Art. 9. - Unităţile regionale de management constituite în condiţiile prevăzute la alin. (1) asigură coordonarea activităţilor specifice subprogramului într-o regiune teritorială arondată, după cum urmează: - Norme Metodologice din 2012 pentru realizarea şi raportarea activităţilor specifice în cadrul subprogramului de screening pentru depistarea precoce activă a cancerului de col uterin
M.Of. 394
În vigoare Versiune de la: 22 Octombrie 2012
Art. 9
(1)În termen de maximum 15 de zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme metodologice, prin ordin al ministrului sănătăţii, se constituie unităţile regionale de management, ca structuri fără personalitate juridică în cadrul unor unităţi sanitare din subordinea Ministerului Sănătăţii.
(2)Unităţile regionale de management constituite în condiţiile prevăzute la alin. (1) asigură coordonarea activităţilor specifice subprogramului într-o regiune teritorială arondată, după cum urmează:
a)Unitatea regională de management Bucureşti-Ilfov: grupează municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov;
b)Unitatea regională de management Nord-Est: grupează judeţele Bacău, Botoşani, Iaşi, Neamţ, Suceava şi Vaslui;
c)Unitatea regională de management Sud-Est: grupează judeţele Brăila, Buzău, Constanţa, Galaţi, Vrancea şi Tulcea;
d)Unitatea regională de management Sud: grupează judeţele Argeş, Călăraşi, Dâmboviţa, Giurgiu, Ialomiţa, Prahova şi Teleorman;
e)Unitatea regională de management Sud-Vest: grupează judeţele Dolj, Gorj, Mehedinţi, Olt şi Vâlcea;
f)Unitatea regională de management Vest: grupează judeţele Arad, Caraş-Severin, Hunedoara şi Timiş;
g)Unitatea regională de management Nord-Vest: grupează judeţele Bihor, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Sălaj, Satu Mare şi Maramureş;
h)Unitatea regională de management Centru: grupează judeţele Alba, Braşov, Covasna, Harghita, Mureş şi Sibiu.
(3)Unitatea regională de management este condusă de un coordonator, cu studii universitare medicale de lungă durată în domeniul sănătăţii, desemnat prin act administrativ al managerului unităţii sanitare din structura căreia face parte.
(4)Personalul unităţii regionale de management este format din:
a)minimum 4 persoane cu studii universitare medicale de lungă durată în domeniul sănătăţii şi studii postuniversitare în următoarele domenii: obstetrică-ginecologie, oncologie medicală, anatomie patologică, medicină de laborator, sănătate publică şi management/epidemiologie, medicină de familie, chirurgiei după caz;
b)minimum două persoane cu pregătire superioară nemedicală: informatician, manager de date, sociolog, psiholog, jurist, economist, după caz;
c)minimum 4 persoane cu studii medii: asistent medical, registrator medical, operator de date, personal administrativ, statistician, după caz.
(5)Atribuţiile unităţii regionale de management sunt următoarele:
a)coordonează implementarea activităţilor specifice subprogramului în regiunea teritorială arondată prin:
(i)organizarea şi realizarea activităţii de identificare şi selectare a furnizorilor de servicii medicale în vederea derulării subprogramului;
(ii)validarea dosarelor de candidatură depuse de furnizorii de servicii medicale, pe baza procedurilor de selectare prevăzute la art. 15 a furnizorilor de servicii medicale, care îndeplinesc condiţiile în vederea derulării subprogramului, şi informarea, în scris, a furnizorilor de servicii medicale asupra validării sau nevalidării candidaturii;
(iii)întocmirea şi actualizarea listei evidenţei furnizorilor de servicii validaţi pentru derularea subprogramului în regiunea teritorială arondată şi transmiterea acestei liste caselor de asigurări de sănătate;
(iv)instruirea personalului implicat în realizarea activităţilor specifice prevăzute în cadrul subprogramului;
(v)organizarea, în colaborare cu direcţiile de sănătate publică, a instruirii medicilor de familie în vederea planificării şi organizării invitării femeilor eligibile din regiunea teritorială arondată în scopul participării la subprogram;
(vi)colaborarea cu casele de asigurări de sănătate în vederea monitorizării activităţilor derulate în baza contractelor încheiate de către casele de asigurări de sănătate în cadrul subprogramului, precum şi colaborarea cu autorităţile şi instituţiile locale guvernamentale sau neguvernamentale ce pot contribui la promovarea şi implementarea subprogramului;
(vii)monitorizarea implementării activităţilor specifice subprogramului;
(viii)analizarea trimestrială a indicatorilor specifici Subprogramului raportaţi de furnizorii de servicii medicale incluşi în subprogram;
b)diseminează protocoalele specifice derulării subprogramului;
c)realizează controlul de calitate în domeniile:
(i)înregistrării datelor;
(ii)sistemului informatic;
(iii)raportării indicatorilor specifici subprogramului;
(iv)analizelor statistice;
(v)finalizării cazurilor depistate cu leziuni precursorii şi incipiente în cadrul subprogramului;
d)planifică, organizează şi coordonează formarea personalului medical implicat în realizarea activităţilor prevăzute în cadrul subprogramului;
e)contribuie la dezvoltarea sistemului informaţional unitar, ca parte integrantă a subprogramului, şi asigură menţinerea şi funcţionarea acestuia în regiunea teritorială arondată conform standardelor subprogramului (formulare-tip, circuite de raportare, interconectarea cu alte baze de date, inclusiv cu registrele populaţionale de cancer), cu respectarea legislaţiei specifice utilizării datelor cu caracter personal, şi coordonează activitatea de colectare/raportare a datelor;
f)asigură constituirea şi întreţinerea registrelor regionale privind:
(i)screeningul prin metoda testării Babeş-Papanicolaou în regiunea teritorială arondată;
(ii)displaziile depistate pentru populaţia din regiunea teritorială arondată;
(iii)finalizarea cazurilor depistate în cadrul subprogramului;
g)menţine şi actualizează periodic baza de date cu femeile eligibile pentru testarea Babeş-Papanicolaou din regiunea teritorială arondată;
h)planifică şi organizează activităţile de inform a reeducare-comunicare (IEC) la nivelul regiunii teritoriale arondate;
i)planifică şi coordonează activităţile de invitare/reinvitare a populaţiei feminine eligibile în vederea participării la testarea Babeş-Papanicolaou în regiunea teritorială arondată;
j)analizează periodic raportările primite de la furnizorii de servicii medicale, evaluează performanţa acestora în derularea subprogramului pe baza raportărilor sau prin deplasarea pentru vizite de monitorizare/evaluare/control şi propune Unităţii naţionale de management/Comisiei măsurile care se impun;
k)realizează centralizarea la nivel regional a indicatorilor specifici subprogramului raportaţi în primele 10 zile lucrătoare de la încheierea perioadei de raportare de furnizorii de servicii medicale incluşi în subprogram şi o transmite Unităţii naţionale de management în primele 15 zile lucrătoare de la încheierea perioadei de raportare;
l)generează rapoarte, sinteze, recomandări privind desfăşurarea şi îmbunătăţirea activităţilor subprogramului, pe care le înaintează Unităţii naţionale de management în primele 15 zile lucrătoare de la încheierea perioadei de raportare;
m)estimează necesarul de resurse umane şi financiare pentru implementarea subprogramului la nivel regional şi formulează propuneri privind repartiţia acestora pe judeţele din regiunea teritorială arondată, precum şi pe furnizorii de servicii medicale pe care le înaintează Ministerului Sănătăţii şi Comisiei.
(6)Unitatea regională de management are obligaţia de a deţine autorizaţie pentru prelucrarea datelor cu caracter personal privind starea de sănătate emisă, în condiţiile legii, de către Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal şi de a respecta prevederile legale referitoare la protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.
(7)Cheltuielile aferente funcţionării unităţii regionale de management se asigură din bugetul Ministerului Sănătăţii în cadrul Programului naţional de oncologie. Din fondurile alocate de Ministerul Sănătăţii unităţilor regionale de management sunt finanţate următoarele categorii de cheltuieli:
a)cheltuieli aferente instruirii şi formării specifice a personalului implicat în realizarea managementului subprogramului, precum şi cheltuieli de formare profesională pentru personalul implicat în furnizarea de servicii medicale în cadrul subprogramului: transport, cazarea speakerilor, închirierea sălii, consumabile de birotică pentru materiale de curs pentru participanţii la manifestare;
b)cheltuieli de regie: servicii de comunicare telefon-fax-internet, corespondenţă;
c)cheltuieli materiale: birotică, papetărie;
d)cheltuieli pentru plata drepturilor salariale pentru personalul implicat în realizarea managementului subprogramului, precum şi cheltuieli aferente contractelor/convenţiilor încheiate în condiţiile legii pentru realizarea managementului subprogramului;
e)cheltuieli pentru organizarea campaniilor de IEC la nivel regional;
f)cheltuieli de deplasare pentru participarea la întrunirile Comisiei sau pentru realizarea vizitelor de monitorizare/evaluare;
g)cheltuieli privind tipărirea şi diseminarea protocoalelor de asigurare a calităţii subprogramului, ghidurilor, standardelor sau procedurilor specifice derulării subprogramului, a materialelor informative pentru personalul medical şi pentru populaţia eligibilă, precum şi a formularelor FS1 de raportare a datelor în cadrul subprogramului necesare pentru regiunea teritorială arondată;
h)cheltuieli aferente activităţii de constituire şi întreţinere a bazei de date informatice a subprogramului;
i)cheltuieli de management pentru unităţile sanitare care au organizat o reţea de screening pentru depistarea precoce activă a cancerului de col uterin.