Subcapitolul 3 - Procedura de certificare a navelor - Norme Metodologice din 2004 de implementare a prevederilor Codului internaţional pentru securitatea navelor şi facilităţilor portuare - Codul ISPS, acceptat de România prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2003 pentru acceptarea de către România a amendamentelor la anexa Convenţiei internaţionale pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare, 1974, amendată, şi a Codului internaţional pentru securitatea navelor şi facilităţilor portuare, adoptate la Conferinţa Organizaţiei Maritime Internaţionale, la Londra, în perioada 9-13 decembrie 2002, aprobată prin Legea nr. 484/2003
M.Of. 204
În vigoare Versiune de la: 9 Martie 2004
SUBCAPITOLUL 3:Procedura de certificare a navelor
3.1.În conformitate cu prevederile art. 16 lit. a), c), d), i), j) şi k) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 412/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în calitate de autoritate în domeniul siguranţei navigaţiei, Autoritatea Navală Română va duce la îndeplinire toate sarcinile ce revin din aplicarea prevederilor art. 1, 2, 4 şi 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2003 cu privire la implementarea prevederilor Codului ISPS de către companiile de navigaţie româneşti şi navele aflate în proprietate sau operate de acestea în baza unor contracte corespunzătoare, precum şi controlul şi verificarea navelor, indiferent de pavilion, care intră sau ies în şi din porturile şi/sau căile navigabile româneşti.
3.2.Autoritatea Navală Română evaluează şi certifică sistemele de management al securităţii, organizate de companii la bordul navelor care arborează pavilionul român, în conformitate cu prevederile Codului ISPS, folosind în acest scop personalul propriu sau organizaţii recunoscute care sunt autorizate de Minister şi care au încheiat, în acest sens, cu acesta un contract, potrivit prevederilor art. 3 din anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 476/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor Codului internaţional de management al siguranţei - Codul I.S.M., amendat, a Normelor metodologice privind procedura de eliberare a certificatelor de management al siguranţei în conformitate cu cerinţele Codului I.S.M. amendat şi a Normelor metodologice pentru mandatarea auditorilor.
3.3.Gradul de securitate al navelor
3.3.1.Autoritatea Navală Română, în conformitate cu prevederile regulilor XI-2/3 şi XI-2/7 din Convenţie, stabileşte gradele de securitate şi aduce la cunoştinţă companiilor hotărârile luate. Gradele de securitate mai ridicate indică o probabilitate mai mare de apariţie a unui incident de securitate. Asupra hotărârilor luate Autoritatea Navală Română va informa în scris Ministerul. Factorii ce trebuie analizaţi în stabilirea gradului corespunzător de securitate includ:
1.gradul în care informaţia privind ameninţarea este credibilă;
2.gradul în care informaţia privind ameninţarea este coroborată cu celelalte elemente;
3.gradul în care informaţia privind ameninţarea este specifică sau iminentă; şi
4.consecinţele potenţiale ale unui astfel de incident de securitate.
3.3.2.Atunci când este stabilit gradul de securitate 3, Autoritatea Navală Română va emite, după cum este necesar, instrucţiuni corespunzătoare şi va furniza informaţii referitoare la securitatea navelor care pot fi afectate.
3.3.3.Unei nave i se cere să opereze conform gradelor de securitate stabilite de Autoritatea Navală Română, aşa cum se indică mai jos.
3.3.4.La gradul de securitate 1 vor fi îndeplinite următoarele activităţi, prin măsuri corespunzătoare, pe toate navele, luându-se în considerare ghidul dat în partea B a Codului ISPS, pentru a identifica şi a lua măsuri preventive împotriva incidentelor de securitate:
1.asigurarea executării tuturor sarcinilor de securitate la navă;
2.controlul accesului la navă;
3.controlarea ambarcării persoanelor şi a efectelor personale ale acestora;
4.monitorizarea zonelor restricţionate pentru a se asigura că numai persoanele autorizate au acces;
5.monitorizarea zonelor pe punte şi a zonelor ce înconjoară nava;
6.supervizarea manevrării mărfii şi a proviziilor navei; şi
7.asigurarea că sistemul de comunicare privind securitatea este disponibil.
3.3.5.La gradul de securitate 2, măsurile suplimentare de protecţie, specificate în planul de securitate al navei vor fi implementate pentru fiecare activitate detaliată la alin. 3.3.4, luându-se în considerare ghidul dat în partea B a Codului ISPS.
3.3.6.La gradul de securitate 3, măsurile suplimentare de protecţie specifice, specificate în planul de securitate al navei vor fi implementate în fiecare activitate detaliată la alin. 3.3.4, luându-se în considerare ghidul dat în partea B a Codului ISPS.
3.3.7.Oricând gradele de securitate 2 şi 3 sunt stabilite de către Autoritatea Navală Română, nava va lua la cunoştinţă primirea instrucţiunilor asupra schimbării gradului de securitate.
3.4.Înaintea intrării într-un port sau în timp ce se află într-un port de pe teritoriul României, care a stabilit gradul de securitate 2 sau 3, nava va lua la cunoştinţă primirea acestei instrucţiuni şi va confirma persoanei desemnate cu securitatea facilităţii portuare iniţierea implementării măsurilor şi procedurilor corespunzătoare, aşa cum este detaliat în planul de securitate al navei şi, în cazul gradului de securitate 3, în instrucţiunile emise de Autoritatea Navală Română care a stabilit gradul de securitate 3. Nava va raporta orice dificultate apărută în procesul de implementare, în astfel de cazuri, persoana desemnată cu securitatea facilităţii portuare şi persoana desemnată cu securitatea navei vor ţine legătura şi vor coordona acţiunile corespunzătoare.
3.5.Dacă o navă este solicitată de către Autoritatea Navală Română să stabilească un grad de securitate mai mare sau este deja la un grad de securitate mai mare, altul decât cel stabilit pentru portul în care intenţionează să intre sau în care se află deja, nava va informa fără întârziere autoritatea competentă a statului pe teritoriul căruia este localizată facilitatea portuară şi persoana desemnată cu securitatea facilităţii portuare.
3.5.1.În astfel de cazuri, persoana desemnată cu securitatea navei va ţine legătura cu persoana desemnată cu securitatea facilităţii portuare şi va coordona acţiunile corespunzătoare, dacă este necesar.
3.5.2.În cazul în care Autoritatea Navală Română solicită navelor îndreptăţite să arboreze pavilionul românesc să stabilească gradul de securitate 2 sau 3 într-un port al altui guvern contractant, va informa fără întârziere autorităţile acelui guvern contractant.
3.6.Ministerul poate, la solicitarea Autorităţii Navale Române, să delege către o organizaţie de securitate recunoscută, autorizată în acest sens de Minister, unele dintre responsabilităţile privind activitatea de evaluare şi certificare a sistemelor de management al securităţii navelor sub pavilion român, cu excepţia următoarelor aspecte, care rămân în sarcina Autorităţii Navale Române:
1.stabilirea gradului de securitate aplicabil;
2.eliberarea certificatului internaţional de securitate al navelor;
3.exercitarea controlului şi măsurile corespunzătoare în conformitate cu regula XI-2/9; şi
4.stabilirea cerinţelor pentru declaraţia de securitate.
3.7.Autoritatea Navală Română, în sensul extinderii pe care aceasta o consideră corespunzătoare, va verifica eficienţa planurilor de securitate a navelor sau eficienţa amendamentelor la astfel de planuri pe care le-au aprobat ori eficienţa planurilor care au fost aprobate în numele lor.
3.8.Procedura privind certificarea navelor conform Codului ISPS 3.8.1. Compania pune în funcţiune sistemul propriu de management al securităţii conform prevederilor Codului ISPS, iar în momentul în care acesta urmează să fie certificat, va prezenta Autorităţii Navale Române următoarea documentaţie:
- cerere-tip (conform modelului prevăzut în anexa nr. 5);
- actele doveditoare asupra legalităţii funcţionării companiei;
- lista navelor, caracteristicile acestora, o copie de pe planul general al navei şi copii de pe certificatele statutare şi de clasă;
- documentaţia tehnică aferentă sistemului de management al securităţii pentru fiecare dintre navele pe care le are în proprietate sau operare;
- rapoartele de audit intern;
- dovezile obiective că sistemul de management al securităţii navelor funcţionează corespunzător de cel puţin 3 luni.
3.9.Inspectarea şi certificarea navelor
3.9.1.Inspecţii
3.9.1.1.Fiecare navă la care se aplică prezenta parte din Codul ISPS trebuie să fie subiectul inspecţiilor specificate mai jos:
1.o inspecţie iniţială constând într-un audit iniţial, înainte de darea în folosinţă a navei sau înainte ca certificatul cerut în baza secţiunii 19.2 din Codul ISPS să fie acordat pentru prima dată, care va include o verificare completă a sistemului său de securitate şi orice echipamente de securitate asociate în conformitate cu prevederile relevante ale cap. XI-2 din Convenţie, cu prezentele norme metodologice şi cu planul aprobat de securitate al navelor. Această verificare va asigura că sistemul de securitate al navelor şi orice echipament de securitate asociat îndeplinesc în totalitate cerinţele aplicabile ale cap. XI-2 din Convenţie şi partea A a Codului ISPS şi că sunt în stare satisfăcătoare şi potrivit pentru scopul pe care îl are nava;
2.o inspecţie de reînnoire constând într-un audit de reactualizare la intervalele specificate de către Autoritatea Navală Română, dar care să nu depăşească 5 ani, mai puţin acolo unde se aplică prevederile Codului ISPS. Această inspecţie va asigura că sistemul de securitate a navelor şi echipamentul de securitate asociat îndeplinesc în totalitate cerinţele aplicabile ale cap. XI-2 din Convenţie şi partea A a Codului ISPS şi că sunt în stare satisfăcătoare şi potrivit pentru scopul pe care îl are nava;
3.cel puţin o inspecţie intermediară constând într-un audit intermediar la intervalele stabilite de Autoritatea Navală Română. Dacă este efectuată o singură verificare intermediară, aceasta va avea loc între a doua şi a treia dată aniversară a certificatului, după cum este definit în regula I/2(n). Verificarea intermediară va include verificarea sistemului de securitate al navelor şi al oricărui echipament de securitate asociat, pentru a asigura că acestea sunt în stare satisfăcătoare pentru scopul pe care îl are nava. O astfel de verificare intermediară va fi înscrisă pe certificat;
4.inspecţii suplimentare constând în audituri suplimentare, după cum este determinat de Autoritatea Navală Română.
3.9.1.2.Pentru a fi în conformitate cu cerinţele Codului ISPS, companiile trebuie să elaboreze, să implementeze şi să menţină un sistem de management al securităţii, în vederea asigurării că este aplicată politica companiei privind securitatea navei, a persoanelor aflate la bord, a pasagerilor şi mărfurilor transportate. Politica companiei trebuie să includă obiectivele definite de Codul ISPS.
3.9.1.3.Autoritatea Navală Română va verifica conformitatea cu cerinţele Codului ISPS, prin determinarea:
1.conformităţii sistemului de management al securităţii navelor realizat de companie;
2.felului în care sistemul de management al securităţii navelor asigură îndeplinirea obiectivelor definite în paragraful 1.2 din Codul ISPS.
3.9.1.4.Determinarea conformităţii elementelor sistemului de management al securităţii, pus la punct de companie, cu cerinţele specificate de Codul ISPS, se va face de către Autoritatea Navală Română pe baza rapoartelor de audit extern, întocmite de auditori autorizaţi.
3.9.1.5._
(1)Criteriile principale care vor sta la baza interpretărilor necesare pentru evaluarea conformităţii cu cerinţele Codului ISPS, a unui sistem de management al securităţii vor fi determinate de eficienţa acestuia în realizarea obiectivelor specificate în Codul ISPS, şi anume:
1.să stabilească un cadru internaţional care să permită cooperarea între factorii implicaţi pentru a detecta ameninţările la securitate şi a lua măsuri preventive contra incidentelor de securitate ce afectează navele sau facilităţile portuare folosite în comerţul internaţional.
2.să stabilească rolurile şi responsabilităţile fiecărui factor implicat pentru asigurarea securităţii maritime;
3.să asigure colectarea şi schimbul la timp şi eficient de informaţii legate de securitate;
4.să ofere o metodologie pentru evaluările de securitate, astfel încât să aibă stabilite planuri şi proceduri pentru a reacţiona la grade de securitate în schimbare; şi
5.să asigure că sunt stabilite măsuri de securitate maritimă, adecvate şi proporţionate.
(2)Pentru atingerea acestor obiective sunt stabilite următoarele cerinţe funcţionale:
1.strângerea şi evaluarea informaţiei cu privire la ameninţările securităţii şi schimbul de astfel de informaţii cu factorii implicaţi:
2.solicitarea menţinerii protocoalelor de comunicare pentru nave şi facilităţi portuare;
3.prevenirea accesului neautorizat la nave şi în zonele lor restricţionate;
4.prevenirea introducerii de arme neautorizate, echipamente incendiare sau explozibile la nave;
5.furnizarea de mijloace pentru pornirea alarmei ca reacţie la ameninţările privind securitatea sau incidentele de securitate; şi
6.solicitarea de instruire şi exerciţii pentru a asigura familiarizarea cu planurile şi procedurile de securitate.
(3)Aceste criterii vor fi judecate în strânsă corelare cu standardele specifice siguranţei navelor şi protecţiei mediului. Acestea sunt:
1.conformitatea cu regulile şi reglementările obligatorii:
- Convenţia internaţională din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare, încheiată la Londra la 1 noiembrie 1974 (SOLAS 1974), la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979;
- Convenţia internaţională din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave, modificată prin Protocolul adiţional din 1978, încheiat la Londra la 17 februarie 1978 (MARPOL 73/78), la care România a aderat prin Legea nr. 6/1993;
- Convenţia internaţională privind standardele de pregătire a navigatorilor, brevetare/atestare şi efectuare a serviciului de cart, adoptată la Londra la 7 iulie 1978 (STCW/95), la care România a aderat prin Legea nr. 107/1992;
- Convenţia internaţională asupra liniilor de încărcare, încheiată la Londra la 5 aprilie 1966 (LL66), la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1971 şi Protocolul din anul 1988 (LOAD LINE);
2.codurile, liniile directoare şi standardele aplicabile, recomandate de Organizaţia Maritimă Internaţională (I.M.O.), de Administraţie, de societăţi de clasificare şi de alte organizaţii din industria maritimă, care au fost luate în considerare.
3.9.1.6.Toate dovezile obiective, care au potenţialul de a facilita verificarea conformităţii cu Codul ISPS, trebuie să fie accesibile investigaţiei. Compania va prezenta auditorilor documente relevante pentru măsurile luate de aceasta în vederea asigurării menţinerii conformităţii cu regulile şi reglementările obligatorii. În acest sens, dosarele trebuie să fie puse la dispoziţie pentru a putea fi examinate.
3.9.1.7.Raportul de audit extern prezentat Autorităţii Navale Române va cuprinde:
- evaluarea felului în care compania a luat în considerare recomandările menţionate în Partea B din Codul ISPS la stabilirea sistemului de management al securităţii;
- prevederile elaborate pentru asigurarea că aceste recomandări sunt puse în practică la ţărm şi la bordul navei.
3.9.1.8.Auditorii trebuie să încurajeze companiile să adopte măsurile necesare pentru punerea în aplicare a codurilor, liniilor directoare şi standardelor recomandate de către Organizaţia Maritimă Internaţională (I.M.O.), Administraţie, societăţile de clasificare şi alte organizaţii din sectorul maritim, atunci când aceste recomandări sunt potrivite pentru companie şi pentru navele sale, chiar dacă nu sunt obligatorii în virtutea Codului ISPS.
3.9.2.Eliberarea şi valabilitatea certificatului internaţional de securitate al navei
3.9.2.1.Un certificat internaţional de securitate al navelor trebuie să fie emis după inspecţia iniţială sau cea de reînnoire a certificatului, în conformitate cu prevederile alin. 3.9.1.
3.9.2.2.Un astfel de certificat va fi emis sau avizat de către Autoritatea Navală Română.
3.9.2.3.Autorităţile unui alt guvern contractant pot, la cererea Autorităţii Navale Române, să determine ca nava să fie inspectată şi, dacă apreciază că sunt îndeplinite prevederile Codului ISPS, acestea vor emite sau vor autoriza emiterea unui certificat internaţional de securitate al navelor pentru navă şi, acolo unde este cazul, să avizeze sau să autorizeze avizarea certificatului unei nave în conformitate cu prevederile Codul ISPS. În această situaţie:
1.o copie a certificatului şi o copie a raportului inspecţiei vor fi transmise cât de curând posibil Autorităţii Navale Române;
2.un certificat astfel emis va conţine o declaraţie din care să reiasă că acel certificat a fost eliberat la cererea Autorităţii Navale Române, va avea aceeaşi putere şi va primi aceeaşi recunoaştere ca şi certificatul emis de Autoritatea Navală Română.
3.9.2.4.Certificatul internaţional de securitate al navelor va fi întocmit în limbile română şi engleză.
3.9.3.Durata şi valabilitatea certificatului
3.9.3.1.Un certificat internaţional de securitate al navelor va fi emis pentru o perioadă specificată de către Autoritatea Navală Română, care nu trebuie să depăşească 5 ani.
3.9.3.2.Atunci când inspecţia pentru reînnoirea certificatului a fost efectuată într-o perioadă de 3 luni înainte de data de expirare a certificatului existent, noul certificat va fi valabil începând cu data încheierii inspecţiei pentru reînnoirea certificatului până la o dată care să nu depăşească 5 ani de la data expirării certificatului existent.
1.Atunci când inspecţia pentru reînnoirea certificatului a fost încheiată după data expirării certificatului existent, noul certificat va fi valabil de la data încheierii inspecţiei de reînnoire a certificatului până la o dată care să nu depăşească 5 ani de la data expirării certificatului existent.
2.Atunci când inspecţia de reînnoire a certificatului este încheiată cu mai mult de 3 luni înainte de data de expirare a certificatului existent, noul certificat va fi valabil de la data încheierii inspecţiei de reînnoire a certificatului până la o dată care să nu depăşească 5 ani de la data încheierii inspecţiei de reînnoire.
3.9.3.3.Dacă un certificat este emis pentru o perioadă mai mică de 5 ani, Autoritatea Navală Română poate extinde valabilitatea certificatului după data de expirare la perioada maximă de 5 ani, cu condiţia ca inspecţiile la care se face referire la alin. 3.9.1, aplicabile atunci când un certificat este emis pentru o perioadă de 5 ani, sunt efectuate corespunzător.
3.9.3.4.Dacă o inspecţie de reînnoire a certificatului a fost încheiată şi un nou certificat nu poate fi emis sau plasat la bordul navei înainte de data expirării certificatului existent, Autoritatea Navală Română sau organizaţia de securitate recunoscută care acţionează în numele Guvernului României poate aviza certificatul existent şi un astfel de certificat va fi acceptat ca fiind valabil pentru o perioadă ulterioară care nu va depăşi 5 luni de la data expirării.
3.9.3.5.Dacă o navă, în momentul expirării certificatului, nu se află în portul în care urmează să fie inspectată, Autoritatea Navală Română poate extinde perioada de valabilitate a certificatului, dar această prelungire va fi acordată numai cu scopul de a-i permite navei să îşi încheie voiajul către portul în care va fi inspectată şi, apoi, numai în cazurile în care este potrivit şi rezonabil să procedeze astfel. Nici un certificat nu va fi prelungit pentru o perioadă mai mare de 3 luni, iar nava căreia îi este acordată o prelungire, la sosirea în portul în care urmează să fie inspectată, nu va fi îndreptăţită, în virtutea unei astfel de prelungiri, să părăsească acel port fără a deţine un nou certificat. Atunci când inspectarea de reînnoire a certificatului a fost încheiată, noul certificat va fi valabil până la o dată care să nu depăşească 5 ani de la data expirării certificatului existent înaintea acordării prelungirii.
3.9.3.6.Un certificat emis unei nave angajate în voiaje scurte, care nu a fost extins conform prevederilor anterioare din prezentul capitol, poate fi extins de către Autoritatea Navală Română pentru o perioadă de graţie de până la o lună de la data expirării înscrisă pe certificat. Atunci când inspecţia de reînnoire a certificatului este încheiată, noul certificat va fi valabil până la o dată care să nu depăşească 5 ani de la data expirării certificatului existent înainte ca prelungirea să fie acordată.
3.9.3.7.Dacă o inspecţie intermediară este încheiată înainte de perioada specificată la alin. 3.9.1.1, atunci:
1.data expirării indicată pe certificat va fi amendată prin avizarea la o dată care nu trebuie să depăşească 3 ani de la data la care a fost încheiată inspecţia intermediară;
2.data expirării poate rămâne neschimbată dacă una sau mai multe inspecţii suplimentare au fost efectuate astfel încât intervalele maxime între inspecţiile prescrise în pct. 3.9.1.1 nu sunt depăşite.
3.9.3.8.Un certificat emis conform alin. 3.9.2 va înceta să fie valabil în oricare dintre următoarele cazuri:
1.dacă inspecţiile relevante nu sunt încheiate în cadrul perioadelor precizate la alin. 3.9.1.1;
2.dacă certificatul nu este avizat în conformitate cu alin. 3.9.1.1.3 şi 3.9.3.8.1, dacă este cazul;
3.când o companie îşi asumă responsabilitatea operării unei nave care nu a mai fost operată anterior de acea companie; şi
4.datorită transferului navei sub pavilionul altui stat.
3.9.3.9.În cazul:
1.transferului unei nave sub pavilionul altui guvern contractant, Autoritatea Navală Română va transmite, cât de curând posibil, acelui guvern contractant copii sau toate informaţiile referitoare la certificatul internaţional de securitate al navelor, deţinut de navă înainte de transfer, şi copii ale rapoartelor disponibile ale inspecţiilor; sau
2.unei companii care îşi asumă responsabilitatea operării unei nave care nu a mai fost operată de acea companie, compania anterioară va transmite, cât de curând posibil, companiei actuale copii ale oricăror informaţii referitoare la certificatul internaţional de securitate al navelor sau pentru a facilita inspecţiile descrise la alin. 3.9.4.2.
3.9.3.10. Certificatul internaţional de securitate al navelor poate fi retras doar de Guvernul care l-a eliberat. Autoritatea Navală Română poate să retragă certificatul internaţional de securitate al navelor dacă nu se cere verificarea intermediară sau dacă există dovada unei nonconformităţi majore faţă de Codul ISPS ori dacă se constată în mod repetat reţinerea navei de către organele controlului statului portului, pe motivul înregistrării de nonconformităţi faţă de prevederile Codului ISPS.
3.9.4.Certificarea interimară
3.9.4.1.Certificatele specificate la alin. 3.9.2 vor fi emise numai atunci când Autoritatea Navală Română care emite certificatele este complet încredinţată că nava îndeplineşte cerinţele alin. 3.9.1.
3.9.4.2.Totuşi, după 1 iulie 2004, înainte ca certificatul la care se face referire la alin. 3.9.2 să fie emis, Autoritatea Navală Română poate emite un certificat internaţional interimar de securitate al navelor, într-o formă care corespunde modelului dat în prezentele norme metodologice, în cazul:
1.unei nave fără certificat, la predare sau înainte de intrarea ori reintrarea în serviciu;
2.transferului unei nave de sub pavilionul statului unui guvern contractant sub pavilionul român;
3.transferului unei nave de sub pavilion român sub pavilionul statului al cărui guvern nu este guvern contractant; sau
4.când o companie îşi asumă responsabilitatea operării unei nave care nu a mai fost operată anterior de acea companie.
3.9.4.3.Un certificat internaţional interimar de securitate al navelor va fi emis numai atunci când Autoritatea Navală Română sau organizaţia recunoscută de securitate, în numele Guvernului, a verificat că:
1.evaluarea securităţii navei, cerută prin Codul ISPS, a fost încheiată;
2.o copie a planului de securitate al navei care îndeplineşte cerinţele cap. XI-2 şi ale părţii A din Codul ISPS este prevăzută la bord, că a fost transmisă pentru analiză şi aprobare, şi implementată la bord;
3.nava este prevăzută cu un sistem de alarmă de securitate care îndeplineşte cerinţele regulii XI-2/6, dacă este necesar;
4.persoana desemnată cu securitatea companiei:
(1)s-a asigurat:
1.de analizarea planului de securitate al navei în vederea conformităţii cu partea A din Codul ISPS;
2.că planul a fost transmis spre avizare; şi
3.că planul este implementat pe navă, şi
(2)a stabilit aranjamentele necesare, inclusiv aranjamente pentru antrenamente, exerciţii şi audituri interne, prin care persoana desemnată cu securitatea companiei, apreciază că nava va îndeplini cu succes inspecţia solicitată în conformitate cu alin. 3.9.1.1.1, în termen de 6 luni;
5.au fost făcute aranjamentele pentru efectuarea inspecţiilor necesare conform alin. 3.9.1.1.1;
6.comandantul, persoana desemnată cu securitatea navei şi personalul navei cu atribuţii specifice referitoare la securitate îşi cunosc atribuţiile şi responsabilităţile, după cum sunt specificate în Codul ISPS, precum şi în prevederile relevante ale planului de securitate al navei aflat la bord şi că astfel de informaţii au fost prevăzute în limba de lucru a personalului navei sau în limbile înţelese de acesta; şi
7.persoana desemnată cu securitatea navei îndeplineşte cerinţele din prezentele norme metodologice.
3.9.4.4.Un certificat internaţional interimar de securitate al navei va fi valabil 6 luni sau înainte ca certificatul cerut prin alin. 3.9.2 să fie emis, oricare dintre acestea ar fi primul, şi nu poate fi extins.
3.9.4.5.Autoritatea Navală Română nu va permite emiterea unui certificat internaţional interimar de securitate al navei ulterior, în mod consecutiv unei nave dacă, după părerea Autorităţii Navale Române sau a organizaţiei recunoscute de securitate, unul dintre scopurile navei sau ale companiei care solicită un astfel de certificat este acela de a evita conformitatea completă cu cap. XI-2 din Convenţie şi partea A din Codul ISPS după expirarea perioadei certificatului interimar iniţial, după cum este specificat la alin. 3.9.4.4.
3.9.4.6.În conformitate cu prevederile regulii XI-2/9, Autoritatea Navală Română poate, înaintea acceptării unui certificat internaţional interimar de securitate al navelor ca fiind valabil, să se asigure că cerinţele alin. 3.9.4.2.4.-3.9.4.2.6 au fost îndeplinite.
3.10.Procesul de certificare
3.10.1. Procesul de certificare corespunzător pentru emiterea unui certificat internaţional de securitate al navelor pentru o navă va implica în mod normal următoarele etape:
1.inspecţia şi certificarea iniţială;
2.inspecţia şi confirmarea periodică sau intermediară;
3.inspecţia şi certificarea de reînnoire. Autoritatea Navală Română, pe baza rezultatelor obţinute la inspecţiile menţionate mai sus, eliberează sau confirmă certificatele. Forma certificatelor este prezentată în anexele nr. 1 şi 2.
3.11.Autoritatea Navală Română stabileşte, conform prevederilor legale în vigoare, tarife pentru efectuarea activităţilor de avizare, evaluare, audit şi certificare.
3.12.Pregătirea, antrenamentele şi exerciţiile pentru securitatea navelor
3.12.1. Persoana desemnată cu securitatea navelor şi comandantul trebuie să aibă cunoştinţele şi pregătirea corespunzătoare, ţinând cont de ghidul dat în partea B a Codului ISPS. În acest sens persoana desemnată cu securitatea navelor trebuie să facă dovada că a absolvit cel puţin un curs de specialitate în conformitate cu Cursul model IMO 3.18 "Ship Security Officer". În termen de 2 ani de la intrarea în vigoare a prezentelor norme metodologice toţi ofiţerii de punte care sunt ambarcaţi la bordul navelor care arborează pavilionul român trebuie să facă dovada absolvirii acestui curs.
3.12.2. Centrul Român pentru Pregătirea şi Perfecţionarea Personalului din Transporturile Navale "CERONAV Constanţa este obligat să organizeze cursuri de pregătire, urmând modelul IMO 3.19 "Ship Security Officer" şi IMO 3.20 "Company Security Officer", şi să informeze corespunzător companiile de navigaţie.
3.12.3. Personalul de la bordul navei, care are atribuţii şi responsabilităţi specifice în legătură cu securitatea, trebuie să înţeleagă responsabilităţile pe care le are pentru securitatea navelor, după cum este descris în planul de securitate al navelor, şi trebuie să deţină suficiente cunoştinţe şi abilităţi pentru realizarea atribuţiilor pe care le au, ţinând cont de ghidul dat în partea B a Codului ISPS.
3.12.4. Pentru a se asigura implementarea efectivă a planului de securitate al navelor, trebuie realizate antrenamente la intervale corespunzătoare, ţinând cont de tipul navei, schimbările de personal de pe navă, facilităţile portuare care vor fi inspectate şi alte circumstanţe relevante, ţinându-se cont de ghidul dat în partea B a Codului ISPS.
3.12.5. Persoana desemnată cu securitatea companiei va asigura coordonarea şi implementarea eficientă a planurilor de securitate ale navei prin participarea la exerciţii la intervale corespunzătoare, ţinând cont de ghidul dat în partea B a Codului ISPS.