Capitolul ii - Caracteristici tehnice pe care trebuie să le îndeplinească aparatura utilizată în saloanele/centrele de bronzare - Norma din 2016 de igienă pentru saloanele/centrele de bronzare

M.Of. 203

În vigoare
Versiune de la: 14 Septembrie 2016
CAPITOLUL II:Caracteristici tehnice pe care trebuie să le îndeplinească aparatura utilizată în saloanele/centrele de bronzare
Art. 4
În scopul evitării posibilului impact negativ asupra sănătăţii populaţiei, titularul aparatului de bronzat/solarului trebuie să se asigure că sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)iradianţa efectivă totală nu trebuie să depăşească 0,3 W/m2;
b)solarul/aparatul de bronzat trebuie să fie marcat cu tipul de UV: UV x, unde x este 1, 2 sau 3. Aparatele care conţin emiţătoare UV înlocuibile trebuie să aibă o indicaţie referitoare la tipul de emiţătoare recomandate pentru utilizare;
c)în saloanele/centrele de bronzare nu sunt permise solarele de tip UV 4;
d)aparatul de bronzat/solarul trebuie să fie prevăzut cu o carte tehnică în care să fie descris modul de folosire a aparatului, programele de expunere recomandate, să fie specificate duratele şi intervalele şedinţelor de expunere, numărul maxim de expuneri recomandate în cursul unui an;
e)componentele de schimb (tuburi UV, filtre, reflectoare etc.) se vor înlocui numai cu tipurile recomandate de producător;
f)dacă tipul de solar permite o distanţă variabilă a persoanei iradiate faţă de aparat, trebuie respectată distanţa minimă necesară; aceasta poate fi garantată printr-un marcaj sau prin modul de construcţie a aparatului;
g)aparatul trebuie să poată fi decuplat printr-un comutator de urgenţă care opreşte imediat expunerea şi poate fi atins cu uşurinţă de către utilizator;
h)aparatele destinate să fie utilizate de o persoană în poziţia culcat trebuie să fie construite astfel încât emisia de radiaţii UV să se oprească automat dacă cronometrul se defectează;
i)aparatul nu trebuie să fie utilizat dacă cronometrul este defect sau dacă filtrul este spart sau ridicat;
j)reglajul maxim al cronometrului trebuie să fie limitat la 60 de minute. Marcajele cronometrului trebuie să fie compatibile cu duratele specificate în programul de expunere recomandat;
k)solarele/aparatele de bronzat trebuie să fie poziţionate astfel încât nicio persoană să nu fie expusă accidental la radiaţiile UV;
l)titularul aparatului de bronzat are obligaţia să completeze Registrul aparatului şi Registrul de exploatare, conform specificaţiilor din anexa nr. 1 la prezentele norme.
Art. 5
(1)În saloanele/centrele de bronzare în care există personal specializat sunt permise tipurile 1, 2 şi 3 de aparate UV.
(2)În saloanele/centrele de bronzare în care nu există personal specializat este permis doar tipul 3 de aparate UV.
(3)În saloanele/centrele de bronzare informarea clientului se va face la începutul fiecărui plan de dozare specific; dacă clientul revine după un anumit interval de timp de la terminarea acestor şedinţe sau nu respectă acest plan de dozare, formalităţile de informare şi completare a declaraţiei pe propria răspundere se reiau.
Art. 6
Salonul/centrul de bronzare trebuie să aibă incinte separate pentru fiecare dintre următoarele activităţi:
a)accesul, înregistrarea şi aşteptarea clienţilor;
b)desfăşurarea procedurilor;
c)păstrarea echipamentului şi a articolelor curate şi dezinfectate în dulapuri separate şi închise, în spaţii lipsite de praf şi umiditate, la care au acces numai persoanele autorizate;
d)depozitarea echipamentelor şi materialelor utilizate pentru curăţenie.
Art. 7
______
ATENŢIE!
*) Potrivit art. III din Ordinul nr. 291 din 10 martie 2016 privind aprobarea Normelor de igienă pentru saloanele/centrele de bronzare, prevederile de la art. 7 intră în vigoare în termen de 60 de zile de la publicare (17 mai 2016).
(1)Se acceptă amenajarea cel puţin a unui spaţiu pentru curăţarea, dezinfecţia materialelor refolosibile (halate, prosoape) în camera de desfăşurare a şedinţelor de bronzare.
(2)Pereţii, podelele şi tavanele din fiecare cameră trebuie să fie bine întreţinute, netede, lavabile, confecţionate din materiale neabsorbante, care să poată fi uşor spălate şi curăţate, iar culorile acestor suprafeţe trebuie să fie deschise; în cazul finisajelor nelavabile, curăţarea se face prin aspirare.
(3)Incintele trebuie să fie adecvat luminate cu lumină artificială şi naturală.
(4)Incintele trebuie să fie bine ventilate.
(5)Salonul/centrul de bronzare trebuie să fie dotat cu grup sanitar, întreţinut corespunzător din punct de vedere igienico-sanitar şi bine ventilat.
(6)Este obligatoriu să existe chiuvetă pentru spălarea mâinilor, situată într-un spaţiu special amenajat, cu acces facil pentru clienţi; se asigură obligatoriu apă potabilă curentă rece şi caldă, în cantităţi suficiente, săpun antibacterian, prosop de hârtie de unică folosinţă sau dispozitive pentru uscarea mâinilor.
(7)Numărul optim de dotări sanitare se va stabili conform normelor de proiectare, în funcţie de numărul personalului şi de numărul de clienţi ai unităţii.
(8)Toate suprafeţele în contact cu utilizatorul trebuie menţinute în perfectă stare de curăţenie şi întreţinere.
(9)Salonul/centrul de bronzare trebuie să fie dotat cu mijloace pentru colectarea deşeurilor menajere: recipient cu capac şi saci colectori de unică folosinţă; colectarea, depozitarea, transportul deşeurilor se fac conform prevederilor legale în vigoare.
(10)Dezinsecţia periodică se face la 3 luni, iar deratizarea periodică se face la intervale de maximum 6 luni sau ori de câte ori este nevoie; între operaţiunile periodice se vor aplica proceduri de dezinsecţie şi deratizare curente, de întreţinere, în funcţie de prezenţa vectorilor.
(11)Se interzic fumatul, consumul de băuturi alcoolice, de substanţe stupefiante, precum şi accesul animalelor în salon; este obligatorie afişarea acestor interdicţii la loc vizibil.
(12)La amenajarea salonului este obligatoriu să se ia măsuri de protecţie a locaţiei împotriva insectelor şi rozătoarelor.
(13)Salonul/centrul de bronzare trebuie să fie dotat cu trusă sanitară de prim ajutor, uşor accesibilă, conform prevederilor legale în vigoare.
(14)Fiecare salon/centru de bronzare trebuie să menţină înregistrările privind dezinfecţia şi deratizarea, pentru a fi puse la dispoziţie organelor de inspecţie, şi acestea trebuie să cuprindă următoarele:
a)date despre produsul biocid folosit (denumire comercială, aviz sanitar, fişa de securitate);
b)domeniul pentru care produsul biocid este folosit;
c)data, frecvenţa dezinfecţiei;
d)numele persoanelor care sunt responsabile cu dezinfecţia.
Art. 8
______
ATENŢIE!
*) Potrivit art. III din Ordinul nr. 291 din 10 martie 2016 privind aprobarea Normelor de igienă pentru saloanele/centrele de bronzare, prevederile de la art. 8 intră în vigoare în termen de 60 de zile de la publicare (17 mai 2016).
(1)Curăţenia trebuie efectuată la sfârşitul sau la începutul programului de lucru, precum şi ori de câte ori este necesar, de către personal calificat.
(2)Dezinfecţia suprafeţelor solarului care vin în contact cu corpul se efectuează cu produse biocide autorizate, după fiecare utilizator.
Art. 9
______
ATENŢIE!
*) Potrivit art. III din Ordinul nr. 291 din 10 martie 2016 privind aprobarea Normelor de igienă pentru saloanele/centrele de bronzare, prevederile de la art. 9 intră în vigoare în termen de 60 de zile de la publicare (17 mai 2016).
Temperatura din camera de lucru trebuie să fie confortabilă şi să nu se situeze sub 22°C.
Art. 10
(1)Saloanele/centrele de bronzare vor fi autorizate sanitar de către direcţiile de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, pe baza declaraţiei pe propria răspundere, pentru situaţia descrisă la art. 5 din Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.030/2009 privind aprobarea procedurilor de reglementare sanitară pentru proiectele de amplasare, amenajare, construire şi pentru funcţionarea obiectivelor ce desfăşoară activităţi cu risc pentru starea de sănătate a populaţiei, cu modificările şi completările ulterioare; pentru celelalte situaţii, saloanele de bronzare înfiinţate ulterior publicării prezentei norme vor fi incluse în baza de date a direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti în vederea efectuării inspecţiei sanitare.
(2)În situaţia în care un aparat de bronzat nu mai funcţionează, se casează sau este vândut, titularul acestuia trebuie să informeze direcţia de sănătate publică judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti.