Art. 23. - Art. 23 - Norme Metodologice din 2007 de punere în aplicare a prevederilor anexei VI ''Reguli privind prevenirea poluării atmosferei de către nave'' la Convenţia internaţională din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave, aşa cum a fost modificată prin Protocolul din 1978 referitor la aceasta (MARPOL 73/78)
M.Of. 696
În vigoare Versiune de la: 8 Decembrie 2014
Art. 23
(1)În cazul în care se va considera necesar ca în apele naţionale navigabile maritime, care cuprind orice zonă portuară, sau în zona economică exclusivă a României să se desemneze o zonă de control al emisiilor, Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice împreună cu Ministerul Transporturilor şi Ministerul Afacerilor Externe va pregăti, în conformitate cu regulile şi procedurile stabilite de către IMO prin Circulara MSC-MEPC.1/Circ. 4, propunerea pe care Guvernul o va prezenta acestei organizaţii, în conformitate cu reglementările în vigoare.
(1)În cazul în care se va considera necesar ca în apele naţionale navigabile maritime, care cuprind orice zonă portuară, sau în zona economică exclusivă a României să se desemneze o zonă de control al emisiilor, Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice împreună cu Ministerul Transporturilor şi Ministerul Afacerilor Externe va pregăti, în conformitate cu regulile şi procedurile stabilite de către IMO prin Circulara MSC-MEPC.1/Circ. 4, propunerea pe care Guvernul o va prezenta acestei organizaţii, în conformitate cu reglementările în vigoare.(2)Propunerea de desemnare a unei zone de control al emisiilor va avea la bază criteriile cuprinse în Apendicele III - Criterii şi proceduri pentru desemnarea zonelor de control al emisiilor la Anexa VI la MARPOL şi va fi întocmită cu respectarea prevederilor cuprinse în prezentele norme metodologice.
(3)Propunerea de desemnare a unei zone de control al emisiilor se va putea întocmi atunci când se va putea demonstra că emisiile de NOX, SOX şi de particule materiale provenite de la navele maritime contribuie la poluarea locală a atmosferei în oraşele şi zonele costiere din România, iar efectele negative ale poluării atmosferei pentru sănătatea oamenilor şi pentru mediu sunt semnificative asupra: mortalităţii precoce, bolilor cardio-vasculare, cancerului de plămâni, afecţiunilor respiratorii cronice, acidificării atmosferei şi eutrofizării apei mării.
(4)Decizia de a solicita desemnarea unei zone de control al emisiilor se va putea adopta de către Guvern dacă, printr-un studiu aprofundat, se face dovada că emisiile de NOX, SOX şi de particule materiale, separat sau laolaltă, provenite de la nave, sunt cauza preponderentă a efectelor negative menţionate la alin. (3) şi, ca urmare, devine necesară prevenirea, reducerea şi controlul acestor emisii.
(5)În cazul în care zona de control a emisiilor care se intenţionează a se propune pentru desemnare este limitrofă unui stat vecin, care este şi el parte la Anexa VI la MARPOL, sau dacă zona propusă este în interesul mai multor state riverane la Marea Neagră, atunci Ministerul Afacerilor Externe împreună cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, vor iniţia discuţiile necesare cu autorităţile competente din respectivul stat/respectivele state pentru formularea propunerii coordonate, conform cerinţei prevăzute în Apendicele III la Anexa VI la MARPOL.
(6)Propunerea pentru desemnarea de către IMO a unei zone de control al emisiilor trebuie să conţină:
a)o delimitare precisă a zonei propusă pentru a fi desemnată, împreună cu o hartă de referinţă pe care să fie indicată zona; limitele geografice ale zonei de control al emisiilor propuse trebuie să ţină cont de criteriile pe care IMO le are în vedere la stabilire, printre care: emisiile şi depunerile provenind de la navele care navighează în zona propusă, caracteristicile şi densitatea traficului, precum şi caracteristicile vânturilor dominante;
b)tipul sau tipurile de emisie/emisii care este/sunt propusă/propuse pentru control (de exemplu: NOX sau SOX şi particule materiale sau toate cele trei tipuri de emisii laolaltă);
c)o descriere a populaţiilor şi zonelor din mediu care sunt susceptibile de a fi afectate de emisiile provenite de la nave;
d)o evaluare care arată că emisiile provenite de la navele exploatate în zona propusă contribuie la poluarea locală a atmosferei sau la efectele nefavorabile asupra mediului. O astfel de evaluare trebuie să cuprindă o descriere a consecinţelor pe care emisiile respective le au asupra sănătăţii oamenilor şi asupra mediului, cum ar fi efectele nefavorabile asupra ecosistemelor terestre şi acvatice, zonelor de productivitate naturală, habitatelor critice, calităţii apei, sănătăţii oamenilor şi zonelor importante pe plan cultural şi ştiinţific, după caz. Trebuie menţionate sursele datelor relevante, inclusiv metodologia utilizată;
e)informaţii relevante în legătură cu condiţiile meteorologice în zona propusă care sunt importante pentru populaţii şi zonele din mediu ameninţate, în special caracteristicile vânturilor dominante sau cu condiţiile topografice, geologice, oceanografice, morfologice sau altele care contribuie la poluarea locală a atmosferei sau la efectele nefavorabile pentru mediu;
f)natura traficului maritim în zona în care se propune controlul emisiilor, incluzând caracteristicile şi densitatea acestui trafic;
g)o descriere a măsurilor de control luate de România şi, după caz, de către celelalte părţi care prezintă propunerea, referitoare la sursele terestre ale emisiilor de NOX, SOX şi particule materiale ce afectează populaţiile şi zonele din mediu ameninţate, care sunt puse în aplicare şi funcţionează, concomitent cu examinarea măsurilor ce urmează a fi adoptate în aplicarea regulilor 13 şi 14 din Anexa VI la MARPOL; şi
h)costurile aferente măsurilor care vizează reducerea emisiilor care provin de la nave în raport cu cele aferente măsurilor de control la uscat şi consecinţele pe care aceste măsuri le vor avea pe plan economic pentru navele care efectuează voiajuri internaţionale.
(7)În cazul în care propunerea României de desemnare a unei zone de control al emisiilor este adoptată printr-un amendament la Anexa VI la MARPOL în conformitate cu articolul 16 al ConvenţieiMARPOL1973 şi amendamentul intră în vigoare, Guvernul va desemna administratorul zonei, care va avea printre atribuţii supravegherea funcţionării acesteia, respectiv monitorizarea modului în care sunt respectate restricţiile stabilite prin Anexa VI la MARPOL referitoare la emisiile provenite de la nave. ANR împreună cu administratorul zonei de control al emisiilor vor întocmi rapoarte anuale privind modul de funcţionare a zonei care vor fi supuse analizei Ministerului Mediului şi Pădurilor şi Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, iar problemele care vor apărea în timpul funcţionării vor fi aduse de către ANR la cunoştinţa IMO.