4.32.Formularul "Situaţia modificărilor în structura activelor nete/capitalurilor proprii" (anexa 34 la situaţiile financiare anuale) se completează cu informaţii privind evoluţia activelor nete/capitalurilor proprii ale instituţiilor publice pe parcursul exerciţiului financiar. Datele trebuie să fie însoţite de informaţii prezentate în notele explicative referitoare la:
- natura modificărilor;
- natura şi scopul constituirii rezervelor;
- orice informaţii semnificative.
Coloana 2 "Creşteri" se completează cu rulajul creditor al conturilor de capitaluri, iar coloana 3 "Reduceri" se completează cu rulajul debitor al conturilor de capitaluri.
*) Începând cu situaţiile financiare trimestriale şi anuale aferente exerciţiului financiar 2024 se suspendă întocmirea şi depunerea/transmiterea la Ministerul Finanţelor şi unităţile subordonate a notelor la situaţiile financiare trimestriale şi anuale prevăzute de pct. 4.32 şi 4.43 din anexa la Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 71/2013 pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare ale instituţiilor publice la 31 decembrie 2012, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 63 din 29 ianuarie 2013, cu modificările ulterioare.

4.33.Formularele "Situaţia activelor fixe amortizabile" şi "Situaţia activelor fixe neamortizabile" (anexele 35a şi 35b la situaţiile financiare anuale) se completează de instituţiile publice care au în administrare bunuri din domeniul public sau privat al statului şi al unităţilor administrativ-teritoriale, după caz.
Pentru activele fixe neamortizabile conform legii nu se recunoaşte ajustarea pentru depreciere.
4.34._
Sectoarele instituţionale, potrivit manualului Sistemul European de Conturi (SEC 95), sunt următoarele:
- Societăţi nefinanciare (S11);
- Societăţi financiare (S12):
- banca centrală (S121);
- alte instituţii financiare monetare (S122);
- alţi intermediari financiari (S123);
- auxiliari financiari (S124);
- societăţi de asigurare şi fonduri de pensii (S125);
- Administraţia publică (S13):
- administraţia centrală (S1311);
- administraţii locale (S1313);
- administraţiile sistemelor de asigurări sociale (S1314);
- Gospodăriile populaţiei (S14);
- Instituţii fără scop lucrativ în serviciul gospodăriilor populaţiei (S15);
- Restul lumii (S2).
(1)Formularul "Situaţia activelor şi datoriilor financiare ale instituţiilor publice din administraţia centrală la data de ........." (anexa 40a la situaţiile financiare) se completează de ministere şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, alte autorităţi publice autonome şi instituţii publice de subordonare centrală, indiferent de sursa de finanţare a cheltuielilor.
(2)În subsectorul administraţie publică centrală (cod S1311) - reprezentând organisme centrale a căror competenţă se întinde pe tot teritoriul ţării, cu excepţia administraţiilor sistemelor de asigurări sociale - se cuprind instituţiile publice definite în Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, incluzând Parlamentul, Administraţia Prezidenţială, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice, alte autorităţi publice, instituţiile publice autonome, precum şi instituţiile publice din subordinea acestora, indiferent de modul de finanţare a acestora.
4.35._
(1)Formularul "Situaţia activelor şi datoriilor financiare ale instituţiilor publice din administraţia locală la data de ........." (anexa 40b la situaţiile financiare) se completează de unităţile administrativ-teritoriale şi instituţiile publice de subordonare locală, indiferent de sursa de finanţare a cheltuielilor.
(2)În subsectorul administraţie publică locală (cod S1313) - reprezentând administraţiile publice a căror competenţă se întinde numai pe o unitate administrativă locală - se cuprind instituţiile publice locale definite în Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, incluzând comunele, oraşele, municipiile, sectoarele municipiului Bucureşti, judeţele, municipiul Bucureşti, instituţiile şi serviciile publice din subordinea acestora, cu personalitate juridică, indiferent de modul de finanţare a acestora.
4.36._
(1)Formularul "Situaţia activelor şi datoriilor financiare ale instituţiilor publice din domeniul asigurărilor sociale (de stat, şomaj, sănătate) la data de ........." (anexa 40c la situaţiile financiare) se completează de instituţii şi autorităţi publice finanţate din bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj, bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
(2)În subsectorul asigurări sociale (cod S1314) se cuprind autorităţile care administrează sistemele de asigurări sociale (sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, sistemul asigurărilor pentru şomaj, sistemul asigurărilor sociale de sănătate, sistemul asigurărilor pentru accidente de muncă şi boli profesionale şi altele asemenea), precum şi instituţiile teritoriale din subordinea acestora, indiferent de modul de finanţare, după cum urmează:
- Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi instituţiile subordonate;
- Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti;
- Casa Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;
- Casa Naţională de Pensii Publice şi instituţiile subordonate;
- Casele de pensii sectoriale ale Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Administraţiei şi Internelor şi Serviciului Român de Informaţii;
- Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi instituţiile subordonate.
4.37.În sfera de cuprindere a sectoarelor instituţionale potrivit manualului Sistemului European de Conturi (SEC 95) se mai cuprind:
(1)Societăţi nefinanciare (cod S11) - reprezentând societăţi şi cvasisocietăţi a căror activitate principală constă în producerea de bunuri şi servicii nefinanciare pentru piaţă, cum sunt: regii autonome, companii naţionale, societăţi naţionale, societăţi comerciale cu capital public sau privat, societăţi cooperatiste, societăţi agricole, instituţii fără scop lucrativ aflate în serviciul societăţilor nefinanciare (asociaţii patronale, ale meşteşugarilor) şi altele asemenea.
(2)Societăţi financiare (cod S12), unde se includ:
a)Banca centrală (cod S121) - Banca Naţională a României;
b)Alte instituţii financiare monetare (cod S122) - societăţi şi cvasisocietăţi a căror funcţie principală constă în furnizarea de servicii de intermediere financiară ce constau în primirea de depozite şi/sau substitute de depozite din partea unităţilor instituţionale, altele decât societăţile financiare monetare, şi acordarea de credite şi/sau în efectuarea de plasamente în nume propriu, cum sunt: instituţii de credit, alte instituţii financiare monetare, fondurile de piaţă monetară;
c)Alţi intermediari financiari, exclusiv societăţile de asigurare şi fondurile de pensii (cod S123) - societăţi şi cvasisocietăţi financiare a căror funcţie principală constă în furnizarea de servicii de intermediere financiară (exclusiv cele furnizate de instituţiile financiare monetare), cum sunt: fonduri de investiţii (fonduri deschise de investiţii, societăţi de investiţii şi altele asemenea), instituţii financiare nebancare (societăţi de leasing financiar, societăţi de credit de consum, societăţi de credit ipotecar, unităţi cu personalitate juridică emitente de carduri de debit, societăţi de factoring, case de ajutor reciproc, societăţi de microfinanţare, fonduri de garantare a creditelor şi altele asemenea), instituţii de plată, societăţi de servicii de investiţii financiare, case de compensare cu funcţie de contraparte centrală;
d)Auxiliari financiari (cod S124) - societăţi şi cvasisocietăţi financiare, a căror funcţie principală constă în exercitarea de activităţi financiare auxiliare, cum sunt: registrele acţionarilor, case de schimb valutar, burse de valori, case de compensare fără funcţie de contraparte centrală, societăţi de administrare a fondurilor mutuale, alţi auxiliari financiari a căror activitate este asociată cu intermedierea financiară.
Tot la codul S124 se includ: Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private şi Comisia de Supraveghere a Asigurărilor din România.
e)Societăţi de asigurare şi fonduri de pensii (cod S125) - societăţi şi cvasisocietăţi financiare, a căror funcţie principală constă în furnizarea de servicii de intermediere financiară rezultate din reciprocitatea riscurilor, cum sunt: societăţi de asigurări, grupuri financiare de asigurări, fonduri de pensii private sau administrate privat.
(3)Gospodăriile populaţiei (cod S14) - persoane fizice sau grupuri de persoane fizice consumatori de bunuri şi servicii ce folosesc aceeaşi locuinţă, utilizează în comun o parte sau totalitatea veniturilor şi a patrimoniului, consumă în colectiv bunuri şi servicii şi, eventual, produc bunuri şi/sau servicii nefinanciare exclusiv pentru consumul lor final.
Acest sector instituţional cuprinde, de asemenea: asociaţiile familiale şi persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent, asociaţiile de persoane fără personalitate juridică (altele decât cvasisocietăţile) care sunt producători de bunuri şi servicii pentru piaţă, instituţiile fără scop lucrativ şi fără personalitate juridică aflate în serviciul gospodăriilor populaţiei, persoanele instituţionalizate (în mânăstiri, unităţi de asistenţă socială şi altele asemenea).
(4)Instituţii fără scop lucrativ în serviciul gospodăriilor populaţiei (cod S15) - persoane juridice ce servesc gospodăriile populaţiei furnizând bunuri şi servicii nedestinate pieţei, cum sunt: sindicate, grupuri profesionale, societăţi ştiinţifice, asociaţii de consumatori, biserici şi comunităţi religioase, cluburi sociale, recreative, culturale şi sportive, organizaţii de caritate, asociaţii şi fundaţii de binefacere finanţate prin transferuri voluntare (în numerar sau în natură), provenite de la alte entităţi şi altele asemenea.
(5)Restul lumii (cod S2) - unităţile nerezidente, în măsura în care acestea efectuează operaţiuni sau au alte relaţii economice cu unităţi instituţionale rezidente.
4.38.În vederea întocmirii corecte a formularului "Situaţia activelor şi datoriilor financiare ale instituţiilor publice din administraţia centrală la data de ........." (anexa 40a la situaţiile financiare), a formularului "Situaţia activelor şi datoriilor financiare ale instituţiilor publice din administraţia locală la data de ........." (anexa 40b la situaţiile financiare) şi a formularului "Situaţia activelor şi datoriilor financiare ale instituţiilor publice din domeniul asigurărilor sociale (de stat, şomaj, sănătate) la data de ........." (anexa 40c la situaţiile financiare), instituţiile publice trebuie să dezvolte conturile contabile în analitice distincte, astfel încât acestea să poată furniza informaţii detaliate pe sectoare, precum şi pe subsectoarele administraţiei publice: subsectorul administraţie publică centrală, subsectorul administraţie publică locală, subsectorul asigurări sociale.
4.39.Cazurile de reclasificare a creditelor comerciale în împrumuturi (Maastricht debt) conform deciziei Eurostat:
(1)În cazul refinanţării fără regres a unei creanţe asupra unei entităţi a administraţiei publice, deţinută de către unul dintre furnizorii săi În cazul în care un furnizor de bunuri şi servicii, care deţine o creanţă asupra unei unităţi a administraţiei publice rezultată dintr-un credit comercial, transferă în totalitate şi în mod irevocabil creanţa sa către o instituţie financiară, unitatea administraţiei publice reclasifică şi raportează datoria comercială iniţială ca un împrumut, dacă se îndeplinesc simultan următoarele condiţii:
a)unitatea administraţiei publice nu mai are nicio obligaţie de plată către furnizorul de bunuri şi servicii; şi
b)instituţia financiară nu are drept de regres (reprezintă acţiunea îndreptată de către o instituţie financiară faţă de furnizorul de bunuri şi servicii pentru recuperarea unei sume plătite), direct sau indirect, asupra furnizorului de bunuri şi servicii în cazul în care unitatea administraţiei publice nu îşi poate îndeplini obligaţiile de plată la scadenţă.
(2)În cazul restructurării creditelor comerciale
Datoria comercială a unei unităţi a administraţiei publice se reclasifică şi raportează ca un împrumut dacă, în urma negocierilor, unitatea administraţiei publice şi furnizorul de bunuri şi servicii sunt de acord cu modificarea principalelor caracteristici ale contractului, respectiv dacă se aplică o rată de dobândă şi/sau se introduce un grafic de plată în rate a datoriei. Nu se reclasifică datoria comercială dacă se modifică doar termenul de plată a datoriei (de exemplu: se modifică termenul de plată al datoriei de la o lună la 3 luni).
(3)Raportarea datoriei comerciale reclasificată în împrumuturi se efectuează în:
- anexa 40a "Situaţia activelor şi datoriilor financiare ale instituţiilor publice din administraţia centrală la data de ........." la rândurile cu codurile: 422, 423, 424, 425, 426, 427, 428, 429, 429.1, 429.2, 447, 448, 449, 450, 451, 452, 453, 454, 454.1, 454.2;
- anexa 40b "Situaţia activelor şi datoriilor financiare ale instituţiilor publice din administraţia locală la data de ........." la rândurile cu codurile: 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283, 284, 284.1, 284.2, 297, 298, 299, 300, 301, 302, 303, 304, 305, 306, 307;
- anexa 40c "Situaţia activelor şi datoriilor financiare ale instituţiilor publice din domeniul asigurărilor sociale (de stat, şomaj, sănătate) la data de ........." la rândurile cu codurile: 276, 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283, 284, 284.1, 284.2, 299, 300, 301, 302, 303, 304, 305, 306, 307, 308, 309.
Pentru perioada 2009-2012, prezentarea acestor informaţii se va efectua într-o notă explicativă întocmită distinct pentru fiecare exerciţiu.
Datoria comercială reclasificată în împrumuturi se evidenţiază după caz, astfel:
401, 404 = 5191 (1671;1672)/analitice distincte
Dobânda aferentă datoriei comerciale, reclasificată în împrumuturi, se evidenţiază după caz, astfel:
666 = 5186 (1687)/analitice distincte
4.40.Unităţile sanitare publice cu paturi de subordonare centrală vor raporta creanţele faţă de casele de sănătate în anexa 40a "Situaţia activelor şi datoriilor financiare ale instituţiilor publice din administraţia centrală la data de .........", la rd. 306.1, respectiv în anexa 40b "Situaţia activelor şi datoriilor financiare ale instituţiilor publice din administraţia locală la data de .........", la rd. 171.1, cele de subordonare locală.
Casele de sănătate vor raporta datoriile faţă de unităţile sanitare publice cu paturi în anexa 40c "Situaţia activelor şi datoriilor financiare ale instituţiilor publice din administraţia asigurărilor sociale (de stat, şomaj, sănătate) la data de .........", la rd. 319.4.1 pentru cele de subordonare centrală, respectiv la rd. 319.5.1 pentru cele de subordonare locală.
Creanţele raportate de unităţile sanitare publice cu paturi vor fi puse de acord cu datoriile din evidenţa caselor de sănătate. Eventualele diferenţe vor fi explicate atât de unităţile sanitare publice cu paturi, cât şi de casele de sănătate în raportul ce însoţeşte situaţiile financiare, în notele explicative referitoare la creanţe şi, respectiv, datorii.
Casele de sănătate vor prezenta în raportul ce însoţeşte situaţiile financiare explicaţii cu privire la sumele înregistrate în contul extrabilanţier provenind din depăşirea contractelor încheiate cu unităţile sanitare publice cu paturi.
4.41._
(1)Formularul "Corelaţii între formularele de situaţii financiare" (anexa 41 la situaţiile financiare) se modifică şi se completează potrivit anexei nr. 2 care face parte integrantă din prezentele norme metodologice.
(2)Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul Administraţiei şi Internelor şi Serviciul Român de Informaţii vor respecta corelaţiile dintre formularele de situaţii financiare pentru fiecare subsector al administraţiei publice.
4.42._
(1)Plăţile efectuate din fonduri externe nerambursabile de preaderare (PHARE, ISPA) de către agenţii/autorităţi de implementare în numele instituţiei publice, care se raportează în "Conturile de execuţie a bugetului - Cheltuieli" (anexele 6 şi 7 la situaţiile financiare), întocmite de autorităţile publice, ministere, celelalte organe ale administraţiei publice centrale, instituţiile publice autonome şi instituţiile publice aflate în subordine, în coordonare sau sub autoritatea lor, vor purta viza agenţiilor/autorităţilor de implementare prin care se confirmă exactitatea plăţilor raportate în conturile de execuţie de către instituţiile publice - beneficiari ai fondurilor externe nerambursabile.
(2)Plăţile efectuate din fonduri externe nerambursabile de preaderare (PHARE, ISPA) de către agenţii/autorităţi de implementare în numele instituţiei publice, care se raportează în formularul "Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli" (anexa 7b la situaţiile financiare) şi în formularul "Contul de execuţie a bugetului fondurilor externe nerambursabile - Cheltuieli" (anexa 18 la situaţiile financiare), vor fi puse de acord cu datele din evidenţa agenţiilor/autorităţilor de implementare (Oficiul de plăţi şi contractare PHARE sau alte agenţii/autorităţi de implementare).
4.43.Situaţiile financiare anuale vor fi însoţite de raportul de analiză pe bază de bilanţ, care va cuprinde: note explicative prevăzute de Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 616/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea, semnarea, depunerea, componenţa şi modul de completare a situaţiilor financiare trimestriale ale instituţiilor publice în anul 2006, precum şi modelele acestora, privind activele fixe, stocurile, creanţele, datoriile, capitalurile proprii, execuţia bugetelor de venituri şi cheltuieli, note explicative prevăzute de Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.941/2009 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare trimestriale ale instituţiilor publice, precum şi a unor raportări financiare lunare în anul 2009, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 629/2009, note explicative prevăzute de Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 479/2012, note solicitate prin prezentele norme, precum şi de alte note considerate necesare.
*) Începând cu situaţiile financiare trimestriale şi anuale aferente exerciţiului financiar 2024 se suspendă întocmirea şi depunerea/transmiterea la Ministerul Finanţelor şi unităţile subordonate a notelor la situaţiile financiare trimestriale şi anuale prevăzute de pct. 4.32 şi 4.43 din anexa la Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 71/2013 pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare ale instituţiilor publice la 31 decembrie 2012, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 63 din 29 ianuarie 2013, cu modificările ulterioare.

4.44.Instituţiile publice care s-au reorganizat în cursul anului 2012 în baza unor acte normative vor întocmi o notă explicativă pentru diferenţele dintre soldurile finale de la 31 decembrie 2011 şi soldurile iniţiale de la 1 ianuarie 2012.
4.45.În cazul în care din centralizarea datelor se constată existenţa unor obligaţii neachitate la scadenţă pentru bunuri achiziţionate, lucrări executate şi servicii prestate, ordonatorii principali de credite dispun, prin structurile de control, controlul asupra modului de respectare a dispoziţiilor legale în vigoare la încheierea angajamentelor legale, având obligaţia de a prezenta în raportul de analiză pe bază de bilanţ măsurile luate.
4.46.Instituţiile publice care în anul 2012 au inclus pe cheltuieli, în condiţiile legii, contravaloarea unor pagube care nu se datorează culpei unei persoane menţionează în raportul de analiză pe bază de bilanţ natura şi valoarea pagubelor respective.
4.47.Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor din România şi Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private sunt autorităţi de supraveghere a pieţei financiare nonbancare şi au fost clasificate de către Biroul de Statistică al Uniunii Europene (EUROSTAT) în lista S 124 "Subsector auxiliar-financiar". Această clasificare are numai scop statistic, fără să aibă consecinţe asupra încadrării administrative, a modului de organizare a sistemului contabil şi de raportare a situaţiilor financiare. În consecinţă, acestea vor aplica în continuare reglementările contabile referitoare la instituţiile publice, respectiv prevederile Normelor metodologice privind organizarea şi conducerea contabilităţii instituţiilor publice, Planul de conturi pentru instituţiile publice şi instrucţiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.917/2005, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi normele metodologice referitoare la întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare trimestriale şi anuale şi, respectiv, a raportărilor financiare lunare.
4.48.Unităţile de învăţământ preuniversitar ai căror conducători au calitatea de ordonatori terţiari de credite depun la unitatea administrativ-teritorială formularul "Bilanţ" cuprinzând toate activele, datoriile şi capitalurile proprii, indiferent de sursa de finanţare a acestora. Formularele "Situaţia fluxurilor de trezorerie" şi "Contul de rezultat patrimonial" care se depun la unitatea administrativ-teritorială vor cuprinde veniturile, finanţările şi cheltuielile instituţiei efectuate din bugetul local. Unitatea administrativ-teritorială stabileşte rezultatul patrimonial al bugetului local prin preluarea cheltuielilor finanţate din bugetul local în baza "Situaţiei veniturilor şi cheltuielilor instituţiilor publice finanţate de la bugetul local din trimestrul ", anexa nr. 19 la Normele metodologice aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.917/2005, cu modificările şi completările ulterioare.
Pentru fondurile primite de la bugetul de stat prin unităţile teritoriale ale Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, unităţile de învăţământ preuniversitar întocmesc formularele "Contul de execuţie a bugetului de stat" (anexele nr. 6 şi 7), "Contul de rezultat patrimonial" (anexa nr. 2) şi "Situaţia fluxurilor de trezorerie" (anexele nr. 3 şi 4) pe care le prezintă inspectoratelor şcolare. Formularele "Situaţia fluxurilor de trezorerie" şi "Contul de rezultat patrimonial" ce se depun la inspectoratele şcolare vor cuprinde veniturile finanţările şi cheltuielile instituţiei efectuate din bugetul de stat.
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului va prezenta la Ministerul Finanţelor Publice o situaţie a soldurilor iniţiale şi finale ale contului 121 "Rezultat patrimonial" extrase din formularul "Bilanţ" (anexa 1 la situaţiile financiare) şi formularul Contul de rezultat patrimonial" (anexa 2 la situaţiile financiare), pe fiecare inspectorat judeţean.
4.49.Până la intrarea în vigoare a ordinului ministrului finanţelor publice pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare trimestriale ale instituţiilor publice, precum şi a unor raportări financiare lunare în anul 2013, raportările financiare lunare se întocmesc de instituţiile publice în anul 2013 în baza prevederilor cap. II "Raportări financiare lunare" din Normele metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare trimestriale ale instituţiilor publice, precum şi a unor raportări financiare lunare în anul 2012, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 479/2012.