Capitolul 2 - COMPONENŢA STAŢIILOR DE DISTRIBUŢIE A CARBURANŢILOR LA AUTOVEHICULE (BENZINĂRII) - Normativ din 2005 pentru proiectarea, executarea, exploatarea, dezafectarea şl postutilizarea staţiilor de distribuţie carburanţi la autovehicule (revizuire şl comasare cu np 004/1-99)
M.Of. 34 bis
În vigoare Versiune de la: 8 August 2006
CAPITOLUL 2:COMPONENŢA STAŢIILOR DE DISTRIBUŢIE A CARBURANŢILOR LA AUTOVEHICULE (BENZINĂRII)
2.1.Benzinăria fixa, indiferent de tipul depozitului, are următoarele componente:
- depozitul de carburanţi, cu unul sau mai multe rezervoare, cu gurile de
- descărcare montate direct pe rezervoare sau grupat, într-un cămin;
- peronul pompelor de distribuţie a carburanţilor şi copertina aferentă;
- cabina staţiei;
- separatorul de hidrocarburi;
- drumuri de acces şi, după caz, spaţii de parcare;
- sisteme de utilităţi.
2.2.Benzinăria transportabilă cuprinde unul sau mai multe containere şi spaţiile de circulaţie aferente şi de parcare după caz. Containerul cuprinde trei spaţii distincte:
- spaţiul destinat rezervorului de carburant (pentru benzine şi/sau motorine);
- spaţiul destinat pompelor de transvazare a carburanţilor din autocisternă în rezervor;
- spaţiul destinat personalului staţiei (cabina personalului de exploatare);
- construcţia containerul cuprinde şi o nisă exterioară în care este amplasată pompa de distribuţie a carburanţilor la autovehicule.
2.3.Opţional, într-o staţie de distribuţie a carburanţilor la autovehicule (benzinărie), pot funcţiona:
- magazin de piese auto, lubrifianţi şi/sau de produse alimentare şi
- nealimentare;
- spălătorie auto;
- punct de întreţinere auto (aer-apa);
- atelier service auto;
- sisteme de alimentare cu GPL la autovehicule;
- amenajări pentru schimb ulei;
- puncte de desfacere butelii de aragaz în rastele;
- punct de alimentaţie publică, bar, fast food sau restaurant;
- spaţii de cazare, motel, hotel, cu sau fără spaţii de alimentaţie publica;
- spaţii de parcare pentru autovehicule mari.
2.4.Staţiile de distribuţie a carburanţilor la autovehicule trebuie să dispună de instalaţii tehnologice, echipamente şi dotări minime necesare pentru a se asigura:
- depozitarea si livrarea carburanţilor în deplină siguranţă;
- menţinerea caracteristicilor fizico chimice ale carburanţilor depozitaţi,
- urmărirea şi controlul parametrilor privind calitatea acestora;
- exploatarea instalaţiilor în condiţii de siguranţă pentru personal,
- utilizatori şi pentru mediu;
- un grad redus de poluare al mediului înconjurător;
- prevenirea si stingerea incendiilor,
2.5.Utilajele, echipamentele şi sistemele din dotarea benzinăriilor trebuie sa fie adecvate pentru tipul carburanţilor distribuiţi, sa fie omologate, certificate şi după caz agrementate potrivit cerinţelor reglementărilor în vigoare.
SECŢIUNEA I:DEPOZITE DE CARBURANŢI
2.6.La alegerea soluţiei privind realizarea depozitului de carburanţi, proiectantul trebuie sa ţină cont de:
- solicitarea beneficiarului privind tipul si capacitatea rezervoarelor, pompelor şi altor echipamente specifice;
- dimensiunile şi caracteristicile terenului pe care urmează a fi amplasat;
- nivelul apelor freatice şi datele tehnice rezultate din studiile geotehnice;
- distanţele de siguranţă minime obligatorii faţă de obiectele din incinta benzinăriei şi respectiv faţă de construcţiile, instalaţiile sau amenajările vecine.
2.7.Se recomandă ca depozitele de carburanţi să se amplaseze astfel încât traseele de conducte între rezervoare şi gurile de descărcare, între rezervoare şi pompele de vehiculare respectiv de distribuţie, precum şi între rezervoare şi gurile de respiraţie, să fie cât mai scurte şi directe.
SUBSECŢIUNEA A:DEPOZIT CU REZERVOARE SUBTERANE
2.8.Depozitul de carburanţi poate cuprinde unul sau mai multe rezervoare cilindrice orizontale stabile, montate subteran, neizolate termic, confecţionate din tablă, cu pereţi simpli sau dublii, prevăzute cu unul sau mai multe compartimente de stocare.
2.9.Rezervoarele din cadrul depozitului subteran se pot monta:
- în cuva de beton;
- direct in sol, sub carosabil sau în afara acestuia.
2.10.Rezervoarele depozitului subteran se amplasează la distanţe de minim 0,8 m între ele în vederea asigurării accesului pentru personalul de intervenţie.
2.11._
(1)Rezervoarele cu pereţi simpli se montează în cuve de protecţie şi se echipează cu:
- sisteme de respiraţie prevăzute cu opritor de flacără;
- indicator de nivel cu transmisie automată la sistemul managerial al staţiei, cu semnalizare a valorilor minime si maxime;
- orificii de luat probe şi pentru efectuarea măsurătorilor, de tip etanş, cu bucşe din materiale care nu produc scântei prin lovire sau frecare;
- racorduri pentru conectarea la gurile de descărcare, respectiv spre pompele de distribuţie;
- sisteme de captare şi scurgere la pământ a electricităţii statice;
- racord pentru sistemul de recuperare vapori.
(2)Rezervoarele cu pereţi dubli se echipează suplimentar cu:
- sistem de detectare a scurgerilor accidentale cu indicare la sistemul managerial al staţiei;
- sistem de detectare a apei cu transmitere la sistemul managerial al staţiei, montat în spaţiul dintre cele două mantale.
2.12.Rezervoarele depozitului subteran, amplasate în cuve din beton, umplute cu pământ sau nisip, precum şi cele montate direct în sol, se protejează la exterior împotriva coroziunii cu materiale sau substanţe adecvate. Standarde de referinţă: STAS 7335 şi STAS 10702.
2.13.În cazul amplasării rezervoarele subterane îngropate direct în soluri a căror agresivitate depăşeşte valorile admise de reglementări, se va realiza pe lângă protecţia de bază şi o protecţie catodică conform prevederilor Normativului I 14.
Atunci când nu se aplica iniţial protecţia catodică, beneficiarul staţiei are obligaţia de a solicita unor firme abilitate, să efectueze măsurarea potenţialului la intervale de 2 ani după montarea rezervoarelor pentru a stabilii necesitatea aplicării ulterioare a acestei protecţii în funcţie de starea izolaţiei şi condiţiile de sol.
2.14.Rezervoarele se pot amplasa, după caz:
- grupat, într-o zonă special destinată (spaţiu verde) sau în carosabilul benzinăriei;
- dispersat, în mai multe zone din cadrul staţiei, delimitate faţă de alte obiecte.
în căminele de vizitare ale rezervoarelor amplasate în carosabil se recomandă montarea unui senzor pentru sesizarea scurgerilor accidentale de produse sau infiltraţii de apă.
SUBSECŢIUNEA B:DEPOZIT CU REZERVOARE SUPRATERANE
2.15.Depozitul de carburanţi cu rezervoare supraterane se recomandă în cazul în care din punct de vedere tehnic nu se poate adopta soluţia cu depozit subteran. Depozitul cu rezervoare montate suprateran cuprinde unul sau mai multe rezervoare cilindrice, de regulă verticale, confecţionate din tablă, cu pereţi simpli şi capac fix.
2.16.În cazuri justificate tehnic se pot utiliza pentru depozitarea carburanţilor şi rezervoare cilindrice, orizontale.
2.17.Rezervoarele supraterane pot fi izolate termic cu materiale incombustibile sau acoperite cu pământ (rezervoare supraterane acoperite).
2.18.Rezervoarele supraterane cu pereţi simpli şi cele cu pereţi dubli neacoperite se montează obligatoriu în cuve de retenţie prevăzute în vederea protejării împotriva împrăştierii necontrolate din rezervoare a produselor petroliere ca urmare a unor neetanşeităţi sau cauze accidentale.
2.19.Rezervoarele supraterane se echipează cu:
- indicator de nivel local şi/sau cu transmisie automata a nivelului ia sistemul managerial al staţiei, cu semnalizare a valorilor minime şi maxime;
- limitator de umplere;
- supape de respiraţie, prevăzute cu opritor de flacără;
- orificii de luat probe şi pentru efectuarea măsurătorilor, de tip etanş, cu bucşe din materiale care nu produc scântei prin lovire sau frecare;
- robinete de izolare pe conductele de alimentare, respectiv pe conducta de livrare spre pompele de distribuţie;
- traseu pentru transvazarea produselor dintr-un rezervor în altul, în caz de avarie sau incendiu;
- sisteme de captare şi scurgere la pământ a electricităţii statice şi după caz a descărcărilor electrice atmosferice;
- racord pentru sistemul de recuperare al vaporilor.
2.20.Rezervoarele supraterane verticale se amplasează în aceeaşi cuvă la distanţe de siguranţă (d), funcţie de diametrul rezervorului { D) astfel:
- d = 1D când D < 5 m
- d = 0,75 D când 5m<D<10m
2.21.Rezervoarele supraterane cilindrice orizontale se amplasează în aceeaşi cuvă la următoarele distanţe de siguranţă <d), în funcţie de capacitatea de stocare a acestora:
- d= 1,5 m dacă V> 100 m3
- d= Nenormat dacă V< 100 m3
SUBSECŢIUNEA C:DEPOZIT CU REZERVOARE SUPRATERANE ACOPERITE
2.22.Depozitul cu rezervoare supraterane acoperite cuprinde unul sau mai multe rezervoare, cilindrice, de regulă orizontale, neizolate termic, confecţionate din tablă, realizate cu pereţi simpli sau dublii, cu unul sau mai multe compartimente de stocare.
2.23.Rezervoarele depozitului se montează suprateran:
- în cuve supraterane acoperite cu pământ;
- acoperite cu pământ, pentru cele cu pereţi dubli.
2.24.(1) Rezervoarele supraterane cu pereţi simpli se vor monta obligatoriu în cuve de protecţie şi siguranţă în sistemul acoperit cu pământ şi se echipează cu:
- sisteme de respiraţie prevăzute cu opritor de flacără;
- orificii de luat probe şi pentru efectuarea măsurătorilor de tip etanş, cu bucşe din materiale care nu produc scântei prin lovire sau frecare;
- ventile de izolare pe traseul de alimentare şi respectiv pe traseul de livrare spre pompele de distribuţie;
- sisteme de captare si scurgere la pământ a electricităţii statice;
- limitator de umplere specific;
- sistem de măsurare a nivelului carburanţilor;
- racord pentru sistemul de recuperare vapori.
(2)Rezervoarele cu pereţi dubli se recomandă a fi utilizate în sistemul acoperit cu pământ echipate suplimentar faţă de cele prevăzute la alin (1) cu:
- indicator de nivel cu transmise automată a nivelului la sistemul managerial din staţie, cu semnalizare a valorilor minime şi maxime;
- sistem de detectare a scurgerilor cu indicare la sistemul managerial;
- sistem de detectare a apei (opţional) cu transmisie la sistemul managerial.
2.25.Rezervoarele supraterane acoperite, se protejează la exterior împotriva coroziunii cu materiale sau substanţe adecvate, precum şi cu sisteme de protecţie catodică conform Normativului 114. Standardele de referinţă sunt: STAS 7335 şi, după caz, STAS 10702
2.26.Rezervoarele supraterane acoperite se pot amplasa după caz:
- grupat, într-o zonă special destinată;
- dispersat, în mai multe zone din cadrul staţiei, delimitate de alte obiecte.
SUBSECŢIUNEA D:DEPOZIT PENTRU BENZINĂRII TRANSPORTABILE
2.27.Benzinăria transportabilă este un container în care sunt montate de la producător toate utilajele, echipamentele şi sistemele care concură la stocare şi livrarea carburanţilor la autovehicule.
2.28.Compartimentul din cadrul containerului destinat stocării carburanţilor cuprinde:
- unul sau mai multe rezervoare (compartimentate sau necompartimentate), cilindrice, orizontale, neizolate termic, cu pereţi simpli cu capacitate totală de maximum 30 m3
- cuva de retenţie pentru preluarea eventualelor scurgeri accidentale cu înălţimea de minim 0,30 m.
2.29.Rezervorul se echipează cu:
- instalaţie de încărcare - filtrare cu carburanţi;
- sistem de măsurare a nivelului carburanţilor;
- limitator de umplere specific;
- semnalizator de nivel conectat la tabloul de comandă;
- rulete de nivel cu vizualizarea nivelului;
- capace de vizitare şi intervenţie demontabile şi etanşate cu garnituri de cauciuc, rezistente la produse petroliere;
- instalaţie de semnalizare şi stingere a incendiilor;
- sistem de respiraţie prevăzut cu opritor de flacără.
2.30.Rezervoarele se leagă la priza de împământare a incintei.
SECŢIUNEA II:POMPELE DE DISTRIBUŢIE A CARBURANŢILOR
2.31.Pompele de distribuţie a carburanţilor, din cadrul benzinăriilor fixe, se clasifică:
a)După tipul carburantului distribuit:
- pompe multiprodus (pentru mai multe tipuri de benzină şi motorină);
- pompe uniprodus.
b)După numărul posturilor:
- pompe cu un singur furtun;
- pompe cu două sau mai multe furtunuri.
c)După debitul de livrare
- pompe cu debit normal (40-50 litri/ minut);
- pompe cu debit mare (80 litri/ minut);
- pompe cu debit foarte mare (120 litri/minut),
d)După poziţionarea furtunurilor
- furtunuri pe o parte a pompei;
- furtunuri pe ambele părţi.
e)După sistemul constructiv
- pompe cu recuperarea vaporilor; pompe fără recuperare vapori.
2.32.Pompele de distribuţie a carburanţilor trebuie sa fie în construcţie "EX", să asigure livrarea produselor către clienţi în condiţii de siguranţă şi se recomandă să fie echipate cu sisteme de recuperare a vaporilor; de asemenea se recomandă montarea în caseta pompelor a unui senzor de scurgere a carburanţilor.
2.33.Pompele de distribuţie a carburanţilor se echipează cu sistem local de afişare, mecanic sau electronic, care indică preţul/ litru, cantitatea livrată şi valoarea totală a produsului vândut.
2.34.Se recomandă ca pompele de distribuţie a carburanţilor să fie echipate cu sisteme de transmitere la distanţă a datelor înregistrate, în sistemul managerial al staţiei.
2.35.Pompele de distribuţie a carburanţilor se echipează cu furtunuri flexibile, adecvate pentru produse petroliere, antistatizate, cu lungime max.de 3,50 m.
2.36.Furtunul pompei va fi echipat cu un sistem de siguranţă în caz de smulgere accidentală.
2.37.Pe pompele de distribuţie a carburanţilor tip multiprodus se inscripţionează culorile caracteristice tipurilor de benzine si motorine livrate şi denumirea carburantului respectiv, în vedere identificării rapide de către clienţi. Se poate exemplifica astfel:
- benzina Premium - culoare roşie;
- benzina Super Plus - culoare albastră;
- benzine fara plumb - nuanţe de verde;
- benzina EURO Premium - nuanţă de albastru;
- motorina - culoare neagră;
- motorina Euro - culoare gri.
2.38.La pompele de distribuţie carburanţi tip multiprodus, ştuţul pistolului de alimentare pentru benzinele fără plumb este diferit (diametrul mai mic) faţă de cel al pistolului pentru benzinele cu plumb.
2.39.Se recomandă ca pompele de distribuţie a carburanţilor cu debit mare, prevăzute pentru alimentarea autovehiculelor de mare tonaj să fie amplasate separat, cu fluxuri de circulaţie distincte faţă de celelalte pompe din staţie.
2.40.Lăţimea minimă de siguranţă între două peroane pe care sunt amplasate pompe de distribuţie a carburanţilor trebuie să asigure:
- accesul simultan a două autovehicule la pompele multiprodus cu furtun pe ambele părţi;
- accesul unui autovehicul la pompele uniprodus sau pentru cele cu livrare pe o singură parte.
2.41.Pompele de distribuţie carburanţi aferente benzinăriilor transportabile
se dispun pe peretele exterior al containerului, într-o nişă special destinată, adiacentă spaţiului pentru personal.
2.42.Nişa în care este amplasată pompa de distribuţie a carburanţilor se echipează cu senzor pentru măsurarea concentraţiilor explozive.
SECŢIUNEA III:POMPE DE TRANSVAZARE A CARBURANŢILOR
2.43.În situaţiile în care descărcarea produselor din mijloacele speciale de transport în rezervoare nu se poate face prin cădere liberă se vor utiliza pompe de transvazare.
2.44.Se pot utiliza pompe de transvazare în benzinăriile fixe prevăzute cu depozite cu rezervoare supraterane precum şi la benzinăriile transportabile.
2.45._
(1)Amplasarea pompelor de transvazare a carburanţilor în benzinăriile fixe cu rezervoare supraterane se face în zona depozitului, cât mai aproape de rezervoare, în afara cuvei de retenţie.
(2)Amplasarea pompelor de transvazare a carburanţilor la benzinăriile transportabile se asigură într-un compartiment special destinat din structura containerului, separat de spaţiul pentru rezervoare, echipat cu:
- întrerupătoarele de acţionare a pompei
- robineţi de izolare;
- o cuvă proprie pentru reţinerea scăpărilor de produse, cu înălţimea de 0,30 m;
- gurile de încărcare;
- senzorul de concentraţii explozive si traductorul de temperatură din componenţa instalaţiei de detectare şi stingere automată a incendiilor;
2.46.Pentru descărcarea carburanţilor de regulă se folosesc electropompe de tip centrifugal, care să asigure o viteză de curgere de maximum 2 m/sec.
2.47.Motorul electric, de antrenare a pompei, este realizat în construcţie "EX".
SECŢIUNEA IV:CONDUCTE Şl ARMĂTURI
2.48.Sistemul de conducte tehnologice dintr-o staţie de distribuţie a carburanţilor cuprinde:
- trasee pentru descărcarea carburanţilor din autocisterne, cu armăturile aferente;
- trasee de vehiculare a carburanţilor dinspre rezervoare spre pompele de distribuţie, cu armăturile aferente;
- trasee ele aerisire a rezervoarelor, echipate cu armăturile aferente;
- trasee pentru transvazarea carburanţilor dintr-un rezervor în altul (opţional);
- trasee pentru recuperarea vaporilor din rezervoarele autovehicolelor prin intermediul pistolului pompelor de distribuţie a carburanţilor, cu transferarea vaporilor în rezervorul de benzina premium;
- trasee pentru recuperarea vaporilor din conductele de aerisire şi din rezervoare şi transferarea acestora în cisterna auto.
SECŢIUNEA V:FURTUNURI FLEXIBILE
2.49.Descărcarea carburanţilor din autocisterne se asigură cu furtune flexibile rezistente la produse petroliere, multistrat sau cu inserţie metalică.
2.50.îmbinările între cupla furtunului şi cupla gurilor de descărcare se asigură prin garnituri rezistente la produse petroliere.
2.51.La cisternele auto de transport produse petroliere, înaintea începerii descărcării, se va cupla obligatoriu furtunul flexibil pentru recuperarea de vapori şi sistemul de captare şi scurgere la pământ a electricităţii statice.
SECŢIUNEA VI:SEPARATORUL DE HIDROCARBURI
2.52.Separatorul de hidrocarburi se amplasează, de regula, într-o zonă distinctă a benzinăriei, la distanţe de siguranţă faţă de alte obiecte din incintă.
2.53.Separatorul de hidrocarburi este realizat astfel încât să asigure:
- separarea produselor petroliere de apa chimic impură sau meteorică;
- preluarea deversărilor accidentale de carburanţi din zona pompelor şi gurilor de descărcare;
- deversarea în canalizarea localităţii numai a apei curate;
- ieşirea în exterior a vaporilor (traseu de aerisire);
- posibilitatea vidanjării periodice a carburanţilor şi reziduurilor acumulate.
SECŢIUNEA VII:BLOCUL GURILOR DE AERISIRE
2.54.Blocul gurilor de aerisire a rezervoarelor se amplasează, de regulă, într-o zonă distinctă a benzinăriilor, astfel încât vaporii ieşiţi în exterior să nu pună în pericol obiectele din incintă sau construcţiile din vecinătate.
2.55.Blocul gurilor de aerisire se amplasează, de regulă, în zona gurilor de descărcare sau în zona depozitului de carburanţi, cu respectarea distanţelor de siguranţă.
2.56.Fiecare gură de aerisire se echipează obligatoriu cu opritor de flacără.
2.57.Înălţimea conductelor de aerisire trebuie să fie de minim 4,00 m deasupra solului în cazul rezervoarelor subterane şi de minim 2,00 m peste container în cazul benzinăriilor transportabile.
2.58.Rezervoarele supraterane se prevăd cu sisteme de respiraţie cu supape şi opritori de flăcări, montate direct pe rezervoare.
SECŢIUNEA VIII:GURILE DE DESCĂRCARE CARBURANŢI
2.59.Gurile de descărcare pot fi amplasate:
- direct pe capacul rezervorului sau alăturat, direct pe rezervor, în cazul în care se prevede echiparea cu dispozitiv de siguranţă, colectare şi recuperare scurgeri de carburant;
- distinct, în cămine, într-o zonă liberă, la distanţa de siguranţă faţă de celelalte obiecte ale staţiei.
2.60.Alegerea soluţiei pentru descărcarea carburanţilor este luată de proiectant, funcţie de tipul rezervoarelor, modul de organizare al staţiei şi de obiectele din incintă.
2.61.La alegerea amplasamentului gurilor de descărcare se va ţine cont şi de gabaritul cisternei aflată la descărcat, zona de staţionare urmând a fi aleasă astfel încât:
- să nu se pună în pericol persoanele, autovehiculele, obiectele din incintă sau construcţiile vecine;
- să nu stânjenească circulaţia pe căile de acces şi de defluire din staţie;
- să nu se suprapună cu zona de descărcare a G.P.L., după caz.
SECŢIUNEA IX:CABINA STAŢIEI DE DISTRIBUŢIE A CARBURANŢILOR
2.62.Cabina staţiei este o construcţie sau o parte dintr-o construcţie destinată activităţilor gestionarului, grupurile sociale pentru personal şi public precum si diverse spaţii tehnice aferente instalaţiilor utilitare cu care este dotată benzinăria (centrala termică, tablou electric general, centrala ventilaţie, staţie dehidroforetc).
2.63.Cabina staţiei poate fi înglobată în construcţii mixte, cu încăperi destinate comercializării de produse cosmetice auto, piese de schimb auto, lubrefianţi, produse alimentare ambalate sau nealimentare, spaţii de alimentaţie publică, birouri, vestiare, spaţii de depozitare care se încadrează în categoria C, D sau E de pericol de incendiu etc.
2.64.Proiectarea şi realizarea construcţiei cabinei trebuie să îndeplinească cerinţele:
- reglementărilor tehnice privind siguranţa la foc;
- necesităţilor şi functionalităţilor;
- designului specific solicitat de beneficiar;
- aspectului comercial.
2.65.Construcţia cabinei staţiei se recomandă să aibă regimul de înălţime parter.
2.66.Construcţia cabinei staţiei poate avea regim de înălţime parter şi etaj, cu condiţia respectării normelor tehnice privind siguranţa la foc a construcţiilor.
2.67.La benzinăriile transportabile cabina staţiei este destinată numai personalului de deservire şi este înglobată în containerul respectiv constituind o încăpere separată prin pereţi etanşi realizaţi conform prezentului normativ. Accesul se asigură direct din exterior printr-o uşă cu deschidere în afară, echipată cu sisteme de închidere.
SECŢIUNEA X:ALTE CONSTRUCŢII AUXILIARE
2.68.Construcţiile auxiliare din incinta benzinăriei se proiectează, realizează şi amplasează conform cerinţelor normelor tehnice privind siguranţa la foc a construcţiilor şi precizărilor din prezenta reglementare.