Secţiunea 5 - Evaluarea riscurilor, în aplicarea prevederilor art. 11 alin. (6) şi (7), art. 14, art. 16 alin. (2), art. 17 alin. (14) şi ale art. 25 din Legea nr. 129/2019 - Norma din 2024 profesională sectorială privind instituirea măsurilor de prevenire şi combatere a spălării banilor şi a finanţării terorismului, specifice activităţii de consultanţă fiscală

M.Of. 223

În vigoare
Versiune de la: 18 Martie 2024
SECŢIUNEA 5:Evaluarea riscurilor, în aplicarea prevederilor art. 11 alin. (6) şi (7), art. 14, art. 16 alin. (2), art. 17 alin. (14) şi ale art. 25 din Legea nr. 129/2019
Art. 11
(1)În aplicarea art. 25 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, consultanţii fiscali şi societăţile de consultanţă fiscală realizează evaluări proprii de risc prin care identifică, evaluează şi gestionează riscul de spălare a banilor şi finanţare a terorismului atât la nivelul clientelei, la nivelul serviciilor oferite, cât şi la nivelul întregii activităţi desfăşurate, astfel încât să poată demonstra Camerei şi autorităţilor cu atribuţii de control că înţeleg şi administrează adecvat riscul de spălare a banilor şi finanţare a terorismului la care sunt sau ar putea fi expuse.
(2)Evaluările de risc prevăzute la alin. (1) se actualizează periodic şi ori de câte ori intervin modificări privind factorii de risc prevăzuţi de Legea nr. 129/2019 sau modificări în cadrul evaluărilor naţionale şi sectoriale de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului, ale cerinţelor din prezentele norme şi, după caz, ale evaluărilor realizate la nivelul grupului din care fac parte.
(3)Evaluarea riscurilor se realizează în scopul de a permite consultanţilor fiscali şi societăţilor de consultanţă fiscală să determine, într-o manieră motivată, setul de măsuri obligatorii de cunoaştere a clientelei, prevăzute de Legea nr. 129/2019, care se aplică atât în perioada procedurii de identificare a unui client sau a unui beneficiar real, cât şi în perioada relaţiei de afaceri, atât pentru clienţii noi, cât şi pentru cei existenţi.
(4)În aplicarea art. 11 alin. (6) din Legea nr. 129/2019, la evaluarea riscului de spălare a banilor şi finanţare a terorismului, consultanţii fiscali şi societăţile de consultanţă fiscală sunt obligaţi să ia în considerare cel puţin următoarele:
a)scopul iniţierii unei relaţii sau al efectuării unei tranzacţii ocazionale;
b)nivelul activelor care urmează a fi tranzacţionate de un client sau dimensiunea tranzacţiilor deja efectuate;
c)regularitatea sau durata relaţiei de afaceri;
d)reglementările şi instrucţiunile sectoriale emise de autorităţile competente în aplicarea prevederilor art. 1 alin. (4) din Legea nr. 129/2019.
(5)La evaluarea riscurilor de spălare a banilor şi finanţare a terorismului se vor lua în considerare factorii caracteristici situaţiilor cu risc potenţial mărit, prevăzuţi la art. 17 alin. (14) din Legea nr. 129/2019, precum şi următorii factori specifici activităţii de consultanţă fiscală:
a)factori de risc privind clienţii:
- forma juridică a clientului;
- complexitatea şi transparenţa structurii organizatorice;
- tipul activităţii sau ocupaţiei, durata şi complexitatea activităţii economice desfăşurate de client/beneficiarul real;
- reputaţia clientului şi a beneficiarului real/natura şi comportamentul clientului şi al beneficiarului real al clientului;
- clientul/beneficiarul real activează în sectoare economice asociate frecvent cu un risc mai ridicat de spălare a banilor şi finanţare a terorismului - sectorul imobiliar (inclusiv construcţii, comerţ cu materiale de construcţii, dezvoltatori şi agenţi imobiliari), sectorul agricol, farmaceutic, comercializare de produse petroliere şi gaze naturale, comerţ cu produse din tutun, arme şi muniţii, metale preţioase, jocuri de noroc;
- clientul şi beneficiarul real au antecedente penale pentru săvârşirea unor infracţiuni sancţionate de legile fiscale, financiar-contabile, vamale, cele care privesc disciplina financiară, precum şi alte infracţiuni, inclusiv spălarea banilor sau finanţarea terorismului;
- clientul şi beneficiarul real sunt persoane expuse public sau persoane cunoscute ca asociaţi apropiaţi ai persoanelor expuse public;
- sursa averii/fondurilor clientului/beneficiarului real;
b)factori de risc privind serviciile, tranzacţiile sau canalele de distribuţie (intermediari):
- nivelul de transparenţă al identităţii clientului/beneficiarului real la iniţierea relaţiei de afaceri sau a tranzacţiei/modul de iniţiere a relaţiei de afaceri sau a unei tranzacţii - prezenţa fizică/faţă în faţă, la distanţă sau electronic, prin intermediari;
- tipurile serviciilor solicitate de client/beneficiarul real;
- scopul şi destinaţia serviciilor solicitate de client/beneficiarul real/scopul iniţierii unei relaţii sau al efectuării unei tranzacţii ocazionale;
- prestarea serviciilor profesionale, relaţia de afaceri propusă ori tranzacţia ocazională solicitată prezintă un risc sporit de spălare a banilor sau de finanţare a terorismului;
- complexitatea serviciului profesional prestat;
- valoarea sau volumul fondurilor ce urmează a fi utilizate în relaţii de afaceri sau tranzacţii;
c)factori de risc geografic:
- jurisdicţii în care clientul/beneficiarul real îşi are domiciliul/reşedinţa;
- jurisdicţii în care clientul are stabilite sucursale sau puncte de lucru;
- jurisdicţii în care clientului şi beneficiarul real au legături personale sau comerciale relevante sau interese financiare ori juridice relevante;
- jurisdicţii din care provin fondurile clientului/beneficiarului real;
d)alţi factori de risc geografic:
- sancţiunile internaţionale impuse la nivelul Naţiunilor Unite şi Uniunii Europene;
- nivelul corupţiei;
- transparenţa fiscală la nivelul declarării şi accesului la informaţiile privind beneficiarul real;
- evaluările FATF şi ale UE.
(6)Consultanţii fiscali şi societăţile de consultanţă fiscală au obligaţia să aplice măsurile standard de cunoaştere a clientelei tuturor clienţilor, iar proporţional cu gradul de risc asociat fiecărui client pot aplica măsuri simplificate de cunoaştere a clientelei pentru clienţii evaluaţi la un grad de risc redus, conform prevederilor art. 16 din Legea nr. 129/2019, sau aplică măsuri suplimentare de cunoaştere a clientelei, în plus faţă de măsurile standard, pentru clienţii evaluaţi la un grad de risc ridicat, conform prevederilor art. 17 şi 171 din Legea nr. 129/2019.
(7)Responsabilitatea configurării, documentării şi actualizării periodice a procedurilor de administrare a riscurilor de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului revine, după caz, persoanei din conducerea de rang superior din cadrul entităţii reglementate, cu atribuţii de control intern, de comunicare şi management de conformitate.
(8)Evaluarea şi gestionarea riscului de spălare a banilor şi finanţare a terorismului de către consultanţii fiscali şi societăţile de consultanţă fiscală cuprind cel puţin următoarele componente:
a)responsabilităţile personalului în cadrul implementării procesului de evaluare pe bază de risc;
b)categorii şi surse de informaţii utilizate în realizarea evaluării;
c)identificarea şi evaluarea factorilor de risc relevanţi asociaţi clienţilor şi serviciilor oferite, precum şi canalelor de distribuţie, ţărilor şi zonelor geografice, la nivelul tranzacţiilor, precum şi la nivelul întregii activităţi desfăşurate;
d)modul de determinare a ponderilor asociate factorilor de risc identificaţi în funcţie de importanţa acestora, dacă entitatea raportoare decide să pondereze diferit factorii de risc identificaţi;
e)obţinerea unei perspective generale asupra riscului asociat clientului, unei anumite relaţii de afaceri sau unei tranzacţii ocazionale prin strângerea informaţiilor necesare în vederea identificării tuturor factorilor de risc relevanţi şi evaluarea acestora;
f)măsurile privind cunoaşterea clientelei: utilizarea constatărilor desprinse din evaluarea asupra riscurilor la nivelul activităţii şi fundamentarea deciziei cu privire la nivelul şi tipul adecvat al măsurilor de cunoaştere a clientelei;
g)procedura de stabilire şi reevaluare, periodică, precum şi în situaţiile când intervin elemente de natură să modifice gradul de risc, a claselor de risc aferente clienţilor, produselor şi serviciilor, în funcţie de gradul de risc asociat;
h)procedura de monitorizare şi revizuire: monitorizarea tranzacţiilor şi serviciilor oferite, corelate cu profilul de risc şi cu activitatea clientului, respectiv actualizarea şi revizuirea în permanenţă a evaluării riscurilor;
i)gestionarea riscurilor asociate clienţilor prin identificarea şi aplicarea de măsuri pentru diminuarea sau îndepărtarea acestora.