Art. 7. - În onorariile stabilite prin prezentul ordin sunt incluse următoarele operaţiuni notariale: - Norma din 2024 privind tarifele de onorarii minimale pentru serviciile prestate de notarii publici
M.Of. 70
În vigoare Versiune de la: 13 Ianuarie 2025
Art. 7
(1)În onorariile stabilite prin prezentul ordin sunt incluse următoarele operaţiuni notariale:
1.a) activitatea de consultaţie şi informare pentru culegerea datelor necesare de la părţi în vederea desluşirii voinţei acestora;
2.b) tehnoredactarea actului;
3.c) multiplicarea actului în numărul de exemplare corespunzător numărului de părţi din act;
4.d) procedura notarială îndeplinită: autentificare, legalizare de semnătură, dare de dată certă, certificare, legalizare etc.;
5.e) sigilarea actului notarial prin capsare, broşare şi aplicarea sigiliului de legătură;
6.f) securizarea actului notarial prin aplicarea sigiliului şi a timbrului sec;
7.g) deplasarea în afara sediului biroului notarial pentru instrumentarea actului sau procedurii notariale;
8.h) documentarea legislativă cu privire la legalitatea raporturilor juridice şi a instrumentării actului sau procedurii notariale solicitate;
9.i) acordarea de lămuriri şi explicaţii necesare părţilor asupra conţinutului actelor sau procedurilor solicitate, pentru a se convinge că acestea le-au înţeles sensul şi le-au acceptat efectele în vederea luării consimţământului;
10.j) stabilirea identităţii părţilor şi, după caz, a reprezentării şi încuviinţării încheierii actului sau procedurii în cazul persoanelor juridice;
11.k) verificarea documentaţiei şi a înscrisurilor originale care stau la baza încheierii actului sau procedurii;
12.l) îndeplinirea formalităţilor de raportare a informaţiilor din actul sau procedura notarială către organul fiscal competent;
13.m) obţinerea extrasului de carte funciară pentru autentificare;
14.n) comunicarea actelor supuse publicităţii imobiliare la birourile de carte funciară competente;
15.o) verificarea competenţei teritoriale în materie succesorală prin verificarea evidenţelor ţinute de camerele notarilor publici;
16.p) calcularea, încasarea şi virarea la bugetul de stat a impozitului pe transferul dreptului de proprietate prevăzut de art. 111 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, operaţiunile bancare aferente, precum şi completarea şi comunicarea la organul fiscal a declaraţiilor fiscale;
17.q) calcularea, încasarea şi virarea la bugetul de stat a tarifelor de publicitate imobiliară, operaţiunile bancare aferente;
18.r) verificarea şi înregistrarea în Registrul achiziţiilor de locuinţe cu cotă redusă de TVA;
19.s) obţinerea certificatelor de atestare fiscală privind creanţele de la bugetul general consolidat ale defuncţilor şi comunicarea certificatelor de moştenitor potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare;
20.ş) audierea martorilor în procedura succesorală şi a minorilor în procedura divorţului;
21.t) obţinerea numărului certificatului de divorţ de la Direcţia pentru evidenţa persoanelor şi administrarea bazelor de date şi comunicarea certificatului de divorţ la serviciul de stare civilă;
22.ţ) verificarea studiilor de piaţă în vederea comparării cu valoarea de tranzacţionare declarată de părţi pentru încasarea impozitului şi tarifului;
23.u) verificarea documentaţiei pentru îndeplinirea procedurilor privind exercitarea dreptului de preempţiune;
24.v) verificarea existenţei sarcinilor, sechestrelor şi urmăririlor de orice natură;
25.w) întocmirea şi comunicarea de rapoarte cu date din actele şi procedurile instrumentate către instituţiile publice, potrivit legii;
26.x) efectuarea evaluărilor de risc a părţilor, verificarea beneficiarilor reali, a sursei fondurilor, a existenţei sancţiunilor internaţionale şi întocmirea şi comunicarea raportărilor în scopul prevenirii spălării banilor şi finanţării terorismului;
27.y) arhivarea şi păstrarea actului în arhiva notarului public, cu evidenţierea cheltuielilor percepute pentru această operaţiune, conform anexelor nr. 1-3;
28.z) alte servicii prestate părţilor în legătură cu actul sau procedura notarială îndeplinită, cu respectarea dispoziţiilor art. 83 din lege;
29.aa) asigurarea, pentru persoanele surde sau hipoacuzice, precum şi pentru persoanele cu surdocecitate, la cerere sau din oficiu, în mod gratuit, în limita a 100 lei/oră, a unui interpret autorizat al limbajului mimico-gestual sau al limbajului specific persoanelor cu surdocecitate; în cazul în care durata totală a interpretării este mai mică de o oră, tariful se calculează pentru o oră întreagă, iar dacă durata totală a interpretării depăşeşte o oră, tarifarea se face pentru fiecare oră întreagă de interpretare efectivă, pentru fracţiunea de oră de interpretare rezultată în urma calculării duratei totale a interpretării tarifarea urmând a se face din jumătate în jumătate de oră.
(2)La solicitarea persoanelor interesate şi pe cheltuiala acestora, notarul public poate îndeplini, în numele şi pe seama lor, şi unele operaţiuni conexe serviciului notarial, după cum urmează:
a)solicitarea şi obţinerea în numele persoanei interesate a oricăror înscrisuri şi informaţii, precum şi a oricăror operaţiuni de cadastru şi carte funciară care, potrivit legii, nu sunt date în obligaţia notarului, cum ar fi:
1.interogarea bazelor de date ale cărţilor funciare şi cadastrului, efectuarea de verificări în arhivă în vederea identificării operaţiunilor necesare actualizării informaţiilor din cartea funciară şi cadastru;
2.obţinerea de copii ale înscrisurilor/documentaţilor/ortofotoplanurilor/PAD-urilor/planurilor parcelare care au stat la baza operaţiunilor de carte funciară şi cadastru;
3.orice alte operaţiuni solicitate în materie de cadastru şi carte funciară sau pentru înscrierea/notarea de acte şi fapte juridice care, potrivit legii, nu sunt în obligaţia notarului;
b)solicitarea şi obţinerea în numele persoanei interesate a oricăror înscrisuri şi informaţii sau efectuarea de operaţiuni în registrele de publicitate care, potrivit legii, nu sunt date în obligaţia notarului, cum ar fi:
1.interogarea bazelor de date ale registrului comerţului, Registrului Naţional de Publicitate Mobiliară, Registrului Naţional ONG, registrelor naţionale notariale, Direcţiei pentru evidenţă a persoanei şi administrare a bazelor de date, direcţiilor de impozite şi taxe locale, Depozitarului Central, instituţiilor bancare etc.;
2.obţinerea de înscrisuri/documentaţii/autorizaţii/certificate/avize sau copii ale acestora din bazele de date de la pct. 1 sau de la orice alte autorităţi;
3.orice alte operaţiuni necesare actualizării informaţiilor în bazele de date de la pct. 1 sau la orice alte autorităţi şi care, potrivit legii, nu sunt în obligaţia notarului.
(3)Cuantumul costurilor pentru serviciile prevăzute la alin. (2) se stabileşte liber între solicitant şi notarul public, având în vedere timpul şi volumul de muncă normat la nivelul biroului notarial, urgenţa şi complexitatea serviciului şi cheltuielile materiale. Cheltuielile cu terţii pentru îndeplinirea operaţiunii conexe serviciului notarial vor fi evidenţiate separat.
(4)Prestarea serviciilor prevăzute la alin. (2) se face numai după ce persoana interesată a confirmat că notarul public urmează să îndeplinească operaţiunea conexă serviciului notarial. Solicitarea şi, respectiv, confirmarea se transmit notarului public de către persoana interesată prin orice mijloc de comunicare care asigură transmiterea textului şi confirmarea primirii acestuia.