Secţiunea 4 - Prescripţii de proiectare - Normativ din 2014 privind utilizarea geosinteticelor la ranforsarea structurilor rutiere cu straturi asfaltice, AND 592

M.Of. 722

În vigoare
Versiune de la: 2 Octombrie 2014
SECŢIUNEA 4:Prescripţii de proiectare
Art. 27
La utilizarea în cadrul unei structuri rutiere a unui strat de material geosintetic se va ţine seama de următoarele elemente principale:
1.Starea de degradare a suprafeţei carosabile şi a structurii rutiere conform reglementărilor tehnice în vigoare.
2.Funcţiile ce vor fi îndeplinite de geosintetic în cadrul stratului asfaltic, conform tabelului 2 din prezentul normativ.
3.Caracteristicile de referinţă cuprinse în tabelul 3 din prezentul normativ - pentru geotextile.
4.Caracteristicile fizico-mecanice ale mixturii asfaltice din starturile de ranforsare, în conformitate cu prevederile reglementarilor tehnice în vigoare.
5.Structura rutieră se va dimensiona conform normativelor în vigoare, făcându-se abstracţie de prezenţa materialului geosintetic.
6.Atât structura rutieră existentă, cât şi cea pentru ranforsare vor fi verificate la solicitările din trafic (NP 111), precum şi la acţiunea îngheţ-dezgheţ (STAS 1709/1, 2, 3).
Art. 28
Geosinteticul poate fi utilizat în funcţie de trei parametri importanţi:
1.Starea structurii rutiere existente.
Pentru o suprafaţă carosabilă afectată de fisuri datorate degradărilor de suprafaţă, se recomandă prevederea unui material geosintetic în conformitate cu tabelul 4.
Tabelul 4

Denumire degradare

Grad de severitate

(AND 540)

Deschiderea fisurii sau crăpăturii

(mm)

Lucrări pregătitoare

Suprafaţa acoperită cu geosintetice

1

2

3

4

5

Fisuri, crăpături şi faianţări

redus

< 5

colmatarea fisurilor şi crăpăturilor

parţial, pe sectoare omogene, bine delimitate de către proiectant

mediu

5 20

colmatarea fisurilor şi crăpăturilor

pe toată suprafaţa

ridicat

> 20

se vor realiza ample lucrări de reparaţii

nu este eficientă utilizarea materialului geosintetic decât după efectuarea reparaţiilor

NOTĂ:
Un sector de drum este considerat omogen dacă este caracterizat de aceleaşi date referitoare la starea de degradare a îmbrăcăminţii rutiere (bună, medie, rea), conform normativului AND 540.
2.Calitatea suportului (strat de bază, fundaţie)
Situaţiile în care este indicată utilizarea materialului geosintetic în funcţie de starea tehnică a structurii rutiere, conform reglementărilor tehnice în vigoare, este prezentată în tabelul 5.
Tabelul 5

Calificativul stării de degradare

Indice de degradare

Se utilizează

IG

ID

geosintetice

rea

< 77

> 13

DA*

mediocră

77 90

7,5 13

DA**

bună

90 95

5 7,5

Posibil***

foarte bună

> 95

< 5

NU

* Se va studia, prin proiect, refacerea structurii rutiere sau ranforsarea ei cu utilizare de materiale geosintetice, precedată de reparaţii locale.
** Alegerea tipului de material geosintetic se face în funcţie de prevederile de la capitolul II - secţiunea a 2-a.
*** Dacă se consideră necesară aşternerea unui covor asfaltic.
3.În cazul în care există cedări în straturile-suport, deci nişte deficienţe structurale, prevederea unui geosintetic nu va rezolva problema.
În aceste situaţii, eficienţa geosinteticului ca strat antifisură este mult redusă, deoarece apar fisuri direct în stratul de acoperire. Materialul geosintetic va fi însă eficient ca barieră de umiditate, protejând stratul-suport împotriva pătrunderii apei.
Art. 29
(1)În funcţie de scopul urmărit şi de calitatea materialelor la alegerea geosinteticului se poate opta pentru:
1.geotextil (funcţie STR + B) - în cazul unei suprafeţe stabile, fără deplasări relative verticale; acţionează ca factor de întârziere a transmiterii fisurilor şi, prin faptul că se impregnează cu bitum, ca element de hidroizolare;
2.geogrilă (funcţie R) - în cazul în care există şi riscul de deplasări verticale relative mici (de exemplu, între dale din beton de ciment), utilizarea geogrilelor este recomandată numai după remedierea defecţiunilor din structura rutieră existentă.
Aşezarea geogrilei se va face pe un strat de egalizare de 2 cm (dacă suprafeţele prezintă denivelări) sau conform recomandărilor producătorului;
3.geocompozit (funcţie R + STR + B) - în cazul în care se urmăresc efecte cumulate ale geotextilului şi geogrilei.
(2)Tipul de material ales trebuie să satisfacă condiţiile prevăzute în tabelul 3, precum şi cele de la articolul 35.
(3)Montarea geosinteticului se realizează între suprafaţa carosabilă existentă şi primul strat de ranforsare (cap. III şi anexa V).
Art. 30
Indiferent de tipul de geosintetic folosit, grosimea stratului de acoperire din mixtură asfaltică trebuie să fie de minimum 4-5 cm.
Se recomandă o grosime de 9-10 cm (aşternut în două straturi: uzură + legătură) pentru ca la o viitoare frezare a suprafeţei îmbrăcăminţii asfaltice, geosinteticul să nu fie afectat, el trebuie să rămână în continuare în structura rutieră.
Art. 31
(1)Pentru stratul de acoperire se va folosi numai mixtură asfaltică cilindrată la cald.
(2)În cazul proiectării stratului de ranforsare pentru structurile rutiere rigide procesul este, în general, acelaşi ca şi în cazul structurilor rutiere flexibile.