Secţiunea 6 - Factori de risc - Norma din 2024 profesională sectorială privind instituirea măsurilor de prevenire şi combatere a spălării banilor şi a finanţării terorismului, specifice activităţii de consultanţă fiscală

M.Of. 223

În vigoare
Versiune de la: 18 Martie 2024
SECŢIUNEA 6:Factori de risc
Art. 12
(1)În cadrul procesului de evaluare a riscurilor, consultanţii fiscali şi societăţile de consultanţă fiscală iau în considerare cel puţin factorii de risc relevanţi prevăzuţi la art. 11 alin. (6) din Legea nr. 129/2019.
(2)Indicatori de risc asociaţi clienţilor, beneficiarului real, tranzacţiilor sau activităţii clientului, care vor fi luaţi în considerare de consultanţii fiscali şi de societăţile de consultanţă în evaluarea riscurilor în exercitarea activităţii de consultanţă fiscală, pot fi, fără a se limita la, următorii:
a)constatarea unor schimbări frecvente în ceea ce priveşte beneficiarul real;
b)structura afacerii clientului este complexă şi opacă, fără a exista o justificare reală, economică sau legală în acest sens;
c)structura complexă a acţionariatului societăţii având în vedere natura activităţii sale;
d)tranzacţii complexe sau neobişnuite solicitate sau efectuate de client, fără a exista un scop economic evident sau o justificare comercială solidă;
e)nivel de confidenţialitate excesiv solicitat de client cu privire la tranzacţiile şi informaţiile puse la dispoziţia consultantului fiscal pentru prestarea serviciului solicitat;
f)sursa veniturilor clientului sau a beneficiarului real nu este credibilă sau nu poate fi uşor identificată sau justificată;
g)clientul sau beneficiarul real are legături cu sectoare asociate frecvent cu un risc de corupţie;
h)clientul sau beneficiarul real are legături cu sectoare care implică tranzacţii sau operaţiuni cu sume în numerar semnificative;
i)clientul sau beneficiarul real are legături cu persoane expuse public, cu membri ai familiei persoanei expuse public sau cu persoanele cunoscute ca asociaţi apropiaţi ai persoanelor expuse public;
j)existenţa unor informaţii relevante despre client, privind acuzaţii împotriva clientului sau a beneficiarului real referitoare la comiterea de infracţiuni sau a unor acte de terorism;
k)fonduri sau active ale clientului, ale beneficiarului real sau ale unor persoane din structura de conducere a acestuia care au fost blocate ca urmare a unor sancţiuni penale, administrative sau a suspiciunilor de spălare a banilor sau finanţare a terorismului;
l)clientul sau beneficiarul real provin dintr-o ţară care, conform evaluării organismelor internaţionale de profil, nu dispune de sisteme efective de combatere a spălării banilor/de combatere a finanţării terorismului;
m)situaţii ce prezintă sau implică regim politic instabil, niveluri ridicate de corupţie sau atunci când jurisdicţia este inclusă în lista de ţări şi teritorii noncooperante.
(3)Factorii de risc identificaţi de consultanţii fiscali şi de societăţile de consultanţă fiscală, în funcţie de activitatea efectiv desfăşurată, vor fi evaluaţi pentru fiecare client în parte cu scopul încadrării acestuia într-o categorie de risc, care poate fi, spre exemplificare, "redus", "standard", "sporit" şi care se va consemna în evidenţele de acceptare a clientului sau în alte evidenţe stabilite prin procedura internă.
(4)La cererea Camerei Consultanţilor Fiscali sau a altor autorităţi cu atribuţii de control, consultanţii fiscali şi societăţile de consultanţă fiscală au obligaţia să demonstreze, pe baza evaluării prevăzute la alin. (3), că măsurile de cunoaştere a clientelei au fost aplicate proporţional cu categoria de risc la care a fost încadrat fiecare client în parte.
(5)Evaluările întocmite de consultanţii fiscali şi de societăţile de consultanţă fiscală în cadrul procesului de evaluare a riscurilor trebuie documentate, actualizate, înregistrate şi păstrate în evidenţele proprii, în format letric şi/sau în format electronic, şi se pun la dispoziţia Camerei Consultanţilor Fiscali sau a altor autorităţi cu atribuţii de control, la cererea acestora.