Capitolul v - Încadrarea în grad de handicap - Norme Metodologice din 2007 de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap
M.Of. 233
În vigoare Versiune de la: 29 Noiembrie 2012
CAPITOLUL V:Încadrarea în grad de handicap
Art. 46
(1)Evaluarea persoanelor adulte cu handicap este un proces complex si continuu prin care sunt estimate si recunoscute particularitatile de dezvoltare, integrare si incluziune sociala a acestora. Procesul presupune colectarea de informatii cât mai complete si interpretarea acestora în scopul orientarii asupra deciziei si interventiei.
(2)Evaluarea este subordonata principiului interesului persoanei cu handicap, potrivit caruia orice decizie sau masura este luata numai în interesul acestei persoane, fiind inacceptabile abordarile întemeiate pe mila si pe perceptia persoanelor cu handicap ca fiind neajutorate.
Art. 47
Evaluarea prezinta urmatoarele caracteristici:
a)este axata pe potentialul de dezvoltare, integrare si incluziune sociala al adultului, evidentiaza ce stie si ce poate face adultul cu handicap, ce abilitati si deprinderi are sau poate dezvolta;
b)este bazata pe modelul social al abordarii dizabilitatii, presupunând o abordare integratoare a elementelor relevante: sanatate, grad de adaptare psihosociala, nivel de educatie, grad de dezvoltare a abilitatilor profesionale;
c)este unitara, în sensul ca opereaza cu aceleasi obiective, criterii, metodologii;
d)este efectuata în echipa, toti membrii echipei sunt implicati activ, fiecare lucrând complementar cu celalalt;
e)respecta drepturile si demnitatea persoanei cu handicap, precum si principiul "Nimic pentru noi, fara noi!" care constituie baza oricarei decizii luate în ceea ce priveste persoana cu handicap.
Art. 48
Domeniile obligatorii în care se desfasoara evaluarea sunt:
a)evaluarea sociala, asigurata de asistenti sociali;
b)evaluarea medicala, asigurata de medici de specialitate;
c)evaluarea psihologica, asigurata de psihologi;
d)evaluarea vocationala sau a abilitatilor profesionale, asigurata de psihopedagogi, instructori de educatie ori pedagogi de recuperare;
e)evaluarea nivelului de educatie, asigurata de psihopedagogi, instructori de educatie sau pedagogi de recuperare;
f)evaluarea abilitatilor si a nivelului de integrare sociala, asigurata de psihologi, psihopedagogi, pedagogi de recuperare sau asistenti sociali.
Art. 49
Serviciul de evaluare complexa va fi format din persoane care vor avea cel putin urmatoarele specializari: asistent social cu studii superioare, medic de specialitate, psiholog, psihopedagog, kinetoterapeut, instructor de educatie, pedagog de recuperare.
Art. 50
d)avizează planul individual de servicii al persoanei cu handicap întocmit la nevoie de managerul de caz. Managerul de caz va înainta planul individual de servicii al persoanei cu handicap atât persoanei în cauză, cât şi reprezentantului serviciului public specializat din localitatea de domiciliu sau de reşedinţă a persoanei cu handicap;
Serviciul de evaluare complexa a persoanelor adulte cu handicap are urmatoarele atributii principale:
a)efectueaza evaluarea/reevaluarea complexa a adultului cu handicap, la sediul propriu sau la domiciliul persoanei;
b)întocmeste raportul de evaluare complexa pentru fiecare persoana cu handicap evaluata;
c)recomanda sau nu încadrarea, respectiv mentinerea în grad de handicap a unei persoane, precum si programul individual de reabilitare si integrare sociala a acesteia;
d)avizează planul individual de servicii al persoanei cu handicap întocmit la nevoie de managerul de caz. Managerul de caz va înainta planul individual de servicii al persoanei cu handicap atât persoanei în cauză, cât şi reprezentantului serviciului public specializat din localitatea de domiciliu sau de reşedinţă a persoanei cu handicap;e)evalueaza îndeplinirea conditiilor necesare pentru atestare ca asistent personal profesionist, întocmeste raportul de evaluare complexa si face recomandari comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap;
f)recomanda masurile de protectie a adultului cu handicap, în conditiile legii;
g)îndeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
Art. 51
Revizuirea programului individual de reabilitare şi integrare socială se efectuează ori de câte ori este nevoie.
Revizuirea programului individual de reabilitare şi integrare socială se efectuează ori de câte ori este nevoie.Art. 52
În cadrul directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului judetene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, functioneaza un secretariat care asigura lucrarile de secretariat ale comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap si care realizeaza legatura între comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap si serviciul de evaluare complexa.