Subcapitolul 2 - A.II.2. DERULAREA PROCESULUI DE PROIECTARE PE FAZE ŞI ETAPE CONFORM CU REGLEMENTĂRILE LEGALE ÎN VIGOARE - Normativ NP-015-97/1997 privind proiectarea şi verificarea construcţiilor spitaliceşti şi a instalaţiilor aferente acestora - Indicativ NP-015-97

M.Of. 0

În vigoare
Versiune de la: 22 Ianuarie 1997
SUBCAPITOLUL 2:A.II.2. DERULAREA PROCESULUI DE PROIECTARE PE FAZE ŞI ETAPE CONFORM CU REGLEMENTĂRILE LEGALE ÎN VIGOARE
SECŢIUNEA 1:A.II.2.1. Operaţiuni şi studii preliminare iniţierii investiţiilor
1.A.II.2.1.1. Fundamentarea necesităţii realizării de spitale noi, de extindere şi completare a serviciilor medicale în raport cu dezvoltarea localităţilor, se va face de către organele administraţiei locale, împreună cu Direcţiile Sanitare Judeţene, pe bază de studii şi analize multicriteriale ale situaţiei existente în teritoriu, ale disfuncţionalităţilor evidenţiate şi ale cerinţelor de perspectivă pe termen mediu şi lung.
2.A.II.2.1.2. În planurile urbanistice generale şi zonale (PUG şi PUZ), elaborate pentru localităţile urbane şi rurale, se vor cuprinde noile obiective spitaliceşti, rezervându-se amplasamente care să asigure condiţii corespunzătoare acestui tip de unităţi sanitare (conform Regulamentului general de urbanism aprobat prin HG 525/1996 şi cerinţelor de la Cap. IV din prezentul Normativ). Verificarea caracteristicilor terenurilor propuse pentru amplasarea de spitale se va face anterior cuprinderii în PUG şi PUZ, prin studii topometrice, geotehnice, de încadrare în mediul natural şi construit existent.
Pentru amplasamentele destinate spitalelor, precum şi pentru zonele de influenţă adiacente, se vor face precizări speciale în Regulamentele urbanistice locale privind vecinătăţile admise şi regimul construit al acestora, arterele de circulaţie şi mijloacele de transport în comun, dotările tehnico-edilitare obligatorii, etc.
3.A.II.2.1.3. Determinarea capacităţii, profilului şi structurii medicale a viitoarelor obiective spitaliceşti se va face de către organismele şi specialiştii cu responsabilităţi în managementul reţelei de asistenţă medicală prin analize şi studii prealabile privind starea de sănătate şi structura populaţiei din teritoriu, recurenţa şi morbiditatea unor patologii generale sau specifice zonei, tendinţa de evoluţie pe termen mediu şi lung a necesităţilor de asistenţă sanitară, oportunitatea dezvoltării în cadrul noilor unităţi a unor funcţiuni medicale asociate (dispensar, sector de învăţământ şi/sau cercetare de specialitate).
Datele din aceste studii vor fi analizate de investitor pentru întocmirea temei cadru a viitoarei investiţii.
SECŢIUNEA 2:A.II.2.2. Iniţierea investiţiei
1.A.II.2.2.1. Iniţierea investiţiilor ce se vor finanţa din fonduri publice, definite ca la II.1.3. alin. 2, se face pe baza "Studiului de prefezabilitate", care determina, pe baza datelor din tema cadru şi a condiţiilor specifice unor amplasamente date, parametrii noii unităţi spitaliceşti:
- tema de proiectare propriu-zisă cuprinzând caracteristicile spaţio-funcţionale şi tehnico-medicale;
- volumul cheltuielilor estimate a fi necesare pentru realizarea obiectivului (costuri pentru proiectare, execuţie, dotare medicală, lucrări conexe de interes public etc.).
"Studiul de prefezabilitate" se întocmeşte, în conformitate cu Normele metodologice privind conţinutul - cadru precizate de Ordinul comun MF - MLPAT nr. 1743/69/N/1996, prin grija ordonatorului de credite (investitor), de către persoana juridică achizitoare, prin forţe proprii sau cu sprijinul unor consultanţi specializaţi în proiectarea construcţiilor spitaliceşti.
"Studiul de prefezabilitate" se aprobă de către ordonatorul de credite.
2.A.II.2.2.2. Pentru investiţii realizate integral din fonduri private nu este impusă elaborarea unui Studiu de prefezabilitate. Investitorul va obţine însă avizul Ministerului Sănătăţii sau al organismelor competente din subordinea acestuia referitor la principalele date de temă ale spitalului pe care intenţionează să-l realizeze (capacitate, profil medical, structura şi organizarea serviciilor medicale).
3.A.II.2.2.3. Concomitent investitorul întreprinde demersurile şi operaţiunile necesare stabilirii terenurilor de amplasare şi clarificării statutului juridic al deţinerii şi utilizării acestuia (concesionare, transfer, cumpărare, eventual expropriere) dacă acestea nu sunt proprietatea investitorului.
4.A.II.2.2.4. Pentru alte terenuri decât cele prevăzute cu destinaţia spitale prin PUG şi PUZ se vor întocmi, la iniţiativa investitorului sau a administraţiei locale, planuri urbanistice de detaliu (PUD) prin care se vor evidenţia:
- capabilitatea terenului şi a zonelor învecinate de a satisface condiţiile necesare pentru amplasarea unui spital;
- modul de integrare al noii construcţii spitaliceşti în cadrul urbanistic existent sau preconizat, impactul acestuia asupra zonei etc.
5.A.II.2.2.5. Pentru terenurile de amplasare prezervate prin PUG sau PUZ, cât şi pentru cele studiate prin PUD, se va obţine "Certificatul de urbanism", document emis de autoritatea administraţiei publice locale. Prin "Certificatul de urbanism" se specifică, pe lângă regimul juridic şi economic al terenului, condiţiile tehnice de utilizare a acestuia, precum şi avizele tehnice ce trebuie obţinute de la organismele locale responsabile cu gospodărirea resurselor din teritoriu, a infrastructurilor şi reţelelor edilitare, cu protecţia mediului etc.
6.A.II.2.2.6. În cazul în care este posibilă alegerea între mai multe amplasamente în cadrul localităţii, aceasta se va face pe baza unor studii de amplasament cu analize comparative privind avantajele şi dezavantajele fiecărui teren în raport de adecvarea la cerinţele temei program propuse. în această situaţie se vor obţine certificate de urbanism pentru toate terenurile supuse analizei.
SECŢIUNEA 3:A.II.2.3. Proiectarea construcţiilor spitaliceşti
1.A.II.2.3.1. Cadrul pentru alegerea corectă a proiectantului cu competenţa tehnică şi experienţa necesară proiectării complexe a unităţilor spitaliceşti este. pentru investiţiile publice, licitaţia de adjudecare a proiectării, organizată conform reglementărilor legale în vigoare, stipulate în HG 727/1993. Pentru obiective spitaliceşti de mare amploare şi importanţă naţională, investitorii sau administraţia publică pot iniţia, în prealabil, organizarea unui concurs de arhitectură.
2.A.II.2.3.2. Pe baza temei de proiectare aprobată odată cu Studiul de prefezabilitate, a stipulaţiilor şi recomandărilor din Certificatul de urbanism şi din avizele tehnice, proiectantul desemnat întocmeşte "Studiul de fezabilitate", în cadrul căruia elaborează Tema de tehnologie medicală, definitivează concepţia spaţio - funcţională şi plastic - arhitecturală a viitorului spital şi planul general de organizare a incintei, stabileşte soluţiile tehnice pentru lucrările de construcţii şi instalaţii în funcţie de principalele echipamente şi dotări medicale prevăzute, estimează costurile de investiţie pe obiecte şi categorii de lucrări şi întocmeşte devizul general al obiectivului.
3.A.II.2.3.3. Pentru investiţiile publice "Studiul de fezabilitate" se aprobă, potrivit prevederilor din Legea 72/1996 a finanţelor publice, de către guvern sau ordonatorii principali de credite, în funcţie de mărimea investiţiei şi competenţelor valorice de aprobare, fără un Studiu de fezabilitate aprobat conform prevederilor legale nu este permisă finanţarea următoarelor faze de proiectare.
4.A.II.2.3.4. "Proiectul tehnic" este următoarea fază de proiectare ce se elaborează de acelaşi proiectant care a întocmit Studiul de fezabilitate.
Pentru investiţiile realizate parţial sau integral din fonduri publice, reglementările legale prevăd cuprinderea în cadrul Proiectului tehnic a documentaţiilor necesare pentru licitaţia de adjudecare a execuţiei lucrărilor, respectiv "caiete de sarcini" şi "liste cu cantităţi de lucrări" (conform precizărilor din Ord. comun MF - MLPAT nr. 1743/69/N/1996).
În cazul investiţiilor de la alineatul precedent, Proiectul tehnic se aprobă de către ordonatorii de credite, pentru încadrarea în indicatorii tehnico-economici aprobaţi la Studiul de fezabilitate. Depăşirea acestor indicatori conduce la remiterea proiectului spre aprobare la forurile abilitate prin Legea 72/1996.
5.A.II.2.3.5. Proiectul tehnic se supune verificării în ceea ce priveşte respectarea cerinţelor de calitate a construcţiilor, conform prevederilor Legii 10/1995, în integralitatea lui (inclusiv documentaţia tehnică ce se înaintează autorităţii administraţiei locale pentru autorizarea construcţiei). Verificarea Proiectelor tehnice se face numai de către verificatori atestaţi, conform Hotărârii Guvernului nr. 925/1995, în baza regulamentului de procedură aprobat.
6.A.II.2.3.6. O parte a proiectului tehnic verificat, "proiectul pentru autorizaţia de construire", însoţit de avizele tehnice (solicitate prin Certificatul de urbanism şi de dovada titlului de proprietate sau concesionare a terenului, constituie documentaţia în baza căreia autoritatea administraţiei publice emite Autorizaţia de construire, fără de care nu se poate începe execuţia obiectivului.
7.A.II.2.3.7. "Detaliile de execuţie", ultima fază de proiectare, se întocmesc de la caz la caz de către proiectant sau de către antreprenorul lucrării, cu respectarea prevederilor din Proiectul tehnic şi Caietele de sarcini.
Elaborarea detaliilor de execuţie se poate face înainte de începerea lucrărilor în şantier sau pe parcursul execuţiei acestora. Punerea lor în aplicare se va face după verificarea de către un verificator atestat.