Capitolul vi - Dispoziţii generale privind condiţiile si criteriile pentru eliberarea, si radierea licenţei de turism/anexei licenţei de turism - Norme Metodologice din 2013 PRIVIND ELIBERAREA CERTIFICATELOR DE CLASIFICARE A STRUCTURILOR DE PRIMIRE TURISTICE CU FUNCŢIUNI DE CAZARE SI ALIMENTAŢIE PUBLICĂ, A LICENŢELOR SI BREVETELOR DE TURISM

M.Of. 353 bis

În vigoare
Versiune de la: 10 Aprilie 2024
CAPITOLUL VI:Dispoziţii generale privind condiţiile si criteriile pentru eliberarea, si radierea licenţei de turism/anexei licenţei de turism
Art. 30
Licenţierea agenţiilor de turism se face, potrivit prevederilor din hotărâre şi a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea şi desfăşurarea activităţii de turism în România, aprobată şi modificată prin Legea nr. 755/2001 cu modificările şi completările ulterioare, de către instituţia publică centrală responsabilă în domeniul turismului, instituţie abilitată să desfăşoare activităţi de autorizare în domeniul turismului.
Art. 31
(1)Criteriile minime obligatorii de funcţionare pentru agenţia de turism de tip organizatoare sau intermediară sau pentru filiala/sucursala/sediul secundar/reprezentanţa acesteia sunt prevăzute în anexa nr. 8 la prezentele norme metodologice.
(2)Obligaţia prevăzută la art. 13 alin. (2) lit. b) din hotărâre cu privire ia înscrierea numărului şi emitentului instrumentului de garantare se consideră îndeplinită dacă operatorul economic specifică pe documentele emise următoarea sintagmă: «Instrumentul de garantare valabil este afişat la vedere, în cadrul agenţiei de turism/pe pagina web a agenţiei de turism organizatoare (în cazul în care aceasta există).... ».

Art. 32
Licenţa de turism şi/sau anexa licenţei de turism se eliberează la solicitarea operatorului economic, în baza documentaţiei complete.
Art. 33
(1)Pentru operatorul economic stabilit în unul dintre statele membre ale Uniunii Europene sau Spaţiului Economic European şi autorizat să desfăşoare activitatea specifică agenţiilor de turism în statul membru de origine, obţinerea licenţei de turism nu este necesară în cazul prestării de servicii de călătorie specifice agenţiilor de turism în regim transfrontalier.

(2)Operatorul economic prevăzut la alin. (1) desfăşoară activitatea în baza autorizaţiei/licenţei sau documentelor echivalente emise de statul membru de origine, informând în acest sens instituţia publică centrală responsabilă în domeniul turismului privind iniţierea desfăşurării de activităţi specifice agenţiilor de turism pe teritoriul României prin formularul prevăzut în anexa nr. 15 la prezentele norme metodologice.
(3)Formularul de informare se reînnoieşte imediat, în cazul în care au apărut modificări asupra datelor înscrise în aceasta sau în documentele anexate acesteia.
(4)Instituţia publică centrală responsabilă în domeniul turismului ţine evidenţa operatorilor economici care prestează servicii de călătorie specifice agenţiilor de turism în regim transfrontalier într-un registru special.

Art. 34
(1)Persoana care asigură conducerea operativă a unei agenţii de turism şi a sediului/sediilor secundar/secundare al/ale agenţiei de turism trebuie să fie angajată cu contract individual de muncă cu normă întreagă, înregistrat în registrul de evidenţă a salariaţilor sau în baza unui contract de management şi să deţină cel puţin unul dintre următoarele documente: certificat de absolvire a unui curs de formare managerială în domeniu, organizat de un furnizor de formare profesională autorizat, diplomă de licenţă/masterat/doctorat privind absolvirea de cursuri universitare/postuniversitare în domeniul turismului, brevet de turism specific funcţiei sau dovada experienţei în domeniul turismului de minimum 5 ani.
(2)În cazul sediului secundar al agenţiei de turism trebuie să existe cel puţin o persoană calificată ca agent de turism - ghid, atestat prin certificat de absolvire a unui curs de calificare organizat de către un furnizor de formare profesională autorizat sau să deţină certificat de competenţe profesionale pentru ocupaţia/calificarea agent de turism emis de un centru de evaluare şi certificare acreditat/autorizat sau să aibă experienţă în domeniul turismului de minimum 2 ani.
(3)În situaţia în care încetează contractul de muncă/ contractul de management încheiat între operatorul economic şi persoana care asigură conducerea operativă a agenţiei de turism şi a sediului secundar al agenţiei de turism, înlocuirea acestei persoane se va face în termen de maximum 90 de zile.

Art. 35
Documentaţia necesară pentru eliberarea licenţei de turism şi/sau anexei licenţei de turism:
1.Eliberarea licenţei de turism pentru agenţia de turism organizatoare/intermediară - operatorul economic solicită instituţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului eliberarea licenţei de turism înainte de începerea desfăşurării activităţii de organizare, ofertare, comercializare a serviciilor şi/sau a pachetelor de servicii de călătorie în baza unei documentaţii cu următorul conţinut:
a)declaraţie standardizată dată pe propria răspundere conform modelului prevăzut în anexa nr. 6 la prezentele norme metodologice;
b)în cazul instituţiilor publice, organizaţiilor, asociaţiilor, fundaţiilor, cultelor religioase şi altora asemenea - copia documentului de înfiinţare (hotărâre de guvern, hotărâre instanţă etc.), copia documentului de înregistrare fiscală, statutul sau documentul care atestă posibilitatea desfăşurării activităţii de agenţie de turism;
c)dovada deţinerii unui instrument de garantare în conformitate cu art. 18 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2018 - numai în cazul agenţiei de turism organizatoare;
d)certificat de cazier fiscal aparţinând operatorului economic solicitant, precum şi asociaţilor/acţionarilor, unici sau majoritari, după caz, persoanei care asigură conducerea operativă a agenţiei de turism şi administratorului operatorului economic din care să rezulte că nu a săvârşit fapte sancţionate de legile financiare, vamale şi cele care privesc disciplina financiară sau, dacă este cazul, declaraţie pe propria răspundere conform Ordonanţei Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, aprobată cu modificări prin Legea nr. 327/2015, cu modificările ulterioare, din care să rezulte că nu a săvârşit fapte şi nu s-a aflat în situaţii de natura celor care se înscriu în evidenţa cazierului fiscal, precum şi că nu este înregistrat fiscal în România;
e)dovada înregistrării contractului de muncă In registrul general de evidenţă a salariaţilor [extras REVISAL - vizat pentru conformitate de semnatarul declaraţiei standardizate prevăzute la lit. a)] sau copie conformă cu originalul a contractului de management, însoţită de copia conformă cu originalul a documentului care atestă pregătirea profesională a persoanei care asigură conducerea operativă a agenţiei de turism.
2.Eliberare a anexei licenţei de turism pentru agenţia de turism organizatoare/intermediară-în vederea eliberării anexei licenţei de turism pentru sediul secundar al acesteia, operatorul economic deţinător al unei licenţe de turism pentru o agenţie de turism organizatoare/intermediară depune la sediul instituţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului o documentaţie cu următorul conţinut:
a)declaraţie standardizată dată pe propria răspundere conform modelului prevăzut în anexa nr. 6 la prezentele norme metodologice;
b)în cazul instituţiilor publice, organizaţiilor, asociaţiilor, fundaţiilor, cultelor religioase şi altora asemenea - copia conformă cu originalul a documentului care atestă dreptul de proprietate/alt drept real sau de folosinţă asupra spaţiului în care se desfăşoară activitatea agenţiei de turism;
c)copia licenţei de turism.
3.Schimbare de sediu al agenţiei de turism organizatoare/intermediară - în vederea eliberării licenţei de turism, în situaţia schimbării sediului, operatorul economic transmite instituţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului o documentaţie cu următorul conţinut:
a)cerere de modificare a sediului agenţiei de turism în cauză, cu menţiunea adresei noului sediu sau punctului de lucru;
b)licenţa de turism - în original;
c)în cazul instituţiilor publice, organizaţiilor, asociaţiilor, fundaţiilor, cultelor religioase şi altora asemenea - copia conformă cu originalul a documentului care atestă dreptul de proprietate/alt drept real sau de folosinţă asupra spaţiului în care se desfăşoară activitatea agenţiei de turism.
4.Desfiinţare sediu secundar al agenţiei de turism organizatoare/intermediare sau înfiinţare a unui nou sediu secundar al agenţiei de turism organizatoare/intermediare - în vederea eliberării anexei licenţei de turism pentru sediul secundar, în situaţia desfiinţării sau înfiinţării unui sediu secundar, operatorul economic transmite instituţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului o documentaţie cu următorul conţinut:
a)cerere de desfiinţare/înfiinţare a sediului secundar al agenţiei de turism în cauză, cu menţiunea adresei sediului desfiinţat sau a noului sediu sau punct de lucru;
b)anexa licenţei de turism - în original;
c)în cazul instituţiilor publice, organizaţiilor, asociaţiilor, fundaţiilor, cultelor religioase şi altora asemenea - copia conformă cu originalul a documentului care atestă dreptul de proprietate/alt drept real sau de folosinţă asupra spaţiului în care se desfăşoară activitatea agenţiei de turism.
5.Schimbarea denumirii agenţiei de turism organizatoare/ intermediare - în vederea eliberării licenţei de turism şi, după caz, a anexei licenţei de turism pentru sediul secundar al acesteia, în situaţia schimbării denumirii agenţiei de turism organizatoare/intermediare, operatorul economic va depline la sediul instituţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului următoarea documentaţie:
a)cerere de modificare a denumirii agenţiei de turism în cauză, din care să rezulte noua denumire;
b)licenţa de turism şi, după caz, anexa licenţei de turism - în original.
6.Schimbarea titularului licenţei de turism - pentru agenţia de turism organizatoare/intermediare - în cazul schimbării operatorului economic, titular al licenţei de turism, care desfăşoară activităţi de organizare, ofertare, comercializare a serviciilor şi/sau a pachetelor de servicii de călătorie, documentaţia va cuprinde:
a)declaraţie standardizată dată pe propria răspundere de către noul titular al licenţei de turism, conform modelului prevăzut în anexa nr. 6 la prezentele norme metodologice;
b)în cazul instituţiilor publice, organizaţiilor, asociaţiilor, fundaţiilor, cultelor religioase şi altora asemenea - copia documentului de înfiinţare (hotărâre de guvern, hotărâre instanţă etc.), copia documentului de înregistrare fiscală, statutul sau documentul care atestă posibilitatea desfăşurării activităţii de agenţie de turism;
c)dovada deţinerii unui instrument de garantare în conformitate cu art. 18 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2018 - numai în cazul agenţiei de turism organizatoare;
d)certificat de cazier fiscal aparţinând operatorului economic solicitant, precum şi asociaţilor/acţionarilor, unici sau majoritari, după caz, persoanei care asigură conducerea operativă a agenţiei de turism şi administratorului operatorului economic, din care să rezulte că nu a săvârşit fapte sancţionate de legile financiare, vamale şi cele care privesc disciplina financiară sau, dacă este cazul, declaraţie pe propria răspundere conform Ordonanţei Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, aprobată cu modificări prin Legea nr. 327/2015, cu modificările ulterioare, din care să rezulte că nu a săvârşit fapte şi nu s-a aflat în situaţii de natura celor care se înscriu în evidenţa cazierului fiscal, precum şi că nu este înregistrat fiscal în România;
e)licenţa de turism şi, după caz, anexa licenţei de turism - în original, emise anterior;
f)dovada înregistrării contractului de muncă în registrul general de evidenţă a salariaţilor [extras REVISAL - vizat pentru conformitate de semnatarul declaraţiei standardizate prevăzute la lit. a)] sau copie conformă cu originalul a contractului de management, însoţită de copia conformă cu originalul a documentului care atestă pregătirea profesională a persoanei care asigură conducerea operativă a agenţiei de turism.
7.Eliberare duplicat licenţă de turism/anexă a licenţei de turism - în vederea eliberării unui duplicat al licenţei de turism/anexei licenţei de turism, în cazul pierderii sau deteriorării, operatorul economic titular al acesteia/acestora depune la sediul instituţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului o documentaţie cu următorul conţinut:
a)cerere privind eliberarea unui duplicat al licenţei de turism/anexei licenţei de turism;
b)anunţul din presă privind dovada publicării pierderii/ distrugerii licenţei de turism/anexei licenţei de turism, declarată nulă.
8.Schimbare tip agenţie de turism - în vederea eliberării licenţei de turism şi, după caz, a anexei licenţei de turism pentru filiala/sucursala/sediul secundar/reprezentanţa acesteia, în situaţia schimbării tipului agenţiei de turism din organizatoare în intermediară şi invers, operatorul economic va depune la sediul instituţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului următoarea documentaţie:
a)cerere de modificare a tipului agenţiei de turism în cauză, din care să rezulte noul tip;
b)licenţa de turism şi, după caz, anexa licenţei de turism - în original;
c)dovada constituirii unui instrument de garantare în condiţiile art. 18 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2018 - numai în cazul schimbării agenţiei de turism din intermediară în organizatoare.

Art. 36
Radiere licenţă de turism si/sau anexă licenţă de turism – În cazul încetării definitive a activităţii în agenţia de turism şi/sau în filiala/sucursala/reprezentanţa/sediul secundar al acesteia, operatorul economic va solicita radierea licenţei de turism şi/sau anexei licenţei de turism cu minim 30 de zile înainte de încetarea definitivă a activităţii. În acest scop va depune la sediul instituţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului următoarea documentaţie:
a)cerere privind radierea licenţei de turism şi/sau anexei licenţei de turism;
b)licenţa de turism şi respectiv anexa licenţei de turism, în original.