Art. 2. - Art. 2: Definiţii, acronime, abrevieri - Norma din 2018 privind autorizarea şi desfăşurarea circulaţiei vehiculelor rutiere cu mase şi/sau dimensiuni ce depăşesc masele şi/sau dimensiunile maxime admise prevăzute în Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor

M.Of. 48

În vigoare
Versiune de la: 18 Ianuarie 2019
Art. 2: Definiţii, acronime, abrevieri
În sensul prezentelor norme, termenii, expresiile şi abrevierile de mai jos au următoarele semnificaţii:
1.activitate conexă transportului rutier - activitate care se desfăşoară în legătură cu transportul rutier;
2.autorizaţie specială de transport - documentul prin care administratorul drumului stabileşte traseul ce urmează a fi parcurs, condiţiile privind circulaţia vehiculelor rutiere cu depăşiri ale maselor maxime admise şi/sau ale dimensiunilor maxime admise şi tarifele datorate, valabil pentru numerele de circulaţie ale vehiculelor, pentru caracteristicile tehnice, traseul, sensul, perioada şi condiţiile de circulaţie impuse;
3.autovehicul - orice sistem mecanic destinat circulaţiei pe drumurile publice, care este utilizat pentru transportul de persoane şi/sau de mărfuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrări şi care se deplasează prin propulsie proprie, cu excepţia celor care circulă pe şine şi a celor cu două sau trei roţi;
4.autovehicul de însoţire - autovehicul aparţinând unui operator economic, utilizat pentru activitatea de însoţire a vehiculelor cu depăşiri şi care este autorizat în condiţiile prezentelor norme;
5.carnet TIR - document eliberat în baza Convenţiei vamale relative la transportul internaţional al mărfurilor;
6.circulaţie a vehiculului cu depăşiri - operaţiunea de transport cu vehicule cu depăşiri sau deplasarea vehiculelor cu depăşiri, în cazul în care acestea nu desfăşoară operaţiuni de transport;
7.configuraţia vehiculului din punctul de vedere al axelor - clasificarea vehiculului în funcţie de tip şi numărul de axe; configuraţia vehiculului din punctul de vedere al axelor poate fi:
a)An - autovehicul cu "n" axe, destinat transportului de mărfuri, efectuării de servicii sau lucrări;
b)Bn - autovehicul cu "n" axe, destinat transportului de persoane;
c)Sm - semiremorcă cu "m" axe;
d)Rm - remorcă cu "m" axe;
e)AnSm - autovehicul tractor cu "n" axe, care tractează o semiremorcă cu "m" axe;
f)AnRm - autovehicul tractor cu "n" axe, care tractează o remorcă cu "m" axe;
8.gabarit de liberă trecere - contur poligonal în plan vertical, perpendicular pe axa drumului, care delimitează, în profil orizontal şi vertical, suprafaţa liberă necesară asigurării circulaţiei nestânjenite a vehiculelor care se încadrează în limitele maxime ale dimensiunilor prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe reţeaua de drumuri publice din România;
9.gabarit de trecere - contur poligonal în plan vertical, perpendicular pe axa drumului care delimitează, în profil orizontal şi vertical, suprafaţa liberă necesară asigurării circulaţiei nestânjenite a unui vehicul;
10.însoţire - operaţiune de escortare a vehiculelor cu depăşiri ce se asigură de operatori economici specializaţi, autovehicule de însoţire autorizate şi de persoane specializate;
11.încărcătură indivizibilă - încărcătură care, în scopul transportului rutier, nu poate fi divizată în două sau mai multe încărcături, fără costuri inutile sau riscul deteriorării, şi care, datorită dimensiunilor sau masei sale, nu poate fi transportată de un vehicul în aşa fel încât acesta să respecte masele şi/sau dimensiunile maxime admise prevăzute în anexele nr. 2 şi 3 la Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
12.operator economic/întreprindere - orice persoană fizică sau juridică, cu sau fără scop lucrativ, orice asociaţie sau grup de persoane fără personalitate juridică, cu sau fără scop lucrativ, sau orice organism oficial, indiferent dacă are personalitate juridică proprie sau depinde de o autoritate cu o astfel de personalitate juridică;
13.masa totală a vehiculului - masa cumulată a vehiculului tractor, a remorcilor/semiremorcilor tractate de acesta, a încărcăturii, a dispozitivelor de fixare şi a repartitorului de sarcină;
14.număr de circulaţie - numărul de înmatriculare sau înregistrare al vehiculului cu depăşiri; în sensul prezentelor norme este considerat număr de circulaţie şi numărul provizoriu/pentru probe al vehiculului cu depăşiri;
15.lucrare de artă - construcţie specială, cum sunt poduri, viaducte, pasaje superioare etc., care se execută cu scopul de a susţine o cale de comunicaţie şi pentru a-i asigura continuitatea în cazul apariţiei unor obstacole (văi adânci, cursuri de apă etc.);
16.operator economic specializat - operatorul economic/întreprinderea care desfăşoară operaţiuni de însoţire a vehiculelor cu depăşiri şi care este autorizat în condiţiile prezentelor norme;
17.operator de transport - operator economic/întreprindere care desfăşoară activitatea de transport rutier;
18.parte carosabilă - parte din platforma drumului amenajată corespunzător şi destinată circulaţiei vehiculelor;
19.persoană specializată - persoana care desfăşoară activitatea de însoţire a vehiculelor cu depăşiri şi care este atestată în condiţiile prezentelor norme;
20.persoană fizică autorizată - persoana fizică autorizată să desfăşoare orice formă de activitate economică permisă de lege, folosind în principal forţa sa de muncă;
21.proiect de transport - proiectul tehnic prin care se stabileşte posibilitatea de circulaţie a unui vehicul cu depăşiri pe drumurile publice, etapele de desfăşurare, lucrările de amenajare necesar a fi efectuate, condiţiile necesar a fi asigurate pentru siguranţa circulaţiei şi protecţia infrastructurii;
22.remorcă - sistem mecanic fără motor, conceput şi construit pentru a fi tractat de un autovehicul;
23.semiremorcă - sistem mecanic tractat, conceput pentru a fi cuplat la un vehicul tractor sau la o axă de tractare, astfel încât asupra vehiculului tractor ori axei de tractare se exercită o forţă verticală semnificativă;
24.studiu de traseu - studiu tehnic prin care se stabileşte posibilitatea de circulaţie a unui vehicul cu depăşiri ale dimensiunilor maxime admise pe drumurile publice, etapele de desfăşurare, lucrările de amenajare necesar a fi efectuate, condiţiile necesar a fi asigurate pentru siguranţa circulaţiei şi protecţia infrastructurii;
25.tarife suplimentare de utilizare - tarifele datorate de operatorul de transport pentru circulaţia vehiculelor cu depăşiri pe drumurile publice;
26.traseu autorizat - traseul impus de către administratorul drumului pentru deplasarea vehiculului cu depăşiri, stabilit în funcţie de originea şi destinaţia transportului, masele şi dimensiunile efective ale vehiculului, limitările impuse de portanţa drumului, de elementele infrastructurii drumurilor şi de restricţiile de circulaţie permanente şi temporare instituite; traseul autorizat poate fi:
a)traseu simplu - vehiculul, cu sau fără încărcătură, depăşeşte masele şi/sau dimensiunile maxime admise pe un singur traseu origine-destinaţie;
b)traseu multiplu - vehiculul, cu sau fără încărcătură, depăşeşte masele şi/sau dimensiunile maxime admise pe mai mult de un traseu, dar nu mai mult de 4 trasee, având aceleaşi caracteristici sau caracteristici diferite pentru fiecare traseu;
27.vehicul - orice autovehicul sau ansamblu format dintr-un autovehicul şi remorca/semiremorca tractată de acesta;
28.vehicul cu depăşiri - vehiculul, cu sau fără încărcătură, ale cărui mase şi/sau dimensiuni depăşesc masele şi/sau dimensiunile maxime admise prevăzute în anexele nr. 2 şi 3 la Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
29.viabilitatea drumului - proprietate a unui drum de a asigura condiţiile necesare desfăşurării normale, fără întreruperi, a circulaţiei rutiere;
30.zile de sărbătoare legală - zilele în care nu se lucrează, aşa cum sunt prevăzute la art. 139 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia celor prevăzute la ultima liniuţă;
31.operaţiune de transport intermodal:
a)operaţiune de transport combinat, aferentă transportului unuia sau mai multor containere sau cutii mobile, cu o lungime maximă totală de cel mult 45 de picioare, între statele membre ale Uniunii Europene, care utilizează calea rutieră pe porţiunea iniţială sau finală a parcursului şi, pentru restul traseului, calea ferată, în cazul în care distanţa în linie dreaptă între punctul în care mărfurile sunt încărcate şi gara feroviară de încărcare corespunzătoare cea mai apropiată pentru traseul iniţial şi între cea mai apropiată gară feroviară de descărcare corespunzătoare şi punctul de descărcare a mărfurilor pentru traseul final depăşeşte 100 km;
b)operaţiune de transport combinat, aferentă transportului unuia sau mai multor containere sau cutii mobile, cu o lungime maximă totală de cel mult 45 de picioare, între statele membre ale Uniunii Europene, care utilizează calea rutieră pe porţiunea iniţială sau finală a parcursului şi, pentru restul traseului, o cale navigabilă interioară sau maritimă, pe o rază care nu depăşeşte 150 km în linie dreaptă de la portul fluvial sau maritim de încărcare sau descărcare;
c)operaţiunile de transport aferente transportului unuia sau mai multor containere sau cutii mobile, cu o lungime maximă totală de cel mult 45 de picioare, care utilizează o cale navigabilă, cu condiţia ca lungimea parcursului rutier iniţial sau final să nu depăşească 150 km pe teritoriul Uniunii Europene; distanţa de 150 km poate fi depăşită pentru a ajunge la cel mai apropiat terminal de transport adecvat pentru serviciul avut în vedere, în cazul:
(i)autovehiculului cu două axe cuplat cu remorcă cu trei axe, având masa totală de maximum 40 tone;
(ii)autovehiculului cu trei axe cuplat cu remorcă cu două sau trei axe, având masă totală de maximum 40 tone;
(iii)autovehiculului cu trei axe, cuplat cu o semiremorcă cu două sau trei axe, transportând un container ISO de 40 picioare, având masa totală de maximum 44 tone;
32.AST - autorizaţie specială de transport;
33.ISCTR - Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier;
34.DR - Direcţia rutieră din cadrul Inspectoratului Poliţiei Române;
35.SR - serviciul rutier din cadrul inspectoratului judeţean de poliţie;
36.ARR - Autoritatea Rutieră Română - ARR;
37.CNAIR - S.A. - Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A.;
38.DRDP - direcţia regională de drumuri şi poduri din subordinea CNAIR - S.A.;
39.RAR - Registrul Auto Român;
40.SDN - secţia de drumuri naţionale din subordinea DRDP;
41.ACI - agenţie de control şi încasare din subordinea CNAIR - S.A.;
42.ptf - punct de trecere a frontierei de stat a României;
43.IGPR - Inspectoratul General al Poliţiei Române;
44.BAMS - Brigada Autostrăzi şi Misiuni Speciale.