Capitolul v - Determinarea deprecierii reale a unui autovehicul rulat - Norme Metodologice din 2008 de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule

M.Of. 480

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 26 Ianuarie 2011
CAPITOLUL V:Determinarea deprecierii reale a unui autovehicul rulat
Art. 5
(1)Suma reprezentând taxa ce urmeaza a fi platita, calculata potrivit prevederilor art. 6 din ordonanta, poate fi ajustata atunci când persoana care solicita înmatricularea unui autovehicul rulat declara pe propria raspundere ca rulajul mediu anual real al autovehiculului în cauza este mai mare decât rulajul mediu anual considerat standard pentru categoria respectiva de autovehicule, prevazut la art. 4 alin. (4) lit. b).
(2)În cazul prevăzut la alin. (1), calculul taxei se face pe baza cotei de reducere rezultate din cota prevăzută în anexa nr. 4 la ordonanţă, majorată cu reducerea suplimentară prevăzută în anexa nr. 1. Atunci când noua cotă de reducere este mai mare de 90%, se aplică cota de reducere de 90%.

(3)Rulajul mediu anual real se calculeaza prin raportarea rulajului afisat de indicatorul de kilometraj al autovehiculului la vechimea calculata în functie de data primei înmatriculari.
(4)Declaratia pe propria raspundere se întocmeste de persoana în cauza potrivit modelului prevazut în anexa nr. 2 si se depune la organul fiscal competent.
(5)Declararea nereala a rulajului autovehiculului constituie infractiune si se pedepseste conform prevederilor art. 292 din Codul penai.
(6)Suma reprezentând taxa ce urmeaza a fi platita, calculata potrivit prevederilor art. 6 din ordonanta, poate fi ajustata si atunci când persoana care solicita înmatricularea unui autovehicul rulat face dovada, pe baza expertizei tehnice efectuate de Regia Autonoma "Registrul Auto Român", ca deprecierea autovehiculului rulat este mai mare decât cea indicata de grila fixa prevazuta în anexa nr. 4 la ordonanta.
(7)În cazul prevazut la alin. (6), deprecierea unui autovehicul în raport cu un autovehicul considerat "standard" se calculeaza dupa formula:
D = (d1 x 0,30) + (d2 x 0,30) + (d3 x 0,40),
unde:
D - deprecierea totala;
d1 - deprecierea stabilita în functie de vechime;
d2 - deprecierea stabilita în functie de starea generala;
d3 - deprecierea stabilita în functie de nivelul de dotare.
(8)Contribuabilul poate solicita ajustarea taxei pe baza oricarui element dintre cele 3 elemente prevazute la alin. (7), dupa caz. În aceasta situatie, valoarea deprecierii neajustate (d1, d2 sau d3) este egala cu 1.
(9)Deprecierea stabilită în funcţie de vechime (d1) se aplică pentru autovehiculele în cazul cărora există diferenţe mai mari de un an între data primei înmatriculări, stabilită conform prevederilor art. 4 alin. (5), şi anul de fabricaţie înscris în cartea de identitate a vehiculului la rubrica 5 "Anul fabricaţiei", după cum urmează:

Diferenţă vechime

(ani)

Coeficient d1

> 1-2

1,01

> 2-3

1,02

> 3-4

1,03

> 4

1,04

(10)În cazul în care persoana care solicita înmatricularea nu poate face dovada primei înmatriculari a autovehiculului, se aplica prevederile art. 6 alin. (5) din ordonanta, coeficientul de depreciere d1 fiind 1.
(11)Deprecierea stabilita în functie de starea generala (d2) are în vedere alte aspecte decât cele care fac obiectul omologarii si inspectiei tehnice periodice, si anume aspectul exterior si interior al vehiculului, tinându-se cont de starea caroseriei, revopsirea autovehiculului, starea tapiteriei si a componentelor de bord.
(12)Deprecierea stabilită în funcţie de starea generală (d2) se determină ca produs al valorilor din tabelul de mai jos:

Aspect/Stare generală

Coeficient d2

Standard

Inferioară

Aspect exterior

1,0

1,05

Aspect interior

1,0

1,05

(13)Deprecierea stabilită în funcţie de nivelul de dotare (d3), respectiv pe baza dotărilor considerate drept opţionale în raport cu cerinţele standard impuse prin legislaţia privind omologarea şi inspecţia tehnică a autovehiculelor se determină ca produs al valorilor din tabelul de mai jos:

Dotare

Coeficient d3

Fără aer condiţionat

1,05

Fără ABS

1,05

Fără airbag

1,05

(14)Coeficientul deprecierii totale (D), calculat conform formulei prevăzute la alin. (7), se înmulţeşte cu cota de reducere a taxei din anexa nr. 4 la ordonanţă, stabilită iniţial, rezultând noua cotă de reducere pentru calculul taxei. Atunci când noua cotă de reducere este mai mare de 90%, se aplică cota de reducere de 90%.

(15)Tariful pentru efectuarea expertizei tehnice, care nu poate depasi costul operatiunilor de expertiza, se stabileste prin decizie a Consiliului de administratie al Regiei Autonome "Registrul Auto Român" si se publica pe site-ul acesteia, în termen de 15 zile calendaristice de la data publicarii prezentelor norme metodologice.
(16)Rezultatul expertizei tehnice se consemneaza într-un document eliberat de Regia Autonoma "Registrul Auto Român", care cuprinde informatiile corespunzatoare fiecaruia dintre elementele avute în vedere pentru stabilirea reducerii suplimentare si cota de reducere care decurge din acestea.
(17)Contribuabilul care urmează să înmatriculeze un autovehicul rulat poate solicita ajustarea taxei atât pentru cazul prevăzut la alin. (1), cât şi pentru cazul prevăzut la alin. (6). În această situaţie, la calculul taxei se ia în considerare cota de reducere rezultată din înmulţirea coeficientului de depreciere determinat potrivit alin. (7) cu suma dintre cota de reducere prevăzută în anexa nr. 4 la ordonanţă şi reducerea suplimentară prevăzută în anexa nr. 1. Atunci când noua cotă de reducere este mai mare de 90%, se aplică cota de reducere de 90%.

(18)Atunci când contribuabilul a platit taxa, calculata potrivit prevederilor art. 6 din ordonanta, acesta poate solicita recalcularea sumei platite pe baza rezultatului expertizei tehnice efectuate potrivit prevederilor alin. (6).
(19)În baza cererii si a rezultatului expertizei tehnice eliberat de Regia Autonoma "Registrul Auto Român", autoritatea fiscala competenta procedeaza la recalcularea sumei reprezentând taxa, care poate conduce la restituirea diferentei de taxa fata de cea platita cu ocazia înmatricularii.
(20)În situatia în care contribuabilul considera ca deprecierea autovehiculului sau este mai mare decât deprecierea rezultata pe baza cotei initiale de reducere si/sau a cotei suplimentare de reducere a taxei, acesta poate contesta taxa în baza rezultatului unei expertize privind evaluarea individuala a autovehiculului în cauza. În acest sens, contribuabilul va solicita efectuarea expertizei de catre un expert al Corpului Expertilor Tehnici, care în raportul de expertiza privind evaluarea individuala a autovehiculului va înscrie si cota reala de reducere a taxei corespunzatoare acelui autovehicul.
(21)Pe baza cotei reale de reducere, stabilita potrivit alin. (20), autoritatea fiscala competenta va proceda la calcularea taxei.