Secţiunea 13 - Nave fluviale - Norma din 2017 privind desfăşurarea activităţii de apărare împotriva incendiilor în sistemul administraţiei penitenciare
M.Of. 110 bis
În vigoare Versiune de la: 3 Februarie 2020
SECŢIUNEA 13:Nave fluviale
Art. 321
Folosirea flăcărilor deschise pentru executarea diferitelor lucrări pe navă se face numai cu aprobarea şefului mecanic şi în condiţii de gaz free.
Art. 322
În apropierea trombelor şi a gurilor de ventilaţie nu se instalează aparate de sudură sau alte surse de flăcări şi nu se stabilesc locuri pentru fumat.
Art. 323
Sunt strict interzise deplasarea pe navă a surselor cu flacără deschisă şi folosirea ei ca sursă de lumină.
Art. 324
Pentru a preveni incendiile la prevenirea incendiilor pe navă se interzic următoarele:
a)păstrarea materialelor uşor inflamabile în afara locurilor special destinate;
b)folosirea siguranţelor necalibrate;
c)lăsarea luminilor aprinse şi a aparatelor electrice de încălzire în circuit, la ieşirea din încăperile de locuit sau de serviciu;
d)utilizarea altor surse de încălzire în afara celor aflate în starea de fixaţie;
e)păstrarea la navă a materialelor de curăţenie îmbibate în ulei, petrol şi alte substanţe, a carburanţilor şi a lubrifianţilor în vase descoperite şi a pânzei de vele proaspăt piturată, împăturită, în locuri puţin ventilate.
Art. 325
În magaziile sau cabinele unde sunt depozitate muniţii sunt strict interzise:
a)intrarea cu arme de foc, muniţie vărsată, materiale explozive, chibrituri şi aparate de aprins, flacără deschisă şi ţigări aprinse;
b)întinderea de cabluri electrice suplimentare, în afară de cele existente prin construcţie;
c)folosirea de lămpi electrice portative, maşini electrice, aparate de încălzit şi ventilatoare electrice;
d)păstrarea carburanţilor, lubrifianţilor şi a altor materiale inflamabile;
e)creşterea temperaturii peste +35°C, luându-se măsuri pentru răcirea aerului din magazie.
Art. 326
Iluminarea magaziilor sau cabinelor destinate depozitării muniţiilor se face numai cu instalaţiile electrice existente din construcţia navei, utilizându-se lămpi antiexplozive, cu sistem de comutare dispus în afara magaziei. Acestea vor fi piturate cu vopsele ignifuge şi se prevăd cu instalaţii de stropire, inundare şi drenaj, precum şi cu mijloace de stingere a incendiului.
Art. 327
Înainte de urcarea navei pe doc, toate materialele uşor inflamabile, combustibilii, muniţia şi orice alt exploziv se debarcă.
Art. 328
Fumatul în spaţiile cu potenţial ridicat de incendiu este strict interzis. În aceste spaţii se montează afişe, panouri, inscripţii şi semne de interzicere. Fumatul la bordul navelor este permis numai în spaţiile special amenajate şi dotate cu scrumiere. Dacă situaţia o cere, comandantul navei poate interzice fumatul pe navă.
Art. 329
În bucătăriile navelor se asigură o ventilaţie corespunzătoare, la folosirea plitelor, cuptoarelor şi a altor instalaţii ce conţin ulei sau alte produse uşor inflamabile care la temperaturi relativ ridicate pot lua foc.
Art. 330
Temperatura din tancurile de combustibili lichizi se urmăreşte permanent; aceasta nu trebuie să depăşească +40 - 50°C pentru produsele grele şi +25°C pentru produsele uşoare.
Art. 332
Toate deschiderile (inclusiv gurile de umplere) şi tubulatura de combustibili lichizi vor fi întotdeauna închise etanş. La deschiderea tancurilor de combustibili sau la demontarea tubulaturilor de combustibil, este interzis utilizarea surselor cu flacără deschisă.
Art. 333
Pe navă, benzina, petrolul şi alte materiale uşor inflamabile se păstrează în ambalaje speciale, închise etanş, în locurile stabilite, bine aerisite şi departe de sursele de foc.
Art. 334
Petrolul sau benzina vărsat/vărsată se şterge imediat cu câlţi sau stupă, carpele îmbibate vor fi depozitate în containere de colectare adecvate şi amplasate în zone bine ventilate, iar încăperea respectivă se aeriseşte.
Art. 335
Se interzice folosirea petrolului, benzinei, alcoolului sau a altor materiale uşor inflamabile pentru ştergerea punţilor şi a mobilierului.
Art. 336
Nu se admite ca în santină să se găsească apă, reziduuri inflamabile (combustibili, ulei) sau materiale de orice altă natură. Santinele vor fi menţinute curate permanent, piturate şi uscate.
Art. 337
În compartimentele în care se execută piturare cu materiale volatile se iau măsuri de ventilare şi se interzice intrarea cu flacără deschisă până la aerisirea completă.
Art. 338
La îmbarcarea carburanţilor şi lubrifianţilor, la bord se iau măsuri severe de prevenire a incendiilor: interzicerea fumatului, a utilizării flăcărilor deschise, a funcţionării instalaţiilor tehnice ce ar putea produce scântei şi, în general, a oricărei altei activităţi care ar putea constitui surse de declanşare a incendiului.
Art. 339
Pe timpul acestei activităţi, toate instalaţiile şi materialele de stingere a incendiului trebuie să fie pregătite pentru intervenţie imediată, iar la catarg se ridică pavilionul "B" din "Codul internaţional de semnale".
Art. 340
În compartimentele cu temperaturi ridicate nu se păstrează materiale uşor inflamabile. În compartimentele căldărilor se pot păstra numai materiale din lemn necesare pentru cazuri de avarii.
Art. 341
Lucrările de sudură se supraveghează permanent de către personalul bordului; locurile de lucru se izolează cu plăci din materiale ignifuge, în aşa fel încât să se excludă posibilitatea izbucnirii unui incendiu.
Art. 342
Cablurile electrice se feresc de umezeală, în special cablurile de la lămpile portative şi de la aparatele electrice.
Art. 343
Este interzis încărcarea bateriilor de acumulatoare, lăsarea în circuit a aparatelor electrice de încălzit, executarea lucrărilor la instalaţiile electrice fără supravegherea de către persoane autorizate şi folosirea becurilor de putere mai mare decât cea prevăzută.
Art. 344
Pentru prevenirea izbucnirii incendiilor în locurile de staţionare se iau următoarele măsuri:
a)se interzice evacuarea combustibililor, a uleiului şi a altor materiale inflamabile în afara bordului;
b)cârpele şi câlţii îmbibaţi în ulei, benzină, petrol sau alte substanţe, gunoaiele, precum şi alte materiale inflamabile se înlătură de pe nave, acestea se transportă şi se depozitează la mal în locurile stabilite;
c)pe cheuri se amenajează pichete de incendiu.
Art. 345
În cazul când în apropierea navei, în acvatoriu, sunt nave care au luat foc, arde păcură, ulei sau alt lichid inflamabil, nava se scoate de urgenţă din zona periculoasă.
Art. 346
La navele care transportă mărfuri periculoase se iau măsuri suplimentare de prevenire a incendiilor după cum urmează:
a)materialele combustibile se ţin departe de sursele de căldură;
b)substanţele ambalate se protejează prin ambalare şi etichetare corespunzătoare;
c)nu se încarcă colete care nu sunt ambalate corespunzător sau prezintă scurgeri;
d)se separă materialele care pot produce scântei sau răspândi focul;
e)interzicerea fumatului în zonele cu potenţial de pericol de foc;
f)asigurarea unei ventilaţii corespunzătoare;
g)efectuarea exerciţiilor şi antrenamentelor cu personalul de bord, privind modul de intervenţie în caz de necesitate;
h)instruirea echipajului pentru utilizarea echipamentului specific şi a aparatelor de respirat autonom;
i)menţinerea în permanenţă la post a echipamentului de intervenţie şi de stingere a incendiilor;
j)menţinerea în perfectă stare de funcţionare, a instalaţiilor şi mijloacelor de avertizare şi stingere.
Art. 347
Instalaţiile de stins incendiul trebuie să corespundă următoarelor cerinţe principale:
a)să fie oricând gata de funcţionare, pentru nava în staţionare sau în marş;
b)să nu intensifice prin funcţionarea lor arderea;
c)să fie sigure în funcţionare şi să aibă vitalitate ridicată;
d)să acţioneze asupra focarului de incendiu astfel încât să excludă posibilitatea reaprinderii;
e)să aibă mijloace de acţionare locală şi de la distanţă, şi posibilităţi de control;
f)să nu fie periculoase pentru om;
g)substanţele stingătoare să nu provoace corodarea instalaţiilor şi construcţiilor afectate, să nu fie deficitare şi să-şi menţină proprietăţile stingătoare după o depozitare îndelungată.