Art. 5. - Acordarea subvenţiilor pentru acoperirea unor categorii de cheltuieli necesare desfăşurării de către organizaţii şi federaţii a activităţilor de irigaţii se face conform următoarei proceduri: - Norme Metodologice din 2005 privind alocarea şi acordarea subvenţiilor de la bugetul de stat pentru acoperirea unor categorii de cheltuieli necesare desfăşurării activităţilor de îmbunătăţiri funciare

M.Of. 109

În vigoare
Versiune de la: 5 Septembrie 2008
Art. 5
(1)Acordarea subvenţiilor pentru acoperirea unor categorii de cheltuieli necesare desfăşurării de către organizaţii şi federaţii a activităţilor de irigaţii se face conform următoarei proceduri:
A.Pentru achitarea tarifului anual:
a)în termen de 5 zile de la termenul prevăzut la art. 4 alin. (2), organizaţia sau federaţia depune la DADR în a cărei rază teritorială de competenţă se află situat sediul acesteia cererea-tip de eliberare a subvenţiei pentru acoperirea cheltuielilor de întreţinere şi reparaţii repartizate Administraţiei sau, după caz, altui furnizor de apă pentru irigaţii conform modelului din anexa nr. 2, la care se anexează o copie a ordinului de plată a contribuţiei proprii, certificat de bancă, şi o copie a facturii de plată a tarifului anual. Nerespectarea termenului de depunere a cererii-tip de eliberare a subvenţiei atrage suportarea de către organizaţie sau federaţie a cheltuielilor generate de această întârziere;
b)în termen de 10 zile de la termenul prevăzut la art. 4 alin. (2), DADR verifică realitatea şi legalitatea documentelor înaintate de organizaţii şi federaţii şi aprobă sau, după caz, resping motivat cererea. Pe baza cererilor aprobate, în termen de 15 zile de la termenul prevăzut la art. 4 alin. (2) DADR transmit ministerului, centralizat la nivelul judeţului şi verificat şi avizat de organele de control financiar de stat teritoriale, situaţia subvenţiilor aferente tarifului anual, cuvenite Administraţiei sau altor furnizori de apă pentru irigaţii, potrivit modelului din anexa nr. 2a);
c)până pe data de 25 a fiecărei luni, Administraţia şi ceilalţi furnizori de apă pentru irigaţii depun la minister, lunar, situaţia privind solicitarea achitării cheltuielilor de întreţinere şi reparaţii cuprinse în tariful anual şi acoperite parţial din subvenţii de la bugetul de stat şi decontul justificativ privind utilizarea sumelor încasate din tariful anual şi acoperite din subvenţii de la bugetul de stat, conform modelelor din anexele nr. 2b) şi 2c);
d)după finalizarea şi recepţia lucrărilor de întreţinere şi reparaţii, ale căror costuri estimate au stat la baza calculării tarifului anual şi avizarea recepţiei acestora de către consiliul de unitate de administrare, şi înainte de începerea livrării efective a apei pentru irigaţii, Administraţia şi ceilalţi furnizori de apă pentru irigaţii determină gradul de realizare a lucrărilor programate, iar în cazul în care acestea nu au fost executate integral, sumele achitate de organizaţii şi federaţii la tariful anual neconsumate se restituie sau se compensează cu plata contribuţiei proprii la tariful de livrare a apei pentru irigaţii. Fac excepţie de la această prevedere lucrările pentru reparaţiile accidentale survenite în perioada aplicării udărilor.
B.Pentru achitarea tarifului de livrare a apei pentru irigaţii:
a)odată cu comanda săptămânală, organizaţiile şi federaţiile depun la Administraţie sau alt furnizor de apă pentru irigaţii o copie a documentului de plată a contribuţiei proprii la tariful de livrare a apei de irigaţii aferent volumului de apă comandat;
b)în termen de 3 zile de la încheierea fiecărei luni, Administraţia sau un alt furnizor de apă pentru irigaţii, după caz, emite pe numele organizaţiei sau federaţiei factura de plată a tarifului de livrare a apei. Volumele de apă livrate la fiecare punct de livrare se calculează potrivit prevederilor din anexa nr. 3;
c)în termen de două zile de la primirea facturii, organizaţia sau federaţia depune la DADR în a cărei rază teritorială de competenţă se află situat sediul acesteia cererea-tip de eliberare a subvenţiei pentru acoperirea cheltuielilor de livrare a apei pentru irigaţii repartizate Administraţiei sau, după caz, altui furnizor de apă pentru irigaţii conform modelului din anexa nr. 2, la care se anexează o copie a ordinului de plată a contribuţiei proprii, certificat de bancă, şi o copie a facturii de plată a contravalorii apei livrate. Nerespectarea termenului de depunere a cererii-tip de eliberare a subvenţiei atrage suportarea de către organizaţie sau federaţie a cheltuielilor generate de această întârziere;
d)în termen de 5 zile de la primirea cererii, DADR verifică realitatea şi legalitatea documentelor şi prezintă ministerului până la data de 15 a fiecărei luni, centralizat la nivelul judeţului şi verificat şi avizat de organele de control financiar de stat teritoriale, decontul justificativ pentru eliberarea subvenţiilor de la bugetul de stat pentru acoperirea cotei cuvenite Administraţiei sau altor furnizori de apă pentru irigaţii din tariful de livrare a apei pentru irigaţii, conform cererilor înaintate de organizaţiile şi federaţiile din domeniul îmbunătăţirilor funciare, potrivit modelului din anexa nr. 2d).
C.Pentru achitarea costului energiei electrice de pompare a apei prin punctele de livrare a apei pentru irigaţii:
a)în termen de două zile de la primirea facturii, organizaţia sau federaţia depune la DADR în a cărei rază teritorială de competenţă se află situat sediul acesteia cererea-tip de eliberare a subvenţiei pentru acoperirea cheltuielilor cu energia electrică conform modelului din anexa nr. 2, la care se anexează o copie a ordinului de plată a contribuţiei proprii, certificat de bancă, şi o copie a facturii emise de furnizorul de energie electrică. Nerespectarea termenului de depunere a cererii-tip de eliberare a subvenţiei atrage suportarea de către organizaţie sau federaţie a cheltuielilor generate de această întârziere;
b)în termen de 5 zile de la primirea cererii, DADR verifică realitatea şi legalitatea documentelor şi până la data de 15 a fiecărei luni prezintă ministerului, centralizat la nivelul judeţului şi verificat şi avizat de organele de control financiar de stat teritoriale, decontul justificativ pentru eliberarea subvenţiilor de la bugetul de stat în vederea acoperirii cotei cuvenite organizaţiilor sau federaţiilor din consumul de energie electrică sau termică pentru pomparea apei prin punctele de livrare a apei pentru irigaţii, conform modelului din anexa nr. 2e).
D.Pentru decontarea cheltuielilor cu energia termică de pompare a apei prin punctele de livrare a apei pentru irigaţii:
a)în termen de 5 zile de la încheierea fiecărei luni, odată cu depunerea facturii şi a copiei ordinului de plată a contribuţiei proprii la plata tarifului de livrare a apei pentru irigaţii, organizaţia sau federaţia depune la DADR în a cărei rază teritorială de competenţă se află situat sediul acesteia documentele justificative de achiziţie a combustibilului consumat în luna anterioară, împreună cu cererea pentru acordarea subvenţiilor de la bugetul de stat conform art. 67 alin. (1) din Legea nr. 138/2004, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit modelului din anexa nr. 2, în limita unui consum de 50 I pentru fiecare 1.000 m3 de apă pompată, în baza înregistrărilor volumetrice pe fiecare agregat de pompare sau a volumului de apă calculat conform anexei nr. 3.

b)în termen de 5 zile de la primirea cererii, DADR verifică realitatea şi legalitatea documentelor şi până la data de 15 a fiecărei luni prezintă ministerului, centralizat la nivelul judeţului şi verificat şi avizat de organele de control financiar de stat teritoriale, decontul justificativ pentru eliberarea subvenţiilor de la bugetul de stat în vederea acoperirii cotei cuvenite organizaţiilor sau federaţiilor din consumul de energie electrică sau termică pentru pomparea apei prin punctele de livrare a apei pentru irigaţii, conform modelului din anexa nr. 2e).

(2)În cazul organizaţiilor constituite într-o federaţie, cuantumul maxim al subvenţiei ce se acordă organizaţiilor şi federaţiei se calculează pe fiecare punct de livrare a apei pentru irigaţii menţionat în contractele multianuale încheiate de organizaţii cu federaţia şi de federaţie cu Administraţia sau alt furnizor de apă pentru irigaţii şi pe fiecare suprafaţa de teren deţinută în baza unui titlu valabil de proprietate ori de folosinţă de membrii organizaţiei sau federaţiei. Distribuirea cuantumului maxim la hectar, unitar la nivel naţional, între federaţie şi organizaţiile membre se face prin acordul adunărilor generale ale organizaţiilor şi al consiliului de administraţie al federaţiei. Acordul dintre federaţie şi organizaţiile sale membre se comunică DADR în a cărei Vază teritorială se află situat sediul federaţiei.

(3)Neachitarea la termenele prevăzute de prezentele norme metodologice a contribuţiilor proprii produce următoarele efecte:
a)suspendarea contractului multianual, în cazul neachitării contribuţiei proprii la plata tarifului anual, care se notifică în termen de 30 de zile de la data scadenţei;
b)rezilierea contractului multianual, în cazul neachitării contribuţiei proprii la plata tarifului anual nici la termenul stabilit pentru anul următor celui în care s-a luat măsura suspendării;
c)neînceperea sau întreruperea livrării apei pentru irigaţii, în cazul neplăţii contribuţiei proprii la tariful de livrare a apei pentru irigaţii, cu suportarea de către beneficiari a cheltuielilor suplimentare aferente prestaţiei efectuate de furnizorul de apă pentru irigaţii.

(4)Încheierea unui nou contract multianual se face în condiţiile art. 60 alin. (2) şi ale art. 61 din Legea nr. 138/2004, cu modificările şi completările ulterioare. Reluarea livrării apei pentru irigaţii se face numai după achitarea integrală a contribuţiei proprii la tariful de livrare a apei pentru irigaţii, respectiv a oricăror obligaţii de plată restante din anul sau anii precedenţi.

(5)În termen de 5 zile de la data deschiderii creditelor bugetare, ministerul vireaza Administratiei si altor furnizori de apa pentru irigatii sumele reprezentând cotele cuvenite din tariful anual si tariful de livrare a apei pentru irigatii si aloca DADR sumele aprobate pentru achitarea cotei cuvenite furnizorilor de energie electrica si pentru decontarea cheltuielilor organizatiilor si federatiilor cu energia termica de pompare.
(6)În termen de 5 zile de la data alocarii subventiilor de la bugetul de stat, DADR vireaza sumele cuvenite:
a)furnizorului de energie electrica, pentru plata energiei electrice de pompare a apei prin punctele de livrare a apei pentru irigatii;
b)organizatiilor si federatiilor, pentru decontarea cheltuielilor cu energia termica de pompare a apei prin punctele de livrare a apei pentru irigatii.