Art. 2. - Autorizaţia pentru utilizarea mecanismului special pentru declararea şi plata TVA la import se eliberează dacă solicitantul îndeplineşte următoarele condiţii cumulative: - Norma din 2025 privind autorizarea şi utilizarea mecanismului special pentru declararea şi plata TVA la import, modelul şi conţinutul declaraţiei speciale de TVA

M.Of. 814

În vigoare
Versiune de la: 11 Septembrie 2025
Art. 2
(1)Autorizaţia pentru utilizarea mecanismului special pentru declararea şi plata TVA la import se eliberează de biroul vamal la care sunt prezentate bunurile pentru punerea în liberă circulaţie.
(2)Domeniul de aplicare al autorizaţiei este limitat la importul de bunuri din trimiteri cu o valoare intrinsecă de maximum 150 euro şi a căror expediere sau transport se încheie în România.
(3)Autorizaţia pentru utilizarea mecanismului special pentru declararea şi plata TVA la import se eliberează dacă solicitantul îndeplineşte următoarele condiţii cumulative:
a)îşi declară intenţia de a utiliza mecanismul special pentru declararea, încasarea de la persoanele cărora le sunt destinate bunurile şi plata TVA la import;
b)este "operator poştal", aşa cum acesta este definit la art. 1 pct. 25 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele detaliate ale anumitor dispoziţii ale Codului vamal al Uniunii, cu modificările şi completările ulterioare, sau este autorizat în calitate de comisionar în vamă/comisionar în vamă care desfăşoară activităţi de curierat rapid;
c)este înregistrat în scopuri de TVA, conform art. 316 din Codul fiscal. Verificarea îndeplinirii condiţiei se efectuează atât prin intermediul aplicaţiei informatice a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) "Registrul persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA", cât şi prin intermediul platformei Comisiei Europene - Validarea numărului de înregistrare pentru TVA - VIES;
d)nu înregistrează obligaţii fiscale restante administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi alte obligaţii bugetare individualizate în titluri executorii emise potrivit legii şi existente în evidenţa organului fiscal central în vederea recuperării. Pentru verificarea îndeplinirii condiţiei, biroul vamal solicită certificat de atestare fiscală în format electronic prin intermediul aplicaţiei informatice disponibile pe portalul ANAF;
e)nu înregistrează debite faţă de autoritatea vamală. Pentru verificarea îndeplinirii condiţiei, biroul vamal consultă informaţiile extrase din baza de date a Autorităţii Vamale Române;
f)nu este în stare de insolvenţă, nu se află în procedură de reorganizare ori lichidare judiciară sau nu figurează în evidenţa specială şi/sau în lista contribuabililor inactivi. Verificarea acestor informaţii se face prin consultarea de către biroul vamal a informaţiilor din baza de date RECOM a Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi a informaţiilor existente pe portalul ANAF;
g)constituie o garanţie care acoperă cuantumul maxim al taxei pe valoarea adăugată a cărui plată este amânată la punerea în liberă circulaţie a bunurilor în cadrul mecanismului special.