Norme Metodologice din 2004 pentru aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 94/2004 privind reglementarea unor măsuri financiare, referitoare la măsuri de finalizare a aplicării Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensaţii cetăţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicării Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, republicată

M.Of. 952

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 18 Octombrie 2004
Norme Metodologice din 2004 pentru aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 94/2004 privind reglementarea unor măsuri financiare, referitoare la măsuri de finalizare a aplicării Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensaţii cetăţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicării Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, republicată
Dată act: 7-oct-2004
Emitent: Guvernul
Art. 1
Departamentul pentru aplicarea Legii nr. 9/1998, denumit în continuare Departament, se constituie ca structură fără personalitate juridică în cadrul Cancelariei Primului-Ministru.
Art. 2
(1)Departamentul este condus de către un secretar de stat, numit prin decizie a primului-ministru, şi este subordonat şefului Cancelariei Primului-Ministru.
(2)În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, secretarul de stat emite ordine şi instrucţiuni cu caracter intern.
Art. 3
Secretarul de stat are următoarele atribuţii principale:
a)organizează, conduce şi răspunde, potrivit legii, de întreaga activitate a Departamentului;
b)aprobă prin ordin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Departamentului.
Art. 4
Departamentul are următoarele atribuţii principale, prevăzute la art. 7 din Legea nr. 9/1998, coroborat cu art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 94/2004:
a)primeşte hotărârile transmise de comisiile judeţene şi a municipiului Bucureşti şi le înregistrează într-un registru special deschis;
b)analizează hotărârile primite de la comisiile judeţene şi a municipiului Bucureşti şi solicită avizul consultativ al Asociaţiei Române a Victimelor Represiunilor Staliniste - Secţia Cadrilater;
c)înaintează propunerile de validare/invalidare a hotărârilor comisiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti, în termenul stabilit de lege, către şeful Cancelariei Primului-Ministru, care va dispune prin ordin;
d)analizează contestaţiile primite de la solicitanţi împotriva hotărârilor comisiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti, solicită avizul consultativ al Asociaţiei Române a Victimelor Represiunilor Staliniste - Secţia Cadrilater şi propune şefului Cancelariei Primului-Ministru admiterea sau respingerea prin ordin a contestaţiilor;
e)comunică ordinul şefului Cancelariei Primului-Ministru de invalidare a hotărârilor comisiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti; poate solicita noi acte şi relaţii;
f)comunică ordinele şefului Cancelariei Primului-Ministru atât solicitanţilor, cât şi comisiilor judeţene sau a municipiului Bucureşti;
g)propune reactualizarea despăgubirilor, conform prevederilor Legii nr. 9/1998, la data emiterii ordinului de validare.
Art. 5
(1)Procedura de validare constă în verificarea condiţiilor prevăzute de lege referitoare la:
a)calitatea de beneficiar al Legii nr. 9/1998;
b)calitatea de moştenitor a solicitantului;
c)existenţa documentelor emise de Arhivele Naţionale, care atestă situaţia bunurilor pentru care se solicită compensaţii.
(2)În cazul neîndeplinirii condiţiilor prevăzute la alin. (1) Departamentul propune invalidarea hotărârilor şi transmiterea lor către comisiile judeţene şi a municipiului Bucureşti.
(3)Dacă se constată erori de calcul al despăgubirilor, omiterea unuia sau mai multor moştenitori, apariţia de moştenitori ca urmare a decesului beneficiarului sau depăşirea plafonului maxim al despăgubirilor, Departamentul propune validarea pe fond a hotărârilor comisiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti şi rectificarea acestora în privinţa menţiunilor de mai sus.
Art. 6
(1)Propunerile de validare sau invalidare sunt transmise şefului Cancelariei Primului-Ministru însoţite de avizul consultativ al Asociaţiei Române a Victimelor Represiunilor Staliniste - Secţia Cadrilater.
(2)Asociaţia îşi desemnează 2 reprezentanţi care îşi desfăşoară activitatea la sediul Departamentului.
(3)Avizul este acordat în termen de 24 de ore de la consultarea dosarului şi a propunerii de validare sau invalidare, neacordarea în termen echivalând cu avizul favorabil.
(4)Avizul consultativ nefavorabil este motivat.
Art. 7
Propunerea de validare sau invalidare transmisă şefului Cancelariei Primului-Ministru poate fi însoţită de propunerea de reactualizare a despăgubirilor, dacă aceasta este necesară.
Art. 8
(1)Ordinul de validare sau invalidare precizează existenţa termenului de 30 de zile pentru depunerea contestaţiilor.
(2)Prin ordinul de validare i se solicită beneficiarului ca, după expirarea termenului de 30 de zile, să comunice Departamentului numărul de cont şi banca la care doreşte să i se efectueze plata.
(3)În cazul în care există mai mulţi beneficiari sau moştenitori, aceştia transmit, în original, procura notarială prin care împuternicesc pe unul dintre ei să primească plata, împreună cu numărul de cont al acestuia, sau certificatul de moştenitor împreună cu numărul de cont al fiecărui moştenitor.
(4)Comunicarea acestor date înainte de împlinirea termenului de 30 de zile are semnificaţia renunţării la dreptul de a formula contestaţie.
Art. 9
În baza ordinului de validare sau în baza hotărârii judecătoreşti definitive, Direcţia generală economică din cadrul Cancelariei Primului-Ministru efectuează de îndată plata compensaţiilor băneşti.
Art. 10
(1)Numărul maxim de posturi în cadrul Departamentului este de 20, inclusiv posturile ocupate de personalul detaşat sau delegat, conform art. 29 din Ordonanţa Guvernului nr. 94/2004.
(2)Personalului propriu al Cancelariei Primului-Ministru, care funcţionează în cadrul Departamentului, nu i se aplică prevederile legale privitoare la funcţionarii publici.
Art. 11
Resursele financiare necesare Departamentului sunt cuprinse în bugetul Cancelariei Primului-Ministru.
Art. 12
În termen de 15 zile de la data publicării prezentelor norme metodologice în Monitorul Oficial al României, Partea I, secretarul de stat aprobă prin ordin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Departamentului.
Art. 13
Comisiile judeţene şi a municipiului Bucureşti sunt organizate, funcţionează şi au atribuţiile prevăzute în Legea nr. 9/1998, republicată, şi în Hotărârea Guvernului nr. 753/1998, cu modificările ulterioare.
Art. 14
Criteriile şi modalităţile de stabilire a compensaţiilor sunt cele prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 753/1998, cu modificările ulterioare.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 952 din data de 18 octombrie 2004