Secţiunea 5 - Obligaţiile unităţilor teritoriale care administrează fondul locativ şi ale titularilor contractelor de închiriere - Norma din 2021 internă privind utilizarea fondului locativ aflat în administrarea unităţilor teritoriale subordonate Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale
M.Of. 1063
În vigoare Versiune de la: 5 Noiembrie 2021
SECŢIUNEA 5:Obligaţiile unităţilor teritoriale care administrează fondul locativ şi ale titularilor contractelor de închiriere
Art. 28
Titularii contractelor de închiriere au următoarele obligaţii:
a)să nu subînchirieze sau să dea în folosinţă altor persoane locuinţa închiriată;
b)să folosească locuinţele preluate, în exclusivitate sau în comun, numai în conformitate cu destinaţia pe care acestea o au din construcţie;
c)să nu execute modificări constructive ale locuinţelor preluate fără acordul scris al unităţii teritoriale, din care să rezulte condiţiile tehnice şi economice în care acestea pot fi realizate;
d)să efectueze pe cheltuială proprie lucrările de reparaţii de întreţinere curentă pentru elementele de construcţii şi instalaţii din folosinţa exclusivă şi pentru bunurile cuprinse în procesul-verbal de predare-primire a locuinţei, al cărui model este prevăzut în anexa A la contractul de închiriere, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3A la prezentele norme interne;
e)să achite lunar, în mod direct la casieria unităţii sau prin reţinerea pe statul de plată a drepturilor salariale:
1.chiria stabilită în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe, aprobată cu modificări şi completării prin Legea nr. 241/2001, cu modificările ulterioare;
2.pentru toate persoanele care locuiesc împreună şi care sunt înscrise în contractul de închiriere, cotele-părţi care le revin din cheltuielile cu utilităţile, cu serviciile de salubrizare şi cu cele de alimentare cu energie electrică, alimentare cu energie termică şi curăţare a părţilor şi instalaţiilor de folosinţă comună, după caz, stabilite prin grija unităţii teritoriale, potrivit datelor înscrise în anexa B la contractul de închiriere încheiat, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3B la prezentele norme interne;
f)să anunţe unitatea teritorială, în scris, în termen de 5 zile, asupra oricăror modificări produse în situaţia existentă la data încheierii contractului, cum ar fi: schimbarea locului de muncă în altă unitate sau localitate, modificarea datelor personale sau/şi a numărului membrilor familiei, dobândirea, prin orice mod, a unei locuinţe proprietate personală în localitatea în care îşi desfăşoară activitatea;
g)să solicite reînnoirea contractului de închiriere a locuinţei de serviciu/intervenţie cu cel puţin 45 de zile, dar nu mai mult de 60 de zile înainte de data expirării termenului de valabilitate al acestuia;
h)să predea suprafaţa locativă în condiţii normale de folosinţă, ţinând cont de starea acesteia la momentul închirierii;
i)să achite lunar, în mod direct la casieria unităţii teritoriale sau prin reţinerea pe statul de plată a drepturilor salariale, 2 lei/mp suprafaţă utilă a locuinţei/zi, cu titlu de despăgubire pentru lipsa de folosinţă, după expirarea termenului de eliberare a locuinţei, începând cu ziua următoare celei în care trebuia eliberată locuinţa şi până în ziua eliberării locuinţei;
j)să permită accesul locatorului, respectiv al Comisiei de repartizare a locuinţelor şi/sau al Comisiei tehnice constituite de unitatea teritorială în vederea verificării stării tehnice a fondului locativ, precum şi a situaţiei şi condiţiilor de locuit, conform prevederilor legale.
Art. 29
Unităţile teritoriale au următoarele obligaţii:
a)să predea chiriaşului locuinţa în condiţii normale de folosinţă;
b)să ia măsuri pentru repararea şi menţinerea în condiţii de siguranţă în exploatare şi de funcţionalitate a clădirii pe toată durata închirierii locuinţei;
c)să întreţină în bune condiţii elementele structurii de rezistenţă a clădirii şi elementele de construcţie exterioare ale clădirii, cum sunt: acoperişul, faţada, împrejmuirile şi altele asemenea;
d)să efectueze reparaţii curente la spaţiile comune din interiorul clădirii, cum sunt: casa scării, casa ascensorului, holurile, coridoarele, subsolurile şi altele asemenea;
e)să întreţină în bune condiţii instalaţiile comune proprii clădirii, cum sunt: ascensoarele, hidrofoarele, instalaţiile de alimentare cu apă, de canalizare, instalaţiile de încălzire centrală şi de preparare a apei calde, instalaţiile electrice şi de gaze, centralele termice, instalaţiile de colectare a deşeurilor, instalaţiile de antenă colectivă, telefonie şi altele asemenea;
f)cu cel puţin 45 de zile, dar nu mai mult de 60 de zile înainte de data expirării termenului de valabilitate a contractului de închiriere, să analizeze repartizarea locuinţei;
g)să stabilească lunar şi să comunice titularului contractului de închiriere sumele datorate de acesta cu titlu de despăgubire pentru lipsa de folosinţă, după expirarea termenului de eliberare a locuinţei aplicabil potrivit art. 25 alin. (5);
h)să reţină/să solicite reţinerea lunar/lunară din salariul titularului contractului de închiriere, pe statul de plată a drepturilor salariale, a sumelor datorate de acesta cu titlu de despăgubire pentru lipsa de folosinţă, după expirarea termenului de eliberare a locuinţei aplicabil potrivit art. 25 alin. (5);
i)să stabilească şi să reţină lunar din salariul titularului contractului de închiriere, pe statul de plată a drepturilor salariale, chiria stabilită în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 40/1999, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 241/2001, cu modificările ulterioare, sau să încaseze chiria în mod direct la casieria unităţii;
j)să notifice titularul de contract cu 30 de zile înaintea expirării contractului cu privire la data eliberării locuinţei, respectiv prelungirii contractului, dacă mai este cazul.
Art. 30
(1)Starea tehnică a fondului locativ şi îndeplinirea clauzelor contractuale se verifică anual de către o comisie numită prin decizie a directorului executiv al unităţii teritoriale.
(2)Comisia prevăzută la alin. (1) poate verifica, în prezenţa chiriaşilor, în zilele lucrătoare, la o dată comunicată anterior acestora, modul în care sunt respectate obligaţiile asumate prin contract cu privire la folosirea şi întreţinerea locuinţelor, inclusiv numărul real de persoane care locuiesc împreună cu titularul contractului de închiriere.
Art. 31
(1)Pentru locuinţele de serviciu şi de intervenţie, denumite în continuare unităţi individuale, aflate într-un condominiu, administrate de către unităţile teritoriale prevăzute la art. 4, utilităţile se asigură astfel:
a)în situaţia în care unitatea individuală dispune de branşament propriu, prin încheierea de contracte individuale de furnizare de utilităţi, pentru fiecare unitate individuală, încheiate în nume propriu de către titularii contractelor de închiriere cu furnizorul respectiv;
b)în situaţia în care unităţile individuale nu dispun de branşamente proprii, unitatea teritorială încheie contracte de furnizare de utilităţi pentru întreg condominiul.
(2)Locatarii pot încheia contracte de branşament la gaze pe cheltuială proprie, cu acordul unităţii de administrare, sub rezerva donaţiei branşamentului unităţii teritoriale.
(3)Pentru unităţile individuale prevăzute la alin. (1), serviciile de salubrizare se asigură prin încheierea de contracte de furnizare de către unitatea teritorială.
(4)Cheltuielile aferente utilităţilor şi serviciilor asigurate în baza contractelor de furnizare prevăzute la alin. (1) lit. b) şi alin. (3) se achită de unitatea teritorială.
(5)Repartizarea costurilor pentru cheltuielile de la alin. (4) se realizează în cote-părţi de către unitatea teritorială şi acestea se reţin, lunar, din drepturile salariale ale fiecărui titular al contractului de închiriere, dacă nu sunt achitate în mod direct de acesta la casieria unităţii teritoriale.
(6)Cheltuielile pentru alimentarea cu energie electrică, alimentarea cu energie termică şi curăţarea părţilor şi instalaţiilor de folosinţă comună se achită de către unitatea teritorială, în baza contractelor încheiate cu furnizorii de utilităţi.
(7)Repartizarea costurilor pentru cheltuielile de la alin. (6) se realizează în cote-părţi, calculate prin raportarea suprafeţei utile a fiecărei unităţi individuale la suprafaţa totală utilă a tuturor unităţilor individuale din condominiu, de către unitatea teritorială şi acestea se reţin lunar din drepturile salariale ale fiecărui titular al contractului de închiriere, dacă nu sunt achitate în mod direct de către acesta la casieria unităţii teritoriale.
Art. 32
(1)În situaţia în care unităţile individuale fac parte dintr-un condominiu, unitatea teritorială exercită drepturile şi este responsabilă de îndeplinirea tuturor obligaţiilor prevăzute pentru proprietarii din condominii, potrivit Legii nr. 196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor, cu modificările ulterioare, şi convenţiilor individuale de facturare încheiate.
(2)În situaţia prevăzută la alin. (1), unitatea teritorială achită cota de contribuţie şi repartizează, pe cote-părţi, costurile ce revin titularilor contractelor de închiriere a respectivelor unităţi individuale, respectiv cele pentru cheltuielile cu utilităţile, cu serviciile de salubrizare şi cu cele de alimentare cu energie electrică, alimentare cu energie termică şi curăţare a părţilor şi instalaţiilor de folosinţă comună, după caz.
(3)Chiria şi costurile ce revin titularilor contractelor de închiriere se reţin, lunar, din drepturile salariale ale acestora, dacă nu sunt achitate în mod direct de către aceştia la casieria unităţii teritoriale.
Art. 33
(1)Unitatea teritorială reţine, lunar, pe statul de plată a drepturilor salariale ale titularului contractului de închiriere, chiria stabilită în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 40/1999, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 241/2001, cu modificările ulterioare, precum şi costurile pentru luna anterioară repartizate potrivit art. 31 alin. (3) şi (5) sau art. 32 alin. (2), după caz.
(2)În cazul în care titularului contractului de închiriere i-au încetat raporturile de serviciu/muncă, acesta achită chiria, precum şi costurile repartizate potrivit art. 31 alin. (5) şi (7) sau art. 32 alin. (2), după caz, la casieria unităţii teritoriale.
Art. 34
Pentru locuinţele de serviciu sau de intervenţie care sunt racordate la utilităţile unităţilor teritoriale, cheltuielile aferente se reţin de către structura financiară pe baza documentelor întocmite de personalul tehnic din cadrul unităţii teritoriale respective.
Art. 35
Directorul executiv al unităţii teritoriale care are în administrare locuinţele este obligat să dispună măsuri pentru rezolvarea litigiilor apărute între unitatea teritorială şi titularul contractului de închiriere.
Art. 36
(1)Unitatea teritorială urmăreşte modul în care chiriaşii achită toate obligaţiile care le revin pentru menţinerea locuinţelor în stare bună de funcţionare.
(2)În situaţia în care chiriaşul refuză să remedieze daunele produse din vina lui, unitatea teritorială ia măsuri de reparare a degradărilor şi de recuperare de la cei vinovaţi a pagubelor produse, conform prevederilor legale în vigoare, urmând ca, în cazul în care se impune, să se procedeze la rezilierea contractului de închiriere.