Nou Capitolul vi - Valorificarea activităţilor de supraveghere şi control - Norma din 2025 de aplicare a dispoziţiilor privind supravegherea, verificarea şi controlul respectării prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024 privind instituirea unui cadru pentru securitatea cibernetică a reţelelor şi sistemelor informatice din spaţiul cibernetic naţional civil
M.Of. 1149
În vigoare Versiune de la: 11 Decembrie 2025
CAPITOLUL VI:Valorificarea activităţilor de supraveghere şi control
Art. 32
În situaţia în care în cadrul activităţii de supraveghere nu se constată încălcarea obligaţiilor legale, personalul de control întocmeşte o notă de analiză.
Art. 33
Ulterior desfăşurării activităţii de supraveghere personalul de control întocmeşte o notă de constatare atunci când:
a)constată încălcări ale dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024 şi ale actelor normative subsecvente acesteia şi au fost identificate fapte care întrunesc elementele constitutive ale uneia sau mai multor contravenţii prevăzute de dispoziţiile legale aplicabile, de către entitatea supusă supravegherii;
b)formulează recomandări privind măsurile de gestionare a riscurilor de securitate cibernetică implementate de către entitatea supusă supravegherii, dar care nu sunt de natură să atragă aplicarea dispoziţiilor art. 48 sau, după caz, ale art. 49 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024.
Art. 34
Ulterior desfăşurării oricărei activităţi de control echipa de control întocmeşte o notă de constatare.
Art. 35
(1)În cuprinsul notei de constatare se consemnează aspectele de ordin procedural privind activităţile de supraveghere, verificare sau, după caz, de control, precum şi constatările şi recomandările personalului de control.
(2)Nota de constatare conţine cel puţin următoarele elemente:
a)data întocmirii, perioada şi locul în care au fost desfăşurate activităţile de supraveghere, verificare sau de control;
b)numele şi prenumele, calitatea agentului constatator;
c)denumirea entităţii, precum şi datele de identificare ale entităţii;
d)după caz, numele şi prenumele reprezentantului legal sau convenţional al entităţii;
e)tipul activităţii de supraveghere sau de control derulate;
f)menţiuni privind obiectivele activităţilor de supraveghere sau control;
g)menţiuni privind activităţile efectuate în vederea îndeplinirii obiectivelor;
h)menţiuni privind situaţiile intervenite, de natură să împiedice desfăşurarea activităţilor de supraveghere, verificare şi control sau, după caz, să suspende şi să conducă la reluarea activităţilor de control;
i)constatările personalului de control privind modalitatea de îndeplinire a obligaţiilor legale de către entitatea supusă supravegherii sau controlului;
j)recomandările privind măsurile necesar a fi dispuse în vederea remedierii neconformităţilor, în aplicarea dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024, precum şi regimul sancţionator aplicabil.
(3)Datele prevăzute la alin. (2) lit. b) se completează pentru fiecare dintre membrii personalului de control.
(4)În situaţia în care reprezentantul legal sau convenţional al persoanei supuse controlului nu este prezent la data desfăşurării activităţilor sau, fiind prezent la faţa locului, refuză să transmită datele sale de identificare, în nota de constatare se consemnează refuzul acestuia.
(5)Recomandările formulate în nota de constatare, conform alin. (2) lit. j), privind măsurile şi regimul sancţionator aplicabil, se motivează în fapt şi în drept de către personalul de control.
(6)La nota de constatare se anexează procesele-verbale întocmite de către personalul de control sau de specialitate în cursul activităţilor de supraveghere şi control, precum şi orice alte documente justificative sau informaţii relevante care au făcut obiectul analizei şi verificării.
Art. 36
Nota de constatare se întocmeşte în termen de cel mult 30 de zile lucrătoare de la finalizarea activităţii de supraveghere sau de control.
Art. 37
(1)Nota de constatare se comunică entităţii supuse supravegherii sau controlului atunci când sunt reţinute fapte care ar putea constitui una dintre contravenţiile prevăzute la art. 60 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024 pentru a transmite un punct de vedere cu privire la neconformităţile constatate, solicitându-se, dacă este cazul, un plan de măsuri pentru remedierea acestora şi indicarea unor termene asumate.
(2)Nota de constatare se comunică entităţii prin modalităţile prevăzute la art. 22 alin. (3), utilizând coordonatele de contact prevăzute la art. 22 alin. (5).
Art. 38
(1)Entitatea supusă supravegherii sau controlului transmite punctul de vedere asupra aspectelor consemnate în nota de constatare în termenul prevăzut la art. 47 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024.
(2)Entitatea poate solicita motivat prelungirea termenului de formulare a punctului de vedere în vederea obţinerii de acte doveditoare, în condiţiile prevăzute la art. 47 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024.
(3)Lipsa comunicării punctului de vedere nu împiedică exercitarea dreptului DNSC de emitere a notei de constatare sau, după caz, a deciziei de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii.
(4)Personalul de control poate solicita entităţii informaţii suplimentare sau documente justificative pentru clarificarea unor aspecte ce rezultă din analiza punctului de vedere, cu indicarea termenului de răspuns.
Art. 39
(1)Entităţile sunt obligate să întocmească şi să transmită către DNSC planul de măsuri pentru remedierea tuturor deficienţelor constatate şi termenele asumate pentru implementarea acestora în termenul prevăzut la art. 47 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024.
(2)Planul de măsuri trebuie să cuprindă măsurile asumate de entitate pentru remedierea tuturor deficienţelor constatate prin nota de constatare întocmită în condiţiile prevăzute la art. 35, structurile sau persoanele responsabile şi termenele asumate pentru implementarea integrală a măsurilor propuse.
(3)Termenele prevăzute în planul de măsuri sunt justificate prin prisma circumstanţierii măsurii propuse pentru remedierea deficienţei constatate.
(4)Dispoziţiile art. 38 alin. (3) se aplică şi în privinţa planului de măsuri prevăzut la alin. (1).
Art. 40
Nota de constatare se înaintează directorului DNSC împreună cu punctul de vedere al entităţii, precum şi cu planul de măsuri comunicat de către entitatea supusă supravegherii sau controlului.
Art. 41
(1)Directorul DNSC analizează nota de constatare, punctul de vedere, precum şi planul de măsuri comunicat de către entitate şi, în cazul constatării săvârşirii uneia dintre faptele prevăzute la art. 60 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024, emite decizia prin care dispune aplicarea sancţiunilor prevăzute de art. 48 sau, după caz, a măsurilor prevăzute de art. 49 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024, cu evaluarea prealabilă a aspectelor prevăzute la art. 50 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024.
(2)Decizia de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii se emite cu respectarea unui termen de 30 de zile calendaristice de la data înaintării notei de constatare către directorul DNSC.
(3)Decizia de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii conţine elementele prevăzute la art. 60 alin. (7), precum şi la art. 61 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024.
(4)Măsurile prevăzute la alin. (1) se comunică entităţii supuse supravegherii sau controlului în termenul prevăzut la art. 48 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024.
(5)Măsurile prevăzute la art. 49 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024 pot fi dispuse doar în privinţa entităţilor esenţiale, atunci când măsurile prevăzute la art. 48 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024 nu sunt suficiente pentru a determina respectarea de către acestea a solicitărilor de remediere a deficienţelor într-un termen rezonabil.
Art. 42
(1)Ori de câte ori există o suspiciune rezonabilă cu privire la săvârşirea unei infracţiuni, membrii echipei de control întocmesc un proces-verbal în cuprinsul căruia consemnează împrejurările constatate şi iau măsurile necesare pentru conservarea locului săvârşirii infracţiunii şi ridicarea sau conservarea mijloacelor materiale de probă.
(2)Echipa de control informează de îndată directorul DNSC şi adjunctul directorului DNSC care coordonează activitatea de reglementare şi control cu privire la situaţia prevăzută la alin. (1).
(3)Membrii echipei de control consemnează în procesul-verbal prevăzut la alin. (1) precizările sau explicaţiile formulate de către persoanele aflate la faţa locului, dacă este cazul.
(4)Actele prevăzute la alin. (1) şi (2), împreună cu mijloacele materiale de probă identificate, se înaintează de îndată organelor de urmărire penală competente de către coordonatorul echipei de control.
(5)Obligaţiile prevăzute la alin. (1)-(4) revin personalului de control inclusiv în cursul desfăşurării activităţilor de supraveghere.
Art. 43
(1)Personalul de control informează directorul DNSC şi adjunctul directorului DNSC care coordonează activitatea de reglementare şi control cu privire la orice încălcări ale legislaţiei privind protecţia datelor cu caracter personal.
(2)DNSC informează, fără întârzieri nejustificate, Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal atunci când, în exercitarea sarcinilor sale de supraveghere şi control, constată aspecte specifice politicilor sau incidentelor de securitate cibernetică care pot avea impact în planul protecţiei datelor cu caracter personal.