Art. 16. - Măsurile suplimentare de cunoaştere a clientelei se aplică de consultanţii fiscali şi de societăţile de consultanţă fiscală, în conformitate cu prevederile art. 17 din Legea nr. 129/2019 , clienţilor încadraţi în categoria de risc sporit şi constituie o adaptare a măsurilor standard de cunoaştere a clientelei la riscul sporit asociat clientului, cel puţin prin: - Norma din 2024 profesională sectorială privind instituirea măsurilor de prevenire şi combatere a spălării banilor şi a finanţării terorismului, specifice activităţii de consultanţă fiscală
M.Of. 223
În vigoare Versiune de la: 18 Martie 2024
Art. 16
(1)Măsurile suplimentare de cunoaştere a clientelei se aplică de consultanţii fiscali şi de societăţile de consultanţă fiscală, în conformitate cu prevederile art. 17 din Legea nr. 129/2019, clienţilor încadraţi în categoria de risc sporit şi constituie o adaptare a măsurilor standard de cunoaştere a clientelei la riscul sporit asociat clientului, cel puţin prin:
a)obţinerea de informaţii suplimentare cu privire la împuternicit, beneficiarul real, sediul, ocupaţia, sursa de venit, volumul activelor etc. şi alte informaţii disponibile din baze de date publice;
b)efectuarea de verificări suplimentare prin folosirea altor surse independente şi deschise;
c)obţinerea de informaţii suplimentare şi, după caz, obţinerea unor documente justificative cu privire la natura relaţiei de afaceri şi a sursei fondurilor/activelor clientului;
d)obţinerea de informaţii privind justificarea tranzacţiilor care pot fi efectuate sau a celor realizate;
e)diminuarea pragului de 25% prevăzut la definiţia beneficiarului real de la art. 4 alin. (2) lit. a) şi d) din Legea nr. 129/2019;
f)realizarea de monitorizări suplimentare ale relaţiei de afaceri, prin creşterea numărului şi duratei verificărilor efectuate şi selectarea tipurilor de tranzacţii care necesită verificări suplimentare;
g)creşterea gradului de conştientizare, în cazul tranzacţiilor şi clienţilor cu risc ridicat, în toate departamentele care au o relaţie de afaceri cu clientul, inclusiv posibilitatea de informare suplimentară a personalului care răspunde de respectivul client.
(2)Aplicarea măsurilor suplimentare de cunoaştere a clientelei este obligatorie în situaţiile ce prezintă un risc sporit de spălare a banilor sau de finanţare a actelor de terorism, inclusiv în următoarele situaţii:
a)în cazul relaţiilor de afaceri şi tranzacţiilor care implică persoane din ţări care nu aplică sau aplică insuficient standardele internaţionale în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi a finanţării terorismului sau care sunt cunoscute la nivel internaţional ca fiind ţări necooperante;
b)în cazul tranzacţiilor sau relaţiilor de afaceri cu persoane expuse public sau cu clienţi ai căror beneficiari reali sunt persoane expuse public, inclusiv pentru o perioadă de cel puţin 12 luni începând cu data de la care respectiva persoană nu mai ocupă o funcţie publică importantă;
c)în cazul persoanelor fizice sau juridice stabilite în ţări terţe identificate de Comisia Europeană drept ţări terţe cu grad înalt de risc;
d)în cazurile prevăzute în reglementările sau instrucţiunile sectoriale emise de autorităţile competente în aplicarea prevederilor art. 1 alin. (4) din Legea nr. 129/2019.
(3)În toate situaţiile ce pot prezenta risc sporit de spălare a banilor sau de finanţare a terorismului, consultanţii fiscali şi societăţile de consultanţă fiscală au obligaţia să examineze contextul şi scopul tuturor tranzacţiilor care îndeplinesc cel puţin una dintre următoarele condiţii:
a)sunt tranzacţii complexe;
b)sunt tranzacţii cu valori neobişnuit de mari;
c)nu se încadrează în tiparul obişnuit;
d)nu au un scop economic, comercial sau legal evident.
(4)În cazul tranzacţiilor ocazionale sau al relaţiilor de afaceri cu persoane expuse public sau cu clienţi ai căror beneficiari reali sunt persoane expuse public, consultanţii fiscali şi societăţile de consultanţă fiscală trebuie să adopte, în plus faţă de măsurile standard de cunoaştere a clientelei, printre altele, următoarele măsuri:
a)să obţină aprobarea conducerii de rang superior cu privire la stabilirea sau continuarea relaţiei de afaceri;
b)să obţină informaţii despre sursa fondurilor şi averii clientului şi beneficiarului real al clientului şi sursa fondurilor care urmează să fie utilizate în relaţia de afaceri sau în tranzacţii cu astfel de persoane;
c)să efectueze permanent o monitorizare sporită a relaţiei de afaceri cu aceste persoane.
(5)Măsurile prevăzute la alin. (4) sunt aplicate de consultanţii fiscali şi societăţile de consultanţă fiscală şi în cazul membrilor familiilor persoanelor expuse public şi al persoanelor cunoscute ca fiind asociaţi apropiaţi ai acestora.
(6)În cazul relaţiilor de afaceri sau al tranzacţiilor care implică ţări terţe cu grad înalt de risc identificate potrivit art. 17 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 129/2019, consultanţii fiscali şi societăţile de consultanţă fiscală aplică măsuri suplimentare de cunoaştere a clientelei conform prevederilor art. 171 din Legea nr. 129/2019.
(7)Normele interne adoptate de consultanţii fiscali şi de societăţile de consultanţă fiscală în aplicarea art. 24 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, privind măsurile aplicabile în materie de cunoaştere a clientelei, inclusiv a beneficiarului real, conţin cel puţin următoarele elemente:
a)identificarea criteriilor de acceptare a clienţilor şi nivelul ierarhic de aprobare a acestora;
b)tipurile de produse şi servicii care pot fi furnizate fiecărei categorii de clientelă;
c)încadrarea clienţilor în categoria de risc adecvată şi modalitatea de trecere a acestora dintr-o categorie în alta;
d)frecvenţa actualizării, pe bază de risc, a informaţiilor şi a documentaţiei despre clienţi;
e)conţinutul măsurilor de cunoaştere a clientelei pentru fiecare categorie de risc identificată, cu indicarea explicită a documentelor şi informaţiilor utilizate;
f)monitorizarea permanentă a operaţiunilor derulate de clienţi, indiferent de categoria de risc în care acestea sunt încadrate, în scopul detectării tranzacţiilor neobişnuite şi/sau suspecte;
g)gestionarea situaţiilor de încetare a relaţiilor de afaceri şi a celor în care apar dificultăţi în procesul de cunoaştere a clientelei;
h)identificarea tranzacţiilor sau a relaţiilor de afaceri cu persoane expuse public sau cu clienţi ai căror beneficiari reali sunt persoane expuse public sau deţin calitatea de membru al familiei persoanei expuse public ori de persoană cunoscută ca asociat apropiat al unei persoane expuse public, inclusiv pentru o perioadă de cel puţin 12 luni începând cu data de la care respectiva persoană nu mai ocupă o funcţie publică importantă;
i)modul de punere în aplicare a sancţiunilor internaţionale, conform legislaţiei în vigoare, inclusiv prin verificări realizate pe site-ul Oficiului, www.onpcsb.ro, secţiunea "sancţiuni internaţionale", precum şi modul în care se va demonstra la cererea autorităţilor/instituţiilor abilitate îndeplinirea concretă a obligaţiei.