Capitolul vi - Condiţii de desfăşurare a circulaţiei vehiculelor cu depăşiri - Norma din 2018 privind autorizarea şi desfăşurarea circulaţiei vehiculelor rutiere cu mase şi/sau dimensiuni ce depăşesc masele şi/sau dimensiunile maxime admise prevăzute în Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor

M.Of. 48

În vigoare
Versiune de la: 18 Ianuarie 2019
CAPITOLUL VI:Condiţii de desfăşurare a circulaţiei vehiculelor cu depăşiri
Art. 37: Condiţii de circulaţie a vehiculelor cu depăşiri
(1)Vehiculele cu depăşiri pot circula pe drumurile publice în baza AST, cu respectarea condiţiilor prevăzute de prezentele norme, a celor cuprinse în reglementările privind condiţiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulaţia pe drumurile publice din România, precum şi a celor prevăzute în orice alte acte normative ce privesc circulaţia pe drumurile publice.
(2)Vehiculele cu depăşiri pot circula pe drumurile publice dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)vehiculul cu încărcătură nu depăşeşte masa încărcată maxim admisă din punct de vedere tehnic şi masele maxime autorizate pe axe, aşa cum sunt ele înscrise în certificatul/certificatele de înmatriculare;
b)în cazul vehiculelor având configuraţia axelor AnRm sau AnSm, este respectată masa maximă remorcabilă, cu/fără dispozitiv de frânare, înscrisă în raportul de verificare tehnică în vederea omologării efectuat de RAR/în certificatul de înmatriculare al vehiculului.
Art. 38: Respectarea condiţiilor impuse prin AST
(1)Operatorul de transport are obligaţia de a respecta condiţiile impuse prin AST, document care trebuie să se afle, în original, la bordul vehiculului cu depăşiri pe întreaga perioadă de circulaţie.
(2)În cazul AST eliberate conform art. 21 alin. (2), o copie a AST se va afla la bordul vehiculului cu depăşiri pe întreaga perioadă de circulaţie.
(3)AST este valabilă pentru numărul de circulaţie al vehiculului cu depăşiri, inclusiv cel al vehiculului de rezervă înscrise în aceasta, traseul, sensul, perioada şi caracteristicile autorizate înscrise, în condiţiile stabilite de emitentul acesteia.
Art. 39: Fixarea şi ancorarea încărcăturii
Responsabilitatea fixării şi ancorării încărcăturii pe vehicul revine operatorului de transport, care este răspunzător de prejudiciile şi accidentele produse din cauza deplasării necontrolate a încărcăturii în timpul circulaţiei.
Art. 40: Avize necesare pentru subtraversarea conductelor, reţelelor aeriene şi a altor instalaţii
Pentru subtraversarea conductelor, reţelelor aeriene şi a altor instalaţii, operatorul de transport are obligaţia de a obţine, prealabil parcurgerii traseului, avizele unităţilor care le administrează, în vederea ridicării, demontării şi remontării acestora, după caz.
Art. 41: Traversarea pasajelor la nivel cu calea ferată
(1)Traversarea de către vehiculele cu depăşiri a pasajelor la nivel cu calea ferată, unde există semnalizare automată, se efectuează în maximum 30 de secunde.
(2)Pentru cazurile care impun depăşirea timpului de trecere prevăzut la alin. (1), operatorul de transport trebuie să obţină, în prealabil, avizul administratorului infrastructurii feroviare.
(3)Pentru traversarea pasajelor la nivel cu calea ferată, operatorul de transport trebuie să obţină, în prealabil, aprobarea administratorului infrastructurii feroviare, în cazul vehiculelor cu:
a)lăţimi mai mari decât lăţimea părţii carosabile din zona de trecere la nivel cu calea ferată;
b)înălţimi mai mari de 4,00 m, în cazul liniilor electrificate;
c)lungimi mai mari de 30 m.
(4)Operatorul de transport trebuie să respecte toate condiţiile de trecere pe pasajele la nivel cu calea ferată stabilite de administratorul infrastructurii feroviare.
Art. 42: Traversarea podurilor, a pasajelor superioare sau viaductelor
(1)Circulaţia vehiculelor cu depăşiri ale masei totale şi/sau ale maselor pe axe maxime admise, pe poduri, pe pasaje superioare sau viaducte, se efectuează cu viteză maximă de 10 km/h, fără opriri, şocuri, pe banda din dreapta, în sensul de mers.
(2)În cazuri impuse de caracteristicile vehiculelor cu depăşiri şi/sau de caracteristicile şi starea tehnică a lucrărilor de artă, emitentul AST poate impune condiţii speciale de traversare, cum ar fi o altă viteză maximă de traversare, tractare cu cablu, consolidarea lucrării de artă, întreruperea temporară şi locală a circulaţiei, circulaţia singulară pe axul lucrării de artă sau pe contrasens etc.
(3)Vehiculele a căror masă totală este mai mare de 80 t vor circula pe poduri, pe pasaje superioare sau viaducte cu întreruperea temporară şi locală a circulaţiei de către poliţia rutieră, pentru traversarea singulară a lucrării de artă, pe axul acesteia.
Art. 43: Trecerea în dreptul consolelor sau portalelor de semnalizare rutieră
În cazul în care înălţimea şi/sau lăţimea vehiculului depăşesc gabaritul de trecere în dreptul consolelor sau portalelor de semnalizare rutieră, trecerea se va face prin ocolire, dacă manevra este prevăzută în studiul de traseu, proiectul de transport sau în AST, sau prin demontarea şi remontarea acestora, prin grija şi pe cheltuiala operatorului de transport, după obţinerea, în prealabil, a avizului administratorului drumului respectiv şi în prezenţa unui reprezentant al acestuia.
Art. 44: Subtraversarea obstacolelor
(1)În situaţia în care înălţimea vehiculului cu depăşiri, care transportă utilaje autopropulsate, depăşeşte gabaritul de trecere la subtraversarea unor obstacole, utilajul poate fi coborât de pe mijlocul de transport, astfel încât să parcurgă zona respectivă prin mijloace proprii.
(2)În cazul în care utilajul este prevăzut cu şenile, deplasarea se va efectua numai pe papuci de cauciuc sau pe un pat de dulapi din lemn, pentru protejarea suprafeţei de rulare a părţii carosabile. Montarea şi demontarea suportului de rulare se fac prin grija operatorului de transport.
Art. 45: Circulaţia în condiţii de vizibilitate redusă
(1)Circulaţia vehiculelor cu depăşiri este interzisă în condiţii de vizibilitate redusă sub 100 m, datorată ceţii, ploii sau ninsorii abundente ori când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheaţă sau zăpadă, precum şi în cazul altor fenomene naturale ce afectează siguranţa circulaţiei, semnalate prin instituirea de către instituţiile abilitate a unuia dintre codurile galben, portocaliu sau roşu.
(2)În situaţiile prevăzute la alin. (1), vehiculul cu depăşiri aflat în trafic se va deplasa până la cel mai apropiat spaţiu de oprire, parcare sau staţionare. În cazul lipsei acestora, vehiculul se retrage în afara platformei drumului, cu asigurarea condiţiilor de semnalizare şi presemnalizare impuse de legislaţia rutieră în vigoare şi cu respectarea interdicţiilor şi restricţiilor de circulaţie instituite.
(3)Oprirea sau staţionarea vehiculelor cu depăşiri este interzisă pe sectoare de drum unde este afectată fluenţa traficului: poduri, pasaje, viaducte, pante, sectoare îngustate datorită unor lucrări, în curbe sau pe sectoare de drum fără vizibilitate.
(4)În cazul staţionării accidentale pe partea carosabilă a vehiculelor cu depăşiri, dacă acestea nu sunt însoţite conform prevederilor prezentelor norme, se asigură semnalizarea pentru avertizarea celorlalţi participanţi la trafic, conform prevederilor legale în vigoare; în cazul formării de ambuteiaje sau coloane de vehicule este obligatorie anunţarea imediată de către operatorul de transport a administratorului drumului şi a reprezentanţilor SR în vederea asigurării dirijării traficului şi a fluidizării circulaţiei.
(5)Circulaţia vehiculelor cu depăşiri se va desfăşura, pe cât posibil, în perioade cu trafic redus.
(6)Circulaţia vehiculelor cu depăşiri este interzisă în zilele de sâmbătă, duminică, în zilele premergătoare zilelor de sărbătoare legală şi în zilele de sărbătoare legală, precum şi în zilele libere situate între zilele de sărbătoare legală şi zilele de sâmbătă şi duminică, dacă sunt declarate astfel prin hotărâre a Guvernului, între orele 6,00 şi 22,00.
(7)Prin excepţie de la prevederile alin. (6), circulaţia vehiculelor cu depăşiri se poate desfăşura în perioada de interdicţie, dacă în AST administratorul drumului a înscris această posibilitate.
(8)Posibilitatea de circulaţie prevăzută la alin. (7) poate fi acordată în condiţiile în care:
a)vehiculele fac parte din cele prevăzute la art. 16;
b)circulaţia vehiculului cu depăşiri este parte a unei operaţiuni de transport intermodal, termenele de livrare fiind condiţionate de un program prestabilit al celorlalte moduri de transport, cu prezentarea de către solicitant a documentelor din care să rezulte necesitatea respectării termenelor.
Art. 46: Însoţirea vehiculelor cu depăşiri
(1)Vehiculul cu depăşiri trebuie să fie precedat de un autovehicul de însoţire autorizat, dacă este îndeplinită cel puţin una dintre următoarele condiţii:
a)lăţime mai mare de 3,2 metri şi mai mică sau egală cu 4,5 metri;
b)lungime mai mare de 25,0 metri şi mai mică sau egală cu 30,0 metri;
c)înălţime mai mare de 4,5 metri;
d)masă totală mai mare de 80,0 tone;
e)pentru situaţiile prevăzute la lit. a) şi b), vehiculul care asigură însoţirea pe autostrăzi va circula în spatele vehiculului cu depăşiri.
(2)Vehiculul cu depăşiri trebuie să fie însoţit de două autovehicule de însoţire autorizate, care să circule unul în faţă şi celălalt în spatele acestuia, dacă este îndeplinită cel puţin una dintre următoarele condiţii:
a)lăţime mai mare de 4,5 metri;
b)lungime mai mare de 30,0 metri;
c)înălţime mai mare de 4,5 metri sau masă totală mai mare de 80,0 tone, dacă vehiculul circulă pe autostrăzi.
(3)Vehiculul cu depăşiri trebuie să fie însoţit suplimentar de un echipaj al poliţiei rutiere, dacă este îndeplinită cel puţin una dintre următoarele condiţii:
a)lăţime mai mare de 5,0 metri;
b)lungime mai mare de 40,0 metri;
c)înălţime mai mare de 5,0 metri;
d)masă totală mai mare de 80,0 tone.
(4)Vehiculele cu depăşiri care circulă în convoi trebuie să fie însoţite de două autovehicule de însoţire autorizate care să circule unul în faţă şi celălalt în spatele acestuia, precum şi de un echipaj al poliţiei rutiere.
(5)Vehiculul cu depăşiri poate fi însoţit suplimentar de un echipaj al poliţiei rutiere, la solicitarea operatorului de transport, chiar dacă nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la alin. (1)-(3).
Art. 47: Reguli privind însoţirea vehiculelor cu depăşiri
(1)Pentru însoţirea vehiculelor cu depăşiri, conform prevederilor art. 46 alin. (3)-(5), operatorul de transport solicită BAMS participarea echipajelor de poliţie rutieră din cadrul BAMS/SR şi stabileşte de comun acord cu aceasta un program etapizat de transport.
(2)În cazul vehiculelor cu depăşiri ale căror caracteristici impun întreruperea temporară şi locală a circulaţiei, operatorul de transport întocmeşte împreună cu BAMS/SR, după caz, în baza AST, un program etapizat de transport, ce va fi comunicat, în prealabil, emitentului AST şi mass-mediei.
(3)Informarea prin mass-media cu privire la circulaţia vehiculelor cu depăşiri se face în toate cazurile în care vehiculul cu depăşiri este însoţit de un echipaj al poliţiei rutiere.
Art. 48: Prezenţa persoanelor specializate pe autovehiculele de însoţire
(1)Este obligatorie prezenţa a cel puţin unei persoane specializate pe fiecare autovehicul de însoţire, pe toată perioada circulaţiei vehiculului cu depăşiri; persoana specializată poate fi şi conducător al autovehiculului de însoţire.
(2)În condiţiile în care la efectuarea însoţirii participă două persoane specializate, persoana aflată în autovehiculul de însoţire care precedă vehiculul cu depăşiri va îndeplini funcţia de coordonator.
Art. 49: Obligaţiile persoanei specializate
(1)Pe parcursul circulaţiei vehiculului cu depăşiri, persoana specializată are următoarele obligaţii:
a)să verifice existenţa AST şi respectarea prevederilor înscrise în aceasta din punctul de vedere al:
(i)încadrării în perioada de valabilitate;
(ii)corespondenţei dintre masa totală a vehiculului, stabilită din documente, şi cea înscrisă în AST;
(iii)corespondenţei dintre dimensiunile înscrise în AST şi cele efective ale vehiculului cu depăşiri;
(iv)numărului de circulaţie înscris în AST;
(v)configuraţiei vehiculului din punctul de vedere al axelor;
(vi)condiţiilor privind însoţirea şi celorlalte condiţii impuse de emitent prin AST, conform prevederilor art. 7 alin. (2);
b)să cunoască şi să urmărească respectarea condiţiilor privind circulaţia vehiculului cu depăşiri prevăzute în proiectul de transport sau studiul de traseu, după caz;
c)să cunoască dimensiunile piesei/încărcăturii de transportat şi să verifice vizual ancorarea acesteia la plecare şi pe parcurs;
d)să se informeze şi să cunoască restricţiile de circulaţie instituite pe traseul de parcurs, printr-o informare prealabilă la administratorul drumului;
e)să verifice, în prealabil, traseul ce trebuie parcurs şi particularităţile acestuia;
f)să stabilească etapele întregului traseu de parcurs, inclusiv zonele optime pentru parcare, oprire sau staţionare, în funcţie de caracteristicile vehiculului cu depăşiri şi ale traseului;
g)să dirijeze şi să oprească vehiculul cu depăşiri în afara părţii carosabile atunci când are neclarităţi referitoare la parcurgerea unui sector din traseu şi, după caz, să facă o recunoaştere prealabilă a acestui sector;
h)să evite circulaţia pe vreme nefavorabilă, cu vizibilitate redusă, cu valori ridicate de trafic sau carosabil alunecos;
i)la plecare să verifice existenţa şi funcţionarea dispozitivelor suplimentare de semnalizare ale vehiculului cu depăşiri, prevăzute la art. 35, precum şi a celor ale autovehiculelor de însoţire prevăzute la art. 36;
j)să îl informeze din timp pe conducătorul auto al vehiculului cu depăşiri despre particularităţile stării părţii carosabile şi ale traficului (curbe cu vizibilitate redusă, poduri, depăşiri de vehicule cu deplasare lentă sau staţionate);
k)pe traseu, să verifice funcţionarea permanentă a dispozitivelor suplimentare de semnalizare ale autovehiculului de însoţire şi să ia măsurile de remediere imediată a deficienţelor constatate;
l)pe traseu, să verifice funcţionarea permanentă a dispozitivelor suplimentare de semnalizare ale vehiculului cu depăşiri şi să îl informeze pe conducătorul acestuia despre defecţiunile şi deficienţele constatate, inclusiv cele referitoare la vehicul, la ancorarea mărfii, la sistemul de iluminare etc.; să dirijeze şi să oprească vehiculul cu depăşiri în afara părţii carosabile până la remedierea deficienţelor constatate;
m)să dirijeze şi să oprească vehiculul cu depăşiri în afara părţii carosabile, atunci când în spatele acestuia se formează coloană de vehicule;
n)în cazul staţionării, să se asigure că vehiculul cu depăşiri este semnalizat corespunzător;
o)în cazul staţionării accidentale pe partea carosabilă, să asigure semnalizarea pentru avertizarea celorlalţi participanţi la trafic, conform legislaţiei rutiere în vigoare;
p)în cazul formării de ambuteiaje/coloane de vehicule datorită staţionării accidentale pe marginea părţii carosabile, să anunţe imediat reprezentanţii SR în vederea asigurării dirijării traficului şi fluidizării circulaţiei, precum şi administratorul drumului;
q)să solicite, ori de câte ori este cazul sau atunci când au avut loc evenimente care pun în pericol siguranţa în circulaţie, sprijinul organelor administraţiei publice locale şi să respecte recomandările făcute de reprezentanţii acesteia;
r)să poarte vestă reflectorizantă pe parcursul desfăşurării transportului cu depăşiri, indiferent de gradul de iluminare al drumului public;
s)să prezinte de fiecare dată, la controlul efectuat de personalul împuternicit să verifice circulaţia vehiculelor cu depăşiri, atestatul nominal propriu şi autorizaţia autovehiculului de însoţire, în original;
t)să respecte toate celelalte condiţii de desfăşurare a circulaţiei vehiculelor cu depăşiri prevăzute de legislaţia în vigoare.
(2)În condiţiile în care personalul specializat constată că nu mai sunt îndeplinite toate condiţiile pentru circulaţia vehiculului cu depăşiri, conform prevederilor prezentelor norme, acesta are obligaţia de a-l dirija şi de a-l opri în afara părţii carosabile până la remedierea tuturor deficienţelor constatate. Dacă acestea nu sunt remediate, personalul specializat are obligaţia de a nu mai efectua însoţirea şi de a anunţa personalul împuternicit să verifice circulaţia vehiculelor cu depăşiri cu privire la aceasta.