Secţiunea 8 - Tipuri de raportări, în aplicarea prevederilor art. 6 şi 7 din Legea nr. 129/2019 - Norma din 2024 profesională sectorială privind instituirea măsurilor de prevenire şi combatere a spălării banilor şi a finanţării terorismului, specifice activităţii de consultanţă fiscală

M.Of. 223

În vigoare
Versiune de la: 18 Martie 2024
SECŢIUNEA 8:Tipuri de raportări, în aplicarea prevederilor art. 6 şi 7 din Legea nr. 129/2019
SUBSECŢIUNEA 1:Raportul pentru tranzacţii suspecte
Art. 17
(1)În aplicarea prevederilor art. 6 din Legea nr. 129/2019, consultanţii fiscali şi societăţile de consultanţă fiscală au obligaţia să transmită de îndată Oficiului un raport de tranzacţii suspecte, atunci când, după aplicarea măsurilor de cunoaştere a clientelei şi de evaluare a riscurilor, au identificat suspiciuni de spălare a banilor sau de finanţare a terorismului.
(2)Consultanţii fiscali şi societăţile de consultanţă fiscală transmit un raport pentru tranzacţii suspecte către Oficiu, dacă în cadrul activităţilor profesionale desfăşurate, aşa cum sunt prevăzute de art. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 71/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 198/2002, cu modificările şi completările ulterioare, au obţinut informaţii în baza cărora şi-au conturat o suspiciune rezonabilă privind posibile activităţi sau tentative de spălare a banilor sau finanţare a terorismului.
(3)Consultanţii fiscali şi societăţile de consultanţă fiscală vor lua toate măsurile legale de identificare a tranzacţiilor suspecte în activitatea profesională desfăşurată, indiferent de riscul aferent clientelei, de pragul tranzacţiilor sau de modalitatea de realizare a acestora.
(4)Identificarea tranzacţiilor suspecte are în vedere inclusiv stabilirea unor parametri şi a unor tipare ce delimitează tranzacţiile obişnuite derulate, cum ar fi:
a)categorii de tranzacţii derulate în relaţie cu diferitele tipuri de clienţi şi/sau domenii de activitate;
b)limite valorice pe tipuri de client, produs sau tranzacţie.
(5)În cadrul aplicării măsurilor de identificare a beneficiarilor reali ai clienţilor, după consultarea registrelor centrale ale beneficiarilor reali, consultanţii fiscali şi societăţile de consultanţă fiscală informează autorităţile care gestionează aceste registre cu privire la orice neconcordanţă între informaţiile disponibile în registrele centrale privind beneficiarii reali şi informaţiile privind beneficiarii reali pe care le deţin.
(6)În situaţia în care consultanţii fiscali şi societăţile de consultanţă fiscală suspectează sau au motive rezonabile să suspecteze că anumite tranzacţii, operaţiuni sau activităţi ar putea avea ca obiect bunuri ce provin din săvârşirea de infracţiuni sau au legătură cu finanţarea terorismului şi implică persoane cu privire la care există o neconcordanţă conform alin. (5), transmit un raport pentru tranzacţii suspecte exclusiv Oficiului, în condiţiile art. 6 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 129/2019.
(7)Atunci când consultanţii fiscali şi societăţile de consultanţă fiscală nu sunt în măsură să aplice măsurile de cunoaştere a clientelei, aceştia nu trebuie să iniţieze ori să continue relaţia de afaceri sau să efectueze tranzacţia ocazională şi trebuie să întocmească un raport de tranzacţie suspectă în legătură cu clientul respectiv, ori de câte ori există motive de suspiciune, care va fi transmis Oficiului.
(8)Contractele de confidenţialitate, legislaţia sau prevederile privind secretul profesional nu pot fi invocate pentru a restricţiona capacitatea de raportare a consultanţilor fiscali şi a societăţilor de consultanţă fiscală.
(9)Raportările se fac către Oficiu şi sunt urmate de notificarea structurii de conducere a Camerei Consultanţilor Fiscali asupra transmiterii rapoartelor de tranzacţii suspecte.
(10)Forma şi conţinutul rapoartelor prevăzute la art. 6 şi 7 din Legea nr. 129/2019, precum şi metodologia de transmitere a acestora sunt cele stabilite prin ordin al preşedintelui Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor.
SUBSECŢIUNEA 2:Raportarea tranzacţiilor care nu prezintă indicatori de suspiciune
Art. 18
(1)Consultanţii fiscali şi societăţile de consultanţă fiscală raportează electronic, pe canalele puse la dispoziţie, către Oficiu tranzacţiile care se încadrează la art. 7 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, în cel mult 3 zile lucrătoare de la momentul efectuării tranzacţiei.
(2)Consultanţii fiscali şi societăţile de consultanţă fiscală respectă condiţiile şi modalităţile de raportare stabilite la art. 6-9 din Legea nr. 129/2019 şi în metodologiile sau instrucţiunile de raportare emise în aplicarea acesteia.