Partea 3 - GHID PROCEDURAL - Norme Metodologice din 2004 privind exercitarea auditului public intern în cadrul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi al caselor de asigurări de sănătate

M.Of. 34 bis

În vigoare
Versiune de la: 11 Ianuarie 2005
PARTEA 3:GHID PROCEDURAL
13.PROCEDURA P - 01 ORDINUL DE SERVICIU
Scopul:
De a repartiza sarcinile de serviciu pe auditori interni, astfel încât aceştia să poată demara misiunea de audit public intern.
Premise:
Ordinul de serviciu reprezintă mandatul de intervenţie dat de către compartimentul de audit public intern şi se întocmeşte de către şeful acestui compartiment, pe baza planului anual de audit public intern.
Procedura:

Şeful Compartimentului de audit public intern

1. Repartizează sarcinile de serviciu pe fiecare auditor în parte;

2. Întocmeşte Ordinul de serviciu pe baza planului anual de audit public intern.

Personalul de secretariat

3. Alocă un număr Ordinului de serviciu;

4. Asigură copii ale Ordinului de serviciu fiecărui membru al echipei de audit.

Auditorii

5. Iau la cunoştinţă de Ordinul de serviciu şi de sarcinile repartizate.

Exemplu
Model A-01
Entitatea publica
Nr ............Data ............
ORDIN DE SERVICIU
În conformitate cu prevederile ......................şi cu Planul anual de audit public intern, se va efectua o misiune de audit public intern la ......................în perioada ......................Scopul misiunii de audit este ................................. , iar obiectivele acesteia sunt .................................
Menţionăm că se va efectua un audit de .................................
Echipa de audit public intern este formată din următorii auditori ............................................
Conducătorul Compartimentului de audit public intern
14.PROCEDURA P - 02 DECLARAREA INDEPENDENŢEI
Scopul:
De a demonstra independenţa auditorilor faţă de entitatea/structura auditată.
Premise:
În vederea desemnării auditorilor interni pentru efectuarea misiunii de audit public intern vor fi verificate incompatibilităţile personale ale acestora. Astfel, un auditor nu va fi desemnat acolo unde există incompatibilităţi personale, doar dacă repartizarea lui este imperios necesară, fiind furnizată în acest sens o justificare din partea conducătorului Compartimentului de audit public intern. Dacă în timpul efectuării misiunii de audit apare o incompatibilitate, reală sau presupusă, auditorii sunt obligaţi să informeze de urgenţă conducerea.
Procedura:

Auditorii

1. Completează Declaraţia de Independenţă - Model A02;

Şeful structurii de audit

2. Verifică Declaraţia de Independenţă;

3. Identifică incompatibilitatea semnalată de către auditori şi stabileşte modalitatea în care aceasta poate fi atenuată;

4. Aprobă Declaraţiile de Independenţă;

Auditorii

5. Indosariază Declaraţia de independentă în dosarul de audit;

6. Dacă în timpul misiunii apare o incompatibilitate reală sau presupusă, informează de urgenţă conducerea.

DECLARAŢIA DE INDEPENDENTA - Model A-02
Entitatea publică ......................
A fi completat de către auditori, inclusiv consultanţii:
Numele ............................................Data ......................
Misiunea de audit public intern ...........................................
Incompatibilităţi

În legătura cu entitatea/structura auditată ......................

Da

Nu

Aţi avut/aveţi vreo relaţie oficială, financiară sau personală cu cineva care ar putea să vă limiteze măsura în care puteţi să vă interesaţi, să descoperiţi sau să constataţi slăbiciuni de audit în orice fel?

  

Aveţi idei preconcepute faţă de persoane, grupuri, organizaţii sau obiective care ar putea să vă influenţeze în misiunea de audit?

  

Ati avut/aveţi funcţii sau aţi fost/sunteţi implicat(ă) în ultimii 3 ani într-un alt mod în activitatea entităţii/structurii ce va fi auditată?

  

Aveţi responsabilităţi în derularea programelor şi proiectelor finanţate integral sau parţial de Uniunea Europeană?

  

Aţi fost implicat în elaborarea şi implementarea sistemelor de control ale entitătii/structurii ce urmează a fi auditată?

  

Sunteţi soţ/soţie, rudă sau afin până la gradul al patrulea inclusiv cu conducătorul entităţii/structurii ce va fi auditată sau cu membrii organului de conducere colectivă?

  

Aveţi vreo legătură politică, socială care ar rezulta dintr-o fostă angajare sau primirea de redevenţe de la vreun grup anume, sau organizaţie sau nivel guvernamental?

  

Aţi aprobat înainte facturi, ordine de plata, şi alte instrumente de plata pentru entitatea/structura ce va fi auditată?

  

Ati ţinut anterior contabilitatea la entitatea/structura ce va fi auditată?

  

Aveţi vreun interes direct sau unul de fond financiar indirect la entitatea/structura ce va fi auditată?

  

Dacă în timpul misiunii de audit, apare orice incomptibilitate personală, externă sau organizaţională care ar putea să vă afecteze abilitatea dvs. de a lucra şi a face rapoartele de audit imparţiale, notificaţi şeful Compartimentului de audit public intern de urgentă?

  

Auditor,

Conducător Compartiment de audit public intern,

Model A-02
Entitatea publică
Se completează de către Şeful de serviciu
1.Incompatibilităţi personale (a se trece din pagina anterioară)
2.Pot fi negociate/ diminuate incompatibilităţile? Dacă da, explicaţi cum anume
Data şi semnătura
15.PROCEDURA P - 03 NOTIFICAREA PRIVIND DECLANŞAREA MISIUNII DE AUDIT INTERN
Scopul:
Să informeze entitatea/structura auditata de declanşarea misiunii de audit public intern.
Premise:
Se intenţionează ca prin notificarea entităţii/structurii auditate să se asigure desfăşurarea corespunzătoare a procedurilor de audit.
Procedura:

Auditorii

1. Pregătesc adresa de notificare către părţile interesate în vederea transmiterii acesteia cu 15 zile înainte de declanşarea misiunii de audit public intern;

Conducătorul Compartimentului de audit

2. Verifică adresa de notificare;

3. Semnează adresa de notificare;

Personalul de secretariat

4. Alocă un număr adresei de notificare şi o transmite entităţii/structurii auditate;

Auditorii

5. Includ domeniile de interes (dacă se comunică) în programul de audit;

6. Îndosarieaza copia adresei de notificare în dosarul permanent.

Model B-01
Entitatea publica
Data
NOTIFICAREA PRIVIND DECLANŞAREA MISIUNII DE AUDIT PUBLIC INTERN
Către .............Părţile interesate
De la .............Conducătorul Compartimentului de audit public intern
Ref ..............Denumirea misiunii de audit public intern
Stimate(ă) .................................
In conformitate cu Planul anual de audit public intern, urmează ca în perioada de ......................să efectuăm o misiune de audit public intern cu tema ......................la (numele entităţii/structurii auditate).
Auditul va examina responsabilităţile asumate de către (numele entităţii/structurii auditate) şi va determina dacă aceasta îşi îndeplineşte obligaţiile sale într-un mod eficient şi efectiv.
Va vom contacta ulterior pentru a stabili de comun acord o şedinţa de deschidere in vederea discutării diverselor aspecte ale misiunii de audit, cuprinzând:
- prezentarea auditorilor;
- prezentarea principalelor obiective ale misiunii de audit public intern;
- programul intervenţiei la faţa locului;
- scopul misiunii de audit public intern;
- alte aspecte.
Pentru o mai bună înţelegere a activităţii dumneavoastră, vă rugăm să ne puneţi la dispoziţie următoarea documentaţie necesară: .................................
Dacă aveţi unele întrebări privind această acţiune, vă rog să contactaţi pe (numele auditorului) sau pe mine.

Cu stimă

.........................

Conducătorul Compartimentului de audit public intern

Data

....................

16.PROCEDURA P-04 COLECTAREA ŞI PRELUCRAREA INFORMAŢIILOR
Scopul:
Cunoaşterea domeniului auditabil îl ajută pe auditor să se familiarizeze cu entitatea/structura auditată. Colectarea informaţiilor facilitează procedurile de analiză de risc şi cele de verificare.
Premise:
Colectarea este, în fapt, pregătirea informaţiilor în vederea efectuării analizei de risc şi pentru identificarea informaţiilor necesare, fiabile, pertinente şi utile pentru a atinge obiectivele misiunii de audit public intern.
Colectarea informaţiilor presupune:
- identificarea principalelor elemente ale contextului instituţional şi socio-economic în care entitatea/structura auditatş îşi desfăşoară activitatea;
- analiza cadrului normativ ce reglementeazş activitatea entităţii/structurii auditate;
- analiza entităţii/structurii auditate şi activităţiile sale (organigrama, regulamente de funcţionare, fişe ale posturilor, procedurile scrise);
- analiza factorilor susceptibili de a impiedica buna desfăşurare a misiunii de audit public intern;
- identificarea punctelor cheie ale funcţionării entităţii/structurii auditate şi ale sistemelor sale de control, pentru o evaluare prealabilă a punctelor tari şi slabe;
- să identifice constatările semnificative şi recomandările din rapoartele de audit precedente care ar putea să afecteze stabilirea obiectivelor misiunii de audit public intern;
- identificarea şi evaluarea riscurilor cu incidenţă semnificativă;
- să identifice surse potenţiale de informaţii care ar putea fi folosite ca dovezi ale auditului şi să considere validitatea şi credibilitatea acestor informaţii.
Procedura:

Auditorii

1. Identifică legile şi regulamentele aplicabile entităţii/structurii auditate;

2. Obţin organigrama, regulamentele de funcţionare, fişe ale posturilor, proceduri scrise ale entităţii/structurii auditate;

3. Identifică personalul responsabil;

4. Identifică circuitul documentelor;

5. Obţin exemplare ale rapoartelor de audit anterioare;

6. Adună date statistice asupra performanţei pentru a-i sprijini în faza de analiză a riscului;

7. Se familiarizează cu activitatea entităţii/structurii auditate;

Conducătorul Compartimentului de audit public intern

8. Revede documentaţia;

9. Organizează o şedinţă pentru identificarea obiectivelor auditabile şi a criteriilor de analiză de risc. Reevaluează stabilirea obiectivelor, a scopului auditului şi a metodologiei, după caz.

17.PROCEDURA P - 05 ANALIZA RISCURILOR
Scopul:
Analiza riscului reprezintă o etapă majoră în procesul de audit public intern, care are drept scopuri: identificarea pericolelor din entitatea/structura auditată, dacă controalele interne sau procedurile entităţii/structurii auditate pot preveni, elimina sau minimiza pericolele, evaluarea structurii/evoluţiei controlului intern al entităţii/structurii auditate.
Premise:
Reprezintă un punct de pornire în elaborarea tabelului "puncte tari şi puncte slabe".
Aprecierea unui risc are la bază doua estimări:
- gradul de gravitate al pierderii care poate să rezulte ca urmare a riscului (sau al consecinţelor directe şi indirecte);
- probabilitatea ca riscul să revină (noţiune cuantificată formal).
Riscurile potenţiale se pot concretiza în recomandări de audit, aceastea depinzând de rezultatele de la controalele, testările şi verificările anterioare.
Punctele tari şi punctele slabe se exprimă calitativ şi cantitativ în funcţie de rezultatele aşteptate şi de condiţiile de obţinere a acestora.
Un punct tare sau un punct slab trebuie să fie exprimat în funcţie de un obiectiv de control intern sau de o caracteristica urmărită, pentru a asigura buna funcţionare a entităţii/structurii auditate sau atingerea unui rezultat scontat.
Procedura:

Auditorii

1. Din activitatea desfăşurată în timpul colectării şi prelucrării informaţiilor, pregătesc o listă centralizatoare a obiectelor auditabile;

2. Identifică ameninţările (riscurile) asociate acestor operaţiuni/activităţi;

3. Stabilesc criteriile de analiză a riscurilor;

4. Stabilesc ponderea fiecărui criteriu al riscului;

5. Stabilesc nivelul riscurilor pentru fiecare criteriu utilizat;

6. Stabilesc punctajul total al criteriului utilizat;

7. Clasează riscurile pe baza punctajelor totale obţinute;

8. Ierarhizează operaţiunile activităţiilor ce urmează a fi auditate, respectiv elaborează Tabelul puncte tari şi puncte slabe;

9. Transmit Tabelul puncte tari şi puncte slabe şi constatările făcute către conducătorul Compartimentului de audit public intern;

Conducătorul Compartimentului de audit public intern

10. Organizează o şedinţă pentru identificarea obiectivelor de audit şi a criteriilor de analiză de risc. Reevaluează stabilirea obiectivelor, a scopului auditului şi a metodologiei, după caz;

11. Avizează Tabelul puncte tari şi puncte slabe şi Fişele de Constatare şi Analiză a Problemelor iniţiate pentru fiecare control potenţial.

Auditorii

12. Indosariază Tabelul puncte tari şi puncte slabe în dosarul permanent, secţiunea C.

Exemplu
Entitatea publică
Model C-01 Tabelul "PUNCTE TARI SI PUNCTE SLABE"

Denumirea misiunii de audit ...........

Perioada supusă auditului

Întocmit de ......................Data ...........

Aprobat de ......................Data ...........

Domeniul

Obiective

Riscuri

Opinie

Comentariu

T/ S

Consecinţe

Gradul de încredere

       
Ghidul de Evaluare al controlului intern

Controlul intern este

Dacă

SLAB

- conducerea şi/sau personalul demonstrează o atitudine necooperantă şi nepasătoare cu privire la conformitate, păstrarea dosarelor, sau reviziile externe.

- auditurile anterioare sau studiile preliminare au descoperit probleme deosebite.

- analiza dezvăluie că nu sunt în funcţiune tehnici de control adecvate şi suficiente.

- procedurile de control intern lipsesc sau sunt puţin utilizate.

POTRIVIT

- conducerea şi personalul demonstrează o atitudine cooperantă cu privire la conformitate, păstrarea dosarelor şi reviziilor externe.

- Auditurile anterioare sau studiile preliminare au descoperit anumite probleme, dar conducerea a luat măsuri de remedire şi a răspuns satisfăcător la recomandările auditului.

- analiza arată că sunt în funcţiune tehnici de control adecvate şi suficiente.

PUTERNIC

- conducerea şi personalul demonstrează o atitudine constructiva, existând preocuparea de a anticipa şi înlătura problemele.

- auditurile anterioare şi studiile preliminare nu au descoperit nici un fel de probleme.

- analiza arată că sunt în funcţiune numeroase şi eficiente tehnici de control intern.

- procedurile sunt bine susţinute de documente.

18.PROCEDURA P - 06 ELABORAREA PROGRAMULUI DE AUDIT
Scopul:
Asigură conducătorul Compartimentului de audit public intern că au fost luate în considerare toate aspectele referitoare la obiectivele misiunii de audit public intern şi asigură repartizarea sarcinilor şi planificarea activităţiilor, de către supervizor.
Premise:
Programul de audit este un document intern de lucru al Compartimentului de audit public intern, care se întocmeşte în baza tematicii detaliate. Cuprinde pe fiecare obiectiv din tematica detaliată acţiunile concrete de efectuat necesare atingerii obiectivului, precum şi repartizarea acestora pe fiecare auditor intern.
Programul preliminar al intervenţiilor la faţa locului se întocmeşte în baza Programului de audit public intern şi prezintă detaliat lucrările pe care auditorii interni îşi propun să le efectueze, respectiv studiile, cuantificările, testele, validarea acestora cu materiale probante şi perioadele în care se realizează aceste verificări la faţa locului.
Procedura:

Auditorii

1. Pregătesc programul de audit, incluzând următoarele elemente:

- obiectivele auditului;

- testările care se vor efectua;

- alte proceduri de audit şi teste, după caz.

2. Pregatesc o Notă cu următoarele anexe:

- colectarea si prelucrarea datelor;

- tabelul "Puncte tari si puncte slabe";

- programul preliminar al intervenţiilor la faţa locului.

Conducătorul Compartimentului de audit

3. Organizează şedinţa de analiză.

4. Verifică Nota şi anexele acesteia.

5. Analizează şi modifică după caz documentele prezentate.

6. Aprobă Nota şi anexele.

Auditorii

7. Îndosariază programul de audit -Model A-03.

8. Utilizează programul de audit în efectuarea misiunii.

Exemplu
Model A-03
Entitatea publică
(A)PROGRAMUL DE AUDIT

Denumirea misiunii de audit ...........

Perioada supusă auditului ......................

Întocmit de ......................Data ...........

Aprobat de ......................Data ...........

OBIECTIVE

Activităţi

Durata

Persoanele implicate

Locul desfăşurării

Tema generală

    

...........

    

Obiective:

    

A. Enunţarea obiectivului (A)

    

B. Enunţarea obiectivului (B)

    
 

1. Ordinul de serviciu

 

Conducătorul Compartimentului de audit public intern

Entitatea publică

 

2.Declaraţia de independenţă

 

Auditorii

Entitatea publică

 

3. Notificarea

 

Auditorii

Entitatea publică

Obiectivul A

    
 

Colectarea şi prelucrarea informaţiilor

 

Auditorii

Entitatea publică/ Entitatea auditată

 

-testul 1

   
 

- testul 2

   
 

.....

   
 

Prelucrarea testelor

 

Auditorii

Entitatea publică/ Entitatea auditată

 

Elaborarea FIAP-urilor

   
 

adunarea dovezilor

   
 

Constatarea şi raportarea iregularităţilor

 

Auditorii

Entitatea publică

 

întocmirea Formularului de constatare şi raportare a iregularităţilor

   
 

Revizuirea documentelor

 

Auditorii

Entitatea publică

 

Indosarierea

 

Auditorii

Entitatea publică

Obiectivul B

Colectarea şi prelucrarea informaţiilor

 

Auditorii

Entitatea publică/ Entitatea auditată

 

-testul 1

   
 

- testul 2

   
 

...

   
 

Prelucrarea testelor

 

Auditorii

Entitatea publică/ Entitatea auditată

 

elaborarea FIAP-urilor

   
 

adunarea dovezilor

   
 

Constatarea şi raportarea iregularităţilor

 

Auditorii

Entitatea publică

 

întocmirea Formularului de constatare şi raportare a iregularităţilor

   
 

Revizuirea documentelor

 

Auditorii

Entitatea publică

 

Indosarierea

 

Auditorii

Entitatea publică

 

4. Şedinţa de închidere

 

Auditorii

Entitatea publică/ Entitatea auditată

 

5. Elaborarea Proiectului de raport

 

Auditorii

Entitatea publică

 

6. Transmiterea Proiectului de raport

 

Conducătorul Compartimentului de audit public intern

Entitatea publică

 

7. Reuniunea de conciliere

 

Auditorii

Entitatea publică/ Entitatea auditată

 

8. Raportul de audit final

 

Auditorii

Entitatea publică

 

9. Difuzarea Raportului de audit

 

Auditorii

Entitatea publică

 

10. Urmărirea recomandărilor

 

Auditorii

Entitatea publică

Model A03-1
(B)PROGRAMUL INTERVENŢIEI LA FATA LOCULUI

Denumirea misiunii de audit ......................

Perioada supusă auditului ......................

Întocmit de ......................Data ...........

Aprobat de ......................Data ...........

Obiectivele

Tipul verificării

Locul testării

Durata testării

Auditorii

     
     
19.PROCEDURA P - 07 ŞEDINŢA DE DESCHIDERE
Scopul:
Să efectueze o şedinţă de deschidere cu reprezentanţii (denumirea entităţii/structurii auditate) pentru a discuta scopul auditului, obiectivele urmărite şi modalităţile de lucru privind auditul.
Premise:
Şedinţa de deschidere serveşte ca întilnire de început a misiunii de audit. Ordinea de zi a şedinţei de deschidere va cuprinde:
- prezentarea auditorilor;
- prezentarea obiectivelor misiunii de audit;
- stabilirea termenelor de raportare a stadiului verificărilor;
- prezentarea în detaliu a tematicii;
- acceptarea calendarului întâlnirilor;
- analiza şi acceptul cartei auditorului;
- asigurarea condiţiilor materiale necesare derulării misiunii.
Procedura:

Auditorii

1. Contactează telefonic entitatea/structura auditată pentru a stabili data întâlnirii.

Conducătorul

Compartimentului de audit public intern

Auditorii

Reprezentanţii

entităţii/structurii auditate

2. Participă la desfăşurarea şedinţei de deschidere.

Auditorii

3. Întocmesc Minuta şedinţei de deschidere (Model B-02) cu următoarea structură:

A. Menţiuni qenerale

- tema misiunii de audit public intern;

- perioada auditată;

- numele celor care întocmesc Minuta şedinţei de deschidere; - numele persoanei însărcinate cu verificarea întocmirii Minutei şedinţei de deschidere conform prezentei proceduri;

- lista participanţilor la şedinţa de deschidere cu menţionarea numelui, funcţiei, direcţiei şi a numărului de telefon.

B. Stenograma Şedinţei de deschidere:

- cuprinde redactarea în detaliu a dezbaterilor Şedinţei de deschidere.

4. Îndosariază Minuta Şedinţei de deschidere în dosarul permanent - Model B-02

Exemplu
MINUTA ŞEDINŢEI DE DESCHIDERE
20.PROCEDURA P - 08 COLECTAREA INFORMAŢIILOR
Scopul:
Informaţiile colectate asigură o evidenţă suficientă, competentă şi relevantă şi oferă o bază rezonabilă pentru constatările şi concluziile auditorilor.
Premise:
In timpul fazei de colectare şi prelucrare a informaţiilor, auditorii efectuează testări în concordanţă cu Programul de Audit aprobat. Munca în cadrul acestei faze produce dovezi de audit în baza cărora auditorii formulează constatări, concluzii şi recomandări.
Procedura:

Auditorii

1.Efectuează testările şi procedurile stabilite în programul de audit;

2.Apreciază dacă dovezile obţinute sunt suficiente, relevante, competente şi folositoare;

3.Colectează documente pentru toată misiunea de audit;

4.Etichetează şi numerotează toate documentele;

5.Pregătesc Fişele de Identificare şi Analiză a Problemelor;

6.La sfairşitul fazei de colectare a informaţiilor, finalizează Fisele de Identificare si Analiza Problemelor;

7.Transmit Fişele de Identificare şi Analiză a Problemelor şefului compartimentului de audit public intern;

8.îndosariază documentele utilizate în cadrul misiunii de audit.

Conducătorul Compartimentului de audit

9. Analizează şi aprobă testele - Model A-04;

10.Revede şi aprobă Fişele de Identificare şi Analiză a Problemelor - Model A-05;

Auditorii

11.Etichetează, numerotează şi îndosariază testele - Model A-04 şi Fişele de Identificare şi Analiză a Problemelor - Model A05- în dosarul permanent;

Exemplu
Model A-04
Entitatea publică
CHESTIONARUL - LISTA DE VERIFICARE

Denumirea misiunii de audit ......................

Perioada supusă auditului ...........

Întocmit de ......................Data ............

Aprobat de ......................Data ...........

Obiectivul 1
Să evalueze eficienţa şi eficacitatea controalelor interne asupra operaţiunilor entităţii/structurii auditate în următorul ciclu de operaţiuni:
- plăţi
- contabilitate

ACTIVITATEA DE AUDIT

DA

NU

AUDITORI

PLAŢI

   

1. verificaţi dacă există proceduri scrise

   

2. verificaţi dacă atribuirea responsabilităţilor şi delegarea competenţelor sunt declarate în proceduri

   

3. controlaţi dacă angajaţii sunt informaţi despre procedurile care se aplică

   

4. verificaţi dacă procedurile asigură separarea sarcinilor

   

5. verificaţi dacă procedurile sunt aprobate

   

6. verificaţi dacă procedurile sunt actualizate

   

7.verificaţi dacă operaţiile de control sunt însoţite de liste de verificare (check-list)

   

8. apreciaţi calitatea listelor de verificare

   

9. verificaţi dacă controalele efectuate au fost formalizate (data, semnătura)

   

10. controlaţi conformitatea plăţii cu procedurile privind cursul de schimb

   

11. urmăriţi plăţile cu extrasele de cont

   

12. urmăriţi plăţile în cartea mare asigurându-vă că sunt transcrie corect

   

13. revizuiţi procedurile referitoare la plăţile care nu sunt efectuate

   

14. verificaţi dacă este stabilită atribuirea responsabilităţilor

   

15. verificaţi dacă procedurile asigură separarea responsabilităţilor

   

16. verificaţi dacă contabilul principal are o autoritate adecvată asupra angajaţilor din compartimentul contabil

   

17. verificaţi dacă procedurile stabilesc şi explică politica contabilă şi procedurile

   

18. verificaţi dacă numai persoanele autorizate pot să modifice sau să stabilească noi politici sau proceduri

   

19. controlaţi ca procedurile de declaraţii să includă:

a) planul de conturi însoţit de explicaţii ale operaţiunilor;

b) identificarea şi descrierea principalelor înregistrări contabile, intrările periodice;

c) identificarea posturilor care au autoritatea să aprobe că intrările sunt efectuate;

d) explicaţii pentru documentele şi necesităţile de aprobare pentru diversele tipuri de tranzacţii periodice şi neperiodice şi intrările în jurnal;

   

20. verificaţi pregătirea şi aprobarea funcţiilor pentru intrările în jurnal pentru a controla că ele sunt separate

   

21. verificaţi că toate intrările în jurnal sunt revăzute şi aprobate de către persoanele competente la nivelurile adecvate

   

22. toate intrările în jurnal sunt explicate corespunzător şi justificate

   

23. rapoartele financiare sunt pregătite pentru perioadele contabile solicitate

   

24. revedeţi procedurile privind corectarea rapoartelor

   

25. revizuiţi procedurile de închidere

   

26. verificaţi dacă fiecare cont bancar corespunde unui cont în registre

   

27. revizuiţi cartea mare pentru a verifica dacă tranzacţiile sunt trecute în contul corect

   

28. verificaţi sumele defalcate pe creditori şi debitori

   

29. verificaţi dacă cecurile din jurnal sunt trecute în ordine numerică şi dacă cele care lipsesc sunt semnalate

   
21.PROCEDURA P - 09 CONSTATAREA SI RAPORTAREA IREGULARITĂŢILOR
Scopul:
De a furniza un ghid în cazurile de descoperire de iregularităţi
Premise:
Când auditorii ajung la concluzia, bazată pe FIAP-uri, că s-a comis o iregularitate, ei vor trebui să raporteze, cel mai târziu a doua zi, conducătorului Compartimentului de audit public intern prin transmiterea Formularului de constatare şi raportare a iregularităţilor.
Procedura:

Auditorii

1.Raportează, cel mai târziu a doua zi, conducătorului Compartimentului de audit public intern orice iregularitate constatată prin transmiterea Formularului de constatare şi raportare a iregularităţilor.

Conducătorul Compartimentului de audit public intern

2. Informează în termen de 3 zile conducătorul entităţii publice şi structura de control abilitată pentru continuarea verificărilor.

FORMULAR DE CONSTATARE ŞI RAPORTARE A IREGULARITĂŢILOR
Model A-06
Entitatea publică
Către: conducătorul Compartimentului de audit public intern
În urma misiunii de audit public intern .................................efectuată la ............................................s-au constatat următoarele:
a)constatarea (abaterea);
b)actul sau actele normative încălcate;
c)recomandări;
d)anexe.
Auditor .................................
Data ... / ... / .......
22.PROCEDURA P - 10 REVIZUIREA DOCUMENTELOR DE LUCRU
Scopul:
Să asigure că documentele sunt pregătite în mod corespunzător şi că acestea furnizează
un sprijin adecvat pentru munca efectuată şi pentru dovezile adunate în timpul misiunii
de audit public intern.
Premise:
Auditorii revăd FIAP-urile şi documentele de lucru din punct de vedere al formatului şi al conţinutului, asigurându-se că dovezile de audit prezentate în actele dosarului pot trece testul de evidenţa. Pentru a trece testul, evidenţa trebuie să fie suficientă, concludentă şi relevantă. Procedura:

Auditorii

1. Pe măsură ce auditul progresează, etichetează şi numerotează toate documentele.

2. Apreciază dacă FIAP-urile şi documentele de lucru asigură un sprijin corespunzător pentru misiunea de audit public intern.

3. Revizuiesc lucrările din punctul de vedere al conţinutului şi al formei şi apreciază dacă FIAP-urile şi documentele de lucru pot trece testul de evidenţă.

4. Efectuează modificările necesare la documente.

5. Întocmesc Nota centralizatoare a documentelor de lucru - Model C-02

Model C-02
Entitatea publică .................................Entitatea auditată .................................
NOTA CENTRALIZATOARE A DOCUMENTELOR DE LUCRU

Denumirea misiunii de audit ......................

Perioada auditată ......................

Întocmit de ......................Data ...........

Constatarea

Documentul justificativ

Există

Auditori

Da

Nu

Secţiunea E

    

...................

    
     

Secţiunea F

    

..................

    
Auditori,
23.PROCEDURA P -11 ŞEDINŢA DE ÎNCHIDERE
Scopul:
Permite prezentarea către entitatea/structura auditată a opiniei auditorilor interni, a recomandărilor finale din Proiectul raportului de audit public intern.
Premise:
Să se asigure că Raportul de Audit este clar, obiectiv, fundamentat, relevant, respectiv:
- Clar: să fie uşor de înţeles, evident, să nu permită interpretări;
- Obiectiv: să nu fie părtinitor;
- Fundamentat: fiecare constatare să aibă la bază documente doveditoare şi să facă trimiteri la textul legal incident;
- Relevant: aspectele semnalate să ajute conducerea entităţii/structurii auditate în luarea unor decizii manageriale pentru eliminarea deficienţelor constatate.
Procedura:

Secretariatul

1. Planifică şedinţa de închidere

Conducătorul Compartimentului de audit public intern Auditorii Conducătorii entităţii/structurii auditate

2. Participă la desfăşurarea şedinţei de închidere. Conducătorii entităţii/structurii auditate îşi declară părerile lor în privinţa constatărilor auditorilor, ale concluziilor şi recomandărilor, precum şi a corecţiilor de efectuat.

Auditorii

3. Fac rezumatul discuţiilor într-o Minută a şedinţei de închidere.

Conducătorul Compartimentului de audit public intern

Auditorii

4. Cad de acord asupra modificărilor raportului de audit, dacă este nevoie.

Auditorii

5. Pregătesc acte suplimentare necesare pentru a justifica modificările la raportul de audit. 6.îndosariază toate modificările aprobate la raportul de audit, Minuta şedinţei de închidere - Model B-03 şi revăd Proiectul de raport de audit.

Exemplu
MINUTA ŞEDINŢEI DE ÎNCHIDERE

Model B-03

Entitatea publică

 

A. Menţiuni generale

 

Tema misiunii de audit:

Auditul ......................Perioada auditată ......................

Întocmit de ......................

Data ......................

Verificat de ......................

Data ......................

Lista participanţilor:

Numele ......................Funcţia ...........Direcţia/ Serviciul ........... Nr. telefon ...........

B. Concluzii:

24.PROCEDURA P - 12 ELABORAREA PROIECTULUI DE RAPORT DE AUDIT
Scopul:
Prezintă cadrul general, obiectivele, constatările, concluziile şi recomandările auditorilor publici interni.
Premise:
În elaborarea Proiectului de raport de audit public intern, auditorul foloseşte dovezile de
audit raportate în Fişele de Identificare şi Analiză a Problemelor şi în Formularul de
constatare şi raportare a iregularităţilor.
Procedura:

Auditorii

1.Redactează Proiectul raportului de audit utilizând formatul prezentat mai jos;

2.Indică pentru fiecare constatare din Proiectul raportului de audit dovada coerspunzatoare;

3.Transmite conducătorului Compartimentului de audit public intern Proiectul raportului de audit, împreună cu dovezile constatărilor;

Conducătorul Compartimentului de audit public intern

4.Analizează Proiectul raportului de audit;

5.Stabileşte dacă proiectul în întregime sau doar părţi din el, trebuie să fie transmise la compartimentul juridic pentru revizuirea lui din punct de vedere juridic;

Auditorii

6.Efectuează schimbările propuse de către conducătorul Compartimentului de audit public intern;

7.Îndosariază proiectul de raport de audit - Model A-07, incluzând corecţiile aprobate de către conducătorul Compartimentului de audit public intern.

Model A-07-1
Entitatea publică
PAGINA DE TITLU ŞI CUPRINSUL
Reprezintă pagina în care se menţionează denumirea misiunii de audit public intern. Proiectul de raport va conţine un cuprins al lucrărilor şi documentelor.
SEMNĂTURA
Proiectul de raport de audit este semnat de către fiecare membru al echipei de auditori, pe fiecare pagină a acestuia. Ultima pagină a proiectului de raport de audit este semnată şi de către şeful Compartimentului de audit public intern.
INTRODUCERE
Descrie tipul de audit şi baza legală a misiunii (planul anual de audit, solicitări speciale).
Prezintă datele de identificare a misiunii de audit public intern (ordinul de serviciu, echipa de auditori, entitatea/structura auditată, durata acţiunii de auditare, perioada auditată).
Identifică activitatea ce este auditată şi prezintă informaţii sintetice cu privire la misiunea de audit public intern
Prezintă modul de desfăşurare a misiunii de audit public intern (caracterul misiunii de audit public intern: sondaj/exhaustiv, documentare; proceduri, metode, tehnici utilizate; documente materiale examinate în cursul misiunii de audit public intern; materiale întocmite în cursul misiunii de audit public intern).
Face referire la recomandările misiunilor de audit public intern anterioare care, pană la momentul prezentei misiuni de audit public intern, nu au fost implementate.
Stabilirea obiectivelor
Obiectivele de audit prezentate în Proiectul de raport de audit coincid cu cele înscrise în programul de audit.
STABILIREA METODOLOGIEI
Explică tehnicile şi instrumentele de audit public intern folosite pentru a îndeplini obiectivele misiunii de audit public intern.
CONSTATĂRILE ŞI RECOMANDĂRILE AUDITULUI
Auditorul trebuie să se pronunţe asupra obiectivelor de audit în ordinea în care au fost stabilite în Programul de audit.
Sunt prezentate distinct constatările cu caracter pozitiv de constatările cu caracter negativ, în scopul generalizării aspectelor pozitive, pe de o parte, şi al identificării căilor de eliminare a deficienţelor stabilite, pe de alta parte.
Concluziile echipei de audit sunt elaborate pe baza constatărilor făcute, având un caracter fundamentat. Trebuie să fie pertinente şi să nu fie disproporţionate în raport cu constatările pe care se bazează.
Recomandările din Proiectul de raport de audit trebuie să fie fezabile şi economice şi să aibă un grad de semnificaţie important în ceea ce priveşte efectul previzibil asupra entităţii/structurii auditate. Trebuie să aibă un caracter de anticipare şi, pe această bază, de prevenire a eventualelor disfunctionalităţi sau tendinţe negative la nivelul entităţii/structurii auditate. De asemenea, trebuie să contribuie la crearea unor sisteme de dezvoltare a activităţii entităţii/structurii auditate şi de creştere a performanţei de management.
Fiecare recomandare trebuie să fie elaborată după următoarea structură:
1) Faptele;
2) Criteriile, cauzele, efectele;
3) Recomandările.
Vor fi redactate clar, concis pentru fiecare deficientă constatată. Recomandările vor fi prezentate în funcţie de nivelul de prioritate stabilit în Fişa de Identificare şi Analiză a Problemelor: majore, medii şi minore.
25.PROCEDURA P - 13 TRANSMITEREA PROIECTULUI DE RAPORT DE AUDIT INTERN
Scopul:
Să-i asigure entităţii/structurii auditate posibilitatea de a analiza Proiectul raportului de
audit şi de a formula un punct de vedere la constatările şi recomandările auditului.
Premise:
Proiectul de raport de audit transmis la entitatea/structura auditată trebuie să fie complet,
cu toate dovezile asupra faptelor, opiniilor şi concluziilor la care se face referire.
Procedura:

Conducătorul Compartimentului de audit public intern

1.Transmite Proiectul de raport de audit la entitatea/structura auditată.

Entitatea/ structura auditată

2. Analizează Proiectul de raport de audit.

3. Solicită, dacă este cazul o Reuniune de conciliere.

4. Transmite punctul de vedere la Proiectul raportului de audit în termen de 15 zile de la primirea Proiectului de raport de audit.

Auditorii

Conducătorul Compartimentului de audit public intern

5. Revăd răspunsurile de la entitatea/structura auditată.

6. Discută, dacă este cazul, pregătirea unei Reuniuni de conciliere.

Auditorii

7. Precizează în Raportul de audit aspectele reţinute din punctul de vedere al entităţii/structurii auditate, dacă este cazul.

8. Indosariază punctul de vedere al entităţii/structurii auditate

26.PROCEDURA P- 14 REUNIUNEA DE CONCILIERE
Scopul:
Acceptarea constatărilor şi recomandărilor formulate de către auditori în Proiectul raportului de audit public intern şi prezentarea calendarului de implementare a recomandărilor.
Premise:
Auditorii pregătesc Reuniunea de conciliere.
Procedura:

Auditorii

1. Pregătesc, în termen de 10 zile de la primirea punctului de vedere de la entitatea/structura auditată, Reuniunea de conciliere.

2. Informarea entităţii/structurii auditate asupra locului şi datei Reuniunii de conciliere

3. întocmesc o Minută a Reuniunii de conciliere.

Auditorii Entitatea/structura auditată

4. Analizează constatările şi concluziile din Proiectul raportului de audit în vederea acceptării recomandărilor formulate

Exemplu
MINUTA REUNIUNII DE CONCILIERE

Model B-04

 

Entitatea publică

 

A. Menţiuni generale

 

Tema misiunii de audit: Auditul ...........

Perioada auditată ...........

întocmit de ..........

Data ...........

Verificat de .............

Data ...........

Lista participanţilor:

Numele ......................Funcţia ...........Direcţia/ Serviciul ...........Nr. telefon ...........

B. Rezultatele concilierii: .................................

27.PROCEDURA P - 15 RAPORTUL DE AUDIT PUBLIC INTERN
Scopul:
Să prelucreze raportul de audit pentru redactarea finală şi pentru tipărire.
Să constate că raportul de audit este complet, incluzând şi punctul de vedere al entităţii/structurii auditate.
Premise:
Auditorii sunt responsabili pentru asigurarea unei prezentări de înaltă calitate a
Raportului de audit şi întocmirea unei liste corecte şi complete de difuzare.
Procedura:

Auditorii

1. Constată că toate modificările aprobate la Proiectul de raport sunt efectuate;

2. Finalizează raportul;

3. Constată dacă lista de difuzare este completă şi corectă.

Model A07-2
ENTITATEA PUBLICA
PAGINA DE TITLU ŞI CUPRINSUL
Reprezintă pagina în care se menţionează denumirea misiunii de audit public intern. Rapoartele vor conţine un cuprins al lucrărilor şi documentelor.
SEMNĂTURA
Raportul de audit este semnat de către fiecare membru al echipei de auditori, pe fiecare pagină a acestuia. Ultima pagină a raportului este semnată şi de către şeful Compartimentului de audit public intern.
INTRODUCERE
Descrie tipul de audit şi baza lagală a misiunii de audit (planul anual de audit, solicitări speciale).
Prezintă datele de identificare a misiunii de audit public intern (ordinul de serviciu, echipa de auditori, entitatea/structura auditată, durata acţiunii de auditare, perioada auditată).
Identifică activitatea ce este auditată şi prezintă informaţii sintetice cu privire la misiunea de audit public intern.
Prezintă modul de desfăşurare a misiunii de audit public intern (caracterul misiunii de audit public intern: sondaj/exhaustiv, documentare; proceduri, metode, tehnici utilizate; documente materiale examinate în cursul misiunii de audit public intern; materiale întocmite în cursul misiunii de audit public intern).
Face referire la recomandările misiunilor de audit public intern anterioare care, până la momentul prezentei misiuni de audit public intren, nu au fost implementate.
STABILIREA OBIECTIVELOR
Obiectivele de audit prezentate în Raportul de audit public intern coincid cu cele înscrise în programul de audit;
Stabilirea metodologiei
Explică tehnicile şi instrumentele de audit public intern folosite pentru a îndeplini obiectivele misiunii de audit public intern.
CONSTATĂRILE ŞI RECOMANDĂRILE AUDITULUI
Eventualele modificări stabilite la Reuniunea de conciliere, precum şi cele propuse de către conducătorul Compartimentului de audit public intern vor fi cuprinse în Raportul de audit public intern final.
Auditorul trebuie să se pronunţe asupra obiectivelor de audit în ordinea în care au fost stabilite în Programul de audit.
Constatările efectuate sunt prezentate sintetic, cu trimitere explicită la anexele la Raportul de audit intern. Sunt prezentate distinct constatările cu caracter pozitiv de constatările cu caracter negativ, în scopul generalizării aspectelor pozitive, pe de o parte, şi al identificării căilor de eliminare a deficienţelor stabilite, pe de altă parte.
Concluziile echipei de audit sunt elaborate pe baza constatărilor făcute, având un caracter fundamentat. Trebuie să fie pertinente şi să nu fie disproporţionate în raport cu constatările pe care se bazează.
Recomandările din Raportul de audit trebuie să fie fezabile şi economice şi să aibă un grad de semnificaţie important în ceea ce priveşte efectul previzibil asupra entităţii/structurii auditate. Trebuie să aibă un caracter de anticipare şi, pe această bază, unul de prevenire a eventualelor disfunctionalităţi sau tendinţe negative la nivelul entităţii/structurii auditate. De asemenea, trebuie să contribuie la crearea unor sisteme de dezvoltare a activităţii entităţii/structurii auditate şi de creştere a performanţei de management.
Fiecare recomandare trebuie să fie elaborată după următoarea structură:
1) Faptele;
2) Criteriile, cauzele, efectele;
3) Recomandările.
Vor fi redactate clar, concis pentru fiecare deficientă constatată. Recomandările vor fi prezentate în funcţie de nivelul de prioritate stabilit în Fişa de Identificare şi Analiza a Problemelor: majore, medii si minore.
28.PROCEDURA P - 16 SUPERVIZAREA
Scopul:
De a asigura că obiectivele misiunii de audit public intern au fost atinse în condiţii de calitate.
Premise:
Conducătorul Compartimentului de audit public intern este responsabil cu supervizarea misiunii de audit public intern.
Procedura:

1. Auditorii

1. Prezintă conducătorului Compartimentului de audit public intern documentele din dosarul permanent al misiunii de audit public intern.

Conducătorul Compartimentului de audit public intern

2. Oferă instrucţiunile necesare (adecvate) derulării misiunii de audit public intern;

3. Verifică executarea corectă a Programului de audit public intern;

4. Verifică existenţa elementelor probante;

5. Supervizează FIAP-urile;

6. Verifică dacă redactarea Raportului de audit public intern este exactă, clară, concisă;

7. Verifica dacă Raportul de audit public intern este elaborat la termenul fixat.

29.PROCEDURA P - 17 DIFUZAREA RAPORTULUI DE AUDIT PUBLIC INTERN
Scopul:
Analizarea şi avizarea recomandărilor din Raportul de audit.
Premise:
Raportul de audit final trebuie să conţină şi o sinteză a constatărilor si recomandărilor. Pentru instituţia publică mică, Raportul de audit public intern este transmis spre avizare conducătorului acesteia.
Proceduri:

Auditorii

l.Transmit Raportul de audit public intern, rezultatele concilierii şi punctul de vedere al entităţii/structurii auditate la conducătorul Compartimentului de audit care a aprobat misiunea de audit public intern.

2. Pentru instituţia publică mică Raportul de audit public intern se transmite conducătorului acesteia spre avizare.

Conducătorul Compartimentului de audit public intern.

3. Semnează şi transmite Raportul de audit public intern conducătorului entităţii/structurii care a dispus auditarea.

Conducătorul entităţii/structurii care a dispus auditarea

4. Analizează şi avizează Raportul de audit public intern şi Sinteza cu principalele constatări şi recomandări.

Auditorii

5.Transmit entităţii/structurii auditate recomandările aprobate.

6. Transmit la DAPI/Ministerul Sănătăţii, după caz, o informare despre recomandările care nu au fost avizate însoţită de documentaţia de susţinere.

Conducătorul entităţii/structurii auditate

7. Analizează conţinutul sintezei şi a recomandărilor aprobate.

8. Elaborează planul de acţiune şi calendarul de implementare a recomandărilor.

9. Raportează despre stadiul implementării recomandărilor.

30.PROCEDURA P - 18 URMĂRIREA RECOMANDĂRILOR
Scopul:
Este de a urmări dacă scopul şi obiectivele misiunii de audit public intern au fost corect formulate.
Premise:
Urmărirea recomandărilor de către auditorii interni este un proces prin care se constată caracterul adecvat, eficacitatea şi oportunitatea acţiunilor întreprinse de către conducerea entităţii/structurii auditate pe baza recomandărilor din Raportul de audit public intern.
Procedura:

Auditorii

1.Întocmesc Fişa de urmărire a recomandărilor;

2. Verifica implementarea recomandărilor la termenele stabilite;

Entitatea/structura auditată

3. Transmite auditorilor, la termenele stabilite, o Notă de informare cu privire la stadiul implementării recomandărilor din Raportul de audit public intern;

Conducătorul Compartimentului de audit public intern

4. Transmite, DAPI/Ministerul Sănătăţii, după caz, stadiul progreselor înregistrate în implementarea recomandărilor;

5. Dacă nu sunt respectate termenele de implementare, informează conducătorul entităţii publice.

Exemplu
MODEL A-08
Entitatea publică
FIŞA DE URMĂRIRE A RECOMANDĂRILOR

Entitatea publică

Direcţia/Serviciul

Sfârşit de lună

Entitatea/structura auditată

Misiunea de audit public intern

Raport de Audit nr.

   

Entitatea publică

Direcţia/Serviciul

Sfârşit de lună

Entitatea/structura auditată

Misiunea de audit public intern

Raport de Audit nr.

Rec

Nr.

Recomandarea

Implementat

Parţial Implementat

Neinplementat

Data planificată/ Data implementarii

      
      

Instrucţiuni

1.Introduceţi recomandările de audit după cum sunt prezentate în Raportul de audit.

2.Verificaţi coloana corespunzătoare: implementat, parţial implementat, neimplementat

3.Introduceţi data planificată pentru implementare în Raportul de audit şi data implementării

Entitatea/structura auditată:

Data şi semnătura conducătorului

Auditor:

Data şi semnătura

GLOSAR

Termen

Explicaţie

Neajunsuri

Printre neajunsurile aduse obiectivitătii individuale şi independenţei în organizare, poate figura conflictul de interes personal, limitările ariei auditului, restricţiile de acces la dosare, la bunuri şi la personal, precum şi limitările resurselor.

Cauza

Explicaţia diferenţei între ceea ce ar trebui să existe şi ceea ce există efectiv.

Carta auditului intern

Document oficial care defineşte misiunea, competenţele şi responsabilităţile acestei activităţi. Carta trebuie să:

- definească poziţia auditului intern în cadrul entităţii;

- autorizeze accesul la documente, la bunuri şi la persoanele competente, pentru buna realizare a misiunilor;

- să definească aria de activitate a auditului intern.

Conflictul de interese

Toate relaţiile care nu sunt sau care nu par a fi compatibile cu interesele entităţii. Un conflict de interese poate să afecteze capacitatea unei persoane de a-şi asuma obiectiv obligaţiile şi responsabilităţile sale.

Controlul intern

Ansamblul măsurilor luate de către conducere în scopul îmbunătăţirii gestiunii riscului şi creşterii probabilităţii ca scopurile şi obiectivele stabilite să fie atinse.

Diagrama circulaţiei documentelor

Prezentarea schematică a circuitului documentelor între diverse posturi de lucru, indicându-se originea şi destinaţia lor şi care oferă o viziune completă a traseului informaţiilor şi a suporturilor ei. Constituie un element în abordarea auditului, care ţine cont de riscuri.

Mediul de control

Atitudinea şi acţiunile conducerii cu privire la importanţa controlului în entitate. Mediul de control reprezintă cadrul şi structura necesară realizării obiectivelor primordiale ale sistemului de control intern. Mediul de control înglobează următoarele elemente:

- integritatea şi valorile etice;

- concepţia şi stilul conducerii;

- structura organizatorică;

- atribuţiile de competenţă şi de responsabilităţi;

- politicile şi practicile relativ la resursele umane;

- competenţa personalului.

FIAP

FIAP este un document sintetic care prezintă o disfuncţie, indică natura problemei, faptele, cauzele, consecinţele şi recomandările pentru remediere.

Fişa de procedură

Document scris care analizează fiecare din funcţiile entităţii şi care prezintă la fiecare etapă posturile de lucru, sarcinile (operaţiile de executatat, inclusiv controalele şi documentele de stabilit, de realizat şi de folosit). El constituie de asemenea, un element în abordarea analizei riscurilor.

Probele/ documentele justificative

Informaţiile pe baza cărora se fundamentează concluziile, opiniile auditorului. Ele trebuie să fie:

- Suficiente (informaţii cantitative suficiente pentru ca auditorul să poată să îndeplinească bine munca şi calitativ imparţiale, astfel încât pot fi considerate fiabile);

- Pertinente (informaţiile corespund cu exactitate obiectivelor auditului);

- Au un cost de obţinere rezonabil ( informaţiile au un cost de obţinere proporţional cu rezultatul pe care auditorul urmăreşte să-l obţină).

Obiectivele misiunii

Enunţuri generale elaborate de către auditorii interni şi definind ceea ce este prevăzut a se realiza în timpul misiunii.

Obiectivitate

Atitudinea imparţială, care reclamă o independenţă de spirit şi de judecată şi implică faptul că auditorii interni nu se subordonează decât propriei lor judecaţi şi nu altor persoane. Aprecierile trebuie să fie fundamentate pe fapte/probe indiscutabile şi pe lucrări incontestabile, lipsite de prejudecăţi.

Ordinul de serviciu

Mandat general acordat de către o autoritate calificată unui auditor în vederea începerii unei misiuni.

Circuitul auditului

Înseamnă capacitatea de a identifica o informaţie şi de a urmări parcursul acesteia într-un proces. Permite regăsirea unei informaţii până la sursă. Instituţiile comunitare apreciază circuitul ca "suficient" atunci când permite punerea de acord a conturilor recapitulative certificate şi notificate la Comisia Europeana, cu starea cheltuielilor individuale din piesele lor justificative deţinute la diferite niveluri administrative, până la beneficiarii finali, inclusiv în cazul în care aceştia din urmă nu sunt destinatarii finali ai fondurilor.

Planificarea sau programarea controalelor ăi auditurilor

Definirea obiectivelor, stabilirea politicilor, natura acestora, calendarul de proceduri şi testări destinate să îndeplinească obiectivele controalelor sau a misiunilor de audit.

Programul de activitate al misiunii de audit

Un document care enumera procedurile de urmat în vederea realizării misiunii de audit.

Raportul de audit

Opiniile scrise ale auditorului şi alte constatări, care se bazează pe un ansamblu de date financiare certe, rezultând dintr-un audit de regularitate, sau deducţii ale auditorului ca urmare a realizării unui audit de performantă.

Model de Raport de audit

Cadrul în care auditorul prezintă rezultatele misiunii de audit.

Procedura

Maniera specifică de efectuare a unei activităţi sau a unui proces.

Proces

Ansamblul de activităţi corelate sau interactive care transformă elementele de intrare în elemente de ieşire.

Recomandare

Propunerea formulată pentru a corecta/ameliora deficienţele constatate.

Responsabil pentru auditul intern

Postul de nivel cel mai înalt în cadrul unei entităţi, responsabil de activitatea de audit intern. În cazul în care activităţile de audit intern sunt încredinţate unor prestatori de servicii externe, responsabilul auditului intern şi persoana însărcinată cu supravegherea executării contractului de servicii şi de asigurare a calităţii ansamblului acestor activităţi, răspund de activitatea de audit intern şi de urmărirea rezultatelor misiunii.

Rezultate, impact

Efectele unui program sau ale unui proiect, măsurate la nivelul cel mai semnificativ, ţinând cont de realizarea programului sau a proiectului.

Rezultate, concluzii şi recomandări ale auditului

Rezultatele sunt efectele muncii prestate de către auditori în concordanţă cu obiectivele auditului. Concluziile reprezintă interpretarea constatărilor plecând de la rezultate. Recomandările sunt piste de acţiune avansate de către auditor în funcţie de rezultatele şi concluziile obţinute.

Riscul

Posibilitatea de a se produce un eveniment susceptibil, de a avea un impact asupra realizării obiectivelor Riscul se măsoară în termeni de consecinţe şi de probabilitate.

Supervizarea

Supervizarea poate fi înţeleasă în două maniere: este mai întâi de toate un semn de unitate, funcţia de regularitate constând în urmărirea activităţilor şi validarea operaţiilor agenţilor prin încadrare; ele se integrează sistemului de control intern; este de asemenea, elementul indispensabil procesului de audit. Supervizorul încadrează, orientează şi controlează auditorii în toate etapele de natură să ajusteze cu maximum de eficacitate operaţiile, procedurile şi testele obiectivelor urmărite.

Prezentele "Norme metodologice privind exercitarea auditului public intern în cadrul CNAS şi al caselor de asigurări de sănătate", după aprobarea ordonatorului principal de credite şi avizarea de către compartimentului de audit public intern din cadrul Ministerului Sănătăţii, vor fi multiplicate şi transmise structurilor de audit public intern de la casele de asigurări de sănătate, care vor acţiona pentru transpunerea lor în practică.