Art. 9. - În aplicarea art. 24 alin. (1) din Legea nr. 129/2019 , consultanţii fiscali şi societăţile de consultanţă fiscală întocmesc documente aprobate la nivelul conducerii de rang superior, după cum urmează: - Norma din 2024 profesională sectorială privind instituirea măsurilor de prevenire şi combatere a spălării banilor şi a finanţării terorismului, specifice activităţii de consultanţă fiscală

M.Of. 223

În vigoare
Versiune de la: 18 Martie 2024
Art. 9
(1)În aplicarea art. 24 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, consultanţii fiscali şi societăţile de consultanţă fiscală întocmesc documente aprobate la nivelul conducerii de rang superior, după cum urmează:
a)norme interne ce conţin, cel puţin, măsuri aplicabile în materie de raportare, inclusiv de semnalare în nume propriu de către persoanele desemnate, către autorităţile statului, a încălcărilor de orice natură a reglementărilor legale în domeniu, din cadrul entităţii reglementate, şi de furnizare promptă a datelor la solicitarea autorităţilor competente, precum şi măsuri de păstrare a evidenţelor şi a tuturor documentelor, conform cerinţelor din Legea nr. 129/2019;
b)norme interne ce conţin măsuri aplicabile în materie de cunoaştere a clientelei;
c)proceduri de administrare a riscurilor care conţin cel puţin: măsuri de identificare, evaluare, gestionare şi diminuare a riscurilor, criteriile şi elementele în baza cărora s-au stabilit riscurile, inclusiv scenariile şi intervalele de timp relevante în funcţie de care se identifică tranzacţiile legate între ele, determinate proporţional cu riscurile asociate;
d)proceduri care stabilesc mecanismele de control intern, de comunicare şi management de conformitate;
e)proceduri care stabilesc mecanisme ce cuprind măsuri de protecţie a personalului propriu implicat în aplicarea acestor politici împotriva oricăror ameninţări ori acţiuni ostile sau discriminatorii;
f)proceduri aplicabile de către angajaţi pentru raportarea încălcărilor la nivel intern, prin intermediul unui canal specific, independent şi anonim, cu respectarea legislaţiei privind protecţia datelor cu caracter personal;
g)proceduri de instruire şi evaluare periodică a angajaţilor.
(2)Politicile, normele şi procedurile prevăzute la alin. (1) se elaborează în funcţie de specificul şi dimensiunea activităţii economice desfăşurate de consultanţii fiscali şi de societăţile de consultanţă fiscală, precum şi de particularităţile relaţiilor de afaceri, clienţilor şi serviciilor.
(3)Consultanţii fiscali şi societăţile de consultanţă fiscală aprobă, monitorizează şi revizuiesc periodic, anual sau ori de câte ori este necesar, la nivelul conducerii de rang superior, după caz, politicile, normele interne, mecanismele şi procedurile de administrare a riscurilor de spălare a banilor şi finanţare a terorismului, precum şi metodologia de aplicare.
(4)Factorii, indicatorii şi condiţiile care stau la baza evaluării riscului de spălare a banilor şi finanţare a terorismului asociat clienţilor, beneficiarului real, relaţiilor de afaceri şi tranzacţiilor ocazionale sunt analizate permanent de către entităţile reglementate în scopul actualizării relevanţei acestora.
(5)Consultanţii fiscali şi societăţile de consultanţă fiscală evaluează şi integrează informaţiile obţinute în cadrul procesului permanent de monitorizare a unei relaţii de afaceri şi analizează măsura în care acestea influenţează evaluarea precedentă a riscurilor.
(6)În aplicarea art. 24 alin. (7) din Legea nr. 129/2019, societăţile de consultanţă fiscală care fac parte dintr-un grup aplică politici, proceduri interne şi instruiri la nivel de grup, inclusiv politici de protecţie a datelor şi politici şi proceduri privind schimbul de informaţii în cadrul grupului în scopul combaterii spălării banilor şi a finanţării terorismului.
(7)Consultanţii fiscali şi societăţile de consultanţă fiscală au obligaţia de a înregistra şi păstra în evidenţele proprii, în format letric sau în format electronic, documentele prevăzute la alin. (1), pe care le pun la dispoziţia Camerei Consultanţilor Fiscali sau a autorităţilor cu atribuţii de control, la cererea acestora.
(8)În aplicarea art. 24 alin. (2) din Legea nr. 129/2019, societăţile de consultanţă fiscală asigură o funcţie de audit independent în scopul testării eficienţei şi modalităţilor concrete de aplicare a politicilor şi normelor interne, mecanismelor de control intern şi procedurilor de administrare a riscurilor de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului, atunci când, în ultimul exerciţiu financiar încheiat, depăşesc cel puţin două dintre următoarele criterii:
a)total active: 16.000.000 lei;
b)total cifră de afaceri netă: 32.000.000 lei;
c)numărul mediu de salariaţi: 50.