Capitolul v - Suportarea de la bugetul de stat a sumelor aferente reducerilor procentuale şi corecţiilor financiare aplicate pentru abaterile de la conformitatea cu legislaţia din domeniul achiziţiilor publice, constatate în cadrul procedurilor de atribuire iniţiate anterior datei de 1 octombrie 2011, precum şi al celor iniţiate după data de 1 octombrie 2011 şi finanţate din POIM şi PDD - Norma din 2024 de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 15/2013 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru suportarea de la bugetul de stat a sumelor aferente reducerilor procentuale şi corecţiilor financiare aplicate pentru abaterile de la conformitatea cu legislaţia din domeniul achiziţiilor publice pentru Programul operaţional sectorial Mediu 2007-2013, Programul operaţional Infrastructură mare 2014-2020 şi pentru Programul Dezvoltare durabilă 2021-2027

M.Of. 459

În vigoare
Versiune de la: 17 Mai 2024
CAPITOLUL V:Suportarea de la bugetul de stat a sumelor aferente reducerilor procentuale şi corecţiilor financiare aplicate pentru abaterile de la conformitatea cu legislaţia din domeniul achiziţiilor publice, constatate în cadrul procedurilor de atribuire iniţiate anterior datei de 1 octombrie 2011, precum şi al celor iniţiate după data de 1 octombrie 2011 şi finanţate din POIM şi PDD
Art. 13
(1)În vederea analizei încadrării reducerii procentuale, structurile cu atribuţii de verificare care aplică reduceri procentuale din cadrul Autorităţii de management al fiecărui program incident solicită beneficiarilor prevăzuţi la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 334/2013, cu modificările şi completările ulterioare, copii ale documentelor deţinute care să ateste încadrarea în prevederile art. 2 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 334/2013, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Documentele solicitate beneficiarilor prevăzuţi la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 334/2013, cu modificările şi completările ulterioare, de către structurile cu atribuţii de verificare care aplică reduceri procentuale din cadrul Autorităţii de management al fiecărui program incident sunt:
a)pentru situaţiile în care procedura a fost lansată în SEAP înainte de 10 iunie 2011, anunţul/invitaţia de participare din SEAP şi copie de pe raportul de activitate întocmit de UCVAP/CVAP;
b)pentru situaţiile în care procedura a fost lansată în SEAP în perioada 10 iunie-1 octombrie 2011, anunţul/invitaţia de participare din SEAP şi copie de pe raportul procedurii cu opinia/rezoluţia UCVAP/CVAP "fără observaţii";
c)pentru situaţiile în care procedura a fost lansată în SEAP după 1 octombrie 2011, anunţul/invitaţia de participare din SEAP;
d)pentru situaţiile în care procedura de achiziţie publică a respectat prevederile Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice nr. 51/2009 privind accelerarea procedurilor de licitaţie restrânsă şi negociere cu publicare prealabilă a unui anunţ de participare, încălcând prevederile art. 38 din Directiva 2004/18/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 31 martie 2004 privind coordonarea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii publice de lucrări, de bunuri şi de servicii, copie de pe Nota justificativă privind alegerea procedurii de achiziţie, anunţul/invitaţia de participare din SEAP;
e)în cazul contractelor de achiziţie publică/contractelor de achiziţie sectorială, încheiate de beneficiarii prevăzuţi la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 334/2013, cu modificările şi completările ulterioare, în cadrul POIM şi PDD a căror procedură de atribuire a făcut obiectul controlului ex ante exercitat de către Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 98/2017 privind funcţia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziţie publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, aprobată prin Legea nr. 186/2018, cu modificările şi completările ulterioare, anterior producerii de efecte asupra bugetului Uniunii Europene sau naţional prin rambursarea unor cheltuieli derivate din contract şi pentru care au fost stabilite reduceri procentuale, documentul de control al ANAP şi anunţul/invitaţia de participare din SEAP;
f)în cazul contractelor de achiziţie publică de lucrări, produse sau servicii încheiate de beneficiarii prevăzuţi la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 334/2013, cu modificările şi completările ulterioare, în cadrul Programului operaţional Infrastructură mare 2014-2020, pentru care au fost stabilite corecţii financiare, ca urmare a constatării existenţei în documentaţia de atribuire a unor cerinţe restrictive, care conduc la restrângerea concurenţei, prin includerea unor standarde sau specificaţii tehnice, cerinţe de performanţă sau cerinţe funcţionale, producător, origine, un anumit procedeu, mărci, brevete, tipuri, producţie specifică sau alte cerinţe fără menţiunea "sau echivalent", dacă procedura de achiziţie publică a fost lansată anterior datei de 1 iulie 2020, data emiterii de către Autoritatea de management al POIM a Instrucţiunii nr. 31/2020, ca urmare a transmiterii de către Comisia Europeană a Raportului final ARES (2020) 1625280, anunţul/invitaţia de participare din SEAP.
Art. 14
În cazul în care din analiza documentelor se constată că beneficiarul se încadrează în prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 15/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 334/2013, cu modificările şi completările ulterioare, la art. 2 alin. (4), rubrica "Concluziile activităţii de verificare" din Raportul de neconformitate se completează cu menţiunea că sumele rezultate din aplicarea reducerilor procentuale sunt suportate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional sectorial Mediu 2007-2013, pentru Programul operaţional Infrastructură mare 2014-2020 şi Programul Dezvoltare durabilă 2021-2027.
Art. 15
Dosarele aferente rapoartelor de neconformitate prin care se stabileşte suportarea de la bugetul de stat a sumelor aferente reducerilor procentuale aplicate pentru abaterile de la conformitatea cu legislaţia din domeniul achiziţiilor publice se arhivează separat la nivelul structurilor emitente din cadrul Autorităţii de management al fiecărui program incident, după caz.
Art. 16
Pentru proiectele implementate prin POSM, POIM sau PDD, precum şi pentru proiectele preluate integral sau parţial din cadrul acestor programe în cadrul POIM sau PDD, reducerile procentuale şi/sau corecţiile financiare aplicate pentru partea finanţată din POIM, respectiv din PDD încadrate de către Serviciul verificare achiziţii publice în prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 15/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 334/2013, cu modificările şi completările ulterioare, vor beneficia de aceste prevederi şi pentru valoarea corecţiei aferente părţii din contractul economic finanţate prin POSM, respectiv pentru valoarea corecţiei aferente contractelor economice finanţate prin POIM.